Kendelse af 13-03-2014 - indlagt i TaxCons database den 03-05-2014

Afgiftsperiode 1. januar til 31. december 2007

SKAT har ikke genoptaget dit momstilsvar.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


Afgiftsperiode 1. januar til 31. december 2008

SKAT har ikke genoptaget dit momstilsvar.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


Afgiftsperiode 1. januar til 30. juni 2009

SKAT har ikke genoptaget dit momstilsvar.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


Afgiftsperiode 1. juli til 31. december 2009

SKAT har ikke genoptaget dit momstilsvar.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage momstilsvaret.


Afgiftsperiode 1. januar til 31. december 2010

SKAT har ikke genoptaget dit momstilsvar.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage momstilsvaret.


Faktiske oplysninger

Du har ejet ejendommen beliggende [adresse1] i [by1] fra 1996 til den 25. november 2011, hvor ejendommen blev solgt på tvangsauktion.

Ejendommen har været udlejet i 2007 – 2010 til skiftende lejere. Du har fremlagt 3 lejekontrakter vedrørende lejeforhold startende henholdsvis den 1. oktober 2009, den 1. januar 2010 og den 29. juli 2011. På de to kontrakter fra 2009 og 2010 er det angivet, at den årlige leje udgjorde 45.600 kr.

Du har ikke selvangivet lejeindtægten.

SKAT har den 25. november 2010 været på kontrolbesøg i ejendommen. Det blev herved konstateret, at der blev drevet bordelvirksomhed på adressen. SKAT talte med en af de tilstedeværende piger, som oplyste, at man betalte 400 kr. om dagen for leje af ejendommen.

SKAT har efterfølgende den 6. april 2011 truffet afgørelse om forhøjelse af din indkomst med 112.000 kr. om året i indkomstårene 2007, 2008, 2009 og 2010. Samtidig er momstilsvaret forhøjet med 28.000 kr. pr. år i samme periode.

Forhøjelserne er baseret på en daglig leje på 400 kr. inkl. moms i 350 dage om året. SKAT har anset dig for udlejer til bordel og prostitution. Udlejningen er anset for at foregå på dagsbasis, hvorfor lejeindtægten er momspligtig.

SKATs afgørelse af 6. april 2011 var vedlagt en klagevejledning, der angav, at du kunne klage over afgørelsen til skatteankenævnet eller Landsskatteretten.

Den 11. april 2011 har SKAT sendt endnu en afgørelse til dig vedrørende indkomståret 2007. Afgørelsen indeholder samme forhøjelse af indkomsten og momstilsvaret som afgørelsen af 6. april 2011. Der var vedlagt en klagevejledning, som angav, at du kunne klage over afgørelsen til skatteankenævnet eller Landsskatteretten.

Den 11. april 2011 har SKAT også sendt 2 afgørelser til dig vedrørende indkomståret 2009. Alle afgørelser indeholder samme forhøjelser af indkomsten og momstilsvaret som afgørelsen af 6. april 2011. SKATs afgørelser af 11. april 2011 var vedlagt en klagevejledning, som angav, at du indenfor 3 måneder kunne klage over forhøjelsen af indkomsten til enten skatteankenævnet eller Landsskatteretten, mens en klage over momsfastsættelsen skulle indgives til Landsskatteretten.

Du har ikke klaget ikke over afgørelserne. Ved brev af 3. maj 2011 har du henvendt sig til SKAT og indsendt en lejekontrakt for sit udlejningsforhold.

Ved forslag til afgørelse af 9. juni 2011 har SKAT vurderet, at der ikke er grundlag for at imødekomme din anmodning om ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2010. Ved afgørelse af 15. august 2011 har SKAT på ny truffet afgørelse for indkomståret 2010 om forhøjelse af indkomsten med lejeindtægt på 112.000 kr. og momstilsvaret med 28.000 kr. Afgørelsen var vedlagt korrekt klagevejledning.

Den 17. juni 2011 har SKAT truffet en ny afgørelse vedrørende indkomståret 2008. Afgørelsen indeholder samme forhøjelse af både indkomsten og momstilsvaret, som afgørelsen af 6. april 2011. Det er imidlertid angivet i afgørelsen, at den erstatter afgørelse af 11. april 2011, idet der var fejl heri. Afgørelsen er vedlagt korrekt klagevejledning.

SKAT har endvidere ved afgørelse af 11. juli 2011 afvist at ændre dine skatteansættelser for indkomstårene 2007 – 2009. Der er i klagevejledningen henvist til, at du kunne klage over afgørelsen til enten skatteankenævnet eller Landsskatteretten.

Du har den 14. august 2011 klaget til skatteankenævnet. Det er i klagen anført, at der er tale om en klage over skatteansættelsen for 2007 – 2010. Den 14. februar 2012 har advokatfirmaet [virksomhed1] som repræsentant indsendt et supplerende indlæg til skatteankenævnet. Der er heri gjort indsigelser mod forhøjelsen af indkomsten, som er påstået nedsat til det, der fremgår af de fremlagte lejekontrakter. Der er ligeledes gjort indsigelse mod momsforhøjelsen, idet det påstås, at der ikke er tale om udlejning på dagsbasis, men sædvanlig udlejning på månedsbasis. Sådan udlejning er ikke momsbelagt.

