Kendelse af 07-05-2014 - indlagt i TaxCons database den 27-06-2014

SKAT har afslået ansøgning om fritagelse for registreringsafgift for busser, jf. den dagældende registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.

Faktiske oplysninger

Motorcenter [by1] modtog anmodning af 18. oktober 2012, om fritagelse for betaling af registreringsafgift ved anskaffelse af en bus, der skal anvendes i forbindelse med driften af Jeres afdeling - “[virksomhed1] [adresse1]” [adresse1], [by2].

Af godkendelse af det socialpædagogiske opholdssted Fonden [fonden], [adresse2] fremgår, at godkendelsen til opholdsstedet er givet i henhold til lov om social service § 142. Det fremgår af godkendelsen:

Det sociale team har vurderet, at betingelserne i stk. 7 om optagelse i tilbudsportalen er opfyldt, således, at opholdsstedets pædagogiske målsætning og metoder giver mulighed for at opfylde målgruppens behov for:

Nære stabile relationer til voksne.
At danne nære stabile relationer og netværk, skolegang sundhed og trivsel.
Forberedelse til voksenlivet.

Det fremgår tillige af godkendelsen, at I er godkendt til anbringelse af 6 børn og unge med bopæl på Akutafdelingen på, 5 børn og unge med bopæl på [virksomhed1]-afdelingen [adresse3], 6 børn og unge med bopæl på [virksomhed1]-afdelingen [adresse1], 7 børn og unge med bopæl på [virksomhed1]-afdelingen [adresse4] og 5 børn og unge med bopæl på [virksomhed1]-afdelingen [adresse5]. Målgruppen for Jeres brugere er unge i aldersgruppen 13 år og indtil det fyldte 18. år med mulighed for forlængelse frem til det fyldte 23. år.

Brugerne, der er visiteret til Jer, kan ifølge godkendelsen eksempelvis være:

Omsorgssvigtede
Tidligt følelsesmæssigt skadede
Tilknytningsforstyrrede
Normløse og grænsesøgende
Destruktive/selvdestruktive
Aktive misbrugere
Voldskriminelle
Berigelseskriminelle
Ubeskrevne/ikke afdækkede unge
Unge der skal være beskyttet mod overgreb
Unge med en adfærd, hvor det omgivende samfund skal beskyttes
Unge der afventer plads i sikrede institutioner

Om afgrænsningen af målgruppen fremgår det, at opholdsstedet ikke modtager:

Psykisk syge med egentlig psykiatrisk diagnose
Fysisk psykisk handicappede

Af godkendelsens beskrivelse af afdelingerne fremgår det vedrørende Akutafdelingen:

Tilbuddet er godkendt med 6 pladser. Målgruppen er unge – piger og drenge i akut krise – i alderen 13 år og indtil det fyldte 18 år, og som her og nu har brug for et tilbud, indtil mere varig placering er afklaret. Målgruppen søges sammensat dels så de unge kan matche hinanden og dels ud fra hvad medarbejdergruppen aktuelt kan rumme/klare. Akutafdelingen er [fonden]s udredningsafdeling, hvor de unge observeres og bliver en del af en struktureret hverdag med faste rammer. Arbejdet for akutafdelingens personale, består hovedsageligt af rammesætning og troværdighed og mindre af behandling, da opgaven er at observere og afdække de unge. Den unge har Akutafdelingen et meget minimalt ansvar, og skal i stedet forholde sig til klart definerede og yderst strukturerede rammer. Når de unge ikke selv behøver at tage ansvar for rammerne og er i en situation, hvor de ikke har mulighed for at benytte sig af rusmidler, ser de ofte deres liv klarere og får mere overskud til at reflektere over, hvorfor de er kommet på afveje. De kan fralægge sig uhensigtsmæssig adfærd, såsom trusler og vold, da de voksne på stedet tager et stort ansvar, og ikke lader de unge få indflydelse via aggression. Efter 12 uger udarbejdes der i samarbejde med psykolog en socialpædagogisk udredning, der beskriver den unges mange karaktertræk, problematikker og ressourcer, samt anbefalinger til fremtidige foranstaltninger.

