Kendelse af 22-05-2018 - indlagt i TaxCons database den 09-06-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2.-4. kvartal 2010

Forhøjelse af momstilsvar

328.145 kr.

0 kr.

328.145 kr.

1.-4. kvartal 2011

Forhøjelse af momstilsvar

801.284 kr.

0 kr.

801.284 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] v/[person1], cvr-nr. [...1]/SE-nr. [...2], blev i indkomstårene 2010 og 2011 drevet med branchekode 451920 ”engros- og detailhandel med lastbiler og påhængsvogne m.v.”. Af virksomhedens årsregnskab for indkomståret 2010 fremgår det, at virksomheden havde en omsætning på 2.302.686 kr. og et resultat før renter på 725.323 kr.

Af den nuværende Erhvervsstyrelses oplysninger fremgår det, at virksomhedens indehaver ved underskrift den 13. april 2010 anmodede om registrering af virksomheden og kvartalsvis momsafregning gældende fra den 1. maj 2010 og med EU-erhvervelsesmoms.

Det fremgår af virksomhedens registreringsbevis af 26. september 2012, at virksomheden havde opstart 1. maj 2012, og at den blev momsregistreret samme dato.

Virksomhedens momsangivelser for afgiftsperioden 2.-4. kvartal 2010 udgjorde i alt -11.451 kr., fordelt på salgsmoms med 6.995 kr. og købsmoms med -18.446 kr.

Virksomhedens momsangivelser for afgiftsperioden 1.-2. kvartal 2011 udgjorde i alt 35.265 kr., hvoraf salgsmoms udgjorde 439.311 kr. og købsmoms udgjorde 404.046 kr.

Den 16. januar 2012 foretog politiet ransagning på adresserne [adresse1], [adresse2] og [adresse3] i [by1].

Der blev i den forbindelse fundet regnskabsmateriale for virksomheden, som SKAT efterfølgende har gennemgået.

Under ransagningen på [adresse1] blev der fundet følgende materiale for [virksomhed1] og virksomhedens indehaver for årene 2010 og 2011:

217 Bilag for [virksomhed1] for perioden juni – december 2010

218 Regnskab 2010 for indehaveren, kontospecifikation 2011 for indehaveren, lønspecifikation 2011, lagerliste og andre specifikationer.

219 Bilag for [virksomhed1] for perioden januar – marts 2011

220 Bilag for [virksomhed1] for perioden april – juni 2011

221 Bilag for [virksomhed1] for perioden juli – august 2011

222 Bilag for [virksomhed1] for perioden september – december 2011

223 Bilag for [virksomhed1] for perioden januar 2012

224 Fakturaer udstedt af indehaveren med cvr-nr. [...3] fra nr. 1 af 3. maj 2010 til nr. 226 af 12. januar 2012

225 Bilag april-juni 2010 for såvel [virksomhed2] ApS som for [virksomhed1]

SKAT har ligeledes indhentet kontoudtog hos virksomhedens pengeinstitutter ved editionskendelse. Det drejer sig kontoudtog for konto [...07] for perioden 16. april 2010 til 25. januar 2012, virksomhedens kontospecifikationer for perioden 1. januar 2011-31. december 2011 og kontoudtog for konto [...55] for perioden 10. juli 2009-28. juni 2010.

SKAT har sammenholdt bilagsmaterialet med hævede og indsatte beløb på konto [...07] i [finans1] for årene 2010 og 2011. SKAT har herefter konkluderet, at udgående afgift for år 2010 kan opgøres til 415.408,15 kr. og indgående afgift udgør 98.712 kr. For år 2011 har SKAT opgjort udgående afgift til 1.153.631,02 kr., mens indgående afgift er opgjort til 317.083,82 kr.

Ved ransagningen den 12. januar 2012 blev virksomhedens indehaver sigtet for momssvig, og den 18. november 2014 blev sagen afgjort ved Retten i [by2], hvor indehaveren blev kendt skyldig i bl.a. momssvig i årene 2006-2011 og 2012-2014.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2.-4. kvartal 2010 med 328.145 kr. og for afgiftsperioden 1.-4. kvartal 2011 med 801.284 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Den 4. april 2006 blev du af skifteretten i [by3] erklæret konkurs med virksomhed, [virksomhed3], cvr [...3].

Den 17. april 2009 indleverede du ansøgning til skifteretten i [by2] med anmodning om gældssanering.

Den 18. august 2009 indledte skifteretten gældssaneringssagen. Skifteretten antager advokat [person2], som din medhjælper.

Den 22. august 2009 indrykker skifteretten annonce i Statstidende, med præklusiv proklama og en anmeldelsesfrist på 8 uger.

Den 12. januar 2010 afsiger skifteretten kendelse om gældssanering, hvoraf det fremgår, at usikret gæld stiftet før den 18. august 2009 bortfalder.

Af advokatens skrivelse af 26. november 2009 beskrives dine faktiske forhold således:

”Du bor hos din datter, [person3], på [adresse2], [by1]. [adresse2] ejes af [person3].

Her råder du over et værelse, mens I er fælles om stue, køkken og badeværelse.

Iflg. den indgåede lejeaftale, gældende fra 1. januar 2008, betaler du en husleje på 3.500 pr. mdr. og et bidrag til el og varme på 400.”

Af SKATs register for angivelsesoplysninger ses det, at der for CVR [...3], som blev anvendt under driften af vognmandsforretningen, er indgivet momsangivelser til og med april måned 2006. Virksomheden var pligtig til at angive månedsvis.

I forbindelse med konkursen i april 2006 bliver CVR [...3] lukket. Alle registreringsforhold ophører pr. 4. april 2006.

Den 1. maj 2010 bliver cvr. [...3] genåbnet med SE nr. [...2].

SE nr. [...2] bliver registreret for moms med virkning fra 1. maj 2010 og skal angive hvert kvartal.

Pr. 1. maj 2012 bliver SE nr. [...2] registreret for import og pr. 1. juli 2012 bliver den registreret som indeholdelsespligtig for A-skat og AM-bidrag.

Den 16. januar 2012 foretog [politiet] ransagning på adressen [adresse1], [by1].

Der blev i den forbindelse fundet regnskabsmateriale for din virksomhed, som efterfølgende er gennemgået af SKAT.

Desuden har SKAT haft adgang til kontoudtog indhentet ved editionskendelse hos dine pengeinstitutter.

Det drejer sig om konto [...55] hos [finans2] for perioden 16. juli 2008 til 28. juni 2010, hvor den ophører. På denne konto er der ikke indgået eller hævet beløb med erhvervsmæssige tilknytning efter momsregistreringen den 1. maj 2010.

Konto [...07] hos [finans1] for perioden 16. april 2010 til 25. januar 2012.

Den 16. januar 2012 blev der også ransaget på adressen [adresse2] og [adresse3], begge [by1]. Du har stået tilmeldt i cpr. på [adresse2] siden 1. september 2007 og indtil den 11. maj 2012.

Af politiets rapport om bopælsoplysninger er der konstateret følgende om de 2 adresser (der citers fra rapporten):

”I rækkehuset [adresse2] var der et soveværelse, hvilket blev benyttet af [person3] idet hun ved ransagningen sagde: ”jeg har ikke fået redt min seng”. Klædeskabet i soveværelset var fyldt med kvindetøj. I en kurv indeholdende tøj og tasker blev [person3]’s bærbare computer fundet tændt.

På badeværelset var der alene ting hidrørende fra en kvinde, bl. a. hygiejne bind.

På gæsteværelset var der flere flyttekasser indeholdende kvindetøj. Personlige papirer tilhørende [person3], samt kvindetasker.

I entreen / bryggers var der 2 par kvindesko.

[person3] blev forespurgt om, hvem der boede på stedet. Hun forklarede, at for det meste var det hende, men hun boede også på [adresse3]. Hendes far boede nogle gange på adressen [adresse2].

I huset [adresse3] var der et soveværelse, som bar præg af at blive brugt af 2 personer. Der var 2 store klædeskabe indeholdende store mængder herretøj samt kvindetøj. I klædeskabene var der også en del herresko. På 1. sal var der et værelse, som bar præg af at være benyttet af en dreng idet der var en masse computerdele og adskilte fjernstyrede biler.

