Kendelse af 10-01-2017 - indlagt i TaxCons database den 25-03-2017

2009:

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Momstilsvar

116.239 kr.

65.756 kr.

116.239 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden drives indenfor transportbranchen med hovedvægt på pakketransport.

Da virksomhedens indehaver ikke havde indsendt selvangivelsen for indkomståret 2009 rettidigt, havde SKAT ansat indehaverens indkomst skønsmæssigt og blandt andet skønnet resultat af virksomheden. SKAT havde i den forbindelse ikke ændret momstilsvaret.

Virksomheden havde foretaget følgende momsangivelser:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

01.01.09-30.06.09

58.000

56.000

2.000

01.07.09-31.12.09

0

0

0

I alt

58.000

56.000

2.000

SKAT havde den 15. april 2011, efter SKAT havde skønnet indehaverens indkomst for 2009, modtaget en selvangivelse med selvangivet underskud af virksomhed på 151.762 kr. Sammen med selvangivelsen forelå resultatopgørelse og saldobalance for indkomståret 2009.

Af saldobalance medsendt indehaverens selvangivelse for 2009, fremgik følgende

Årets udgående moms304.967

Årets indgående moms-188.728

Årets moms- og afgiftstilsvar116.239

Ved det i forbindelse med klagen indsendte regnskab har virksomhedens repræsentant angivet momstilsvaret således i virksomhedens regnskab note 14. Merværdiafgift:

2009

2008

Skyldig moms primo

38.026

38.026

Udgående moms

272.437

0

Indgående moms

-206.681

0

103.782

38.026

SKAT har fra [person1] fået oplyst, at han har været ansat ved [virksomhed1], cvr-nr. [...1]. På denne baggrund har SKAT den 17. august 2012 indkaldt virksomhedens regnskab for 2009-2011. I den forbindelse gjorde SKAT virksomhedens indehaver opmærksom på, at de havde modtaget oplysninger, som indikerede, at der havde været ansatte i virksomheden, uden at der var angivet A-skat og Am-bidrag til SKAT, samt at der ses at være difference mellem den angivne moms og den moms som fremgik af regnskabet.

SKAT har sendt forslag til ændring af momstilsvaret den 11. marts 2013.

SKAT har ved den påklagede afgørelse af 15. maj 2013 foretaget en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens momstilsvar med 114.239 kr. fra 2.000 kr. til 116.239 kr. Da virksomhedens indehaver ikke har indsendt det underliggende regnskabsmateriale, har SKAT foretaget et skøn på baggrund af saldobalancen medsendt indehaverens selvangivelse for 2009.

Af resultatopgørelse medsendt indehaverens selvangivelse for 2009, fremgik følgende resultat i kr.:

Kørselindtægter

1.065.013

Kørselsudgifter

- 253.444

Bruttoavance

811.569

Salgsomkostninger

-4.723

Bildrift

-186.752

Leasing

-248.281

Lokale omkostninger

-6.000

Administrationsomkostninger

-340.111

Personale omkostninger

-169.464

Resultat før finansielle poster

-143.762

Andre finansielle omkostninger

-8.000

Årets resultat

-151.762

Af medsendt saldobalance fremgik under administrationsomkostninger i kr.:

Kontorartikler og tryksager

4.157,37

Avishold

1.795,00

Edb-udgifter / software

9.280,24

Mindre anskaffelser

13.217,41

Telefon

27.235,11

Internetforbindelse

13.523,29

Porto og gebyrer

97,50

Forsikringer

20.681,80

Kontingenter m/moms

1.842,40

Leje/Leasing af driftsmidler

248.281,19

Administrationsomkostninger i alt

340.111,31

Udgifter til leasing med 248.281 kr. ses således at være fratrukket dobbelt henholdsvis under administrationsomkostninger og direkte som leasing på resultatopgørelsen.

Af medsendt saldobalance fremgår resultat før renter med et overskud på 142.697,74 kr. Heri indgår leasingudgift med 248.281 kr. og lønninger med 134.053 kr.

