Kendelse af 26-05-2020 - indlagt i TaxCons database den 20-06-2020

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet foreningens momstilsvar med samlet 190.609 kr. for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2011, idet foreningens fradrag for købsmoms skal opgøres efter momslovens § 38, stk. 2.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[Forening1] (herefter foreningen) er en forening, der har til formål at præsentere forestillinger, at give de lokale kunstnere en platform, så de får mulighed for at opnå internationale kontakter, og at gøre dansen synlig i [by1], hvor foreningen har hjemsted. Foreningen kan opsøge en kunstner, ligesom kunstnere kan kontakte foreningen. Foreningen køber færdige forestillinger, hvor kunstneren forestår produktionen. Alle, der ønsker at støtte foreningens kulturelle formål, kan blive medlem af foreningen. Man betaler ikke kontingent af et medlemskab.

Foreningen leverer danseundervisning mod vederlag. Danseundervisningen foregår med henblik på talentudvikling. Prisen for undervisningen er ca. 1.500 kr. pr. sæson, mens undervisning i en halv sæson (forår eller efterår) koster henholdsvis ca. 750 kr. og ca. 550 kr. Foreningen har efter det oplyste ikke afregnet moms heraf.

Som afslutning på sæsonen bliver der afholdt danseforestillinger. Der bliver opkrævet entré i denne forbindelse. Der er afregnet moms af entréindtægterne. Foreningen afholdt udgifter i form af eksempelvis leje af teknik, rekvisitter, kostumer, annoncer, distribution og sceneleje i forbindelse med disse forestillinger.

Det er oplyst, at foreningen i 2010 havde momsfritagne indtægter fra danseundervisning på 117.723 kr., og at der for samme periode var momspligtige entréindtægter på 6.400 kr. I 2011 havde foreningen momsfritagne indtægter fra danseundervisning på i alt 50.762 kr.

Foreningens indtægtsgrundlag er herudover primært offentlige tilskud og sponsorater. De offentlige tilskud er hovedsageligt ydet af [by1] Kommune Kulturudviklingspuljen, Statens Kunstråd for scenekunstudvalg, [region1], [Fond1]. I 2010 modtog foreningen tilskud på i alt 1.226.242 kr., og i 2011 modtog foreningen tilskud på i alt 2.183.594 kr.

Foreningen arbejder i projekter, og bogføringen bliver foretaget for hvert projekt.

I 2010 blev der afholdt ”[...]”. I denne forbindelse havde foreningen indtægter, der faldt udenfor momslovens anvendelsesområde i form af tilskud på i alt 173.500 kr. Der var ingen momspligtige entréindtægter.

Videre havde foreningen i 2010 en aktivitet benævnt ”[...]”. Der var tale om en aktivitet, hvor man på tværs af Danmark og Sverige kunne sende dansere på ophold hos hinanden. I den forbindelse modtog foreningen i 2010 et tilskud fra [by1] Kommune på 60.000 kr. Der er ikke afregnet moms af tilskuddet. Af SKATs bilag 1 fremgår det, at foreningen i 2011 igen havde en aktivitet i form af ”[...]”, og i den forbindelse modtog foreningen 750 kr. Repræsentanten har oplyst, at der var tale om et udlæg, der blev refunderet af den svenske kommune. Der er ikke afregnet moms af beløbet.

Der er fremlagt et projektregnskab for ”Mobil update 2011”. Det fremgår heraf, at foreningen modtog tilskud for i alt 155.000 kr.

I 2011 blev der afholdt en international dansefestival ”[...]”. Festivalen foregik i perioden fra den 1. til den 9. april 2011. Der var i denne forbindelse en lang række arrangementer i [by1] og den øvrige region. Der blev lavet danseworkshops og forskellige happenings forskellige steder i byen. Arrangementet var for dansere og koreografer, men også for virksomheder, uddannelsessteder og andre danseinteresserede. I forbindelse med aktiviteterne blev der opkrævet entré, af hvilken der blev afregnet moms. Der blev endvidere ydet tilskud fra kommune, stat og region. Der er ikke afregnet moms af tilskuddene. I forbindelse med dansefestivalen modtog foreningen tilskud på i alt 940.000 kr., ligesom der var en entréindtægt på 12.656 kr.

Dansefestivalen ”[x1]” blev afholdt i september 2011. Nogle af forestillingerne udfordrede teaterbegrebet ved at vælge sin arena udenfor det traditionelle teaterrum. Fælles for alle forestillingerne var, at de repræsenterede nye positioner og alternative agendaer for så vidt angår dagens dansekunst. Der blev opkrævet entré ved forestillingerne (16.904 kr.), hvoraf der blev afregnet moms, ligesom der blev modtaget primært offentlige tilskud (699.356 kr.). Herudover modtog foreningen et sponsorat på 30.000 kr., hvoraf der blev afregnet moms.

Foreningen havde i 2010 fællesudgifter til blandt andet kontorudstyr, fotokopi, telefon og lign. på i alt 47.976 kr. eksklusive moms.I 2011 udgjorde disse udgifter 38.591 kr. eksklusive moms.

SKATs afgørelse

SKAT har ved afgørelse af 11. februar 2013 alene anerkendt fradrag på 3 % i 2010 og 10 % i 2011 for købsmoms vedrørende foreningens driftsudgifter og generalomkostninger, jf. momslovens § 38, stk. 2. SKAT har som følge heraf nedsat selskabets købsmoms med samlet 190.609 kr. for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2011.

