Kendelse af 23-04-2014 - indlagt i TaxCons database den 17-05-2014

SKAT har truffet afgørelse om opkrævning af erhvervelsesmoms efter momslovens § 11, stk. 1, nr. 2) i forbindelse med indførsel af en motorcykel fra England.

Landsskatteretten ændrer den påklagede afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har den 2. januar 2013 modtaget en motorcykel af mærket ”Ducati Hypermotard 1100”, som han har købt i England.

Det fremgår af en kvittering af 1. december 2012 fra ”[virksomhed1] Ltd.” til en person ved navnet ”[person1]”, at der på vegne af klageren er modtaget £ 4.800 vedrørende køb af en ”Ducati”.

Det fremgår af en engelsk registreringsattest, at den pågældende motorcykel blev indregistreret første gang den 9. november 2007. Ifølge en toldsynsrapport af 20. juli 2012 har motorcyklen ved indførslen til Danmark kørt 5.000 km.

Ifølge en ”International Consignment Note” fra ”[virksomhed1] Ltd.” vedrørende levering af den pågældende motorcykel, udgør fragtprisen £ 400 for transporten fra England til Danmark.

SKATs afgørelse

Der er opkrævet erhvervelsesmoms med 11.245 kr.

Det har ikke været muligt at verificere, hvad det måtte være blevet spurgt om og svaret på i forbindelse med den telefonsamtale vedkommende måtte have haft med SKAT i november måned 2011.

Telefonisk vejledning fra SKAT må dog kun angå generel vejledning om reglerne på SKATs område og ikke konkret rådgivning. Hvis vedkommende havde ønsket konkret svar på, hvorledes den pågældende motorcykel ville blive behandlet i henhold til momsloven, burde vedkommende være blevet vejledt om, at der skulle ansøges om et Bindende Afgiftssvar.

Det pågældende køretøj har ved indførslen til Danmark kørt 5.000 km. Der er således tale om et nyt køretøj, jf. momslovens § 11, stk. 6, og der skal betales erhvervelsesmoms efter momslovens § 11, stk. 1, nr. 2).

Ved beregningen af det skyldige beløb, skal hjemtagelsesomkostninger m.v. medregnes, jf. momslovens § 27, stk. 2, nr. 2).

Det skyldige beløb kan herefter opgøres således:

Købspris i fremmed valuta

£ 4.800

Hjemtagelsesomkostninger i fremmed valuta

£ 400

Kurs pr. 1. december 2011

8,86

Købspris i DKK

41.520 kr.

Hjemtagelsesomkostninger i DKK

Afgiftsgrundlag

3.460 kr.

44.980 kr.

Erhvervelsesmoms 25 %

11.245 kr.

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at den påklagede opkrævning skal nedsættes til 9.571,01 kr.

Det er hertil anført, at den pågældende motorcykel er købt af via hjemmesiden ”[...].uk” for £ 4.800. Dette beløb må være inklusiv engelsk moms, men SKAT har medregnet beløbet i opgørelsen af den skyldige erhvervelsesmoms. Det betyder, at der er medregnet moms to gange af den samme vare.

Hvis det engelske momsbeløb vedrørende motorcyklen fratrækkes i opgørelsen af den skyldige erhvervelsesmoms, kan købsprisen opgøres som £ 4.800 – 17,5 % VAT, svarende til £ 4.085,11. Dette giver med en valutakurs på 8,65 et afgiftsgrundlag på 35.335,17 kr., svarende til en erhvervelsesmoms på 8.834,84 kr.

Der er selv sørget for hjemtransporten af den pågældende motorcykel, og en advokat har nævnt, at der ikke skal betales moms af hjemtransporten. Hvis dette er tilfældet, skal momsen heraf ligeledes fratrækkes den skyldige erhvervelsesmoms, idet der dermed er beregnet moms af den samme ydelse to gange.

Hvis det engelske momsbeløb vedrørende hjemtransporten fratrækkes i opgørelsen af den skyldige erhvervelsesmoms, kan købsprisen opgøres som £ 400 – 17,5 % VAT, svarende til £ 340,43. Dette giver med en valutakurs på 8,65 et afgiftsgrundlag på 2.944,68 kr., svarende til en erhvervelsesmoms på 736,17 kr.

Derfor skal den skyldige erhvervelsesmoms nedsættes til (8.834,94 kr. + 736,17 kr.) = 9.571,01 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Regler om erhvervelsesmoms:

Det fremgår af momslovens § 11, stk. 1, nr. 2), at der skal betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af transportmidler fra andre EU-lande.

