Kendelse af 06-02-2014 - indlagt i TaxCons database den 08-03-2014

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. og 2. kvartal 2009.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.

Faktiske oplysninger

Du har drevet frisørvirksomhed i perioden 15. maj 2008 - 30. september 2009, hvor virksomheden blev afmeldt fra SKAT.

Momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2009 - 30. september 2009 blev af SKAT ansat skønsmæssigt, da der ikke var indsendt momsangivelser.

Den 5. oktober 2012 indsendte din revisor en anmodning til SKAT om ændring af momstilsvaret for virksomheden for perioden 1. januar - 30. september 2009 ved 3 stk. angivelser.

Da fristen for ordinær ansættelse af momstilsvar er overskredet for afgiftsperioden 1. januar 2009 - 30. juni 2009, har SKAT ikke anerkendt genoptagelse af ansættelsen for denne periode.

Landsskatteretten afsagde den 27. juni 2013 kendelse i sagen, hvor afgørelsen blev stadfæstet, jf. journal nr. 13-0016383. Nærværende sag er en genoptagelse af sagens behandling, idet du ikke tidligere har været indkaldt til møde med Landsskatterettens sagsbehandler på trods af en anmodning herom.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt genoptagelse af ansættelsen af afgiftstilsvar for perioden 1. januar 2009 - 30. juni 2009.

Der er ikke tidligere indsendt angivelser for disse perioder. De foreløbige fastsættelser er ikke modregnet i beløbene på de indsendte angivelser.

Det følger af skatteforvaltningslovens fristregler, at momsen for tidligere angivelsesperioder som udgangspunkt ikke kan ændres efter 3 år. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor momsen skulle angives.

Da den seneste angivelsesfrist for perioden var den 17. august 2009, og da efterangivelsen først er modtaget senere end 3 år efter denne dato, er fristen for at ændre ansættelsen overskredet.

Det forhold, at virksomhedens revisor først nu har fået udarbejdet virksomhedens regnskab og momsangivelse udgør ikke sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter udløbet af fristen for ordinær ansættelse.

Virksomheden har ikke sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3 års fristen.

Din opfattelse

Du har fremsat påstand om, at ansættelsen skal genoptages.

Grundet forskellige omstændigheder som manglende omsætning, tyveri i privaten og tyveri i forretningen, hvor hele varelageret blev stjålet, var det ikke muligt at videreføre virksomheden. Forsikringen erstattede ikke tyveriet på grund af, at virksomheden ikke havde fornyet forsikringen.

Den daværende revisor har ikke indsendt hverken momsregnskab eller skatteregnskab, og på grund af forskellige omstændigheder, herunder graviditet, blev der først i 2010 taget kontakt til en ny revisor, der også har været lidt længe om at udarbejde skatteregnskab.

Der har ikke i frisørsalonen været en omsætning, der kan bære en momsansættelse som foretaget af SKAT.

Du erkender, at der ikke er reageret korrekt hver gang SKAT har henvendt sig, men håber at kunne afslutte sagen. På grund af en læderet skulder er du ikke i stand til at udføre sit hverv som frisør, og er nu i gang med en HF uddannelse for at blive omskolet til andet arbejde.

På mødet med dig og din repræsentant gjorde I endvidere gældende, at det har været svært at forholde sig til gælden til SKAT, da SKAT ikke har påvist, hvilke beløb der stammer hvorfra. De ansatte momsbeløb er alt for høje.

Du afmeldte dit CVR-nr. i september måned 2009, men SKAT anså dig stadig for at drive erhverv efter denne dato.

På retsmødet anførte du, at du ligeledes ønskede genoptagelse af ansættelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 2008.

Landsskatterettens afgørelse

En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1., fremgår endvidere:

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

1) Hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en landsskatteretskendelse eller ved en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. I disse tilfælde kan genoptagelse foretages til gunst for den afgiftspligtige fra og med den afgiftsperiode, der er helt eller delvis sammenfaldende med den afgiftsperiode, der var til prøvelse i den første sag, der resulterede i underkendelse af praksis, eller den afgiftsperiode, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 3 år forud for underkendelsen af praksis. Tilsvarende kan genoptagelse ske til gunst for den godtgørelsesberettigede vedrørende godtgørelse af afgift, der kunne være gjort gældende fra og med det tidspunkt, der var til prøvelse i den første sag, der resulterede i underkendelse af praksis, eller 3 år forud for underkendelsen af praksis.

2) Ændringen er en direkte følge af en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift vedrørende den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede for samme eller en anden afgiftsperiode.

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

4) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Den seneste angivelsesfrist for afgiftsperioden 1. januar 2009 - 30. juni 2009 var den 1. september 2009. Da efterangivelsen er indsendt den 5. oktober 2012, hvilket er mere end 3 år efter denne dato, er fristen for ordinær ansættelse overskredet for denne periode.

Der henvises til praksis, jf. blandt andet SKM2008.48.BR, hvor det ikke var tilstrækkeligt grundlag for genoptagelse, at et selskab havde glemt en række momsfradrag for i alt ca. 5 mio. kr. Desuden henvises til SKM2013.487.BR, hvor en klager ikke havde godtgjort, at han befandt sig i en tilstand, hvorefter han var ude i stand til at indsende selvangivelse eller inden for fristen fremsætte begæring om genoptagelse.

Det anses ikke for tilstrækkeligt godtgjort, at der foreligger særlige omstændigheder for genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. At virksomheden ikke har fået udarbejdet regnskab eller at virksomheden har været ramt af tyveri i din bolig og virksomheden udgør ikke særlige omstændigheder i henhold til bestemmelsen.

Der er ikke ved den efterfølgende sagsbehandling i nærværende sag indsendt yderligere dokumentation, som kan begrunde genoptagelse af sagsbehandlingen hos SKAT for 1. og 2. kvartal 2009 eller for afgiftsperioden 2008.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.