Kendelse af 09-08-2016 - indlagt i TaxCons database den 03-09-2016

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2010

Yderligere momstilsvar

145.355 kr.

0 kr.

145.335 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden er registreret med branchekode 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger. Virksomheden har for år 2009 afregnet moms kvartalsvis og havde i år 2010 i alt 7 ansatte.

SKAT har indkaldt dokumentationsmateriale for årene 2008-2010 på baggrund af differencer i den beregnede omsætning baseret på den angivne salgsmoms sammenholdt med selvangivet omsætning. Nærværende sag omhandler alene år 2010.

SKAT har efter det oplyste løbende modtaget materiale for år 2010, herunder et redigeret årsregnskab nr. 2 for 2010 for virksomheden.

Til grund for SKATs ændringer er lagt det reviderede årsregnskab nr. 2 med tilhørende kontospecifikationer, momsopgørelse og bogføringsgrundlag. SKAT har ligeledes fået oplyst af virksomhedens repræsentant, at denne ikke har modtaget åbningsbalance pr. 1. januar 2009 i forbindelse med, at han fik virksomheden som kunde.

Det indsendte årsregnskab nr. 2 udviser et overskud af virksomhed før renter og gebyrer på 255.081 kr. Der er i årsregnskab nr. 2 foretaget regulering for privat andel af henholdsvis bil med tilhørende afskrivninger samt privat andel af telefon. Der er for 2010 selvangivet et overskud af virksomhed med 291.223 kr.

SKATs ændringer af momstilsvaret er sammensat således:

Angivet momstilsvar

108.235 kr.

Redigeret momstilsvar

84.856 kr.

Ikke godkendt købsmoms, fremmed arbejde konto 2100

124.122 kr.

Ikke godkendt købsmoms, kontorartikler konto 6450

258 kr.

Ikke godkendt købsmoms, rep. og vedl. inventar konto 6550

750 kr.

Ikke godkendt købsmoms, brændstof konto 8900

14.229 kr.

Ikke godkendt købsmoms, rep. og vedl. inventar konto 8910

5.996 kr.

Opgjort momstilsvar:

338.417 kr.

Samlet forhøjelse af momstilsvar (338.417-108.235) =

230.182 kr.

Heraf har virksomhedens repræsentant påklaget 145.355 kr., og virksomheden har dermed accepteret ændringerne med 84.856 kr. vedrørende ”redigeret momstilsvar” ovenfor.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 230.182 kr.

SKAT har sammen med det redigerede årsregnskab nr. 2 for år 2010 modtaget bogføringsmateriale, kontospecifikationer og momsregnskab for år 2010. SKAT har herefter foretaget bilagsrevision af indkommet materiale, hvorefter følgende er konkluderet:

2.4.2 Revision af bogføringsmateriale

Vi har sammen med redigeret årsregnskab nr. 2 for 2010 modtaget bogføringsmateriale, kontospecifikationer og momsregnskab for 2010. Vi har følgelig foretaget bilagsrevision af indkommet materiale.

2.4.2.1 Konto 2100 Fremmed rengøring

Vi har foretaget bilagsrevision af konto 2100 fremmed rengøring. Vi har jf. mail af 14. november 2012 anmodet om dokumentation for pengestrømmen for bilag 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317 og 318 (kreditnota). Dette er pr. dags dato ikke modtaget. Samtlige fakturaer ses at vedrøre underleverandøren [virksomhed1] ApS se nr. [...1].

De 8 fakturaer er udstedt og påført med håndskrift ”betalt” henholdsvis den 31. januar 2010, 28. februar 2010, 31. marts 2010, 15. maj 2010 med betalingsdato påført som værende 31. maj 2010, 16. juli 2010, 31. juli 2010, 16. august 2010. Med undtagelse af faktura dateret 15. maj 2010 er samtlige fakturaer betalt samme dag, de er udstedt. For juli måned er der udstedt 2 fakturaer som delvist dækker samme periode: bilag 316 dækker perioden 1. juli til 31. juli 2010 og bilag nr. 315 dækker perioden 1. juli til 15. juli 2010. Slutteligt er der bilag 318, som er en kreditnota dateret 16. december 2010.

