Kendelse af 29-04-2014 - indlagt i TaxCons database den 17-05-2014

Landsskatterettens afgørelse

Registreringsafgift

SKAT har pålagt dig yderligere

registreringsafgift med152.288 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen med tilsagn om genoptagelse.

Faktiske oplysninger

Toyota Landcruiser med registreringsnummer [reg.nr.1] og stelnummer [...] er anmeldt til SKAT og afgiftsberigtiget af SKAT som autocamper, hvilket bl.a. fremgår af toldattest af 26. april 2007.

Du har den 5. juni 2007 henvendt dig til SKAT og forespurgt om følgende:

”Vi har købt en Toyota Landcruiser CamperVX120 lige inden afgiftsændringerne blev vedtaget. Der er en del camping udstyr i bilen bl.a. liggeunderlag, luftmadrasser m.m. Vores spørgsmål er: Er der regler for hvor meget af dette camping udstyr, der skal opbevares i bilen, eller skal der bare være mulighed for at anvende bilen som camper f.eks. i løbet af 24 timer?”

SKAT svarede følgende pr. e-mail af 12. juni 2007:

”Bilen er afgiftsberigtiget som camper, og det betyder at det udstyr der gør bilen til Camper, altid skal være i bilen, så det er ikke tilladt at tage det nævnte udstyr ud”

SKAT sendte primo 2012 servicebreve ud til 7.000 ejere af autocampere. Du har som følge af en fejl ikke har modtaget det omhandlede servicebrev fra SKAT.

I forbindelse med en fælles kontrol mellem SKAT og [politiet] den 8. september 2012 på [adresse1] i [by1] blev den omhandlede bil bragt til standsning. Du er registreret bruger og ejer af bilen og var fører af bilen på standsningstidspunktet. Bilen er registreret under anvendelse til privat personkørsel.

En medarbejder fra SKAT talte med dig efter standsningen. Du oplyste, at du havde købt den omhandlede bil, da den var et par måneder gammel. Du havde efter købet rettet henvendelse til SKAT for at få afklaret, hvilket udstyr der skulle være i bilen under kørslen. Du følte, at svaret fra SKAT var noget uklart og mente, at du havde gjort, hvad der skulle til for at følge reglerne.

Du fremviste på forespørgsel den omhandlede bils camperudstyr. Bilen blev gennemgået og fotograferet af SKATs medarbejder. Ved gennemgang af bilen blev der konstateret følgende mangler:

(i) Toldattest var ikke medbragt.
(ii) Rosette til montering af bordben/bord var ikke monteret. Der er ikke synlige tegn efter en tidligere montering i vognbunden af rosette.
(iii) Bordben var ikke medbragt.
(iv) 2 stk. liggeunderlag var ikke medbragt.
(v) 2 stk. luftmadrasser var ikke medbragt.
(vi) Hævetaget kunne ikke åbnes, da dette var skruet fast. Værktøj var ikke medbragt.
(vii) Beslag til løftbart tag er ikke medbragt.
(viii) Ingen soveposer.
(ix) Bagsæder var ikke umiddelbart vendbare. Værktøj til at vende bagsæderne var ikke medbragt.

Det blev aftalt, at du ville finde toldattesten og sende den til SKAT.

Du sendte pr. e-mail af 10. september 2013 en kopi af toldattesten og et foto af det udstyr, du havde hjemme til brug for at kunne hæve taget m.v.

SKATs afgørelse

Der er henvist til registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, § 2, stk. 1, nr. 1, § 5 a, §§ 8 – 10 og § 20, stk. 1, samt registreringsbekendtgørelsens §§ 20, 23, 46 og 64.

Den omhandlede bil er indregistreret med rosette skruet fast i vognbunden. Det er nødvendigt med en rosette skruet fast i vognbunden for, at bordet kan stå og blive benyttet, uden at det vælter.

Bordben, luftmadrasser, liggeunderlag og soveposer er nødvendigt udstyr for, at bilen kan opfylde betingelserne for at være afgiftsberigtiget som autocamper.

Hverken værktøj til at løfte taget eller teltdug var medbragt, hvorfor det ikke var muligt at etablere sovepladserne på taget.

Den omhandlede bil opfyldte derfor ikke de angivne betingelser for at være afgiftsberigtiget som autocamper, hvorfor der er opkrævet 152.288 kr. i yderligere registreringsafgift.

SKATs udtalelse

Afgørelsen er indstillet fastholdt.

