Kendelse af 02-10-2014 - indlagt i TaxCons database den 14-11-2014

Sagens emne

SKAT har anset virksomhedens aktivitet for at være momsfritaget ejendomsadministration, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, og derfor nægtet fradrag for købsmoms, herunder ikke godkendt momstilsvaret reduceret med kreditnota.

Landskatterettens afgørelse

SKATs afgørelse ændres delvist, jf. nedenfor.

Faktiske generelle oplysninger

Selskabet er registreret med branchekode 683210,administration af fast ejendom på kontraktbasis. Selskabet har ingen ansatte. [person1] (direktøren) blev registreret som direktør pr. 27. april 2009. Selskabet blev momsregistreret pr. 1. april 2009. Selskabet er ikke registreret som indeholdelsespligtig af A-skat m.v.

Selskabet har indsendt negative momsangivelser for 2., 3. og 4. kvartal 2009 samt for 1. kvartal 2010.

Fremskaffelse af regnskabsgrundlag

Selskabet har i perioden 27. april 2009 – 15. juni 2011 været registreret på adressen [adresse1], [by1]. Denne adresse er et kontorhotel. Ved henvendelse i receptionen d. 4. november 2010 blev SKAT oplyst om, at selskabet ikke havde adgang til lokaler på adressen, men udelukkende benyttede sig af kontorhotellets service med viderestilling af telefoner samt ugentlig videresendelse af post. Telefoner blev viderestillet til direktør [person1] tlf. [...]. Post blev videresendt til [adresse2], [by2].

SKAT besøgte d. 4. november 2010 adressen [adresse2] i tidsrummet kl. 10.30-11.00 samt igen kl. 13.55-14.10. Ingen blev truffet på adressen, og en opsynsmand i gården oplyste, at selskabets navn havde stået på postkassen indtil et par dage før. Adressen [adresse2], [by2] har ikke på noget tidspunkt været officiel adresse for selskabet.

SKAT skrev d. 3. januar 2011 til selskabet med anmodning om regnskabsmateriale. Da selskabet ikke reagerede på denne henvendelse, fremsendte SKAT en rykker d. 28. april 2011. Brevet blev sendt til selskabets officielle adresse - [adresse1], [by1] - men blev modtaget retur i SKAT med oplysning om, at adressaten var flyttet, uden kendskab til hvorhen.

Da det således ikke lykkedes at komme i kontakt med selskabet, har SKAT i brev af 27. juni 2011 foreslået at ændre selskabets momstilsvar for perioden 1. april 2009 – 31. marts 2010 samt foreslået at afmelde selskabet for momsregistrering med fremadrettet virkning. Frist for bemærkninger til dette forslag var d. 14. juli 2011.

D. 25. juli 2011 modtog SKAT kontokort for ind- og udgående moms for perioden 1. april 2009 – 31. december 2010 samt 1 stk. bilagsmappe fra selskabets revisor [person2], som har varetaget kontakten til SKAT på selskabets vegne. Der er ikke modtaget yderligere materiale. Årsrapporten for 2009 er udarbejdet af [virksomhed1] A/S, [adresse3], [by3]. Det fremgår ikke, hvem der har udarbejdet årsrapporterne for 2010 og 2011. Revisor [person3], [virksomhed1] A/S har i årsrapporten for 2009 taget forbehold, idet han ikke haft adgang til samtlige informationer vedrørende debitorerne, depositum ved lejekontrakter, moms samt gæld og tilgodehavender hos andre selskaber

D. 17. august 2011 oplyste SKAT selskabet om, at det fremsendte materiale udgjorde en begrænset del af det udbedte materiale.

Ifølge SKATs oplysninger har selskabet siden 15. juni 2011haft officiel adresse på [adresse4], [by1] Ifølge Erhvervsstyrelsens oplysninger (CVR.dk og BIQ.dk) er adressen fortsat [adresse1], [by1]. Ifølge Erhvervsstyrelsens registreringer, er der ikke oplyst en revisor for selskabet.

Selskabet har siden 2010 været registreret som ejer og bruger af 3 biler, hvoraf 1 er 100 pct. til privat anvendelse, 1 er til blandet privat/erhverv og 1 bil er udelukkende til erhvervsmæssig anvendelse. Selskabet ejer ingen ejendomme.

