Kendelse af 26-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 26-10-2018

Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for købsmoms på 50.000 kr. i 2010 og 24.875 kr. i 2011, idet SKAT ikke har anset fakturaerne for fremmed arbejde for at leve op til kravene i momslovens § 37.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden, [virksomhed1] v/[person1] CVR-nr.: [...1], blev drevet i perioder af indkomstårene 2010 og 2011. Virksomheden blev startet den 1. juni 2005 under navnet [virksomhed2] v/ [person2] og registreret med branchekoden ”553020 Cafeterier, pølsevogne, grillbarer, isbarer m.v.”. Den 1. november 2010 skiftede virksomheden branchekode til ”494100 Vejgodstransport” og navn til [virksomhed1]. Virksomheden var ikke registreret med ansatte og ophørte den 28. januar 2011.

Virksomhedens tidligere repræsentant har oplyst, at virksomheden primært beskæftigede sig med transport af kontorartikler for [virksomhed3] A/S.

2010

Virksomheden har fremlagt en årsopgørelse, hvoraf det fremgår, at virksomheden i indkomståret 2010 havde en omsætning på 54.222 kr. ekskl. moms. Moms heraf udgør 13.555, 63 kr. Omsætningen stammer fra kørsel for [virksomhed4] og er indtægtsført ud fra 3 afregningsbilag herfra. Omsætningen fordeler sig således:

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Afregning for kørsel i oktober 2010

5.475,00

1.368,75

6.843,75

Afregning for kørsel i november 2010:

26.579,50

6.644,88

33.224,38

Afregning for kørsel i december 2010:

22.168,00

5.542,00

27.710,00

I alt

54.222,50

13.555,63

67.778,13

Ifølge kontospecifikationerne har virksomheden fratrukket udgifter til billeje på 2.000 kr. og til benzin, olie og vask på 17.036 kr. Virksomheden har fremlagt kvitteringer for billejen, hvoraf det fremgår, at indehaveren har haft bil til rådighed i perioden fra den 22. november 2010 til den 3. januar 2011.

Virksomheden har ved bilag 7 desuden fratrukket udgifter til fremmed arbejde på i alt 200.000 kr. ekskl. moms. Momsen heraf udgør 50.000 kr.

Bilags nr.

Faktura nr.

Faktura dato

Faktura tekst

Beløb ekskl. Moms

Moms

Beløb inkl. moms

1)

7

415

08.11

Kørsel i nordsjælland

26.000,00

6.500,00

32.500,00

2)

7

416

15.11

Kørsel i nordsjælland

24.000,00

6.000,00

24.000,00

3)

7

417

22.11

Kørsel i nordsjælland

25.000,00

6.250,00

31.250,00

4)

7

419

29.11

Kørsel i nordsjælland

27.000,00

6.750,00

33.750,00

5)

7

421

06.12

Kørsel i nordsjælland

24.500,00

6.125,00

30.625,00

6)

7

422

13.12

Kørsel i nordsjælland

26.000,00

6.500,00

32.500,00

7)

7

423

20.12

Kørsel i nordsjælland

26.500,00

6.625,00

33.125,00

8)

7

424

30.12

Kørsel i nordsjælland

21.000,00

5.250,00

26.250,00

I alt

200.000,00

50.000,00

250.000,00

Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed5] v/ [person3] som dokumentation for udgifterne:

Udstederens CVR.-nr. og betalingsbetingelser fremgår ikke af de fremlagte fakturaer.

Virksomheden har desuden fremlagt et kontoudskrift fra en privat bankkonto, konto [...14], for perioden fra den 1. november til den 17. december 2010. Af kontoudtoget fremgår der ikke betalinger eller trækninger, der beløbsmæssigt svarer til ovenstående købsfakturaer.

2011

Virksomheden har fremlagt en årsopgørelse hvoraf det fremgår, at virksomheden i indkomståret 2011 havde en omsætning på 42.228 kr. ekskl. moms. Virksomheden har ikke fremlagt underbilag vedrørende omsætningen, men ifølge kontospecifikationerne fordeler den sig således:

Dato

Bilagsnr.