Det omhandlede servicebrev, som du ikke har modtaget, kan ikke dig retsbeskyttede, berettigede forventninger, således at du ikke skal opfylde registreringsafgiftsloven. SKAT har informeret klageren korrekt om kravene til anvendelse af den omhandlede autocamper på offentlig vej.

Det er klagerens ansvar, at han på alle tidspunktet opfylder kravene til at beholde den omhandlede autocampers registreringsafgiftsretlige identitet.

Du har foretaget ombygning/ændring af den omhandlede bil, jf. registreringsafgiftslovens § 5a.

Rosette og bordben

Rosetten til bordbenet skal være fastmonteret. Bordet er ikke i stand til at stå uden rosettens fastgørelse i vognbunden ved normal brug. Ved typegodkendelsen af prototypen er den fremvist for SKAT med en fastskruet rosette. Bordbenet er nødvendigt for, at der kan etableres et bord i bilen.

Hævetag

Værktøj beregnet til at klargøre bilen til autocamper er nødvendigt udstyr. Er der ikke værktøj (umbraconøgle) med, kan hævetaget ikke åbnes. Der kan derfor ikke indrettes 2 sovepladser under hævetaget på 101 cm. x 180 cm., ligesom der ikke kan opnås en ståhøjde på 203 cm. ved køkkenarrangementet. Der var endvidere ikke medbraget teltdug og velcrobånd til fastgørelse af teltdugen på taget. Uden dette kan der ikke etableres sovepladser på taget.

Bagsæder

Er skruetrækker og andet værktøj ikke med under kørslen, kan bagsæderne ikke vendes. Kan bagsæderne ikke vendes, kan der ikke indrettes sovepladser til 2 personer på 110 cm. x 180 cm. For at bagsæderne kan anvendes, når de er vendt, er det nødvendigt med bøjler/beslag.

Dette er dokumenteret ved fotos taget efter kontrollen.

Din opfattelse

Der blev nedlagt påstand om, at den dig pålagte yderligere registreringsafgift skal nedsættes til 0.

Til støtte for påstanden er gjort gældende, at registreringsafgiftslovens § 5a ikke stiller krav om, at løse campinggenstande skal medbringes under kørslen, når blot bilen er indrettet og konstrueret til beboelse, og at der ikke er sket konstruktive ændringer i bilen. Der er således allerede i loven ikke hjemmel til at pålægge dig yderligere registreringsafgift. SKAT kan ikke selvstændigt lovgive, jf. Grundlovens §§ 3 og 43.

Den omhandlede autocamper var i uændret stand på standsningstidspunktet i forhold til autocamperens stand på hans erhvervelsestidspunkt. Der kunne etableres fire sovepladser i autocamperen, hvilket bl.a. må anses for dokumenteret ud fra de foreliggende fotos af autocamperen på standsningstidspunktet.

Det var ikke var muligt at læse om de omhandlede krav i SKATs egne vejledninger og i det omhandlede servicebrev, som du ikke havde modtaget. Du modtog oplysninger fra SKAT i juni 2007, der heller ikke nævnte de omhandlede senere oplyste krav.

Rosette og bordben

Rosetten har aldrig været skruet fast i bilens gulv, og der er således ikke sket nogen konstruktiv ændring af bilen, siden den blev indregistreret.

Du har oplyst, at bordet fungerede glimrende uden rosetten, ligesom du har forklaret, at du og din ægtefælle spiste uden for bilen, når I camperede. Derfor har der aldrig været behov for at få skruet rosetten fast.

Hævetag

Bilen er indrettet, så der er adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer. Du og din ægtefælle har anvendt bilen som autocamper, og det har aldrig været nødvendigt at hæve taget, idet autocamperen kun blev anvendt til sovepladser for to personer. Maden blev lavet og spist uden for bilen på en grill.

Der er ikke lovhjemmel til at kræve, at værktøjet skal medbringes under enhver kørsel.

Bagsæder

Sæderne i bilen kan ikke umiddelbart vendes. Da du blev standset af SKAT, viste du, hvorledes sæderne kan lægges ned, så der er plads til at indrette sovepladser.

Både Punktafgiftsvejledningen og Den Juridiske Vejledning er alene bindende for dig i begunstigende retning.

SKM2012.304.LSR blev afgivet under dissens.

