Kendelse af 25-04-2019 - indlagt i TaxCons database den 30-05-2019

Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet skal afregne lønsumsafgift som en finansiel virksomhed for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2011.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] A/S (herefter benævnt selskabet) hører under [virksomhed2], der er en af verdens største virksomheder inden for forsikringsmægling. Selskabet er er en del af et globalt netværk med 600 kontorer i 120 lande og med i alt 62.000 medarbejdere - heraf 270 i Danmark.

Selskabet driver rådgivningsvirksomhed med speciale inden for forsikringsområdet, herunder bl.a. skadeforsikring/risk management, pensionsforsikring og genforsikring. Selskabet leverer ydelser forbundet med forsikringsmægling og forsikringsformidling. Herudover kortlægger selskabet risici og udarbejder handlingsplaner og retningslinjer for håndtering af konkrete risici inden for risk management. Inden for pensionsområdet agerer selskabet som en uvildig rådgiver, der henvender sig til erhvervsvirksomheder og organisationer. Herudover tilbyder selskabet rådgivning til privatpersoner om private pensionsordninger og løsninger vedrørende genforsikring til skadesforsikringsselskaber.

Selskabet har været repræsenteret i Danmark siden 1984 med hovedkontor i [by1] og filial i [by2].

Selskabet er ved SKAT bl.a. registreret for moms og lønsumsafgift (finansielle virksomheder).

Selskabet har for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2011 opgjort og afregnet lønsumsafgift efter hovedreglen i lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 1.

SKATs afgørelse

SKAT har den 14. februar 2013 truffet afgørelse om, at selskabet skal opgøre og afregne lønsumsafgift som en finansiel virksomhed, jf. lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 1. Som følge heraf har SKAT forhøjet selskabets lønsumsafgiftstilsvar med samlet 17.395.239 kr. for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2011.

Af SKATs afgørelse fremgår bl.a.:

”[...]

1 Opgørelse af lønsumsafgift - metodevalg og skøn

1 1 De faktiske forhold

Ved SKATs møde med [virksomhed1] A/S (herefter virksomheden) den 21. juni 2012 oplyser virksomheden, at De ikke anser virksomheden for finansiel virksomhed, idet 51 % af omsætningen stammer fra momspligtige aktiviteter.

Endvidere blev der på mødet den 21. juni 2012 udleveret en opgørelse over lønsumsafgiften for år 2011 (se nedenfor), der viser at virksomheden betaler lønsumsafgift af 49 % af lønsumsafgiftsgrundlaget (efter at lønninger til kantinemedarbejdere er fratrukket lønsumsafgiftsgrundlaget).

(...)

Af en senere (den 30. august 2012) fremsendt opgørelse af lønsumsafgiften forår 2010, fremgår det endvidere, at der er afregnet lønsumsafgift af virksomhedens skattemæssige resultat. Virksomheden har således betalt lønsumsafgift efter hovedreglen i lønsumsafgiftsloven § 4, stk. 1. Virksomheden har tidligere bekræftet dette på møde den 21. juni 2012.

På møde med virksomheden og dennes repræsentant den 23. oktober 2012, fremlagde virksomheden opgørelse over fordelingen af omsætning på momsfrie og momspligtige indtægter for årene 2010 og 2011. Fordelingen af omsætningen viste, at virksomhedens momspligtige aktiviteter for år 2010 udgjorde 10 %, og for år 2011 udgjorde de momspligtige aktiviteter 30 %. I disse procenter indgår endvidere momsfri omsætning omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 10 - salg til 3. lande, omfattet af daværende momslovs§ 45, stk. 4 (nu momslovens§ 37, stk. 7).

Procentsatserne (omsætningsfordelingerne) udgør - uden medregning af omsætning til 3. lande i tælleren:

År 2010 7,71 % (momspligtige aktiviteter)
År 2011 28,35 % (momspligtige aktiviteter)

Nye opgørelser m.v.:

Virksomheden har efterfølgende - i forlængelse af møde med SKAT den 23. november 2012 - udarbejdet nye opgørelser over omsætningsfordelingen samt opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget, herunder skøn. Opgørelserne m.v. er udleveret til SKAT den 10. december 2012 (bilag 1).

