Kendelse af 27-01-2014 - indlagt i TaxCons database den 21-02-2014

Sagen er indbragt for domstolene. Der er afsagt dom i sagen af Retten på Frederiksberg den 15. oktober 2015. Domme i skattesager offentliggøres løbende på SKATs hjemmeside. Bemærk, at der kan gå op til nogle måneder, før en dom offentliggøres.

Sagens emne

Købsmoms

SKAT har ikke godkendt fradrag for købsmoms med 644.520 kr.

Landsskatteretten nedsætter ændringen med 2.044 kr. til 642.476 kr.

Faktiske oplysninger

Klagen vedrører ændring af købsmoms på baggrund af, at SKAT ikke har anerkendt ydelser modtaget af underleverandører.

Selskabets direktør og dets repræsentant har haft møde med Landsskatterettens sagsbehandler. De har endvidere fremlagt sagen for rettens medlemmer på et retsmøde.

Selskabet driver distributionsvirksomhed, og er registreret for månedsvis afregning af moms, da selskabet ved momsregistreringen blev kreditbegrænset.

SKAT har gennemgået købsmoms vedrørende underleverandører af fremmed arbejdskraft. Virksomheden har benyttet følgende underleverandører af fremmed arbejdskraft:

[virksomhed1]

[virksomhed2] ApS

[virksomhed3] ApS

[virksomhed4] ApS

[virksomhed5] ApS

[virksomhed6] ApS

[virksomhed7] ApS

[virksomhed8] ApS

[virksomhed9] ApS

SKAT har konstateret, at der for de fleste fakturaer er betalt aconto udbetalinger, hvor der efterfølgende er udstedt faktura på et samlet beløb. Der foreligger en enkelt faktura med underskrift for kvittering af modtagelse af beløb.

SKAT har modtaget fakturaer for følgende underleverandører:

[virksomhed1]

Dato

Beløb med moms

Beløb uden moms

moms

31-03-2010

41.550,00

33.240,00

8.310,00

30-04-2010

88.692,00

70.954,00

17.738,00

31-05-2010

128.516,00

102.813,00

25.703,00

30-06-2010

135.610,00

108.488,00

27.122,00

I alt

394.368,00

315.495,00

78.873,00

[virksomhed2] ApS

Dato

Beløb med moms

Beløb uden moms

moms

31-03-2010

36.511,25

29.209,00

7.302,25

30-04-2010

71.325,00

57.060,00

14.265,00

31-05-2010

135.640,00

108.512,00

27.128,00

30-06-2010

(a)128.366,25

102.669,00

25.667,25

31-07-2010

116.380,00

93.104,00

23.276,00

31-08-2010

60.003,75

48.003,00

12.000,75

30-09-2010

50.010,00

40.008,00

10.002,00

31-10-2010

26.002,50

20.802,50

5.200,50

31-10-2010

32.642,50

26.114,00

6.528,50

30-11-2010

36.000,00

28.800,00

7.200,00

30-11-2010

31.008,75

24.807,00

6.201,75

31-12-2010

25.783,75

20.627,00

(b)7.200,00

I alt

749.673,75

599.715,50

151.972,00

(a)Skal være 128.336 kr. Samlet beløb med moms udgør 749.643,75 kr. (LSR)

(b)Skal være 5.156 kr., og den samlede moms udgør dermed 149.928 kr. (LSR)

