Kendelse af 05-09-2014 - indlagt i TaxCons database den 27-09-2014

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens udgående afgift med i alt 314.000 kr. vedrørende deponeringer.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] (herefter benævnt virksomheden) driver ejendomsmæglervirksomhed med handel af ejendomme i Danmark og udlandet.

I forbindelse med SKATs gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale er det konstateret, at der er bogført 1.256.000 kr. i deponeringer pr. 31. december 2009, hvilke er indtægtsført i 2010.

Det er oplyst, at deponeringerne indtægtsføres, når sagerne er endelige og kan afsluttes. Ifølge momsopgørelsen er der ikke afregnet salgsmoms af deponeringerne.

Under sagens behandling ved Landsskatteretten har virksomheden bl.a. oplyst, at senest 3-5 dage efter sælgers accept af købsaftalen, foretager køber deponering af 1. del af købesummen. Beløbet deponeres hos virksomheden på en dertil indrettet konto og kan maksimalt udgøre 200.000 kr. Herefter stiller købers bank en garanti for restkøbesummen overfor sælgers bank. Når skødet er tinglyst uden retsanmærkninger udarbejdes der refusionsopgørelse. I de tilfælde, hvor køber skal have penge tilbage fra sælger, kan købers advokat, som den eneste, få virksomheden til at frigive beløbet ud fra de deponerede midler. Når refusionsopgørelsen er underskrevet af begge parter, tilskriver købers advokat virksomheden og sælgers bank og meddeler, at de i handlen deponerede beløb hos henholdsvis virksomheden og banken nu kan frigives. Der kan ikke disponeres over midlerne, før der er sket frigivelse fra købers advokat. Efter modtagelsen af frigivelsesskrivelsen fra købers advokat sker der endelig afregning og fakturering af sælgeren.

SKATs afgørelse

SKAT har den 9. april 2013 truffet afgørelse, hvorefter virksomhedens udgående afgift forhøjes med i alt 314.000 kr. for perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009.

Den almindelige frist for at ændre momsopgørelsen er 3 år efter angivelsesfristens udløb. Uanset at fristen er overskredet, ændres angivelse, da der er angivet for lidt i salgsmoms.

Den almindelige frist står i skatteforvaltningslovens § 31, og den særlige mulighed for at ændre opgørelsen af moms, efter at fristen er udløbet, står i § 32, stk. 1, nr. 3.

SKAT modtog den 22. november 2012 virksomhedens regnskab for 2010, en specifikation af omsætningen for 2010 og en momsafstemning for 2010. SKAT blev således bekendt med forholdet den 22. november 2012, så fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt.

Af momsloven § 23 fremgår:

”Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).

Stk. 2. Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Stk. 3. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt.

Stk. 4. For varer, der leveres i kommission eller i konsignation, anses leveringstidspunktet for at være enten det tidspunkt, hvor leveringen finder sted, eller det tidspunkt, hvor afregningen med kommissionæren eller konsignataren finder sted. I sidstnævnte tilfælde må faktura først udstedes ved afregningen”.

Der henvises til momsvejledningen, afsnit F.1.2 hvoraf fremgår:

”Leveringstidspunktet for ejendomsmæglerydelser er det tidspunkt, hvor der fra såvel sælgers som købers side er underskrevet en ubetinget slutseddel. Datoen for slutsedlens underskrivelse er afgørende for, i hvilken periode salæret skal momsberigtiges. Ejendomsmæglere kan anse faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, hvis faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning, dvs. slutsedlens underskrivelse”.

Der skal således afregnes udgående afgift af deponeringerne.

Virksomhedens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at den af SKAT foretagne forhøjelse af den udgående afgift i alt 314.000 kr. for perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009 er uberettiget.

Til støtte herfor er der bl.a. anført, at det ikke er korrekt, at SKAT først den 22. november 2012 blev bekendt med forholdet. SKAT har siden 2011 været bekendt hermed, hvorfor SKAT har haft rig mulighed for at overholde fristen.

SKAT tidligere har godkendt, at deponeringer ikke er momspligtige, idet det er købers penge, og ikke virksomhedens. Deponeringerne bliver først momspligtige, når de indtægtsføres, og effektueres i form af en faktura, hvilket sker, når advokaten bekræfter, at handlen er endelig og kan afsluttes. Først på dette tidspunkt er handlen gennemført og honoraret tjent. Forud for dette tidspunkt er deponeringerne købernes penge, idet der ingen garanti er for, at der bliver en endelig handel.

Videre er det anført, at SKATs opgørelse af den udgåede afgift er fejlagtig, samt at deponeringerne heller ikke er udtryk for de fulde honorarkrav i forbindelse med en handel.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens udgående afgift med i alt 314.000 kr. for perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009 vedrørende kunders deponeringer.

Indledningsvis skal der tages stilling til, om det er med rette, at SKAT, uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 31 er udløbet, under henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 har foretaget den omhandlede forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009.

Af skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32 fremgår bl.a.:

”§ 31. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. (...)”.

”§ 32. Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.

(...)”.

Det er således en forudsætning for efteropkrævningen af den udgående afgift, at virksomheden forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Der skal videre tages stilling til, om de deponerede beløb kan anses for at udgøre betaling for selskabets leverancer, således at der er sket betaling inden levering og inden fakturering med den konsekvens, at der skal svares moms af deponeringsbeløbet på tidspunktet for deponeringen, jf. momslovens § 23, stk. 3.

Af momslovens § 23 fremgår:

§ 23. Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).

(...)

Stk. 3. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt.

(...)”.

Bestemmelsen implementerer momssystemdirektivets artikel 62-66. Af momssystemdirektivets artikel 65 fremgår:

”Såfremt der betales afdrag, inden leveringen af varerne eller ydelserne finder sted, forfalder afgiften for det modtagne beløb på det tidspunkt, hvor afdraget indgår”.

Momslovens bestemmelse om momspligtens indtræden ved betaling skal fortolkes i overensstemmelse med det bagvedliggende direktiv, hvorfor det afgørende for momspligtens indtræden er, om vederlaget er ”indgået” hos den momspligtige.

Et vederlag anses for at være indgået hos den momspligtige, når den momspligtige har opnået råderet herover.

De omhandlede deponerede midler er ifølge det oplyste anbragt på virksomhedens dertil oprettede konti og frigives kun efter modtagelse af frigivelsesskrivelse fra købers advokat i overensstemmelse med købsaftalernes bestemmelser herom, hvorfor disse ikke er indgået hos virksomheden.

Som følge heraf skal virksomheden ikke medregne udgående afgift af de deponerede beløb på tidspunktet for deponeringerne, ligesom virksomheden ikke findes forsætligt eller groft uagtsomt at have bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Det findes således, at være med urette, at SKAT har forhøjet virksomhedens udgående afgift.

SKATs afgørelse ændres, hvilket er tiltrådt af SKAT, Juridisk Administration, Klageproces.