SKAT har herved blandt andet henvist til følgende:

”Foreningen har fratrukket købsmoms med 100 % af omkostninger der er indkøbt til foreningens aktiviteter og 22 % af omkostninger der vedrører foreningens drift

Da foreningen har såvel momsfrie som momspligtige indtægter, kan der alene godkendes 100 % fradrag for købsmoms af udgifter der udelukkende anvendes i forbindelse med virksomhedens momspligtige leverancer. Det fremgår af momslovens § 37 stk. 1.

I § 38, stk. 2, fastsættes reglerne for opgørelsen af den delvise fradragsret for varer og ydelser, der benyttes både til fradragsberettigede formål og til formål, der ikke vedrører virksomheden, dvs. til formål, der heller ikke vedrører ikke-fradragsberettigede aktiviteter (TFS 1999,908).

Ifølge foreningens formål er aktiviteten dels at præsentere forestillinger og dels at give de lokale kunstnere en platform, således at de får mulighed for internationale kontakter. Derudover at gøre dansen synlig i [by1].

Der er opkrævet entre vedrørende nogle af foreningens aktiviteter/forestillinger, og der er angivet salgsmoms af entreindtægterne. Derudover har der været afholdt forestillinger hvor der ikke er opkrævet entre. I den forbindelse anses der ikke for at være leveret en vare/ydelse mod vederlag, jf. § 4 stk.1 i momsloven.

Moms af generalomkostninger anvendt til foreningens aktiviteter/forestillinger kan alene fratrækkes med den del der skønsmæssigt svarer til de pågældende varer og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed, jf. § 38 stk. 2 i momsloven.

Den momspligtige aktivitet der knytter sig til [Forening1]s momspligtige aktivitet udgør en meget begrænset del af de samlede aktiviteter. Der kan derfor alene godkendes fradrag for købsmoms svarende til 3 % af den afholdt købsmoms i 2010. I 2011 synes de tilknyttede momspligtige aktiviteter, at være forøget en del. For 2011 godkendes fradrag for købsmoms derfor svarende til 10 % af den afholdte købsmoms vedrørende generalomkostninger.

SKAT godkender fradrag for købsmoms af aktiviteter udover driftsudgifter med henholdsvis 3 % (år 2010) og 10 % (år 2011)

Som grundlag for beregning af fradragsprocenter for henholdsvis 2010 og 2011 er anvendt virksomhedens bogholderi hvoraf fremgår, at foreningen har fratrukket købsmoms med 100 % af omkostninger der er indkøbt til foreningens aktiviteter og 22 % af omkostninger der vedrører foreningens drift.

Tilskud forventes at dække arrangementer uden entre, da alle projekter jævnfør projektregnskab giver 0 kr. Derfor kan udgifterne med rette fordels med udgangspunkt i omsætningsfordelingen på momspligtig og momsfri omsætning.

Fradragsretten er foretaget efter et skøn. I skønnet indgår en vurdering af hvor stor en del af foreningens omsætning der er momspligtig. Af foreningens regnskab fremgår for 2010, at ud af en omsætning på 2.100.365 kr., udgør den momspligtig omsætning 1 %. Vedrørende 2011 er der ud af en omsætning på 2.543.594 kr. en momspligtig omsætning på 3 %, Procentsatserne er rundet op til nærmeste hele tal, jævnfør § 16 i bekendtgørelse nr. 663 af 16.06.2006.

Ud fra balance ultimo regnskabsåret har SKAT udfærdiget en specifikation af udgifter med angivelse af fradrag for købsmoms, jf. bilag 2. Specifikationen er anvendt dels for at foretage et skøn over hvor stor en del af foreningens udgifter der ikke anses at være fradrag for købsmoms jf. § 37 stk. 1 i momsloven og dels er den anvendt ved vurdering af fradragsprocenter.

Specifikationen er ikke afstemt med foreningens momsregnskab

[virksomhed1] henviser til købmandsskole-sagen (SKM2003.43.LSR) heraf fremgår, at det ikke var muligt at uskille en selvstændig aktivitet der faldt uden for momslovens anvendelsesområde. Afgørelsen anses ikke at være relevant vedrørende [Forening1]. Foreningens regnskab er opdelt i projekter hvoraf fremgår indtægter og udgifter for hver projekt.

Der er givet offentlige tilskud pr. projekt. Tilskud falder udenfor momslovens anvendelsesområde, derfor skal de enkelte projekter vurderes, om de falder indenfor momslovens anvendelsesområde eller ej.

[virksomhed1] henviser til, at den praksis der gives udtryk for i afgørelsen LSR af 31.05.2000, journal nr. 2-6-1666-106 (TFS, 2000, 828) anses for at være ændret. Der er i stedet for henvist til afgørelsen LSR SKM2009.218 der omhandler en zoologisk have.

SKAT anser ikke praksis for at være ændret. Foreningen opkræver entre vedrørende nogle af foreningens aktiviteter/forestillinger, og der er angivet salgsmoms af entreindtægterne. Derudover har der været afholdt forestillinger, hvor der ikke er opkrævet entre. I den forbindelse anses der ikke for, at være leveret en vare/ydelse mod vederlag, jf. § 4 stk. 1 i momsloven.

Moms af generalomkostninger anvendt til foreningens aktiviteter/forestillinger kan alene fratrækkes med den del der skønsmæssigt svarer til de pågældende varer og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed, jf. § 38 stk. 2 i momsloven.

[virksomhed1] henviser til, at Landsskatterettens afgørelse truffet af landsskatteretten den 20.01.2012, journalnr. 11-03176 (SKM 2012, 333 LSR) ikke kan anvendes i foreningen [Forening1]..