Posterings tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. Moms

10.01

2

Fak.nr. 101

12.000,00

3.000,00

15.000,00

17.01

3

Fak.nr. 102

14.228,80

3.557,20

17.786,00

14.02

5

Fak nr. 103

12.000,00

3.000,00

15.000,00

15.02

4

Fak. nr. 104

4.000,00

1.000,00

5.000,00

I alt

42.228,80

10.557,20

52.786,00

Ifølge kontospecifikationerne har virksomheden fratrukket udgifter til billeje på 11.200 kr. og til benzin, olie og vask på 10.170,37 kr. Virksomheden har fremlagt kvitteringer for billejen hvoraf det fremgår, at indehaveren har haft bil til rådighed i perioden fra den 3. januar til den 1. februar 2011.

Ifølge kontospecifikationerne har virksomheden ved bilag 6,7,8 og 9 fratrukket udgifter til fremmed arbejde 97.390 kr. ekskl. moms. Momsen heraf udgør 24.347,50. Udgifterne fordeler sig således:

Dato

Bilagsnr.

Posteringstekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

10.01

8

[virksomhed5]

25.320,00

6.015,00

31.335,00

17.01

7

[virksomhed5]

25.450,00

6.362,50

31.812,50

24.01

6

[virksomhed5]

24.450,00

6.607,50

31.057,50

31.01

9

[virksomhed5]

22.650,00

5.662,50

28.312,50

I alt

97.390,00

24.347,50

121.737,50

Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed5] v/ [person3] som dokumentation for udgifterne:

Bilags nr.

Faktura nr.

Faktura dato

Faktura tekst

Beløbs ekskl. Moms

Moms

Beløb inkl. moms

1

8

425

10.01

Kørsel i nordsjælland

34.000,00

8.500,00

42.500,00

2

7

426

17.01

Kørsel i nordsjælland

33.000,00

8.250,00

41.250,00

3

6

428

24.01

Kørsel i nordsjælland

36.500,00

9.125,00

45.625,00

4

9

429

31.01

Kørsel i nordsjælland

32.500,00

8.125,00

40.625,00

I alt

136.000,00

34.000,00

170.000,00

Udstederens CVR.-nr. og betalingsbetingelser fremgår ikke af de fremlagte fakturaer.

Virksomheden har desuden fremlagt et bankkontoudskrift fra en erhvervskonto, konto [...71], for perioden den 7. januar 2011 til den 7. februar 2011. Af kontoudtoget fremgår der ikke betalinger eller trækninger, der beløbsmæssigt svarer til ovenstående købsfakturaer.

Skatteankestyrelsen har i skrivelse af 2. juni 2016 anmodet virksomheden om at fremsende dokumentation for de faktiske betalinger af fakturaerne fra [virksomhed5], men har intet modtaget.

Af det Centrale Virksomheds Register fremgår følgende vedrørende [virksomhed5] v/[person3], cvr. [...2].

[virksomhed5] blev stiftet den 1. oktober 2009 under navnet [virksomhed6] v/[person3]. Virksomheden skiftede navn til [virksomhed5] v/[person3] den 30. september 2010.

[virksomhed5] var i perioden fra den 1. oktober 2009 til den 13. oktober 2009 registeret med branchekoden 532000 ”Andre post- og kurertjenester”, hvorefter virksomheden indtil ophør var registreret med branchekoden 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser”. Virksomheden var ikke registreret med medarbejdere og har ikke aflagt regnskaber. Virksomheden er ophørt den 30. november 2011.

SKATs afgørelse

SKAT har nægtet fradrag for købsmoms for fradrag for fremmed arbejde på henholdsvis 50.000 kr. og 24.875 kr. i indkomstårene 2010 og 2011.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT anført følgende:

”...

Sagsfremstilling og begrundelse vedrørende indkomståret 2010

...

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ved gennemgang af bilag er det konstateret, at der ikke er sket betaling af udgiften til fremmed arbejde. Fakturaerne indeholder ikke CVR-nr. på den virksomhed, der har udført arbejdet. Den bogførte udgift på 200.000 kr. anses ikke for at være sandsynlig, idet virksomheden alene har haft en omsætning på 54.222,50 kr. Og der er tale om en periode fra 8. november til 31. december 2010. Der er ikke økonomisk grundlag for at hyre en underleverandør af den størrelse ind i virksomheden.

Udgiften til fremmed arbejde godkendes ikke, idet det ikke er sandsynligt at udgiften rent faktisk har været afholdt, og dermed er der ikke tale om en driftsomkostning jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a. Der godkendes ikke fradrag for købsmoms i henholdt il momslovens § 37 modsætningsvis.

