Kendelse af 06-12-2013 - indlagt i TaxCons database den 10-01-2014

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet indehaverens virksomheds momstilsvar med i alt 153.492 kr. vedrørende moms af ydelser i forbindelse med handicapridning, der ikke er anset for momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 2.

Landsskatterettens afgørelse

SKAT har forhøjet indehaverens momstilsvar med i alt 153.492 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Sagens oplysninger

Indehaveren driver den personligt ejede virksomhed [virksomhed1]. Virksomheden beskæftiger sig med rideskole og et hestestutteri, hvor der handles heste.

Det er oplyst, at virksomheden stiller ridehal, brug af heste samt personale til trækning af heste til rådighed for en fysioterapeut, der ikke er ansat i virksomheden i forbindelse med handicapridning. Faktureringen sker til fysioterapeuten, der får dækket disse ydelser af en [Region].

Der er afholdt mødemellem SKAT og indehaveren samt dennes repræsentant henholdsvis den 26. februar og den 13. maj 2013.

SKATs afgørelse

SKAT har efteropkrævet i alt 153.492 kr. i moms.

Ydelsen med at udleje lokaler, bygningsfaciliteter, heste og hjælpere i forbindelse med handicapridning er ikke omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, hvorfor der skal beregnes moms af ydelserne, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Momsen for 2011 udgør herefter 83.550 kr. svarende til 25 % af 334.199 kr. i omsætning, mens momsen for 2012 udgør 69.942 kr. svarende til 25 % af 279.769 kr. i omsætning.

Der er samtidig ikke givet indehaveren nogen retsbeskyttet berettiget forventning om, at momsændringerne først skulle være gældende fra den 1. januar 2013.

Der er i øvrigt henvist til Landsskatterettens kendelse offentliggjort i SKM 2007.727.

Indehaverens påstand og argumenter

Indehaverens repræsentant har fremsat påstand om, at der ikke skal ske forhøjelse af virksomhedens momstilsvar.

Nogle ting ved driften er momspligtige og andre ting er ikke momspligtige, hvilket giver nogle problemer i det daglige. Specielt er undervisningen for handicappede et område, som har voldt problemer.

Da undervisningen for handicappede startede op i år 2000, var der kontakt med Told og Skat, hvor der blev lavet en aftale om, hvad der var momspligtigt og momsfrit. Specielt blev det aftalt, at momsfradrag vedrørende moms af foderforbrug til ridehestene skulle reduceres med 6.000 kr., der kunne relateres til den momsfrie handicapridning.

Denne ordning er kørt og fulgt i alle de aflagte regnskaber fra 2000-2012 uden indblanding fra myndighedernes side.

Derfor er det meget utilfredsstillende, at SKAT nu er af den opfattelse, at der skal opkræves fuld moms af rideundervisningen for handicappede og samtidig ikke gives momsfradrag på de 6.000 kr. om året.

Rideundervisningen udføres dels af en fysioterapeut og dels af en [Region]. Det er en [Region], som i sidste omgang betaler for det hele, men faktureringen sker til fysioterapeuten. Dette betyder, at [virksomhed1] kun har en reel kunde, en [Region], hvilket har været den eneste kunde igennem flere år vedrørende handicapridning.

Det er svært som rideskole at komme med en momsregning med 2 års tilbagevirkende kraft til rideskolens kunde, der nu nægter at efterbetale momsen.

Der er aldrig sket underretning fra myndighederne side om, at der er sket en praksisændring, og at der nu skulle betales moms oveni den aftalte salgspris. Denne information har det ikke været mulig for rideskolen selv at få fat i. Reglerne administreres i øvrigt ganske individuelt fra skattecenter til skattecenter.

Der findes således steder, hvor der foretages rideundervisning for handicappede i diverse rideklubber, der ikke er momsregistrerede og derfor ikke opkræver moms af rideundervisning for handicappede. Dette giver en klar konkurrenceforvridning mellem rideklubberne og privat-drevne ridehaller.

Hvis reglerne nu er, at der skal opkræves moms, må dette accepteres, men der burde være et varsel herom samt mere information fra SKAT om, at praksis på området var ændret og fra hvilken dato, dette var gældende. Det blev i denne forbindelse aftalt med SKAT, at ændringen af momsen først skulle træde i kraft den 1. januar 2013, hvilket så må gælde her.

Det må endelig være en fejl, at SKAT ikke har fratrukket de 6.000 kr., som der er posteret som moms af foderet til skolehestene. For de to år 2011 og 2012 giver dette et beløb på 12.000 kr., som ikke er fratrukket i momsefterangivelsen.

Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse

Af momslovens § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005 med senere ændringer), fremgår følgende:

"§ 3. Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

(...)

§ 4. Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.(...)"

Af momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, fremgår følgende:

"Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:

1) Hospitalsbehandling og lægevirksomhed, herunder kiropraktik, fysioterapi og anden egentlig sundhedspleje samt tandlæge- og anden dentalvirksomhed."

Af momslovens § 13, stk. 1, nr. 5, fremgår følgende:

"Ydelser i nær tilknytning til udøvelsen af sport eller fysisk træning, der præsteres af virksomheder, der ikke drives med gevinst for øje, til fordel for sports- og idrætsudøvere samt opkrævning af entré ved sportsarrangementer(...)."

Det lægges indledningsvis til grund, at indehaveren i den omhandlede periode har drevet selvstændig økonomisk virksomhed med levering af ydelser, jf. momslovens §§ 3 og 4.

Det lægges ligeledes til grund, at indehaveren alene har stillet ridehal, rideheste og personale til rådighed for en fysioterapeut, der har udført handicapridning. Indehaveren har faktureret fysioterapeuten for disse ydelser, og denne har herefter søgt refusion hos regionen.

Henset til de oplyste forhold skal indehaveren betale moms af de her omhandlede ydelser, jf. momslovens § 4, idet der ikke er tale om, at indehaverens virksomhed udfører fysioterapi, men alene stiller heste, anlæg og hjælpepersonale til rådighed for en selvstændig fysioterapeut. Forholdet falder derfor ikke ind under momslovens § 13, stk. 1, nr. 1.

Idet der her er tale om en rideskole, der drives med gevinst for øje, kan bestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 5, heller ikke finde anvendelse. Der er således ikke tale om en praksisændring, idet rideklubber, der ikke drives med gevinst for øje netop falder ind under den nævnte momsfritagelse. Der skal henvises til Skatterådets afgørelse af 22. marts 2011 under j.nr. 10-106691.

Der findes endvidere ikke på det foreliggende grundlag dokumenteret, at indehaveren har haft en retsbeskyttet berettiget forventning om, at de omhandlede momsmæssige ændringer først skulle have virkning fra 1. januar 2013.

SKAT har ikke i afgørelsen behandlet spørgsmålet om yderligere fradrag for købsmoms af udgifter til foder.

Da Landsskatteretten alene kan tage stilling til den påklagede afgørelse samt afledte ændringer, jf. skatteforvaltningslovens § 45, falder det uden for rettens kompetence at behandle spørgsmålet.

En eventuel anmodning om genoptagelse skal rettes direkte til SKAT.

Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor.