Kendelse af 18-08-2014 - indlagt i TaxCons database den 27-09-2014

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2009

Moms af skønsmæssigt tillæg

53.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Afgiftsperioden 2010

Moms af skønsmæssigt tillæg

17.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Skatteankenævnet har den 10. december 2013 truffet nedenstående afgørelse:

1. Sagens emne

Der klages over, at SKAT har forhøjet overskud af virksomhed skønsmæssigt på grund af lavt privatforbrug.

Klagen vedrører

Selvangivet

SKATs

afgørelse

Klagers

opfattelse

Nævnets

forslag

Nævnets

afgørelse

2009

Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed

-

212.000 kr.

0 kr.

140.000 kr.

0 kr.

2010

Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed

-

68.000 kr.

0 kr.

68.000 kr.

0 kr.

2. Fakta

[person1] har for indkomstårene 2009 og 2010 været tilmeldt adressen [adresse1][by1]

Hun har drevet selvstændig virksomhed i begge indkomstår. Virksomheden, [virksomhed1] med CVR nr. [...1] er en fotovirksomhed, som laver fotoarbejde for erhvervsvirksomheder.

Derudover har [person1] stiftet 2 selskaber i 2009, henholdsvis [virksomhed2] ApS, CVR nr. [...2] og [virksomhed3] ApS, CVR nr. [...3]. Ifølge årsregnskabet for 2009 er selskabets hovedaktivitet køb og salg af brugte designermøbler og –belysning.

Der er indsendt regnskaber for den privatdrevne virksomhed for 2009 og 2010.

Der er ikke foretaget en løbende bogføring af virksomhedens indtægter og udgifter.

Indtægtsbilagene for 2009 og 2010 består af henholdsvis 7 og 15 fakturaer. Betalingen er sket via bankoverførsel.

Det fremgår af bankkontospecifikation, at der er foretaget indsætning den 16. januar 2009 med 4500 kr. med teksten ” [virksomhed4]”. Beløbet indgår heller ikke i omsætningen for 2008 eller for 2009.

Der er ikke fremlagt kassekladde.

Udgiftsbilag for 2009 og 2010 er ikke fremlagt, ligesom underliggende bogføringsmateriale heller ikke er fremlagt.

SKAT har udarbejdet privatforbrugsopgørelse for 2009 og 2010.

Privatforbrugsberegning 2009

Debet

Kredit

Formue primo

165.009 kr.

Skattepligtig indkomst

64.454 kr.

Beregnet am-bidrag af virksomhedsoverskud

115 kr.

A-skat

24.956 kr.

Beskæftigelsesfradrag

3.644 kr.

Stiftelse af selskab – [virksomhed2] ApS

125.000 kr.

SP-særudbetaling

3.741 kr.

Formue ultimo

76.099 kr.

Negativt privatforbrug

166.912 kr.

Sammentælling

314.965 kr.

314.965 kr.

Privatforbrugsberegning 2010

Debet

Kredit

Formue primo

76.099 kr.

Restskat – indbetaling

3.878 kr.

Skattepligtig indkomst

39.030 kr.

Beregnet am-bidrag af virksomhedsoverskud

3.679 kr.

Overskydende skat

13.541 kr.

Ikke fradragsberettigede udgifter

201 kr.

Beskæftigelsesfradrag

1.955 kr.

Formue ultimo

34.004 kr.

Privatforbrug

12.031 kr.

Sammentælling

92.209 kr.

92.209 kr.

Det opgjorte privatforbrug er før regulering af skattemæssige korrektioner. For 2009 har SKAT foretaget ikke påklagede korrektioner med 8.600 kr. og for 2010 med 37.733 kr. Disse ændringer påvirker ikke det opgjorte privatforbrug, da der er tale om ikke godkendt fradrag for private udgifter.

[person1] har for indkomståret 2008, efter anmodning fra SKAT foretaget en fordeling af privatforbruget i hovedposter:

Husleje

36.000 kr.

Husholdning

18.000 kr.

Beklædning

4.000 kr.

Befordring

3.000 kr.

