Kendelse af 08-01-2018 - indlagt i TaxCons database den 22-02-2018

Klages skyldes, at SKAT har anset virksomheden for ophørt, hvorfor aktiverne er anset for overgået til privat brug.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] v/[person1] (herefter benævnt virksomheden) har siden 1. september 2008 været drevet af [person1] (herefter indehaveren) fra dennes private bopæl. Der er tale om en frisørsalon, som har været indrettet i et separat anneks.

Indehaveren har siden ultimo august 2011 været sygemeldt, hvorfor der ikke har været nogen aktivitet i virksomheden herefter. SKAT har anset virksomheden for at være ophørt i 2011.

I henhold til regnskabet har virksomhedens resultat i perioden 2009-2011 udgjort følgende:

Indkomstår

2009

2010

2011

Salg hårarbejde

279.454

262.048

167.513

Salg varer

1.270

52.824

33.358

Omsætning i alt

280.724

314.872

200.870

Vareforbrug

-15.438

-139.114

-109.029

Dækningsbidrag

165.286

175.758

91.841

Resultat før afskrivninger

65.925

68.201

16.964

Afskrivninger

-25.314

-40.063

-59.778

Resultat før renter

40.611

28.137

-42.815

Renter

-1.845

-213

-2.353

Resultat

38.766

27.924

-45.168

Den sidste dag med registreret omsætning er ifølge SKAT den 26. august 2011.

Der har i henhold til regnskabet været følgende tilgange af driftsmidler m.v.:

Beløb ekskl. moms

Beregnet moms

År 2008, tilgang, indretning og driftsmidler

98.154 kr.

24.539 kr.

År 2009, tilgang, indretning og driftsmidler

5.666 kr.

1.417 kr.

År 2010, tilgang, indretning og driftsmidler

14.128 kr.

3.532 kr.

År 2011, tilgang, indretning og driftsmidler

7.121 kr.

1.780 kr.

Samlet tilgang

125.069 kr.

31. 268 kr.

Indehaveren har efter modtagelse af SKATs forslag til afgørelse fundet ud af, at anskaffelser i 2008, aktiveret under indretning af lejede lokaler, er småanskaffelse/driftsmidler som ville kunne straksafskrives efter afskrivningsloven i indkomståret 2008.

I forbindelse med sagens behandling ved SKAT, har indehaveren fremlagt bilag for anskaffelser, fra opstarten af virksomheden i indkomståret 2008 til og med 2011. Det fremgår heraf, at udgifterne består af indkøb af elkedel, kaffemaskine, lysestager, sneslynge, overskabe, parasol, reol, dekorationsborde, spejle, påskepynt, julekæde, tørkehjælp, vasketøjskurv samt andre ting.

SKAT har accepteret, at den saldo der i regnskabet er oplyst som indretning af lejede lokaler pr. 1. januar 2009, flyttes til driftsmidler og afskrives sammen med driftsmidler efter saldometoden. Saldoen pr. 1. januar 2009 udgør ifølge SKAT herefter 98.240 kr.

Landsskatteretten har den 30. maj 2017 truffet afgørelse i indehaverens skattesag. Af afgørelsen fremgår blandt andet følgende:

”[...]

I henhold til praksis er det en konkret vurdering, hvornår en virksomhed skattemæssige kan anses for ophørt. Klageren blev sygemeldt i slutningen af august 2011, og der har siden da ikke været indkomstskabende aktivitet i virksomheden. På baggrund af sagens oplysninger og forløb, anses virksomheden skattemæssigt ikke for ophørt i indkomståret 2011.

Der er i vurderingen lagt vægt på, at klageren har drevet erhvervsmæssig virksomhed siden indkomståret 2008. Klageren blev ramt af sygdom i slutningen af august 2011, og klageren har oplyst, at hensigten har været at drive den erhvervsmæssige virksomhed videre efter sygdommen. Henset til de konkrete omstændigheder og den begrænsede sygdomsperiode i 2011, og at klageren i forbindelse med underskrift af regnskabet i marts måned 2012, selv i henhold til regnskabsprincipperne, tilkendegav at afvikle virksomheden og overtage aktiverne privat, vurderes det samlet, at virksomheden skattemæssigt ikke er ophørt i 2011.

[...]”

SKATs afgørelse

SKAT har anset virksomheden for ophørt i 2011, og har anset aktiverne for overdraget til privat regi. Der er på den baggrund foretaget regulering af investeringsgoder, der har medført en efterangivelse af moms på 15.272 kr.

Eftersom sidste åbningsdato i virksomheden var 26. august 2011, og da det er oplyst, at virksomhedens aktivitet ikke bliver genoptaget, anses virksomheden for ophørt ultimo 2011.

I forbindelses med ophør ses der ikke foretaget salg af driftsmidlerne, hvorfor det formodes, at disse er i behold ultimo 2011. Momsmæssigt skal der i forbindelse med, at aktiverne overgår til privat brug, foretages en regulering af investeringsgoder, som for driftsmidler udgør 5 år, dvs. med 1/5 pr. år, svarende til 20 %.

Det fremgår af SKATs sagsfremstilling, at tilgangen på indretningskonto og driftsmiddelkonto tilsammen har udgjort følgende:

Indkomstår, tilgang

Beløb ekskl. moms

Beregnet moms

Momsregulering

Reguleringsbeløb

2008

98.154 kr.

24.539 kr.

40 %

9.816 kr.

2009

5.666 kr.

1.417 kr.

60 %

850 kr.

2010

14.128 kr.

3.532 kr.

80 %

2.826 kr.

2011

7.121 kr.

1.780 kr.

100 %

1.780 kr.

I alt

125.069 kr.

31.268 kr.

15.272 kr.

SKAT har herefter foretaget følgende momsefterbetaling:

År 2009 udgør efterangivelsen 411, som undlades pga. forældelsesreglerne

0

År 2010 udgør efterangivelsen 1.327, som undlades pga. beløbets størrelse

0

År 2011 udgør efterangivelsen

651

År 2011 udgør efterangivelsen, jf. ovennævnte reguleringsforpligtelse

15.272

I alt for 2011

15.923

SKAT har henvist til momslovens § 37, stk. 1, § 42, stk. 2, og § 44, stk. 1 og stk. 2.

Under sagens behandling i Skatteankestyrelsen har SKAT den 12. juni 2013 blandt andet udtalt følgende:

”[...]

Dog skal anføres, at det i klageskrivelsen nævnes, at frisørsalonen ikke er ophørt. Dette er for så vidt rigtigt set i relation til, at frisørsalonen ikke er frameldt i erhvervsregistret, men reelt betragter Skat dog virksomheden som ophørt, med de skattemæssige konsekvenser dette medfører. Der fremgår således af mail af 3/9 2012 fra ægtefælle bl.a. følgende:.

" Citat: [person1] har været sygemeldt siden 1/9 2011.

Hun kommer ikke tilbage til arbejdet som frisør, og skalindstille sig på et skånejob. Dette er hun i samarbejde med [by1] kommune ved al finde en løsning på.

Hun har været igennem en hård proces, hvor en del af dette var at måtte erkende at [virksomhed1] ikke var fremtiden, og at hun kun kunne se frem til et skånejob. Og det tog temmelig hårdt på hende. Citat slut"

Ovennævnte mail er medsendt som en del af materialet.

Skat har bemærket, at der ikke siden 2011 har været indgivet momsangivelser med nogen beløb på, som kunne signalere at virksomheden har været i drift siden sygemeldingen i sept. 2011, hvorfor Skat betragter den som reelt at være ophørt. Pr. dags dato er der endnu ikke sket indberetning af selvangivelsen for 2012, jf. vedlagte R75 for 2012. Det fremgår af R75 for 2012, at klager ingen indtægter har haft, udover sygedagpenge fra [by1] kommune med 133.903 samt en udbetaling fra [virksomhed2] på 55.843, i alt 189.746.