SKAT er ikke enig i denne betragtning. Afgørelsen omhandler fradragsret for udgifter til projekter som ikke direkte har medført et momspligtigt salg, jf. § 37 stk. 1 i momsloven. Det fremgår af afgørelsen bl.a., at

Ved momsangivelsen for august måned 2009 fratrak selskabet købsmoms af udgifter afholdt i 2007, 2008 og 2009 til projekter, der ikke direkte havde medført et momspligtigt salg, og som var finansieret ved tilskud fra tredjemand. Selskabet havde ingen ansatte, idet aktiviteterne i selskabet blev udført af ansatte i moderselskabet og af leverandører uden for koncernen.

Ifølge EU-domstolens bestemmelse af momsfradragsretten er der som udgangspunkt alene fradrag for moms af udgifter, som har en direkte og umiddelbar tilknytning til en virksomheds momspligtige leverancer, jf. momslovens § 37, stk. 1, og eksempelvis præmis 24 i EU-domstolens afgørelse i sagen Midland Bank, C-98/98.

I henhold til EU-domstolens praksis kan der desuden indrømmes fradrag i medfør af momssystemdirektivets fradragsregler for moms af generalomkostninger, dvs. omkostninger, som ikke har en direkte og umiddelbar tilknytning til bestemte udgående transaktioner, men som indgår i virksomhedens generelle udgifter og dermed som priselementer i virksomhedens salg, jf. eksempelvis EU-domstolen i præmis 33 i sag C-98/98.

Foreningen [Forening1] indtægtsgrundlag er hovedsagelig tilskud der falder udenfor momslovens anvendelsesområde. Kun i mindre omfang opkræves entreindtægter.

Moms af generalomkostninger anvendt til foreningens aktiviteter/forestillinger kan derfor alene fratrækkes med den del der skønsmæssigt svarer til de pågældende varer og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed, jf. § 38 stk. 2 i momsloven.

[virksomhed1] henviser til et bindende svar fra SKAT (journal nr. 12-0237801). Af det bindende svar fremgår at SKAT ikke har taget stilling til om de modtagne tilskud er momspligtige (modydelse - levering mod vederlag) eller momsfrie (falder udenfor momslovens område)

Det bindende svar anses derfor ikke for at kunne anvendes i foreningen [Forening1].

Da foreningen har såvel momsfrie som momspligtige indtægter, kan der alene godkendes 100 % fradrag for købsmoms af udgifter der udelukkende anvendes i forbindelse med virksomhedens momspligtige leverancer. Det fremgår af momslovens § 37 stk. 1.

Foreningens aktiviteter er hovedsagelig indtægter der ikke er omfattet af momslovens anvendelsesområder. I § 38, stk. 2 i momsloven, fastsættes reglerne for opgørelsen af den delvise fradragsret for varer og ydelser, der benyttes både til fradragsberettigede formål og til formål, der ikke vedrører virksomheden, dvs. til formål, der heller ikke vedrører ikke-fradragsberettigede aktiviteter (TFS 1999,908).

I skal betale 190.609 kr. mere i moms, end I har angivet for perioden 01.01.2010-31.12.2011. Før SKAT opkræver beløbet, modregner vi de negative momstilsvar, som I har indsendt for perioderne 101231, 110630 og 111231.”

Foreningens opfattelse

Foreningens repræsentant har nedlagt påstand om, at foreningen er berettiget til et fradrag på 184.985 kr. for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2011.

Til støtte herfor har repræsentanten blandt andet anført, at momslovens § 38, stk. 2, ikke finder anvendelse, idet foreningen udøver en samlet økonomisk aktivitet.

Moms af udgifter, der er afholdt i forbindelse med afholdelse af dansearrangementer for hvilke, der er opkrævet momspligtige entréindtægter, kan fradrages fuld ud, jf. momslovens § 37, stk. 1, mens moms af fællesudgifter kan fradrages efter en omsætningsfordeling opgjort efter principperne i momslovens § 38, stk. 1.

Videre har repræsentanten blandt andet anført følgende:

Sagens faktiske omstændigheder

I 2010 og 2011 har [Forening1] afholdt flere forestillinger og opkrævet entreindtægt herfor. Der er afregnet moms af entreindtægten. Billetterne er oftest solgt for 100 kr. for voksne og 20 kr. pr. barn.

Danseundervisningen foregår med henblik på at talentudvikle unge. Prisen for undervisningen er ca. 1.500 kr. pr. sæson, mens undervisning til en halv sæson (forår eller efterår) sælges for henholdsvis 750 og 550 kr. (ca.) [Forening1] har ikke afregnet moms heraf, hvilket SKAT ikke har haft bemærkninger til.

Virksomheden arbejder i projekter, og bogføringen er foretaget herefter. I momsmæssig henseende er der imidlertid tale om en samlet økonomisk aktivitet med afholdelse og salg af forskellige danseforestillinger.

Virksomheden er delvist finansieret ved offentlige tilskud. Der er ikke afregnet moms af tilskuddene, idet disse ikke udgør vederlag for nogen leverance, hvilket SKAT er enig i.

Aktiviteter i 2010:

Som afslutning på de forskellige sæsoners undervisning, afholdes der danseforestillinger, hvortil der opkræves entrébetaling. [Forening1] har afregnet moms af de modtagne entréindtægter. Foreningen har afholdt udgifter i forbindelse med disse forestillinger. Udgifter vedrører f.eks. leje af teknik, rekvisitter og kostumer, annoncer, distribution og sceneleje. Foreningen har afregnet fuldt momsfradrag heraf.