Lommepenge

12.000 kr.

Telefon

6.000 kr.

Selskabelighed

1.500 kr.

Gaver

800 kr.

Sommerhus/ferie

2.500 kr.

Diverse

5.000 kr.

I alt

88.800 kr.

SKAT har ligeledes foretaget en ændring af moms, hvor der skal efterbetales 93.434 kr. Denne ændring er påklaget til Landsskatteretten.

SKAT har udsendt forslag til afgørelse den 19. januar 2012 og der er udsendt afgørelse den 12. april 2012.

Repræsentanten har i forbindelse med indsendelse af klage fremsendt dokumentation for, at [person1]s mor har lånt hende 90.719 kr. SKAT indstiller i deres udtalelse til nævnet, at den skønsmæssige forhøjelse for 2009 nedsættes med dette beløb.

3. SKATs begrundelse

SKAT konstaterer, at [person1]s disponible privatforbrug ikke giver plads til det faktiske privatforbrug, samt at regnskabsgrundlaget for hendes virksomhed ikke anses for at være egnet til at danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af [person1]s indkomst- og formueforhold.

SKAT forhøjer indkomsten skønsmæssigt med 212.000 kr. for 2009 og med 68.000 kr. for 2010, som beskattes jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

4. Klagersopfattelse

Repræsentanten har ved brev af 11. juli 2012 påklaget SKATs afgørelse ved at indsende en foreløbig klage.

Der indsendes endelig klage den 9. august 2012.

Lån fra [person1]s mor

Repræsentanten fremfører, at beløb indsat den 20. november 2009 på henholdsvis 20.724,15 kr., 37.501,20 kr., og 32.493,72 kr. eller i alt 90.719 kr. er lån fra [person1]s mor. Der er medsendt kontoudtog fra moderens konto i pengeinstitut, hvoraf overførslerne fremgår. Beløbene fremgår ligeledes som indgået på [person1]s konti i [finans1].

Repræsentanten finder, at der skal korrigeres herfor i privatforbrugsopgørelsen.

Modtaget fra Lønmodtagernes Garantifond

Repræsentanten har indsendt dokumentation for, at [person1], har modtaget en udbetaling af LG på 35.246 kr. Beløbet er udbetalt i henhold til brev af 2. juni 2009.

Salg af privat indbo

Repræsentanten har indsendt 2 bilag, hvoraf det fremgår, at [person1] har solgt privat indbo for 72.000 kr. Der er tale om afregningsbilag, hvoraf det fremgår at [person1] har solgt privat indbo den 14. januar 2009.

Etablering af lån

Repræsentanten har indsendt side 1 af et lånedokument, hvoraf det fremgår af [person1] har lånt 125.000 kr. af en [person2] den 8. april 2009.

Samliv

Repræsentanten fremfører, at [person1] i 2010 har boet sammen med [person3] på adressen [adresse1][by1] Repræsentanten finder, at der skal tages hensyn til at [person3] har været hovedforsørger i 2010.

Samlet finder repræsentanten, at ovenstående har sandsynliggjort et antageligt privatforbrug for 2009 og 2010, hvorfor indkomsten skal nedsættes til det selvangivne.

Repræsentanten har ved brev af 25. oktober 2013 indsendt yderligere materiale. Der er indsendt dokumentation for at [person2] den 8. april 2009 har købt banknoteret check på 125.000 kr. udstedt til [person1].

Der er ligeledes dokumentation for, at beløbet er hævet på [person2] konto i spar nord den 8. april 2009.

Personligt fremmøde for skatteankenævnet den 10. december 2013.

[person1] mødte sammen med sin repræsentant, statsaut. revisor [person4] fra Statsautoriseret aktierevisionsselskab [virksomhed5].

Vedrørende indkomståret 2009:

Repræsentanten bemærkede, han havde indsendt såvel dokumentation for bankcheck på 125.000 kr. fra [person2] som kopi af dennes kontoudtog, der viser, at dette beløb er hævet på [person2] s bankkonto.

