Kendelse af 16-09-2016 - indlagt i TaxCons database den 21-10-2016

SKAT har ansat salgsmoms vedrørende udeholdt omsætning til 92.464 kr. for afgiftsperioden fra 1. januar 2009 til 31. december 2009

Landsskatteretten stadfæster denne afgørelse.


SKAT har ansat salgsmoms vedrørende udeholdt omsætning til 120.409 kr. for afgiftsperioden fra 1. januar 2010 til 31. december 2010

Landsskatteretten stadfæster denne afgørelse.


SKAT har ansat salgsmoms vedrørende udeholdt omsætning til 89.761 kr. for afgiftsperioden fra 1. januar 2011 til 31. december 2011

Landsskatteretten stadfæster denne afgørelse.


Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver driver to forsamlingshuse i henholdsvis [by1] og [by2]. Der er køkken i begge forsamlingshuse, og der afholdes diverse arrangementer i form af bryllup, barnedåb, fødselsdage, konfirmation m.v. Der leveres endvidere mad ud af huset. Forsamlingshusene udlejes endvidere til en danseskole.

Virksomheden har ansat to personer, som hver aflønnes for otte timer fast pr. måned, ligesom virksomhedens indehavers voksne datter hjælper til uden at få betaling herfor. Hun hjælper med madlavning, servering, opvask m.v.

En anden ansat er [person1], der i forbindelse med SKATs behandling af sagen har oplyst at have været ansat i flere år. Hun oplyste, at hun var i virksomheden næsten hver dag. Hun mente, at hun fik 130 kr. i timen og var ikke klar over, at hun fast fik 850 kr. om måneden. Hun gik ikke så meget op i lønnen, da hun havde pension ved siden af.

Salg af mad er i de fleste tilfælde benævnt ”arrangement” og er anført med et beløb som eneste dokumentation for salget, da specifikationen af antal kuverter, indhold m.v. ikke fremgår af hverken faktura eller anden dokumentation. Ved bestilling af arrangementer er der udfyldt en ordreseddel, som er brugt til styring af arrangementet og til at fastsætte aftalens indhold i forhold til kunden. Sedlen er udleveret i kopi til kunden. På denne ordreseddel fremgår følgende oplysninger:

Ankomsttidspunkt, spisetidspunkt, dato, hvilket forsamlingshus, der er tale om
Antal kuverter
Velkomstdrink, forret, hovedret, dessert, kaffe, natmad
Drikkevarer, inkl. eller ej, fadøl, vin, vand
Borddækning og musik

Disse ordresedler er grundlaget for udskrivning af fakturaer, og virksomhedens indehaver har oplyst, at disse alle er smidt væk.

Virksomhedens indehaver har oplyst:

At han sørger for alt omkring forsamlingshusene, men står ikke længere i køkkenet andet end i meget begrænset omfang.
Personalet får sodavand og mad betalt. Musikere får også betalt deres mad.
At han aflønner de to ansatte, som får løn med en fast månedlig løn svarende til 8 timer hver måned. Han har ikke kunnet forklare, hvordan differencen op til den faktiske arbejdstid blev afregnet, men har blot oplyst, at en person i SKAT har oplyst, at denne metode var i orden.
Langt størstedelen af virksomhedens indehavers omsætning er arrangementer, som består af tre retters menu til 250 kr. (forret, hovedret og dessert). Der kalkuleres med 50 kr. til forret, 150 kr. til hovedret og 50 kr. til dessert. Hvis hovedretten er fjerkræ, koster hovedretten mindre – typisk 75 kr.
Menuen kan fås som ad libitum arrangement til 500 kr., som foruden en tre retters menu også indeholder natmad, øl, vand, vin ad libitum og eventuelt en Bailey til kaffen. Fordelingen mellem ad libitum arrangementer og tre retters menuer med separat betaling for drikkevarer er formentlig nogenlunde ligelig fordelt.
Dessert er typisk is, kage, frugt eller en kombination heraf, som anrettes på en tallerken. Forret er typisk fisk, rejer og lakseroulade. Natmad er gerne pålægsbord eller pølser.
Der har været anvendt Tequila til velkomstdrink.
Der sælges også andre former for mad; blandt andet smørrebrød, småretter, buffet, kaffe med brød osv.
Der beregnes ved indkøb og kalkulation med ca. 250 gram kød pr. person (kuvert), og det svarer til faktisk forbrug. Der går ca. en flaske vin pr. mand i gennemsnit, og når der også er øl, så drikkes der tilsvarende mindre vin. Virksomhedens indehavers opfattelse er, at merprisen ved ad libitum arrangementer går nogenlunde lige op med betalingen af drikkevarer separat, når der kun bestilles arrangementer som tre retters menu.
Der afholdes et årligt velgørenhedsarrangement, hvor virksomhedens indehaver bruger ca. 30 kg kød til gratis mad på plejehjemmet.