Ændringer:

Skat

200.000 kr.

Moms

50.000 kr.

...

Sagsfremstilling og begrundelse vedrørende indkomståret 2011

...

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ved gennemgang af bilag er det konstateret, at der ikke er sket betaling af udgiften til fremmed arbejde. Fakturaerne indeholder ikke CVR-nr. på den virksomhed, der har udført arbejdet. Den bogførte udgift på 97.930 kr. anses ikke for at være sandsynlig, idet virksomheden alene har haft en omsætning på 48.228,80 kr. Og dermed er der ikke økonomisk grundlag for at hyre en underleverandør af den størrelse ind i virksomheden.

Udgiften til fremmed arbejde godkendes ikke, idet det ikke er sandsynligt at udgiften rent faktisk har været afholdt, og dermed er der ikke tale om driftsomkostning jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a. Der godkendes ikke fradrag for købsmoms i henhold til momslovens § 37 modsætningsvis.

Ændringer:

Skat

97.390 kr.

Moms

24.347 kr.

...”

SKAT har i forbindelse med oversendelse af sagen til klagesagsbehandling desuden udtalt følgende:

”...

Faktiske forhold

2010

Der er ikke godkendt fradrag for udgifter til fremmedarbejder 200.000 kr. Virksomheden har haft en omsætning på 54.222,50 kr. Skatteyderens omsætning er indtægtsført ud fra 3 afregningsbilag fra [virksomhed4]. Omsætningen fordeler sig således:

Afregning for oktober 2010: 5.475 kr.

Afregning for november 2010: 26.579,50 kr.

Afregning for december 2010: 22.168 kr.

Udgifterne til fremmedarbejder fordeler sig på følgende faktura:

Faktura nr.

Dato

Netto Beløb

415

8. november 2010

26.000 kr.

416

15. november 2010

24.000 kr.

416

22. november 2010

25.000 kr.

419

29. november 2010

27.000 kr.

421

6. december 2010

24.500 kr.

422

13. december 2010

26.000 kr.

423

20. december 2010

26.500 kr.

424

30. december 2010

21.000 kr.

Sum

200.000 kr.

2011

Der er ikke godkendt fradrag for udgifter til fremmedarbejder 97.390 kr. Virksomheden har haft en omsætning på 42.228 kr. Der er ikke modtaget fakturaer.

Omsætning fremgår af kontospecifikation således:

Dato

Tekst

Netto beløb

10.01.2011

Fak.nr. 101

12.000 kr.

17.01.2011

Fak.nr. 102

14.228,80 kr.

15.02.2011

Fak. nr. 104

4.000 kr.

14.02.2011

Fak nr. 103

12.000 kr.

Udgifterne til fremmedarbejde fordeler sig på følgende faktura

Faktura nr.

Dato

Netto Beløb

425

10. januar 2011

34.000 kr.

426

17. januar 2011

33.000 kr.

428

24. januar 2011

36.500 kr.

429

31. januar 2011

32.500 kr.

Sum

136.000 kr.

Der er ved bogføringen af bilagene brugt andre tal

Udgiften er bogført således:

Bilag

Faktura nr.

Dato

Netto beløb

Bogført beløb

8

425

10. januar 2011

34.000 kr.

24.060 kr.

7

426

17. januar 2011

33.000 kr.

25.450 kr.

6

428

24. januar 2011

36.500 kr.

25.230 kr.

9

429

31. januar 2011

32.500 kr.

22.650 kr.

Sum

136.000 kr.

97.390 kr.

Generelt for begge indkomster

Der er ikke modtaget nogen kontrakt for aftalen mellem [...] og [virksomhed5]
Af de fremsendte bankkontoudskrifter fremgår der ikke betaling for fremmedarbejder.
[virksomhed5] der har udført det fremmed arbejde har påført skatteyderens cvr. nr. på alle fakturaerne for begge indkomstår.
Udgiftens størrelse står ikke i rimelig forhold til arbejdets udførelse.
Der er har udover udgifterne i rimelig forhold til arbejdets udførelse.
Der er har udover udgifterne til fremmedarbejde været udgifter til leje af bil

SKATs vurdering af klagen

SKAT anser ikke at der er realitet bag de udstedte fakturaerne.

