Kendelse af 24-06-2014 - indlagt i TaxCons database den 02-08-2014

Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for købsmoms på grund af manglende dokumentation, jf. momslovens § 37.

Landsskatteretten ændrer SKAT's afgørelse delvist.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens drives af [person1], og aktiviteten er opkøb af får til slagtning og videresalg til slagteforretninger.

Virksomhedens revisor [person2] har til SKAT sendt en balance pr. 31. december 2009, kontospecifikationer og kontoudtræk pr. 31. december 2009, hvorefter SKAT som følge af manglende dokumentation har truffet afgørelse og nægtet fradrag for købsmoms for i alt 15.243 kr.

Under sagens behandling i Skatteankestyrelsen har virksomhedens repræsentant sendt diverse dokumentation, som har været til udtalelse hos SKAT. SKAT kan som følge heraf nu godkende købsmoms for 13.587,60 kr.

SKATs afgørelse

Virksomhedens momstilsvar for 1. april 2009 – 31. december 2009 er forhøjet med 15.243 kr., som følgende af at købsmoms ikke er godkendt.

Virksomheden har den 18. juni 2012 indsendt momsefterangivelser for perioderne 090630, 090930 og 091231 med et momstilsvar på henholdsvis -3.618 kr. -19.410 kr. og -21.775 kr. i alt -44.803 kr.

Angivelserne for perioderne 090630, 090630 og 091231 er ikke indsendt rettidig hvorfor SKAT har foreløbig fastsat et momstilsvar efter et skøn. Virksomheden har enten erstattet det foreløbig fastsatte momstilsvar med 0 kr. eller betalt det momstilsvar som SKAT har foreløbig fastsat momstilsvaret til.

Ved at indsende efterangivelser for perioderne anmoder virksomheden om genoptagelse, jf. § 31 stk. 2 i skatteforvaltningsloven.

Ved gennemgangen af virksomhedens regnskabsmateriale er det konstateret, at der er fratrukket købsmoms, hvor grundlaget er rykkere, kontoudtog og betalingsbilag. Disse bilag indeholder bl.a. renter, rykkergebyr og a conto betalinger. Der er tale om beløb som er påløbet efter købsfakturaen er udstedt og som ikke er indeholdt i afgiftsgrundlaget. Beløbene er ikke pålagt moms.

Ifølge virksomhedens bogføring og momsangivelserne er købsmoms opgjort som følger:

Perioden 090331

3.595 kr.

Perioden 090630

12.841 kr.

Perioden 091231

43.380 kr.

I alt

59.816 kr.

Heraf anses der ikke at være fradrag

for købsmoms i alt

15.243 kr.

Der kan ikke godkendes fradrag for købsmoms med i alt 15.243 kr., idet der ikke foreligger forskriftsmæssige fakturaer. Det er en generel betingelse for at kunne opnå fradrag for købsmoms, at der foreligger forskriftsmæssige fakturaer, jf. § 58 i bekendtgørelsen til momsloven.

Under sagens behandling i Skatteankestyrelsen har SKAT vedrørende den dokumentation som virksomheden nu har fremlagt udarbejdet en opgørelse. Her fremgår det, at SKAT nu kan godkende momsfradrag med 13.587,60 kr., samt at SKAT ikke kan godkende købsmoms opgøret til 2.148,89 kr. Videre vedrørende punkt 2 (jf. klagen), er det anført, at kreditor pr. 31. december 2008 er opgjort til 1.300,89 kr. Videre fremgår det:

”Af konto 6902 vedrørende købsmoms ses, at der er angivet moms af kreditor ([virksomhed1]) ved bilag 77 købsmoms i alt 2.218,73 kr. Det anses at være kreditoren ultimo 2009.

Det ses ikke at der er fratrukket købsmoms af kreditor primo 2009. Derfor er købsmoms forhøjet med 1300,89 kr.”

Oversigt over fremlagte faktura vedrørende 2009 som ikke er betalt, men angivet med købsmoms i alt 2.218,73 kr.

[...]

Ad punkt 3 i brev af 24.09.2013

Købsmoms vedrørende gebyrer er ikke godkendt. [virksomhed2] har faktureret gebyr uden moms.