Aktiviteter i 2011:

Om f.eks. "[...]", som er [Forening1]s international dansefestival kan siges, at [Forening1] i løbet af festivalen (1. - 9. april 2011) præsenterer en lang række arrangementer i [by1] og den øvrige region. Der bliver lavet danseworkshops og forskellige happenings forskellige steder i byen, f.eks. på biblioteket. Der er arrangementer for dansere og koreografer, virksomheder, uddannelsessteder og almindeligt danseinteresserede. Der opkræves entre og afregnes moms heraf. Der opnås endvidere tilskud fra kommune, stat og region.

"[...]", som afholdtes i september 2011, er ligeledes en dansefestival med flere forestillinger. Nogle af forestillingerne udfordrer teaterbegrebet ved at vælge sin arena uden for det traditionelle teaterrum. Fælles for dem alle er, at de repræsenterer nye positioner og alternative agendaer, hvad gælder dagens dansekunst. Også her er der både opnået indtægter i form af opkrævning af entre og modtagelse af primært offentlige tilskud.

SKAT's afgørelse

SKAT har krævet en stor del af virksomhedens fratrukne købsmoms tilbagereguleret. Beløbene andrager for 2010 41.332 kr. og for 2011 165.647 kr. Det vil sige i alt 190.609 kr.

Reguleringen er overordnet begrundet med, at virksomheden er tilskuds finansieret (momsfrie tilskud) og dermed ikke berettet til fuldt momsfradrag, jf. momslovens § 38, stk. 2. SKAT anser ikke udgifter, der direkte kan henføres til afholdelse af de momspligtige arrangementer for fuldt fradragsberettigede udgifter men imødekommer kun delvis fradragsret efter et skøn. Skønnet er i 2010 fastsat til 3 % fradragsret, mens der for 2011 er godkendt fradragsret med 10 %.

SKAT henviser til to sager fra praksis (SKM2012.333.LSR og TfS2000, 828), som vi begge vil kommentere i næste afsnit.

Det er SKAT's opfattelse, at da virksomheden modtager tilskud, hvoraf der ikke afregnes moms, skal virksomhedens fradragsret begrænses efter § 38, stk. 2. SKAT tager i den forbindelse ikke hensyn til, at foreningen både i 2010 og i 2011 rent faktisk har opkrævet salgsmoms af billetindtægterne, og at der således i hele perioden har været momspligtige aktiviteter.

SKAT anfører, at en væsentlig del af virksomhedens aktiviteter anses at være projekter, som ikke har været genstand for salg, hvormed der ikke foretages leverancer mod vederlag, jf. momslovens § 4, stk. 1. Derfor er det SKAT’s opfattelse, at moms af omkostninger anvendt til disse projekter kun kan fratrækkes med den del, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.

Som begrundelse for det skønsmæssige fradrag på 3 og 10 % i de to år, anfører SKAT, at de momspligtige aktiviteter, der knytter sig til momspligtige aktiviteter, udgør en meget begrænset del af de samlede aktiviteter.

SKAT har udfærdiget en oversigt over foreningens indtægter (afgørelsens bilag 1) og foreningens udgifter (afgørelsens bilag 2). Der synes ikke at være taget hensyn til, at foreningen har momsfrie aktiviteter, jf. § 13, stk. 1, nr. 3.

Vores bemærkninger

Det er vores opfattelse, at momslovens § 38, stk. 2, ikke kan anvendes til at begrænse virksomhedens fradragsret. Det skyldes, at virksomheden har en samlet økonomisk aktivitet, der består i salg af danseforestillinger og salg af danseundervisning.

I henhold til "købmandsskole"-sagen, SKM2003.43.LSR, skal en virksomhed kun begrænses i sin fradragsret jf. § 38, stk. 2, hvis den har aktiviteter, der kan betegnes som ikke-økonomisk virksomhed. I den konkrete sag fandt Landsskatteretten, at skolens aktiviteter med undervisning måtte anses som en integreret aktiviteter, der efter momslovens § 3, stk. 1, skulle karakteriseres som økonomisk virksomhed. Retten bemærkede, at der således ikke var grundlag for at udskille den del af undervisningen, for hvilken skolen ikke modtager deltagerbetaling, som en særskilt aktivitet, der kan betegnes som ikke-økonomisk virksomhed. Skolen havde således ikke aktiviteter, der kunne betegnes som ikke-økonomiske, hvorfor § 38, stk. 2, ikke fandt anvendelse.

TfS 2000, 828 (LSR 31.05.2000, journal nr. 2-6-1666-106)

SKAT henviser i sin afgørelse til denne 12 år gamle momsnævnsafgørelse, der omhandler en fond, som ud over momspligtige sponsorater alene havde aktiviteter (udvikling af fælles kulturaktiviteter over landegrænsen), der faldt uden for momslovens anvendelse, og som var finansieret af tilskud. Man fandt på daværende tidspunkt ikke, at der var en sammenhæng mellem levering af de momspligtige reklameydelser og de aktiviteter, der faldt uden for momslovens anvendelsesområde.

Det er vores opfattelse, at den i momsnævnsafgørelsen anførte opfattelse af, at fradraget skal begrænses efter § 38, stk. 2, ikke længere kan anses for gældende ret, jf. adskillige senere afgørelse på området, især købmandsskolesagen og SKAT's udtalelser om fradrag for generalomkostninger i golfklubber, zoologiske haver m.m., jf. vores ovenstående bemærkninger.