Virksomhedens indehaver har på baggrund af SKATs materialeindkaldelse af 17. august 2012, den 5. september 2012 pr. mail oplyst, at der ikke har været ansatte i virksomheden, og at han synes, at det er mærkeligt, at SKAT ikke kan se dette, men at der ved indtastning af regnskab kan være fratrukket noget, som ikke skulle have været med.

Virksomhedens indehaver er i svar mail af 5. september 2012 fra SKAT anmodet om fortsat at indsende regnskab.

Da SKAT ikke modtog regnskab foretog SKAT den 26. september 2012 uanmeldt kontrolbesøg på virksomhedsadressen, hvor indehaveren blev antruffet. Indehaveren oplyste i den forbindelse, at der aldrig havde været ansatte, men at han klarede det hele selv. Ved kontrollen blev det aftalt at regnskab indsendes snarest muligt.

Ved klagen er der indsendt regnskab for indkomståret 2009, hvor det skattemæssige resultat er opgjort til 13.743 kr. specificeret således:

Nettoomsætning

1.019.750 kr.

Bruttoavance

1.019.750 kr.

Kapacitetsomkostninger:

Driftsomkostninger

-781.570 kr.

Lønomkostninger

-233.917 kr.

Salgsfremmende omkostninger

-1.840 kr.

Andre driftsmiddelomkostninger

-10.000 kr.

Leasingomkostninger

0 kr.

Lokaleomkostninger

0 kr.

Administrationsomkostninger

-50.419 kr.

Kapacitetsomkostninger i alt

-1.077.746 kr.

Indtjeningsbidrag

-57.996 kr.

Afskrivninger:

Driftsmidler og inventar

69.999 kr.

Resultat før finansielle poster

12.003 kr.

Repræsentation ej fradrag

1.230 kr.

Øvrige omkostninger ej fradrag

510 kr.

Skattemæssigt resultat, virksomhed

13.743 kr.

Finansielle omkostninger udgør 6.857 kr.

Posten driftsomkostninger er specificeret således:

Driftsomkostninger

Fremmede vognmænd

249.618 kr.

Mindre anskaffelser

3.623 kr.

Broer

1.508 kr.

[...]

1.779 kr.

Køb af varer til videre salg

0 kr.

Brændstof

127.377 kr.

Reparation og vedligeholdelse

42.791 kr.

Vægtafgift

2.441 kr.

Forsikringer

8.566 kr.

Leasing

343.867 kr.

781.570 kr.

Skatteankestyrelsen har ved skrivelse af 18. april 2016 anmodet repræsentanten om dokumentation for leasingudgift 343.867 kr., lønudgift 233.917 kr. samt renteudgifter.

Den 9. juni 2016 er der modtaget delvis dokumentation for udgifterne.

Af udgiften leasing i regnskabet anført til 343.867 kr. er der indsendt dokumentation for udgifter på i alt 233.135 kr. i form af fakturaer og kontoudtog samt faktura på 70.000 kr. til engangsydelse.

Skatteankestyrelsen har ved skrivelse af 13. juni 2016 blandt andet anmodet om følgende oplysninger:
• Du har tidligere fremsendt delvis dokumentation for udgiften leasing 343.866 kr. Du anmodes om at sende den resterende dokumentation, som omfatter:
• faktura bogført som [...] Engangsydelse [...] 87.500 kr. inkl. moms.
• faktura bogført som [...] Faktura [...]347 1.582,88 kr. inkl. moms.
• faktura bogført som [...] Skyldig leasing 2 x 16 32.887,50 kr. inkl. moms.
• Vedrørende leasingudgiften bedes du redegøre for, hvorfor bilag 180 er fratrukket dobbelt, idet det er fratrukket under den 1.12.09 180 Leasing [reg.nr.1] og [...] Leasing fakt [...]308.
• Vedrørende leasingudgiften bedes du endvidere indsende leasingfakturaerne fra august 2009 med fakturanumrene [...]2213, [...]2214 og [...]2215 i henhold til kontoudtog af 22.11.10 fra [virksomhed2] AS.

Af regnskabet ses alene leasingfakturaerne med fakturanumrene [...]2216, [...]2217 og [...]2218 fra august 2009, at være fratrukket.