Det er oplyst at faktura nr. 2703075 ikke tidligere er bogført, det fremgår af konto vedrørende købsmoms (bilag 80) at der er angivet i alt 1.550,53 kr. Derfor anses fakturaen at være bogført som en kreditor pr. 31.12.2009

Ifølge fakturaen opkræves i alt 7752,65 af dette beløb udgør købsmoms i alt 1.550,53. Det bemærkes at gebyrer indgår i dette beløb. Derfor er der ikke godkendt fradrag for 108,00 kr.

Til orientering faktura 2287464 er udstedt den 10.11.2008. Såfremt den er betalt i 2009 må det være en kreditor pr. 31.12.2008. Der ses ikke at der er foretaget kreditorregulering primo vedrørende [virksomhed2].

Virksomheden anmoder om yderligere fradrag for elafgift vedrørende 2009. Perioden er forældet under henvisning til § 31 stk. 2 i Skatteforvaltningsloven.

Ad punkt 7 i brev af 24.09.2013

Virksomheden har fremlagt fakturaer på i alt 2.340 kr. heraf moms 585,00 kr. der er angivet købsmoms på i alt 625,00 kr. Der mangler dokumentation vedrørende 160,00 kr. + moms = 40,00 kr. Derfor er der ikke godkendt fradrag herfor.”

Virksomhedens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at momstilsvaret for 1. april 2009 – 31. december 2009 nedsættes med 15.243 kr.

Der er ikke sammenhæng med den af SKAT foretagne opgørelse over ikke godkendt fradrag for købsmoms på 15.242,79 kr., sammenholdt med til den af os foretagne opgørelse af samme beløb som rettelig giver 14.435,61 kr. SKAT's afgørelse skal nedsættes med 807,19 kr. til 14.435,61 kr. som følge heraf.

Vedrørende de øvrige forhøjelser er fremlagt følgende dokumentation:

”1) Advokat [person3]/[virksomhed3]

Der foreligger dokumentation på en faktura på kr. 4.875,00 hvoraf den indgående moms udgør 975,00. Bilaget ligger dog hos Skatteankenævnet hvor det har indgået i en skattesag for indkomståret 2009. Vi vedlægger derfor en kopi af Skatteankenævnet afgørelse for indkomståret 2009 hvoraf det fremgår at skatteankenævnet har godkendt fakturaen på 4.875,00 med baggrund i fremlæggelse af fakturaen bilag B. Den anden faktura fra den 2. januar 2009 har vi ikke modtaget endnu.


2) Fra [virksomhed1] vedlægges der fakturaer for kr. 23.448,77 bilag C som der løbende er afdraget på gennem 2009 med 17.145,68 bilag D og i 2008 med 3.000,00 bilag E samt yderligere fakturaer for kr. 11.093,76 bilag F som er optaget som kreditor pr. 31. december 2009. Bilag E viser at der i 2008 kun er fratrukket 3.000,00 til trods for, at der er udstedt fakturaer i 2008 for 9.504,39.


Vi skal derfor anmode om fradrag for indgående moms for køb hos [virksomhed1] med 6.908,50 i stedet for det fratrukne beløb 5.647,87 if. bogføringen bilag D eller et af retten fastsat beløb.


3) Fra [virksomhed4] vedlægges der fakturaer som dokumenterer den fratrukne indgående moms bilag G. Der vedlægges fakturaerne 2287464, 2401338, 2507437, 2597606 og 2703075. Faktura 2703075 er ikke tidligere bogført hvorfor der anmodes om momsfradrag herpå. Der anmodes ligeledes om fradrag for energiafgifter som fremgår af de medfølgende bilag minus 2.022,87 som er bogført og fratrukket for året 2009 bilag H.


4) Fra [virksomhed5] vedlægges der et kontoudtog hvorpå de oplyser at de markerede beløb er inkl. moms. Det beløb som der er fratrukket indgående moms på udgør Landsforening kontingent for januar og april kvartaler 2009 med 2 x 375,00 bilag I. Der oplyses endvidere at kontingentopkrævningen blev dannet ved PBS.