[person3] oplyste, at værelset blev benyttet af hendes bror. [person3] blev spurgt om, hvor hun boede, hvorefter hun svarede: ”jeg bor herinde på gæsteværelset”. I pågældende værelse var ingen former for personlige genstande, foreholdt dette forklarede [person3], at hun sov der engang imellem.”

Fra politiets ransagningsrapport over [adresse3] fremgår det, at der på gæsteværelset blev fundet et løst liggende haglgevær. [person3] oplyste, at haglgeværet tilhørte dig.

Af ransagningsrapporten for [adresse2] fremgår, at politiet under ransagningen ikke fandt noget, som skulle tilhøre dig.

Under ransagningen på [adresse1] blev der fundet følgende materiale, som politiet har stillet til rådighed for en nærmere gennemgang. Der nævnes kun de koster, som er relevante for dine indkomst- og momsmæssige forhold.

217 Bilag for [virksomhed1] v/[person1] for perioden juni - december 2010.

218 Regnskab 2010 for [person1]. Kontospec. 2011 for [person1]. Lønspec. 2011. Lagerliste og andre specifikationer.

219 Bilag for [virksomhed1] v/[person1] for perioden januar - marts 2011.

220 Bilag for [virksomhed1] v/[person1] for perioden april - juni 2011.

221 Bilag for [virksomhed1] v/[person1] for perioden juli - august 2011.

222 Bilag for [virksomhed1] v/[person1] for perioden september - december 2011.

223 Bilag for [virksomhed1] v/[person1] for perioden januar 2012.

224 Fakturaer udstedt af [person1] med cvr. [...3] fra nr. 1 af 30/5 2010 til nr. 226 af 12. jan. 2012.

225 Bilag april, maj og juni 2010 for såvel [virksomhed2] som for [virksomhed1] v/ [person1].

Ved gennemgangen af konto i [finans1], er det også konstateret, at du har betalt for nogle sættevogne, der er købt i udlandet.

Af dit bilagsmateriale fremgår det, at ved køb i udlandet er der anvendt / oplyst cvr. [...4] tilhørende [virksomhed2].

Det må dermed fastslås, at der er sket en væsentlig sammenblanding af din private / erhvervsmæssige økonomi og selskabets økonomi, da der tilsyneladende ikke er sket fakturering mellem dig og [virksomhed2].

Foretagne betalinger for køb i udlandet er opført under konto 6 på bilag A og B / 2010.

Af SKATs kontrolbilag R75 / 2010 ses, at der er indregistreret følgende sættevogne på dit CPR-nr.

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

Af de udstedte fakturaer ses det, at de har været udlejet i 2010.

Desuden er følgende køretøjer indregistreret på dit CPR-nr.

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

2. Sagens faktiske forhold udgående afgift 2010.

Der er foretaget gennemgang af koster 217 og koster 225.

Koster 217 indeholder bilag for virksomheden [virksomhed1], som du har drevet i personlig regi. Bilagsmaterialet starter i sommeren 2010.

Koster 225 indeholder bilag for såvel [virksomhed1] som [virksomhed2]. Der er fra koster 225 taget udgangspunkt i de bilag der kan henføres til dig personligt.

Ligeledes er der foretaget gennemgang af konto [...07] i [finans1] for perioden 16. juli 2010 til 31. december 2010.

Der er foretaget sammenholdelse mellem bilag i koster 217 og 225 til kontoudskrifter for konto

i [finans1]. Denne sammenholdelse fremgår af bilag A / 2010.

På de enkelte bilag er der anført betalingsdato, som kan sammenholdes med kontoudtog.

Det er konstateret, at den registrering der har fundet sted, tager udgangspunkt i betalingstidspunktet.

Med henvisning til momsloven, kan det anføres, at dette ikke er det rigtige tidspunkt ved opgørelsen af tilsvaret, da det af momslovens § 23 stk. 2 fremgår at der skal tages udgangspunkt faktureringstidspunktet.

Da virksomheden tilsyneladende har anvendt betalingstidspunktet, som skæringstidspunkt ved opgørelsen af tilsvaret tages der udgangspunkt heri i den videre kontrol.

En evt. periodeforskydning anses for at begrænset og dermed uden væsentlig betydning for det opgjorte tilsvar.

Der er også foretaget gennemgang af koster 224, som indeholder fakturaer udstedt af [virksomhed1] cvr. [...3].