Repræsentanten havde efterfølgende talt med sagsbehandleren, [person5], som havde oplyst, at han ville indstille, at forhøjelsen for indkomståret 2009 på 140.000 kr. blev nedsat til 0 kr.

Vedrørende indkomståret 2010:

Repræsentanten slog fast, at det ikke ville være muligt at fremlægge dokumentation for, at de 68.000 kr. er sat ind på [person1]s bankkonto, da der var tale om penge fra salg af møbler og lån, som klageren havde brugt løbende.

[person1] oplyste, at hun er uddannet kunstfotograf fra akademiet i [...], og at hun desuden har stor interesse for design og møbler. Hendes forældre havde støttet hende med lån på ca. 100.000 kr. i 2009 og var enige i hendes beslutning om at sælge sine arvede møbler. I dag havde hun en møbelforretning, men hun arbejdede også med fotografering.

5. Regler, teori og praksis

(...)

6. Skatteankenævnets afgørelse

Nævnet har på baggrund af de mundtlige kommentarer til det udsendte forslag og sagsfremstilling behandlet sagen igen. Der er herefter truffet følgende afgørelse:

Tilsidesættelse af regnskabsgrundlag

SKAT begrunder forhøjelserne med, at det indsendte regnskabsmateriale ikke er fundet egnet som grundlag for en nøjagtig indkomstopgørelse.

For at et regnskab skal kunne anses for tilstrækkelig dokumentation for størrelsen af den skattepligtige indkomst og formue, må det som udgangspunkt forudsættes, at regnskabet er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab i overensstemmelse med reglerne herom, jf. bogføringslovens kapitel 4 om registreringer og dokumentation. Der henvises til Ligningsvejledningen afsnit E.B.1.4 i uddrag.

De nærmere skattemæssige krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i bekendtgørelse 2006-06-12 nr. 594 om krav til det skattemæssige årsregnskab m.v. for mindre virksomheder. I Ligningsvejledningen, afsnit E.B.1.1. og E.B.1.2 er der redegjort nærmere for indholdet i bekendtgørelserne.

Efter det oplyste om [person1]s regnskabsføring, herunder at der ikke er fremlagt kassekladde, må det antages, at disse ikke er ført, hvorved der ikke kan være foretaget jævnlige og effektive kasseafstemninger. Jævnlige og effektive kasseafstemninger anses for at være af væsentlig betydning for værdien af regnskaber, hvorfor nævnet er enigt med SKAT i, at regnskabsmaterialet ikke er egnet som grundlag for en nøjagtig indkomstopgørelse, idet bekendtgørelsens krav til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt.

Nævnet finder på dette grundlag, at SKAT har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og foretage en skønsmæssig ansættelse ifølge reglerne i skattekontrollovens § 6, stk. 6 jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Skønsmæssig ansættelse af indkomsten

2009

Nævnet konstaterer, at SKAT har opgjort privatforbruget til – 166.613 kr.

Lån af mor

Repræsentanten har indsendt dokumentation for, at [person1] har lånt 90.719 kr. af sin mor i 2009 i form af bankkontospecifikationer.

Nævnet finder, at det beregnede privatforbrug skal korriges herfor. Det bemærkes, at SKAT i deres udtalelse til nævnet er enig heri.

Modtaget fra lønmodtagernes Garantifond

Repræsentanten har indsendt dokumentation for, at [person1] har modtaget 35.246 kr. fra Lønmodtagernes Garantifond.

Nævnet har efterfølgende talt med [virksomhed6] fra Lønmodtagernes Garantifond, som oplyser, at udbetaling til [person1] af tilgodehavende løn fra konkursboet efter [virksomhed7] A/S er oplyst til SKAT. Beløbet er indeholdt i A-indkomsten fra [virksomhed7] A/S på 84.293 kr.

Ifølge dokumentation fra Lønmodtageres Garantifond er der udbetalt tilgodehavende løn før skattetræk med 63.844 kr.

Indberetningen af A-indkomst fra [virksomhed7] A/S udgør 84.293 kr. ifølge R-75 oplysninger. Dette beløb består af 24.918 kr., - 4.469 kr. og 63.844 kr.