SKM2012.333.LSR

SKAT har henvist til SKM2012.333.LSR, hvor en virksomhed, der modtager tilskud for sine aktiviteter, ikke er berettiget til momsfradrag. Årsagen til det nægtede momsfradrag i den pågældende sag var, at virksomhedens udgifter ikke kunne henføres til aktiviteter, som var genstand for salg, end ikke momspligtige salg. Det vil sige, at virksomhedens udgifter ikke kunne henføres til økonomiske aktiviteter foretaget af virksomheden. Virksomheden var momsregistreret, fordi den foretog viderefakturering af ydelser udført af ansatte i moderselskabet og af eksterne leverandører.

Sagerne er ikke sammenlignelige, eftersom [Forening1] har momspligtige aktiviteter i form af salg af entre til danseforestillinger i både 2010 og 2011.

Talmæssig opgørelse for 2010

SKAT har i sin afgørelse udarbejdet en opgørelse over foreningens indtægter i et bilag til afgørelsen (Bilag 1).

Heraf fremgår, at [Forening1] har haft en momsfri indtægt vedrørende danseundervisning på 117.723 kr. og en momspligtig indtægt fra entreindtægter på danseforestillinger på 6.400 kr. Dette giver en delvis fradragsret, jf. § 38, stk. 1, for fællesudgifter på 6.400/(6.400+117.723) x 100 % = 5,1 % dvs. oprundet 6 %

SKAT har i sin afgørelse udarbejdet en opgørelse over foreningens udgifter i et andet bilag til afgørelsen (Bilag 2). Udgifter anført under "[x2]" vedrører forestillinger, hvortil der er opkrævet entré, hvoraf der er afregnet moms. Udgifter vedrører bl.a. rekvisitter og kostumer, teknik, annoncer, tryk og distribution, der direkte kan henføres til den momspligtige forestilling. Udgifterne andrager 56.376 kr. + moms (14.094 kr.). Det er vores opfattelse, at foreningen er berettiget til fuldt momsfradrag af disse udgifter, uanset at foreningen tillige har opnået tilskud, hvoraf der ikke er afregnet moms.

De udgifter, der er anført under "[...]" berettiger efter vores opfattelse til delvis fradragsret, jf. § 38, stk. 1. Arrangementet er afholdt for at skabe synlighed for foreningens generelle formål - altså en slags innovativ form for annoncering. Udgifterne består i leje af rekvisitter og kostumer, teknik, assistance og layout. Da foreningen både har momspligtige aktiviteter i form af salg af adgang til forestillinger og momsfrie aktiviteter i form af undervisning, anser vi disse udgifter for at være generelomkostninger, hvoraf momsen kan fradages med 6 %. Udgifterne andrager 73.280 kr.+ moms. (18.320 kr.). Dvs. et fradrag på 1.100 kr.

Foreningens fællesudgifter (udgifter til kontorudstyr, fotokopi, telefon og lign.) udgør i 2010 47.976 kr. + moms (11.986 kr.). Det er vores opfattelse, at der kan fradrages 6 % heraf, jf.§ 38,stk. 1. Dvs. et fradrag på 720 kr.

Således er foreningen for 2010 berettiget til et momsfradrag på (14.094 + 1.100 + 720) kr., i alt 15.914 kr.

Talmæssig opgørelse for 2011

SKAT har i sin afgørelse udarbejdet en opgørelse over foreningens indtægter i et bilag til afgørelsen (Bilag 1). Opgørelsen er behæftet med fejl. Således har SKAT anført på side 2, under overskriften "[...]", at foreningen skulle have modtaget tilskud på 750.000 kr. i 2010 (venstre kolonne). De samme beløb fremgår vedrørende 2011 (højre kolonne) med tillæg af øvrige beløb. Forestillingen blev afholdt i 2011 mod opkrævning af entréindtægter. [Forening1] modtog ikke 750.000 kr. i tilskud i 2010, men 940.000 kr. i 2011, som det korrekt fremgår af kolonnen til højre. Derudover opnåede foreningen en entréindtægt på 12.656 kr., hvoraf der er afregnet moms. Vi vedlægger kopi af projektregnskab for "[...]" som Bilag 2.

Af bilaget fremgår videre, at [Forening1] har haft en momsfri indtægt vedrørende danseundervisning på 50.762 kr. og en momspligtigindtægt fra entreindtægter på danseforestillinger på 12.656 og 16.904 kr. (i alt 29.560 kr.). Foreningen har derudover modtaget et sponsorat på 30.000 kr. Dette giver en samlet momspligtig omsætning på 59.560 kr.

Dette giver en delvis fradragsret, jf. § 38, stk. 1, på 59.560/(59.560+50.762} x 100 % = 53,9 %, dvs. oprundet 54 %

I SKAT’s opgørelse over foreningens udgifter, bilag 2 til afgørelsen fremgår endvidere følgende: Vedrørende ovenstående dansefestival ("[...]"), hvortil der er solgt entrébilletter, hvoraf der er afregnet salgsmoms, har SKAT kun indrømmet delvis fradragsret. Der er tale om udgifter til f.eks. annonce, tryk og distribution af reklamefoldere, kostumer/rekvisitter, leje af scene og lignende udgifter, der direkte kan henføres til forestillingerne. Udgifterne andrager 299.223 kr. + moms (74.806 kr.). Det er vores opfattelse, at foreningen er berettiget til fuldt momsfradrag af disse udgifter, idet de direkte kan henføres til en momspligtig aktivitet.

