Kendelse af 13-02-2015 - indlagt i TaxCons database den 03-04-2015

SKAT har ikke imødekommet selskabets anmodning om regulering af registreringsafgift vedrørende 11 køretøjer med i alt 164.360 kr. på baggrund af overgangsbestemmelsen i lov nr. 411 af 11. maj 2012, § 2, stk. 3, om mulighed for afgiftsberigtigelse på baggrund af mindstebeskatningsprisen.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, jf. nedenfor.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] A/S, cvr-nr. [...1], herefter kaldet Selskabet, anmodede ved brev af 29. juni 2012 SKAT, [motorcenter], om regulering af betalt registreringsafgift vedrørende egne (demo/værkstedsudlejning) registrerede biler i perioden 28. februar 2012 – 31. maj 2012.

Selskabet har oplyst, at reguleringen, der vedrører 11 køretøjer, er opgjort til 164.360 kr. i for meget betalt registreringsafgift, og udgør en tilbageførsel af en regulering af registreringsafgift, der blev foretaget i angivelsen for maj måned 2012 i forbindelse med modtagelsen af SKATs nyhedsbrev af 14. maj 2012 til virksomheder registreret efter registreringsafgiftsloven.

Nyhedsbrevet omhandler overgangsbestemmelser i tilknytning til vedtagelsen af L 94 om ændring af registreringsafgiftsloven. Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2012 og har virkning fra fremsættelsestidspunktet.

Efter overgangsbestemmelsen kan biler, hvorom der inden den 28. februar 2012 er indgået bindende aftale om køb eller leasing med slutbruger, og som anmeldes til afgiftsberigtigelse senest den 31. juli 2012, afgiftsberigtiges efter de regler, der var gældende forud for den 28. februar 2012, hvorefter afgiftsberigtigelsen kunne ske på grundlag af mindstebeskatningsprisen.

Anmodningen er for det enkelte køretøj vedlagt kopi af fakturagrundlag, kopi af køretøjets anmeldelse til registrering og kopi af ordre på køretøjet ved [virksomhed2]. Ordredato ved [virksomhed2] ligger for samtlige køretøjer før den 28. februar 2012. Køretøjerne er indregistreret efter 28. februar 2012 og inden den 31. juli 2012.

Selskabet beskæftiger sig med køb og salg af nyere brugte biler. Selskabet ejes af [virksomhed3] A/S, CVR.nr. [...2]. Selskabet har to søsterselskaber, herunder [virksomhed4] A/S, CVR.nr. [...3].

Selskabet og [virksomhed4] A/S er begge autoriserede Opel-forhandlere og serviceværksteder.

[virksomhed4] A/S indgik i 1995 hovedforhandleraftale med Opel. I forbindelse med stiftelsen af Selskabet ultimo 2005 blev der indgået en filialaftale mellem Selskabet og [virksomhed5] A/S om autoriseret salg og service af Opelbiler fra Selskabet. Filialaftalen blev oprettet under den allerede eksisterende hovedforhandleraftale med [virksomhed4] A/S.

Sagen omhandler køb af i alt 11 biler:

Bil

Stelnr.

1

[x1]

2

[x2]

3

4

[x3]

[x4]

5

[x5]

6

[x6]

7

[x7]

8

[x8]

9

[x9]

10

[x10]

11

[x11]

Det fremgår af salgsfakturaer, dateret inden for perioden 19. oktober 2011 til 9. maj 2012, at [virksomhed5] A/S har faktureret de respektive køretøjer til [virksomhed4] A/S.

Det fremgår endvidere af vognfaktura for hvert af køretøjerne, at [virksomhed4] A/S fakturerer de respektive køretøjer til [virksomhed1] A/S. Fakturaerne er dateret i perioden 12. marts 2012 til 1. juni 2012.

For så vidt angår 10 af køretøjerne er fremlagt vognfakturaer fra perioden 12. marts 2012 til 30. maj 2012, hvor [virksomhed1] A/S fakturerer de respektive køretøjer til [finans1] A/S, [by1].

Selskabet har herefter indgået leasingaftaler for 10 af køretøjerne, hvor Selskabet som leasingtager og [finans1] A/S som ejer og leasinggiver, indgår aftale om overdragelse af brugsretten til det i aftalen specificerede køretøj. 8 af aftalerne er dateret i perioden 12. marts 2012 til 6. juni 2012. 2 aftaler er udaterede.

For så vidt angår et af de 11 køretøjer, køretøj nr. 9, der er omfattet af anmodningen om regulering, er ejendomsretten bevaret i Selskabet, idet køretøjet ikke er faktureret/solgt til [finans1] A/S.

Repræsentanten har oplyst, at Opel yder tilskud til en række forskellige typer af biler, herunder egne registreringer af leasingbiler, medarbejdere med kørselsordninger, medarbejdere hos forhandler osv. Tilskud ydes til hvert selskab afhængig af egne indkøb. Tilskud udbetales i første omgang til [virksomhed4] A/S. Selskabets andel overføres herefter til Selskabet fra [virksomhed4] A/S.

SKAT [motorcenter]s afgørelse

[motorcenter] har truffet afgørelse om ikke at imødekomme Selskabets anmodning om regulering af registreringsafgift vedrørende 11 køretøjer med i alt 164.360 kr.

Af forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven – L 94 – der blev vedtaget i Folketinget den 10. maj 2012 fremgår det af § 1, nr. 2, at der i § 8 indsættes som stk. 9 og 10:

Stk. 9. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved afgiftsberigtigelse af køretøjer på grundlag af såvel udtagelse til eget brug som salg til en virksomhed, der erhvervsmæssigt handler med eller udlejer motorkøretøjer, eller salg til en sådan virksomheds nærtstående.

Af § 2, stk. 3, i L 94 fremgår det, at

Køretøjer, hvorom der er indgået skriftlig aftale om køb eller leasing med slutbruger, herunder leasingtager senest den 27. februar 2012 og som anmeldes til registrering i Køretøjsregisteret senest den 31. juli 2012, afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler i registreringsafgiftslovens § 8.

Det er motorcentrets opfattelse, at de omhandlede køretøjer ikke er indkøbt af [virksomhed4] A/S med henblik på anvendelse i virksomheden (indregistreres til eget brug som f.eks. demobil, værkstedsbil m.v.) – alle 11 køretøjer videresælges. [virksomhed4] A/S opfylder således ikke kravet om at være slutbruger i aftaler om levering af biler, der er indgået med [virksomhed5] A/S forud for den 28. februar 2012. På den baggrund anses de omhandlede køretøjer i dette led ikke for at være omfattet af overgangsordningen som præciseret i Nyhedsbrevet af 25. juni 2012.

Der er i sagen ikke fremlagt skriftlig dokumentation for, at [virksomhed4] A/S har indgået aftale vedrørende de 11 konkrete køretøjer om køb med Selskabet inden den 28. februar 2012. Ligeledes er der i sagen ikke fremlagt skriftlig dokumentation for, at Selskabet har indgået konkret aftale vedrørende 10 køretøjer om køb med [finans1] A/S inden den 28. februar 2012. På den baggrund anses de omhandlede køretøjer i disse led ikke for at være omfattet af overgangsordningen, som præciseret i Nyhedsbrevet af 25. juni 2012.

Det er motorcenterets opfattelse, at den generelle samarbejdsaftale mellem [virksomhed4] A/S og Selskabet om levering af køretøjer, der skal anvendes som demokøretøjer i Selskabet ikke medfører, at Selskabet kan anses som aftalepart i Order Workbench-aftalerne, der er indgået mellem [virksomhed4] A/S og [virksomhed5] A/S om de konkrete køretøjer.

Motorcentret anser [virksomhed4] A/S og [virksomhed1] A/S som selvstændige juridiske enheder.

Det er motorcentrets opfattelse, at aftaler ([virksomhed2] Order Workbench) om levering er indgået mellem [virksomhed5] A/S som sælger og DK 2820 – Selskabet – som forhandler.

Det forhold, at der af aftalerne mellem sælger og forhandler fremgår en leveringsadresse på køretøjerne, der er forskellig fra forhandlerens adresse, medfører efter motorcentrets opfattelse ikke en ændring af, hvilke parter, der har indgået aftalerne. Motorcentrets opfattelse støttes af den senere foretagne fakturering af køretøjerne.

Selskabets opfattelse

Repræsentanten har på Selskabets vegne nedlagt principal påstand om, at SKAT tilpligtes at tilbagebetale 164.360 kr. vedrørende for meget indbetalt afgift i perioden 28. februar 2012 – 31. maj 2012 for så vidt angår de 11 køretøjer.

Subsidiært er der nedlagt påstand om tilbagebetaling for 9 køretøjer, eventuelt med hjemvisning for så vidt angår den talmæssige opgørelse.

Til støtte for den nedlagte påstand er det gjort gældende, at samtlige 11 biler, omfattet af nærværende sag, er omfattet af overgangsbestemmelsen i § 2, stk. 3, jf. Lov nr. 411 af 11. maj 2012.

Det gøres i den forbindelse gældende, at der blev indgået bindende aftale om køb af samtlige 11 biler inden lovforslagets fremsættelse den 28. februar 2012, og at køretøjerne blev indkøbt med henblik på anvendelse til eget brug, og at dette også var hensigten forud for den 28. februar 2012.

Alle biler, bortset fra bil nr. 10 og 11, blev bestilt af Selskabet inden den 28. februar 2012. Bestillingen skete i Opel online styringssystem (Workbench) under anvendelse af Selskabets eget kundenummer [...1].

Alle 9 biler blev indkøbt med henblik på eget brug, hvilket understøttes af, at alle 9 biler er indregistreret med Selskabet som bruger. Indregistreringen skete under anvendelse af Selskabets egen tolddataplade.

Det forhold, at bilerne blev mellemfaktureret via [virksomhed4] A/S og midlertidigt finansieret via [virksomhed4]´ kredit i blandt andet Opel, ændrer ikke herved. Der skal i den forbindelse tages højde for, at omkostningen til denne mellemfinansiering er afholdt af Selskabet.

Den fælles bestillingsflade i [virksomhed5] A/S´ elektroniske bestillingssystem beror således udelukkende på historiske årsager, idet Selskabet i 2005 blev koblet på [virksomhed4] A/S´ eksisterende forhandleraftale med [virksomhed5] A/S.

[virksomhed4] har således på intet tidspunkt været ejer af de i sagen omhandlede biler, der er bestilt og betalt af Selskabet til eget brug. Henset til, at aftale om køb af biler blev indgået mellem Selskabet og [virksomhed5] A/S inden 28. februar 2012 med henblik på eget brug, er selskabet omfattet af overgangsordningen i § 2, stk. 3, i lov nr. 411 af 11. maj 2012 og dermed berettiget til tilbagebetaling af for meget betalt afgift.

Bilerne 10 og 11 adskiller sig ved, at de begge blev bestilt under anvendelse af [virksomhed4] A/S´ kundenummer.

Bil nr. 10 blev ved en fejl lagt ind i systemet under [virksomhed4] A/S´ kundenummer, uanset bilen fra bestillingstidspunktet var solgt til og tiltænkt til demobrug i [by2].

Bil nr. 11 blev bestilt af [virksomhed4] A/S. Der blev imidlertid allerede i januar 2012 indgået bindende aftale om videresalg af bilen fra [virksomhed4] A/S til Selskabet til brug for demoanvendelse i butikken i [by2].

Der blev både for så vidt angår bil nr. 10 og 11 indgået bindende aftale om køb til Selskabet inden 28. februar 2011 til Selskabets eget brug. Disse biler er derfor ligeledes omfattet af overgangsbestemmelserne i lov nr. 411 af 11. maj 2012 med den konsekvens, at Selskabet har krav på tilbagebetaling af afgift.

Det er nærmere vedrørende sagsfremstillingen anført:

[virksomhed4] A/S og Selskabet har siden 2005 benyttet samme ordresystem til brug for bestilling af biler, køb af reservedele, reklamationsbehandlinger m.v. Selskaberne anses i relation til Opels system som én forhandler.

Begge selskaber bestiller biler til egen forretning. Ordre afgives af selskabets egne ansatte under anvendelse af selskabets eget kundenummer hos Opel. [virksomhed4] A/S´ ordrenummer i [virksomhed5]s system er [...2], og Selskabets ordrenummer er [...1].

Ordrer afgivet af de to selskaber bekræftes straks elektronisk og fremgår herefter af [virksomhed5]s elektroniske ordresystem ”Workbench”.

Omkring leveringen er det anført, at biler bestilt af [virksomhed4] A/S leveres af Opel på selskabets forretningsadresse i [by3], og biler bestilt af Selskabet leveres af Opel på forretningsadressen i [by2].

Samtlige biler bestilt af Selskabet betales af Selskabet.

Finansieringen af biler fra begge selskaber sker i første omgang via en kredit hos [finans2] ([finans3]). Kreditaftalen er indgået mellem [finans2] ([finans3]) og [virksomhed4] A/S.

Kreditten er rentefri den første måned efter fakturering fra Opel. Ved udløb af den første rentefrie måned vælger [virksomhed4] A/S typisk at indfri bilerne via egen kassekredit.

Selskabet betaler i den forbindelse omkostningen ved denne kreditfacilitet af egne biler, svarende til den til enhver tid gældende kreditrente med et årligt tillæg på ca. 0,5 pct. til [virksomhed4] A/S.

Henset til den indledende fælles finansiering af biler tilhørende henholdsvis [virksomhed4] A/S og Selskabet, vælger [virksomhed5] A/S af historiske årsager at sende samtlige fakturaer til [virksomhed4] A/S´ adresse. Alle fakturaer vedrørende biler tilhørende Selskabet indeholder imidlertid en klar angivelse af, at Selskabet er rette leveringsadresse og dermed den reelle køber.

Bilerne viderefaktureres fra [virksomhed4] A/S til Selskabet i forbindelse med indregistrering af køretøjet. Fakturering sker dermed tidsmæssigt forskudt af den fysiske levering af bilerne til Selskabet. Indregistreringen af Selskabets biler sker under anvendelse af Selskabets egen tolddataplade.

Betaling fra Selskabet til [virksomhed4] A/S gennemføres i forbindelse med fakturering fra [virksomhed4] A/S til Selskabet.

Kundenavnet [virksomhed6] A/S er et levn i Opel systemet fra tidligere tider og henhører direkte til Selskabets forhandlernummer hos Opel. [virksomhed6] A/S hedder i dag [virksomhed4] A/S.

Repræsentanten har oplyst, at finansieringen af demobiler skete i henhold til en fast finansieringsramme indgået mellem Selskabet og [finans1] A/S på 3 mio. kr. for 2012.

Aftale om finansiering af demobiler i 2012 blev indgået mellem [finans1] A/S og Selskabet forud for den 28. februar 2012 og er dermed omfattet af overgangsreglen i § 2 i lov nr. 411 af 11. maj 2012.

Leasingfinansieringen af Selskabets demobiler ændrer derfor ikke ved, at samtlige biler er indkøbt til Selskabets eget brug, nemlig demobrug, og at aftale om både køb og finansiering, trods den efterfølgende fakturering, var indgået senest 27. februar 2012.

Landsskatterettens afgørelse

Ved lov nr. 411 af 11. maj 2012 indførtes en ændring af registreringsafgiftsloven, derved, at der i registreringsafgiftslovens § 8, efter første punktum, der har følgende ordlyd:

Den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er dets almindelige pris, indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov, ved salg til bruger her i landet på registreringstidspunktet eller, hvis told- og skatteforvaltningen inden køretøjets registrering udsteder bevis for afgiftsberigtigelsen, på tidspunktet for bevisets udstedelse.

indsattes

Den afgiftspligtige værdi må ikke være lavere end den pris, der er betalt for køretøjet, jf. dog § 9, stk. 4.

I § 8 indsattes ydermere bl.a. som stk. 9:

Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved afgiftsberigtigelse af køretøjer på grundlag af såvel udtagelse til eget brug som salg til en virksomhed, der erhvervsmæssigt handler med eller udlejer motorkøretøjer, eller salg til en sådan virksomheds nærtstående.

Det følger af lovens ikrafttrædelsesbestemmelse, at loven har virkning for køretøjer, der anmeldes til registrering i Køretøjsregisteret den 28. februar 2012 eller senere, idet det dog efter lovens § 2, stk. 3 gælder følgende overgangsbestemmelse:

Køretøjer, om hvilke der er indgået skriftlig aftale om køb eller leasing med en slutbruger, herunder en leasingtager, senest den 27. februar 2012, og som anmeldes til registrering i Køretøjsregisteret senest den 31. juli 2012, afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler i registreringsafgiftslovens § 8.

Det er ubestridt, at ordredatoen ved [virksomhed5] A/S for alle omhandlede køretøjer ligger før den 28. februar 2012, ligesom køretøjerne er indregistreret efter den 28. februar 2012 og inden den 31. juli 2012.

Ordrerne er som følge af hovedforhandleraftalen mellem [virksomhed5] A/S og [virksomhed4] A/S indlagt i [virksomhed4] A/S´ navn, og senere af [virksomhed5] A/S faktureret til [virksomhed4] A/S.

For så vidt angår køretøj nr. 2 og 11, der er bestilt ved anvendelse af [virksomhed4] A/S´ ordrenummer, finder Landsskatteretten det ikke dokumenteret, at Selskabet har forpligtet sig til køb senest den 27. februar 2012.

Landsskatteretten finder, at Selskabet for så vidt angår de resterende 9 af de i sagen omhandlede 11 køretøjer, nr. 1 og 3-10, overfor [virksomhed4] A/S forudsætningsvist må anses at have forpligtet sig til at aftage bilerne samtidig med bestilling.

For så vidt angår 10 af de omhandlede 11 køretøjer, er disse i perioden 12. marts 2012 til 30. maj 2012 videreoverdraget til [finans1] A/S, [by1]. Selskabet har herefter indgået leasingaftaler for disse køretøjer, med Selskabet som leasingtager og [finans1] A/S som ejer og leasinggiver. 8 af leasingaftalerne er dateret i perioden 12. marts 2012 til 6. juni 2012. 2 af leasingaftalerne er udaterede. Det er oplyst, at finansieringen af demobiler skete i henhold til en fast finansieringsramme indgået mellem Selskabet og [finans1] A/S på 3 mio. kr. for 2012.

To retsmedlemmer bemærker:

På baggrund af den mellem [virksomhed1] A/S og [finans1] A/S indgåede rammeaftale om finansiering af leasingbiler for 2012, anses der at være indgået skriftlig aftale om køb eller leasing med selskabet som slutbruger/leasingtager senest den 27. februar 2012. Selskabet kan herefter i henhold til overgangsbestemmelsen i § 2, stk. 3 i lov nr. 411 af 11. maj 2012afgiftsberigtige de pågældende køretøjer efter de hidtil gældende regler.

Disse retsmedlemmer stemmer for, at SKATs afgørelse ændres i overensstemmelse med Selskabets subsidiære påstand.

Retsformanden bemærker:

For så vidt angår de køretøjer, der er videreoverdraget til [finans1] A/S, findes det ikke godtgjort, at [virksomhed1] A/S forud for den 27. februar 2012 har indgået aftale om køb eller leasing som slutbruger, herunder som leasingtager, af de respektive køretøjer. Der er herved lagt vægt på, at de konkrete leasingaftaler ikke er indgået forud for den 27. februar 2012. Det forhold, at der er indgået aftale om en finansieringsramme findes ikke at kunne medføre et andet resultat. Der er herefter ikke for så vidt angår disse køretøjer grundlag for regulering af den betalte registreringsafgift på baggrund af overgangsbestemmelsen i lov nr. 411 af 11. maj 2012, § 2, stk. 3.

For så vidt angår køretøj nr. 9, stelnr. [x9], er denne bil ikke videreoverdraget. Selskabet må forudsætningsvist anses at have forpligtet sig til at aftage bilen ved ordredatoen, den 14. februar 2012. Selskabet må endvidere anses som slutbruger, hvorfor afgiftsberigtigelse for så vidt angår dette køretøj kan ske efter de hidtidige gældende regler, jf. overgangsbestemmelsen i lov nr. 411 af 11. maj 2012, § 2, stk. 3.

Landsskatteretten træffer afgørelse i overensstemmelse med stemmeflertallet, hvorfor SKATs afgørelse ændres, således, at anmodningen om regulering af registreringsafgift vedrørende 9 af de 11 køretøjer imødekommes. Der er tale om køretøj nr. 1 og 3-10. Der er ikke herved taget stilling til den talmæssige opgørelse.