Kendelse af 20-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 17-11-2017

Klagen skyldes, at SKAT har foretaget efteropkrævning af 22.384 kr. i moms for perioden fra den 1. januar til den 31. december 2010, idet foreningen er anset for at drive momspligtig økonomisk virksomhed. Foreningens aktiviteter er således ikke anset for momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, nr. 5 eller nr. 21.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Foreningen blev den 24. marts 2010 registreret som en frivillig forening under branchekoden 94.99.00 ”Andre organisationer og foreninger”. Der er ikke tilmeldt pligter.

Der er tale om en forening, hvis medlemmer interesserer sig for amerikanske motorcykler. Medlemmerne betaler kontingent kvartalsvis, hvilket blandt andet giver dem ret til at benytte klubhusets faciliteter. Nye medlemmer betaler ekstraordinært 2.500 kr.

Det er oplyst, at flere af klubbens medlemmer blandt andet kører dragracing. Klubbens medlemmer har efter det oplyste deltaget i flere motorsportsarrangementer så som [x1], [x2], [x3], [x4], [x5], [x6] m.v. Foreningen er ikke medlem af en hovedorganisation indenfor motorsport. Foreningens medlemmer kører ikke i foreningens navn, da man skal have en personlig licens for at køre dragrace. Nogle gange kan man godt have foreningens vest på i et løb.

Efter det oplyste, har foreningen aldrig arbejdet med gevinst for øje.

Følgende fremgår af foreningens vedtægter (uddrag):

”Foreningens navn, hjemsted og formål.

Foreningens navn er [Forening1].

Foreningens hjemsted er [adresse1] [...] [by1]

Foreningens formål er for ejere af amerikanske motorcykler med det formål at skabe samvær, om den fælles interesse om disse maskiner, det gælder først og fremmest som transportmiddel men også opbygning, renovering og customizing, samt motorsport så som dragracing og TT

Medlemmer

Enhver, som har betalt kontingent til foreningen og som tilslutter sig foreningens formål og idégrundlag, er medlem af foreningen.

Et medlem, som ikke respekterer nærværende vedtægter eller beslutninger, som er vedtaget af generalforsamlingen, kan af bestyrelsen ekskluderes af foreningen.

En eksklusion skal godkendes af den nærmest følgende generalforsamling.

Generalforsamling

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Ordinær generalforsamling holdes en gang årligt, sidste lørdag i januar og indvarsles ved almindeligt brev til samtlige medlemmer senest 30 dage før.

Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:

1) Valg af dirigent

2) Bestyrelsens beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år

3) Det reviderede regnskab forelægges til godkendelse

4) Eventuelle forslag

5) fastsættelse af driftsbudget

6) Valg af bestyrelse og bestyrelsessuppleant

7) Valg af revisor

8) Eventuelt

Forslag til behandling under dagsordenens punkt 8 skal ved navns underskrift tilstilles et bestyrelsesmedlem senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse. Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen med fjorten dages varsel og skal afholdes efter en til bestyrelsen skriftligt fremsat begæring mcd angivelse af dagsorden fra medlem senest fire uger efter, at en sådan begæring er modtaget.

Alle beslutninger på en generalforsamling træffes ved almindeligt stemmeflertal. Den til enhver tid lovligt indvarslede generalforsamling er beslutningsdygtig.

Over det på generalforsamlingen passerede føres en protokol, der underskrives af dirigenten.

Ledelse

Foreningen ledes af en bestyrelse på 3 medlemmer, der vælges for 2 år ad gangen. Bestyrelsen består af formand, næstformand og kasserer.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og træffer de beslutninger, der er nødvendige for foreningens drift.

Foreningen forpligtes ved underskrift af to bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være formanden eller næstformanden.

Ved køb, pantsætning eller salg af fast ejendom kræves dog underskrift af den samlede bestyrelse.

Der kan meddeles enkeltpersoner prokura.

Hæftelse.

Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue. Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelsen nogen personlig hæftelse.

Regnskabsår.

Foreningens regnskabsår er fra 1 januar til 31 december. På hvert års ordinære generalforsamling fastsættes næste års driftsbudget af generalforsamlingen.

Revision finder sted én gang årligt efter regnskabsårets afslutning. Uanmeldt kasseeftersyn kan finde stod, når revisoren ønsker det. Dog skal uanmeldt revision foretages mindst én gang årligt.

Regnskab og status skal forsynes med revisionspåtegning af foreningens revisor.

Vedtægtsændringer og foreningens opløsning

Ændring af nærværende vedtægter kræver, at 2/3 af foreningens medlemmer stemmer herfor. Er 2/3 af foreningens medlemmer ikke til stede, kan bestyrelsen indkalde til ny generalforsamling, der tidligst kan afholdes 5 uger efter.

Der skal i indkaldelsen redegøres for forslaget. På den nye generalforsamling kan vedtægtsændringen vedtages af 2/3 af de repræsenteredes stemmer.

Stk. 1 gælder ligeledes vedrørende foreningens opløsning.

Foreningens eventuelle nettoformue skal i så fald udloddes til almennyttige formål, der ligger naturlig i forlængelse af foreningens formål, men som besluttes på den opløsende generalforsamling”

Primo maj 2010 skiftede foreningen navn til [Forening2], hvilket er en officiel supportgruppe for [...]. Ændringerne fremgår ikke af vedtægterne. Foreningen har oplyst, at der ikke er lavet nye vedtægter siden navneskiftet.

Foreningen arrangerer efter de oplyste hvert år [x7] , som er et motorcykeltræf, der indebærer en tur på 120 km rundt om [fjorden]. Om aftenen efter løbet bliver der holdt en fest. Arrangementet foregår den første lørdag i maj. I 2010 var dette den 1. maj. Efter det oplyste deltog der omkring 800 motorcyklister i træffet i årene forud for 2011, men efter navneskiftet er interessen dalet. Således deltog i 2011 kun cirka 200 mennesker i løbet, medens ca. 100 mennesker deltog i aftenfesten. I 2007 og 2008 var der fri adgang til aftenfesten efter træffet, men i 2011 var der tale om et lukket arrangement, hvortil man skulle være inviteret for at deltage. Det er gratis at være med til både løb og fest, og der er fri adgang til løbet. Man inviterer medlemmer, deres familier og klubbens nære venner. Som deltager i festen oplyser man på forhånd foreningen om, hvorvidt man ønsker at spise. Foreningen forestår opkrævningen af pengene for maden, bestiller og afregner med leverandøren. Nogle gange laver man selv maden, andre gange bliver den bestilt udefra. Drikkevarerne betaler deltagerne også selv. Det band, der spiller ved festen, bliver finansieret gennem salg af mad og drikkevarer. Der har nogle gange været underskud. Et eventuelt underskud bliver dækket af de enkelte medlemmers løbende kontingent.

Foreningens repræsentant har oplyst, at indtægterne ved afholdelse af [x7] kun udgjorde 41.325 kr. i 2011.

Følgende fremgår af en posteringsoversigt fra foreningens bank for perioden:

27/4 2010

Indkøb til [x7]

- 48.000,00

3/5 2010

Indbetaling

70.150,00

7/5 2010

[person1] udlæg [x7]

- 2.918,05

I alt

19.231,95

Der ses ikke at være foretaget udbetaling fra bankkontoen til leverandører af mad, drikkevarer eller underholdning i tiden omkring 1. maj 2010.