Vedrørende dansefestivalen "[x1]", hvortil der er solgt entrébilletter, hvoraf der er afregnet salgsmoms, har SKAT ligeledes kun indrømmet delvis fradragsret. Der er også her tale om udgifter til kostumer, scenerekvisitter, leje af teknisk udstyr, tryk og distribution af reklamefoldere samt indkøb af forestillinger, der direkte kan henføres til forestillingerne. Udgifterne andrager 356.218 kr. + moms (89.055 kr.). Det er vores opfattelse, at foreningen er berettiget til fuldt momsfradrag af disse udgifter, idet de direkte kan henføres til en momspligtig aktivitet.

Foreningens fællesudgifter (udgifter til kontorudstyr, fotokopi, telefon og lign.) udgør i 2011 38.591 kr. + moms (9.648 kr.). Det er vores opfattelse, at der kan fradrages 54 % heraf, jf. § 38, stk. 1. Dvs. et fradrag på 5.210 kr.

Således er foreningen for 2011 berettiget til et momsfradrag på (74.806+89.055+5.210)kr., i alt 169.071 kr.

Sammenfatning

Det er vores opfattelse, at virksomhedens fradragsret ikke skal begrænses efter § 38, stk. 2, idet virksomheden kun har en økonomisk aktivitet i form af salg af danseforestillinger og danseundervisning. Der modtages offentlige tilskud, og der afregnes ikke moms heraf.

Såvel i 2010 som i 2011 er der opkrævet vederlag for adgang til danseforestillingerne, hvorfor der alene af den grund er ret til fuldt momsfradrag for de direkte henførbare udgifter, uanset de modtagne tilskud.

Da [Forening1] tillige har momsfrie aktiviteter i form af undervisning, skal fradragsretten for fællesudgifterne beregnes efter en omsætningsfordeling, jf. § 38, stk. 1.”

Foreningens repræsentant har i et supplerende indlæg af 15. oktober 2018 anført følgende:

”Jeg har sendt både budget samt dokumenter vedr. ansøgning til [Fond1] samt vedlagt bindende svar fra [projekt1] fra [...] (har vedlagt accept på at den må an- vendes). Se især SKATs egen bemærkning øverst side 28 omkring tilskud til ideelle eller kulturelle formål.

Desuden forsøger vi stadig at få adgang til den oprindelige ansøgning til Staten.

Jeg omtalte i øvrigt en anden sag hvor jeg lovede at sende link til den sag som omhandlede at projekter skulle generere momspligtig omsætning. Det var SKM2014.447.BR som jeg refererede til. Sagen omhandlede en lang række projekter hvor var momspligtige aktiviteter og 16 hvor der ikke var. Der var enighed om, at tilskuddene ikke var anse som leverancer mod vederlag. Min pointe er at i denne sag er der ligeledes skabt momspligtig aktivitet og tilskuddene er ikke levering mod vederlag. Ergo økonomisk aktivitet og adgang til momsfradrag.”

Skattestyrelsens (tidligere SKAT) bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har den 3. februar 2020 udtalt, at Skatteankestyrelsens indstilling af 6. januar 2020 ikke kan tiltrædes med følgende bemærkninger:

”...

Vi er ikke enige i, at Klagers aktivitet udgør en enkelt selvstændig aktivitet, som giver Klager ret til fuldt fradrag efter momslovens § 37.

Det er forsat vores opfattelse, at Klager driver to selvstændige aktiviteter, den ene inden for momslovens anvendelsesområde, og den anden udenfor, hvorfor klagers fradragsret skal opgøres skønsmæssigt efter momslovens §38, stk. 2.

Det fremgår af sagens oplysninger, at Klager opkræver entré på nogle af Klagers aktiviteter (forestillinger), og der opkræves retmæssigt moms af disse entréindtægter.

Der er herudover afholdt forestillinger, hvor der ikke er opkrævet entré. Disse forestillinger er dækket ved offentlige tilskud, ligesom det fremgår af projektregnskabet, at alle projekter giver 0 kr. Idet således ikke er leveret en modydelse, falder aktiviteten/leveringen uden for momslovens anvendelsesområde, jf. momslovens § 4, og vi kan af denne grund ikke godkende fuldt fradrag for købsmoms, der er anvendt til aktiviteter (forestillinger), hvor der ikke er leveret en modydelse, jf. momslovens § 3.

Det bemærkes i øvrigt, at det ikke i sig selv er afgørende for spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om økonomisk virksomhed eller ej, om en aktivitet indebærer en gratis levering af ydelser eller varer, som isoleret betragtet ikke er levering mod vederlag. Har den vederlagsfrie aktivitet således den fornødne direkte sammenhæng med en eller flere andre udøvede aktiviteter, som udgør økonomisk virksomhed, så anses de vederlagsfrie leverancer for at være en del af disse aktiviteter.

Det er derimod afgørende, om den vederlagsfrie aktivitet gennemføres af hensyn til den afgiftspligtiges økonomiske virksomhed og med henblik på at generere indtægter af en vis varig karakter i denne del af virksomheden, jf. eksempelvis EU-domstolens dom i sagen C-126/14, Sveda, præmis 20 og 22.

Det fremgår af oplysningerne, at Klagers indtægtsgrundlag hovedsageligt består i tilskud der falder uden for momslovens anvendelsesområde, og at indtægter fra entré kun undgår et mindre omfang.