[virksomhed3] ApS

31-10-2010

66.312,00

13.262,40

30-11-2010

69.006,00

13.801,20

31-12-2010

81.006,00

16.201,75

31-12-2010

66.224,00

13.244,00

I alt

282.548,00

0,00

56.509,35

[virksomhed4] ApS

31-01-2011

40.258,00

32.206,00

8.052,00

28-02-2011

35.698,00

28.558,00

7.140,00

31-03-2011

55.330,00

44.264,00

11.066,00

31-05-2011

66.984,00

53.587,00

13.397,00

I alt

198.270,00

158.615,00

39.655,00

[virksomhed5] ApS

31-01-2011

60.255,00

48.204,00

12.051,00

28-02-2011

65.250,00

52.200,00

13.050,00

31-03-2011

69.258,00

55.406,00

13.851,60

30-04-2011

86.515,00

69.212,00

17.303,00

31-05-2011

74.585,00

59.668,00

14.917,00

30-06-2011

110.254,00

88.203,00

22.050,80

31-07-2011

52.610,00

42.088,00

10.522,00

31-07-2011

81.258,00

65.006,00

16.251,60

I alt

599.985,00

479.987,00

119.997,00

[virksomhed6] ApS

31-08-2011

25.540,00

20.432,00

5.108,00

31-10-2011

74.658,00

59.726,00

14.932,00

30-11-2011

92.863,00

74.290,00

(c)18.563,00

31-12-2011

55.541,00

44.433,00

(d)11.103,00

I alt

248.602,00

198.881,00

49.706,00

(c)Skal være 18.573 kr. (LSR)

(d)Skal være 11.108 kr. Samlet moms udgør herefter 49.721 kr. (LSR)

[virksomhed7] ApS

31-06-2011

89.325,00

71.460,00

(e)17.885,00

30-09-2011

81.654,00

65.323,00

16.331,00

I alt

170.979,00

136.783,00

34.216,00

(e) Skal være 17.865 kr. Der er skrevet forkert på bilaget, som er dateret den 31-08-2011 og ikke 31-06-2011. Samlet moms udgør 34.196 kr. (LSR)

[virksomhed8] ApS

31-08-2011

79.885,00

63.908,00

15.977,00

31-10-2011

81.113,75

(f)64.691,00

16.222,75

30-11-2011

78.702,50

62.962,00

15.740,50

30-11-2011

85.213,75

68.171,00

17.042,75

31-12-2011

93.253,75

74.603,00

18.650,75

I alt

418.168,75

334.335,00

83.633,75

(f) skal være hhv. 64.891 kr. ifølge bilag. Moms er dog korrekt. Beløb uden moms udgør i alt 334.535 kr. (LSR)

[virksomhed9] ApS

30-09-2011

86.541,00

69.233,00

17.308,20

31-12-2011

63.251,00

50.601,00

12.650,00

I alt

149.792,00

119.834,00

29.958,20

SKAT har ikke godkendt fradrag ved opgørelse af momstilsvaret for følgende heraf:

Afgiftsperioden 2010

Underleverandør

Beløb, moms

Beløb, løn

I alt

[virksomhed1]

78.873 kr.

315.494 kr.

394.368 kr.

[virksomhed2] ApS

(b)151.972 kr.

599.738 kr.

749.673 kr.

[virksomhed3] ApS

56.509 kr.

226.038 kr.

282.548 kr.

I alt

287.354 kr.

1.141.270 kr.

1.428.779 kr.

(b)Skal være 149.928 kr., jf. ovenfor. Sammentælling af moms udgør herefter 285.310 kr. (LSR)

Afgiftsperioden 2011

Underleverandør

Beløb, moms

Beløb, løn

I alt

[virksomhed4] ApS

39.655 kr.

158.616 kr.

198.270 kr.

[virksomhed5] ApS

119.997 kr.

479.988 kr.

599.985 kr.

[virksomhed6] ApS

(d)49.706 kr.

198.881 kr.

248.602 kr.

[virksomhed7] ApS

(e)34.216 kr.

136.783 kr.

170.979 kr.

[virksomhed8] ApS

83.633 kr.

334.534 kr.

418.168 kr.

[virksomhed9] ApS

29.958 kr.

119.833 kr.

149.792 kr.

I alt

357.165 kr.

1.428.635 kr.

1.785.796 kr.

