Kendelse af 05-09-2014 - indlagt i TaxCons database den 27-09-2014

SKAT har ændret klagerens momstilsvar for 2009 vedrørende køb af et lastskib, da SKAT har fundet, at betingelserne for ekstraordinær ændring af klagerens momstilsvar er opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3).

Landsskatterettenstadfæster den påklagede afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har ved slutseddel af 11. august 2008 købt lastskibet ”[x1]” med en angivet bruttotonnage på 9,69, en 16 fods jolle og en bådtrailer for et samlet beløb på 225.000 kr. Slutsedlen indeholder ikke oplysninger om momsbeløb.

SKAT har konstateret, at klageren i angivelsen af momstilsvaret for 3. kvartal 2008 har angivet købsmoms med 45.000 kr.

Det er oplyst, at klageren i 1981 blev uddannet til styrmand og siden har arbejdet som sådan ved bl.a. ”[...]” og ”[...]” og siden 1997 ved [...], og at klageren ved anskaffelsen af det pågældende lastskib har opstartet virksomheden ”[x1]” med aktivitet inden for dels fisketure med lystfiskere, og dels transport af passagerer til øen [ø1], samt udlejning af skibet.

SKATs afgørelse

Klagerens momstilsvar for 2008 er forhøjet med 45.000 kr.

SKAT har i sin afgørelse under faktiske forhold anført følgende:

”Ved angivelse af momstilsvar for 3. kvartal 2008 har du fejlagtigt fået 45.000 kr. tilbage i moms ved dit køb af lastskibet [x1] (bruttotonnage 9,69) d. 11.8.2008.

Du har indsendt en slutseddel, som er underskrevet af køber og sælger d. 11.8.2008. Af slutsedlen fremgår det ikke, at der er pålagt moms af købet. Endvidere foreligger der ikke anden dokumentation for, at købesummen er pålagt moms.”

SKAT har i sin afgørelse under SKATs bemærkninger og begrundelse anført følgende:

”Salg, ombygning, reparation, vedligeholdelse, befragtning af skibe med en bruttotonnage på 5 t eller en bruttoregistertonnage på 5 t eller derover, bortset fra lystfartøjer, og levering, udlejning, reparation og vedligeholdelse af disses faste udstyr, er fritaget for afgift.

I dit tilfælde betyder det, at der ikke er moms på dit køb af lastskibet [x1] (bruttotonnage 9,69).

Du har således fejlagtigt fået moms tilbage ved køb af lastskibet [x1] (bruttotonnage 9,69) i 2008.

Fristen for fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar er 3 år efter angivelsesfristens udløb (skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1).

Når vi ændrer i dit afgiftstilsvar for 2008 selvom fristen er overskredet, er det fordi vi finder, at du mindst groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag (skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3).

Vi er først blevet bekendt med forholdet den 1.3.2013 (kommet til kundskab om det forhold der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31), så fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er overholdt.”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt principal påstand om, at den påklagede opkrævning af 45.000 kr. skal annulleres som ugyldig, da afgørelsen om ekstraordinær ændring af momstilsvaret for 2008 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3) ikke er begrundet.

Der er nedlagt subsidiær påstand om, at den påklagede opkrævning af 45.000 kr. skal nedsættes til 0 kr., da betingelserne for ekstraordinær ændring af momstilsvaret for 2008 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3) ikke er opfyldt.

Det er principalt anført, at anvendelsen af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3) forudsætter, at der foreligger et strafbart forhold, og en sådan afgørelse har derfor en særligt indgribende karakter for klageren. Det må derfor være et krav for, at den foretagne forhøjelse kan anses for gyldig, at der i afgørelsen angives en udførlig begrundelse for, hvorfor klageren har handlet groft uagtsomt.

Hertil fremgår det af SKATs afgørelse vedrørende anvendelsen af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3), at SKAT ændrer afgiftstilsvaret for 2008, selvom den ordinære frist er overskredet, idet SKAT finder, at klageren mindst groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

SKAT har dog ikke angivet nogen nærmere begrundelse for, hvorfor klageren har handlet strafbart i bestemmelsens forstand, og derfor kan begrundelsespligten i forvaltningslovens § 24 ikke anses for overholdt.