Skatteankestyrelsen har ved skrivelse af 13. september 2016 anmodet om følgende oplysninger vedrørende momsangivelserne:

”Specifikation af momsangivelserne. I anmodes om både at sende specifikation af de momsangivelser der blev foretaget på angivelsestidspunkterne og de momsangivelser, der fremgår af det i forbindelse med klagen indsendte regnskab for indkomståret 2009.”

Skatteankestyrelsen har den 14. oktober 2016 endnu ikke modtaget oplysningerne.

SKATs afgørelse

SKAT har ændret virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar – 31. december 2009 således:

Angivet moms

2.000 kr.

Opgjort moms

116.239 kr.

Yderligere moms til betaling

114.239 kr.

SKAT har begrundet ændringen således:

”Efter gennemgang af modtagne saldobalancer er det SKAT´s opfattelse at virksomhedens momstilsvar for perioden 01.01.09 – 31.12.10 er angivet med 138.538 kr. for lidt jf. momsloven § 57.

Da virksomheden ikke har indsendt det underliggende regnskabsmateriale har det ikke været muligt for SKAT, at opgøre tilsvaret for de enkelte perioder.

Momstilsvaret er således opgjort skønsmæssigt pr. kalender år med baggrund i de indsendte saldobalancer og kan specificeres således:

Periode 01.01.09 – 31.12.09

Opgjort

304.967

188.728

116.239

Angivet

58.000

56.000

2.000

Difference

246.967

132.728

114.239

Perioden 01.01.10 – 31.12.10

Opgjort

61.109

40.676

20.433

Angivet

35.804

39.670

-3.866

Difference

25.305

1.006

24.299

Opkrævning af momstilsvar for 2009, sker desuden med hjemmel i Skatteforvaltningsloven § 32 stk. 1 nr. 3, idet SKAT mener, at der som minimum er handlet groft uagtsomt ved indsendelse af de urigtige angivelser. SKAT mener desuden, at fristerne i Skatteforvaltningsloven § 32 stk. 2 er overholdt, idet SKAT ikke har kunnet opgøre tilsvaret for de enkelte perioder på det grundlag der forelå ved sagens begyndelse. Da der til stadighed efter gentagne henvendelser til dig og rådgivere, ikke er opnået tilstrækkelig grundlag for at kunne opgøre tilsvaret nøjagtigt med fordeling på de enkelte perioder, har vi været nødsaget til at lave et samlet skøn pr. kalenderår.

I den forbindelse skal det desuden bemærkes, at SKAT ved modtagelse af selvangivelser, ikke gennemgår eventuelle medsendte regnskaber, ligesom der ikke er krav om at der indsendes kopi af regnskaber med selvangivelsen.

Virksomheden opkræves således 138.538 kr. mere i moms jf. opkrævningsloven § 5.”

SKAT har i udtalelse til klagen anført følgende:

”SKAT skal bemærke, at det indsendte regnskab er væsentlig forskelligt fra det tidligere regnskab som ligger til grund for det skøn SKAT har foretaget af indkomst, moms og hæftelse for A-skat på følgende punkter:
- lønudgift er steget fra 169.464 kr. til 233.917 kr. Der er indsendt lønsedler på 151.424 kr. (hertil skal bemærkes at løn for 01.09.09 -30.09.09 til [person1] ikke er medregnet i saldo år til dato for efterfølgende lønperioder).
- udgift til leasing er steget fra 248.281 kr. til 343.867 kr.”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at momstilsvar i indkomståret 2009 skal opgøres på baggrund af det i forbindelse med klagen fremsendte regnskab, hvor momstilsvaret er opgjort til 65.756 kr., ved en udgående moms på 272.437 kr. og indgående moms på 206.681 kr..

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført følgende:

”Vi skal venligst anmode om at momsansættelsen reguleres i forhold til det fremsendte årsregnskab og kan i bekræftende fald fremsende specifikationer over ændringerne.”

Der er endvidere fremsat påstand om, at virksomhedens indehavers skatteansættelse for indkomståret 2009 nedsættes og hæftelse for A-skat og AM-bidrag forhøjes. Klagerne over skatteansættelsen og hæftelse behandles særskilt.