(d) Skal være 49.721 kr. jf. ovenfor (LSR)

(e) Skal være 34.196 kr. jf. ovenfor (LSR)

Der er dermed fastsat følgende lønninger, A-skat og AM-bidrag:

2010

2011

I alt

Lønninger

1.141.249 kr.

1.428.435 kr.

2.569.684 kr.

AM-bidrag

92.300 kr.

114.274 kr.

205.575 kr.

1.049.949 kr.

1.314.160 kr.

2.364.109 kr.

A-skat 55 pct.

577.472 kr.

722.788 kr.

1.300.260 kr.

Der er til Landsskatteretten indsendt samarbejdskontrakter, som selskabet har indgået med [virksomhed8] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed9] ApS. Aftalerne er indgået henholdsvis den 23. juli 2011, 7. januar 2011 og 20. august 2011.

Der er endvidere indsendt "fakturabekræftelse" fra [virksomhed5] ApS for opgaver udført i januar, marts og april måned 2011. Det fremgår heraf, at der er foretaget arbejde for 48.204 kr. ekskl. moms i januar 2011, 55.406 kr. i marts 2011 og 69.212 kr. i april 2011. Det er desuden anført, at der er udført distribution på [by1], [by2], [by3], [by4], [by5] og [by6].

Der er indsendt tilsvarende opgørelser fra [virksomhed8] ApS for august 2011, oktober 2011 og november 2011.

Selskabets repræsentant har til Landsskatteretten blandt andet indsendt distributionsaftale indgået mellem selskabet og [virksomhed10] A/S. Det fremgår af aftalens pkt. 13.1, at selskabet ikke er berettiget til at overdrage sine rettigheder eller forpligtelser i henhold til aftalen til tredjemand uden, at selskabet forinden har indhentet [virksomhed10]'s skriftlige samtykke hertil.

Repræsentanten har til Landsskatteretten indsendt dokumentation for selskabets afregning med [virksomhed11] P/S, som viser, at momsen er "beregnet baglæns fra bruttobeløbet". Der er således beregnet moms med 25 pct. af den samlede indsætning i banken. Eksempelvis er der for faktura den 5. april 2010 faktureret "omdeling" med 50.566,20 kr., og tillagt moms med 16.855,40 kr. svarende til 33,33 pct. Beløbet er tillagt og giver herefter en samlet omsætning inkl. moms på 67.421,60 kr., hvilket er indsat i banken den 22. april 2010. De 16.855,40 kr. svarer til 25 pct. af bruttobeløbet på 67.421,60 kr. Beregningsmetoden er gældende for hele året 2010 samt en faktura dateret den 2. februar 2011.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for købsmoms med i alt 644.520 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2010 - 31. december 2011.

SKAT har ved gennemgang af bilagsmaterialet knyttet følgende kommentarer og begrundelser til de foretagne ændringer:

Samhandelspartner

Omsætning med moms

Kontantbetalinger, som angiver at være betalt til samhandelspartneren

Oplysninger vedr. samhandelspartner

[virksomhed1]

Købsmoms 1.kvartal 2010

8.310,00

41.550,00

Købsmoms 2.kvartal 2010

70.563,00

352.818,00

Konklusion

Det kan konstateres at der er betalt betydelig mere end de beløb der er indsendt fakturaer for

651.142,00

Virksomheden er afmeldt for moms.

Ejer er udrejst af Danmark.

Det kan umiddelbart ikke konstateres om salgsmomsen er indeholdt i momsangivelserne

[virksomhed2] ApS

Købsmoms 1.kvartal 2010

7.302,25

36.511,25

Købsmoms 2.kvartal 2010

67.060,25

335.331,25

Købsmoms 3.kvartal 2010

45.278,75

226.393,75

Købsmoms 4.kvartal 2010

32.330,75

151.437,50

Konklusion

Der er en mindre difference mellem det er der faktureret og det der er betalt

749.649,00

Ses ikke at kunne indeholdes i den angivne salgsmoms

Selskabet er afmeldt for moms.

