Kendelse af 15-02-2016 - indlagt i TaxCons database den 09-04-2016

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2009 - 31. december 2009.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse

Faktiske oplysninger

Virksomhedens momstilsvar for 1. januar 2009 - 31. december 2009 blev ændret af SKAT den 16. december 2011. Ændringen blev ikke påklaget.

I brev af 30. april 2012 anmodede virksomhedens repræsentant om genoptagelse af virksomhedens moms. Anmodningen var ikke vedlagt oplysninger eller dokumentationer som grundlag for genoptagelsen.

Landsskatteretten har i brev af 29. januar 2013 anmodet virksomhedens repræsentant om indsendelse af, de i klagen anførte, nærmere redegørelse for de fremlagte påstande. Der er ikke i den forbindelse modtaget noget materiale.

SKATs afgørelse

SKAT har afvist at genoptage virksomheden momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2009 - 31. december 2009, da der ikke er fremlagt oplysninger som kan begrunde ændringen. SKAT har begrundet afgørelsen således:

”Afgørelse: Vi har ikke ændret din skat og moms

Du har bedt SKAT om at ændre grundlaget for din skat for 2009.

Vi kan ikke ændre skatten. Skat har gennemgået din ansøgning, og vi mener ikke, at der er grundlag for din skat kan ændres. Det er fordi, en genoptagelse jf. Skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2 skal være vedlagt nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring.

Der er ikke grundlag for, at din moms kan ændres, fordi en anmodning om genoptagelse jf. Skatteforvaltningslovens § 31 stk. 2 skal være vedlagt nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter.

Der henvises til SKM2008.322.BR

Skat og moms kan ikke ændres, dette begrundes bl.a. med.

Du har ikke indsendt regnskab vedrørende din virksomhed [virksomhed1], ifølge bankkontoudskrifterne, har du modtaget beløb vedrørende udskrevne fakturaer.
Du har ikke redegjort og dokumenteret for hvorledes du har dækket dine leveomkostninger
Skat har adskillige gange anmodet dig om materiale, herunder regnskaber både for din virksomhed [virksomhed1], samt regnskab vedrørende udleje af [adresse1]
Skat har anmodet dig om redegørelse for dækning af privatforbruget, idet dit kontante privatforbrug i 2009 er negativt. Skat har tidligere sendt dig, beregningen af privatforbruget ud fra de foreliggende oplysninger
Skat har sendt dig forslag til ændring af skatteansættelsen og momsen, samt afgørelsen vedrørende samme. Du har ikke reageret på disse breve.
Afgørelsen er sendt d. 16.12.2012, hvori der er anført, at du har klageadgang til Skatteankenævnet eller landsskatteretten.
Anmodningen om genoptagelsen er ikke vedlagt nye oplysninger, eller redegørelse og dokumentation for ændringspunkterne.

Afgørelsen:

Afgørelsen er i overensstemmelse med det udsendte forslag. Skat har fastholdt forslaget, idet hverken du eller din revisor har indsendt bemærkninger til det udsendte forslag.

Du har stadig ikke indsendt nye oplysninger af faktisk eller retslig karakter, der kan begrunde en ændring jf. Skatteforvaltningslovens §§ 26 stk. 2 og 31 stk. 2.

Du har ikke indsendt skattemæssigt regnskab, eller bilag i øvrigt. Du har ikke redegjort og dokumenteret for dækning af dit privatforbrug.

Indsendes det udbedte regnskab ikke, kan Skat jf. Skattekontrollovens § 5 stk. 3 og 6 stk. 1 og 6 foretage en skønsmæssig ansættelse.

Du har ikke indsendt redegørelse og dokumentation for formue primo og ultimo, samt oplysning om privatforbruget jf. Skattekontrollovens § 6 B”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om at momsansættelsen for indkomståret 2009 skal ændres med henvisning til ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2.

Repræsentanten har i brev af 2. november 2011, modtaget 7. november 2012 anført følgende:

”SAGSFREMSTILLING

I det følgende skal der som udgangspunkt henvises til SKATs afgørelse af “Vi har ikke ændret din skat “, hvor sagen bliver præsenteret, jf. bilag 1.

SKAT mener ikke, at skatten for vor klient kan ændres idet, at de ikke mener der er grundlag for dette.