Nævnet konstaterer herefter, at udbetalingen fra Lønmodtagernes Garantifond er indeholdt i privatforbrugsopgørelsen.

Salg af privat indbo

Bilag dateret 14/1-2009, omhandler 2 stk. Poul Kjærholm stole – PK 9 Kold Kristensen, sort. Stykpris 20.000 kr., i alt 40.000 kr. Bilag er forsynet med skatteyders underskrift, af bilag fremgår der ikke oplysninger om identitet på køberen af de pågældende møbler.

Bilag dateret 14/1-2009, omhandler 1 stk. Poul Henningsen lampe, PH spørgsmålstegn, bord, pris 32.000 kr. Bilag er forsynet med skatteyders underskrift, af bilag fremgår der ikke oplysninger om identitet på køberen af de pågældende møbler.

Der er ikke fremlagt andet materiale som kan dokumentere/sandsynliggøre at der er leveret indbo som faktureret.

Det kan tilføjes at [person1] har anvendt samme type layout på sine fakturaer i hele 2008.

Der er heller ikke fremlagt dokumentation for, hvornår indboet er anskaffet og til hvilke priser.

Nævnet finder derfor ikke, at der i privatforbrugsopgørelsen kan lægges til grund, at [person1] har solgt privat indbo til en værdi af 72.000 kr. Der henvises til Ligningsvejledningen for Erhvervsdrivende 2010-2.

Etablering af lån

Nævnet finder, at der er indsendt fornøden dokumentation for, at [person1] har optaget et lån på 125.000 kr. i 2009 i forbindelse med etablering af [virksomhed2] ApS.

Der er den 25. oktober 2013 indsendt dokumentation for, at [person2] har købt en banknoteret check på 125.000 kr. til [person1], ligesom der er indsendt kontoudtog for, at beløbet er hævet på hans konto.

Nævnet konstaterer, således at der er indsendt den fornødne dokumentation i form af pengestrømme.

Skønsmæssig forhøjelse

Nævnet nedsætter den skønsmæssige forhøjelse for 2009 til 0 kr.

2010

Nævnet konstaterer, at [person3], har været tilmeldt samme adresse, som [person1] i perioden 7. juli 2008 til 13. juli 2011.

Nævnet fandt det sandsynliggjort, at [person1] havde boet sammen med [person3] i perioden 7. juli 2008 til 13. juli 2011, og at han og [person1] havde haft fælles økonomi i denne periode. Nævnet fandt det endvidere sandsynliggjort, at klageren havde modtaget økonomiske hjælp fra sine forældre i 2010.

Nævnet nedsætter derfor den skønsmæssige forhøjelse for 2010 til 0 kr.”

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet momstilsvaret skønsmæssigt med 53.000 kr. for 2009 og 17.000 kr. for 2010.

Forhøjelse af momstilsvaret er foretaget som en konsekvens af foretagne ændringer af overskud af virksomhed.

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at forhøjelserne af momstilsvaret skal nedsættes til 0 kr.

Med baggrund i afgørelsen fra skatteankenævnet skal det bemærkes, at reguleringen af momsbeløbene bygger på fejlagtige antagelser om det lave privatforbrug.

Det blev for skatteankenævnet sandsynliggjort, at privatforbruget for de respektive år kunne indeholde en normal borgers forbrug.

Dette har skatteankenævnet bekræftet.

Der skal derfor foretages en konsekvensrettelse af de skønsmæssige momsbeløb for 2009 og 2010, således at momsreguleringen bliver nedsat til 0 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Henset til, at ændringen af momstilsvaret er en konsekvens af den skønsmæssige forhøjelse af indkomsten for 2009 og 2010, som skatteankenævnet ved afgørelse af 10. december 2013 har nedsat til 0 kr., finder Landsskatteretten ikke grundlag for at opretholde den skønsmæssige forhøjelse, hvorfor SKATs forhøjelse af momstilsvaret for 2009 og 2010 nedsættes til 0 kr.