Ved opgørelsen af den udgående afgift, er der alene taget udgangspunkt i de beløb der kan konstateres indgået på din konto i [finans1], og hvortil der samtidig er funden en faktura.

Såfremt udgangspunktet var de udstedte fakturaer, kan det ikke udelukkes, at den udgående afgift ville blive større.

Ved at tage udgangspunkt i de beløb det er indgået på konto i [finans1], er der også givet fradrag for den moms der kan opgøres / beregnes når der ved salg tages en trailer i bytte, da det kun er nettoprovenuet der tilgår konto.

Total for den enkelte handel giver det ikke nogen forskel i det opgjorte tilsvar.

Angivet for 2010:

PeriodeUdgå. afgiftIndg. afgiftAngivet tilsvarEksport m.v.

30. juni 2010Angivelse6.99518.446-11.451250.000

30. september 2010Angivelse0000

31. december 2010Angivelse0000

Som anført ovenfor fremgår det af bilagsmaterialet / fakturaerne, at du har modtaget leje for udlejning af ovenstående sættevogne.

Desuden ses, at du har faktureret / modtaget leje for sættevogne, som er indregistreret i din søn [person4]s navn, født i 1994.

Det drejer sig om følgende:

[ Grafik udeladt, Schultz redak.]

(...)

Af momslovens § 13 stk. 1 nr. 11 fremgår, at der ikke skal betale moms af renter tilskrevet kontoen og af § 34 stk. 1 nr. 1 fremgår, at salg til en et andet EU-land er fritaget for moms.

Med henvisning hertil beregnes der ikke moms af dels indgåede beløb fra udlandet og tilskrevne renter til kontoen.

Der beregnes ikke moms af den momsfrie udlejning af [adresse1].

De beløb der er erhvervsmæssige men uden moms er opført under konto 2 på bilag A / 2010.

Desuden er der tilgået kontoen løn og pension m.m., hvoraf der ikke skal beregnes moms, opført under konto 7 på bilag A / 2010.

Med henvisning til bilag C / 2010 kan der opstilles følgende:

Udgående afgift for 2. kvartal 2010 opgjort til

6.799

Angivet

6.995

- 196

Udgående afgift for 3. kvartal 2010 opgjort til

235.452

Angivet

0

+ 235.452

Udgående afgift for 4. kvartal 2010 opgjort til

173.155

Angivet

0

+ 173.155

(...)

3. Sagens faktiske forhold indgående afgift 2010.

Gennemgangen af materialet er sket, som anført ovenfor.

Ved gennemgangen er det også konstateret, at du har betalt mange udgifter, der er faktureret til [virksomhed2].

Udgangspunktet er, at købsmoms skal fradrages hos den, som fakturaen er udstedt til. Da det ses, at du har betalt udgifterne og da bilagene indgår i dit regnskabsmateriale er der i det videre forløb givet fradrag for købsmomsen i dit tilsvar.

Hvilke udgifter / bilag det vedrører fremgår af bilag D / 2010, da disse udgifter er tekstet med ”faktureret til [virksomhed2] ApS”.

Heraf fremgår det, at især på udgiftssiden, har der været en meget stor sammenblanding af økonomien mellem dig og [virksomhed2].

Den indgående afgift er opgjort på bilag D / 2010

(...)

Med henvisning til bilag B / 2010 kan der opstilles følgende:

Indgående afgift for 2. kvartal 2010 opgjort til

0

Angivet

- 18.446

+ 18.446

Indgående afgift for 3. kvartal 2010 opgjort til

49.106

Angivet

0

- 49.106

Indgående afgift for 4. kvartal 2010 opgjort til

49.606

Angivet

0

- 49.606

(...)

Med henvisning til momslovens § 37 foretages der ændringer af den indgående afgift jf. ovenstående med i alt 80.266.

(...)

4. Sagens faktiske forhold udgående afgift 2011.

Ved opgørelse af tilsvaret for 2011, er der taget udgangspunkt i de af ovenstående koster der kan henføres til 2011.

Det drejer sig om følgende:

219 Bilag for [virksomhed1] v/[person1] for perioden januar - marts 2011.

220 Bilag for [virksomhed1] v/[person1] for perioden april - juni 2011.

221 Bilag for [virksomhed1] v/[person1] for perioden juli - august 2011.

222 Bilag for [virksomhed1] v/[person1] for perioden september - december 2011.

Der er ligeledes foretaget gennemgang af konto [...07] hos [finans1].