SKATs udtalelse til klagen

SKAT har i forbindelse med klagen fremsendt yderligere udtalelse til klagen og anført følgende vedrørende momstilsvar:

”Rådgiver anmoder i den indsendte klage om, at momsansættelsen reguleres i forhold til det indsendte regnskab.

Da der udelukkende er indsendt regnskab for 2009, er der taget udgangspunkt i at klagen kun vedrører moms vedrørende perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009.

Det skal i den forbindelse bemærkes, at SKAT ved afgørelse af 2. december 2013, har reguleret virksomhedens momstilsvar for 2010, på baggrund af fornyet regnskab for 2010, som også er udarbejdet af [virksomhed3].

I det, i klagen indsendte regnskab fremgår udgående afgift med 272.437 kr. og indgående afgift med 206.681 kr. svarende til et momstilsvar på 65.756 kr.

Virksomhedens nuværende momstilsvar for perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009 er opgjort til 116.239 kr.

Såfremt der modtages dokumentation for stigningen i leasingsudgiften som nævnt under punkt 1,og udgiften er momsbelagt, er det SKATs opfattelse, at de opgjorte momstal kan ligges til grund for fastsættelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009.”

Landsskatterettens afgørelse

SKAT kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan SKAT uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, ændre afgiftstilsvaret, hvis den afgiftspligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

I henhold til momslovens § 57, stk. 1, skal virksomheder, efter udløbet af hver afgiftsperiode, angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden til SKAT. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

Virksomheden var i 2009 registreret med halvårlig momsafregning.

Angivelsesfristen for virksomheden for første halvår 2009 var 1. september 2009.

Angivelsesfristen for virksomheden for andet halvår 2009 var 1. marts 2010.

SKAT har sendt varsel om fastsættelse af momstilsvaret for 2009 den 11. marts 2013, hvilket er mere end 3 år efter virksomhedens angivelsesfrister for første og andet halvår 2009 og dermed efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. SKATs afgørelse er sendt den 15. maj 2013.

Virksomheden havde angivet moms for første halvår 2009 med en udgående moms på 58.000 kr. og indgående moms på 56.000 kr. og et samlet momstilsvar på 2.000 kr.

Virksomheden havde ikke angivet moms for andet halvår 2009.

På trods af anmodning herom er der ikke indsendt specifikation af momsangivelsen og de i regnskaberne opgjorte momstilsvar. Det er ikke muligt på det foreliggende grundlag at konstatere, om momsangivelsen for første halvår 2009 var korrekt foretaget af virksomheden.

Landsskatteretten kan konstatere ved de angivne momstilsvar i de indsendte regnskaber, at virksomhedens indehaver har drevet virksomhed ved pakketransport og i den forbindelse ikke har foretaget momsangivelse for andet halvår 2009.

Virksomhedens indehaver har dermed mindst groft uagtsomt bevirket, at afgiftstilsvaret blev fastsat på et urigtigt grundlag, hvorfor betingelserne for suspension af fristen er opfyldt i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

I henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2, kan SKAT ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

Indehaveren har ikke indsendt det underliggende regnskabsmateriale, hvorfor det ikke har været muligt for SKAT at opgøre momstilsvaret for de enkelte perioder.

SKAT har derfor været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar.

SKAT har i mangel af dokumentation foretaget et samlet skøn over momstilsvaret for hele perioden 1. januar 2009 – 31. december 2009 på baggrund af de foreliggende oplysninger i form af virksomhedens saldobalance.

Det kan konstateres, at der er uoverensstemmelse mellem den dokumenterede leasingudgift og den af virksomhedens repræsentant opgjorte leasingudgift ved det i forbindelse med klagen indsendte regnskab.

Der er trods anmodning herom ikke indsendt dokumentation for det momstilsvar, repræsentanten har opgjort i forbindelse med indsendelse af klagen.

Landsskatteretten finder, at SKAT har inddraget alle relevante forhold i sit skøn, og Landsskatteretten mener ikke, der i klagen er påvist forhold, der giver grundlag for at ændre herpå.

SKATs afgørelse stadfæstes.