Procentsatserne (omsætningsfordelingerne) udgør - uden medregning af omsætning til 3. lande i tælleren:

År 2010 9,05 % (momspligtige aktiviteter)
År 2011 27,90 % (momspligtige aktiviteter)

Virksomheden har i de nye opgørelser taget udgangspunkt i opgørelse af lønsumsafgiften efter et ressourcetræk - timeregistrering, jf. nedenstående.

Virksomheden repræsentant har i notat bl.a. skrevet følgende om allokering af lønsum:

"Ved opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget for årene 2010 og 2011 tager Aon udgangspunkt i en ressourcefordeling, der er baseret på konkrete tidsregistreringer Tidsregistreringerne er dels foretaget i et timeregistreringssystem, dels i et eventsystem "

Fordeling af ressourcer er således sket med udgangspunkt i virksomhedens tidsregistreringssystem.

I dette tidsregistreringssystemer tid brugt på forskellige opgaver fordelt på lønsumsafgiftspligtige, lønsumsafgiftsfrie samt blandede aktiviteter i forhold til "kundetid".

Endvidere er lønningerne inddelt i virksomhedens 4 (5) forretningsområder (aktivitetsområder):

Kantine (ikke med i time fordeling af ressourcer)
Stab
Retail
[...]
AH

Opgørelsen af lønsumsafgiftsgrundlaget for hvert forretningsområde sker ud fra en fordeling (procentsats) af timerne, der skønsmæssigt er medgået til de forskellige forretningsområder i virksomheden - opdelt i lønsumsafgiftspligtig, mix og ingen lønsumsafgiftspligt.

Der er tale om en skønsmæssig opgørelse af ressourcer på baggrund af tidsforbrug.

(...)

1 4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Finansiel virksomhed - metode 2

For virksomheder omfattet af lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. l betales der lønsumsafgift, som finansiel virksomhed. Afgiftssatsen udgør:

• År 2010, afgiftssats 9,13 %

• År 2011, afgiftssats 10,50 %

Virksomheder, der er omfattet af bestemmelsens § 4, stk. 2, nr. 1, er bl.a. virksomheder med aktiviteter vedrørende forsikring og pensionsopsparing. Lovteksten er ikke en udtømmende opremsning af virksomheder, der omfattes af denne bestemmelse, dette ses også tydeligt af den juridiske vejledning afsnit D.B.4.4.6, hvor en række eksempler på virksomheder, der omfattes af bestemmelsen er nævnt - herunder er forsikringsmæglere bl.a. nævnt som eksempel.

Det er SKATs opfattelse, at virksomhedens aktiviteter i form af forsikrings og pensionsformidling/mægling er omfattet af bestemmelsen for finansielle virksomheder.

Hoved aktivitet - finansielle aktiviteter - metode 2

Som det fremgår af den juridiske vejledning (afsnit D.B.4.4.5.1 og D.B.4.4.5.2) anses virksomheden for finansiel, når hovedaktiviteten er finansiel (mere end 50 % af omsætningen er momsfri finansiel omsætning) og hvor virksomheden overfor offentligheden fremstår som finansiel virksomhed.

I SKM2007.421.LSR blev et selskab med stratetisk og finansiel rådgivning omfattet af lønsumsafgiften for finansielle virksomheder. Der var i afgørelsen lagt afgørende vægt på fradragsretten efter momslovens§ 38, stk. 1 (omsætningsfordeling).

I SKM2006.671.LSR lagde Landsskatteretten også vægt på omsætningsfordelingen. Desuden havde landsskatteretten også lagt vægt på, hvorledes selskabet optrådte overfor offentligheden, uden at præcisere dette. SKAT havde i udtalelsen til Landsskatteretten formuleret, hvad der måtte forstås ved begrebet offentligheden i relation til finansiel virksomhed, herunder at der bør skeles til, om ydelserne udbydes til en bred vifte af virksomheder, institutioner og privatpersoner. Landsskatteretten tog ikke stilling til begrebet "offentligheden".

Det er SKATs opfattelse, at der ved afgørelsen om, hvorvidt virksomheden skal anses for omfattet af lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 1, sker ud fra en konkret vurdering af virksomhedens forhold.

Der er i dette tilfælde ikke tvivl om, at virksomhedens omsætning hovedsageligt stammer fra momsfritaget finansiel omsætning jf. det oplyste fra virksomheden om omsætningsfordelingen), der hovedsageligt kommer fra provisioner/honorarer 1 form af pensions og forsikringsformidling/mægling (finansielle aktiviteter).