Skatteankenævnet har den 21. marts 2012 gjort [virksomhed1] opmærksom på, at skatteankenævnet ikke er rette klageinstans for momsspørgsmålet, men at en klage over fastsættelse af moms skal indgives til Landsskatteretten.

Den 26. maj 2012 har skatteankenævnet truffet afgørelse om forhøjelsen af din skatteansættelse for indkomstårene 2007-2010. Skatteankenævnet har i afgørelsen nedsat lejeindtægten til det påståede på 45.600 kr. årligt og således givet dig fuldt medhold vedrørende skatteansættelsen.

Din repræsentant har den 14. august 2012 klaget til Landsskatteretten over SKATs afgørelse af 11. juli 2011 for så vidt angår ændring af momsansættelserne. Landsskatteretten har ved afgørelse af 27. september 2012 afvist at behandle klagen, da klagefristen på 3 måneder var overskredet.

Din repræsentant har den 19. december 2012 anmodet SKAT om genoptagelse af momsansættelserne.

SKATs afgørelse

Anmodningen om genoptagelse af momstilsvaret skal ikke imødekommes.

Det er anført, at der foreligger myndighedsfejl, idet der ikke er givet klagevejledning vedrørende momsspørgsmålet. Dette er ikke korrekt. Ved SKATs afgørelse af 17. juni 2011 er givet klagevejledning både vedrørende moms og skat.

For så vidt angår myndighedernes vejledningspligt bemærkes, at der har været anvendt advokat ved påklage af skattedelen. Da der ikke er indsendt klage vedrørende momsdelen, har SKAT eller skatteankenævnet ikke kunnet videresende klagen til rette myndighed.

Fristen for at anmode om ordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden 2007 – 1. halvår 2009 udløb før den 31. december 2012. Fristen er derfor overskredet, og anmodningen for disse perioder skal behandles efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse.

SKAT kender ikke til forhold, der opfylder de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3.

Det er desuden SKATs opfattelse, at en ekstraordinær genoptagelse ikke kan ske i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, da der ikke foreligger særlige omstændigheder. Det forhold, at man har overset / misforstået klagevejledningen kan ikke betragtes som særlige omstændigheder.

Momsansættelserne for perioden 2007 – 1. halvår 2009 kan derfor ikke genoptages ekstraordinært.

Momsansættelserne for 2. halvår 2009 og 2010 kan ikke genoptages ordinært, idet der ikke er indsendt nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter.

Det fremgår ikke af skatteankenævnets afgørelse om skatteansættelsen, at de skønnede indkomster er momsbelagte.

Der er henvist til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, og § 32, stk. 1, nr. 1-4.

Din opfattelse

Der er fremsat påstand om, at momstilsvaret skal genoptages.

SKATs afgørelser er underkendt af skatteankenævnet. Der er således ikke er grundlag for at opkræve moms af lejeindtægten, idet skatteankenævnet har slået fast, at ejendommen ikke udlejes på dagsbasis men på månedsbasis.

Det er dermed dokumenteret, at momsangivelsen er forkert. Desuagtet har SKAT nægtet at genoptage skatteansættelserne og forsætter med at opkræve momsen.

Det vil være urimeligt at opretholde SKATs afgørelser, idet denne er underkendt af skatteankenævnet, og der dermed slet ikke er hjemmel til at opkræve momsen. SKAT har fejlagtigt anset udlejning som momspligtig efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., hvilket har medført, at der er truffet en materielt forkert afgørelse, som det vil være urimeligt at opretholde.

Du er buschauffør og havde i 2011 en skattepligtig indkomst på 210.961 kr. Ejendommen er pga. økonomiske vanskeligheder solgt på tvangsauktion, og det er selvsagt meget indgribende, at SKAT nægter at genoptage momsansættelserne og tilbageføre de momsansættelser, som skatteankenævnet har underkendt.

Herudover har SKAT lavet så mange sagsbehandlingsfejl i denne sag, at det allerede af den grund vil være urimeligt at nægte genoptagelse af momsansættelsen.

Af klagevejledningen i afgørelsen af 11. juli 2011 fremgår det, at afgørelsen valgfrit kunne påklages til skatteankenævnet eller Landsskatteretten. Der står ikke noget om, at momsspørgsmålet skulle påklages til Landsskatteretten. Valget blev at indgive klage til skatteankenævnet.

Klagen blev indgivet til skatteankenævnet i overensstemmelse med klagevejledningen, som ikke blot genoptog sagen men også realitetsbehandlede denne. Under skatteankenævnets realitetsbehandling af sagen, gjorde skatteankenævnet opmærksom på, at de ikke kunne behandle momsspørgsmålet, men på daværende tidspunkt var fristen for at indbringe momsdelen for Landsskatteretten overskredet.