Kurator har oplyst at denne ikke har materiale, der kan dokumentere samhandlen.

[virksomhed3] ApS

Købsmoms 4.kvartal 2010

56.509,35

282.548,00

Konklusion

Fakturaer beløb stemmer med hvad der er betalt

282.548,00

Selskabet er afmeldt for moms

Selskabet er opløst efter konkurs.

Det er derfor ikke muligt at få dokumenteret samhandlen

[virksomhed4] ApS

Købsmoms 1.kvartal 2011

26.258,00

131.286,00

Købsmoms 2.kvartal 2011

13.397,00

66.984,00

Konklusion

Fakturaer beløb stemmer med hvad der er betalt

198.270,00

Selskabet er af meldt for moms

Selskabet er under konkurs. Sidst angivne direktør er ikke længere i landet.

[virksomhed4] ApS har ikke været på den på fakturaerne angivne adresse.

De modtagende fakturaer ser ikke ens ud med andre fakturaer modtaget fra [virksomhed4] ApS

At fakturaerne ser anderledes ud end dem vi i øvrigt har modtaget fra [virksomhed4] ApS

[virksomhed5] ApS

Købsmoms 1.kvartal 2011

38.952,60

194.763,00

Købsmoms 2.kvartal 2011

54.270,80

271.354,00

Købsmoms 3.kvartal 2011

26.773,60

271.354,00

Konklusion

Fakturaer beløb stemmer med hvad der er betalt

599.985,00

Selskabet er afmeldt for moms

Ikke muligt at få bekræftet om dette skulle indgå den angivne salgsmoms

[virksomhed6] ApS

Købsmoms 3.kvartal 2011

5.108,00

25.540,00

Købsmoms 4.kvartal 2011

44.598,00

223.062,00

Konklusion

Der er betalt mindre end der er udfaktureret

248.602,00

Ikke indeholdt i salgsmoms.

Det har ikke kunnet konstateres at [virksomhed6] ApS skulle have haft samhandel med selskabet.

[virksomhed7] ApS

Købsmoms 2.kvartal 2011

17.885,00

89.325,00

Købsmoms 3.kvartal 2011

16.331,00

81.654,00

Konklusion

Fakturaer beløb stemmer med hvad der er betalt

170.979,00

Ikke indeholdt i salgsmoms

Det har ikke kunnet konstateres at der har været samhandel.

Tidligere direktør er udrejst af landet.

[virksomhed8] ApS

Købsmoms 3.kvartal 2011

15.977,00

79.885,00

Købsmoms 4.kvartal 2011

67.656,75

338.283,75

Konklusion

Fakturaer beløb stemmer med

hvad der er betalt

418.168,75

Har ikke fra [virksomhed8] ApS modtaget oplysninger der bekræfter at der har været samhandel

[virksomhed9] ApS

Købsmoms 3.kvartal 2011

17.308,20

86.541,00

Købsmoms 4.kvartal 2011

12.650,00

63.251,00

Konklusion

Fakturaer beløb stemmer med hvad der er betalt.

149.792,00

Selskabet er afmeldt for moms.

Ses ikke at kunne indeholdes i den angivne salgsmoms.

Direktøren er udrejst af Danmark

Der er tale om kontante betalinger med betydelige beløb til alle underleverandører. Der er betalt store beløb, hvorefter der først senere er udstedt fakturaer, og der foreligger ikke kvittering på modtagelse af betalingerne fra virksomhedernes side, med en enkelt undtagelse.

Der er ikke på de modtagne fakturaer en specifik angivelse af, hvad der skulle være leveret. Teksten er angivet som f.eks. "kørsel januar måned" eller "transport" for en given periode. Flere underleverandører har ikke angivet de fakturerede ydelser fuldt ud, eller slet ikke.