Ejendomsadministration

Ifølge ledelsesberetningen i årsrapporten for 2009 er selskabets hovedaktivitet ejendomsadministration. Det fremgår af bemærkning noteret i Erhvervssystemet, at direktør [person1] d. 14. maj 2009 til Erhvervsstyrelsen (tidligere Erhvervs- og Selskabsstyrelsen) har oplyst, at selskabet udelukkende driver virksomhed indenfor ejendomsadministration. Det fremgår af flere bilag, bl.a. faktura 162152 i bilagsmaterialet, at selskabet er medlem af [foreningen]. Det fremgår af foreningens hjemmeside, at [foreningen] er en erhvervsorganisation for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Selskabet har i 2009 afholdt udgifter til et IT-program for ejendomsadministratorer. [virksomhed2] har d. 1. juli 2009 (bilag 223) og d. 1. oktober 2009 (bilag 74) faktureret selskabet for et [virksomhed3] Abonnement for henholdsvis 3. og 4. kvartal 2009. Ifølge www.[virksomhed3].dk leverer [virksomhed2] IT-systemer til danske ejendomsadministratorer, og [virksomhed3] er et ejendomsadministrator program.

Udgående moms

Faktiske oplysninger

For SKAT er der forelagt 4 fakturaer og 3 kreditnotaer stilet til [virksomhed4] ApS, samt 1 faktura stilet til [virksomhed5].

[virksomhed4] ApS

Selskabet har i perioden 1. april 2009 – 31. marts 2010 foretaget en netto fakturering til [virksomhed4] ApS på 590.000 kr. + moms 147.500 kr.

[virksomhed4] ApS er et af selskabet 100 pct. ejet datterselskab. Selskabet er stiftet d. 15. april 2009. Det fremgår af datterselskabets tegningsregler, at selskabet tegnes af en direktør, der vælges på den ordinære generalforsamling for 1 år ad gangen. [person4] var direktør i perioden 15. april 2009 – 15. juni 2010. Herefter har selskabets direktør ligeledes været direktør i datterselskabet.

Af såvel fakturaer som kreditnotaer til [virksomhed4] ApS fremgår varebetegnelsen ”byggeadministration”.

Der foreligger ikke nærmere oplysninger om, hvad denne byggeadministration går ud på eller hvilke byggearbejder, den vedrører. Der foreligger ikke samarbejdsaftaler, kontrakter, betalingsdokumentation eller lign., der kan give et mere fuldstændigt billede af selskabets leverancer til [virksomhed4] ApS.

Selskabet har ingen ansatte og der foreligger ikke oplysninger i regnskabsmaterialet om, at der skulle have været anvendt fremmed arbejdskraft / underleverandører til at udføre aktiviteterne.

[virksomhed5]

Selskabet har d. 30. december 2009 skrevet faktura E 2-006-2009 til [virksomhed5] v/ [person5] vedr. udlejning af 2 kontorer i perioden maj – december 2009.

Firmaet [virksomhed5] v/ [person5] kan ikke umiddelbart identificeres i SKATs system i forhold til firmanavn eller den oplyste adresse. Der er ikke oplyst et CVR-nr. på fakturaen og der foreligger ikke betalingsdokumentation eller lignede, der kan bidrage med yderligere oplysninger om lejer eller kontorernes fysiske beliggenhed.

SKAT er ikke i besiddelse af oplysninger om, at selskabet ejer eller lejer lokaler, der kan udlejes, hverken til privat eller erhvervsmæssig anvendelse.

Afstemning bogføring - moms

Udgående moms

Angivet

Udgående moms

Bogføring - konto 8620

Difference

2. kvartal 2009

0

0

0

3. kvartal 2009

147.500

147.500

0

4. kvartal 2009

99.010

-99.010

198.020

1. kvartal 2010

0

0

0

I alt for perioden

246.510

48.490

198.020

I bilagsmappen er fundet følgende fakturakopier pålagt moms:

Dato

Fakturanr.

Kunde

Varebetegnelse

Fakturabeløb

Moms

01-07-2009

E 1-001-2009

[virksomhed4] ApS

Byggeadministration

784.000

196.000

02-07-2009

E 1-002-2009

[virksomhed4] ApS

Byggeadministration

432.000

108.000

04-07-2009

E 1-003-2009

[virksomhed4] ApS

Byggeadministration

628.000

157.000

08-07-2009

E 1-004-2009

[virksomhed4] ApS

Byggeadministration

184.000

46.000

30-09-2009

E 1-001-2009-01

[virksomhed4] ApS

Byggeadministration

-784.000

-196.000

30-09-2009

E 1-002-2009-02

[virksomhed4] ApS

Byggeadministration

-432.000

-108.000

30-09-2009

E 1-003-2009-04

[virksomhed4] ApS

Byggeadministration

-222.000

-55.500

30-12-2009

E 2-006-2009

[virksomhed5]

Leje af to kontorer

143.960

35.990

I alt

733.960

183.490

Under sagens behandling i Skatteankestyrelsen har repræsentanten fremlagt kreditnota på 540.000 kr. plus moms 135.000 kr. udstedt af [virksomhed4] ApS d. 1. november 2009. Det er anført at vedrøre [adresse5], vedrørende perioden 1. januar – 31. oktober 2009, og der er tilbageført 440.000 kr. i byggeadministration og 100.000 kr. vedrørende 2.390 håndværkertimer.

SKATs afgørelse

Selskabets salgsmoms for perioden 1. april 2009 – 31. marts 2010 er reduceret med 63.020 kr. som følge af selskabet udgående moms er reduceret fra 246.510 kr. til 183.490 kr.

Som følge af selskabets årsrapport for 2009, virksomhedens branchekode, direktørens oplysninger til Erhvervsstyrelsen, samt oplysninger i bilagsmaterialet, anses selskabet at drive momsfri virksomhed inden for ejendomsadministration.

Det fremsendte regnskabsmateriale vedrørende selskabets leverancer til datterselskabet [virksomhed4] ApS og til [virksomhed5] har ikke givet anledning til at ændre denne opfattelse.

Da selskabet ved fakturering til begge kunder har opkrævet moms, skal selskabet efter momslovens § 52, stk. 6 og stk. 7, indbetale den udgående moms til skattemyndighederne.

Afstemning af selskabets angivelser af udgående moms til bogføring viser endvidere en difference på 198.020 kr. Differencen skyldes, at der ved angivelse af 4. kvartal 2009 er byttet rundt på debet og kredit.

Ved afstemning fra bogføring til underliggende bilag er det konstateret, at der på konto 8620Udgående moms er debiteret en kreditnota E-1-003-2009-03 på 135.000 kr. d. 1. november 2009. Denne kreditnota forefindes ikke i bilagsmappen. Da det således ikke ses dokumenteret, hvem denne kreditnota er stilet til, eller hvilket salg, den vedrører, kan kreditering af 135.000 kr. på konto 8620Udgående moms ikke godkendes. SKAT godkender således udgående moms iht. de forelagte bilag. Udgående moms kan alene godkendes med 183.490 kr.

I henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8 (LBK nr. 966 af 14/10/2005) var ejendomsadministration i 2009 og 2010 omfattet af momslovens fritagelsesbestemmelser. Fritagelsen er ophævet med virkning fra 1. januar 2011, jf. § 1, nr. 12 i lov nr. 520 af 12. juni 2009.

Selskabets opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at den udgående moms nedsættes med 135.000 kr. vedrørende moms af kreditnota af d. 1. november 2009.

Efter at indstilling om afgørelse er sendt i høring, er følgende kommetarer modtaget:


”Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende, at [virksomhed6] ApS’
udgående moms skal nedsættes med kr. 135.000 svarende til momsen fra kreditnota E-1-003-2009-03, der fremlægges som bilag 2. Kreditnotaen er genudskrevet fra selskabets regnskabssystem - kopien i regnskabet formodes at være gået tabt ved fremsendelse eller kopiering til SKAT.”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1:

”Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Det fremgår af momslovens § 27, stk. 4:

”I afgiftsgrundlaget kan fradrages rabatter, der er betinget af vilkår, som ikke er opfyldt ved leveringen, for så vidt rabatten senere bliver effektiv. Fradraget foretages, når rabatten bliver effektiv, og er betinget af, at der udstedes kreditnota over den ydede rabat med angivelse af afgiften. Tilsvarende gælder for andre prisafslag.”