Skatteankenævnet har behandlet klagen forkert, idet skatteankenævnet alene burde have taget stilling til genoptagelsesspørgsmålet og herefter hjemvist sagen til fornyet behandling hos SKAT. Det gjorde skatteankenævnet ikke, men valgte at realitetsbehandle sagen. Skatteankenævnet burde have hjemvist sagen til SKAT eller videresendt klagen til Landsskatteretten, da de indså, at de ikke kunne realitetsbehandle momsspørgsmålet.

På det tidspunkt, hvor den første klage til skatteankenævnet blev indsendt, var det ikke anvendt advokat, og klagen blev sendt i god tro til skatteankenævnet i overensstemmelse med den klagevejledning, SKAT havde givet. Skatteankenævnet havde en skærpet vejledningspligt og burde have videresendt klagen til Landsskatteretten.

Betingelserne for ordinær og ekstraordinær genoptagelse af momsansættelserne er til stede, idet der er fremlagt oplysninger, der kan begrunde ændringen, og der foreligger i nærværende tilfælde særlige omstændigheder. En urigtig klagevejledning må komme adressaten til gode.

Selvom anmodningen om genoptagelse til SKAT om momsspørgsmålet først skete den 19. december 2012, foreligger der sådanne særlige omstændigheder, der kan begrunde, at fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er overskredet. Der blev ikke vejledt omkring suspension af klagefristen eller mulighed for anmodning om genoptagelse, da skatteankenævnet kontaktede [virksomhed1] den 21. marts 2012. Skatteankenævnet har som en del af den offentlige forvaltning vejledningspligt og i denne sag, hvor både SKAT og skatteankenævnet har begået sagsbehandlingsfejl, burde denne vejledningspligt være skærpet.

Landsskatterettens afgørelse

En afgørelse fra SKAT, der ikke giver fuldt medhold, skal være ledsaget af en vejledning om mulighederne for at påklage afgørelsen. Det fremgår af forvaltningslovens § 25. Klagevejledningen skal angive hvilken myndighed, der er klageinstans, samt indeholde oplysninger om fremgangsmåden ved indgivelse af klage, herunder at klagefristen er 3 måneder.

Manglende eller mangelfuld klagevejledning betyder ikke, at afgørelsen bliver ugyldig. Virkningen af den mangelfulde klagevejledning er derimod, at klagefristen først løber fra det tidspunkt, hvor behørig klagevejledning er givet.

Skatteankenævnet har den 21. marts 2012 gjort repræsentanten opmærksom på, at klage over momsspørgsmål skal påklages til Landsskatteretten. Repræsentanten har den 14. august 2012 klaget til Landsskatteretten, dvs. 2 måneder efter klagefristens udløb. Landsskatteretten har derfor været berettiget til at afvise klagen ved afgørelse af 27. september 2012.

En afgiftspligtig kan anmode SKAT om at få genoptaget fastsættelsen af sit afgiftstilsvar, hvis den afgiftspligtige kan fremlægge nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring. Anmodningen skal ske senest 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Du har den 19. december 2012 anmodet SKAT om genoptagelse af fastsættelsen af afgiftstilsvaret for perioden 2007-2010. Anmodningen er således indgivet efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse for så vidt angår perioden 1. januar 2007 til 30. juni 2009.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, kan SKAT imødekomme anmodningen om ændring, hvis en af de objektive betingelser for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, er til stede. Du opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse bestemmelser.

Genoptagelse kan herefter alene ske, hvis der er særlige omstændigheder, der begrunder, at anmodningen ikke er fremsat før. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Ifølge bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse i den tidligere gældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4, finder bestemmelsen anvendelse i de tilfælde, hvor særlige omstændigheder medfører, at det må anses for urimeligt at opretholde afgiftstilsvaret. Bestemmelsen kan bl.a. finde anvendelse, hvor en urigtig fastsættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, som ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige. Bestemmelsen er således tiltænkt et snævert anvendelsesområde.

En anmodning om genoptagelse skal fremsættes senest 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristen i § 31. Anmodningen kan herefter alene imødekommes, hvis særlige omstændigheder taler derfor. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Skatteankenævnet har den 26. maj 2012 truffet afgørelse om din skatteansættelse for hele den påklagede periode. Du er således senest på dette tidspunkt blevet bekendt med de forhold, der kunne begrunde ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret. Anmodningen om genoptagelse den 19. december 2012 er fremkommet efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. Der foreligger ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde, at du ikke har været i stand til at overholde 6-månedersfristen.

Allerede fordi fristreglen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 ikke er overholdt, stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse for så vidt angår perioden fra 1. januar 2007 til 30. juni 2009.

For så vidt angår perioden fra 1. juli 2009 til 31. december 2010 har du fremsat din anmodning om genoptagelse inden for fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. Der er således tale om anmodning om ordinær genoptagelse for denne periode. Ved skatteankenævnets afgørelse af 26. maj 2012 er der fremkommet sådanne nye faktiske oplysninger, at der er grundlag for ordinær genoptagelse.

Landsskatteretten pålægger derfor SKAT at genoptage dit momstilsvar for perioden 1. juli 2009 til 31. december 2010.