Det har ikke været muligt at få bekræftet selskabets samhandel med følgende samhandelspartnere:

[virksomhed1]

[virksomhed2] ApS

[virksomhed3] ApS

[virksomhed4] ApS

[virksomhed5] ApS

[virksomhed6] ApS

[virksomhed7] ApS

[virksomhed8] ApS

[virksomhed9] ApS

Selskabet har ikke fremlagt yderligere dokumentation for aftaler eller kontrakter med underleverandørerne. Det er derfor ikke tilstrækkeligt dokumenteret, at der er modtaget ydelser fra de nævnte underleverandører, og der kan derfor ikke gives momsfradrag. Der henvises til praksis i LSR 11-03853, LSR 10-00647 og LSR 09-01021 samt yderligere SKM2009.325.ØL. I sidstnævnte dom stadfæstede Landsretten en afgørelse om, at såfremt der er forhold, som rejser tvivl om fakturaernes realitet, gælder der en skærpet bevisbyrde for køberen.

De af selskabet anførte aconto beløb på efterfølgende fakturaer anses ikke for at opfylde bogføringslovens dokumentationskrav, som blandt andet fremgår af juridisk vejledning, afsnit A.B.1.2:

Bogføringen skal så vidt muligt ske i den tidsmæssige rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. De bogførte registreringer skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte bogførte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen...

Der er indsendt dags dato kvitteringer, kontrakter og fakturabekræftelser, som er kommenteret således:

Modtaget dags dato

kvitteringer

Modtaget kontrakt

Kontaktpersoner til virksomheden

[virksomhed1]

Ja med stempel og ikke

læsbar underskrift.

Nej

Nej

[virksomhed2] ApS

Nej

Nej

Nej

[virksomhed3] ApS

Ja med stempel og ikke

læsbar underskrift.

Nej

Nej

[virksomhed4] ApS

Nej

Nej

Nej

[virksomhed5] ApS

Nej

Ja

[person1] er først direktør 1.4.2011

Er udrejst af landet per 27.5.2011.

[person1]

[virksomhed6] ApS

Ja med stempel og læsbar

underskrift

Nej

[person2]

[virksomhed7] ApS

Nej

Nej

[person3] , ikke registeret med adresse i Danmark

[virksomhed8] ApS

Nej

Ja

[person4]

[virksomhed9] ApS

Nej

Ja

[person5] som har underskrevet er først direktør per 1.11.2011 og er 2.11. 2011 udrejst af landet.

[person5]

Ud fra en samlet vurdering finder SKAT ikke, at der foreligger dokumentation for den fakturerede samhandel, som er foregået ved kontant betaling, herunder aconto kontant betaling.

Der foreligger fra flere underleverandører kun dokumentation i form af en tekst på fakturaen vedrørende acontobeløb.

Der er for [virksomhed1] ApS og [virksomhed3] ApS modtaget aconto dags dato kvitteringer med stempel, men ikke med læsbar underskrift, uden at der er modtaget yderligere oplysninger om samhandelsforholdet.

Der er modtaget kontrakter fra [virksomhed5] ApS og [virksomhed9] ApS, men hvor underskriveren først senere er blevet direktør.

Endvidere er der modtaget oplysninger om en kontaktperson for [virksomhed7] ApS, som på trods af, at [virksomhed12] ApS har oplyst, at denne skulle befinde sig på [by4], ikke har været tilmeldt en adresse i Danmark.

[virksomhed8] ApS og [virksomhed6] ApS er begge gået konkurs, hvorfor det ikke er muligt at få bekræftet samhandelen, da kurator ikke er i besiddelse af bogføringsmaterialet fra selskaberne.

Det er endvidere konstateret, at underleverandørerne ikke har angivet de fakturerede ydelser fuldt ud, eller slet ikke har angivet noget.

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at forhøjelsen skal bortfalde. Der er ikke grundlag for at pålægge selskabet betaling af 644.520 kr. mere i moms.