Skat og moms kan ikke ændres, dette begrundes med:

SKAT har ikke modtaget regnskab for virksomheden [virksomhed1], ifølge kontoudtog er der modtaget beløb vedrørende udskrevne fakturaer.
Der er ikke fremsendt dokumentation for dækning af leveomkostninger.
SKAT har adskillelige gange anmodet om regnskab vedrørende [virksomhed1] og regnskab vedrørende [adresse1].
Redegørelse for privatforbrug er ikke modtaget på SKATs anmodning.
SKAT har fremsendt skrivelser [person1] ikke har reageret på.

SKAT har tidligere bedt om at se regnskabsmateriale, og har gennemgået den moms, der er angivet for perioden 01.01.2009 til 31.12.2009, og den indkomst der er blevet selvangivet i denne periode. Resultatet af SKATs undersøgelse er, at [person1] skal betale 20.961 kr. mere i moms, og at den skattepligtige indkomst bliver ændret med 200.279 kr. i alt.

SKATs ændringer:

Overskud af virksomheden [virksomhed1], CVR nr.: [...1] forhøjes til kr. 158.844. Salgsmoms takseres til kr. 83.844, således at der skal betales kr. 20.961 i moms.
Overskud af udleje vedrørende [adresse1] forhøjes fra kr. 56.022 til kr. 97.457, således sker der en forhøjelse på i alt kr. 41.435 vedrørende lejeindtægter.

[virksomhed1] er genstartet den 16.06.2006, virksomheden er registreret som tømmer- og bygningssnedkervirksomhed. Der er ikke selvangivet resultat af virksomhed i 2009 eller angivet momsoplysninger.

Der er selvangivet resultat af [adresse1] vedrørende udlejningsindtægt den 29.04.2011.

SKAT mener herefter at [person1] har en negativ skattepligtig indkomst på kr. 65.285 i 2009. Dette privatforbrug er ikke et acceptabelt privatforbrug, efter SKATs mening. Dette levner ikke plads til betaling af husleje, kost m.v. SKAT har derfor foretaget diverse, faktiske forhøjelser, samt en skønsmæssig forhøjelse til dækning af privatforbrug.

[person1] har meddelt, at der ikke har været nogen omsætning i virksomheden [virksomhed1].

Tidligere revisor, [virksomhed2], har også meddelt gentagende gange, at der ikke har været aktivitet i virksomheden i 2009.

Der er ikke indsendt bemærkninger, eller redegørelse for dækning af privatforbrug.

SKAT har indkaldt bankkonti, af disse fremgår det bl.a., at der er modtaget penge vedrørende sepc.bygget reol, modtaget beløb vedrørende fakturaer, kontante indbetalinger m.v. Disse beløb anser SKAT for, at vedrøre omsætning i virksomheden, og er dermed skattepligtig indkomst. Der gives ikke fradrag for omkostninger i virksomheden i mangel af redegørelse og dokumentation.

SKAT har. med hjemmel i Skattekontrollovens § § 6, stk. 6 og 8 stk. 3 forhøjet den skattepligtige indkomst skønsmæssigt med kr. 75.000.

Overskud vedrørende [virksomhed1]

Medregnet ved indsendelse af selvangivelse 0 kr.
Indsættelser påbankkonti ekskl. moms 83.844 kr.
Skønsmæssig forhøjelse 75.000 kr.

Overskud af [virksomhed1] herefter 158.844 kr.

Privatforbrug efter ændringer

Privatforbrug før ændringer foretaget af SKAT -65.285 kr.
Indsættelser på bankkonti inkl. moms 104.805 kr.
Skønsmæssig forhøjelse 75.000 kr.
Faktisk forhøjelse vedr. udleje fra [adresse1] 41.435 kr.

Privatforbrug efter forhøjelser 155.955 kr.

Overførsler SKAT ligger til grund for forhøjelsen.