Foreningen afholder endvidere en [x8] hvert år den første weekend i oktober som afslutning på motorcykelsæsonen. I 2010 var det den 2. oktober. Det er gratis at deltage i [x8], men man skal være inviteret for at deltage. Mht mad og drikke arrangeres dette som ved aftenfesten efter [x7]. Foreningen har oplyst til SKAT, at der deltager flere i [x8] end i aftenfesten efter [x7]. Deltagerantallet er dog ikke opgjort. [x8] har ligeså ofte givet overskud som underskud. Et eventuelt underskud bliver dækket af de enkelte medlemmers løbende kontingent.

Følgende fremgår af posteringsoversigten for perioden:

27/9 2010

Til [...] barkasse [x8]

- 20.000,00

4/10 2010

Indbetaling

28.979,38

I alt

8.979,38

Der ses ikke at være foretaget øvrige udbetaling fra bankkontoen til leverandører af mad, drikkevarer eller underholdning i tiden omkring den 2. oktober 2010.

Der bliver endvidere hvert år afholdt en julefrokost, hvilken kun er for medlemmerne. Man betaler selv for mad og drikke.

Der afholdes endelig klubaften hver onsdag. På dette tidspunkt er klubhuset åbent for alle, også ikke-medlemmer. Foreningen har oplyst til Skatteankestyrelsen, at der er mulighed for at købe øl og vand på klubaftenenerne, og der er en lille avance på dette. Men der er gratis kaffe og indimellem også kage. Salget af øl og vand kan sammenlignes med en kaffekasse; når man tager en øl eller vand, lægger man pengene herfor i en boks. Når der er behov for yderligere indkøb af øl og vand, tager man af boksen. Såfremt der ikke er nok penge i boksen, lægger medlemmerne 100 – 200 kr. ekstra til indkøb øl og vand. Kontingentindtægterne bliver ikke brugt til dette indkøb.

Ifølge SKATs oplysninger fremgår følgende af generalforsamlingsreferat af 31. januar 2004:

”Indkøbene skal stadig være til den mest fordelagtige pris og vi skal sørge for at få mest for varen, dog uden at være grådig. Det foreslås at ændre på f.eks. drinksene til 4 cl. Delkonklusionen må være, at priserne ikke skal stige, det må være linjen med at få flere til at komme = en større omsætning.”

Af generalforsamlingsreferat af 29. januar 2005 fremgår ifølge SKATs oplysninger følgende:

”Barkassen har gået rigtig godt i 2004, der har været godt solgt ud af lageret, det ses på bundlinjen. [x7] og [x8] har været godt besøgt. Festerne skal løbende udvikles. Det kan ses at indkøb til de rigtige priser giver pote. Regnskabet blev godkendt med klapsalver.”

Af generalforsamlingsreferat af 27. januar 2007 fremgår ifølge SKATs oplysninger følgende:

”[...] fremlægger regnskab, alle er enige om, at det er et flot stykke arbejde, der er gjort for at skabe indtægt for klubben.”

Foreningen har desuden oplyst, at medlemmerne af foreningen om sommeren primært bruger tid på ture på motorcykel. Om vinteren bliver tiden primært brugt på at ordne cyklerne og øge motorernes kapacitet med henblik på dragracing. Tidligere kørte medlemmerne dragrace iført klubbens rygmærker. Foreningen har videre oplyst, at kun semiprofessionelle er medlem af en hovedorganisation indenfor motorsport. Der er cirka 3.000 motorcykelklubber i Danmark.

Foreningen har oplyst overfor Skatteankestyrelsen, at medlemmerne oprindeligt mødtes privat hos hinanden, men da familierne blev trætte af det, besluttede man at købe et hus, hvor man kunne være i stedet. I 1994 blev huset i [...] købt. I 2005 blev det optaget et tillægslån på 550.000 kr., og da banken også ønskede en personlig hæftelse for beløbet, skrev foreningens medlemmer under på en solidarisk hæftelse. Adgang til klubhuset har medlemmerne. En gang i mellem kommer der et eller to ikke-medlemmer på besøg, når der er nogen i klubhuset, fordi man ser, at der nogen og lige vil kigge ind.

Foreningen har oplyst, at tillægslånet blev brugt til diverse håndværkerudgifter, materialer og byggetilladelse til ombygning af huset i [...]. Foreningen har videre oplyst, at medlemmerne betaler et kontingent til foreningen, og dette kontingent bliver udelukkende brugt til at afholde faste omkostninger vedrørende klubhuset i [...], herunder afdrag på tillægslånet.

Følgende personer skrev den 13. juli 2005 under på personlig, solidarisk hæftelse vedrørende et boliglån på 550.000 kr.:

[person2]

[person3]

[person4]

[person5]

[person6]

[person7]

[person8]

[person9]

[person10]

[person11]

[person12]

[person13]

[person14]

[person15]

Efterfølgende er [person16] tiltrådt som meddebitor på lige fod med de ovenfor nævnte. Dette skete formentlig i januar 2007.

Den 1. januar 2009 udtrådte [person13] som debitor på lånet, og den 1. maj 2010 udtrådte endvidere [person2] og [person11] som debitorer.

Foreningens repræsentant har fremsendt en liste over personer, der har betalt kontingent til foreningen. Kontingentet udgør 1.750 kr. Det fremgår af listen, at følgende personer betalte kontingent i 2010:

[person8]

[person2]

[person6]

[person4]

[person3]

[person7]

[person9]

[person10]

[person5]

[person12]

[person11]

[person15]

[person14]

[person16]

[person1]

I første kvartal betalte samtlige ovennævnte personer kontingent; [person16]s kontingentindbetaling udgjorde dog kun 1.140 kr., svarende til en manglende kontingentindbetaling på 610 kr. I andet kvartal betalte 11 personer kontingent, idet to var udmeldt og to ikke havde betalt. I tredje kvartal betalte 10 af de ovennævnte personer kontingent, idet der fortsat var to udmeldte og der var tre, der ikke havde betalt. I fjerde kvartal var der 9 personer, der betalte kontingent, idet der var yderligere én, der undlod at betale. Den samlede kontingentindtægt i 2010 var således 78.140 kr.

Det fremgår dog af den af repræsentanten fremlagte posteringsoversigt, at der i tredje kvartal kun skete indbetaling af kontingent for 8 personer. Til gengæld blev der indbetalt kontingent for 11 personer i fjerde kvartal. Der er således ifølge posteringsoversigten indbetalt i alt 78.140 kr., hvortil kommer en manglende kontingentindbetaling på 610 kr.

Det fremgår endvidere af posteringsoversigten, at der i perioden fra juni til december 2010 er personer, der ikke fremgår af kontingentlisten for 2010, der har indbetalt beløb på 200 kr., 325 kr. 350 kr. eller 700 kr. Disse beløb udgør i alt 6.500 kr. ifølge SKATs beregninger.

Foreningen har oplyst til SKAT, at der var tale om crew-medlemmer (en slags B-medlemmer), som har indbetalt 500 kr. ekstraordinært ved indmeldelse/optagelse.

SKAT har under behandlingen af sagen ikke modtaget regnskaber for perioden. Skatteankestyrelsen har ligeledes ikke modtaget regnskaber for perioden fra foreningen. Der er ikke fremlagt fakturaer eller anden dokumentation for afholdelse af udgifter. Foreningen har oplyst til SKAT, at der ikke findes bilag.

Følgende fremgår dog af de fremlagte posteringsoversigter:

2010

1. kvt

2. kvt

3. kvt

4. kvt

Forbrugsafgifter m.m. vedr. ejendommens drift

5.527

4.501

13.148

7.930

Betaling af telefon

641

508

537

538

SKATs afgørelse

SKAT har foretaget efteropkrævning af 22.384 kr. i moms for perioden fra den 1. januar til den 31. december 2010, idet foreningen er anset for at drive momspligtig økonomisk virksomhed. Foreningens aktiviteter er således ikke anset for er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, nr. 5 eller nr. 21.