Efter momslovens § 11, stk. 6 forstås der ved nye transportmidler motordrevne landkøretøjer med et slagvolumen på over 48 cm3 eller en effekt over 7,2 kW, når leveringen finder sted senest 6 måneder efter første ibrugtagning eller når køretøjet har kørt højst 6.000 km.

Regler om opgørelse af erhvervelsesmoms:

Det fremgår af momssystemdirektivets artikel 83 og 84, at:

”Artikel 83

Ved erhvervelse af varer inden for Fællesskabet indgår de samme elementer i afgiftsgrundlaget som dem, der anvendes ved opgørelse af afgiftsgrundlaget ved levering af de samme varer på medlemsstatens område, jf. kapitel 2. I særdeleshed udgøres afgiftsgrundlaget for transaktioner, der sidestilles med erhvervelse af varer inden for Fællesskabet som omhandlet i artikel 21 og 22, af købsprisen for varerne eller for tilsvarende varer eller i mangel af en købspris kostprisen på det tidspunkt, hvor disse transaktioner finder sted.

Artikel 84

1. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de punktafgifter, som skal betales eller er betalt af den person, der inden for Fællesskabet erhverver et punktafgiftspligtigt produkt, indgår i afgiftsgrundlaget i henhold til artikel 78, stk. 1, litra a).

2. Når erhververen efter det tidspunkt, hvor erhvervelsen af varer inden for Fællesskabet foretages, opnår tilbagebetaling af de punktafgifter, der er betalt i den medlemsstat, hvor forsendelsen eller transporten af varerne påbegyndes, nedsættes afgiftsgrundlaget tilsvarende i den medlemsstat, på hvis område erhvervelsen er foretaget.”

Det fremgår af momslovens § 31, at ved erhvervelse af varer fra andre EU-lande er afgiftsgrundlaget vederlaget for varen, og at §§ 27-29 finder tilsvarende anvendelse.

Det fremgår af momslovens § 27, stk. 2, nr. 1 og 2) at der i afgiftsgrundlaget skal medregnes:

”1. Told og afgifter, der i henhold til andre love er opkrævet i tidligere omsætningsled, eller som betales i forbindelse med indførsel fra steder uden for EU eller ved erhvervelse af varer fra andre EU-lande eller som det påhviler virksomheden at betale i forbindelse med den pågældende levering.

2. Biomkostninger som udgifter til provision, forsendelse, forsikring o. lign., som leverandøren forlanger afholdt af aftageren.”

Det lægges indledningsvis til grund, at klageren ikke har bestridt, at den pågældende motorcykel har kørt under 6.000 km.

Retten finder derfor, at den pågældende motorcykel skal anses for et nyt transportmiddel efter momslovens § 11, stk. 6.

Det lægges videre for så vidt angår vederlaget for den pågældende motorcykel til grund, at klageren har købt motorcyklen af en person ved navn ”[person1]”, og at der hverken foreligger oplysninger om, hvorvidt denne person driver momsregistreret virksomhed eller om salgsprisen er inklusiv moms. Det lægges desuden til grund, at det er oplyst, at motorcyklen er købt gennem ”[...].uk”.

Endelig lægges det til grund, at der ikke kommet indsigelser til den af SKAT anvendte omregningskurs.

Retten finder på den baggrund, at den pågældende motorcykel er køb af en privatperson, og at vederlaget for den pågældende motorcykel således ikke indbefatter engelsk moms.

Derfor skal vederlaget ved opgørelsen af afgiftsgrundlaget efter momslovens § 27, stk. 2, nr. 1) fastsættes til £ 4.800.

Det lægges for så vidt angår udgifter til hjemtransport af den pågældende motorcykel til grund, at klageren selv forestået hjemtransporten heraf gennem en fragtmand.

Retten finder på den baggrund, at der dermed ikke er tale om en sådan biomkostning til fragt, der skal medregnes til afgiftsgrundlaget efter momslovens § 27, stk. 2, nr. 2).

Der skal således ved opgørelsen af afgiftsgrundlaget ikke medregnes erhvervelsesmoms af fragtudgiften på £ 400. Momsbeløbet kan med en omregningskurs på 8,65 opgøres til 865 kr.

Den påklagede opkrævning af erhvervelsesmoms på 11.245 kr. nedsættes derfor med 865 kr. til 10.380 kr.