De nævnte bilag er alle posteret på konto 2100 fremmed rengøring på bilagenes faktura- og betalingsdato med modpostering på mellemregningskonto. De ses alle at ligge sidst i bilagsrækkefølgen i bogføringsmateriale. Da alle 8 bilag fra [virksomhed1] ApS ligger sidst i bilagsrækkefølgen, er det vores opfattelse, at de er efterposteret ultimo 2010 dog med fakturadato som bogføringsdato, hvilket er i strid med bogføringslovens § 7 stk. 2. Fakturaerne er ligeledes ikke specificeret med hensyn til, hvilket arbejde der er udført, samt hvor dette er udført. Der er på ingen af bilagene kvitteret eller lignende for modtagelse af pengene, således at modtager kan identificeres. Beløbene ses i overvejende grad at være med ”runde beløb” modsat de øvrige anvendte underleverandører, hvor fakturaerne ses at indeholde ørebeløb. Fakturaerne lever således ikke op til fakturakravene i momsbekendtgørelsen § 40 stk. 1.

Der fremgår ikke betalingsoplysninger i indsendt regnskabsmateriale til [virksomhed1] ApS, ligesom vi ikke kan afstemme betalingen med konto 58000 Bank. Vi har ikke modtaget udskrift af din erhvervskonto. Der ses ikke af konto 58000 Bank at være foretaget overførsler med de i fakturaerne nævnte beløb på og omkring den periode, de skulle være betalt. Det må derfor formodes at fakturaerne skulle være betalt kontant. Der foreligger ikke noget ført kasseregnskab for virksomheden for de dage, fakturaerne skulle være betalt kontant, og der er ikke ført nogen kassebevægelser på konto 58200 Kasse for indkomståret 2010 med undtagelse af en postering den 31. december 2010. Samtlige øvrige underleverandører ses desuden at være betalt via bankoverførsler på den dato, de enkelte fakturaer faktisk er betalt.

Vi har ikke modtaget redegørelse for, hvorfor bilag 311, 312, 313, 314, 315, 316 og 317 først og fremmest er efterposteret 31. december 2010 og ikke den dato, de er opført som betalt. Bilag 318 – kreditnota ses ligeledes ikke at fremgå at konto 58000 bank samt af konto 58200 kasse. Derudover har vi ikke modtaget redegørelse for, hvorfor denne underleverandør har fået kontant betaling, når virksomheden sædvanligvis ses at betale sine underleverandører via bankoverførsler.

Der foreligger som følge af ovenstående derfor ingen sandsynliggørelse af eventuelle betalinger til [virksomhed1] ApS. Normal procedure for virksomheden ses også af de øvrige anvendte underleverandører ([virksomhed2], [virksomhed3] s.m.b.a. og [virksomhed3] ApS) at være betaling via bankoverførsler. Det ses derfor ikke at være normal procedure for virksomheden at betale kontant, særligt også når der henses til beløbenes størrelse og at disse udgør ca. 35 % af virksomhedens samlede anvendte underleverandører.

Det er derfor vores opfattelse, at bilag 311-318 ikke kan anvendes som dokumentation for fradrag for købsmoms af fremmed arbejde. Det er ikke dokumenteret, at underleverandøren faktisk har leveret en vare/ydelse samt hvilken vare/ydelse der er leveret jf. momslovens § 37 stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 40 stk. 1.

Såfremt du ikke er enig i dette punkt, bedes du indsende kopi af virksomhedens erhvervskonto til brug for afstemning af betalinger. Øvrigt materiale indkaldt pr. mail den 14. november 2012 bedes ligeledes indsendt.

2.4.2.2 Konto 6450 Kontorartikler

Der er foretaget fradrag for købs moms af bilag 40 [virksomhed4] på konto 6450 Kontorartikler på 258 kr. I indsendt bogføringsmateriale ses bilag 40 at være en dags dato kvittering. Der findes ikke grundbilag for udgiften. Det bemærkes, at jf. bogføringslovens § 9 stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 58 skal samtlige transaktioner dokumenteres ved grundbilag.

Vi godkender ikke fradrag for købsmoms for bilag 40 med 258 kr. jf. momslovens § 37 stk. 1, bogføringslovens § 9 stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 58, idet bilaget ikke dokumenterer, at købet er afgiftsbelagt og at købet er erhvervsmæssigt relevant for virksomhedens momspligtige aktiviteter.

2.4.2.3 Konto 6550 Rep. og vedl. inventar

Der er foretaget fradrag for købsmoms af bilag 89 [virksomhed4] rep. på konto 6550 Rep. og vedl.inventar med 750 kr. I indsendt bogføringsmateriale ses bilag 89 at være en dags dato kvittering. Der findes dermed ikke grundbilag for udgiften. Det bemærkes, at jf. bogføringslovens § 9 stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 58 skal samtlige transaktioner dokumenteres ved grundbilag.

Vi godkender ikke fradrag for købsmoms for bilag med 750 kr. jf. momslovens § 37 stk. 1, bogføringslovens § 9 stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 58, idet bilaget ikke dokumenterer, at købet er afgiftsbelagt og at købet er erhvervsmæssigt relevant for virksomhedens momspligtige aktiviteter.

2.4.2.4 Konto 8900 Brændstof

Vi har foretaget bilagsrevision af konto 8900 Brændstof for 2010. Det fremgår af ejers R75 for 2010, at virksomheden [virksomhed5] har tilknyttet 1 varebil – Opel Zafira – til blandet benyttelse i se nr. [...2]. Ifølge oplysninger fra motorregisteret er denne bil dieseldrevet. [person1] er desuden ejer af 1 bil – Seat Altea – som er benzindrevet.

Vi har jf. mail af 14. november 2012 anmodet om samtlige underliggende bilag for konto 8900 Brændstof, idet der i indsendt bogføringsmateriale alene findes sidste side af samtlige fakturaer bogført på konto 8900. Specifikation af den enkelte måneds forbrug hos [tankstation] fremgår ikke af sidste side med undtagelse af bilag 224, 23 og 82, hvor der er specifikation af årets forbrug frem til fakturadato. Det bemærkes, at jf. bogføringslovens § 9 stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 58 skal samtlige transaktioner dokumenteres ved grundbilag.

Det ses af bilag 224, 23 og 82, at der er foretaget fradrag for købsmoms for fakturaens udvisende uden hensyntagen til private udgifter. Det er vores opfattelse, at alene købsmoms af udgifter til diesel er fradragsberettiget, da disse må antages at vedrører virksomhedens indregistrerede bil – Opel Zafira og dermed medgår til momspligtige aktiviteter. Samtlige øvrige udgifter opført i fakturaerne som værende til ”benzin” og ”øvrigt” anses at være private udgifter uvedkommende for virksomhedens drift og dermed opgørelsen af momstilsvaret.

Da vi ikke har modtaget anmodet underbilag for konto 8900, foretager vi en skønsmæssig fordeling af fradrag for købsmoms jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2. 1. Til grund for vores skøn lægges bilag 224, som udviser årets specificerede forbrug frem til den 22. september 2010.

Af den samlede udgift på brutto 74.474 kr. kan brutto 22.403 kr. henføres til dieseludgifter. Fordelingsnøglen herfor bliver (22.403/74.474*100) = 30,08 %.

Vi godkender dermed alene fradrag for købsmoms med 30,08 % af det samlede foretagne fradrag for købsmoms på konto 8900 udgørende brutto 20.351 kr. Det godkendte fradrag for købsmoms udgør herefter (20.351*30,08) = 6.122 kr. jf. momslovens § 37 stk. 1.

Vi godkender ikke fradrag for købsmoms med (20.351-6.122) = 14.229 kr., da det ikke er dokumenteret, at der er tale om købsmoms af udgifter, der er medgået til momspligtige leverancer jf. momslovens § 37 stk. 1.

De talmæssige beregninger fremgår af vedlagte bilag 1.

