Kendelse af 23-12-2013 - indlagt i TaxCons database den 31-01-2014

Klagen vedrører beregning af registreringsafgift efter dagældende registreringsafgiftslovs §§ 8 og 9.

Landsskatterettens afgørelse

SKAT har opkrævet yderligere 818.281 kr. i registreringsafgift, svarende til en samlet afgift på 1.316.626 kr.

Landskatteretten fastsætter den samlede registreringsafgift til 1.164.285 kr.

Sagens oplysninger

Landsskatteretten har ved afgørelse af 23. september 2013 truffet afgørelse om, at klageren hæfter for registreringsafgiften for det omhandlede køretøj.

SKAT har ved afgørelse af 2. februar 2010 opkrævet yderligere 818.281 kr. i registreringsafgift for køretøjet, en Land Rover, Range Rover Sport TDV 8. Afgiften blev beregnet på baggrund af SKATs oplysninger, der viser, at bilens faktiske pris var EUR 73.600 ekskl. tysk moms. Afgiften udgjorde herefter 1.316.626 kr., hvoraf klageren havde betalt 498.345 kr. ved købet af køretøjet.

Repræsentanten har anmodet Landsskatteretten om at tage stilling til afgiftens størrelse, idet repræsentanten mener, at den af SKAT beregnede samlede afgift er for høj og skal nedsættes til et lavere beløb.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet yderligere 818.281 kr. i registreringsafgift.

SKAT har ved udtalelse af 4. september 2013 konstateret, at det følger af registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, at den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj ikke kan være lavere end indkøbsprisen tillagt 9 % i avance.

Det følger ligeledes af registreringslovens § 9, stk. 2, at såfremt der er anmeldt en almindelig pris for et køretøj, anvendes denne. [virksomhed1] A/S har anmeldt en almindelig pris for en Land Rover, Ranger Rover Sport TDV 8.

SKAT har på denne baggrund foreslået, at afgiften beregnes ud fra den anmeldte standardpris, hvilket medfører en afgift på 1.164.285 kr.

Klagerens påstand og argumenter

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at den samlede registreringsafgift nedsættes med 157.703 kr.

Det er klagers opfattelse, at den af SKAT beregnede samlede afgift er for høj og skal nedsættes til et lavere beløb. Det fremgår af dom afsagt 17. december 2010 i sag SS 2-6003/2009, at tiltalte er dømt for at have unddraget den danske stat registreringsafgift på i alt 663.608 kr. i forbindelse med afgiftsberigtigelsen af den omhandlede bil (Land Rover, Range Rover stelnummer [...]). Repræsentanten har henvist til pkt. 17 i nævnte dom, der er fremlagt for Landsskatteretten.

Der er nedlagt påstand om, at registreringsafgiften nedsættes med 157.703 kr. Nedsættelsesbeløbet svarer til forskellen mellem 1.316.626 kr. og 1.158.923 kr. (betalt registreringsafgift tillagt den unddragne registreringsafgift, jr. vedlagte dom).

I indlæg af 23. oktober 2013 har repræsentanten anført, at det fremgår af SKATs udtalelse af 4. september 2013, at registreringsafgiften er beregnet til 1.164.285 kr. Dette er sket med baggrund i en vejledende udsalgspris på 1.849.560 kr., som oplyst af den danske importør [virksomhed1] A/S.

Det fremgår endvidere af forhold 13, bilag 13-1, at [person1] ved afhøring i [Tyskland] den 14. maj 2008 forklarede, at han og med 2007 arbejdede i firmaet [virksomhed2], som solgte biler til [virksomhed3]. Han forklarede, at de biler, som blev solgt, enten var fabriksnye biler, eller biler, der maksimalt havde kørt 1.500 km. Der er fremlagt kopi af afhøringsrapport.

Det af nærværende sag omhandlede køretøj havde på salgstidspunktet angiveligt kørt mindst 1.000 km. Køretøjet er således ikke i den kategori af nye køretøjer, som [person1] omtalte, men i kategorien af lettere brugte køretøjer (demo-biler).

I SKM 2012.656, blev der afholdt syn og skøn i en lignende afgiftssag, hvor en Mercedes-Benz med en vejledende udsalgspris på 2.807.994 kr. blev parallel importeret i 2006. Skønsmanden udtalte i denne sag, at det på daværende tidspunkt generelt var muligt at opnå rabatter på ca. 10 %. På spørgsmålet om, hvad der ville kunne forventes at blive opnået af rabatter ved et lettere brugt køretøj, som havde kørt omkring 1.500 kilometer, svarede han, at der i så fald ville kunne forventes en rabat på 400.000 kr. - 450.000 svarende til 14-16 %.

Hvis den vejledende udsalgspris på det af denne sag omhandlede køretøj nedsættes med 15 % på baggrund af ovennævnte udtalelser fra skønsmanden, svarer det til, at den i stedet for 1.849.560 kr. er 1.572.126 kr. værd, svarende til en rabat på 277.434 kr.

Det er derfor repræsentantens opfattelse, at den vejledende udsalgspris skal reduceres, og at registreringsafgiften således er mindre end beregnet af SKAT (SKATs udtalelse i sagen af 4. september 2013).

Repræsentanten har oplyst, at det ikke har været muligt at indhente andre prisoplysninger om bilen end den af SKAT indhentede. Repræsentanten har kontaktet relevante forhandlere og foretaget database søgninger.

Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse

Det følger af registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, at den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj ikke kan være lavere end indkøbsprisen tillagt 9 % i avance.

Af samme lovs § 9, stk. 1, fremgår det, at den almindelige pris for et nyt køretøj ved salg til bruger kan anmeldes for told- og skatteforvaltningen af den, som har fastsat prisen.

Det fremgår videre af § 9, stk. 2, at hvis der er anmeldt en pris for et køretøj, så skal denne anvendes som køretøjets afgiftspligtige værdi.

Idet SKAT ved beregningen i udtalelsen har lagt den anmeldte standardpris samt en forhandleravance på 9 % til grund for beregningen, er der ikke grundlag for at ændre denne, der herefter fastsættes til 1.164.285 kr.