Kendelse af 07-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 05-10-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Indehaverens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1/1 2009 – 31/12 2009

Moms af yderligere eget

Vareforbrug

6.430 kr.

2.265 kr.

5.961 kr.

Moms af yderligere omsætning

29.627 kr.

0 kr.

29.627 kr.

Faktiske oplysninger

Indehaveren har drevet værtshuset [virksomhed1] fra egne lokaler på adressen [adresse1] i [by1]. Virksomheden var registreret med CVR-nr. [...1].

Ejendommen var en beboelses- og forretningsejendom på 249 m2. Bodegaen lå i stuen. Lejligheden på 1. sal var udlejet, og indehaveren boede ikke i ejendommen.

Indehaveren har selvangivet et resultat af virksomhed med 350.372 kr. i indkomståret 2009.

Det fremgår af årsregnskabet for 2009, at nettoomsætningen udgør 923.671 kr. og andre driftsindtægter (lejeindtægter) er indtægtsført med 100.620 kr.

Bodegaen havde åbent hver dag. Der anvendes et kasseapparat i bodegaen. Omsætningen bogføres på grundlag af håndskrevne kasseopgørelser, herunder dagligt udskrevne z-boner. Der er ikke foretaget daglige kasseopgørelser og kasseafstemninger.

Der er huller i nummerrækkefølgen af z-boner, idet der mangler nummer 2216, 2239, 2331, 2338, 2403, 2484.

Indehaverens samlever har hjulpet til i et mindre omfang i baren, og hun har stået for kassebogføringen og konteringen heraf. Revisor sørgede for bogføringen halvårligt.

Værtshuset har en prisliste, hvor både varegruppe, nummer og pris er oplyst. Denne anvendes ved indslag af hvert enkelt salg i kasseapparatet.

Der er på grundlag af regnskaberne selvangivet følgende bruttoavance og omsætningstal:

Samlet

2008

2009

Omsætning

861.941 kr.

923.671 kr.

Heraf automatindtægt

- 20.849 kr.

- 27.790 kr.

Omsætning ekskl. automatindtægt

841.092 kr.

895.881 kr.

Vareforbrug

-353. 152 kr.

-309.487 kr.

Bruttoavance

Bruttoavance i procent

487.940 kr.

58,00 %

586.394 kr.

65,45 %

Øl/vand

2008

2009

Omsætning

Vareforbrug

501.050 kr.

-227.104 kr.

531.067 kr.

-207.967 kr.

Bruttoavance

Bruttoavance i procent

273.946 kr.

54,67 %

323.100 kr.

60,84 %

SKAT har gennemgået salgspriserne i virksomheden for afgiftsperioden 2009 ved et møde i virksomheden den 22. maj 2012.

Indehaveren har til SKAT oplyst, at varelageret er fysisk optalt på statustidspunktet, og er værdiansat på grundlag af indkøbspriser. Indehaverens samlever har renskrevet optællingen i et regneark.

Værdiansættelsen af varelageret udgør ifølge årsregnskabet 44.296 kr. både pr. 31. december 2008 og pr. 31. december 2009. En gennemgang af lister viser, at opgørelserne er næsten ens. Endvidere fremgår det af opgørelserne for varelageret for årene 2008, 2009 og 2010, at det er de samme indkøbspriser ekskl. moms, som er lagt til grund for varerne.

SKAT har gennemgået virksomhedens regnskabsmateriale og konstateret, at regnskabsmaterialet er mangelfuldt. SKAT har foretaget en skønsmæssig ansættelse af omsætning med udgangspunkt i en stykkontrol af virksomhedens bogførte varesalg og varekøb og forhøjet med differencen på i alt 118.509 kr.

Forbrug af egne varer

Indehaveren har selvangivet forbrug af egne varer til 12.660 kr. ekskl. moms, svarende til det i årsregnskabets note 4 oplyste. Beløbet fremgår af konto 1605 ”Et varekøb”, som er anført med 12.660 kr. ud fra standardsatserne for 2009. Beløbet er specificeret således:

”Standardsats 2009Forbrug af egne varer 2008

Drikkevarer 3.760

Mineralvand m.v.1.2501.250

Spiritus og likør 330 330

Vin, port-, frugt-og hedevin, champagne 1.1401.140

Øl 770 770

Andre drikkevarer 270 270

Tobak2.2802.280

Mad

12 torsdage pr. kvt. a 25,- (12x4 = 48)1.500

12 søndage pr. kvt.á15,- (12x4 = 48) 900

I alt pr. person8.440

Antal personer 2

Forbrugsenhed 1,512.660

Moms 25 % 3.165

I alt15.825”

Indehaverens husstand bestod af hans daværende samlever, deres to børn samt samleverens datter fra tidligere forhold. Alle børnene er under 14 år.

Der foreligger ikke løbende bogføring af varer udtaget til eget forbrug på baggrund af lister eller andet.

Indehaverens repræsentant har efterfølgende opgjort husstandens samlede forbrug af egne varer til 9.060 kr. ud fra de vejledende mindstesatser for forskellige varegrupper. Satserne fremgår af SKAT-meddelelse, offentliggjort i SKM2008.999.

Forbruget af egne varer er sammensat af varegrupperne drikkevarer og tobak, hvorefter der er beregnet 1,5 forbrugsenhed. Børnene er ikke medregnet i forbrugsenheder henset til varesortimentets sammensætning.

Indehaveren har vurderet sit eget forbrug i den private husholdning årligt og oplyst dette til SKAT som:

15 kasser øl

24 kasser vand

18 flasker vin

12 flasker spiritus

Indehaverens forbrug i bodegaen er oplyst til 10 genstande dagligt. Indehaverens daværende samlevers forbrug er vurderet til 15 genstande ugentligt.

Indehaveren har oplyst, at hans cigaretforbrug for kontrolperioden var 1,5 pakker dagligt.

SKAT har i sin afgørelse af 9. december 2013 opgjort indehaverens yderligere forbrug af egne varer til 25.720 kr., idet SKAT har opgjort indehaverens eget forbrug til 30.295 kr. og fratrukket det af indehaveren selvangivne forbrug vedr. øl, mineralvand og tobak med 4.575 kr. Beløbet er opgjort som øl 770 kr.+ tobak 2.280 kr. = 3.050 kr. ganget med 1,5 i forbrugsenhed.

Skatteankenævnet har ved klagebehandlingen af en sammenholdt indkomstsag vedrørende virksomhedens indehaver ændret SKATs afgørelse af udeholdt omsætning. Der henvises til Skatteankestyrelsens journal nr. [...].

Virksomheden er ophørt den 2. december 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet indehaverens salgsmoms med 29.627 kr. og udtag af varer til privat formål med 6.430 kr. i alt 36.057 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

1.Udeholdt omsætning

” (...)

Regnskabsgrundlag

For at et regnskab, der er vedlagt selvangivelsen, skal kunne anses for tilstrækkelig dokumentation for størrelsen af den skattepligtige indkomst og formue, må det som udgangspunkt forudsættes, at regnskabet er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

SKAT tilsidesætter virksomhedens regnskabsgrundlag, idet der er manglende nøjagtig bogføring af varekøb og andre erhvervsmæssige omkostninger for en del af 2. halvår 2009. Reglen står i bogføringslovens § 7, stk. 1.

Regnskabsgrundlaget er derfor ikke egnet som grundlag for skatteansættelsen.

SKAT kan herefter foretage en skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Reglerne står i skatte-kontrollovens § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3.

Omsætning

Alle indtægter er skattepligtige hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, og om de består i penge eller formuegoder af pengeværdi.

SKAT har foretaget et kvalificeret skøn. Vi har foretaget en stykkontrol med udgangspunkt i virksomhedens bogførte varesalg og varekøb.

Samtlige z-boner fra og med nr. 2140 til 2503 (ialt 363 stk.) vedrørende 2009 er gennemgået. Antal salg hver dag er for hver varegruppe indtastet i et regneark.

Varesalget er specificeret i varegrupper på grundlag af prislisten. ...

Herefter er mængder af varekøb sammenholdt med mængder af omsætningen og det er konstateret, at der er differencer, idet der ikke er solgt de mængder som der er indkøbt.

SKAT anser primolageret 2009 for at udgøre den samme som ultimolageret 2009, da både opgørelsen og værdiansættelsen ifølge fremlagte varelagerlister er uændret.

Derfor er der ikke forskydninger at indarbejde ved sammenholdelse af mængder mellem køb og salg.

Vi har ved beregning af differencerne alene lagt flaskeøl, fustager og spiritus til grund for den skønsmæssige opgørelse. Ved beregningerne er differencerne i enhederne ganget op med de faktiske salgspriser, som fremgår af prislisten og z-bonen.

Ved skønnet af spiritus er der taget udgangspunkt i den selvangivne omsætnings fordeling mellem 2 og 4 cl. genstande.

Det faktum, at der er tale om manglende omsætning understøttes endvidere af, at registreret antal returflasker til [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S er større (37.860 flasker) end det antal flaskeøl, der er bogført som indkøb (33.765 flasker). Hvad angår fustager er der returneret 81 stk., mens der er indkøbt 62 stk.

Omsætningen medregnes ved opgørelse af overskud af virksomhed, og beskattes som personlig indkomst. Det står i personskattelovens § 3, stk. 1.

Opgørelse af udeholdt omsætning:

Øl, flasker

Køb

optalt varekøb ifølge fakturaer/boner

30.705 stk.

SKAT’s opgørelse af ikke bogført varekøb ifølge fakturaer/boner

3.060 stk.

33.765 stk.

Salg

varegruppe 1, 3, 7 og 13 ifølge z-bon

-29.845 stk.

Difference

3.920 stk.

Forbrug egne varer

Privat husstand

15 kasser øl x 30 stk.

450 stk.

[person1]:

5 øl x 365 dage

1.825 stk.

[person2]:

5 øl x 52 uger

260 stk.

-2.535 stk.

Difference

1.385 stk.

Udeholdt omsætning

1385 flaskeøl x 18 kr.

=

24.930 kr.

