Kendelse af 02-11-2015 - indlagt i TaxCons database den 20-11-2015

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Fradrag for indgående afgift vedrørende driftsomkostninger i virksomheden for indkomståret 2010

0 kr.

16.782 kr.

0 kr.

Fradrag for indgående moms vedrørende driftsomkostninger i virksomheden for indkomstår 2011

25.000 kr.

35.800 kr.

25.000 kr.

Fradrag for indgående moms vedrørende driftsomkostninger i virksomheden for indkomstår 2012

28.000 kr.

56.400 kr.

28.000 kr.

Der er afholdt møde mellem klagerens repræsentant og Skatteankestyrelsens sagsbehandler

Faktiske oplysninger

Klageren har i 2010, 2011 og 2012 drevet virksomhed under navnet ”[virksomhed1]”, og klageren har på salgsfakturaer anført CVR nummer [...1]. CVR nummer [...1] har ikke været registreret hos erhvervs-og selskabsstyrelsen.

SKAT har modtaget oplysninger fra politiet om, at klageren har fået indsat beløb på sin private konto i [finans1] i 2011 og 2012, som hidrører fra erhvervsmæssig virksomhed.

Der er enighed om SKATs forhøjelse af omsætningen for 2010, 2011 og 2012.

Klageren har for årene 2010, 2011 og 2012 ikke indberettet eller afregnet moms til SKAT, og der har ikke været indsendt regnskaber for 2010, 2011 og 2012.

Klageren har i forbindelse med sagens behandling hos SKAT fremsendt et antal bilag for 2011 og 2012 vedrørende varekøb. Ligeledes har klageren oplyst, at han i gennemsnit har haft 1 person ansat. Klageren har ikke ønsket at oplyse, hvem de ansatte har været.

SKAT har summeret de indsendte bilag i regneark, som også er sendt til klagerens repræsentant i forbindelse med sagsbehandlingen

Ud fra dette er der i 2011 udgiftsposter på 179.178,12 kr. inkl. moms, svarende til en indgående afgift på i alt 35.835. For 2012 er der udgiftsposter på 282.445 kr. inkl. moms, svarende til en indgående afgift på i alt 56.489 kr.

SKAT har registreret 42 udgiftsposter i 2011. De 42 udgiftsposter er dokumenteret på 3 forskellige måder:

1) 7 udgiftsposter er almindelige fakturaer. Af fakturaen fremgår sælgerens firmanavn, hvad der har været købt, hvor arbejdet har været udført, og at klageren/klagerens virksomhed er køber. 2 af fakturaerne vedrører udgifter vedrørende [adresse1], [by1]. Der kan i henhold til bankkontoudtog konstateres indsætninger vedrørende [adresse1] (eksempel 5. august 2011).
2) 5 udgiftsposter er ordrebekræftelser fra leverandører. Af ordrebekræftelserne fremgår sælgerens virksomhedsnavn, hvad der har været købt samt leveringsadresse. Af den ene ordre fremgår der et telefonnummer ([...]), som ved opslag på www.krak.dk vedrører ”[virksomhed2] ApS”. Beløbene på fakturaerne kan ikke afstemmes til det fremsendte bankkontoudtog. På 4 af ordrerne er leveringsadressen [virksomhed3], og igen er der angivet samme telefonnummer. Der ses ikke indsætninger på kontoudtoget jf. akt 18 der kan henføres til [virksomhed3].
3) De resterende 30 udgiftsposter er kontantkøb og enkelte ikke-dokumenterede transaktioner. Det fremgår af kontantkøbsbilag, hvad der er købt, og hvem, der har solgt varen. På de fleste fakturaer fremgår det ikke, hvem der er køber, og det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført. Ved en stikprøvegennemgang af 7 udgiftsbilag kan ingen af disse afstemmes til klagerens bankkontoudtog.

SKAT har registreret 82 udgiftsposter i 2012. De 82 udgiftsposter er dokumenteret på 2 forskellige måder:

1) De 15 udgiftsposter er almindelige fakturaer. Af fakturaen fremgår sælgerens firmanavn, hvad der har været købt, hvor arbejdet har været udført, og at klageren/klagerens virksomhed er køber. Den indgående afgift på de 15 fakturaer udgør i alt 23.402 kr.
2) De øvrige køb er kontantkøb primært fra den samme leverandør. Af kontantkøbsbilag fremgår hvem, der er sælger, og hvad, der er købt. Det fremgår ikke, hvem der har købt varerne, eller hvor arbejdet er udført. Ved en stikprøve gennemgang 7 udgiftsbilag kan ingen af disse afstemmes til klagerens bankkontoudtog.

Sammen med bilag er der modtaget kontoudskift fra forbrugsforeningen for 2010, 2011 og 2012. Heraf fremgår primært privatrelaterede posteringer og en del posteringer fra [virksomhed4]. Posteringerne fra [virksomhed4] er ikke dokumenteret med bilag eller øvrige kommentarer fra klageren.

Der er ikke indsendt bilag for driftsudgifter for indkomståret 2010. Klagerens repræsentant har oplyst, at driftsudgifterne skal fastsættes efter et skøn i samme niveau som i 2011.