2.4.2.5 Konto 8910 Rep. og vedl. inventar

Vi har foretaget bilagsrevision af konto 8910 reparationer og vedligeholdelse. Der er foretaget fradrag for købsmoms af bilag 252 og bilag 68 som af faktura ses at vedrører registreringsnummer [reg.nr.1], som er din private indregistrerede bil og som ikke er tilknyttet din virksomhed [virksomhed5].

Det er vores opfattelse, der er tale om en privat udgift uden fradragsret for købsmoms, da der er tale om din private bil, som af indsendt bogføringsmateriale ikke ses at indgå i din virksomhed, og dermed medgå til momspligtige leverancer. Det er vores opfattelse, at der alene er fradragsret for købsmoms af udgifter vedrørende virksomhedens varebil. Fradrag for købsmoms nægtes med 3.767 kr. vedrørende bilag 68 og 2.070 kr. vedrørende bilag 252jf. momslovens § 37 stk. 1.

Der er foretaget fradrag for bilag 175. Bilag 175 ses af indsendt bogføringsmateriale at være en dags dato kvittering påført teksten ”[virksomhed6] A/S elektron”. Det bemærkes, at jf. bogføringslovens § 9 stk. 1 og momsbekendtgørelsen § 58 skal samtlige transaktioner dokumenteres ved grundbilag. Da det ikke er dokumenteret, at udgiften er medgået til virksomhedens momspligtige leverancer, godkender vi ikke fradrag købsmoms af udgiften på 159kr. jf. bogføringslovens § 9 stk. 1, momsbekendtgørelsens § 58 og momslovens § 37 stk. 1.

Opsummering af momstilsvar 2010:

På baggrund af ovenstående ændringer kan momstilsvaret opgøres til følgende jf. momslovens § 56 stk. 1:

Angivet momstilsvar:

108.235 kr.

Forhøjelse jf. redigeret momsangivelse:

84.856 kr.

Samlet ikke godkendt købsmoms:

145.326 kr.

Opgjort momstilsvar:

338.417 kr.

Forhøjelsen af momstilsvaret udgør herefter samlet (338.417-108.235) = 230.180 kr.

SKAT har ændret momstilsvaret i overensstemmelse hermed.

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomhedens momsansættelse for perioden 1. januar – 31. december 2010 nedsættes med 145.355 kr.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at det angivne momstilsvar for virksomheden for perioden 1. januar – 31. december 2010 er retvisende, og derfor skal danne baggrund for virksomhedens momstilsvar for denne periode.

Landsskatterettens afgørelse

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering. Det fremgår af momsloven, LBK nr. 106 af 23/01/2013, bekendtgørelse af lov om merværdiafgift, § 4.

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6. Det fremgår af momslovens § 37.

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Afgiftstilsvaret afregnes efter reglerne i kapitel 15 samt lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. Hvis den indgående afgift for en afgiftsperiode overstiger den udgående afgift for samme periode, får virksomheden forskellen godtgjort efter reglerne i § 12 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.

Stk. 2. Den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande, indførsel af varer fra steder uden for EU, fraførsler fra afgiftsoplag m.v. og betalingspligtige køb efter § 46, stk. 1, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden.

Stk. 3. Den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov på virksomhedens fradragsberettigede indkøb m.v. efter kapitel 9 i perioden. Når der skal betales afgift af en vare efter § 32, stk. 2, eller når der er indkøbt kunstgenstande, som af sælger er afgiftsberigtiget på et reduceret grundlag efter § 30, stk. 3, eller § 31, må denne afgift, hvis varen er købt til videresalg, først medregnes til den indgående afgift i den afgiftsperiode, i hvilken videresalget sker. Det fremgår af momslovens § 56.

Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning til indkomstregisteret af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.

Stk. 2. Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. Det fremgår af opkrævningsloven, jf. LBK nr. 1402 af 07/12/2010, § 5.

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb. Det fremgår af bekendtgørelse af bogføringslov, jf. LBK nr. 648 af 15/06/2006, § 9.

Ikke godkendt købsmoms, fremmed arbejde 124.122 kr.