Ved indgåelse af aftale om et arrangement, skal der betales 500 kr. i depositum til virksomhedens indehaver. I 2009 og 2010 er disse deposita først indtægtsført ved udgangen af året i et samlet beløb. I løbet af 2011 er der foretaget løbende indtægtsføring heraf.

Der er i 2010 indtægtsført et beløb på 49.790 kr. og et beløb på 24.473 kr. Virksomhedens indehaver har vedrørende disse oplyst, at der ikke er dokumentation for, hvad det vedrører, men at det er diverse salg over tid, som er indtægtsført i to samlede beløb.

SKATs afgørelse

SKAT har tilsidesat regnskabsgrundlaget og har forhøjet virksomhedens omsætning med 369.857 kr., 481.636 kr. og 395.045 kr. for indkomstårene 2009, 2010 og 2011. SKAT har ansat afgift heraf til 92.464 kr., 120.409 kr. og 89.761 kr. for afgiftsperioderne 1. januar 2009 til 31. december 2009, 1. januar 2010 til 31. december 2010 og 1. januar 2011 til 31. december 2011. Der er henvist til momslovens § 4.

Virksomhedens opfattelse

(...)Nærværende sag drejer sig helt overordnet om, hvorvidt der er grundlag for at opkræve yderligere moms fra [person2]som følge af udeholdt omsætning og eget vareforbrug. Det er SKATs opfattelse, at [person2] har udeholdt omsætning i virksomheden [virksomhed1]v/[person2], hvorfor der er grundlag for at opkræve yderligere moms i henhold til momslovens § 4, stk. 1. Det er også SKATs opfattelse, at [person2] har indkøbt cigaretter til eget forbrug, hvorfor der tillige er grundlag for at opkræve yderligere moms i henhold til momslovens § 37, stk.1. Det er herover for [person2]s opfattelse, at der ikke er grundlag for at opkræve moms udover den allerede af ham indbetalte moms. (...)

Der nedlægges påstand om, at [person2]s momstilsvar for

perioden fra den 1. januar 2009 til den 31. december 2009

perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2010

perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011

nedsættes med 42.500 kr., 38.750 kr. og 46.250 kr., svarende til en maksimal forhøjelse af omsætningen for indkomstårene 2009, 2010 og 2011 med 170.000 kr., 155.000 kr. og 185.000 kr.

”SAGSFREMSTILLING:

[person2] ejer og driver virksomheden [virksomhed1] v/[person2], CVR-nr. [...1]. Aktiviteten i virksomheden består i drift af to forsamlingshuse beliggende på [adresse1] i [by2] og på [adresse2] i [by1].

Forsamlingshuset i [by1] ejes af [person2] og indeholder tillige privatbolig for [person2]. Forsamlingshuset i [by2] lejes.

Der findes køkken i begge forsamlingshuse, og der afholdes forskellige former for arrangementer i forsamlingshusene, herunder blandt andet bryllupper, barnedåb, fødselsdage og konfirmationer. Der leveres også mad ud af husene, særligt smørrebrød. Derudover har forsamlingshuset i [by1] været udlejet til en danseskole. I dag udlejes begge forsamlingshuse til en danseskole.

[person2] sørger selv for alt omkring forsamlingshusene, herunder booking og indkøb af mad- og drikkevarer m.v., men står dog ikke længere i køkkenet andet end i begrænset omfang. [person2] laver dog noget mad selv, og får i den forbindelse nogle gode råd og fif fra sin svigersøn, som er udlært kok.

[person2]s forsamlingshuse er de sidste beværtede forsamlingshuse i et større område, og [person2] anser det for vigtigt, at forsamlingshusene forbliver med at være beværtede. Da [person2] også rigtig godt kan lide at være beskæftiget med at drive forsamlingshusene, er det ikke afgørende for ham, om forsamlingshusene giver et større overskud. Det vigtigste for ham er blot, at driften af forsamlingshusene kan løbe rundt.

Begge forsamlingshuse udlejes næsten altid kun i weekenderne. Det sker kun meget sjældent, at forsamlingshusene udlejes på hverdage. I forsamlingshuset i [by2] kan der være op til 100 personer, mens der maksimalt kan være 80 personer i forsamlingshuset i [by1]. Selskaberne i [person2]s forsamlingshuse er som regel på omkring 40 personer.

Det er meget forskelligt, hvad folk har af ønsker til bespisningen og rammerne for et arrangement, og dermed også meget vekslende, hvilke former for arrangementer, der afholdes i [person2]s forsamlingshuse. Konceptet i [person2]s forsamlingshuse er - ligesom for de ubeværtede forsamlingshuse - at kunden selv kan vælge, hvilken mad og i hvilket omfang der skal serveres mad af forsamlingshuset. Forsamlingshusene bliver dog, når bortses fra danseskolen, kun udlejet i forbindelse med køb af mad.