SKAT har herved blandt andet henvist til følgende (uddrag):

”På grundlag af ovenstående oplysninger, er det fortsat SKATs opfattelse, at foreningen er momspligtig.

Ved afgørelsen er hovedvægten lagt på foreningens gældende vedtægter sammenholdt med foreningens faktiske aktiviteter.

Der er især lagt vægt på, at medlemmerne mod betaling af kontingent får adgang til klubhusets faciliteter.

Af momslovens § 3, stk. 1 fremgår:

”Afgiftspligtige personer eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed”.

I momslovens § 4 nævnes, at momspligtige transaktioner er afgiftspligtige personers leveringer af varer og ydelser mod vederlag.

Det følger af ordlyden, at formålet med eller resultatet af foreningens virksomhed ikke er afgørende.

Det er fortsat SKATs opfattelse, at kontingentindbetalingerne, herunder de ekstraordinære, som udgangspunkt er momspligtige, i det de giver ret til nogle ydelser fra foreningen i form af adgang til klubhus med de faciliteter, som det rummer samt deltagelse i arrangementer.

Momsloven § 13 opremser hvilke vare og ydelser som er fritaget for moms. Bestemmelsen skal fortolkes indskrænkende, i det der er tale om undtagelser fra det almindelige princip, hvor moms opkræves af enhver ydelse, der udføres mod vederlag af en momspligtig person.

I henhold til Momsloven § 13, stk. 1, nr. 4, nr. 5 og nr. 21 (tidligere nr. 22), kan visse foreninger blive momsfritaget selvom deres aktiviteter er omfattet af momsloven i øvrigt.

Nr. 4 fritager foreninger, hvis formål er af politisk, fagforeningsmæssigt, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller vedrører borgerlige rettigheder.

Nr. 5 fritager ydelser i nær tilknytning til udøvelse af sport eller fysisk træning.

Nr. 21 fritager almenvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger.

Af foreningens vedtægter og efterfølgende oplysninger fra [person15] og advokat [person17] ses foreningen ikke at være omfattet af ovennævnte formål, som kunne begrunde fritagelse for momspligt.

Da der ikke foreligger nogen regnskaber, ligesom der tilsyneladende ikke kan fremskaffes noget regnskabsmateriale, ansættes foreningens momstilsvar for perioden 1/1 2008 – 31/12 2010 ved skøn.

Muligheden for en sådan skønsmæssig fastsættelse af foreningens momstilsvar følger af Opkrævningsloven § 5 stk. 2.

Foreningens indtægter stammer hovedsageligt fra medlemskontingent og overskud af især to større arrangementer.

Som følge af, at der ikke foreligger udarbejdede regnskaber for foreningen, har SKAT opgjort den udgående afgift (salgsmoms) skønsmæssigt for så vidt angår arrangementerne. Kontingenterne kan dokumenteres ud fra indsætninger på foreningens bankkonto.

SKAT har ligeledes opgjort den indgående afgift (købsmoms) skønsmæssigt for så vidt angår arrangementer. Der må nødvendigvis være medgået et vist varekøb i forbindelse med afholdelse af disse.

Jfr. indledende bemærkninger ses der bort fra ændring af momstilsvaret for 2008 og 2009.

Forslag til ændring af momstilsvar:

År 2010

Udgående afgift, delvist skønsmæssigt ansat41.050 kr.

Indgående afgift18.666 kr.

Momstilsvar22.384 kr.

I henhold til momsloven § 47 anses foreningen for registreringspligtig med virkning fra 1/1 2011.”

SKAT har i afgørelsen af 30. april 2013 henvist til en vedlagt sagsfremstilling. Vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt foreningen driver momspligtig økonomisk virksomhed har SKAT blandt andet henvist til følgende (uddrag):

”Det følger af ordlyden [af momslovens § 3, stk. 1], at formålet med eller resultatet af foreningens virksomhed ikke er afgørende.

Det er SKATs opfattelse, at kontingentindbetalingerne, herunder de ekstraordinære, som udgangspunkt er momspligtige, i det de giver ret til nogle ydelser fra foreningen i form af adgang til klubhus med de faciliteter, som det rummer samt deltagelse i arrangementer.

...

På grundlag af ovenstående oplysninger, er det SKATs opfattelse, at foreningen er momspligtig.

Ved afgørelsen er hovedvægten lagt på foreningens gældende vedtægter sammenholdt med foreningens faktiske aktiviteter.

Der er især lagt vægt på, at medlemmerne mod betaling af kontingent får adgang til klubhusets faciliteter.

...

[Forening1] driver en ejendom, der stilles til rådighed for medlemmerne mod betaling af kontingent. Endvidere arrangerer foreningen to årlige større begivenheder, som er åbne for alle og hvor størstedelen af salg af øl, vand, mad, slik m.v. sker med ikke-medlemmer.

Arrangementerne bliver afholdt med overskud for øje, hvilket understreges af bemærkningerne i tidligere nævnte generalforsamlingsreferat.

Generalforsamlingsreferat pr. 31/1 2004 (dog ikke underskrevet) anfører bl.a.:

Indkøbene skal stadig være til den mest fordelagtige pris og vi skal sørge for at få mest for varen, dog uden at være grådig. Det foreslås at ændre på f.eks. drinksene til 4 cl. Delkonklusionen må være, at priserne ikke skal stige, det må være linjen med at få flere til at komme = en større omsætning.

Generalforsamlingsreferat pr. 29/1 2005 (dog ikke underskrevet) anfører bl.a.:

Barkassen har gået rigtig godt i 2004, der har været godt solgt ud af lageret, det ses på bundlinjen. [x7] og [x8] har været godt besøgt. Festerne skal løbende udvikles. Det kan ses at indkøb til de rigtige priser giver pote. Regnskabet blev godkendt med klapsalver.

Generalforsamlingsreferat pr. 27/1 2007 (underskrevet af gammel og ny bestyrelse) anfører bl.a.:

[...] fremlægger regnskab, alle er enige om, at det er et flot stykke arbejde, der er gjort for at skabe indtægt for klubben.

[Forening1] anses derfor for at drive økonomisk virksomhed...”

Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt foreningen er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 4 og nr. 21 har SKAT blandt andet henvist til følgende (uddrag):

”Af foreningens vedtægter og efterfølgende oplysninger fra [person15] ses foreningen ikke at være omfattet af ovennævnte formål, som kunne begrunde fritagelse for momspligt.

... endvidere vil en momsfritagelse være at betragte som konkurrenceforvridning overfor andre småhandlende eller andre, der går med tanker om at arrangere tilsvarende events.

Foreningen har ikke et formål af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karaktér.

Faktum er blandt andet, at foreningen fire gange om året betaler ydelserne på et fælleslån, som nogle af foreningens medlemmer har optaget tilbage i indkomståret 2005. Lånet er optaget personligt og debitorerne hæfter solidarisk. Den årlige ydelse er på kr. 59.520 p.t.

Der er ikke noget godgørende element i den form for udbetaling.

Debitorkredsen består af både nuværende og tidligere medlemmer. Der er endvidere optaget nye medlemmer i foreningen, som ikke er indtrådt som debitorer på lånet.

...

Med hensyn til momspligt af kontingentindbetalinger kan anføres, at det faktum, at en indbetaling benævnes ”kontingent” ikke i sig selv giver en momsfritagelse efter momslovens bestemmelser i § 13.

Det er den underliggende vare / ydelse, som kontingentet giver adgang til, som skal bedømmes.

SKAT har ikke fundet, at foreningen opfylder nogle af betingelserne for momsfritagelse jf. momslovens § 13.”