Vedrørende indkomståret 2010 skriver revisor i sin indsigelse at der er tale om en mindre slåfejl at der er fratrukket 97.390 kr. og ikke 99.500 kr.

SKAT er af den holdning at der taler om manglende opfyldelse af bogføringslovens bestemmelser, idet fejlen fremkommer ved at der bliver fratrukket 4 fakturaer til fremmedarbejde med beløb som ikke kan afstemmes til med bilag eller med betalingerne. Revisor tager i sin anmodning bilag 6 ud som en fejl og bruger i sin opstilling de faktiske tal på fakturaerne nr. 426, 425 og 429 så dermed er der kun en mindre difference til den fratrukne udgift til fremmedarbejder. Hvorledes rådgiver kommer frem til at de alene er bilag 6/faktura 428 der er ugyldig, er der ikke modtaget nogen nærmere redegørelse for.

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for købsmoms for fremmed arbejde på henholdsvis 50.000 kr. i 4. kvartal 2010 og 24.875 kr. 1. kvartal 2011.

Som begrundelse for påstanden har virksomhedens tidligere repræsentant anført følgende:

”...

ANBRINGENDER

Indledningsvis skal det gøres gældende, at vi ikke er enige med SKAT i deres afgørelse, hvorfor skattedelen påklages til skatteankenævnet. Udgiften til fremmedarbejde har været afholdt, hvorfor købsmomsen også skal godkendes, jf. momslovens § 37.

Udgift til fremmedarbejde med tilhørende købsmoms

[person1] drev i perioden den 1. november 2010 til den 28. januar 2011 enkeltmandsvirksomheden "[virksomhed1] v/[person1]", CVR. [...1], med formålet vejgodstransport.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a kan en skattepligtig fratrække udgifter, som har været afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det er en forudsætning for fradraget, at der foreligger en driftsmæssig begrundelse for afholdelsen af udgiften.

På baggrund heraf er [person1] berettiget til fradrag for fremmedarbejde.

Ifølge § 37, stk. 1, kan virksomheder momsregistreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret fradrage momsen af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for moms efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet.

På baggrund heraf er [person1] berettiget til fradrag for moms.

Dokumentation

Det påhviler virksomheden at dokumentere, at der er blevet udført fremmedarbejde for kr. 250.000 inkl. moms i indkomståret 2010 og for kr. 219.127,50 inkl. moms i indkomståret 2011.

Særligt omkring dokumentation for indkomståret 2010:

[person1] har fratrukket kr. 50.000 i købsmoms i indkomståret 2010, hvilket er opgjort ud fra følgende faktura:

Dato

Faktura

Beløb uden moms

Moms

Beløb med moms

30. december 2010

424

21.000

5.250

26.250

20. december 2010

423

26.500

6.625

33.125

13. december 2010

422

26.000

6.500

32.500

6. december 2010

421

24.500

6.125

30.625

29. november 2010

419

27.000

6.750

33.750

22. november 2010

417

25.000

6.250

31.250

15. november 2010

416

24.000

6.000

30.000

8. november 2010

415

26.000

6.500

32.500

200.000

50.000

250.000

Fakturaerne er vedlagt denne klage som bilag 2 – bilag 9.

SKAT har allerede fået tilsendt samtlige af de ovenstående fakturaer, hvorfor vi er uforstående overfor, at de ikke vil godkende fradrag for købsmoms.

[person1] har således ved de allerede indsendte fakturaer dokumenteret og sandsynliggjort, at virksomheden er berettiget til fradrag for købsmoms efter momslovens § 37.

På baggrund heraf skal [person1] således have godkendt fradrag for købsmoms på kr. 50.000 i indkomståret 2010.

Særligt omkring dokumentation for indkomståret 2011:

[person1] har fratrukket kr. 24.347 i købsmoms i indkomståret 2011.

SKAT har modtaget følgende faktura for indkomståret 2011:

Dato

Faktura

Beløb uden moms

Moms

Beløb med moms

10. januar 2011

425

34.000

8.500

42.500

17. januar 2011

426

33.000

8.250

41.250

24. januar 2011

428

36.500

9.125

45.625

31. januar 2011

429

32.500

8.125

40.625

136.000

34.000

170.000

Fakturaerne er vedlagt denne klage som bilag 10 - bilag 13.