Det fremgår af momslovens § 55:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse. Regnskabet kan føres i fremmed valuta efter reglerne i bogføringsloven og årsregnskabsloven. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for regnskabsføring, og kan herunder fastsætte regler for omregning mellem et regnskab i fremmed valuta og angivelsen af afgiftstilsvaret samt pligtmæssige oplysninger i dansk mønt.”

Det fremgår af bekendtgørelsen til momsloven vedrørende de generelle regnskabskrav:

”§ 50. Registrerede virksomheder skal føre et regnskab over leverancer af varer og ydelser til og fra virksomheden, således at de beløb, som virksomheden ved udgangen af hver afgiftsperiode skal angive på afgiftsangivelsen og på listen over EU-leverancer til told- og skatteforvaltningen, fremgår heraf.

Stk. 2. Regnskabet skal føres i det almindelige forretningsregnskab. Virksomheder, der ikke fører et almindeligt forretningsregnskab, skal føre regnskab i et særligt regnskabshæfte, der udleveres af told- og skatteforvaltningen.

Stk. 3. Virksomheder skal, selv om de ikke er bogføringspligtige efter bogføringsloven, opfylde de krav, der er fastsat i bogføringsloven.

Stk. 4. Virksomheder, der efter deres art og handelsform (feks. detailsalg fra vogn eller torvestade) ikke har mulighed for at benytte kasseapparat eller føre lister m.v. over den enkelte indbetaling, må foretage en daglig kasseopgørelse, der skal udvise kassebeholdningen ved dagens begyndelse og slutning samt korrektioner for samtlige udbetalinger og sådanne indbetalinger, der ikke vedrører den afgiftspligtige omsætning. Disse virksomheder skal endvidere daglig redegøre for modtagne indbetalinger på 100 kr. og derover fra kunder for tidligere kreditsalg.

§ 51. Regnskabet skal føres på en klar og overskuelig måde og indeholde sådanne specifikationer, at det kan danne grundlag for told- og skatteforvaltningens kontrol med afgiftens rigtige beregning. Føres købs- og salgskonti med summariske posteringer, skal der foreligge specifikationer i form af journaler, kladder, kassestrimler og lignende, hvoraf fremgår, hvorledes de summariske poster er sammensat af enkeltposter.

Stk. 2. Regnskabet efter § 50 og stk. i skal være tilrettelagt således, at alle registreringer kan afstemmes med oplysningerne på virksomhedens afgiftsangivelse og listen over BU- leverancer. Oplysningerne på angivelsen og på listen skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.

Stk. 3. Regnskabet skal desuden indeholde sådanne oplysninger, at virksomheden kan opfylde forpligtelsen til på begæring at meddele told- og skatteforvaltningen oplysninger om virksomhedens indkøb hos og leverancer til enkelte virksomheder.”

Ifølge det oplyste lægges til grund, at der ikke foreligger et regnskabsgrundlag og grundbilag m.v., som opfylder momslovens § 55 m.fl. SKAT har ikke godkendt, at selskabets udgående moms er reduceret med 135.000 kr., fordi der ikke foreligger grundbilag for beløbet. Ifølge selskabets bogføring vedrører beløbet en kreditnota. Ved sagens behandling i Landsskatteretten er der fremlagt grundbilag i form af kreditnota udstedt til [virksomhed4] ApS.

Landsskatteretten finder herefter, at den udgående afgift kan nedsættes med 135.000 kr. i overensstemmelse med det nu fremlagte grundbilag, jf. momslovens § 27, stk. 4, m.fl. Herved er den af selskabet angivne udgående afgift reduceret med 198.020 kr., til et beløb på 48.490 kr.

SKATs afgørelse ændres derfor vedrørende dette punkt.