Afslutningsvist skal det bemærkes, at sagsbehandler har foreslået et møde hos skatteyder for besigtigelse af salonen med hensyn til indretning i lokalerne og driftsmidlerne, men dette har tilsyneladende ikke haft interesse hos klager/ægtefælle, som åbenbart ikke har ønsket dette.

[...]”

I forbindelse med, at Skatteankestyrelsen har bedt SKAT om en udtalelse, har SKAT den 9. februar 2017 fremsendt yderligere bemærkninger, hvoraf blandt andet følgende fremgår:

”[...]

SKAT er anmodet om at tage stilling til om reguleringen af investeringsgoder er korrekt foretaget.

I den anledning kan SKAT oplyse, at den opgørelse af reguleringsforpligtigelsen af momsen ikke er korrekt foretaget.

Det fremgår af momslovens § 43, stk. 2, nr. 1, at som investeringsgode betragtes maskiner, inventar og andre driftsmidler, hvis anskaffelsespris ekskl. moms overstiger 100.000 kr.

Ingen af de driftsmidler, der er nævnt i sagsfremstillingens side 21 overstiger 100.000 kr.

Dermed skal der ikke foretages regulering af momsen efter momslovens § 44, men derimod efter momslovens § 8, stk. 2 og med opgørelse af momsgrundlaget efter § 28, stk. 4.

Af momslovens § 8, stk. 2 fremgår det, at med levering mod vederlag sidestilles udtagning af aktiver, der ikke er omfattet af reglerne i §§ 43 og 44, såfremt der er opnået fuld eller delvis fradragsret ved indkøb, fremstilling m.v. heraf, når udtagningen sker til privat brug eller til andre formål, som ikke vedrører den momspligtige virksomheds levering af varer og ydelser.

Momsgrundlaget opgøres efter momslovens § 28, stk. 4, hvoraf det fremgår, at der for aktiver, hvoraf der skal betales moms ved udtagning efter § 8, stk. 2, fastsættes momsgrundlaget på den i stk. 1 anførte måde. For aktiver, der er undergivet værdiforringelse, reduceres momsgrundlaget med 20 procent for hvert påbegyndt regnskabsår efter anskaffelses- eller fremstillingstidspunktet.

Det er således SKATs opfattelse, at momskravet skal opgøres således:

Beløb

Beregnet

Regulerings-

Regulerings-

Ex moms

moms

procent

beløb

År 2008, tilgang indretning/dr.midler

98.154 kr.

24.539 kr.

20 %

4.908 kr.

År 2009, tilgang indretning/dr.midler

5.666 kr.

1.417 kr.

40 %

567 kr.

År 2010, tilgang indretning/dr.midler

14.128 kr.

3.532 kr.

60 %

2.119 kr.

År 2011, tilgang indretning/dr.midler

7.121 kr.

1.780 kr.

80 %

1.424 kr.

I alt

9.018 kr.

Der er således tale en nedsættelse af SKATs krav om efterbetaling af momsen på 6.254 kr. (15.272– 9.018).

SKAT vil udfærdige en efterangivelse på -6. 254 kr. og nedsætte rentebeløbet tilsvarende.[...]”

Efter Landsskatterettens afgørelse i indehaverens skattesag, har SKAT den 13. november 2017 udtalt følgende:

”[...]

Afgørelsen i skattesagen får ingen indflydelse på klagen vedrørende momssagen for [virksomhed1] v/[person1], cvr. Nr. 31639395.[...]”

Klagerens opfattelse

Der skal ikke ske efterregulering af moms vedrørende investeringsgoder.

Indehaveren blev i august 2011 sygemeldt med tarmsygdom og stress. Indehaveren kan fortsat ikke arbejde, men er i et rehabiliteringsforløb, hvor hun arbejder i en anden virksomhed for gradvis at trappe op, således at hun forhåbentligt vil være i stand til at drive virksomheden igen.