Selskabet blev stiftet den 22. februar 2010 med [person6] som hovedanpartshaver, og selskabet er behørigt registreret for moms og indeholdelse af A-skat.

Selskabet har i perioden 2010 og 2011 foretaget samhandel med kunderne [virksomhed10] A/S og [virksomhed13] P/S. Selskabet har udført distributionsopgaver for de to kunder, og har benyttet en række underleverandører til at bistå med udførelsen af disse opgaver. Underleverandørerne har fungeret som selvstændigt virkende tredjemænd i forhold til selskabet, som kun har haft én ansat, nemlig direktøren i selskabet, [person6].

Det er faktuelt forkert, når SKAT hævder, at selskabet i perioden 2010 og 2011 reelt havde andre ansatte end direktøren.

Underleverandører, som selskabet i perioden har benyttet sig af, har alle udgjort lovligt oprettede virksomheder og selskaber, som har ageret som selvstændigt virkende tredjemænd i forhold til selskabet.

Alle underleverandører har på behørig vis løbende dokumenteret den udførte underleverandørassistance over for selskabet, som løbende på behørig vis har betalt for denne underleverandørassistance.

Selskabets løbende betalinger til underleverandørvirksomhederne kan dokumenteres med henvisning til selskabets bankkontoudskrifter. Der er på den baggrund ikke grundlag for at pålægge selskabet indeholdelsespligt i forhold til A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, idet der har været tale om sædvanlig samhandel mellem selskabet på den ene side og underleverandørvirksomhederne på den anden side, der alle har ageret som selvstændigt virkende tredjemænd.

I forbindelse med anvendelsen af leverandører til distribution har selskabet indgået en række kontrakter og samarbejdsaftaler med følgende virksomheder:

Dato

Virksomhed

29.08.2010

[virksomhed1], CVR-nr. [...1]

29.08.2010

[virksomhed3], CVR-nr. [...2]

18.02.2010

[virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...3]

07.01.2011

[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4]

23.07.2011

[virksomhed8] ApS, CVR-nr. [...5]

20.07.2011

[virksomhed6], CVR-nr. [...6]

22.08.2011

[virksomhed9] ApS, CVR-nr. [...7]

Der er ikke indgået skriftlig samarbejdsaftale med [virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...8] og [virksomhed7] ApS, CVR-nr. [...9], idet der for sidstnævnte var tale om et meget kort samarbejde på to måneder, hvorfor der undtagelsesvist ikke blev lavet en samarbejdsaftale, da der allerede ved samarbejdets påbegyndelse var udsigt til, at der alene ville blive tale om et kort samarbejde mellem selskaberne.

Når selskabet har anvendt en række forskellige samarbejdspartnere i løbet af indkomstårene 2010 og 2011 skyldes det, at selskabet leverer ydelser på et meget konkurrencepræget marked, hvor priserne konstant ændrer sig. Selskabet har måttet finde underleverandører, der ville levere ydelserne til den af [virksomhed10] fastsatte pris.

For at kunne imødekomme prisudsving fra [virksomhed10] har selskabet altid benyttet flere leverandører på én gang for at undgå afhængighed. Selskabet kunne således hurtigt skifte underleverandør, når priserne på distributionsydelserne faldt.

Det var en almindelig anvendt praksis i selskabet, at betalingen for det udførte arbejde blev betalt kontant. I forbindelse med den kontante betaling blev der, afhængig af hvilken underleverandør der blev betalt, udfærdiget dags dato kvitteringer for at undgå misforståelser, herunder at selskabet blev afkrævet dobbelt for det udførte arbejde for selskabet.

Det fremgår af selskabets årsrapport for perioden 22. februar 2010 - 31. december 2010 blandt andet, at selskabet havde en bruttofortjeneste på 244.307 kr. og personaleomkostninger på 170.438 kr., og selskabet havde et nettoresultat efter skat på 56.215 kr.

For indkomståret 2011 udgjorde bruttofortjenesten 233.913 kr., og personaleomkostningerne udgjorde 187.866 kr., mens nettoresultat efter skat udgjorde 19.791 kr.

Selskabets væsentligste opgaver var koordinering forstået på den måde, at selskabet havde ansvaret for at få formidlet oplysninger om, hvor henholdsvis aviser og reklamer kunne afhentes for efterfølgende at blive omdelt.

Selve distributionen er foregået ved manuel arbejdskraft ydet af de i sagen omhandlede underleverandører, og distributionen har alene kunnet finde sted ved anvendelse af køretøjer til transport af de store mængder aviser og reklamer. Selskabet har ikke stillet køretøjer eller øvrige redskaber til rådighed for underleverandørerne, som selv har afholdt udgifter til såvel biler, vogne mv. i forbindelse med distributionen.

Det fremgår af samtlige samarbejdsaftaler i nærværende sag, at der er tale om selvstændige underleverandører, som har fået angivet en rutebeskrivelse, og herefter selv har forestået distributionen, herunder tilrettelæggelse af uddeling mv.

En virksomhed kan ved opgørelse af momstilsvaret fradrage moms for virksomhedens indkøb mv. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Der er utvivlsomt leveret ydelser i selskabet svarende til de foretagne momsfradrag, hvorfor der ikke er grundlag for at nægte selskabet fradrag i forhold til de af selskabet afholdte udgifter til underleverandørassistance fra de omhandlede underleverandørvirksomheder.

Skatteankestyrelsens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at registrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift kan fradrage afgiften for virksomhedens indkøb mv. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter lovens § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Det er som udgangspunkt et krav for momsmæssigt fradrag, at købsmomsen kan dokumenteres ved forskriftsmæssig faktura. I konkrete tilfælde, hvor der kan konstateres unormale forhold, kan der efter praksis stilles skærpede bevismæssige krav til dokumentation af, at der foreligger fradragsberettiget købsmoms, jf. momsvejledningens afsnit J.1.26. samt SKM2009,325 ØLR.

For [virksomhed3] ApS fremgår det af fakturaerne, at man kan leje en mand for 99 kr. pr. time. [virksomhed3] ApS har kvitteret for modtagelse af kontant betaling ved dags dato kvitteringer. Det fremgår ikke af dags dato kvitteringerne, hvad betalingerne vedrører, eller hvilke perioder de skulle dække. Der er i juli måned ifølge faktura nr. 310710-1 faktureret 93.620 kr. til [virksomhed3] ApS, svarende til 945,66 timers arbejde i juli måned med timeprisen på 99 kr. pr. time. Fakturaen er udskrevet den 31. juli 2010, men den kontante betaling heraf er bogført før denne dato, umiddelbart med 50.000 kr. den 5. juli 2010 og 30.000 kr. den 8. juli 2010, og med en rest betaling den 30. juli 2010 på 13.620 kr. Fakturaen er således bogført, før den er udstedt, og kassebeholdningen i regnskabsgrundlaget kan dermed ikke være afstemt, selv om det eventuelt lægges til grund, at der forud for fakturaen er indsendt en specifikation af afregningen.

Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er overholdt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten og momstilsvaret. SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten og momstilsvaret skønsmæssigt.

Selskabets afregning med [virksomhed11] P/S viser, at momsen er beregnet "baglæns" fra bruttobeløbet. Der er således beregnet moms med 25 pct. af den samlede indsætning i banken. Eksempelvis er der for faktura den 5. april 2010 faktureret "omdeling" med 50.566,20 kr., og tillagt moms med 16.855,40 kr. svarende til 33,33 pct. Beløbet er tillagt og giver herefter i alt 67.421,60 kr., hvilket er indsat i banken den 22. april 2010. De 16.855,40 kr. svarer til 25 pct. af bruttobeløbet på 67.421,60 kr. Beregningsmetoden er gældende for hele året 2010 samt en faktura dateret den 2. februar 2011.