Købsmoms

Faktiske oplysninger

Selskabet har angivet købs moms for perioden 1. april 2009 – 31. marts 2010 således:

2. kvartal 2009

21.205

3. kvartal 2009

160.503

4. kvartal 2009

140.109

1. kvartal 2010

8.239

I alt for perioden

330.056

Udlejning af fast ejendom er fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. SKAT kan i henhold til momslovens § 51 tillade frivillig registrering for erhvervsmæssig udlejning. [virksomhed6] ApS er ikke frivilligt registreret for erhvervsmæssig udlejning.

SKATs afgørelse

Selskabets købsmoms for perioden 1. april 2009 – 31. marts 2010 er reduceret med 330.056 kr., fra 330.056 kr. til 0 kr.

Selskabet kan fratrække indgående moms på indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til virksomhedens leverancer, når leverancerne ikke er fritaget for moms. Reglerne om fradragsret står i momslovens § 37.

Der er taget udgangspunkt i, at selskabet driver virksomhed indenfor ejendomsadministration mm., som er fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Det af selskabet fremlagte materiale anses ikke for tilstrækkeligt grundlag til at ændre denne opfattelse.

Da momslovens fradragsbestemmelser forudsætter, at omkostningerne er relateret til momspligtig virksomhed, og det ikke er dokumenteret, at selskabets leverancer er omfattet af momslovens § 4, er selskabets indgående moms for perioden 1. april 2009 – 31. marts 2010 reduceret med i alt 330.056 kr. til 0 kr.

Selskabets opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at den angivne købsmoms godkendes med 330.056 kr. som angivet.

Det gøres helt overordnet gældende, at selskabet, har udøvet momspligtig virksomhed i form af byggeadministration og kontorudlejning. Byggeadministrationen er foretaget af selskabets direktør, der har bistået [virksomhed4] ApS med administration af byggearbejderne, tilsyn på byggepladser m.v. i den omhandlede periode, og der er i forbindelse med afregningen af denne ydelse er opkrævet moms. Derfor har selskabet fradrag for indgående moms for de omkostninger, der i den omhandlede periode kan henføres til den momspligtige virksomhed.

Efter at indstilling om afgørelse er sendt i høring, er følgende kommetarer modtaget:

”Den påtænkte virksomhed med ejendomsadministration i [virksomhed6] ApS blev ikke realiseret, og selskabet har i den periode, nærværende sag vedrører, ikke udøvet virksomhed i form af ejendomsadministration. I den forbindelse henledes opmærksomheden på, at selskabet i den omhandlede momsperiode, der udgør 12 måneder, ikke har udstedt én eneste faktura, der vedrører ejendomsadministration eller kan henføres hertil.

Derimod har [virksomhed6] ApS udstedt en række fakturaer til [virksomhed4] ApS for udøvelse af byggeadministration på vegne af [virksomhed4] ApS.


Byggeadministrationen har bestået i, at [virksomhed6] ApS’ direktør, [person1], har ført tilsyn med [virksomhed4] ApS’ ansatte håndværkere på arbejds- og byggepladser, hvor [virksomhed4] ApS udførte arbejde. [virksomhed6] ApS forestod endvidere bestilling af materialer og leje af større materiel, på vegne af [virksomhed4] ApS og forestod således den nærmere byggestyring angående de pågående entrepriser i [virksomhed4] ApS.


Der er tale om udførelse af arbejde for et interesseforbundet selskab, og der foreligger ikke nærmere dokumentation for samarbejdets karakter i form af samarbejdsaftaler, virksomhedskontrakter eller lignende.

Det fastholdes henset til de foreliggende fakturaer og kreditnota samt fraværet af fakturaer vedrørende byggeadministration, at det under de foreliggende omstændigheder må anses for godtgjort, at den i [virksomhed6] ApS udøvede virksomhed har været 100 % momspligtig.


For god ordens skyld skal opmærksomheden henledes på, at [virksomhed6] ApS tillige har udstedt faktura vedrørende udlejning af 2 kontorer til virksomheden [virksomhed5] v/[person5]. Fakturaen er tillagt moms, og denne er uden bemærkninger fra SKATs side fratrukket hos virksomheden [virksomhed7] v/[person5].


