Kendelse af 05-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 13-01-2018

Klagen skyldes, at SKAT har nedsat virksomhedens købsmoms for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2012 med 805.464 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] (herefter virksomheden) er en enkeltmandsvirksomhed. [person1] (herefter indehaveren) er registreret i det centrale virksomhedsregister, CVR, som fuldt ansvarlig deltager. Virksomheden er registreret under branchekode 532000 - Andre post- og kurertjenester. Virksomheden blev stiftet den 1. juni 2000 og ophørte den 31. oktober 2015.

Virksomheden har i perioden 1. januar 2011 til 31. december 2012 angivet følgende købsmoms til SKAT:

Angivelses
periode

Købsmoms

Beregnet
køb i alt

20110331

10.000

40.000

20110630

408.566

1.634.264

20110930

10.000

40.000

20111231

5.000

20.000

2011

433.566

1.734.264

Angivelses
periode

Købsmoms

Beregnet
køb i alt

20120331

179.033

716.132

20120630

30.000

120.000

20120930

25.000

100.000

20121231

413.615

1.654.460

2012

647.648

2.590.592

SKAT har oplyst, at virksomheden kun har haft [virksomhed2] A/S (herefter [virksomhed2]) som kunde i kontrolperioden.

SKAT har oplyst, at SKAT har anmodet virksomheden om at fremlægge virksomhedens regnskabsmateriale for perioden. På et møde i april 2013 modtog SKAT regnskabsmateriale vedrørende 2012. SKAT modtog ikke regnskabsmateriale vedr. 2011.

Det modtagne materiale indeholder ifølge SKAT ikke kontospecifikationer. Materialet indeholder ifølge SKAT to resultatopgørelser. Af den ene resultatopgørelse, som fremstår som udskrevet 12. marts 2013, fremgår udgifter til fremmed assistance på 1.980.393 kr. Af den anden resultatopgørelse, som fremstår som udskrevet den 9. april 2013, fremgår udgifter til fremmed assistance på 2.158.563 kr. Resultatopgørelsen, udskrevet den 12. marts 2013, kan ifølge SKAT afstemmes med virksomhedens momsangivelser og selvangivne beløb, mens momsangivelsen, udskrevet den 9. april 2013, indeholder en større omsætning og vareforbrug.

Materialet indeholder ifølge SKAT derudover kun bilag vedrørende 2 underleverandører. Dette drejer sig om [virksomhed3] ApS, vedrørende fakturabeløb ekskl. moms på 164.800 kr., og [virksomhed4] vedrørende fakturabeløb ekskl. moms på 328.000 kr. Materialet indeholder ikke salgsfakturaer.

SKAT aftalte med virksomheden på mødet, at virksomheden skulle sende det manglende materiale. SKAT modtog ikke yderligere materiale.

SKAT har modtaget kontroloplysninger for perioden fra [virksomhed2] A/S. SKAT har endvidere indhentet bankkontoudtog fra indehaverens og virksomhedens bank.

Indehaveren har under sagens behandling ved Landsskatteretten telefonisk oplyst, at virksomhedens tidligere advokat havde fået alle bilag fra virksomheden, og at disse burde være indsendt til SKAT.

På baggrund af kontroloplysningerne beregnede SKAT virksomhedens omsætning for perioden 1. januar 2010 til 31. marts 2013 til 15.137.615 kr. og salgsmoms til 3.784.404 kr. Virksomheden havde angivet 3.109.919 kr. i salgsmoms for perioden.

SKATs afgørelse

SKAT har den 15. august 2013 forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2012 med i alt 1.479.949 kr. Det er alene den del af SKATs afgørelse, hvorefter virksomhedens købsmoms for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2012 nedsættes med 805.464 kr., der er påklaget.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen blandt andet henvist til følgende (uddrag):

”2. Efterbetaling af 805.464 kr. vedr. købsmoms

...

Virksomheden kan medregne moms af momsbelagte fradragsberettigede udgifter til virksomhedens købsmoms.

Virksomhedens regnskab over indkøb og momsen heraf skal føres på grundlag af købsbilag i form af fakturaer, notaer, afregningsbilag og kreditnotaer.