Endelig hvad angår spørgsmålet om nedsættelse af foreningens momstilsvar vedrørende kontingentindtægter, og spørgsmålet om nedsættelse af momstilsvaret vedrørende [x7], [x8] og foreningens øvrige aktiviteter har SKAT blandt andet henvist til følgende (uddrag):

”Da der ikke foreligger nogen regnskaber, ligesom der tilsyneladende ikke kan fremskaffes noget regnskabsmateriale, ifølge [person15], ansættes foreningens momstilsvar for perioden 1/1 2008 – 31/12 2010 ved skøn.

...

Foreningens indtægter stammer hovedsageligt fra medlemskontingent og overskud af især to større arrangementer.

Som følge af, at der ikke foreligger udarbejdede regnskaber for foreningen, har SKAT opgjort den udgående afgift (salgsmoms) skønsmæssigt for så vidt angår arrangementerne. Kontingenterne kan dokumenteres ud fra indsætninger på foreningens bankkonto.

...

Der indrømmes som udgangspunkt ikke fradrag for udokumenterede udgifter, da fakturakravene i momslovens regnskabsbestemmelser skal være opfyldte for at kunne opnå fradrag. Da der ikke foreligger nogen form for bilag kan der ikke indrømmes fradrag.

Ved gennemgangen af foreningens bankkonti, herunder budgetkontoen ses der løbende at blive betalt forbrugsafgifter til elektricitet, vand og varme m.m. samt telefon. Der er ikke fremsendt underliggende regnskabsbilag herfor. På trods af, at [person15] har forklaret, at der ikke findes bilag overhovedet, er der ingen tvivl om, at disse kan fremskaffes/rekonstrueres fra forsyningsselskabernes side.

Der godkendes derfor fradrag for udgifter til ejendommens forbrug af el, vand og varme samt telefon med udgangspunkt i de faktiske betalinger, som fremgår af foreningens konti.

Fremover kan fradraget dog ikke forventes godkendt uden behørig underliggende dokumentation.

Der er tale om tilbagevendende løbende, periodiske udgifter og det skønnes derfor uden betydning, hvorvidt fradraget tages på betalingstidspunktet, selvom det burde være på faktureringstidspunktet.

...

SKAT har fastholdt momspligt af foreningens indtægter, herunder medlemskontingenter, i det kontingenterne ikke ses at være omfattet af nogle af momsfritagelsesbestemmelserne i momslovens § 13, stk. 1.

De tidligere medregnede kontingentindtægter vedrørende manglende indbetalinger i de sidste kvartaler 2010 tilbageføres, således, at kontingentindbetalingerne stemmer overens med den indsendte medlemsliste i brev af 19. oktober 2011.

Advokat [person17]s redegørelser omkring deltagerantallet til arrangementer m.m. er delvist imødegået. Skønsmæssigt nedsættes omsætningen ved [x7] til:

200875.000

2009100.000

201075.000

Det samme gør sig gældende for redegørelserne omkring deltagerantal til [x8]. Skønsmæssigt nedsættes omsætningen ved [x8] til:

200850.000

200950.000

201025.000

Ud fra advokat [person17]s redegørelse nedsættes skønsmæssig omsætning ved øvrige aktiviteter fra kr. 10.000 til kr. 5.000 pr. kvartal.

Ud fra ovenstående korrigeres tidligere opgjort grundlag for udgående moms (salgsmoms), opdelt kvartalsvis:

1. kvt

2. kvt

3. kvt

4. kvt

I alt

...

2010

Kontingentindbetalinger jf. kontoudtog

25.640

19.250

17.500

15.750

Manglende indbetalinger, [person16]

610

Kontingentindb. fra crew jf. kontoudtog

1.400

2.200

2.900

[x7] og [x8]

75.000

25.000

Klubaktiviteter i øvrigt

5.000

5.000

5.000

5.000

Samlet omsætning inkl. moms

31.250

100.650

24.700

48.650

Salgsmoms heraf, 25/125

6.250

20.130

4.940

9.730

41.050

Der indrømmes som udgangspunkt ikke fradrag for udokumenterede udgifter, da fakturakravene i momslovens regnskabsbestemmelser skal være opfyldt for at kunne opnå fradrag. Efter gennemgangen af de fremsendte kopier af bilagene vedrørende [x7] 2011 godkendes køb dog ifølge skøn, i det SKAT anser købsmønstret at være det samme, nemlig indkøb i Danmark i supermarkeder og lignende med tilbud.

Som udgangspunkt godkendes skønsmæssigt fradrag for 50 % af den skønsmæssigt ansatte omsætning. Dette gælder for alle arrangementerne inkl. øvrige.

Ud fra ovenstående korrigeres tidligere opgjort grundlag for indgående moms (købsmoms), opdelt kvartalsvis:

1. kvt

2. kvt

3. kvt

4. kvt

I alt

...

2010

Skønsmæssigt medgået varekøb m.m., 50 %

2.500

40.000

2.500

15.000

Forbrugsafgifter m.m. vedr. ejendommens drift

5.527

4.501

13.148

7.930

Betaling af telefon

641

508

537

538

Samlede udgifter inkl. Moms

8.668

45.009

16.185

23.468

Købsmoms heraf, 25/125

1.734

9.002

3.237

4.693

18.666

Herefter kan de korrigerede momstilsvar opgøres til følgende pr. indkomstår:

...

År 2010

Udgående afgift

Delvist skøn

41.050

Indgående afgift

Delvist skøn

18.666

Momstilsvar

22.384”

Klagerens opfattelse

Foreningens repræsentant har principalt nedlagt påstand om, at foreningens momstilsvar for perioden fra den 1. januar til den 31. december 2010 nedsættes med 22.284 kr.

Repræsentanten har til støtte for sin principale påstand i første række anført, at foreningen ikke driver momspligtig økonomisk virksomhed.

Repræsentanten har i anden række anført, at foreningen er momsfritaget efter momsloven § 13, stk., 1, nr. 4 eller nr. 21.

Repræsentanten har subsidiært nedlagt påstand om, at foreningens momstilsvar vedrørende kontingentindtægter nedsættes med 20.280 kr., og at momstilsvaret vedrørende [x7], [x8] og foreningens øvrige aktiviteter nedsættes skønsmæssigt.

For så vidt angår det anførte om, at foreningen ikke driver økonomisk virksomhed, har repræsentanten blandt andet henvist til følgende (uddrag):

”Hvorvidt en forening anses for at drive økonomisk virksomhed afgøres ud fra en konkret vurdering af foreningens formål, vedtægter, service, aktiviteternes art og omfang samt regler for kontingentbetaling.

Det gøres gældende, at [Forening1]s vedtægter understøtter, at foreningen ikke er momspligtig. Der er intet i klubbens vedtægter, der indikerer, at klubben driver økonomisk virksomhed. Tværtimod fremgår det af vedtægterne, at foreningens formål er at skabe samvær om den fælles interesse for amerikanske motorcykler.

Klubbens aktiviteter består således de facto i stor udstrækning af samvær omkring motorcykler og motorsport. Afholdelse af [x7] og [x8] anses for at udgøre en minimal del af klubbens aktiviteter, idet klubben mødes hver onsdag aften til hygge og snak.

Medlemmerne af [Forening1] betaler kontingent til klubben. Dette sker for at have penge til at foretage indkøb til klubaftnerne og for at kunne vedligeholde klubhuset. Betaling af kontingent er dog ikke udøvelse af økonomisk virksomhed.

[Forening1] udøver derfor ikke økonomisk virksomhed i momslovens forstand.”