Vedrørende virksomheden [virksomhed5] v/[person5] er der tale om en privat konsulentvirksomhed oprettet af [person5]. Virksomheden blev anmeldt til SKAT, men blev aldrig registreret, idet SKAT nægtede at registrere virksomheden. I den omhandlede periode drev [person5] således uregistreret virksomhed fra de lejede kontorer, Den moms og skat m.v., som den uregistrerede virksomhed medførte, blev efterfølgende indbetalt og afregnet med SKAT efter en nærmere drøftelse herom. Virksomhedens regnskab blev i denne forbindelse lagt til grund, herunder fradrag for moms vedrørende leje af de omhandlede kontorer, der var beliggende på adressen [adresse2], [by2].

Det bemærkes for god ordens skyld, at bilagsmateriale m.v. vedrørende den uregistrerede virksomhed [virksomhed7] v/[person5] er overgivet til SKAT i forbindelse med prøvelse af [person5]s sag om henstand i hvilken, der blev afsagt dom i Højesteret den 21. marts 2014.

For så vidt angår [virksomhed6] ApS’ indgående moms gøres det gældende, at denne er fuld fradragsberettiget i overensstemmelse med de i sagen foreliggende bilag. Der skal således indrømmes fradrag for indgående moms med et beløb på kr. 43.501 svarende til den bogførte indgående moms for perioden.


Det gøres gældende, at [virksomhed6] ApS har udøvet momspligtig virksomhed i fuldt omfang i den i nærværende sag omhandlede periode. Dermed er der fuld fradragsret for de omkostninger, der er hengået til driften af den udøvede virksomhed.


Det fremgår af SKATs udtalelse af den 9. december 2012, at SKAT er indstillet på at godkende fradrag af den bogførte moms med et beløb på kr. 12.010.


Det gøres gældende, at der ud fra en konkret vurdering af de enkelte bilag skal indrømmes et betydeligt større fradrag for momsen, idet SKAT har nægtet fradrag for mange konkrete udgifter uanset, at en lang række af disse ganske givet vedrører selskabets erhvervsmæssige drift. Til eksempel fremgår det, at bilag for [bro] ikke er godkendte uanset, at disse vedrører transport til og fra tilsyn med byggeopgaver udført af [person1]. Det faktum, at dette ikke er nærmere anført på dokumentationen, skyldes selvsagt, at der alene har været én ansat direktør i selskabet i den omhandlede periode, hvorfor de afholdte udgifter til transport selvsagt vedrører direktørens erhvervsmæssige transport.


For en række udgifter har SKAT fundet, at disse er selskabet uvedkommende. Udgifterne er afholdt i [virksomhed6] ApS’ interesse, og betaling påhviler på denne baggrund endeligt [virksomhed6] ApS.

Samlet skal der foretages en konkret vurdering af hvert enkelt bilag/udgift, og en sådan vurdering skal medføre, at langt hovedparten af udgifter accepteres som erhvervsmæssige og afholdt i [virksomhed6] ApS’ interesse, hvorfor der tillige er momsfradrag for de afholdte udgifter.”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af dagældende momslovs § 13, stk. 1, nr. 8, bl.a., at administration og udlejning af fast ejendom er momsfritaget.

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1:

”Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 5.”

Det fremgår af ledelsesberetningen i årsrapporten for 2009, at selskabets hovedaktivitet er ejendomsadministration, ligesom selskabets direktør har oplyst Erhvervsstyrelsen, at selskabet udelukkende driver virksomhed indenfor ejendomsadministration. Endvidere er selskabet medlem af [foreningen], en erhvervsorganisation for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom, ligesom selskabet bl.a. d. 1. juli 2009 og 1. oktober 2009 har anskaffet diverse software for ejendomsadministratorer.

Henset hertil finder Landsskatteretten, at selskabets aktivitet er omfattet af momsfritagelsesreglerne om ejendomsadministration, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Det kan ikke ved de fremlagte og til et tilknyttet selskab udstedte fakturaer anses for godtgjort, at den udøvede aktivitet har bestået i byggeadministration m.v. Selskabet har dermed alene leverancer, som er fritaget for moms, hvorfor der ikke er fradrag for afgift for køb af varer og ydelser, jf. momslovens § 37, stk. 1.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor vedrørende dette punkt.