Såfremt Landsskatteretten mod forventning finder, at der er sket en ændring af bilens anvendelse, således at klageren skal betale den ekstra registreringsafgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1, anses sælger – som Toyota forhandleren – tillige at hæfte efter registreringsafgiftslovens § 20, stk. 2. Landsskatteretten er anmodet om at tage stilling hertil.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten kan ikke under nærværende sag behandle spørgsmålet om sælgerens hæftelse for registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, jf. skatteforvaltningslovens § 45, stk. 1.

Du kan som følge af SKATs manglende fremsendelse af et såkaldt servicebrev primo 2012 ikke støtte ret på et princip om retsbeskyttede, berettigede forventninger, jf. Den Juridiske Vejledning A.A.4, bl.a. fordi du den 12. juni 2007 pr. e-mail på forespørgsel blev tilstrækkeligt informeret om retstilstanden af SKAT.

Der er herved lagt vægt på, at den omhandlede e-mail direkte informerer om, at alt udstyr altid skal medbringes ved kørsel i den omhandlede autocamper.

Den omhandlede autocamper er registreringspligtig i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 1, jf. § 2 i lov om registrering af køretøjer.

Autocamperen er afgiftsberigtiget i medfør af de særlige dagældende regler i § 5a i registreringsafgiftsloven, hvoraf det af registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 1, nr. 1, fremgår, at for følgende køretøjer med en egenvægt over 2 ton, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, herunder med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer, udgør afgiften 0 af de første 12.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 60 pct. af resten.

Et køretøj, som er berigtiget med afgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 1, afgiftsberigtiges i henhold til registreringsafgiftslovens § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt. Afgiften nedsættes dog med 60 pct. af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 12.100 kr., jf. dagældende § 5a, stk. 3, i registreringsafgiftsloven.

Den dagældende 5a, stk. 1, i registreringsafgiftsloven er indført ved lov nr. 463 af 31. maj 2000. Det fremgår af bemærkningerne til denne lov, at det af bemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse vedrørende campingbiler fremgår, at ”køretøjet skal have en passende loftshøjde og skal indrettes med sovepladser, køkken, vand- og spildevandstank m.m.”, og at dette ved den foreslåede ændring ønskes præciseret med krav om mindst 4 sovepladser og en ændring med hensyn til størrelsen af bilerne fra 2 ton tilladt totalvægt til 2 ton egenvægt.

Det er i overensstemmelse hermed i afsnit E.1.4.4 i Punktafgiftsvejledningen for 2005 anført, at:

”Autocampere skal have en egenvægt over 2 tons og være utvivlsomt konstrueret og indrettet til ophold og beboelse. Det vil sige forsynes med vinduer, isoleret, indvendigt beklædt og opvarmet som større campingvogne. Der skal være

mindst 4 sovepladser
køkkenarrangement med vand- og spildevandstank
evt. toilet
passende loftshøjde

...

Køkkenarrangementet skal være fastmonteret i køretøjet. I nogle køretøjer er køkkenarrangementet indrettet på en sådan måde, at det (under kørsel) kan sammenklappes helt eller delvist, hvilket godt kan accepteres. I en autocamper skal der altid under kørsel medbringes bord (evt. aftageligt) samt udstyr til indretning af sovepladser.

...”

At dette ikke fremgår af Den Juridiske Vejledning 2012-2, E.A.8.1.4.4, hvoraf de ovennævnte krav ikke fremgår, hvilket på grundlag af SKATs henvisning til Landsskatterettens kendelse af 22. marts 2012, offentliggjort i SKM2012.304.LSR, skyldes, at reglerne for registrering af autocampere er ændret ved lov nr. 541 af 6. juni 2007.

Det er konstateret, at den omhandlede autocamper på standsningstidspunktet den 8. september 2012 ikke opfyldte de opregnede betingelser for at være afgiftsberigtiget i henhold til registreringsafgiftslovens § 5a, bl.a. fordi du ikke medbragte udstyr til indretning af sovepladser, herunder til hævning af autocamperens tag, madrasser m.v., hvilket er i overensstemmelse med Landsskatteretten kendelse af 22. marts 2012, offentliggjort i SKM2012.304.LSR, der er ændret ved af Skatteministeriet anket dom fra Københavns Byret af 24. marts 2014 med sags.nr. BS 42B-5853/2012.

Den omhandlede autocamper skal derfor afgiftsberigtiges i henhold til registreringsafgiftslovens § 4, hvorfor SKATs afgørelse stadfæstes med tilsagn om genoptagelse på grundlag af den endelige dom fra Østre Landsret eller Højesteret i den omhandlede ankede sag fra Københavns Byret.