Virksomheden udbyder sine produkter overfor en bred vifte af virksomheder, institutioner og privatpersoner. Virksomheden markedsfører sig hovedsageligt indenfor forsikringsmægler/formidlings/rådgivnings området. Virksomheden beskriver også sine aktiviteter i følgende overordnende overskrifter på hjemmesiden:

• Skadeforsikring og Risk Management

• [...], gruppeforsikringsprogrammer

• Pensionsforsikring

Som det fremgår af bilag 2, beskriver [virksomhed1] i en generel brochure aktiviteterne m.v. således:

• [virksomhed1]s målsætning er at være den førende mægler i Danmark, når det gælder rådgivning indenfor skadesforsikring, genforsikring og Pension & benefits

I brochuren (bilag 2) beskrives de overordnede aktiviteter - i overskrifter - således:

• [virksomhed1] [...] - Skadesforsikring

• [virksomhed1] [...] - Gruppeordninger

• [virksomhed1] [...] - Firmapension

• [virksomhed1] [...] (et selskab under [virksomhed1] A/S) - Privat pension

• [virksomhed1] [...] – Genforsikring

Det er overordnet set - og uafhængig af virksomhedens omsætning - SKATs opfattelse, at virksomheden i sin optræden overfor offentligheden agerer og markedsfører sig som finansiel virksomhed i lønsumsafgiftslovens forstand. Det er SKA Ts opfattelse, at virksomheden også på dette grundlag skal vurderes, som værende finansiel virksomhed.

Samlet set er det SKATs opfattelse, at virksomheden skal opfattes som finansiel virksomhed i lønsumsafgiftsmæssig henseende, og derfor er omfattet af lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 1, og skal afregne lønsumsafgift for finansielle virksomheder (metode 2).

SKAT agter således at pålægge virksomheden, at opgøre og afregne lønsumsafgiften som finansiel virksomhed, for årene 2010 og 2011 og fremover.

(...)

1 5 SKATs endelige afgørelse

Som SKAT har anført i forslag til afgørelse, anser SKAT, virksomheden for finansiel virksomhed forhold til moms- og lønsumsafgiftsloven, idet virksomhedens aktiviteter hovedsageligt er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, dette har virksomheden også bekræftet.

Det er dog virksomhedens opfattelse, at virksomhedens aktiviteter i form af mægling ikke er omfattet af lov om finansiel virksomhed, jf. Lbkg nr. 705 af 25/6 2012. Endvidere oplyser virksomheden, at køberne af virksomhedens produkter ikke anser virksomheden for en finansiel virksomhed.

Endvidere anfører virksomheden, at det har været anerkendt i dialogen mellem virksomheden og SKAT, at virksomheden ikke agerer og markedsfører sig som finansiel virksomhed. SKAT er ikke bekendt med omtalte dialog.

Det er SKATs opfattelse, at det der er afgørende for om en virksomheds aktiviteter anses for finansielle i moms- og lønsumsafgiftsloven, er ikke, hvorvidt anden lovgivning eller kunder m.v. anser og opfatter aktiviteterne i virksomheden. Det af gørende for om aktiviteterne anses for finansielle i moms- og lønsumsafgiftsloven, er om aktiviteterne hører under momslovens § 13, stk. 1, nr. 10 og 11.

Som det også fremgår af den juridiske vejledning afsnit D.B.4.4.2, fremgår det hvilke finansielle aktiviteter, der er omfattet af metode 2. Finansielle aktiviteter er aktiviteter omfattet af ML § 13, stk. 1 nr. 10 (forsikringsvirksomhed m.v.) eller ML § 13, stk. 1, nr. 11 (finansielle aktiviteter).

Før virksomheden bliver omfattet af metode 2 som finansiel virksomhed, skal virksomheden vurderes i forhold til følgende 2 områder:

• Finansiel omsætning som hovedaktivitet

• Hvordan virksomheden fremstår overfor offentligheden

Da virksomhedens omsætning for årene 2010 og 2011 hovedsageligt (mere end 50 %) er momsfritaget omsætning omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, vil dette være et tungtvejende argument for, at virksomheden, vil blive anset som finansiel i lønsumsafgiftsmæssig henseende.