Hvad angår anbringendet om, at foreningen er momsfritaget efter momsloven § 13, stk., 1, nr. 4 eller nr. 21, har repræsentanten blandt andet henvist til følgende (uddrag):

”I det omfang Skatteankestyrelsen — mod forventning — måtte finde, at [Forening1] udøver økonomisk virksomhed gøres det gældende, at klubbens aktiviteter sammenholdt med klubbens formål og virke medfører, at klubben er omfattet af momsfritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 4.

Momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, gennemfører momssystemdirektivets artikel 132, I, litra 1). Der er overensstemmelse mellem direktivets formulering og den danske bestemmelse bortset fra, at direktivet ikke direkte nævner “foreninger”. Hensigten med bestemmelsen er at fritage leverancer af varer og ydelser for moms, når leverancerne opfylder nærmere specificerede formål. Det er en betingelse for momsfritagelse efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, at foreningen ikke arbejder med gevinst for øje.

[Forening1] har på intet tidspunkt arbejdet med gevinst for øje, herunder heller ikke i forbindelse med klubbens aktiviteter. Klubbens formål og aktiviteter samt de afholdte arrangementer har alene haft til formål at skabe samvær omkring motorcykler, motorsport m.v. Dette understreges af, at klubbens formue i tilfælde af opløsning ifølge vedtægterne skal udloddes til “almennyttige formål, der ligger naturlig i forlængelse af foreningens formål”, jf. bilag 2. Klubbens formue er løbende anvendt til opfyldelse af klubbens formål.

Det er desuden en betingelse for momsfritagelse efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, at formålet er af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller vedrører borgerlige rettigheder. Det gøres gældende, at [Forening1] formål er filantropisk. Klubben har et godgørende formål, hvilket understøttes af klubbens vedtægter.

Det er desuden en forudsætning for momsfritagelse efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, at afgiftsfritagelsen ikke kan fremkalde konkurrencefordrejning. Det må lægges til grund, [Forening1]s momsfritagelse ikke kan fremkalde konkurrenceforvridning, idet en tilsvarende forening ikke ville have kunnet levere tilsvarende ydelser.

Det er endvidere en betingelse, at leveringen er finansieret ved kontingent. Denne betingelse må anses for opfyldt.

Det gøres herudover gældende, at der ikke må anlægges en indskrænkende fortolkning i relation til momslovens bestemmelser.

[Forening1] opfylder således betingelserne for momsfritagelse efter momslovens § 13, stk. 1, nr.4.

Til støtte for, at [Forening1] ikke er momspligtig, gøres det endvidere gældende, at motorcykelklubben er omfattet af momsfritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 21. [Forening1] må anses for en almenvelgørende eller almennyttig forening.

Det er en betingelse for momsfritagelsen, at den ikke vil kunne fremkalde konkurrencefordrejning, og at overskuddet anvendes fuldt ud til foreningens eget formål.

Det gøres gældende, at [Forening1]s momsfritagelse ikke kan fremkalde konkurrenceforvridning, og at der ikke kan herske tvivl om, at overskuddet anvendes fuldt ud til motorcykelklubbens eget formål.

Som eksempler på almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål nævnes i “Momsloven med kommentarer og EU-henvisninger”, 5. udgave, af [person18], [person19] og [person20], side 506 øverst, amatøridrætsarbejde, sygdomsbekæmpelse, forebyggende børne- og ungdomsforsorg, u-landshjælp samt kirkeligt arbejde. Det er ifølge “Momsloven med kommentarer og EU-henvisninger” bredden i overskuddets anvendelse, der er afgørende for, om overskuddet kan anses for at blive anvendt til almennyttige formål. Overskuddet skal altså komme en videre kreds af personer til gode.

Ifølge “Momsloven med kommentarer og EU-henvisninger” er de aktiviteter, der er omfattet af fritagelsen, aktiviteter, der ligger indenfor foreningens formål. Aktiviteter inden for foreningens formål omfatter aktiviteter, der fremgår direkte af formålet, aktiviteter i tilknytning hertil samt andre aktiviteter, der typisk udnyttes i forbindelse med almenvelgørende eller almennyttigt arbejde.

Til illustration er der i “Momsloven med kommentarer og EU-henvisninger”, side 506 øverst, nævnt, at en idrætsklubs primære formål er at dyrke idræt. Salg af mad- og drikkevarer, badges, tørklæder m.v. i forbindelse med afholdelse af et stævne, klubkamp eller lignende klubaktiviteter vil være aktiviteter i tilknytning til klubbens formål og dermed være omfattet af fritagelsen. Hvis en idrætsklub eksempelvis afholder en sommerfest, vil denne aktivitet ligeledes være omfattet af fritagelsen, idet lejlighedsvise arrangementer er aktiviteter, der typisk udnyttes i det velgørende eller almennyttige arbejde til indsamling af midler til foreningens primære formål.

Det gøres gældende, at [Forening1]s afholdelse af [x7] og [x8] afholdes i tilknytning til klubbens formål, hvorfor disse aktiviteter ligeledes er undtaget fra momspligten.

Det er i “Momsloven med kommentarer og EU-henvisninger”, side 506 nederst, i øvrigt anført, at foreninger med brede formålsbestemmelser som f.eks. humanitære foreninger vil have aktiviteter af mere varieret karakter, og vurderingen af, hvilke aktiviteter der er omfattet af fritagelsen, vil derfor være tilsvarende bredere. Arrangerer en sådan forening en koncert, festival eller lignende vil disse være omfattet af fritagelsen.

Det må lægges til grund, at [Forening1]s formål er bredt formuleret i vedtægterne. [Forening1]s afholdelse af [x7] og [x8] ligger således klart indenfor formålsbestemmelserne i vedtægterne.

Det er som nævnt ovenfor en betingelse, at overskuddet anvendes fuldt ud til foreningens velgørende eller almennyttige formål. Da overskuddet — i det omfang et sådan måtte opstå — anvendes til [Forening1], og denne anses for en almenvelgørende eller på anden måde almennyttig forening, anvendes et eventuelt overskud til foreningens velgørende eller almennyttige formål. Dette tydeliggøres af vedtægternes bestemmelse om formuen i tilfælde af opløsning.

[Forening1] opfylder derfor betingelserne for momsfritagelse efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 21.

Det gøres videre gældende, at klubben under alle omstændigheder ikke er momspligtig af medlemmernes betaling af kontingenter.

Fra praksis kan der henvises til [...], hvor sædvanlige medlemskontingenter i en katteforening blev fritaget for moms. Der kan desuden henvises til [...], hvor sædvanlige medlemskontingenter til en hundeklub blev fritaget for moms.

Der kan dernæst henvises til Skatteministeriets meddelelse offentliggjort i SKM2003.339.TSS, hvor Styrelsen meddelte, at [virksomhed1] i overensstemmelse med praksis ikke skulle opkræve og betale moms af det af foreningen opkrævede medlemskontingent.

I lighed med Skatteministeriets meddelelse vedrørende [virksomhed1] og den øvrige praksis skal der herefter ikke opkræves og betales moms af det af [Forening1]s opkrævede kontingent.”

Endelig hvad angår den subsidiære påstand om, at foreningens momstilsvar vedrørende kontingentindtægter nedsættes med 20.280 kr., og at momstilsvaret vedrørende [x7], [x8] og foreningens øvrige aktiviteter nedsættes skønsmæssigt, har repræsentanten anført følgende (uddrag):

Opgørelse af momstilsvar

I det omfang Skatteankestyrelsen mod forventning fastholder, at [Forening1] er momspligtig, gøres det gældende, at SKATs skønsmæssige ansættelse af [Forening1]s momstilsvar ikke kan andrage det af SKAT anførte. SKATs opgørelse af momstilsvaret er således baseret på et forkert grundlag.