SKATs afgørelse

SKAT har i den skønsmæssige forhøjelse af udgående afgift godkendt en indgående afgift for driftsudgifter på 25.000 kr. i 2011 og 28.000 kr. i 2012. For 2010 har SKAT ikke godkendt fradrag for indgående afgift for driftsudgifter, idet der ikke foreligger dokumentation herfor.

Af SKATs sagsfremstilling og afgørelse fremgår følgende

”(...)

SKAT har gennemgået det fremsendte materiale og opstillet dette i et regneark som er fremsendt til advokat med mail af 14. maj 2013.

SKAT har følgende bemærkninger til de modtagne bilag:

at en del af nævnte bilag er baseret på kontantsalg. SKAT kan herved i overvejende grad ikke relaterer disse til omsætningsbilag, da der kun i begrænset omfang er anført leveringsadresse eller anden modtager af nævnte køb.
at flere bilag alene er en ordre bekræftelse.
at flere bilag relaterer til [person1]s samlever, således kontoudtog fra [virksomhed4]. Da der her ikke er underbilag vedlagt, kan det på den baggrund ikke relateres til erhvervsmæssigt indkøb.
at SKAT ikke har kunnet relatere selv større beløb til hævning på [person1]s driftskonto.

(...)

For 2011 kan relateres ud fra bilag m.v. kr. 116.870 inkl. moms og 2012 kr. 126.988 inkl moms, hvor der har været tale om en faktura eller et bilag som kan relateres til [person1]s virksomhed ved hjælp af adresser etc. som har kunnet henføres til fakturaudskrifter.

I alt har SKAT modtaget bilag, som for 2011 viser udgifter på kr. 179.000 inkl. moms og for 2012 kr. 282.000 inkl. moms.

Forskel mellem saldo ifølge fremsendte bilag og de bilag som SKAT kan relatere er fortrinsvis kontantsalgsbilag uden henfør bar tekst til [person1] eller leveringsadresse. Det anses dog for sandsynligt at der har været kontantkøb. Der godkendes skønsmæssigt et fradrag for samlede driftsomkostninger 2011 på kr. 125.000 og 2012 kr. 140.000 kr. inkl moms.

I SKATs afgørelse godkendes et skønsmæssigt fradrag på 100.000 kr. med henvisning til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

For indkomståret 2010 anfører SKAT følgende i deres sagsfremstilling:

”Det er ikke muligt at imødekomme fradrag for omkostninger jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a – dvs. lønomkostninger samt evt. varekøb, da der ikke foreligger dokumentation herfor.”

Klagerens opfattelse

Det er repræsentantens påstand, at klageren har haft en række fradragsberettigede udgifter i 2010, 2011 og 2012. Det gøres gældende at SKATs forhøjelse af udgående afgift i virksomheden skal reduceres med indgående afgift i henhold til indsendte bilag på 35.800 kr. for indkomståret 2011 og 56.400 kr. for 2012. Subsidiært med SKATs fastsatte skøn over indgående afgift for driftsudgifter, som for 2011 udgør 25.000 kr. og for 2012 udgør 28.000 kr. For indkomståret 2010 er påstanden, at SKATs forhøjelse af udgående afgift i virksomheden skal reduceres med et skøn over indgående afgift for driftsudgifter på 16.782 kr. i 2010, subsidiært et fradrag for indgående afgift for driftsudgifter på 11.719 kr.

I klagen vedrørende den skattepligtige indkomst er anført indsigelser m.v., som også finder anvendelse i klagen over moms:

”(...)

Som det fremgår af den påklagede afgørelse, er indtægtsforøgelsen foranlediget af, at der er konstateret omsætning i min klients virksomhed - [virksomhed1] - som ikke er indtægtsført. Min klient er enig heri.

Min klient er derimod af den opfattelse, at denne har haft en række fradragsberettigede udgifter til såvel personale som materialeindkøb, der skal fratrækkes i forbindelse med udarbejdelse af den skattepligtige indtægt for de relevante skatteår.

Som anført i sagsfremstillingen af 6. juni 2013 ønsker min klient ikke at navngive personer, der har udført arbejde, men min klient har til SKAT fremsendt dokumentationsmateriale vedrørende afholdte udgifter til materialeindkøb. De udgifter - som der er fremsendt dokumentation for - udgør for 2011’s vedkommende 179.000 kr. inklusive moms og for 2012´s vedkommende 282.000 kr. inklusive moms. På trods heraf er blot skønsmæssigt godkendt udgifter til materialeindkøb (driftsomkostninger) med 125.000 kr. for 2011 og 140.000 kr. for 2012. Begge de angivne beløb er inklusive moms.

Uanset om beløbene skal opgøres i overensstemmelse med det fremsendte dokumentationsmateriale eller til det af SKAT godkendte skønsmæssigt fastsatte fradrag, forekommer udgifterne ikke at være fratrukket i opgørelsen over den skattepligtige indtægt for de relevante skatter. (Dog for 2011’s vedkommende med 100.000 kr.). Det gøres derfor gældende, at de opgjorte skattepligtige indtægter skal reduceres med de allerede dokumenterede afholdte driftsomkostninger, subsidiært med det af SKAT fastsatte skønsmæssige beløb

Jeg forbeholder mig senere at fremsende dokumentation for yderligere afholdte udgifter til brug for Skatteankenævnets behandling af klagen og bemærker, at afgørelsen for så vidt angår moms samtidig hermed er påklaget til Landsskatteretten.