På baggrund af ovenstående, er det derfor vores opfattelse, at Klagers vederlagsfrie aktivitet ikke er iværksat med henblik på opnåelse af en vis varig karakter. Der er herved bl.a. henset til, at der ikke er påvist noget erhvervsmæssigt formål med de vederlagsfrie aktiviteter, ligesom der ikke er påvist nogen økonomisk sammenhæng mellem omfanget af den vederlagsfrie aktivitet og størrelsen af entréindtægter, samt at entréindtægterne kun udgør en mindre del af Klagers indtægter.

Idet de tilskudsfinansierede aktiviteter i form af vederlagsfri forestillinger m.v., ikke ses at have en fornøden direkte og umiddelbar sammenhæng mellem fællesomkostningerne til drift af aktiviteterne og den momspligtige økonomiske aktivitet, har Klager ikke således ret til fuld fradrag efter momslovens § 37, stk. 1 modsætningsvist.

Momslovens § 38, stk. 2 fastsætter reglerne for opgørelse af den delvise fradragsret for varer og ydelser der benyttes både til fradragsberettigede formål, og til formål der ikke vedrører virksomheden, dvs. til formål der heller ikke vedrører ikke-fradragsberettigede aktiviteter.

Moms af generalomkostninger anvendt til klagers aktiviteter kan derfor alene fratrækkes med den del der skønsmæssigt svarer til de pågældende varer og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.

Vi fastholder derfor, at Klagers fradrag ikke kan opgøres efter reglerne om fuldt fradrag, men derimod skal opgøres efter momslovens § 38, stk. 2, hvorefter vi alene kan godkende fradrag for købsmoms svarende til 3 % for 2010 og 10 % for 2011.

Vi skal desuden henvise til Landsskatterettens afgørelse af 15. september 2017, hvor Landsskatteretten vedrørende samme problemstilling, ligeledes fandt at der var tale om to selvstændige aktiviteter, som skønsmæssigt skulle opgøres efter fradragsretten i § 38, stk. 2.

(...)”.

Virksomhedens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Virksomhedens repræsentant har den 11. februar 2020 oplyst, at repræsentanten er enig i Skatteankestyrelsens indstilling.

Retsmøde

Skattestyrelsen har på retsmødet tiltrådt Skatteankestyrelsens indstilling og foreningens påstand.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har nedsat foreningens indgående afgift med i alt 190.609 kr. for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2011.

Der skal således tages stilling til, om det er med rette, at SKAT alene har anerkendt fradrag på 3 % i 2010 og 10 % i 2011 for indgående afgift vedrørende foreningens driftsudgifter og generalomkostninger, jf. momslovens § 38, stk. 2.

Til støtte for den nedlagte påstand har repræsentanten blandt andet anført, at momslovens § 38, stk. 2, ikke kan anvendes til at begrænse foreningens fradragsret, idet foreningen udøver en samlet økonomisk aktivitet i form af salg af danseundervisning og salg af entre til danseforestillinger.

Af momslovens § 3, stk. 1, fremgår følgende:

”Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.”

Bestemmelsen gennemfører momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1, der har følgende ordlyd:

”Ved ”afgiftspligtig person” forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.

Ved ”økonomisk virksomhed” forstås alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv. Ved økonomisk virksomhed forstås navnlig udnyttelse af materielle eller immaterielle goder med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.”

Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1, at der betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Af momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, fremgår følgende:

”Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:

(...)

3) Skoleundervisning og undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner, faglig uddannelse, herunder omskoling, og anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig undervisning, samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil.”

Efter momslovens § 37, stk. 1, kan registrerede virksomheder ved opgørelsen af momstilsvaret som indgående afgift fradrage momsen for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget efter momslovens § 13. Den fradragsberettigede afgift er afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden, jf. momslovens § 37, stk. 2, nr. 1.

Bestemmelsen gennemfører blandt andet momssystemdirektivets artikel 168, litra a), der har følgende ordlyd:

”I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.”

Efter momslovens § 38, stk. 1, kan en registreret virksomhed for varer og ydelser, som anvendes både til fradragsberettigede formål og til andre formål i virksomheden, foretage fradrag for den del, der forholdsmæssigt svarer til omsætningen i den registrerede del af virksomheden.

Det følger af momslovens § 38, stk. 2, at der for varer og ydelser, som benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, udelukkende kan foretages fradrag for den del af momsen, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.

I henhold til EU-Domstolens praksis udgør fradragsretten i henhold til momsdirektivets artikel 168, litra a, en integreret del af momsordningen, hvorfor den som udgangspunkt ikke kan begrænses. Denne ret omfatter umiddelbart hele det afgiftsbeløb, der er blevet betalt i forbindelse med transaktioner i tidligere omsætningsled, jf. f.eks. sag C-29/08 (SKF), præmis 55. Fradragssystemet tilsigter således, at den afgiftspligtige aflastes fuldt ud for den moms, denne skylder eller har erlagt i forbindelse med hele sin økonomiske virksomhed. Det fælles momssystem sikrer således, at afgiftsbyrden er neutral for enhver økonomisk virksomhed, uanset denne virksomheds formål eller resultater, forudsat at virksomheden i princippet i sig selv er momspligtig, jf. f.eks. sag C-118/11 (Eon Aset Menidjmunt), præmis 43.

Videre følger det af EU-Domstolens praksis, at det blandt andet er en grundlæggende betingelse for fradragsret, at der består en direkte og umiddelbar tilknytning mellem en bestemt indgående transaktion og en eller flere udgående afgiftspligtige transaktioner. Retten til fradrag af den indgående afgift er betinget af, at erhvervelsen af de omhandlede varer eller ydelser indgår blandt omkostningselementerne i prisen for de udgående transaktioner, der giver ret til fradrag, jf. f.eks. sag C-29/08 (SKF), præmis 57.