Kontingent

Det gøres gældende, at der ikke skal opkræves og betales moms af det af [Forening1] opkrævede kontingent.

Momstilsvaret skal herefter nedsættes med kr. 21.378 vedrørende kontingentindbetalinger i 1. — 4. kvt. 2009, idet kontingentindbetalingerne for 2009 er opgjort til kr. 106.890.

Momstilsvaret skal herefter nedsættes med kr. 20.280 vedrørende kontingentindbetalinger 1. —4. kvt. 2010, idet kontingentindbetalingerne for 2010 er opgjort til kr. 101.400.

[x7]

Det gøres gældende, at omsætningen ved afholdelse af [x7] ikke har haft det af SKAT anførte omfang.

SKAT har skønsmæssigt ansat omsætningen ved [x7] til kr. 125.000 i 2009 og kr. 100.000 i 2010. SKAT har anset indbetalingerne i banken i maj måned for at være udtryk for et nettooverskud af arrangementet.

Indtægterne ved afholdelse af [x7] i 2011 udgjorde dog kun kr. 41.325. Deltagelse var mindre i 2011 end i de foregående år. Det gøres gældende, at der på intet tidspunkt har været en omsætning i den af SKAT anførte størrelsesorden.

Der skal særligt henvises til, at der alene deltog cirka 100 personer til aftenfesten og til, at priserne for mad og drikkevarer var meget lave, da det ikke var hensigten at generere et overskud.

Det må herefter anses for sandsynliggjort, at SKATs skøn over omsætningen ved afholdelse af [x7] er for højt.

[x8]

SKAT har skønsmæssigt ansat omsætningen ved [x8] til kr. 75.000 i 2009 og kr. 50.000 i 2010.

SKAT har anset indbetalingerne i banken i oktober måned for at være udtryk for et nettooverskud af arrangementet.

Sammenholdt med omsætningen til [x7], hvor der var mange flere deltagere, synes det åbenbart, at omsætningen til [x8] ikke kan have det af SKAT anførte omfang. Det bemærkes, at deltagerantallet til [x8] har været cirka 100 i 2009 og 2010.

Det må herefter anses for sandsynliggjort, at SKATs skøn over omsætningen ved afholdelse af [x8] er for højt.

Øvrige aktiviteter

SKAT har under henvisning til antallet af medlemmer skønsmæssigt ansat den samlede omsætning vedrørende øvrige aktiviteter til at udgøre kr. 10.000 pr. kvartal.

Henset til, at medlemstallet har ligget på 12-16 i de omhandlede år, synes en omsætning på kr. 10.000 pr. kvartal relativ højt, når det sammenholdes med, at denne omsætning hovedsagligt stammer fra salg af drikkevarer.

Det må herefter anses for sandsynliggjort, at SKATs skøn over omsætningen ved øvrige aktiviteter er for højt.

Fradrag

Det gøres gældende, at der intet er til hinder for skønsmæssigt at indrømme fradrag for købsmoms, idet der er tale om en samlet skønsmæssig opgørelse af klubbens momstilsvar.

I forbindelse med afholdelse af såvel [x7] som [x8] må klubben nødvendigvis have afholdt udgifter, der er belagt med købsmoms. Dette understøttes af hævninger på klubbens konto umiddelbart forud for afholdelsen af arrangementerne. Det samme gør sig gældende for så vidt angår klubbens øvrige arrangementer.

Det gøres således gældende, at der under alle omstændigheder må indrømmes skønsmæssigt fradrag for købsmoms, hvorefter det af SKATs skønsmæssigt ansatte momstilsvar må nedsættes i betydeligt omfang.”

SKATs bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

SKAT har fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling i sagen:

”SKAT kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling med følgende bemærkninger:

SKAT fastholder at klager må anses for at drive selvstændig økonomisk virksomhed med levering mod vederlag, jf. momslovens §§ 3-4, som ikke er momsfritages efter momslovens § 13, stk. 1 nr. 4. Det er således bl.a. overskuddet i foreningen, der skal anvendes til velgørende formål, og ikke foreningens nettoformue ved opløsningen. Ligeledes er klagers formål ikke filantropisk, i det klagers formål er social samvær om en fælles interesse og ikke velgørenhed.

Klager er en social klub hvis formål og aktiviteter handler om samvær og medlemmernes egen interesse for et emne, her motorcykel. Det kunne også være kortspil, rejseformer eller lign. Vi henviser videre til SKM2001.268.TSS hvor det fremgår, at ældreklubber, hvis formål også er socialt samvær, er momspligtig.

Det bemærkes at en evt. momsfritagelsen af klagers kontingent m.v. netop vil medføre konkurrenceforvridning, idet andre foreninger hvis formål også er social samvær eller en fælles interesse, f.eks. kortspil, ikke er fritaget for moms.

Det er oplyst at der sælges øl, vand og pølser mod betaling i forbindelse med de store fester, lige som der opkræves betaling for deltagelse i de afholdte fester. Der er således tale om levering mod vederlag, som hvis aktiviteter blev momsfritaget, ville være konkurrenceforvridende sammenligning med andre festarrangører eller events.

Endelige er klagers formål ikke amatøridræt efter § 13, stk. 1 nr.5, i det foreningens formål ikke er at udbyde sport. Der er ikke tale om en idrætsforening med det formål at køre motorløb, henset til vedtægterne og foreningens aktiviteterne. Aktiviteterne, som er sociale samvær og arrangementer – 2 store fester og klubaftner – og en fælles interesse for motorcykler, er netop aktiviteter i overensstemmelse med formålet.

SKAT fastholder også opgørelsen af momstilsvaret, og henviser til sagsfremstillingen for yderligere bemærkninger. ”

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Klagerens repræsentant har fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling i sagen samt SKATs bemærkninger hertil:

”SKATs udtalelser giver på det foreliggende grundlag ikke anledning til kommentarer og bemærkninger. Jeg er grundlæggende uenig i de foreliggende forslag til afgørelse og skal i den forbindelse henvise til drøftelserne med Skatteankestyrelsen samt vores klager og supplerende indlæg i sagen.”

Landsskatterettens afgørelse

Momspligtig økonomisk virksomhed

Følgende fremgår af momslovens § 3, stk. 1 og § 4, stk. 1 (uddrag):

”§ 3. Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

...

§ 4, stk. 1. Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Af momssystemdirektiverts artikel 9, stk. 1 fremgår følgende (uddrag):

”Art. 9, stk. 1. Ved ”afgiftspligtig person” forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.

Ved ”økonomisk virksomhed” forstås alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv. ...”

Momslovens anvendelsesområde omfatter afgiftspligtige personer, der er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1. Foreningen vil således være omfattet af momsloven, hvis den driver økonomisk virksomhed i momsmæssig forstand.

Momslovens § 3, stk. 1 skal fortolkes i overensstemmelse med den bagvedliggende bestemmelse i momssystemdirektivet. Af direktivets artikel 9, stk. 1 fremgår det, at der ved en afgiftspligtig person forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.

Det følger af direktivets ordlyd, at formålet med eller resultatet af foreningens virksomhed ikke er afgørende for vurderingen af, hvorvidt den driver økonomisk virksomhed.

Ved vurderingen af, hvorvidt foreningen kan anses for at drive selvstændig økonomisk virksomhed, skal henses til foreningens formål, vedtægter, service, aktiviteternes art og omfang samt regler for kontingentbetalingen blandt andet med henblik på at fastslå, om der er tale om levering mod vederlag, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Foreningens formål er at skabe samvær for ejere af amerikanske motorcykler om den fælles interesse om disse maskiner først og fremmest som transportmiddel, men også opbygning, renovering og customizing, samt motorsport så som dragracing og TT.