Menupriserne ved de forskellige arrangementer i [person2]s forsamlingshuse er derfor også meget svingende.

Nogle kunder ønsker, at der serveres en sammenkogt ret til kr. 95, hvor folk selv kan medbringe drikkevarer. Dette er typisk tilfældet ved reunions. [person2] har i de senere år oplevet, at folk i stadig større grad ønsker, at forsamlingshuset leverer maden, mens kunden selv medbringer drikkevarer, som ofte er købt i Tyskland.

Andre kunder ønsker, at forsamlingshuset serverer en tre retters menu, mens kunden så selv medbringer småkager og kransekage m.v. til kaffen. I tre retters menuen indgår også natmad.

De fleste af [person2]s tre retters menuer består af en forret, en hovedret og en dessert til en samlet pris på mellem kr. 195 og kr. 250. [person2] kalkulerer her med kr. 50 til forret, kr. 150 til hovedret og kr. 50 til dessert. Hvis hovedretten består af fjerkræ, kan hovedretten laves for kr. 75. Kuvertprisen for børn udgør dog kun det halve af kuvertprisen for voksne. Hvis en kunde ikke selv medbringer drikkevarer, betaler kunden for drikkevarer ud over kuvertprisen.

[person2] tilbyder også sine kunder et ad libitum-arrangement, som foruden en tre retters menu også består af natmad, fri øl, vand og vin, velkomstdrink og eventuelt en Baileys eller cognac til kaffen. I ad libitum-arrangementerne indgår også jukebox- og lokaleleje. Prisen for et ad libitum arrangement var i 2008 som udgangspunkt kr. 350, og er gradvist steget med cirka kr. 25 pr. år. I 2009 var kuvertprisen for et ad libitum-arrangement som udgangspunkt kr. 400. Kuvertprisen for børn udgør også for ad libitum-arrangementer det halve af kuvertprisen for voksne.

En forret i forsamlingshusene består typisk af tarteletter eller en fiskeanretning med rejer eller lakseroulade. Dessert er typisk is, kage, nøddekurve, frugt eller en kombination heraf. Natmad er som regel et pålægsbord eller pølser.

Det sker meget sjældent, at mad serveres af forsamlingshuset ved gæsternes borde. I begge forsamlingshuse forefindes køle- og varmeelementer, der kan holde mad kold eller varm. Ved næsten af alle arrangementer sættes køle- og varmeelementerne frem på et bord, hvorefter gæsterne selv kan hente maden. Det er som regel [person2] selv, der sætter maden frem, en af hans ansatte i køkkenet eller en medhjælper, som kunden selv har antaget.

Til at bistå sig med praktiske gøremål under og efter arrangementer i forsamlingshusene, såsom madlavning, servering, opvask m.v., har [person2] to ansatte, som hjælper til fast i otte timer pr. måned. For dette arbejde vederlægges de begge fast med kr. 850 pr. måned. De ansatte i køkkenet får mad og sodavand betalt under deres vagter, ligesom [person2] også selv får mad og drikke i den forbindelse. Derudover får eventuelle musikere også mad.

Når der skal indkøbes mad til et givent arrangement, beregner [person2] cirka 250-300 gram kød pr. person, hvilket som regel svarer til det faktiske forbrug. Ved særligt ad libitum­ arrangementerne er der dog ofte et større spild af særligt oksekød, lammekød og svinekød. Ved ad libitum-arrangementer forbruges typisk 4,2 kg lam, 3,6 kg gris og 8 kg oksekød til 40 kuverter, hvilket svarer til cirka 400 gram kød pr. person.

Indkøb af fadøl sker i fustager på 30 liter. Når [person2] skifter en fustage, går der minimum en liter fadøl til spilde på grund af udluftning. Spiritus indkøbes kun i form af Baileys og cognac samt lidt rom og kun til ad libitum-arrangementerne. [person2] sælger ikke spiritus ud over ved ad libitum-arrangementerne.”

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Afgiftsperiode 2009 – 2010:

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009).

Afgiftsperiode 2011 og senere:

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der er enighed om, at regnskabsgrundlaget kan tilsidesættes.

Landsskatteretten har dags dato vedrørende virksomhedens indehavers indkomstsag sags.nr. 13-6423083 stadfæstet skatteankenævnets skønsmæssige ansættelser. Da de skønsmæssige ansættelser vedrør forhøjelse af indkomsten som følge af yderligere oppebåret omsætning, der må anses for at være momspligtig indtægt, anses det for berettiget, at SKAT har beregnet yderligere moms af den pågældende omsætning. Som følge heraf stadfæstes de foretagne forhøjelser vedrørende moms tilsvarende.

Afgørelsen stadfæstes herefter.