Består der ikke en sådan direkte og umiddelbar tilknytning mellem en bestemt indgående transaktion og en eller flere udgående transaktioner, har den afgiftspligtige ligeledes ret til fradrag, når udgifterne til de omhandlede varer og ydelser indgår i den pågældendes generalomkostninger og dermed er omkostningselementer i prisen på de goder og tjenesteydelser, som vedkommende leverer. Sådanne omkostninger har en direkte og umiddelbar forbindelse med hele den afgiftspligtige økonomiske virksomhed, jf. f.eks. C-29/08 (SKF), præmis 58.

Videre følger det af EU-Domstolens praksis, at såfremt en bestemt indgående transaktion har en direkte og umiddelbar tilknytning til afgiftsfritagne transaktioner eller transaktioner, der ikke er omfattet af momsens anvendelsesområde, kan der ikke ske fradrag af den indgående afgift, jf. f.eks. sag C-118/11 (Eon Aset Menidjmunt), præmis 44.

Det følger af EU-Domstolens dom i sag C-126/14 (Sveda), at spørgsmålet om, hvorvidt en afgiftspligtig person har handlet i egenskab heraf til brug for sin økonomiske virksomhed, er et faktisk spørgsmål, som skal bedømmes nationalt under hensyntagen til de samlede oplysninger i sagen, jf. præmis 21.

Videre fremgår det, at der for så vidt angår vurderingen af, hvorvidt kravet om direkte og umiddelbar tilknytning er opfyldt, skal henses til alle omstændigheder, hvorunder de omhandlede transaktioner er blevet gennemført, og kun at tage hensyn til de transaktioner, som objektivt er knyttet til den afgiftspligtige persons afgiftspligtige virksomhed, jf. præmis 29.

En vurdering af, om og i hvilket omfang foreningen har adgang til fradrag for den indgående afgift, beror således på en vurdering af, hvilke aktiviteter foreningen udøver, i hvilken egenskab, der er handlet, herunder hvorvidt der er en direkte og umiddelbar tilknytning mellem de afholdte udgifter og den udøvede momspligtige aktivitet.

Ifølge det oplyste er foreningens formål at præstere danseforestillinger, at gøre dansen synlig i [by1] og at give lokale kunstnere en platform, således at de får mulighed for at skabe internationale kontakter.

Foreningen havde i den omhandlede periode aktiviteter med salg af danseundervisning, salg af entre til danseforestillinger samt salg af sponsorater.

Videre havde foreningen aktiviteter med opførelse af danseforestillinger, hvortil der ikke blev opkrævet entré. Forestillingerne foregik delvist i det offentlige rum. Disse projekter blev finansieret helt eller delvist af primært offentlige tilskud.

Ifølge det oplyste havde foreningen i 2010 momsfritagne indtægter af i alt 117.723 kr., momspligtige indtægter af i alt 6.400 kr. og modtog tilskud på samlet 1.226.242 kr.

I 2011 havde foreningen momsfritagne indtægter af i alt 50.762 kr., momspligtige indtægter af i alt 59.560 kr. og modtog tilskud på samlet 2.183.594 kr.

Der er enighed mellem SKAT og repræsentanten om, at tilskuddene ikke er omfattet af momslovens anvendelsesområde, idet der ikke foreligger levering mod vederlag, jf. momslovens § 27, stk. 1, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Videre er der enighed mellem SKAT og repræsentanten om, at foreningens aktiviteter med danseundervisning er omfattet af fritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 3.

Landsskatteretten finder, at foreningen driver selvstændig økonomisk virksomhed med salg af danseundervisning, salg af entre til danseforestillinger samt salg af sponsorater, jf. momslovens § 3, stk. 1, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ud fra de forelagte oplysninger, hvorefter der også afholdes danseforestillinger, hvortil der ikke opkræves særskilt entre (gratis forestillinger) finder Landsskatteretten ikke grundlag for at fastslå, at der herved drives en særskilt aktivitet, der falder uden for momslovens anvendelsesområde.

Landsskatteretten har herved blandt andet lagt vægt på, at formålet med opførelsen af disse danseforestillinger er at skabe opmærksomhed omkring de danseforestillinger, hvortil der opkræves særskilt entré og om den momsfritagne danseundervisning. Danseforestillingerne har således en direkte og umiddelbar tilknytning til foreningens økonomiske virksomhed, idet disse afholdes med henblik på at generere yderligere indtægter heri.

Det forhold, at danseforestillingerne er finansieret helt eller delvist ved tilskud fra blandt andet [by1] Kommune, [Fond1] og Statens Kunstråd, ændrer ikke herved, jf. EU-Domstolens dom i sag C-263/15 (Lajvér), præmis 38.

Det af Skattestyrelsen anførte om, at der ikke er påvist noget erhvervsmæssigt formål med de vederlagsfrie aktiviteter, ligesom der ikke er påvist nogen økonomisk sammenhæng mellem omfanget af den vederlagsfrie aktivitet og størrelsen af entréindtægter, samt at entréindtægterne kun udgør en mindre del af klagernes indtægter, ændrer ikke herved.

Der er således ikke grundlag for at begrænse fondens fradragsret efter momslovens § 38, stk. 2.

Den af repræsentanten nedlagte påstand imødekommes dermed, ligesom den af repræsentanten udarbejdede talmæssige opgørelse kan tiltrædes.

SKATs afgørelse ændres dermed.