Som medlem af foreningen får man adgang til klubhuset. Medlemmernes kontingent bliver udelukkende brugt på at afholde faste omkostninger vedrørende klubhuset, herunder afdrag på tillægslånet. Som medlem får man endvidere mulighed for at deltage i foreningens fester, til hvilke der ellers kun er adgang, hvis man er inviteret.

Det bemærkes i denne forbindelse, at følgende fremgår af C-174/00 (Kennemer Golf & Country Club) præmis 40, 2. del:

”De ydelser, som foreningen leverer, består [...] i at stille sportskomplekset såvel som de fordele, der er forbundet hermed, til permanent rådighed for medlemmerne og ikke i lejlighedsvis at levere ydelser på medlemmernes anmodning. Der eksisterer således en direkte sammenhæng mellem de årlige bidrag, som medlemmerne betaler til en sportsforening som den i hovedsagen, og de ydelser, som denne leverer.”

Det, at foreningen giver medlemmerne mulighed for at bruge klubhuset, at foreningen afholder udgifter i forhold til tillægslånet, og at medlemmerne har mulighed for at deltage i lukkede fester, er modydelser i forhold til medlemmernes kontingentbetaling.

Det er således Landsskatterettens vurdering, at foreningen ved at stille klubhuset til rådighed for sine medlemmer m.v. yder momspligtige leverancer, og at foreningen på denne baggrund er en momspligtig person, jf. momslovens § 3, stk. 1.

Momsloven § 13, stk., 1, nr. 4

Det fremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, at følgende varer og ydelser er fritaget for moms:

”Foreningers og organisationers levering af ydelser og varer i nær tilknytning hertil til deres medlemmer i disses fælles interesse og mod et kontingent. Det er en forudsætning, at foreningen m.v. ikke arbejder med gevinst for øje, og at formålet er af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller vedrører borgerlige rettigheder. Det er desuden en forudsætning, at afgiftsfritagelsen ikke kan fremkalde konkurrencefordrejning.”

Bestemmelsen implementerer en direktivbestemmelse, der nu findes i momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra l, hvoraf følger, at medlemsstaterne fritager følgende transaktioner for moms:

”Organisationers levering af ydelser og varer med nær tilknytning hertil til fordel for deres medlemmer i disses fælles interesse mod et kontingent, der er fastsat i overensstemmelse med vedtægterne, såfremt de pågældende organisationer ikke arbejder med gevinst for øje, og deres formål enten er af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller vedrører borgerlige rettigheder, under forudsætning af at denne fritagelse ikke vil kunne skabe konkurrenceforvridning.”

Momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, opregner udtømmende de formål, foreningen skal have for at kunne blive fritaget i henhold til denne bestemmelse.

Momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, skal som det blandt andet fremgår af præmis 17 i Domstolens dom C-149/97 (The Institute of the Motor Industry) fortolkes indskrænkende, idet momsfritagelserne er undtagelser fra det almindelige princip, hvorefter moms opkræves af enhver ydelse, der udføres mod vederlag af en momspligtig person (herunder selskaber, foreninger og fonde m.fl.).

Foreningen har til formål at skabe samvær om medlemmernes fælles interesse for amerikanske motorcykler – først og fremmest som transportmiddel, men også vedrørende opbygning, renovering, customizing samt motorsport som dragracing og TT.

Som sagen foreligger oplyst, finder Landsskatteretten, at det ikke er godtgjort, at foreningens formål er af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller vedrører borgerlige rettigheder. Allerede derfor er foreningens aktiviteter i relation til medlemmerne mod betaling af kontingent ikke omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 4.

Det er således Landsskatterettens vurdering, at foreningen ikke er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 4.

Momsloven § 13, stk. 1, nr. 21

Det fremgår af momslovens § 13, stk. 1, litra 21, at følgende varer og ydelser er fritaget for afgift (uddrag):

”21) Varer og ydelser, der leveres af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger m.fl. i forbindelse med afholdelsen af aktiviteter, under forudsætning af, at fritagelsen ikke vil kunne fremkalde konkurrencefordrejning. Det er en betingelse, at overskuddet fuldt ud anvendes til foreningens eget formål, samt at overskuddets anvendelse på anmodning af told- og skatteforvaltningen kan dokumenteres. Levering af varer og ydelser af forretningsmæssig karakter er ikke omfattet af fritagelsen.”

Det fremgår af momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra o, at medlemsstaterne fritager følgende transaktioner:

”o) levering af ydelser og varer, der præsteres af organer, hvis transaktioner er fritaget i overensstemmelse med litra b), g), h), i), l), m) og n), i forbindelse med indsamlingsarrangementer, der foretages udelukkende til egen fordel, under forudsætning af at denne fritagelse ikke vil kunne fremkalde konkurrencefordrejning”.

Bestemmelsen fandtes tidligere i 6. momsdirektiv artikel 13, punkt A, litra o, om fritagelse for visse former for virksomhed af almen interesse.

Af forarbejderne til momslovens § 13, stk. 1, nr. 21 (tidligere nr. 22), som blev indført ved lov nr. 291 af 15. maj 2002, fremgår bl.a. følgende:

”(...)

Den nye bestemmelse om momsfritagelse for almenvelgørende foreninger, som regeringen nu foreslår, har baggrund i bestemmelsen om momsfritagelse i 6. momsdirektivs art. 13 (A) (1) (o) (...) om fritagelser til fordel for visse former for virksomhed af almen interesse. Ifølge art. 13 (A) (1) (o) er det en udtrykkelig betingelse, at fritagelsen ikke må kunne fremkalde konkurrencefordrejning. Betingelserne for anvendelse af de gældende regler i momslovens § 18, stk. 1, nr. 18 om momsfritagelse for velgørende arrangementer er fastsat for at hindre, at fritagelsen vil kunne fremkalde konkurrencefordrejning, idet § 13, stk. 1., nr. 18 ligeledes har baggrund i 6. momsdirektivs art. 13 (A) (1) (o).

(...)

Afgrænsningen af, hvilke foreninger m.fl., der momsmæssigt anses for at være almenvelgørende eller på anden måde almennyttige ændres ikke ved lovforslaget. Afgrænsningen er den samme som praksis efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, således at de foreninger m.fl., der hidtil har kunnet opnå fritagelse efter nr. 18, som udgangspunkt også vil kunne opnå momsfritagelse efter nr. 22.

(...)”

Af bemærkningerne til momslovens § 13, stk. 1, nr. 18 (nu 17), som blev indført ved lov nr. 375 af 18. maj 1994, fremgår det, at fritagelserne i § 13 er fastsat i overensstemmelse med 6. momsdirektiv og svarer til direktivets artikel 13 om afgiftsfritagelser i indlandet.

EF-domstolen har i en række domme udtalt, at momsfritagelser skal fortolkes indskrænkende, da de er undtagelser fra det almindelige afgiftspligtige princip.

Afgrænsningen af begrebet ”almenvelgørende eller på anden måde almennyttige” er ifølge bemærkningerne til lov nr. 291 af 15. maj 2002 den samme som praksis efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 18 (nu nr. 17).

Da fritagelserne i momslovens § 13, herunder momslovens § 13, stk. 1, nr. 18 (nu nr. 17), ifølge bemærkningerne til lov nr. 375 af 18. maj 1994 er fastsat i overensstemmelse med 6. momsdirektiv og svarer til direktivets artikel 13, må begrebet ”velgørende eller på anden måde almennyttige formål”, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 18 (nu nr. 17), fortolkes i overensstemmelse med direktivet.