(...)”.

På et telefonmøde mellem skatteankestyrelsen og klagerens repræsentant har repræsentanten uddybet påstanden om driftsudgifter og indgående afgift for 2010. Klagerens repræsentant har forklaret at det ikke er muligt at fremskaffe bilag for 2010. Driftsudgifterne for 2010 skal fastsættes efter et skøn i samme niveau som driftsudgifterne i 2011. Skønnet skal findes ved at anvende den samme procent, som kan fremfindes i påstanden i indkomståret 2011 ved en beregning af, hvad omkostningen udgør i forhold til omsætningen. Subsidiært en godkendelse af omkostninger i henhold til SKATS skøn i 2011 beregnet på samme måde.

Driftsomkostningerne i henhold til indsendte bilag udgør i 2011 25,59 % i forhold til omsætningen. Driftsomkostningerne efter SKATs skøn i 2011 i forhold til omsætningen udgør 17,87 %.

Påstanden for driftsudgifterne for 2010 kan herefter opgøres til 67.127 kr. (beregnet som 262.317 kr. ekskl. moms i omsætning i 2010 x 25,59 %), som svarer til en indgående afgift på 16.782 kr. Subsidiært med 46.876 kr. (beregnet som 262.317 kr. x 17,87 %), som svarer til en indgående afgift på 11.719 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1, at der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Momslovens § 37, stk. 1, har følgende ordlyd:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Opkrævningslovens § 5, stk. 2, har følgende ordlyd:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.”

I SKM2013.493.VLR havde SKAT forhøjet indkomsten og momsen med indtægter ud fra indsætninger på bankkonto uden skøn over fradrag for driftsudgifter. Klageren fik ikke medhold i, at han havde godtgjort at være berettiget til fradrag for driftsudgifter og havde dermed ikke løftet bevisbyrden for, at hans skatteansættelse var åbenbar urimelig eller hvilede på et forkert grundlag. Klageren havde ikke indsendt bilag eller redegjort for udgifterne, hvorfor SKATs skøn blev fastholdt ud fra indsætninger på bankkonto.

Det er ubestridt, at klageren i 2010, 2011 og 2012 har drevet uregistreret selvstændig virksomhed, og klageren har godkendt SKATs forhøjelse af omsætningen i virksomheden.

Der er ikke indsendt regnskab for 2010, 2011 og 2012, og der er ikke afregnet eller indberettet moms af indgående eller udgående afgifter i perioden, hvorfor klagerens momstilsvar kan fastsættes skønsmæssigt i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Indkomståret 2011 og 2012

Der er for 2011 og 2012 indsendt udgiftsbilag, svarende til en indgående afgift på 35.800 kr. for indkomståret 2011 og 56.400 kr. for indkomståret 2012. Der er en væsentlig del af udgiftsbilagene, herunder kontantsalgsbilag, som har mangler i forhold til at dokumentere, at udgiften er afholdt af klageren og i relation til klagerens erhvervsmæssige virksomhed, ligesom transaktionssporet fra udgiftsbilagene til bankkontoudskrifter i de fleste tilfælde ikke kan følges. De fremlagte udgiftsbilag kan derfor ikke danne grundlag for en konkret opgørelse over de afholdte driftsudgifter og den som følge heraf beregnede moms.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at klageren, ikke tilstrækkeligt har dokumenteret eller godtgjort, at SKATs anførte skøn vedrørende driftsudgifter på indgående afgift på 25.000 kr. i 2011 og 28.000 kr. i 2012 er urimeligt, eller hviler på et forkert grundlag, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag herfor efter momslovens § 4 ud over SKATs godkendte skøn.

Der er lagt vægt på, at SKATs skøn er underbygget med de fakturaer og bilag, som kan henføres til klagerens navn eller virksomhed, eller som har en direkte sammenhæng til indtægten, og at SKAT herudover har godkendt et mindre skønsmæssigt fradrag for driftsudgifter, med henvisning til at det er sandsynligt, at der har været kontantkøb af varer, selv om de ikke er dokumenteret.

Indkomståret 2010

For 2010 er der ikke indsendt bilag eller anden form for dokumentation for afholdte driftsudgifter i virksomheden, ligesom det ikke er ønsket at oplyse om lønansatte i virksomheden, hvorfor et fradrag efter momslovens § 4 ikke er dokumenteret.

Det er Landsskatterettens opfattelse at der henset til SKM2013.493.VLR og ud fra en samlet vurdering af klagen i øvrigt, ikke er fremlagt noget der viser, at SKATs skøn af resultat af virksomhed for 2010 er urimeligt, eller hviler på et forkert grundlag.

På baggrund af ovenstående forhold stadfæstes SKATs afgørelse for indkomstårene 2010, 2011 og 2012.