Når det skal vurderes om virksomheden overfor offentligheden fremstår som finansiel virksomhed, sker dette ud fra aktiviteternes kvalificering i forhold til moms- og lønsumsafgiftsloven. Såfremt kunderne ikke anser aktiviteterne for finansielle - på trods af, at de er finansielle i moms- og lønsumsafgiftslovens forstand, vil vurderingen i forhold ti] offentligheden skulle ske ud fra en moms- og lønsumsafgiftsmæssig synsvinkel. Det er vores klare opfattelse, at virksomhedens aktiviteter på nuværende tidspunkt - på den måde de præsenteres for offentligheden på – er finansielle.

Virksomheden anfører endvidere, at det under møder med SKAT har været drøftet, hvorvidt en ændring i aktiviteternes momsmæssige kvalifikation kan ændre på om virksomheden vil blive anset for finansiel. Virksomheden har oplyst, at den vil søge om bindende svar på visse udgående aktiviteter i virksomheden, herunder konsekvenser bagudrettet.

Vi kan oplyse at denne afgørelse ikke omhandler evt. påtænkte dispositioner. Vi kan vejledende oplyse, at det fremgår af skatteforvaltningslovens § 21 til § 25 hvorledes der anmodes om bindende svar, svarets omfang m.v.

Endvidere kan vi oplyse, at såfremt kvalificeringen af aktiviteterne ændres momsmæssigt, vil dette kunne medføre, at virksomheden ikke vil blive anset for finansiel virksomhed omfattet af metode 2.

Det er samlet set vores opfattelse, at virksomheden skal anses for omfattet af lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 1 - finansiel virksomhed.

Virksomheden pålægges således i overensstemmelse med forslaget til afgørelse, at opgøre og afregne afgiften efter metode 2 (finansielle virksomheder) fremover. Der henvises i øvrigt til SKATs forslag til afgørelse vedrørende øvrige punkter omkring lønsumsafgift, herunder anvendelse af skøn.

Ændringen medfører, at virksomheden skal betale kr. 17.395.239 i lønsumsafgift, for årene 2010 og 2011.

[...].”

Selskabets opfattelse

Selskabet repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabet ikke er en finansiel virksomhed i henhold til lønsumsafgiftsloven, og at selskabet skal afregne lønsumsafgift efter lønsumsafgiftslovens hovedregel i § 4, stk. 1 (metode 4).

Til støtte herfor har repræsentanten bl.a. anført:

”[...]

Lønsumsafgiftsloven indeholder efterfølgende særbestemmelser, der pålægger særlige virksomhedstyper at beregne lønsumsafgiften efter andre metoder og andre satser end hovedreglen.

Disse særbestemmelser er undtagelser til hovedreglen og skal som sådan fortolkes indskrænkende, idet de som udgangspunkt er skærpende for den afgiftspligtige.

Lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 1 indeholder en sådan undtagelse og dermed særlig bestemmelse for finansielle virksomheder. Finansielle virksomheder er ifølge Lov om finansiel virksomhed (Lbkg. 705 af25/6 2012, § 5 følgende virksomheder:

1.Pengeinstitutter

2. [finans1]

3. Fondsmæglerselskaber

4. Investeringsforvaltningsselskaber, og

5. Forsikringsselskaber

Finansielle aktiviteter er i momsloven defineret som aktiviteter, der er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 11. [virksomhed1]'s aktiviteter er ikke momsfritaget efter denne bestemmelse og [virksomhed1] kan således ikke anses for ' finansiel' virksomhed i afgiftsmæssig forstand - ligesom [virksomhed1] ikke er en finansiel virksomhed i regulatorisk og tilsynsmæssig forstand.

[virksomhed1] er derimod en rådgivningsvirksomhed, hvor en del af aktiviteterne er momsfritagne efter en anden bestemmelse i momsloven end den finansielle fritagelse. [virksomhed1]' s aktiviteter er momsfritagne efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, som momsfritager forsikringsmægling og forsikringsformidling.

Det har i en årrække været anerkendt i dialogen mellem SKAT og [virksomhed1], at [virksomhed1] i ikke var at betragte som en finansiel virksomhed i lønsumsafgiftslovens forstand, og en ændring af denne kvalifikation fra hovedregel til særregel for en virksomhedstype, som [virksomhed1] ikke tilhører, må alene kunne ske med fremadrettet virkning.

[...].”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet selskabets lønsumsafgiftstilsvar med samlet 17.395.239 kr. for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2011.