Af godkendelsens beskrivelse af afdelingerne fremgår det vedrørende [virksomhed1] [adresse3]:

Tilbuddet er godkendt til 5 pladser. [adresse3] er den afdeling som ligger i direkte forlængelse af Akutafdelingen. Afdelingens unge kommer alle fra akutafdelingen og kan således arbejde videre med de erfaringer, de har tilegnet sig der under mere hjemlige og langstrakte forhold. Ungegruppen er ofte svære at fastholde og har let ved at lade sig rive med andres handlinger. De har brug for massiv voksenassistance for at gennemføre opgaven. Fælles for de unge på [adresse3] er, at de alle skal gå på [fonden]s specialskole. Hovedopgaven for [adresse3] i forhold til de unge er at få de unge er at få de unge så småt til at forstå de livsvilkår de er vokset op under og derved give dem redskaber til at ændre disse vilkår i en mere givtig retning for deres udvikling. Endvidere er det at give dem indsigt i og træne dem til, at forholde sig hensigtsmæssigt og aktivt til deres fritidsliv. Endelig at gøre dem klar til større udfordringer og flytte til et sted med større ansvarsfelter. [adresse3] er således for de unge, der ikke magter at tage en særlig høj grad af ansvar for deres liv, samt har stærk brug for struktur og ydre styring. Der udarbejdes med afsæt i den udredning, der er blevet lavet på Akutafdelingen samt den unges adfærd de første uger af sit ophold på afdelingen, en kompetence samt udviklingsplan. Kontaktpædagogen sørger for, i samarbejde med den unge, at føre ændringer ind i den unges kompetence og udviklingsplan. I kraft af disse planer, bliver det tydeligt for personalet, hvorledes den unges udvikling skrider frem, og om det pædagogiske arbejde medfører den ønskede virkning.

Af godkendelsens beskrivelse af afdelingerne fremgår det vedrørende [virksomhed1] [adresse4] og [virksomhed1] [adresse1], at:

Tilbuddet er godkendt med 6 pladser på [adresse1] og 7 pladser på [adresse4]. Afdelingerne er analoge med hinanden. Afdelingernes unge kommer primært fra Akutafdelingen og fra [virksomhed1] [adresse3] og kan således arbejde videre med de erfaringer, de har tilegnet sig der.

Disse afdelinger er for unge, der magter at tage en vis mængde ansvar for deres liv, men som stadig har brug for strukturerede rammer og pædagogisk støtte. Der arbejdes med de samme metoder, som på [adresse3], men der er her mulighed for mere selvstændighed og mere ansvar. Der arbejdes f.eks. på at udsluse den unge i [by2]s fritidsliv og kan den unge magte en fritidsaktivitet udenfor institutionen, er dette en mulighed. Igen øges medbestemmelse og ansvar i takt med kompetencer, og kan den unge magte selv at fragte sig til fritidsinteressen, og evt. deltage i en fest eller anden aktivitet, er dette gradvist en mulighed. Igen gælder det, at medarbejderne på afdelingen har jævnlige samtaler med den unge, dennes skole eller arbejdsplads eller fritids klub, for at bedømme, om mængden af medansvar og udfordring er korrekt tilpasset. Det er ligeledes her tydeligt, at [fonden]s metoder virker, da der gås gradvist og struktureret frem, og får tilbagemeldinger på, om den unge trives og magter sine udfordringer.

Af godkendelsens beskrivelse af afdelingerne fremgår det vedrørende [virksomhed1] [adresse5]:

Tilbuddet er godkendt med 5 pladser. Afdelingens unge kommer primært fra de 3 andre boafdelinger og kan således arbejde videre med de erfaringer de har tilegnet sig der. Ungegruppen er langt hen af vejen selvkørende, men har fortsat brug for det sikkerhedsnet fra et døgnbemandet opholdssted. De har en større grad af selvstændighed og er i stand til at tage selvstændigt ansvar for deres eget liv, såvel personlig, emotionelt, intellektuelt som socialt.

Hovedopgaven for [adresse5] er, at de unge så vidt det er muligt bliver i stand til at tage ansvar for deres eget liv og kan fastholde sig selv i en positiv udvikling. Ligeledes skal de sikre, at de unge har styr på og magter at fastholde sig selv i et evt. uddannelses, arbejdsmæssigt, arbejdsmæssigt hensigtsmæssigt forløb og at det sociale netværk er bæredygtigt. Endelig at gøre dem klar til en selvstændig bolig i form af udslusning eller helt fri af det offentlige system.

Af oplysningsskemaet fremgår det vedrørende plejen og behandlingen, der bliver givet til brugerne, at brugerne hjælpes til at kunne tage vare på sig selv - arbejde / fritid.

Af Tilbudsportalen — Servicestyrelsen fremgår det om måden, hvorpå mål og delmål fastsættes for indsatsen:

Der overordnede mål med et ophold på [fonden] er, at den unge bliver i stand til at udnytte mest muligt af sit potentiale. Fokus er på, at den unge lærer at begå sig i det omkringliggende samfund, og blive i stand til at varetage - et arbejde — et uddannelsesforløb og blive i stand til at modstå stoffer og kriminalitet. Vi arbejder meget med den unges sociale kompetencer og vore mål i den forbindelse er, at den unge lærer at bruge mennesker omkring dem positivt og være i stand til at søge hjælp og støtte, når det er nødvendigt.