5) Fåreafgiftsfonden har fremsendt dokumentation og en forklaring på hvordan de opkræver fakturaerne fra deres kunder bilag J.

6) Fra [virksomhed6] vedlægges brev af den 9. september 2013 hvori vandværket bekræfter at vandværket er momsregistreret og at dette har opkrævet moms i forbindelse med udstedte fakturaer på vandforbrug hos vores klient. Brevet har vi vedhæftet opgørelse af de udstedte regninger for perioden 17. august 2005 og frem til 14. januar 2010 som i forvejen findes i bogføringen og hvoraf det tillige fremgår at der er moms i de opkrævede beløb bilag K. SKAT påstår i deres opgørelse over ikke godkendt fradrag for købsmoms at [virksomhed6] skulle være bogført to gange med et beløb på 113,99, hvilket dog ikke fremgår af bogføringen bilag L.


7) Fra Eurofins/Steins Laboratorium vedlægges der dokumentation for den fratrukne indgående moms bilag M.”

Som kommentarer til SKAT's udtalelse under sagens behandling i Skatteankestyrelsen, er anført følgende:

”1) SKATs kommentar til vores brev af den 24. september 2013 punkt 2 giver anledning til følgende kommentar. De af SKAT opgjorte kreditorer ([virksomhed1]) pr. 31. december 2008 kr. 6.506,39 (momsen udgør heraf kr. 1.300,89) er ikke medtaget i årsregnskabet for 2008 og er derved heller ikke tilbageført primo 2009 i 2009 årsregnskabet.


SKAT skriver under dette punkt, at købsmomsen er forhøjet med
kr. 1.300,89, men i SKATs bilag 1 er dette beløb dog opført som ikke godkendt købsmoms. Såfremt SKAT måtte mene at vores klient skal have yderligere refunderet indgående moms med kr. 1.300,89 er vi enige heri.


2) SKATs kommentar til vores brev af den 24. september 2013 punkt 3 til faktura nr. 2703075 af den 10. november 2009 fra [virksomhed4] fremgår det af bogføringen, at denne den 31. december 2009 er debiteret på konto 3405 (Eludgifter) og krediteret på konto 6800 (Kreditorer) som bilag 80.

Vedrørende faktura nr. 2287464 af den 10. november 2008. Denne er ikke optaget som kreditor pr. 31. december 2008 og der derved heller ikke tilbageført primo 2009.


3) Vi har ikke yderligere kommentarer omkring SKATs oplysninger omkring moms af gebyrer under de forskellige punkter.”

Landsskatterettens afgørelse

Følgende fremgår af momslovens § 37, stk. 1:

“Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Bestemmelsen gennemfører momssystemets artikel 168, hvis stk. 1, litra a, har følgende ordlyd:

”I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.”

Følgende fremgår af momsbekendtgørelsens § 58:

“Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra told- og skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Følgende fremgår af momsbekendtgørelsens § 40, stk. 1, nr. 3 og 4:

“Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 47, indeholde:

[...]

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse

[...]”

Bestemmelserne gennemfører blandt andet momssystemdirektivets artikel 178, stk. 1, litra a, der omhandler betingelser for udøvelse af fradragsretten. Bestemmelsen har følgende ordlyd:

”For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med afsnit XI, kapitel 3, afdeling 3-6.

[...]”

Landsskatteretten finder, at der som følge af den nu fremlagte dokumentation og i overensstemmelse med SKAT's indstilling, kan godkendes fradrag for købsmoms for perioden 1. april – 30. september 2009 med yderligere 13.587,60 kr., jf. momslovens § 37.

Den påklagede afgørelse ændres i overensstemmelse hermed.

Landsskatteretten har alene hjemmel til at behandle klager over SKATs afgørelse. Da SKAT ved sin afgørelse ikke har taget stilling til spørgsmålet om godtgørelse af elafgift, omfatter klagen til Landsskatteretten ikke dette spørgsmål. Spørgsmålet anses heller ikke for at være afledt af sagens momsmæssige afgørelse, jf. § 12, stk. 3, i forretningsordenen for Landskatteretten.