Der er foretaget sammenholdelse mellem bilag i ovenstående koster til kontoudskrifter for konto i [finans1]. Denne sammenholdelse fremgår af bilag A / 2011.

På de enkelte bilag er der anført betalingsdato, som kan sammenholdes med kontoudtog.

Det er konstateret, at den registrering der har fundet sted, tager udgangspunkt i betalingstidspunktet.

Med henvisning til momsloven, kan det anføres, at dette ikke er det rigtige tidspunkt ved opgørelsen af tilsvaret, da det af momslovens § 23 stk. 2 fremgår at der skal tages udgangspunkt faktureringstidspunktet.

Da virksomheden tilsyneladende har anvendt betalingstidspunktet, som skæringstidspunkt ved opgørelsen af tilsvaret tages der udgangspunkt heri i den videre kontrol.

En evt. periodeforskydning anses for at begrænset og dermed uden væsentlig betydning for det opgjorte tilsvar.

Der er også foretaget gennemgang af koster 224, som indeholder fakturaer udstedt af [virksomhed1] cvr. [...3].

Ved opgørelsen af den udgående afgift, er der alene taget udgangspunkt i de beløb der kan konstateres indgået på din konto i [finans1], og hvortil der samtidig er funden en faktura.

Såfremt udgangspunktet var de udstedte fakturaer, kan det ikke udelukkes, at den udgående afgift ville blive større.

Ved at tage udgangspunkt i de beløb det er indgået på konto i [finans1], er der også givet fradrag for den moms der kan opgøres / beregnes når der ved salg tages en trailer i bytte, da det kun er nettoprovenuet der tilgår konto.

Total for den enkelte handel giver det ikke nogen forskel i det opgjorte tilsvar.

Angivet for 2011:

Periode

Udgå.afgift

Indg.afgift

Angivet tilsvar

31. marts 2011

Angivelse

0

0

0

30. juni 2011

Angivelse

439.311

404.046

35.265

30. september 2010

Foreløbig fastsættelse

0

0

11.000

31. december 2010

Angivelse ikke indgivet

For 1 og 2. kvartal er ovenstående momstal er angivet på se nr. [...2].

For 3. kvartal er der foretaget en foreløbig fastsættelse af SKAT, da angivelsen ikke er indsendt.

Også for 2011 fremgår det af bilagsmaterialet / fakturaerne, at du har modtaget leje for udlejning af sættevogne.

Det drejer sig om følgende sættevogne, som også fremgår af SKATs kontrolbilag R75 / 2011:

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

Der ses ikke i dit bilagsmateriale, at være købsbilag for samtlige ovenstående sættevognene ligesom det ikke ses, at du har betalt dem.

Desuden ses, at du har faktureret / modtaget leje for sættevogn, som er indregistreret i din søn [person4] navn, født i 1994.

Det drejer sig om følgende:

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

Desuden er følgende køretøjer / trailere indregistreret på dit CPR-nr.

[Grafik udeladt, Schultz redak.]

I koster 218 er der kontospecifikationer for [virksomhed1] for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2011.

Kontospecifikationerne er udskrevet den 16. januar 2012 kl. 08:58, hvilket vil sige kort før ransagningen, den pågældende dag.

Med udgangspunkt i disse er der i løbet af året konteret / bogført følgende momsbeløb.

[Grafik udeladt, Schultz. redak.]

De anførte beløb er for hele året, da der ikke er foretaget en opdeling pr. kvartal.

Det viser, at der har været opgjort en moms for [virksomhed1] for 2011.

(...)

Af momslovens § 13 stk. 1 nr. 11 fremgår, at der ikke skal betale moms af renter tilskrevet kontoen og af § 34 stk. 1 nr. 1 fremgår, at salg til en et andet EU-land er fritaget for moms.

Med henvisning hertil beregnes der ikke moms at dels indgåede beløb fra udlandet og tilskrevne renter til kontoen.

Der beregnes ikke moms af den momsfrie udlejning af [adresse1].

De beløb der er erhvervsmæssige men uden moms er opført under konto 2 på bilag B / 2011.