Efter direktivet er det bl.a. en betingelse, at leveringen af varer og ydelser præsteres af et organ, hvis transaktioner er fritaget i overensstemmelse med litra b), g), h), i), l), m) og n). Heraf følger, at alene varer og ydelser, der præsteres af de organer, hvis transaktioner er fritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 1-6, er omfattet af begrebet. Det er endvidere en betingelse efter direktivet, at de indsamlede midler anvendes til egen fordel, det vil til fordel for de i bestemmelsen nærmere opregnede aktiviteter af almen interesse.

Følgende fremgår af momsloven § 13, stk. 1, nr. 1-6:

”Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:

1. Hospitalsbehandling og lægevirksomhed, herunder kiropraktik, fysioterapi og anden egentlig sundhedspleje samt tandlæge- og anden dentalvirksomhed.
2. Social forsorg og bistand, herunder sådan, som præsteres af børne- og ungdomsinstitutioner og institutioner inden for ældreområdet, samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil. Fritagelsen omfatter ikke ydelser, der er visiteret i henhold til § 83 i lov om social service, og som leveres af andre end kommuner efter reglerne for frit leverandørvalg i hjemmeplejen, hvor betalingen for ydelsen afregnes mellem leverandøren og kommunen.
3. Skoleundervisning og undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner, faglig uddannelse, herunder omskoling, og anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig undervisning, samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil. Fritagelsen omfatter dog ikke kursusvirksomhed, der drives med gevinst for øje, og som primært retter sig mod virksomheder og institutioner m.v.
4. Foreningers og organisationers levering af ydelser og varer i nær tilknytning hertil til deres medlemmer i disses fælles interesse og mod et kontingent. Det er en forudsætning, at foreningen m.v. ikke arbejder med gevinst for øje, og at formålet er af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller vedrører borgerlige rettigheder. Det er desuden en forudsætning, at afgiftsfritagelsen ikke kan fremkalde konkurrencefordrejning.
5. Ydelser i nær tilknytning til udøvelsen af sport eller fysisk træning, der præsteres af virksomheder, der ikke drives med gevinst for øje, til fordel for sports- og idrætsudøvere samt opkrævning af entré ved sportsarrangementer. Fritagelsen omfatter dog ikke arrangementer, hvor der deltager professionelle sports- og idrætsudøvere, fodboldkampe dog kun, når der deltager professionelle på begge hold.
6. Kulturelle aktiviteter, herunder biblioteker, museer, zoologiske haver og lign., samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil. Fritagelsen omfatter dog ikke radio- og fjernsynsudsendelser, biograf- og teaterforestillinger, koncerter og lign.”

Efter det oplyste om foreningen ses den ikke at levere varer og ydelser, der er fritaget for moms i medfør af momslovens § 13, stk.1, nr. 1-3, nr. 5 eller nr. 6.

Endvidere ses foreningen ikke at være omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 4. Det bemærkes herved bl.a., at foreningen ikke ses at levere ydelser og varer i nær tilknytning hertil til foreningens medlemmer i disses fælles interesse og mod et kontingent. Endvidere er foreningens formål ikke af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller vedrører borgerlige rettigheder. Allerede derfor er foreningens aktiviteter ikke omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 21. Det forhold, at det fremgår af foreningens vedtægter, at formuen i tilfælde af foreningens opløsning skal udloddes til almennyttige formål, der ligger naturlig i forlængelse af foreningens formål, kan ikke føre til et andet resultat.

Opgørelse af momstilsvaret

Opgørelse af salgsmoms for perioden

Som gennemgået ovenfor er foreningen en momspligtig person, jf. momslovens § 3, stk. 1, jf. momslovens § 4, stk. 1, og foreningen er ikke omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 4. Der skal således betales moms af det opkrævede kontingent.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009).

I nærværende sag har foreningen ikke fremlagt dokumentation for omsætningen ved henholdsvis [x7], [x8] eller øvrige aktiviteter, ligesom der ikke er fremlagt regnskab for perioden. Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af afgiftstilsvaret. SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte afgiftstilsvaret skønsmæssigt.

For så vidt angår salgsmomsen vedrørende [x7] og [x8] har SKAT opgjort momstilsvaret på grundlag af konkrete indsætninger og hævninger på foreningens bankkonti i forbindelse med arrangementerne. Der er sket indbetaling på foreningens konti i nær tilknytning til [x7] (70.150 kr.) og [x8] (28.979,38 kr.), og på baggrund af disse indbetalinger har SKAT fastsat omsætningen efter et skøn. SKAT har således skønnet omsætningen vedrørende [x7] i 2010 til 75.000 kr., og omsætningen vedrørende [x8] i 2010 til 25.000 kr.

Landsskatteretten bemærker, at der ikke i nær tilknytning til hverken [x7] eller [x8] har været udbetaling fra bankkontiene til leverandører af mad, drikkevarer eller underholdning. Udgifterne hertil må således være afholdt inden indsætning af omsætningen i banken. Når henses hertil og til det, der fremgår af generalforsamlingsreferaterne omkring aktiviteter og indtjening herfra, kan Landsskatteretten tilslutte sig det skøn, som SKAT har foretaget vedrørende omsætning fra [x7] og [x8].

Landsskatteretten bemærker, at der i 2010 var 15 kontingentbetalende medlemmer. Der var endvidere en række personer, der indbetalte kontingent som crew-medlemmer.

Da det er oplyst, at der i 2010 i alt er indbetalt 84.640 kr. i kontingent, hvortil kommer en manglende kontingentindbetaling på 610 kr., anses det for berettiget, at SKAT har anset 17.050 kr. for at udgøre salgsmoms af kontingentindbetalingerne.

SKAT har videre henført 5.000 kr. pr. kvartal til omsætning, der stammer fra øvrige aktiviteter i foreningen. Når henses til det af foreningen oplyste omkring de aktiviteter, der er foregået, til antallet af medlemmer i foreningen og til det, der fremgår af generalforsamlingsreferaterne, er Landsskatteretten enig i det skøn, som SKAT har foretaget vedrørende omsætning fra yderligere aktiviteter.

Da skønnet således er underbygget af objektive kendsgerninger, stadfæstes SKATs afgørelse på dette punkt.

Fradragfor købsmoms

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”.

Af den dagældende momsbekendtgørelses § 58 (Bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006) fremgår følgende (uddrag):

”§ 58. Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra told- og skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”.

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf bl.a. fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

(...)”

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240

(...)

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

(...)”.

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179) begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momsloven § 37 påhviler det foreningen at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldte.

Det skal indledningsvis bemærkes, at SKAT har godkendt fradrag for forbrugsafgifter på el, vand og varme m.v. samt telefon på baggrund af udbetalinger fra foreningens konti til diverse forsynings- og telefonselskaber, idet fakturaerne herfra ifølge SKAT uden tvivl kan fremskaffes/rekonstrueres for forsynings- og telefonselskabernes side.

SKAT har endvidere godkendt fradrag på skønsmæssigt grundlag for indkøb til [x7], [x8] og øvrige aktiviteter.

Ud fra en samlet, konkret vurdering finder Landsskatteretten ikke grundlag for at indrømme fradrag i videre omfang end det af SKAT godkendte, idet SKATs godkendelse af fradrag vedrørende indkøb til foreningens aktiviteter er baseret på objektive kendsgerninger, og idet foreningen ikke har fremlagt dokumentation for, at fradraget burde have et større omfang end det af SKAT skønnede.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor på dette punkt.