Der skal således tages stilling til, om selskabet skal opgøre og afregne lønsumsafgift efter hovedreglen i lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 1 (metode 4), idet selskabet ikke er en finansiel virksomhed – som anført af repræsentanten – eller om selskabet skal opgøre og afregne lønsumsafgift i henhold til lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 1 (metode 2), idet selskabet er at anse som en finansiel virksomhed - som anført af SKAT.

Af den dagældende lønsumsafgiftslov (Lovbekendtgørelse nr. 466 af 22. maj 2006) fremgik bl.a. følgende:

”I. Afgiftspligtige virksomheder

§ 1. Der betales en afgift til statskassen af virksomheder, der mod vederlag leverer varer eller ydelser, der er fritaget for afgift efter merværdiafgiftslovens § 13, stk. 1, nr. 1, nr. 3, nr. 5, nr. 10-12, nr. 15 og 16 og nr. 19, jf. dog nedenfor stk. 2 og 3, og af virksomheder med anden økonomisk virksomhed, der mod vederlag leverer ydelser, der ikke er afgiftspligtige efter merværdiafgiftsloven. (...).

II. Afgiftsgrundlag og afgiftssats

§ 4. Afgiftsgrundlaget er virksomhedens lønsum med tillæg af overskud eller med fradrag af underskud af selvstændig erhvervsvirksomhed i indkomståret opgjort efter reglerne i 2.-4. pkt., jf. dog stk. 2 og 5. (...)

Stk. 2. Afgiftsgrundlaget er virksomhedens lønsum for følgende virksomheder:

1) Virksomheder inden for den finansielle sektor, der omfatter virksomheder med aktiviteter vedrørende forsikring, ind- og udlån, kreditformidling, pensionsopsparing, investeringsforvaltning, betalingsformidling samt handel med værdipapirer eller valuta.

(...)”.

Af cirkulære nr. 186 af 29. oktober 1992 om afgift af lønsum m.v., afsnit B, om afgrænsning af virksomheder inden for den finansielle sektor, fremgår der bl.a. følgende:

”(...)

3. Afgiftsgrundlaget for virksomheder inden for den finansielle sektor er virksomhedens lønsum med tillæg af 90 pct., jf. lovens § 5, stk. 2. Efter lovens § 4, stk. 2, er afgiften 4,5 pct. af afgiftsgrundlaget for disse virksomheder.

Den finansielle sektor omfatter som udgangspunkt alle virksomheder, som leverer finansielle ydelser i forbindelse med erhvervsmæssig virksomhed her i landet. Finansielle ydelser er aktiviteter vedrørende ind- og udlån, kreditformidling, investeringsforvaltning, forsikring, pensionsopsparing, betalingsformidling samt handel med valuta og/eller værdipapirer, herunder handel med finansielle kontrakter, f.eks. futures (terminskontrakter) og optioner (købs- og salgsretter).

Sektoren omfatter således forsikringsvirksomheder, banker, sparekasser, andelskasser, realkreditinstitutter, pensionskasser, børsmæglerselskaber, pantebrevshandlere, vekselerere, finansieringsfonde, investeringsforeninger og -selskaber og andre virksomheder med finansielle aktiviteter.

4. Det særlige afgiftsgrundlag og den særlige afgiftssats for virksomheder inden for den finansielle sektor omfatter imidlertid kun virksomheder, hvor salget af finansielle ydelser udgør en væsentlig del af virksomhedens samlede omsætning. Dette svarer til den tidligere afgrænsning af lønsumsvirksomheder efter lov om lønsumsafgift for virksomheder inden for den finansielle sektor.

Virksomheder med finansielle biaktiviteter anses ikke som virksomheder inden for den finansielle sektor i henseende til loven. Afgiften for disse virksomheder er derfor 2,5 pct. af virksomhedens afgiftsgrundlag, jf. lovens § 4, stk. 1.

Virksomheder med både momspligtige og momsfri aktiviteter

5.For virksomheder, som både har momspligtige aktiviteter og momsfrit salg af finansielle ydelser, skal der foretages en konkret vurdering af, om virksomheden skal betragtes som finansiel virksomhed i relation til loven.

Ved vurderingen af, om salget af de finansielle ydelser har en sådan karakter og et sådant omfang, at virksomheden skal betragtes som en finansiel virksomhed, må der lægges afgørende vægt på, om den finansielle aktivitet kan anses som virksomhedens hovedaktivitet eller biaktivitet.