Virksomheden er således ikke ophørt men er blot uden aktivitet lige nu. Det forekommer meget urimeligt, at en sygemelding kan medføre, at SKAT anser en virksomhed for ophørt. Det har hele tiden været indehaverens hensigt og mål at komme tilbage til sin egen virksomhed.

Da virksomheden ikke er ophørt og der desuden ikke er driftsmidler, der er overgået til privat, skal der ikke ske momsregulering.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har anset virksomheden for ophørt i 2011, og dermed anset aktiverne for overgået til privat brug, hvilket har medført en efterangivelse af moms på 9.018 kr.

Af momslovens § 8 fremgår følgende:

Ӥ8

Levering mod vederlag omfatter salg af virksomhedens aktiver, når der er fuld eller delvis fradragsret ved indkøb, fremstilling m.v. af aktivet. Det samme gælder salg af aktiver ved virksomhedens afmeldelse fra registrering. Til levering mod vederlag kan dog ikke henregnes overdragelse af aktiver som led i en overdragelse af virksomheden eller af en del af denne, når den nye indehaver er eller bliver registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a. Virksomheden skal inden 8 dage efter overdragelsen give told- og skatteforvaltningen meddelelse om den nye indehavers navn og adresse samt om salgsprisen for de overdragne aktiver.

Stk. 2. Med levering mod vederlag sidestilles udtagning af aktiver, der ikke er omfattet af reglerne i §§ 43 og 44, såfremt der er opnået fuld eller delvis fradragsret ved indkøb, fremstilling m.v. heraf, når udtagningen sker til privat brug eller til andre formål, som ikke vedrører den afgiftspligtige virksomheds levering af varer og ydelser.”

Af momslovens § 28, stk. 1 og 4, fremgår følgende:

Ӥ 28

For varer og ydelser, hvoraf der skal betales afgift ved udtagning efter § 5, stk. 1-3, er afgiftsgrundlaget indkøbsprisen eller fremstillingsprisen, jf. dog stk. 3, heri ikke indbefattet værdien af den afgiftspligtige persons eget arbejde og afgiften efter denne lov, men medregnet andre afgifter som anført i § 27, stk. 2, nr. 1. Har virksomheden selv indført varen fra steder uden for EU, anses en i overensstemmelse med reglerne i § 32, stk. 1, fastsat værdi som indkøbsprisen. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for varer og ydelser, hvoraf der skal betales afgift ved udtagning efter § 5, stk. 4, når udtagningen sker til privat brug for virksomhedens indehaver eller dennes personale

[...]

Stk. 4. For aktiver, hvoraf der skal betales afgift ved udtagning efter § 8, stk. 2, fastsættes afgiftsgrundlaget på den i stk. 1 anførte måde. For aktiver, der er undergivet værdiforringelse, reduceres afgiftsgrundlaget med 20 pct. for hvert påbegyndt regnskabsår efter anskaffelses- eller fremstillingstidspunktet. ”

Der skal betales afgift ved udtagning af aktiver til privat brug, da en sådan transaktion sidestilles med levering mod vederlag jf. momslovens § 8, stk. 2. Det er en forudsætning herfor, at aktivet ikke er omfattet af reglerne i §§ 43 og 44, og at der er opnået fuld eller delvis fradragsret ved indkøb, fremstilling m.v.

Landsskatteretten har ved kendelse af 30. maj 2017, jf. journal nr. 13-0180054, truffet afgørelse om, at virksomheden ikke skattemæssigt anses for ophørt i 2011. Henset hertil, samt at virksomheden ifølge det oplyste ikke er afmeldt fra erhvervsregistret, finder Landsskatteretten, at der heller ikke momsmæssigt er grundlag for at anse virksomheden for ophørt i 2011.

Som følge heraf findes der således ikke at være sket udtagning af virksomhedens aktiver til privat brug, hvorfor SKATs afgørelse ændres.

Der gives således medhold i den af virksomheden nedlagte påstand.