Det er som udgangspunkt et krav for momsmæssigt fradrag, at købsmoms kan dokumenteres ved forskriftsmæssig faktura. I konkrete tilfælde, hvor der kan konstateres unormale forhold, kan der efter praksis stilles skærpede bevismæssige krav til dokumentationen af, at der foreligger fradragsberettiget købsmoms, jf. bl.a. Østre Landsrets dom offentliggjort i SKM.2009.325ØLD.

Virksomheden har ikke dokumenteret arbejdssedler, timesedler eller indgåede kontrakter med underleverandøren [virksomhed1] ApS, ligesom det ikke er dokumenteret, at fakturaerne fra [virksomhed1] ApS er betalt. Af de grunde, som SKAT herudover har anført, har virksomheden ikke dokumenteret, at underleverandøren rent faktisk har leveret en ydelse omfattet af momslovens bestemmelser. Der henvises til praksis vedrørende fremlæggelse af tilstrækkelig dokumentation, jf. SKM2016.9.BR.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.

Ikke godkendt købsmoms, kontorartikler 258 kr.

Der er foretaget fradrag for købsmoms vedrørende bilag 40 fra [virksomhed4] med 238 kr. Bilag 40 udgøres af en dags dato kvittering, og der er ikke indsendt grundbilag vedrørende udgiften. Der kan derfor ikke indrømmes fradrag ved opgørelsen af momstilsvaret for denne udgift, som SKAT ikke har godkendt med 258 kr.

Landsskatteretten kan tiltræde, at der ikke indrømmes fradrag for udgifter, hvor der ikke er fremlagt grundbilag. Da virksomheden kun har fratrukket moms med 238 kr., nedsætter Landsskatteretten afgørelsen med 20 kr. vedrørende dette punkt, som herudover stadfæstes.

Ikke godkendt købsmoms, konto 6550, rep. og vedl. inventar, 750 kr.

Der er foretaget fradrag for købsmoms vedrørende bilag 89 fra [virksomhed4] med 750 kr. Bilag 89 udgøres af en dags dato kvittering, og der er ikke indsendt grundbilag vedrørende udgiften. Der kan derfor ikke indrømmes fradrag ved opgørelsen af momstilsvaret for denne udgift, som SKAT ikke har godkendt med 750 kr.

Landsskatteretten kan tiltræde, at der ikke indrømmes fradrag for udgifter, hvor der ikke er fremlagt grundbilag, og Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.

Ikke godkendt købsmoms, brændstof 14.229 kr.

Der er ikke til Landsskatteretten indsendt dokumentation ud over materialet, som har været tilsendt SKAT. Der er foretaget fradrag for købsmoms til køb af brændstof uden hensyntagen til private udgifter. Landsskatteretten kan tiltræde SKATs anbringender om, at alene købsmoms af udgifter til diesel er fradragsberettigede, da disse udgifter antages at vedrøre virksomhedens indregistrerede bil, Opel Zafira, som medgår til momspligtige aktiviteter.

Øvrige udgifter, som er opført på fakturaerne som ”benzin” og ”øvrigt” anses at være private udgifter, som er virksomhedens drift uvedkommende, da virksomheden ikke har påvist en erhvervsmæssig tilknytning til disse udgifter..

Landsskatteretten stadfæster herefter afgørelsen vedrørende dette punkt.

Ikke godkendt købsmoms, rep. og vedl. inventar konto 8910, 5.996 kr.

SKAT har ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende udgifter til indehaverens private bil med registreringsnummer [reg.nr.1], som ikke er tilknyttet virksomheden. Købsmoms er derfor ikke godkendt fratrukket med 3.767 kr. vedrørende bilag 68 og 2.070 kr. vedrørende bilag 252.

Der er herudover ikke indsendt grundbilag vedrørende udgiften for bilag 175, som vedrører en dags dato kvittering påført teksten ”[virksomhed6] A/S elektron”. Der kan ikke indrømmes fradrag ved opgørelsen af momstilsvaret for denne udgift, som ikke er dokumenteret ved grundbilag, og som SKAT ikke har godkendt med 159 kr.

Det er fortsat ikke dokumenteret, at udgifterne vedrører virksomhedens drift, og Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt, hvor der ikke er godkendt fradrag for købsmoms med 5.996 kr.