6.I overvejelserne indgår størrelsen af virksomhedens fradragsret for indgående moms af fællesomkostninger. Virksomheder, der udover det momsfri salg har momspligtige aktiviteter, vil have delvis fradragsret for indgående moms af fællesomkostninger. Den delvise fradragsret beregnes på grundlag af det momspligtige salgs andel af virksomhedens samlede omsætning.

Derudover kan det indgå i vurderingen, om virksomheden over for offentligheden fremtræder som finansiel virksomhed.

Hvis virksomhedens momspligtige salg udgør mindre end halvdelen af den samlede omsætning, og fradragsretten som følge af virksomhedens momsfri finansielle aktiviteter derfor er under 50 pct., vil virksomheden almindeligvis være omfattet af lovens § 5, stk. 2, nr. 1, som en finansiel virksomhed. (...). ”

Afgiftsgrundlaget for virksomheder inden for den finansielle sektor, herunder virksomheder med aktiviteter vedrørende forsikring, er således virksomhedens lønsum, jf. lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 1.

Den finansielle sektor omfatter som udgangspunkt alle virksomheder, der leverer finansielle ydelser i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 10 og nr. 11 i forbindelse med erhvervsmæssig virksomhed her i landet, jf. punkt 3 i cirkulæret.

Finansielle ydelser omfatter således aktiviteter vedrørende forsikrings- og genforsikringsvirksomhed, herunder ydelser i forbindelse med sådan virksomhed, som udføres af forsikringsmæglere og –formidlere, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 10.

Såfremt virksomheden både har momspligtige og momsfrie aktiviteter, skal der foretages en konkret vurdering af, om virksomheden er finansiel i lønsumsafgiftslovens forstand jf. punkt 5 og 6 i cirkulæret.

Ifølge det oplyste driver selskabet rådgivningsvirksomhed med speciale inden for forsikringsområdet, herunder bl.a. skadeforsikring/risk management, pensionsforsikring og genforsikring. Selskabet leverer ydelser forbundet med forsikringsmægling og forsikringsformidling. Herudover kortlægger selskabet risici og udarbejder handlingsplaner og retningslinjer for håndtering af konkrete risici inden for risk management. Inden for pensionsområdet agerer selskabet som en uvildig rådgiver, der henvender sig til erhvervsvirksomheder og organisationer. Herudover tilbyder selskabet rådgivning til privatpersoner om private pensionsordninger og løsninger vedrørende genforsikring til skadesforsikringsselskaber.

Videre er det oplyst, at selskabet udbyder sine produkter overfor en bred vifte af virksomheder, institutioner og privatpersoner, og at selskabet hovedsageligt markedsfører sig indenfor forsikringsmægler/-formidlings/-rådgivningsområdet.

Selskabet har i forbindelse med sagens behandling hos SKAT udarbejdet en omsætningsfordeling, jf. momslovens § 38, stk. 1 (uden omsætning til 3. lande i tælleren), hvoraf det fremgår, at 90,95 % af omsætningen i 2010 hidrørte fra momsfritagne aktiviteter, og at 72,10 % af omsætningen i 2011 hidrørte fra momsfritagne aktiviteter.

Landsskatteretten finder på baggrund heraf og i overensstemmelse med SKAT, at selskabets aktiviteter i form af forsikrings- og pensionsformidling/-mægling er finansiel virksomhed i lønsumsafgiftslovens forstand, jf. lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 1.

Der er herved særligt henset til, at selskabets omsætning i de omhandlede perioder hovedsageligt stammer fra momsfritagne finansielle aktiviteter, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, og at selskabet over for offentligheden agerer og markedsfører sig som finansiel virksomhed.

Det er således med rette, at SKAT har truffet afgørelse, hvorefter selskabet skal opgøre og afregne lønsumsafgift i henhold til lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 2, nr. 1 (metode 2).

Landsskatteretten finder ikke, at selskabet har dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at SKAT tidligere har anerkendt, at selskabet ikke udøvede finansiel virksomhed i lønsumsafgiftslovens forstand. Det bemærkes herved i øvrigt, at der er tale om en konkret vurdering for den enkelte afgiftsperiode.

Den af repræsentanten nedlagte påstand kan således ikke imødekommes.

Landsskatteretten stadfæster dermed SKATs afgørelse.