Øl, fustager

Køb

60 stk. fustager 30 liter

1.800 liter

2 stk. fustager 25 liter

50 liter

SKAT’s opgørelse af ikke bogført varekøb ifølge fakturaer/boner 12 stk. fustager 30 liter

360 liter

2.210 liter

Salg

varegruppe 4, 11, 12, 17 og 18 ifølge z-bon i alt 3.355 fadøl (se efterfølgende specifikation)

Salg i liter

Varegruppe 4(0,50 l) 92 x 0,50 =

46,0 liter

Varegruppe 11 (0,50 l) 579 x 0,50 =

289,5 liter

Varegruppe 12 (0,50) 2.428 x 0,50 =

1.214,0 liter

Varegruppe 17 (0,30 l) 136 x 0,30 =

40,8 liter

Varegruppe 18 (0,30 l) 120 x 0,30 =

36,0 liter

I alt

1.626,3 liter

I alt

1.626 liter

Difference

584 liter

Svind

74 fustager x 1,5 liter

-111 liter

Difference

473 liter

Udeholdt omsætning

473/0,5 liter = 946 fadøl x 22 kr.

20.812 kr.

Spiritus

Køb

728 fl. (70 cl)

50.960 cl

12 fl. (50 cl.)

600 cl.

SKAT’s opgørelse af ikke bogført varekøb ifølge fakturaer/boner 40 fl.

2.800 cl.

54.360 cl.

Salg i centiliter

Varegruppe 2: 2 cl. x 9.575

19.150 cl

(”små skarpe”, blå gajol m.v.)

Varegruppe 8: 2 cl. x 1.019

2.038 cl

Varegruppe 14: 2 cl. x 928

1.856 cl

Varegruppe 15: 2 cl. x 5

10 cl

Varegruppe 20: 4 cl. x 578

2.312 cl

Varegruppe 22:

Varegruppe 24:

Varegruppe 44: 4 cl x 2.365

9.460 cl

I alt ekskl. gruppe 22 og 24

34.826 cl

Salg

Varegruppe 2, 8, 14, 15, 20, 44 i alt 14.927 salg/genstande svarende til i cl (se ovenstående specifikation)

34.826 cl.

Differencen (svare til ca. 279 flasker)

19.534 cl.

Forbrug egne varer

Privat husstand:

12 flasker x 70 cl.

-840 cl.

Svind (70 cl. flaske giver 30 genstande = 10 cl svind pr. flaske))

Indkøb bogført

728 flasker

Indkøb ikke bogført

40 flasker

Reduktion med forbrug egne varer

-12 flasker

I alt

756 flasker

756 flasker x 10 cl

-7.560cl.

Differencer (svarer til ca. 159 flasker)

11.134 cl.

Udeholdt omsætning

2 cl. (skønnet at 80 % af omsætningen ligger her)

8.907 / 2 cl = 4.453 genstande x 18 kr.

80.154 kr.

4 cl. (skønnet at 20 % af omsætningen ligger her)

2.227 / 4 cl = 556 genstande x 40 kr.

22.240 kr.

102.394 kr.

Opsamling

Omsætning

inkl. Moms

Moms

omsætning

ekskl. moms

Øl

24.930 kr.

4.986 kr.

19.944 kr.

Fustager

20.812 kr.

4.162 kr.

16.650 kr.

Spiritus

102.394 kr.

20.479 kr.

81.915 kr.

I alt

148.136 kr.

29.627 kr.

118.509 kr.

2.Forbrug af egne varer

(...)

Den selvstændige erhvervsdrivende skal til sin skattepligtige indkomst medregne årets samlede indtægter, herunder også værdien af varer udtaget fra egen virksomhed. Reglen står i statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Ved fastsættelsen af værdien af udtagne varer til privat, må der som udgangspunkt henses til det faktiske forbrug.

Der er ikke fremlagt dokumentation for omfanget af din og [person2]´s udtagelse af virksomhedens varer til privat forbrug, idet der ikke er foretaget løbende bogføring heraf. Forbruget af udtagne varer skal derfor fastsættes efter et skøn.

Det er SKAT´ s vurdering, at udtaget af øl og tobak er væsentligt større end det de anvendte vejledende mindstesatser rækker til.

Ved skønnet henses til virksomhedens varesortiment og husstandens størrelse.

Ved skønnet er endvidere henset til dine oplysninger om forbruget til dig og din husstand.

SKAT beregner skønnet på øl ud fra indkøbspriser, som fremgår af i varekøbsfakturaerne fra [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S. Der er eksempelvis indkøbspriser på 107 kr., 110 kr. og 117 kr. SKAT beregner skønnet på cigaretter ud fra indkøbspriser som fremgår af varekøbsfakturaer fra [virksomhed4]. Indkøbspriserne pr. pakke ligger i intervallet 22,50 kr. – 24,75 kr.

Dagligt/ugentligt forbrug i [virksomhed1] er for en genstand fastsat til hvad der svarer til indkøbsprisen for 1 øl ekskl. moms (prisen nedrundet).

Værdien af husstandens forbrug af egne varer kan opgøres således:

Øl

Den private husstand: 15 kasser øl x 110,00 kr.

ekskl. moms 1.650 kr.

Bodega – [person1]10 genstande (5 øl og 5 sodavand)

x 3,50 kr. ekskl. moms x 365 dage12.775 kr.

Bodega - [person2]:15 genstande (5 øl og 10 vand)

3,50 kr. ekskl. moms x 52 uger 2.730 kr.17.155 kr.

Tobak

[person1]1,5 pk. X 24,00 kr. ekskl. moms x 365 dage 13.140 kr.

I alt 30.295 kr.

Selvangivet

Øl 770,00 kr.

Tobak 2.280,00 kr.

I alt pr. person 3.050,00 kr.

1,5 forbrugsenhed1,5 x 3.050 kr.-4.575 kr.

Ændring i alt25.720 kr.

(...)

4.Salgsmoms ved udtagning af varer til privat formål

(...)

Der skal beregnes moms ved udtagning af varer til formål, som ikke vedrører din momspligtige virksomheds levering af varer og ydelser. F.eks ved udtagning til privat brug for virksomhedens indehaver og personale.

Udtagning og anvendelse af varer fra virksomheden, er sidestillet med levering mod vederlag.

Det er dog en betingelse, at der er opnået fuld eller delvis fradragsret ved indkøb, fremstilling m.v. af de pågældende varer. Reglen står i momslovens § 5, stk. 1.

SKAT har skønnet yderligere udtagning af varer til privat brug. Der henvises til den talmæssige opgørelse i punkt. 2.4.

Salgsmomsen beregnes med 25 % af 25.720 kr. = 6.430 kr.

5.Salgsmoms af udeholdt omsætning

(...)

Der skal betales moms af varer, der leveres mod vederlag her i landet. Momspligten forudsætter

således, at der er leveret en vare, og at der herfor er ydet et vederlag. Det står i momslovens § 4,

stk. 1.

Da virksomhedens regnskab, herunder regnskabsmateriale ikke er egnede som grundlag for en

opgørelse af den salgsmoms som virksomheden har angivet, foretager SKAT en skønsmæssig

ansættelse af momsen. Det står i opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der henses til, at der mangler bogføring af varekøb for en del af 2. halvår 2009.

SKAT har foretaget en kontrol af indkøbte mængder af øl, fustager og spiritus ved gennemgang af fakturaer og boner fra leverandører og sammenholdt med konkret salg i mængder. Denne kontrol viser en difference mellem købte og solgte mængder.

Udeholdt omsætning vedrørende salg af flaskeøl, fadøl og spiritus er opgjort til 148.136 kr. inkl. moms. Se punkt 1.4.

Da skønnet er beregnet ud fra salgspriser inkl. moms, skal momsen beregnes med 20 % af omsætningen på 148.136 kr. = 29.627 kr.

Det står i momslovens § 27, stk. 1, jf. § 33.

(...)

Derfor kan vi ændre din moms efter den almindelige frist

For momsperioden 1. halvår 2009 udløb angivelsesfristen den 1. september 2009. Det står i momslovens § 57, stk. 4.

Den almindelige frist for at ændre din momsopgørelse var 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Når vi ændrer momsopgørelsen, selvom fristen er overskredet, er det fordi vi vurderer, at angivelse af salgsmoms og købsmoms er sket groft uagtsomt og har bevirket, at momstilsvaret er sket på et forkert og ufuldstændigt grundlag.

Den almindelige frist står i skatteforvaltningslovens § 31, og den særlige mulighed for at ændre opgørelsen af din moms, efter at fristen er udløbet, står i § 32, stk. 1, nr. 3.

Vi er først blevet bekendt med forholdet ved mødet den 22. maj 2012, så fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er overholdt.

Dette er udelukkende relevant i forhold til ændringerne af moms, idet fristen for ændring af skatteansættelsen for 2009 udløber 1. maj 2013.

(...)”

SKAT har i udtalelse til Landsskatteretten af 28. februar 2013 anført følgende:

”(...)

SKAT har følgende kommentarer til nye påstande og oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Udeholdt omsætning

Kvalificeret skøn

Det skal præciseres, at SKAT har foretaget et kvalificeret skøn for at kunne komme til det resultat, at der er udeholdt omsætning. Det er sket ved en stykopgørelse af virksomhedens varekøb, herunder varekøb, som virksomheden under kontrollen har oplyst ikke er bogført. Mængden af varekøb er sammenholdt med mængden af omsætningen, og det er konstateret, at der ikke er solgt de mængder som der er indkøbt.

Det er SKAT´s klare opfattelse, at der ved beregningen af meromsætningen er taget behørigt hensyn til svind (spildte dråber).

For fustager (30 liters) er der taget 1,5 liter i svind, dv.s. 5 % i svind.

For spiritusflasker (70 cl) er der taget 10 cl i svind, dvs. 14,3 % i svind.

Der er fremlagt påstand om at meromsætning bør fremgå af bankkontoen (klagens side 3 øverst). Det må have formodningen imod sig, at en uregistreret omsætning vil fremgå af bankkontoen. SKAT lægger vægt på, at der også findes en kontantbeholdning i virksomheden, og derfor kan den fysiske pengestrøm for omsætningen ikke afgrænses til kun at fremgå af bankkontoen.

SKAT skal oplyse, at der er huller i nummerrækkefølgen af z-boner, det er dog ikke oplyst i sagsfremstillingen. Men det kan således konstateres, at der mangler nummer 2216, 2239, 2331, 2338, 2403, 2484. Det fremgår af BILAG 1.

Varelageropgørelsen

Der er fremført påstand om (klagens side 3 øverst), at det er lige så sandsynligt, at der er fejl i varelageropgørelsen som at der er fejl i omsætningen, og klager undrer sig derfor over at SKAT ikke har kritiseret varelageropgørelsen for 2009.

SKAT har ikke fundet det nødvendigt at kontrollere varelageret, idet indehaver på spørgsmål herom ved det indledende møde den 17. maj 2011 har oplyst, at varelageret er fysisk optalt på statustidspunktet af indehaver. Det er også oplyst, at indehavers daværende samleverske [person2] har renskrevet optællingen i et regneark. Det er på endnu et møde den 22. maj 2012 bekræftet, at varelageroptællingen er fysisk optalt. Indehaver har haft mulighed for at komme med bemærkninger til dette referat, og det har han ikke benyttet sig af. Revisor har under kontrolsagen indsendt varelagerlister, da disse manglede og det er sket uden at bemærke, at der kunne være fejl i varelagerlisten for 2009.

SKAT har således taget udgangspunkt i at optællingen reelt er foregået og sket korrekt. SKAT er derfor ikke enig i klagers talmæssige opgørelse på klagens side 3 og synspunkt om, at der er tale om at indkøbte øl, fustager og spiritus er på varelageret pr. 31. december 2009. SKAT fastholder at varerne er videresolgt.

Repræsentationsudgifter

Virksomhedens kunder anses for forretningsforbindelser. Gratis drink/øl til kunderne anses for repræsentationsudgifter med begrænset fradragsret efter ligningslovens § 8, stk. 4.

SKAT anser det dog ikke for dokumenteret i hvilket omfang indkøb vedrører en gratis uddeling, og det påhviler virksomheden at løfte bevisbyrden herfor.

SKAT finder ikke, når der ikke er fornøden dokumentation herfor, at der er grundlag for at klassificere en andel af de forbrugte varer som en repræsentationsudgift i stedet for omsætning.

Forskellige arrangementer i løbet af ugen

Virksomheden har tidligere oplyst på mødet 22. maj 2012, at der afholdtes en grisefest i juli måned, og en årlig krusefest i oktober (den der kan drikke 10 fadøl, får 1 gratis fadøl).

Der er tilføjet følgende arrangementer (klagens side 4 øverst).

Happy Hour

Det er oplyst (klagens side 4 øverst), at kunderne betaler et fast beløb, hvorefter de kan drikke alt det de kan inden for en afgrænset periode. Alt hvad kunderne drikker udover den pris, som de har betalt, er på [virksomhed1]s regning.

SKAT skal bemærke, at der ikke fremgår særlige salgspriser på prislisten til denne type arrangementer.

Der er ikke indslag i kasseapparatet og dermed en registrering på z-bonen, som dokumenterer, at kunder indbetaler ”et fast beløb”.

Rafling om prisen

Der er ikke indslag i kasseapparatet og dermed en registrering på z-bonen, som dokumenterer, at kunderne har betalt mellem 2 kr. og 12 kr. for en øl.

Fyraftensøl

Ved fyraftensøl hvor Bodegaen tilbyder 2 stk. for 1 stk´s pris, kan SKAT ikke udelukke at det er forgået, men omfanget er ikke dokumenteret af virksomheden.

Gratis omgang

SKAT kan ikke udelukke at det er forgået, men omfanget er ikke dokumenteret af virksomheden.

Returflasker til [virksomhed2] og [virksomhed3] A/S

Returflasker for øl er opgjort til 37.860 stk. og der er indkøbt 33.765 stk.

Fustager er opgjort til 81 stk. og der er indkøbt 62 stk.

SKAT anser det for dokumenteret, at minimum årets indkøb er forbrugt, idet det er en kendsgerning, at antallet af returflasker og returfustager er langt større end årets indkøb. SKAT mener derfor ikke, at differencen mellem indkøb og salg kan henføres til varelageret pr. 31. december 2009, som der er fremlagt påstand om.

Ansatte

Der er ikke bogført lønudgift og lønoplyst for 2 ansatte, og det er SKAT´s opfattelse at der dermed ikke er dokumenteret at aflønning er foregået ved ”fri bar” til de ansatte, som der er fremlagt påstand om

Forbrug af egne varer

Der er fremført påstand om at klagers egen vurdering af forbrug af egne varer under mødet den 22. maj 2012 ikke er korrekt (klagens side 6 øverst).

Det begrundes dels med at han nu oplyser, at der i forbruget af egne varer er indregnet den mængde af drink/øl, som han har uddelt gratis til kunderne og dels med at det er usandsynligt, at [person1] og hans familie har haft et så stort forbrug.

SKAT skal bemærke, at virksomheden er et værtshus, der primært er besøgt af stamkunder.

Virksomhedens kunder anses for forretningsforbindelser. Gratis drink/øl til kunderne anses for repræsentationsudgifter med begrænset fradragsret efter ligningslovens § 8, stk. 4.

SKAT anser det dog ikke for dokumenteret i hvilket omfang indkøb vedrører en gratis uddeling, og det påhviler virksomheden at løfte bevisbyrden herfor.

SKAT finder ikke, når der ikke er fornøden dokumentation herfor, at der er grundlag for at klassificere en andel af de forbrugte varer som en repræsentationsudgift i stedet for forbrug af egne varer som en indtægt.

Med hensyn til om [person1] og hans familie har haft et forbrug af den størrelse, skal SKAT præcisere at skønnet omfatter øl/sodavand og tobak, men ikke spiritus.

Det fremgår af afgørelsen, at betegnelsen ”genstande” i SKAT´s opgørelse af forbrug af egne varer både dækker over øl og sodavand.

10 genstande dagligt til [person1] er således 5 øl og 5 sodavand.

15 genstande ugentligt til [person2] er således 5 øl og 10 sodavand

SKAT skal endvidere præcisere, at prisfastsættelsen pr. genstand er sket ud fra de laveste priseksempler på varekøb af øl uanset om ”genstanden” er en øl eller sodavand. Det skal nævnes at indkøbspriser for sodavand er noget højere.

Der skal således mere ses på mængden og værdiansættelsen end betegnelsen af genstanden.

SKAT anser derfor ikke den samlede forhøjelse af forbrug af egne varer for urimelig, når der er tale om et skøn af det faktiske forbrug.”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om, at den yderligere salgsmoms skal nedsættes med 36.057 kr.

Som begrundelse for påstanden er anført følgende:

”(...)

ANBRINGENDER:

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at forhøje [person1]s tilsvar for 2009 med kr. 36.057.

Udeholdt omsætning

SK.A T skønner, at [person1] i 2009 har udeholdt omsætning for kr. 118.509. I forbindelse med at SKAT foretager et skøn, skal dette sandsynliggøres i henhold til skattekontrolloven. Vi finder ikke, at SKAT ikke har sandsynliggjort, at differencerne mellem varekøb og varesalg skyldes manglende omsætning.

Af nedenstående oversigt fremgår [virksomhed1]s omsætning fra 2007-2009.

ÅrOmsætning Ændring i forhold til året før

2007 kr. 1.009.790+ 14,3 %

2008kr. 861.941- 14,6 %

2009 kr. 923.671+ 7,2 %

Hvis den udeholdt omsætning tillægges omsætningen i 2009, vil dette betyde, at virksomheden ville have haft en omsætning på kr. 1.042.180, hvilket er en forøgelse på ca. 21 % i forhold til 2008.

[virksomhed1] har ligesom øvrige virksomheder i Danmark været påvirket af finanskrisen, hvilket betød, at virksomhedens omsætning i 2008 faldt med 14,6 % i forhold til 2007. Danmark var fortsat hårdt ramt af finanskrisen i 2009, og derfor er det urealistisk, at virksomhedens omsætning i 2009 skulle være forøget med 21 %. Endvidere ville en meromsætning på kr.118.509 fremgå af [person1]s bankkonto, hvilket ikke er tilfældet. Der kan således ikke være tale om, at [person1] har udeholdt omsætning på kr. 118.509.

Samtidig bedes Landsskatteretten bemærke, at det må anses for lige så sandsynligt, at der er fejl i varelageropgørelsen som at der er fejl i omsætningstallene.

I afgørelsen af den 7. november 2012 peger SKAT på, at varelageropgørelserne pr. 31. december 2008 og pr. 31. december 2009 næsten er identiske, men de stiller sig ikke kritiske ved, om varelageropgørelsen for 2009 rent faktisk er korrekt.

Nettoomsætning 923.671

Ændring i varelager-44.296

118.509 74.213

Andre driftsindtægter 100.620

Omkostninger til varer og hjælpematerialer -311.537

Andre eksterne omkostninger-192.074

Bruttofortjeneste 594.893

Råvarer og hjælpematerialer 118.509

Varebeholdninger 118.509

Med overstående opgørelse fremlægges hermed, hvad en ændring af værdiansættelsen af varelageret vil betyde for [virksomhed1]s resultat og varebeholdning.

Ved overstående opgørelse fremlægges hermed, hvad en ændring af værdiansættelsen af varelageret ville betyde for [virksomhed1]s resultat og varebeholdning. Differencerne mellem købte varer til videresalg, repræsentation, svind, m.v. og varesalg skyldes således blandt andet en manglende opgørelse af varelager.

Ydermere bedes Landsskatteretten bemærke, at differencerne mellem varekøb og varesalg skyldtes som tidligere oplyst en række udgifter som repræsentation, fri bar til medarbejdere og svind, m.v.

[virksomhed1] har forskellige arrangementer i løbet af en uge for at tiltrække kunder. Det er arrangementer såsom "Happy Hour", rafling om prisen på øl, fyraftensøl m.v.

Når virksomheden udbyder "Happy Hour" betaler kunderne et fast beløb, hvorefter de kan drikke alt det de kan inden for en afgrænset tidsperiode. Alt hvad kunderne drikker udover den pris, som de har betalt, er på [virksomhed1]s regning.

Flere gange om ugen har [virksomhed1]s kunder mulighed for at rafler om prisen på øl. Kunderne slår med et bæger med to terninger, og det som terningerne viser, skal kunden betale for øllen.

Kunderne skal således betale en pris mellem 2 og 12 kr. for en øl. [virksomhed1]s normale prise for en øl i 2009 var 18 kr. [person1] mister således mellem 6 og 16 kr. i indtjening på hver øl. Ved fyraftensøl kører [virksomhed1] tilbud på øl, 2 stk. for en pris. [virksomhed1] mister dermed 18 kr. i indtjening, hver gang en kunde benytter sig af dette tilbud.

Til tider giver [virksomhed1] også en gratis omgang til hele bodegaen, hvilket er en direkte udgift for [virksomhed1]. Ovenstående er således årsagen til differencerne.

I 2009 havde [person1] to ansatte medarbejdere til at passe bodegaen. I branchen er det således kutyme, at medarbejderne i baren skåler med gæsterne. Medarbejderne vil således drikke lidt i forbindelse med pleje af kunder, m.v. Ved denne kundepleje, vil der således blive forbrugt varer som ikke skal klassificeres som omsætning.

[virksomhed1] oplever til tider, at nogle af deres kunder løber fra regningen. Dette er naturligt på en bodega. Udover dette har [virksomhed1] også almindelig svind, som ikke er blevet slå ind på kassen. Disse forhold skal Skattemyndigheden ligeledes tage højde for.

I afgørelsen af den 7. november 2012 peger SKAT på, at den manglende omsætningen understøttes af, at der er registreret et større antal returflasker til [virksomhed2] og [virksomhed3] A/S end det antal flaskeøl, som er bogført. Dette forhold er vi ikke enige i. Differencen i returflasker og bogførte flasker skyldtes den manglende bogføring vedrørende ovenstående arrangementer.

Oversigt over bruttoavancen i 2008 og 2009

20082009

Omsætningkr. 861.941 kr. 923.671

Heraf automatindtægter kr. -20.849 kr. -27.790

Omsætning ekskl. automatindtægt kr. 841.092kr. 895.881

Vareforbrug kr. -353.152 kr. -309.487

Bruttoavance kr. 487.940 kr. 586.394

Bruttoavance i procent. 58,00 %65,45 %

Som det fremgår af ovenstående oversigt har omsætning i 2009 været større i forhold til 2008, mens vareforbruget har været mindre i forhold 2008.

Som følge af den uddybende redegørelse gøres det således gældende, at SKAT ikke har sandsynliggjort, at der er tale om udeholdt omsætning. Der er i stedet tale om en række omstændigheder som giver forskellen mellem de købte varer og salget. På baggrund af vores redegørelse, mener vi således ikke, at det kan være grundlag for at hæve [person1]s momstilsvaret i 2009 med kr. 29.627.

Forbrug af egne varer

SKAT vurderer, at [person1] i 2009 har haft et yderligere forbrug af egne varer på kr. 25.720. SKAT har foretaget dette skøn ud fra, at vor klient har vurderet husstandens årlige forbrug af egne varer til:

15 kasser øl

24 kasser vand

18 flasker vin

12 flasker spiritus

Yderligere har [person1] vurderet hans daglige forbrug til 10 genstande og 1,5 pakke

cigaretter og hans daværende samleverskes forbrug til 15 genstande ugentligt.

SKAT har fået denne vurdering af [person1] under mødet med vor klient den 22. maj. 2012 på virksomheden adresse. [person1] har uden tvivl følt sig presset og nervøs ved situationen og derfor misforstod han betydningen af "forbrug af egne varer". Ovenstående vurdering er derfor ikke korrekt.

Til tider giver [person1] en gratis omgang til hele bodegaen og til tider får bare en enkelt kunde en gratis drink/øl. Han uddeler gratis drinks/øl i et forsøg på at lokke kunderne til at komme tilbage en anden gang. Det er således et forsøg på at øge omsætningen. Vor klient troede, at han skulle indregnes dette i "forbrug af egne varer", da han forventede, at han skulle betale dette af egen regning. I ovenstående vurdering har [person1] derfor indregnet den mængde af varer, som han har uddelt gratis til kunderne. [person1]s vurdering af forbrug af egne varer, kan således ikke lægges til grund.

Det er endvidere usandsynligt, at [person1] og hans familie har haft et så stort forbrug. [person1] ville ikke have været i stand til at drive forretning, hvis han hver dag indtog mindst 10 genstande. [person1] og hans daværende samleverske drev [virksomhed1] med ganske få ansatte, og derfor stod de selv for næsten hele arbejdsbyrden. [virksomhed1] havde i gennemsnit åbent 7,6 timer alle ugens dage i 2009. Uden for virksomhedens åbningstider har [person1] og hans daværende samleverske også stået for rengøring, varebestilling, varekøb, og øvrige administrative opgaver. [person1] har derfor arbejdet langt over 37 timer om ugen. Hvis [person1] havde haft ovenstående forbrug, ville han ikke kunne varetage arbejdet som selvstændig.

Vi fastholder således, at det selvangivne beløb er i overensstemmelse med reglerne og dermed korrekt opgjort efter gældende satser.

Opgørelse af forbrug af egne varer efter statens satser:

Mineralvand m.v.

kr.

1.250

Spiritus og likør

kr.

330

Vin, port-, frugt-, og hedvin, champagne

kr.

1.140

Øl

kr.

770

Andre drikkevare

kr.

270

Tobak

kr.

2.280

I alt pr. person

kr.

6.040

Forbrugsenhed 1,5 * 6.040

kr.

9.060

Selvangivet

kr.

9.060

Der er urealistisk, at [person1] og hans familie har haft yderligere forbrug af egne varer for kr. 25.720. Yderligere har SKAT heller ikke sandsynliggjort, at vor klient har haft dette forbrug.

Der er således ikke grundlag for at øge [person1]s momsansættelse i 2009 med kr. 6.430.

(...)”.

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne baggrund for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskaber fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og mindstekravbekendtgørelsen for mindre virksomheder (lovbekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Da virksomhedens regnskabsmateriale for afgiftsperioden 2009 er mangelfuldt, idet der ikke er foretaget daglige kasseafstemninger, kan regnskabsmaterialet ikke lægges til grund for opgørelsen af afgiftstilsvaret. SKAT har derfor været berettiget til at fastsætte afgiftstilsvaret skønsmæssigt.

SKAT har foretaget en stykkontrol af virksomhedens varekøb sammenholdt med mængden af omsætningen, og det er konstateret, at der ikke er registreret salg i samme omfang som de mængder, der er indkøbt. SKAT har herefter forhøjet virksomhedens indkomst vedrørende udeholdt omsætning med 118.509 kr.

Skatteankenævnet har ved klagebehandlingen af en sammenholdt indkomstsag vedrørende virksomhedens indehaver ændret SKATs afgørelse af udeholdt omsætning til 108.509 kr.

Landsskatteretten har i en afgørelse af samme dato som nærværende sag med journal nr. 16-6764853 fundet, at skatteankenævnet har været berettiget til at ansætte den udeholdte omsætning til 108.509 kr. efter der er godkendt skønsmæssigt nedslag med 10.000 kr. til repræsentation.

Der er efter momslovens § 42, stk. 1. pkt. 5 ikke fradragsret for moms af indkøb, der bl.a. er anvendt til repræsentation og gaver. Der er alene adgang til begrænset fradrag for bl.a. hotel- og restaurations-ydelser, der afholdes strengt erhvervsmæssigt, jf. momslovens § 42, stk. 2. Udlevering af gratis øl som repræsentation i bodegaen anses ikke at være afholdt strengt erhvervsmæssigt, ligesom det ikke er omfattet af begrebet restaurationsydelser. Da indehaveren anses for at have opnået momsfradrag for indkøb af øl m.v, skal der beregnes udtagningsmoms af repræsentationen/gratis øl efter momslovens § 5, stk. 2, da varerne efter indkøbet er anvendt til formål, som ikke er fradragsberettigede efter momslovens § 42, stk. 1.

Da indehaveren ikke kan afløfte salgsmoms af repræsentationsudgifter på 10.000 kr. i henhold til momslovens § 42, stk.1, pkt. 5, skal salgsmomsen beregnes ud fra den samlede udeholdte omsætning på 118.509 kr. svarende til 29.627 kr.

Landsskatteretten stadfæster hermed SKATs afgørelse af den opgjorte salgsmoms med yderligere omsætning på 29.627 kr.

Landsskatteretten har endvidere i afgørelsen af samme dato som nærværende fundet, at SKAT har været berettiget til at opgøre et forbrug af egne varer for kategorierne øl, mineralvand og tobak. til 30.295 kr.

SKAT har ved opgørelsen af salgsmomsen fratrukket det af indehaveren selvangivne forbrug af egne varer med 4.575 kr. (opgjort som standardpriser for øl med 770 kr. og tobak med 2.280 kr. og ganget med 1,5 forbrugsenheder), og opgjort det yderligere forbrug af egne varer for øl og tobak til 25.720 kr. Salgsmomsen udgør 25 % svarende til 6.430 kr., hvormed SKAT har forhøjet momstilsvaret.

Landsskatteretten kan ikke fuldt ud tiltræde SKATs afgørelse vedrørende salgsmomsen på yderligere vareforbrug. SKAT har opgjort et vareforbrug på øl, vand og tobak, på 30.295 kr., men ved beregningen af det yderligere vareforbrug har SKAT ikke modregnet standardsatsen for sodavand på 1.250 kr., som virksomhedens indehaver har selvangivet. Det selvangivne vareforbrug for kategorierne øl, vand og tobak er i indkomstsagen med j.nr. [...] opgjort til 6.450 kr. (opgjort som 770 kr. + 2.280 kr. +1.250 kr. = 4.300 kr. x 1,5).

Ved opgørelsen af det yderligere forbrug, der er opgjort til 30.295 kr. skal der derfor fratrækkes det selvangivne beløb for disse varegrupper på 6.450 kr., hvilket giver et yderligere eget vareforbrug på 23.845 kr.

Salgsmomsen af det yderligere vareforbrug på 23.845 kr. udgør 25 %, svarende til 5.961 kr. SKATs afgørelse nedsættes derfor på dette punkt fra 6.430 kr. til 5.961 kr. med i alt 469 kr.

Den samlede salgsmoms for afgiftsperioden 2009 nedsættes herefter med 469 kr. fra 36.057 kr. til 35.588 kr.