Ud fra ovenstående ses det, at [person1] har fået udført fremmedarbejde for i alt 136.000 i indkomståret 2011. Her skal der gøres opmærksom på, at faktura 428 ikke er korrekt, og denne faktura alligevel ikke skulle have været udfærdiget. Faktura 428 er derfor ugyldig og skal ikke medregnes ved opgørelsen.

Der er derfor alene tale om en udgift til fremmedarbejde som følgende:

Dato

Faktura

Beløb uden moms

Moms

Beløb med Moms

10. januar 2011

425

34.000

8.500

42.500

17. januar 2011

426

33.000

8.250

41.250

31. januar 2011

429

32.500

8.125

40.625

99.500

24.875

124.375

[person1] er ved en fejl kommet til at fratrække kr. 97.390 i indkomståret 2011 i stedet for kr. 99.500. Denne fejl medfører desværre også en fejl i købsmomsen, som skal ændres fra kr. 24.347 til kr. 24.875. Idet der alene er tale om en mindre slåfejl anmodes der om, at Landsskatteretten fremadrettet vil tage stilling til de kr. 24.875 i købsmoms.

[person1] har ved de indsendte fakturaer dokumenteret og sandsynliggjort, at virksomheden har modtaget en arbejdsydelse til en værdi af kr. 99.500 i indkomståret 2011.

[person1] har ved de indsendte fakturaer dokumenteret og sandsynliggjort, at virksomheden har modtaget en arbejdsydelse til en værdi af kr. 99.500 i indkomståret 2011.

På baggrund heraf skal [person1] således have godkendt fradrag for moms på kr. 24.875 i indkomståret 2010.

Afsluttende

På baggrund af ovenstående kan det konkluderes, at købsmomsen skal godkendes med kr. 50.000 i indkomståret 2010 og med kr. 24.875 i indkomståret 2011:

Der foreligger faktura for det udførte arbejde.
Der er fremlagt oplysninger om, hvilket arbejde virksomhedens underleverandør har udført.

...”

Virksomhedens tidligere repræsentant har forklaret, at faktura 428 ikke er korrekt, og at den ikke skulle have været udfærdiget og herefter skal ikke medregnes ved opgørelsen. Repræsentanten har desuden forklaret, at det var en fejl, at der kun var fratrukket 97.390 kr., og at det korrekte beløb var 99.500 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”.

Fakturakrav

Af den dagældende momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006 (med senere ændringer), § 58 fremgår følgende (uddrag):

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra told- og skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. "

Samme momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006 (med senere ændringer) indeholder i kapitel 11 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 40 fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

"Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag,

jf. § 47 indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på en eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales."

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf bl.a. fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

(...)”

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240

(...)

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

(...)”.

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179) begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momsloven § 37 påhviler det selskabet at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Virksomheden har for de omhandlede perioder angivet et fradrag for fremmed arbejde på 74.875 kr. Som dokumentation herfor har selskabet fremlagt 12 fakturaer fra underleverandøren, [virksomhed5] v/[person3]. Underleverandørens registreringsnummer fremgår ikke af de fremlagte fakturaer. For så vidt angår de fremlagte fakturaer er der ikke fremlagt underleverandørkontrakt, arbejdssedler, der kan henføres til de konkrete fakturaer, eller andet materiale, der kan dokumentere, at de omhandlede tjenesteydelser rent faktisk er leveret til virksomheden.

Landsskatteretten finder, at der ikke på baggrund af de fremlagte fakturaer kan anses for dokumenteret, at der er sket levering mod vederlag fra en afgiftspligtig person. Retten har herved lagt vægt på, at de fremlagte fakturaer ikke indeholder sælgers registreringsnummer, samt at virksomheden ikke har fremlagt samarbejdsaftaler, timesedler eller lignende til dokumentation for leveringens art og omfang. Derudover bemærker retten, at der er uregelmæssigheder i forhold virksomhedens bogføring af faktura nr. 428.

Landsskatteretten finder under disse omstændigheder ikke, at selskabet har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold momslovens § 37 er opfyldte. Selskabet har således ikke dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer. De fremlagte fakturaer overholder ikke kravene i dagældende momsbekendtgørelse § 58, stk. 1, nr. 3 og 5.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor.