Kendelse af 31-03-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-04-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsåret 2005

Yderligere momstilsvar ved salg af ure

23.359 kr.

0 kr.

Ugyldig

Afgiftsåret 2006

Yderligere momstilsvar ved salg af ure

37.792 kr.

0 kr.

Ugyldig

Afgiftsåret 2007

Yderligere momstilsvar ved salg af ure

16.069 kr.

0 kr.

Ugyldig

Afgiftsåret 2008

Yderligere momstilsvar ved slag af ure

43.935 kr.

2.775 kr.

Ugyldig

Afgiftsåret 2009

Yderligere momstilsvar ved salg af ure

22.200 kr.

5.755 kr.

14.100 kr.

Afgiftsåret 2010

Yderligere momstilsvar ved salg af ure

21.146 kr.

4.575 kr.

21.146 kr.

Faktiske oplysninger

SKAT har i forbindelse med Projekt Money Transfer modtaget oplysninger om virksomhedens transaktioner med en bank i Schweiz for indkomstårene 2005-2009. Ved brev af 21. juni 2011 anmodede SKAT virksomhedens indehaver om indsendelse af virksomhedens regnskabsmateriale for indkomstårene 2005-2009.

Virksomhedens indehaver afleverede regnskabsmaterialet i form af 3 ringbind den 27. juli 2011. I materialet manglede oplysninger om transaktioner på bankkonto [...57], som de modtagne kontroloplysninger vedrørte. Virksomhedens indehaver blev derfor i brev af 25. august 2011 anmodet om at indsende regnskab vedrørende denne konto samt vedrørende konto [...68].

Den 5. september 2011 orienterede virksomhedens indehaver SKAT om, at det ønskede materiale ikke eksisterede.

Den 5. september 2011, den 21. september 2011 og den 3. oktober 2011 drøftede virksomhedens indehaver sagen med SKATs sagsbehandler. Den 3. oktober 2011 afgav indehaveren yderligere oplysninger omkring handlen med ure, og han oplyste, at der var tale om en hobbyvirksomhed, der ikke var skattepligtig.

Den 14. november 2011 udsendte SKAT et forslag til afgørelse vedrørende indkomstårene 2005-2009.

Den 20. december 2011 afleverede virksomhedens indehaver regnskabsmateriale for indkomståret 2010. Derudover afleverede virksomhedens indehaver fakturaer vedrørende indkomstårene 2007 og 2008. Indehaveren afleverede yderligere kvitteringer og oplysninger vedrørende indsætninger i indkomstårene 2005 og 2006 den 23. april 2012.

SKAT udsendte et nyt forslag til afgørelse den 16. juli 2012, som vedrørte indkomstårene 2005-2010.

Det andet forslag til afgørelse udgjorde talmæssigt lavere forhøjelser end det første forslag til afgørelse, men var ellers tekstmæssigt identisk med det første forslag.

SKAT har opgjort virksomhedens yderligere omsætning, udgifter, købsmoms og salgsmoms for årene 2005-2010 til følgende:

2005

2006

2007

2008

2009

2010

Omsætning i alt

816.980

2.139.245

4.239.914

5.306.216

3.372.789

3.017.385

- salgsmoms

163.396

427.849

847.983

1.061.243

674.558

603.477

Udgifter i alt

700.183

1.950.289

4.159.569

5.086.540

3.261.788

2.911.657

- købsmoms

140.037

390.058

831.914

1.017.308

652.358

582.331

SKAT traf den 12. oktober 2012 afgørelse for indkomstårene 2005-2010, hvormed SKAT forhøjede klagerens yderligere indkomst med henholdsvis 93.438 kr., 151.165 kr., 64.276 kr., 275.740 kr., 88.801 kr. og 84.583 kr.

[Skatteankenævnet] traf den 19. november 2013 afgørelse for indkomstårene 2005-2010, hvorefter SKATs afgørelse for indkomstårene 2005 og 2007-2010 blev stadfæstet. Overskud af virksomhed for indkomstårene 2005 og 2007-2010 udgjorde således henholdsvis 93.438 kr., 64.329 kr., 286.840 kr., 111.821 kr. og 102.883 kr. Klagerens yderligere indkomst for indkomståret 2006 blev nedsat med 32.400 kr., hvorefter overskud af virksomhed for indkomståret 2006 udgjorde 148.945 kr.

Virksomheden har angivet moms kvartalsvis for afgiftsperioden 1. november 2006-31. december 2008 og halvårligt for afgiftsperioden 1. januar 2009-31. december 2010.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2005-2010 med henholdsvis 23.359 kr., 37.792 kr., 16.069 kr., 43.935 kr., 22.200 kr. og 21.146 kr.

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2005-2010 som følge af, at virksomhedens indehaver anses for værende erhvervsdrivende for de indsætninger og hævninger, som fremgår af klagerens private konti. Overskuddet heraf anses for overskud i virksomheden.

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomhedens forhøjede momstilsvar for afgiftsperioden 2005-2010 nedsættes til 0 kr.

Der henvises i det hele til de for skatteankenævnet fremførte påstande vedrørende klage over SKATs ansættelse af indkomst for indkomstårene 2005-2010.

Landsskatterettens afgørelse

Formalitet – indkomstårene 2005-2010

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen. Har det betydning for den afgiftspligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Uanset fristerne i § 31, kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4.

Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, bestemmer, at SKAT, såfremt den skattepligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har fastsat momstilsvaret på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, kan ændre skatteansættelsen.

En ændring af afgiftstilsvaret kan kun foretages efter ovennævnte § 32, stk. 1, såfremt den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt.

Af bestemmelsens 2. pkt., fremgår det, at en ændring af afgiftstilsvar, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Angivelsesfristerne for kvartalsvise angivelser var for afgiftsperioden 2005-2010 én måned og 10 dage efter kvartalets udløb, med undtagelse af 2. kvartal, hvor angivelsesfristen var den 17. august. For halvårlige angivelser var angivelsesfristerne for afgiftsperioden 2005-2010 henholdsvis den 1. september i afgiftsåret og den 1. marts året efter.

Afgiftsperioden 2005- 2007 og 1.-3. kvartal 2008

Fristen for at sende varsel om fastsættelse eller ændring af momstilsvaret efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, for afgiftsperioden 2005-2007 udløb den 10. februar i henholdsvis 2009, 2010 og 2011. For afgiftsperioden 2008 udløb fristen for 1.-3. kvartal henholdsvis den 10. maj, den 17. august 2011 og den 10. november 2011.

SKAT sendte første forslag til ændring af momstilsvaret for afgiftsperioden 2005-2007 og 1.-3. kvartal 2008 til virksomhedens indehaver den 14. november 2011, og fristen er derfor overskredet. SKAT kunne derfor alene ændre virksomhedens momstilsvar for den pågældende afgiftsperiode, efter en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4.

Henset til at virksomhedens indehaver ikke har oplyst SKAT om de store indsætninger og hævninger i øvrigt på indehaverens private bankkonti, der var forbundet med indehaverens handel med ure, at handlerne havde et betydeligt større omfang end de handler, der var selvangivet over erhvervskontoen, og at den private handel med ure var identisk med den erhvervsmæssige handel med ure, finder Landsskatteretten, at indehaveren ved mindst grov uagtsomhed har udeholdt omsætning fra indkomstbeskatning i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Der blev den 3. oktober 2011 afholdt møde mellem virksomhedens indehaver og SKAT, og efterfølgende modtog SKAT yderligere materiale fra indehaveren.

Idet SKAT anses for at have fået kundskab om sagens forhold den 3. oktober 2011, anses 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., for at løbe fra dette tidspunkt. Det første forslag til afgørelse blev udsendt den 14. november 2011, og fristen er derfor overholdt.

Den 20. december 2011 og 23. april 2012 afleverede virksomhedens indehaver yderligere materiale til sagen til SKAT, og SKAT udsendte som følge heraf nyt forslag til afgørelse den 16. juli 2012, hvor forhøjelsen for afgiftsperioden 2005-2007 blev nedsat i forhold til første forslag til afgørelse af 14. november 2011. SKAT traf derefter afgørelse i sagen den 12. oktober 2012, hvor forhøjelsen i afgiftsperioden 2006 blev yderligere nedsat.

Fristen på 3 måneder, i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., skal regnes fra udsendelsen af SKATs forslag til afgørelse den 14. november 2011. Fristen for udsendelse af afgørelse var derfor den 14. februar 2012. Da SKAT først traf afgørelse den 12. oktober 2012, er 3-måneders fristen overskredet.

Det forhold, at virksomhedens indehaver mødte op hos SKAT den 20. december 2011 med yderligere materiale, kan ikke i sig selv medføre fristforlængelse. Sagen lå stille frem til 23. april 2012, hvor indehaveren igen mødte op med yderligere materiale. Der foreligger ingen oplysninger om, at SKAT og indehaveren indgik en aftale om fristforlængelse i den mellemliggende periode.

Landsskatteretten finder derfor, at SKATs afgørelse vedrørende momstilsvaret for afgiftsperioden 2005-2007 og 1.-3. kvartal 2008 er ugyldig.

Afgiftsperioden 4. kvartal 2008

SKAT sendte første forslag til ændring af momstilsvaret for afgiftsperioden 4. kvartal 2008 til virksomhedens indehaver den 14. november 2011 og traf endelig afgørelse vedrørende momstilsvaret for den pågældende afgiftsperiode den 12. oktober 2012.

Fristen for at sende varsel om fastsættelse eller ændring af momstilsvaret for afgiftsperioden 4. kvartal 2008 efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, udløb den 10. februar 2012, mens fristen for SKATs afgørelse for den pågældende afgiftsperiode udløb den 10. maj 2012.

SKATs forslag til afgørelse af 14. november 2011 blev udsendt inden for fristen den 10. februar 2012. Fristen for SKAT til at ændre virksomhedens momstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 31, var derimod overskredet for afgiftsperioden 4. kvartal 2008, idet SKAT først traf afgørelse den 12. oktober 2012.

Det forhold, at virksomhedens indehaver både den 20. december 2011 og den 23. april 2012 indsendte yderligere materiale til SKAT, kan ikke medføre et andet resultat. Der ses ikke at være anmodet om fristforlængelse fra indehaverens side, og der foreligger desuden ikke oplysninger, der medfører, at SKAT ikke havde grund til at træffe afgørelse senest 3 måneder efter fristerenes udløb i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Landsskatteretten finder derfor, at SKATs afgørelse vedrørende momstilsvaret for afgiftsperioden 4. kvartal 2008 er ugyldig.

Afgiftsperioden 2009 og 2010

Fristen for at sende varsel om fastsættelse eller ændring af momstilsvaret efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, udløb for 1. og 2. halvår 2009 henholdsvis den 1. september 2012 og den 1. marts 2013 og for 1. og 2. halvår 2010 henholdsvis den 1. september 2013 og den 1. marts 2014. Fristen for SKATs afgørelse udløb for 1. og 2. halvår 2009 henholdsvis den 1. december 2012 og den 1. juni 2013 og for 1. og 2. halvår 2010 henholdsvis den 1. december 2013 og den 1. juni 2014.

SKAT sendte første forslag til ændring af momstilsvaret for afgiftsperioden 2009 og 2010 til virksomhedens indehaver den 14. november 2011 og traf afgørelse den 12. oktober 2012. Da SKATs forslag og afgørelse blev udsendt inden for de ordinære frister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, anses SKAT for berettiget til at ændre virksomhedens momstilsvar for de pågældende afgiftsperioder.

Momstilsvar for afgiftsperioden 2009 og 2010

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a, kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Efter bestemmelsens stk. 2, er den fradragsberettigede afgift afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden, den afgift, som efter § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land, den afgift, som efter § 12 påhviler varer, som virksomheden har indført fra steder uden for EU, jf. dog § 69, stk. 2, og den afgift, der skal betales efter §§ 6 og 7.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55, stk.1.

I henhold til momslovens § 56, stk. 1, skal virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a, for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar.

Efter bestemmelsens stk. 2, fremgår det, at den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande, indførsel af varer fra steder uden for EU, fraførsler fra afgiftsoplag m.v. og betalingspligtige køb efter § 46, stk. 1, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden.

Efter bestemmelsens stk. 3, er den indgående afgift i en afgiftsperiode afgiften efter denne lov på virksomhedens fradragsberettigede indkøb m.v. efter kapitel 9 i perioden.

Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, at virksomheder registreret efter § 47, efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen skal angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. Det fremgår af momsbekendtgørelsen (BKG nr. 663 af 16. juni 2006).

Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har ved afgørelse af samme dato som nærværende stadfæstet SKATs opgørelse af yderligere omsætning ekskl. moms i virksomheden for indkomstårene 2009 og 2010, som skal danne grundlag for opgørelsen af den skyldige salgsmoms for afgiftsperioden 2009 og 2010.

Under henvisning hertil finder Landsskatteretten, at indehaveren har været forpligtet til at afregne salgsmoms i virksomheden, og at SKAT har været berettiget til at fastsætte momsen med udgangspunkt i den yderligere beregnede omsætning for virksomheden.

SKAT har beregnet salgsmomsen for afgiftsperioden 2009 og 2010 til henholdsvis 674.558 kr. og 603.477 kr.

SKAT har ligeledes beregnet købsmomsen for afgiftsperioden 2009 og 2010 til henholdsvis 652.358 kr. og 582.331 kr.

Landsskatteretten har ved afgørelse af samme dato som nærværende afgjort, at virksomhedens indehaver for indkomståret 2009 har dokumenteret et fradragsberettiget køb på 40.500 kr. inkl. moms, hvoraf fradrag for købsmomsen udgør 8.100 kr.

Købsmomsen for afgiftsperioden 2009 kan herefter opgøres til (652.358 + 8.100 kr.) 660.458 kr.

Virksomhedens yderligere momstilsvar for afgiftsperioden 2009 og 2010 kan herefter opgøres til følgende:

2009

2010

Salsmoms

674.558 kr.

603.477 kr.

Købsmoms

-660.458 kr.

-582.331 kr.

Yderligere momstilsvar

14.100 kr.

21.146 kr.

Landsskatteretten nedsætter derfor forhøjelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 2009 til 14.100 kr., og stadfæster SKATs afgørelse for afgiftsperioden 2010.