Virksomheden skal til dokumentation af virksomhedens købsmoms kunne fremlægge fakturaer og afregningsbilag der opfylder kravene i bekendtgørelsens kapitel 12 (tidligere kapitel 11).

Når virksomheden ikke fremlægger fakturaer m.v. som anført i bekendtgørelsens § 84 (tidligere § 58), kan virksomheden således ikke opnå fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1.

Da der ikke er fremlagt dokumentation for købsmomsen for 2011 kan den fratrukne købsmoms på 433.566 kr. ikke godkendes.

For 2012 er der kun fremlagt dokumentation for købsmoms på 123.200 kr. vedr. fremmed assistance. Fremmed assistance er opgjort til 1.980.393 kr. eksklusiv moms i resultat opgørelser vedr. 2012 (udskrevet 12/3 2013). Den afledte købsmoms er 495.098 kr.

Opgjort købsmoms vedr. fremmed assistance............

495.098 kr.

Dokumenteret købsmoms vedr. fremmed assistance.......

-123.200 kr.

Udokumenteret købsmoms vedr. fremmed assistance

371.898 kr.

Da der ikke er fremlagt dokumentation for købsmoms på 371.898 kr. for 2012 vedr. fremmed assistance, kan denne købsmoms ikke godkendes

Ikke godkendt købsmoms for 2011............

433.566 kr.

Ikke godkendt købsmoms for 2012...........

371.898 kr.

I alt

885.464 kr.

Hermed skal der ske efterbetaling af moms med 805.464 kr. vedrørende fratrukken købsmoms.”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens tidligere repræsentant har i klagen af 6. september 2013 nedlagt påstand om, at momstilsvaret for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2012 skal nedsættes med i alt 805.464 kr.

Repræsentanten har til støtte for sin påstand anført følgende (uddrag):

” ... Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende

At der ikke er grundlag for at foretage den af SKAT gennemførte ændring af virksomhedens momstilsvar

Idet der ikke er grundlag for at nægte virksomheden fradrag for købsmomsen i relation til de af virksomheden afholdte udgifter til fremmed arbejde.

Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at uddybe ovennævnte anbringende, hvorfor vi tager forbehold for at fremkomme med et supplerende indlæg i sagen.

...”

Virksomheden er under sagens behandling i Landsskatteretten blevet opfordret til at indsende en uddybende klage. Indehaveren har under sagens behandling ved Landsskatteretten telefonisk oplyst, at virksomhedens tidligere advokat havde fået alle bilag fra virksomheden, og at disse burde være indsendt til SKAT. Landsskatteretten har ikke modtaget yderligere fra virksomheden.

s afgørelse og begrundelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag af købsmoms med 805.464 kr. for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2012

Af momslovens § 37, stk. 1 fremgår blandt andet følgende:

Ӥ 37

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1)afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,”

Af den dagældende momsbekendtgørelsens § 58 (BKG 2006-06-16 nr. 663) fremgår følgende (uddrag):

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra told- og skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer momssystemdirektivets artikel 167 og 168, hvoraf følgende blandt andet fremgår:

”Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person

...”

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår:

”Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240

(...)

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

(...)”.

EU-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179) begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Virksomheden har gjort gældende, at der er tale om udgifter til fremmed arbejde, der berettiger til fradrag af købsmoms.

Således som sagen foreligger oplyst for Landsskatteretten, finder retten ikke, at virksomheden har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold momslovens § 37 er opfyldt.

Der er herved henset til, at virksomheden ikke fremlagt fakturaer mellem de oplyste underleverandører og virksomheden, som er påkrævet som dokumentation for købsmoms i medfør af momsbekendtgørelsens § 58. Videre er der henset til, at der ikke er fremlagt materiale i øvrigt, der gør det muligt at kontrollere, om virksomheden rent faktisk har modtaget momsbelagte ydelser, der berettiger til fradrag af købsmoms efter momslovens § 37.

Virksomhedens påstand kan således ikke imødekommes.

SKATs afgørelse stadfæstes.