Kendelse af 13-07-2015 - indlagt i TaxCons database den 14-08-2015

SKAT har anset selskabet for afgiftspligtig ved indførsel og videresalg af olieprodukter (restproduktblandinger med tallolie) til virksomheder i Danmark, jf. kulafgiftslovens § 1 og svovlafgiftslovens § 1. For perioden 1. juni 2010 – 30. april 2011 er afkrævet 4.859.795 kr. i kulafgift og 268.431 i svovlafgift.

LandsskatterettenStadfæster SKATs afgørelse

Faktiske oplysninger

Selskabet driver virksomhed med import og salg af oliebrændsler til virksomheder, herunder varmeværker.

Selskabet har i årene 2010 og 2011 foretaget fakturering af hhv. 124 tons og 2041 tons af produktet Sylvablend PF 60 til varmeproduktion.

Sylvablend PF 60 (Tallbeck pitch fuel) er tallolie leveret fra Tyskland og Sverige. Tallolie udvindes i forbindelse med produktion af papir fra gran- og fyrretræer.

Produktet har været til analyse hos [virksomhed1]. Af rapport af 31. juli 2012 fremgår følgende:

”(…)

Prøven foreligger som en sort tyktflydende væske. Prøven er angivet at bestå af op til 22 % tall olie harpiks og resten er tall olie og tall olie beg. Rå tall olie består af alle de nævnte bestanddele, men muligvis ikke med det forhold, de har i prøven. Tall olie beg består af bl.a. af esterforbindelser. Analysen med FTIR bekræfter, at der er tale om tall olie, der ikke er ren. På den baggrund vil vi foreslå prøven tariferet i pos. 3803.000., som andre varer af tall olie.

(…)”

Af rapporten fremgår videre, at svovlindholdet er bestemt til 0,58 %.

Af erstatningsrapport af 4. januar 2013 fra [virksomhed1] fremgår følgende:

”(…)

Efter indsigelse fra forhandleren af vores tariferingsforslag for ”Sylvablend pf 60”, er sagen genovervejet.

Vores analyseresultat med FTIR viser en blanding af vegetabilske olie og deres estere. Fra producentens datablad fremgår det, at produktet har et syre tal på ca. 100. Disse oplysninger sammenholdt med angivelsen i producentens ”Safety data sheet”, at der er tale om en blanding af taloile og taloliebeg, har dannet grundlag for vores tariferingsforslag. Der er nu fremkommet oplysninger om, at det er et restprodukt og ikke en blanding af produkter.

Desuden har vi ikke være opmærksomme på, at der findes en svensk BTO for et produkt, der er meget lig det foreliggende produkt. Med denne viden vil vi ændre vores tariferingsforslag til 3807.00.90.00 (Nyoptryk januar 2013)

(…)”

Selskabet blev den 25. januar 2010 vejledt af SKAT om, at olie fra Sverige med toldposition 3807.00.90.00 er omfattet af afgiftspligten efter kulafgiftslovens § 1, stk. 1., nr. 4.

Selskabet har i den omhandlede periode ikke været registreret efter kul- og svovlafgiftsloven.

SKATs afgørelse

SKAT har for perioden 1. juni 2010 – 30. april 2011 afkrævet 4.859.795 kr. i kulafgift og 268.431 kr. i svovlafgift, idet selskabet er anset for afgiftspligtig ved indførsel og videresalg af olieprodukter (restproduktblandinger med tallolie) til virksomheder i Danmark, jf. kulafgiftslovens § 1 og svovlafgiftslovens § 1.

SKAT har lagt til grund, at det omhandlede produkt er omfattet af varekode 3807.00.90.00.

Produktet er anset for afgiftspligtigt i medfør af kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, vedrørende andre varer udvundet af saften af træ, som anvendes eller er bestemt til at anvendes til fremstilling af varme, samt svovlafgiftslovens § 1, nr. 2.

Det forhold, at produktet ikke er et kulbrintebrændstof medfører ikke afgiftsfritagelse.

Afgiften afregnes af virksomheder, der importerer og videresælger varerne, jf. svovlafgiftslovens § 10a (varemodtagere).

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at det omhandlede produkt ikke er omfattet af afgiftspligt efter hhv. kulafgifts- og svovlafgiftsloven.

Direktiv 2003, nr. 96, er udstedt med det formål at sikre en ensartet beskatning af energiprodukter i EU. Toldposition (KN-kode) 3807 er ikke omfattet af definitionen på energiprodukter, jf. direktivets artikel 2, stk. 1.

Denne definition afskærer ikke medlemslandene fra at afgiftspålægge andre brændsler, men det forudsætter, at de kan anses for omfattet af direktivets artikel 2, stk. 3. Her er det tredje sætning, der er relevant. Den første sætning omfatter produkter, der er omfattet af definitionen, men hvor der blot ikke er fastsat en afgiftssats, og anden sætning omfatter produkter, der er bestemt for anvendelse som motorbrændstof mv. Tredje sætning omfatter brændselsprodukter, og har som generel forudsætning, at der er tale om et kulbrintebrændstof.

Sylvablend PF 60 er ikke et kulbrintebrændstof, og er ikke omfattet af kulafgiftsloven. Heraf følger, at der ej heller foreligger afgiftspligt efter svovlafgiftsloven.

Såfremt produktet anses for afgiftspligtigt er det subsidiært anført, at afgiftspligten ikke påhviler selskabet.

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, er talolie, trætjære, vegetabilsk beg og andre varer udvundet af saften fra træ, som anvendes eller er bestemt til at anvendes til fremstilling af varme omfattet af afgiftspligten.

Af kulafgiftslovens § 10a fremgår, at afgiften betales i forbindelse med varemodtagelsen her i landet, medmindre varerne modtages efter reglerne i § 3. Erhvervsdrivende varemodtagere skal, inden varerne afsendes fra udlandet, anmelde sig hos told- og skatteforvaltningen. Anmeldelsen er gældende i 5 år.

Kulafgiftslovens § 3 fastslår, at registrerede virksomheder er berettiget til, uden at afgiften efter § 1, stk. 1, nr. 1-5, er berigtiget, fra udlandet at modtage og fra andre registrerede virksomheder at få tilført afgiftspligtige varer og varme.

Af svovlafgiftslovens § 1, nr. 2, fremgår, at der skal betales afgift af varer omfattet af kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, såfremt varen indeholder over 0,05 % svovl.

I henhold til svovlafgiftslovens § 18 betales afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet, medmindre varerne modtages efter reglerne i § 4.

Endvidere fremgår følgende af artikel 2 i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet (energibeskatningsdirektivet):

”3. Energiprodukter, ud over dem, der er fastsat en afgiftssats for i dette direktiv, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller brændsel til opvarmning, beskattes, alt efter anvendelse, med den sats der er fastsat for det tilsvarende motorbrændstof eller brændsel til opvarmning.

Ud over de afgiftspligtige produkter, der er nævnt i stk. 1, beskattes produkter, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof, eller som tilsætnings- eller fyldstof i motorbrændstof, med den sats, der er fastsat for det tilsvarende motorbrændstof.

Ud over de afgiftspligtige produkter, der er nævnt i stk. 1, beskattes ethvert andet kulbrintebrændstof, bortset fra tørv, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, med den sats, der er fastsat for det tilsvarende energiprodukt.”

Det kan lægges til grund som ubestridt, at det omhandlede produkt Sylvablend PF 60 er omfattet af KN-kode 3807.00.90.00.

På grundlag heraf finder Landsskatteretten, at produktet i henhold til ordlyden af kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, er omfattet heraf. Endvidere er produktet ikke omfattet af energibeskatningsdirektivet, jf. artikel 2, da dette ikke ses omfattet af den foretagne definition af energiprodukter, hvorfor der ikke i medfør heraf er noget til hinder for at anse dette for afgiftspligtigt efter national ret. Produktet er således med rette anset for afgiftspligtigt i medfør af kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, ligesom dette henset til det oplyste svovlindhold tillige er afgiftspligtigt efter svovlafgiftslovens § 1, nr. 2.

Da afgiftspligten efter kulafgiftslovens § 10a og svovlafgiftslovens § 18 påhviler selskabet stadfæstes den påklagede afgørelse.