Af godkendelsen fremgår det, at tilbuddets juridiske grundlag, jf. servicelovens § 66, stk. 5, hvoraf fremgår, at anbringelsessteder for børn og unge kan være opholdssteder for børn og unge, jf. § 142, stk. 7. Af servicelovens § 142, stk. 7 fremgår det:

Ved afgørelser om optagelse af opholdssteder for børn og unge, jf. § 66. nr. 5, på Tilbudsportalen efter § 14. stk. 2. skal kommunalbestyrelsen eller regionsrådet foretage en vurdering af om opholdsstedets pædagogiske målsætning og metoder gør opholdsstedet generelt egnet til at opfylde målgruppens behov, herunder behov for nære, stabile relationer til voksne, opbygning af sociale relationer og netværk, skolegang, sundhed, trivsel og forberedelse til et selvstændigt voksenliv.

Om personalet fremgår det af godkendelsen, at der er tilknyttet 37,84 stillinger. Personalenormeringen er fordelt på 1 leder, 1 stedfortræder, 1,35 pædagogiske konsulenter, 0,94 psykologer, 26 pædagogiske personale, 2,4 vikarer, 1 personale til særlige opgaver, 2,65 kontorpersonale og 1,5 lager.

SKATs afgørelse

SKAT har afslået ansøgning om fritagelse for den dagældende registreringsafgift for busser, jf. den dagældende registreringsafgiftslovs § 2, stk. 1, nr. 7, litra a.

Fritaget for afgift, jf. § 2, stk. 1, nr.7 litra a i Lov om registreringsafgift af motorkøreløj er m.v. er køretøjer som omhandlet i § 5 a, stk. 1, (køretøjer, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til befordring af mere end 9 personer føreren indbefattet og har et til køretøjet svarende antal passagersæder og ikke er indrettet til andet formål end personbefordring (busser)), der af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner, eventuelt med reduceret sædetal anvendes til befordring af egne beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder.

Ved vurderingen af om en institution kan anses for en lignende institution til plejehjem og ældrecentre, tages der hensyn til:

om hovedparten af beboerne er pleje- eller behandlingskrævende.
om opholdet ikke overvejende er af midlertidig karakter.
om der et ansat eller permanent tilknyttet plejepersonale, og at der foregår en egentlig pleje/behandling.

Ud fra en konkret vurdering af sagens forhold er det fundet, at I ikke kan anses for omfattet af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7 a.

Der er ved vurderingen lagt vægt på det af Jer oplyste om brugerne, personalesammensætning og arbejdet, der udføres.

En institution, hvor det overordnede mål er, at brugeren bliver i stand til at udnytte mest muligt af sit potentiale og hvor fokus er på, at brugeren lærer at begå sig i det omkringliggende samfund, og bliver i stand til at varetage - et arbejde - et uddannelsesforløb og at modstå stoffer og kriminalitet, ikke yder pleje og behandling af en karakter, som kan sidestilles med arbejdet med pleje og behandling, der foregår på plejehjem og ældrecentre. Institutionens pædagogiske adfærdsregulerende og re socialiserende arbejde kan ikke sammenlignes med arbejdet med pleje og behandling på plejehjem og ældrecentre.

Det pædagogiske adfærdsregulerende og resocialiserende arbejde, der udføres hos Jer, kan ikke sidestilles med arbejdet med pleje og behandling, der foregår på plejehjem og ældrecentre.

Der er henset til Østre Landsrets dom, jf. SKM2005.181.ØLR og Højesterets dom, jf. SKM2006.651.HR.

Jeres opfattelse

Jeres repræsentant har nedlagt påstand om, at ansøgningen om afgiftsfritagelse efter den dagældende registreringsafgiftslovs § 2, stk. 1, nr. 7, litra a skal imødekommes.

Ved den påklagede afgørelse har Motorcenter [by1] truffet afgørelse om ikke at imødekomme Jeres anmodning om fritagelse for betaling af registreringsafgift ved anskaffelse af en bus, der skal anvendes i forbindelse med driften af Jeres afdeling “[virksomhed1] [adresse1]”.