Det bemærkes i den forbindelse, at det er irrelevant, hvorvidt den foretagne materielle forhøjelse er korrekt, samt hvorvidt klageren har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, såfremt SKAT ikke har angivet nogen begrundelse for, hvorfor klageren har handlet strafbart i bestemmelsens forstand.

Da SKAT ikke har angivet nogen begrundelse for, hvorfor klageren som minimum skal anses for at have handlet groft uagtsom, skal SKATs afgørelse anses for ugyldig.

Det er subsidiært anført, at skatteforvaltningslovens bestemmelser ikke indeholder nogen definition af, hvad der kræves for, at en person ved grov uagtsomhed eller forsætlig adfærd har bevirket, at SKAT har foretaget en ansættelse et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Bestemmelsen ses dog alene at finde anvendelse i tilfælde, hvor der foreligger et strafbart forhold, jf. skattekontrollovens afsnit III. Vurderingen af, hvorvidt der er handlet groft uagtsom eller forsætligt er identisk med vurderingen i forhold til de tilsvarende begreber i skatteforvaltningslovens afsnit III.

Det gøres i den forbindelse gældende, at klageren hverken har handlet groft uagtsom eller forsætligt, og at betingelserne for ekstraordinær ændring af momstilsvaret for 3. kvartal 2008 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3) derfor ikke er opfyldt.

Landsskatterettens afgørelse

Regler om begrundelse:

Det fremgår af forvaltningsovens § 24, stk. 1 og 2, at:

Stk. 1.En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang, afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.

Stk. 2. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.”

Regler om afgift ved leverancer af skibe:

Det fremgår af momslovens § 34, stk. 1, nr. 7), at salg, ombygning, reparation, vedligeholdelse, befragtning og udlejning af skibe med en bruttotonnage på 5 t eller en bruttoregistertonnage på 5 t eller derover, bortset fra lystfartøjer, og levering, udlejning, reparation og vedligeholdelse af disses faste udstyr, er fritaget for afgift.

Regler om dokumentation for indgående afgift:

Det fremgår af momssystemdirektivets artikel 178, litra a), at den afgiftspligtige person for at kunne udøve sin fradragsret skal være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med afsnit XI, kapitel 3, 3. afdeling.

Det fremgår af § 58 i den dagældende momsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006 om merværdiafgift, herefter benævnt momsbekendtgørelsen), at registrerede virksomheder til dokumentation af den indgående afgift skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m v fra told- og skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.

Hertil fremgår det af momsbekendtgørelsens § 40, at en faktura skal indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris. pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Regler om udsendelse af varsel om ændring af afgiftstilsvaret:

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3), at uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 kan en ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Hvad angår påstanden om ugyldighed som følge af manglende begrundelse for det udøvede skøn om grov uagtsomhed efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3), finder retten ud fra en samlet vurdering af formuleringen af afsnittet om SKATs bemærkninger og begrundelse for ændringen af momstilsvaret for 2009, at SKATs delafgørelse om suspension af fristen for ændring af momstilsvaret efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3) i tilstrækkelig grad har henvist til de hovedhensyn, der ligger til grund for afgørelsen om, at klageren har handlet groft uagtsomt ved angivelsen af det pågældende købsmoms.

Retten finder herefter, at begrundelseskravet i forvaltningslovens § 24, stk. 1 og 2 må anses for opfyldt. Den påklagede afgørelse kan derfor ikke anses for ugyldig.

Hvad angår påstanden om, at der ikke er grundlag for suspension af den ekstraordinære frist for ændring af momstilsvaret for 2008 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3), lægges det til grund, at leverancen af det pågældende lastskib er omfattet af ordlyden i momslovens § 34, stk. 1, nr. 7) om fritagelse for afgift for leverancer af skibe med en bruttotonnage over 5 tons, og at den fremlagte slutseddel vedrørende leverancen ikke indeholder de forskriftsmæssige oplysninger om moms i henhold til momsbekendtgørelsens § 40, nr. 8) og 9).

Retten finder på den baggrund, at klagerens angivelse af købsmoms vedrørende anskaffelsen af det pågældende lastskib var et udslag af grov uagtsomhed, og at den ordinære frist for ændring af momstilsvar for 2008 således kan anses for suspenderet efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3).

Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor.