Kendelse af 07-02-2019 - indlagt i TaxCons database den 03-03-2019

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 36.000 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] (herefter virksomheden) er en personligt drevet enkeltmandsvirksomhed, som i perioden fra den 1. januar 2008 til den 4. oktober 2013 var registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) under branchekode ”812100 Almindelig rengøring i bygninger”.

SKAT anmodede den 25. oktober 2012 virksomheden om fremlæggelse af regnskabsmateriale for 2011.

Virksomheden har overfor SKAT fremlagt fem fakturaer udstedt til [virksomhed2] (herefter den polske virksomhed) med adressen [adresse1], [by1], Polen, med momsnummer [...17]. Fakturaerne er dateret i perioden fra den 27. januar 2011 til den 30. maj 2011. Fakturaerne er påført teksten ”Olderfrue service efter aftale på hotel [Hotel1]”. Faktureringsbeløbet udgør for hver faktura 24.000 kr. Fakturaerne er uden angivelse af udgående moms.

Virksomheden har videre fremlagt en faktura af 30. juni 2011 til [...] – [virksomhed3] ApS (herefter [Hotel1]), [adresse2], [by2], att. Den polske virksomhed. Fakturaen er påført teksten ”Oldfrue service efter aftale [Hotel1] [adresse2]”, og faktureringsbeløbet udgør 24.000 kr. Fakturaen er også uden angivelse af udgående moms.

Det kan således konstateres, at virksomheden har faktureret den polske virksomhed i alt 144.000 kr. uden angivelse af udgående moms.

Virksomheden har til SKAT oplyst, at de til den polske virksomhed udstedte fakturaer angår udført arbejde på [Hotel1], beliggende [adresse2], [by2]. Virksomheden har udført de pågældende arbejder som underleverandør for den polske virksomhed.

Virksomhedens repræsentant har oplyst, at virksomheden som underleverandør for den polske virksomhed alene har udført oldfruearbejde på hotellet. Oldfruearbejdet bestod primært af planlægning af rengøringsarbejdet på hotellet samt bl.a. bestilling af varer. Der er ikke fremlagt aftale mellem virksomheden og den polske virksomhed.

Virksomhedens repræsentant har fremlagt en kontrakt mellem [Hotel1] og den polske virksomhed. Heraf fremgår det, at den polske virksomhed fra og med 1. oktober 2010 udfører rengøringsarbejde, herunder oldfrueservice, housekeeping samt oprydning på hotellet.

SKATs afgørelse

SKAT har den 19. april 2013 truffet afgørelse, hvorefter virksomhedens momstilsvar forhøjes med i alt 36.000 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011.

Der er herved bl.a. henvist til følgende:

”...

1.2. SKATs bemærkninger og begrundelse

Alle tjenesteydelser er momspligtige efter hovedreglen i momslovens § 4 stk. 1 pkt. 3.

Som udgangspunkt er der tale om ydelser omfattet af hovedreglen i momslovens § 16 stk. 1. Ifølge momslovens § 16 stk. 1 skal ydelser momsbelægges i det land, hvor køber er hjemmehørende.

Du har imidlertid oplyst, at de udstedte faktura vedrører arbejder udført på [Hotel1], beliggende [adresse2], [by2]. Arbejdet har bestået i ”oldfrue” arbejde på hotellet bestående i bestilling af varer mm.

Da arbejdet er udført i en i Danmark beliggende ejendom, er ydelsen undtaget fra hovedreglen i momslovens § 16 stk. 1, idet ydelsen er omfattet af særreglen i momslovens § 18.

Ifølge momslovens § 18, skal ydelser vedrørende fast ejendom momsbelægges i det land, hvor ejendommen er beliggende.

Da det af bogføringen og faktura fremgår, at virksomheden har tiltænkt ydelsen som værende momsfritaget, findes fakturabeløbet at være ekskl. moms. Som følge heraf skal der beregnes moms med 25 % af hele det fakturerede beløb, jf. momslovens § 27, stk. 1, jf. § 33.

Salgsmoms bliver herefter at forhøje med 36.000 og du er betalingspligtig heraf jf. momslovens § 46 stk. 1. Beløbet er opgjort således:

27/1-2011

Faktura 164-0011

24.000 kr.

28/2-2011

Faktura 171-0011

24.000 kr.

29/3-2011

Faktura 172-0011

24.000 kr.

29/4-2011

Faktura 176-0011

24.000 kr.

30/5-2011

Faktura 183-0011

24.000 kr.

30/6-2011

Faktura 184-0011

24.000 kr.

I alt

144.000 kr.

Moms 25 %

36.000 kr.

I alt inkl. moms

180.000 kr.

Salgsmoms for perioden 1/1-2011 til 31/12-2011 kan herefter opgøres således:

Momsangivelse 30/6-2011

8.651 kr.

Efterangivelse 14/11-2012 vedr. 1. halvår 2011

-1.442 kr.

Momsangivelse 31/12-2011

19.950 kr.

Efterangivelse 14/11-2012 vedr. 2. halvår 2011

+1.442 kr.

I alt

28.601 kr.

Forhøjelse jf. ovenstående

+36.000 kr.

Salgsmoms i alt

64.601 kr.

...

1.5 SKATs endelige afgørelse

Din revisor anfører, at arbejdet er omfattet af momslovens § 16 stk. 1, idet arbejdet primært har bestået i planlægning af rengøringsarbejde, dog ikke rettet mod den ene faste ejendom, hvorfor det er revisors opfattelse af ydelsen ikke er omfattet af momslovens § 18.
SKAT er ikke enig heri, idet det fremgår af de fremlagte faktura, at der er tale om leverede ydelser i form af olderfrue service efter aftale på hotel ”[Hotel1]”. Du har tillige d. 3/4-2013 oplyst hertil, at du har fungeret som olderfru på [Hotel1] beliggende [adresse2], [by2].
Det skal derfor fastholdes, at de udførte tjenesteydelser vedrører en i Danmark beliggende ejendom, hvorfor ydelsen som følge heraf er omfattet af særreglen i momslovens § 18.

Det fastholdes således, at salgsmomsen bliver at forhøje med kr. 36.000 og at du er betalingspligtig heraf jf. momslovens § 46 stk. 1. Der kan henvises til pkt. 1.2. for opgørelse af beløbet.

Det kan supplerende oplyses, at for at kunne sælge momsfrit efter hovedreglen i § 16 stk. 1 kræves det, at virksomheden dokumenterer, at køber er en virksomhed. I modsat fald vil salget skulle betragtes som salg til en privatperson og der skal beregnes moms af beløbet. Det er endvidere et krav, at der på fakturaen anføres, at der er tale om omvendt betalingspligt ”reverse charge” jf. momsbekendtgørelsens § 41 stk. 1, ligesom der skal ske indberetning til SKAT jf. momslovens § 54 stk. 1

Som anført under pkt. 1.2 er det pågældende anførte momsnummer på fakturarerne valideret i VIES og valideringen viste, at momsnummeret er ugyldigt ligesom salget ej heller ses at være indberettet til SKAT (systemet ”EU-salg uden moms”) og på momsopgørelsens rubrik ”B-ydelser”.

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens udførte arbejde som underleverandør for [virksomhed2] ikke er momspligtigt.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 36.000 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011.

Af momslovens § 16, stk. 1, fremgår følgende:

”Leveringsstedet for ydelser er her i landet, når ydelsen leveres til en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab, og som har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har et fast forretningssted her i landet, hvortil ydelsen leveres, eller i mangel heraf har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted her i landet, og ydelsen leveres hertil, jf. dog stk. 2 og 3 og § 18, § 19, stk. 1, § 21, stk. 1, § 21 a og § 21 b.”

Af momslovens § 18 fremgår følgende:

”Leveringsstedet for ydelser er her i landet, når ydelsen vedrører fast ejendom beliggende her i landet, herunder ydelser fra sagkyndige og ejendomsmæglere, indkvartering i hotelsektoren eller i sektorer med tilsvarende funktion, såsom ferielejre eller campingpladser, overdragelse af brugsrettigheder til fast ejendom samt ydelser i forbindelse med forberedelse eller koordinering af byggearbejder, herunder ydelser fra arkitekter og tilsynsførende.”

Af momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt. fremgår følgende:

”Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.”

Virksomheden er en afgiftspligtig person, der driver virksomhed med levering af rengøringsydelser, jf. momslovens § 3, stk. 1, og momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge det oplyste har virksomheden i perioden fra den 27. januar 2011 til den 30. juni 2011 udstedt seks fakturaer til den polske virksomhed. Det fremgår af fakturaerne, at disse vedrører olderfrueservice på [Hotel1]. Virksomheden har oplyst, at det udførte arbejde er foretaget på [Hotel1], beliggende [adresse2], [by2].

Faktureringsbeløbet udgør for hver faktura 24.000 kr., hvorved virksomheden har faktureret den polske virksomhed i alt 144.000 kr. i perioden fra den 27. januar 2011 til den 30. juni 2011. Virksomheden har ikke påført udgående moms på de til den polske virksomhed udstedte fakturaer.

Virksomhedens repræsentant har oplyst, at virksomheden som underleverandør har udført olderfruearbejde på hotellet. Repræsentanten har videre oplyst, at olderfruearbejdet primært bestod af planlægning af rengøringsarbejdet samt bl.a. bestilling af varer m.v.

Repræsentanten har fremlagt en kontrakt mellem [Hotel1] og den polske virksomhed, hvoraf det fremgår, at den polske virksomhed fra og med 1. oktober 2010 skulle udføre rengøringsarbejde, herunder oldfrueservice, housekeeping samt oprydning på hotellet.

Landsskatteretten finder på det foreliggende grundlag, at de af virksomheden til den polske virksomhed leverede ydelser er at anse som ydelser, som vedrører fast ejendom beliggende her i landet, jf. momslovens § 18. Dette henset til, at det fremgår af de til den polske virksomhed udstedte fakturaer og kontrakten mellem [Hotel1] og den polske virksomhed, at virksomhedens arbejde i form af oldfrueservice blev udført på [Hotel1], beliggende i Danmark.

Der skal herefter tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har opgjort efteropkrævningen af momsen med 25 % af omsætningen, eller om der alene skal ske efteropkrævningen af momsen med 20 %.

EU-Domstolen har i de forenede sager C-249/12 og C-250/12 (Tulica og Plavosin) udtalt, at momsdirektivet, navnlig dets artikel 73 og 78, skal fortolkes således, at når prisen på en vare er blevet fastsat af parterne uden nogen angivelse af momsen, og leverandøren af den nævnte vare er den person, der er betalingspligtig for moms for den afgiftspligtige transaktion, skal den aftalte pris, i det tilfælde hvor leverandøren ikke har mulighed for at få tilbagebetalt den af skatteforvaltningen krævede moms af erhververen, anses for allerede at omfatte momsen, jf. dommens præmis 43.

Landsskatteretten finder, at efteropkrævningen af salgsmomsen i den konkrete sag, burde være opgjort som 20 % af det fakturerede beløb (afgiftsgrundlaget). Der er herved henset til, at prisen på ydelserne uretmæssigt er fastsat af virksomheden og den polske virksomhed uden nogen angivelse af moms, at ydelserne faktisk er faktureret uden moms, at betalingspligten for momsen påhviler virksomheden, og at virksomheden ikke har mulighed for at få tilbagebetalt den af skatteforvaltningen krævede moms af den polske virksomhed.

Den talmæssige opgørelse overlades til SKAT.

SKATs afgørelse ændres dermed delvist.