Det fremgår, at Motorcentrets begrundelse for afgørelsen, at afgørelsen i det væsentlige støttes af karakteren af det pædagogiske arbejde, der udføres på [virksomhed1] [adresse1], ikke efter Motorcentrets opfattelse kan sammenlignes med den pleje og behandling, der foregår på plejehjem og ældrecentre.

Indledningsvis bemærkes, at Fonden [fonden] har fået afgiftsfritagelse til en række busser. Dette gælder såvel før som efter den højesteretsdom af 04.09.2006.

Det synes derfor at kunne lægges til grund, at forvaltningen har foretaget en skærpelse af praksis — formentlig inspireret af nævnte højesteretsdom. Forvaltningen gør sig skyldig i en overfortolkning af dommen.

Dommen beskæftiger sig med spørgsmålet om, i hvilket omfang de pågældende beboere har behov for en så intensiv og konstant pleje, at institutionen er omfattet af begrebet “lignende institution” i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a.

Det er formentlig korrekt at lægge vægt på dette kriterium, men det afgørende må være den del af plejen, hvortil der kræves anvendelse af bil. Derimod må det være irrelevant, hvor intensiv den personlige pleje i øvrigt er.

Med dette som udgangspunkt er der ingen tvivl om, at de unge, der er i behandling, kræver samme intensive og konstante pleje som ældre på plejehjem og lignende institutioner.

Det skal i den forbindelse fremhæves, at en stor del af de unge er stærkt udadreagerende, hvorfor de ikke kan transporteres med andre transportmidler end institutionens egen bil. De unge i pressede situationer forvolder mange skader på bilerne, og det er også af den grund nødvendigt at anvende egen bil. Som eksempel på ovenstående kan oplyses, at institutionen modtager straffeafsonere, dels til direkte afsoning og dels fra sikrede institutioner, hvor afsoning påbegyndes. Der er således for disses vedkommende tale om transporter af samme karakter som i de sikrede institutioner, der har ret til afgiftsfri busser.

Situationen er således den, at anvendelsen af biler i behandlingen er præcis lige så nødvendig for denne institution som for pleje- og ældrecentre. I visse henseender endog mere nødvendig, idet anden form for transport simpelthen ikke er mulig.

Behovet for anvendelse af bus i nærværende sag minder i betydelig grad om forholdene i den sag, der som nævnt blev afgjort ved højesteretsdom af 04.09.2006. Dog var det i den pågældende sag efter det oplyste ikke således, at det var absolut umuligt at foretage transport på anden måde end med egen institutionsbus.

SKATs udtalelse

Det indstilles, at motorcenterets afgørelse fastholdes.

Fritagelse for betaling af registreringsafgift, jf. den dagældende registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7a, er forbeholdt plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner. Det er en betingelse, at de pågældende er visiteret til institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder.

Institutionens formål anses i langt overvejende grad for at være af adfærdsregulerende og resocialiserende art. Der henvises i den forbindelse bl.a. til det oplyste om, at brugerne har brug for strukturerede rammer og pædagogisk støtte, således at brugeren kan lære at begå sig i det omkringliggende samfund, og blive i stand til at varetage et arbejde, et uddannelsesforløb samt at modstå stoffer og kriminalitet.

Brugerne har ikke et sådant behov for intensiv og konstant pleje, som er en forudsætning for, at institutionen kan anses for en lignende institution, jf. tidligere afgørelse fra Østre Landsret af 25. april 2005 (SKM 2005.181.ØLR), som er stadfæstet af Højesteret ved dom af 4. september 2006 (SKM 2006.651.HR).

Afgørelsen er korrekt, og det indstilles, at afgørelsen fastholdes med de begrundelser, som motorcenteret har anført i afgørelsen.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af sagens oplysninger, at ansøgning om afgiftsfritagelse er indgivet af Jer, der i henhold til det oplyste, er én institution, der er organiseret i flere enheder.

Der er ikke grundlag for at anse de enkelte enheder i institutionen som selvstændige institutioner i relation til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Afgørende for, om ansøgningen om afgiftsfritagelse kan imødekommes er herefter, om I som helhed opfylder forudsætningerne for afgiftsfritagelse i henhold til bestemmelsen.

Der er ikke ved det oplyste om den samlede institutions virke, pleje- og behandlingsbehovet hos brugerne, den samlede personalenormering og den bistand, der ydes af det samlede personale hos Jer, tilstrækkelig dokumenteret, at forudsætningerne for afgiftsfritagelse i henhold til bestemmelsen kan anses for opfyldt.

Der er derfor ikke grundlag for at ændre afgørelse om, at fritagelse for registreringsafgift ved indkøb af køretøj til institutionen er nægtet.

Den påklagede afgørelse stadfæstes.