Kendelse af 21-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-10-2017

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 11.223 kr. for perioden fra den 1. januar 2009 til den 31. december 2009.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] (herefter benævnt virksomheden) har drevet virksomhed med konsulentbistand inden for IT branchen. Virksomhedens afregningsperiode i perioden fra den 1. januar 2009 til den 31. december 2009 var kvartalet. Den 19. april 2013 fremsendte SKAT et varsel vedrørende forhøjelse af momstilsvaret til virksomheden.

Repræsentanten har oplyst, at virksomheden i efteråret 2008 mistede omsætning som følge af finanskrisen. Kunderne skar ned på omkostninger til IT udvikling, som gik ud over virksomhedens omsætning. I slutningen af 2008 og i starten af 2009 arbejdede virksomheden på at tiltrække nye kunder. På trods af flere markedstiltag, herunder internetmarkedsføring og forskellige møder med forretningsforbindelser, lykkedes det ikke at tiltrække nye kunder.

Fra juni måned 2009 blev virksomhedens indehaver lønansat. Sideløbende med ansættelsen har indehaveren forsøgt at videreføre virksomhedens aktiviteter. I indkomståret 2013 har virksomheden henvist til 4 afholdte møder med mulige kunder. Her har virksomheden blandt andet præsenteret, hvilke IT-ydelser virksomheden tilbyder. Virksomheden har under finanskrisen også forsøgt at udvide virksomhedens ydelser, herunder fotografering og sprogundervisning.

SKATs afgørelse

SKAT har den 24. maj 2013 truffet afgørelse, hvorefter virksomhedens momstilsvar er forhøjet med 11.223 kr. for perioden fra den 1. januar 2009 til den 31. december 2009.

SKAT har herved blandt andet henvist til følgende (uddrag):

”SKAT har bedt om at se dit regnskabsmateriale, og vi har gennemgået den moms, du har angivet for perioden 1.janura 2009-31. december 2009, og den indkomst du har selvangivet for 2009.

Resultatet er, at du skal betale 11.223 kr. mere i moms, og at din indkomst bliver ændret med i alt 288.974 kr.

...

Moms

Salgsmoms angivet med 125 kr.

Købsmoms angivet med 11.348 -

Du skal tilbagebetale moms med 11.223 kr.

...

Momslovens § 4 stk. 1

Momslovens § 27

Momslovens § 37

Momslovens § 56 stk. 1

Momslovens § 57

...

Der ses at være afregnet for meget moms.

Salgsmoms jf. Momslovens § 4 af 500 kr.112 kr.

Købsmoms jf. Momslovens § 37.11.348 –

Du skal tilbagebetale moms med11.223 kr.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt primær påstand om, at SKAT afgørelse tilsidesættes som ugyldig, idet sagsfremstillingen og begrundelsen ikke lever op til de forvaltningsretlige krav hertil.

Repræsentant har nedlagt subsidiær påstand om, at momstilsvaret nedsættelse til 0 kr.

Repræsentanten har blandt andet anført følgende (uddrag):

”SKAT opkræver også yderligere moms. I afgørelsen henvises i et generelt hjemmelsafsnit til den halve momslov, men i afsnit 1.7 om sagsfremstilling og begrundelse er moms helt udeladt. I selve afgørelsen er der kun en talmæssig opstilling, der i afgørelsen vdr. 2009 f.eks. har følgende konkluderende tekst:

”Du skal tilbagebetale moms med 11.223 kr.”

Dette må siges, at lægge meget langt fra at opfylde de forvaltningsretlige krav til sagsfremstilling og begrundelse. Skatteankenævnet kan allerede af denne grund tilsidesætte SKATs forhøjelser af momsgrundlaget.

Men selv hvis SKAT havde forsøgt at skrive en sagsfremstilling eller begrundelse vdr. den momsmæssige behandling ville vi fastholde, at virksomhedens momsangivelser er korrekte, da de afspejler virksomhedens erhvervsmæssige indtægter og udgifter. Det er vanskeligt, at komme med en nærmere argumentation, vdr. moms, da SKAT jo helt har undladt at begrunde, hvorfor der skal ske en forhøjelse af momsgrundlaget.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT den 24. maj 2013 har truffet afgørelse, hvorefter virksomhedens momstilsvar er forhøjet med 11.223 kr. for perioden fra den 1. januar 2009 til den 31. december 2009.

Følgende fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 og § 32 (uddrag):

”§ 31. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. (...) Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt.

...

§ 32. Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

1. Hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en afgørelse fra skatteankeforvaltningen, et motorankenævn eller Landsskatteretten eller ved en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. I disse tilfælde kan genoptagelse foretages til gunst for den afgiftspligtige fra og med den afgiftsperiode, der er helt eller delvis sammenfaldende med den afgiftsperiode, der var til prøvelse i den første sag, der resulterede i underkendelse af praksis, eller den afgiftsperiode, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 3 år forud for underkendelsen af praksis. Tilsvarende kan genoptagelse ske til gunst for den godtgørelsesberettigede vedrørende godtgørelse af afgift, der kunne være gjort gældende fra og med det tidspunkt, der var til prøvelse i den første sag, der resulterede i underkendelse af praksis, eller 3 år forud for underkendelsen af praksis.
2. Ændringen er en direkte følge af en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift vedrørende den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede for samme eller en anden afgiftsperiode.
3. Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
4. Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.

...”

Følgende fremgår af momslovens § 57, stk. 1 og 3 (uddrag):

”Stk. 1. Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 d eller § 34 er fritaget for afgift. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for angivelsen.

...

Stk. 3. For virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 5 mio. kr. årligt, men udgør højst 50 mio. kr. årligt, er afgiftsperioden kvartalet. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.”

Virksomhedens angivelsesfrist udløb henholdsvis den 1. juni 2009, den 1. september 2009, 1. december 2009 og den 1. marts 2010, jf. momslovens § 57, stk. 1 og 3.

Det fremgår ikke af afgørelsen, at SKAT har truffet afgørelsen efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 32 om ekstraordinær genoptagelse.

SKATs varsel vedrørende forhøjelse af momstilsvaret skulle således have været sendt senest den 1. juni 2012 for første kvartal 2009, den 1. september 2012 for andet kvartal 2009, den 1. december 201 for tredje kvartal 2009, og den 1. marts 2013 for fjerde kvartal 2009, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. 1. pkt.

SKAT varslede den 19. april 2013 en forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2009 til den 31. december 2009.

Landsskatteretten finder således, at det er med urette, at SKAT ved varsel af 19. april 2013 og med efterfølgende afgørelse af 24. maj 2013 har ændret virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2009 til den 31. december 2009, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Landsskatteretten anser dermed SKATs afgørelse af 24. maj 2013 for ugyldig.