Selskabet har som dokumentation for de fratrukne udgifter til underleverandører fremlagt fakturaer fra flere virksomheder. Der foreligger kun meget begrænsede oplysninger om, hvilke ydelser fakturaerne dækker over.

Det fremgår af distributionsaftalen, som er indgået mellem [virksomhed12] ApS og [virksomhed10], pkt. 13.1, at "Leverandøren ([virksomhed12] ApS, LSR) er ikke berettiget til at overdrage sine rettigheder uden, at Leverandøren forinden har indhentet [virksomhed10]'s skriftlige samtykke hertil".

Det fremgår endvidere af aftalens pkt. 13.2, at "Bestemmelsen i pkt. 13.1 er ikke til hinder for, at Leverandøren ved udførelsen af sine forpligtelser i henhold til denne aftale anvender egne ansatte medarbejdere til at forestå Leverandørens ydelser i henhold til denne aftale".

Virksomheden skal dermed anvende egne ansatte medarbejdere og ikke underleverandører ifølge den indgåede aftale.

Ud fra en samlet vurdering finder Landsskatteretten ikke, at virksomheden har godtgjort, at de fremlagte fakturaer har været reelle. Der er ikke på objektivt grundlag dokumenteret betaling af de fremlagte fakturaer.

Betaling er normalt ikke et krav for, at der foreligger momsfradragsret, men da der foreligger usædvanlige forhold omkring fakturaerne, har SKAT været berettiget til at tillægge virksomhedens dokumentation for betaling af fakturaerne betydning. De fremlagte fakturaer er efter det oplyste betalt kontant, hvilket anses for usædvanligt, når der henses til fakturabeløbenes størrelse, som typisk ligger på betalinger, herunder aconto, med beløb omkring 50.000 kr.

Det anses dog for tilstrækkeligt sandsynliggjort, at arbejdet faktisk er udført, da der er foretaget afregning fra [virksomhed10] for omdeling.

Landsskatteretten kan derfor tiltræde SKATs afgørelse om, at der har været tale om lønansatte medarbejdere, hvorfor der ikke kan foretages fradrag for købsmoms for de påståede underleverandører.

Der er foretaget enkelte sammentællingsfejl i SKATs opgørelse, hvilket korrigeres således:

Afgiftsperioden 2010

[virksomhed2] ApS

Dato

Beløb med moms

Beløb uden moms

Moms

Moms rettes til

31-03-2010

36.511,25

29.209,00

7.302,25

30-04-2010

71.325,00

57.060,00

14.265,00

31-05-2010

135.640,00

108.512,00

27.128,00

30-06-2010

(a)128.336,25

102.669,00

25.667,25

31-07-2010

116.380,00

93.104,00

23.276,00

31-08-2010

60.003,75

48.003,00

12.000,75

30-09-2010

50.010,00

40.008,00

10.002,00

31-10-2010

26.002,50

20.802,50

5.200,50

31-10-2010

32.642,50

26.114,00

6.528,50

30-11-2010

36.000,00

28.800,00

7.200,00

30-11-2010

31.008,75

24.807,00

6.201,75

31-12-2010

25.783,75

20.627,00

(b)7.200,00

5.156 kr.

I alt

749.643,75

599.715,50

151.972,00

149.928 kr.

Landsskatteretten nedsætter derfor ændringen af momstilsvaret med (7.200 kr. - 5.156 kr.) i alt 2.044 kr. for afgiftsperioden 2010.

Afgiftsperioden 2011

Den samlede nettoændring af afgiften for afgiftsperioden 2011 udgør 5 kr., hvorfor der ikke foretages ændringer for denne periode.

Landsskatteretten stadfæster herefter i øvrigt afgørelsen.