Indsættelser på kontonr. [...99]

24.03.2009 Kontant 1000
16.04.2009 Spec. Byg reol 18.759
01.05.2009 Fakt. [person2] 22.500
06.07.2009 Kontant 11.500
10.07.2009 Overførsel 7.021
21.07.2009 Check 4.500
02.10.2009 Kontakt 20.000
12.10.2009 [person3] 5.500
21.10.2009 Fakt. 01956 6.100

Indsættelser på konto nr. [...76]

05.01.2009 Kontant 4.000
03.02.2009 Kontant 3.925

I alt 104.805

Ekskl. Moms 83.844

Moms 20.961

Dette privatforbrug anses som minimum for 1 person af SKAT. Ved skønnet er der set på, at [person1] efter SKATs oplysninger betaler 78.000 kr. i husleje. Herudover er der set på Forbrugerstyrelsens beregninger af privatforbrug for 1 person.

Moms

Salgsmomsen er skønnet til 20 % af indsættelserne på bankkontoen, hvilket er beregnet til 20.961 kr., som opkræves af SKAT i moms.

[adresse1]

[person1] er medejer af [adresse1], hvor vor klient ejer 1/3. Der er udfærdiget lejekontrakt for [person1] og hans bror. Derudover foreligger der også en lejekontrakt vedr. udleje til [virksomhed3]. Herudover er der ifølge opgørelse været udlejning til [person4] samt [person5].

Af lejekontrakterne fremgår, at varme, el. m.v. betales af lejer.

SKAT har konstateret, at der mangler lejeindtægter vedrørende udleje til [virksomhed3]. Ifølge opgørelsen over lejeindtægter fra [virksomhed3], er der modtaget kr. 84.341. Ifølge regnskabet er der kun medtaget kr. 24.000. Derfor forhøjer SKAT med 60.341 kr.

Ifølge det indsendte regnskab og opgørelse over indtægter og udgifter, er der fratrukket udgifter til [virksomhed4] og [virksomhed5]. Disse udgifter mener SKAT ikke, at der er fradrag for. Derfor godkendes følgende ikke:

Ikke godkendt fradrag for [virksomhed4] 45.718 kr.
Ikke godkendt fradrag for [virksomhed5] 18.247 kr.

Hvilket giver et overskud på 292.373 kr., der skal fordeles 1/3, hvoraf 97.457 kr., anføres på [person1]s årsopgørelse.

ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at SKATs afgørelse af den 6. august 2012 ikke er korrekt. Det kan ikke accepteres, at [person1] skal beskattes af et overskud, som klager ikke har haft.

Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 regulerer fristen for ændring af skatteansættelse. Bestemmelsen har følgende ordlyd:

Stk. 2. En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Ifølge bestemmelsen i skatteforvaltningsloven kan skattegrundlaget for indkomståret 2008 ændres, såfremt der fremlægges nye oplysninger med betydning for skatteansættelsen inden for lovbestemmelsens frist. Fristen for fremsendelse af nye oplysninger er således iagttaget i nærværende sag. Det skal endvidere bemærkes, at det fremgår af Skatteforvaltningsloven med kommentarer’, at skatteyder har et egentlig retskrav på en genoptagelse, såfremt de nye oplysninger skaber en vis sandsynlighed for, at sagen ville få et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget ved skattemyndighedens oprindelige stillingtagen. Det fremgår endvidere, at i tilfælde af tvivl skal genoptagelse imødekommes.

På vegne af [person1] vil der blive fremlagt oplysninger for indkomståret 2009, der ikke viser det beskrevne overskud for indkomståret 2009.

Der vil således blive fremlagt nye oplysninger, som medfører en ændret skatteansættelse og den tidligere skatteansættelse har været forkert, idet den hviler på urigtige forhold.

Vi vil komme med en nærmere redegørelse for vores påstand. Redegørelsen samt dokumentationer vil blive fremsendt i et supplerende indlæg snarest efter, at vi har modtaget og gennemgået materiale vedr. [person1].”

Landsskatterettens afgørelse

En afgiftspligtig kan anmode SKAT om at få genoptaget fastsættelsen af sit afgiftstilsvar, hvis den afgiftspligtige kan fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring. Anmodningen skal ske senest 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Virksomheden har den 30. april 2012 anmodet om genoptagelse af fastsættelsen af afgiftstilsvaret for perioden 1. januar 2009 - 31. december 2009.

Det er ikke fremlagt oplysninger eller nærmere redegørelse, der kan begrunde, at skattemyndighederne skal give tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. Det er derfor med rette, at SKAT har afvist at genoptage fastsættelsen af afgiftstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2009 - 31. december 2009.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.