Desuden er der tilgået kontoen løn og pension m.m., hvoraf der ikke skal beregnes moms, opført under konto 7 på bilag B / 2011.

Med henvisning til bilag C / 2011 kan der opstilles følgende:

Udgående afgift for 1. kvartal 2011 opgjort til

296.062

Angivet

0

+ 296.062

Udgående afgift for 2. kvartal 2011 opgjort til

291.395

Angivet

439.311

- 147.916

Udgående afgift for 3. kvartal 2011 opgjort til

452.446

Angivet

0

+ 452.446

Udgående afgift for 4. kvartal 2011 opgjort til

113.727

Angivet

0

+ 113.727

(...)

Med henvisning til momslovens § 4 foretages der ændringer af den udgående afgift jf. ovenstående med i alt 714.319.

(...)

5. Sagens faktiske forhold indgående afgift 2011.

Gennemgangen af materialet er sket, som anført ovenfor under udgående afgift 2011.

Ved gennemgangen er det også konstateret, at du har betalt mange udgifter, der er faktureret til [virksomhed2].

Udgangspunktet er, at købsmoms skal fradrages hos den, som fakturaen er udstedt til. Da det ses, at du har betalt udgifterne og da bilagene indgår i dit regnskabsmateriale er der i det videre forløb givet fradrag for købsmomsen i dit tilsvar.

Hvilke udgifter / bilag det vedrøre fremgår af bilag D / 2011, da disse udgifter er tekstet med ”faktureret til [virksomhed2] ApS”.

Heraf fremgår det, at især på udgiftssiden, har der været en meget stor sammenblanding af økonomien mellem dig og [virksomhed2].

Den indgående afgift er opgjort på bilag D / 2011.

(...)

Af momslovens § 37 fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

2) den afgift, som efter § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land,

3) den afgift, som efter § 12 påhviler varer, som virksomheden har indført fra steder uden for EU, jf. dog § 69, stk. 2,

4) afgiften af ydelser, som virksomheden er betalingspligtig for efter § 46, stk. 1, nr. 3 og 6,

5) den afgift, der skal betales efter §§ 6 og 7.”

Med henvisning til bilag D / 2011 kan der opstilles følgende:

Indgående afgift for 1. kvartal 2011 opgjort til

80.640

Angivet

0

- 80.640

Indgående afgift for 2. kvartal 2011 opgjort til

82.268

Angivet

- 404.046

+ 321.778

Indgående afgift for 3. kvartal 2011 opgjort til

104.592

Angivet

0

- 104.592

Indgående afgift for 4. kvartal 2011 opgjort til

49.581

Angive

0

- 49.581

(...)

Med henvisning til momslovens § 37 foretages der ændringer af den indgående afgift jf. ovenstående med i alt - 86.965.

(...)”.

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har fremsat påstand om, at virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2. kvartal 2010 - 4. kvartal 2011 skal nedsætte med samlet 1.129.429 kr.

Indehaveren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende, at SKATs opgørelse af momstilsvaret er fejlbehæftet, og at den i øvrigt hviler på et urigtigt grundlag.

Det bemærkes, at [indehaverens navn] ikke på det foreliggende grundlag har mulighed for at udarbejde en korrekt opgørelse, idet samtlige bilag er beslaglagt af politiet.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der er konstateret en væsentlig sammenblanding af indehaverens private og erhvervsmæssige økonomi, idet der ikke er sket fakturering mellem ham og [virksomhed2] ApS.

Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af afgiftstilsvaret. SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte tilsvaret skønsmæssigt.

Indehaveren er ved en dom fra Retten i [by2] kendt skyldig i unddragelse af moms i årene 2006 – 2013. For perioden fra den 1. april 2010 til den 30. september 2011, som nærværende sag omhandler, er han således kendt skyldig i at have unddraget 1.054.283 kr. i moms.

Det kan således lægges til grund, at klageren har drevet personlig virksomhed, og har afgivet urigtige oplysninger til brug for afgiftskontrollen.

Landsskatteretten kan tiltræde SKATs opgørelse af afgiftstilsvaret for den nævnte afgiftsperiode, som er foretaget ud fra bilagsmaterialet og sammenholdt med indsatte og hævede beløb på bankkonti.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.