Kendelse af 09-01-2014 - indlagt i TaxCons database den 21-02-2014

Sagens emne

Sagen vedrører opkrævning af øl- og mineralvandsafgift, samt emballageafgift, idet de indførte mængder ikke er anset at være til eget brug. Endvidere har SKAT beregnet erhvervelsesmoms.

Faktiske oplysninger

Sagen startede ved, at politiet har underrettet SKAT om, at klageren har været bragt til standsning med et overlæs bestående af øl og vand, som er indført ved [by1], samt tidligere har varet involveret ved salg af øl og mineralvand uden pantmærkning, købt i Tyskland.

Ifølge SKAT foreligger der oplysninger om følgende standsninger etc.

18. maj 2010 10.799 dåser mineralvand

[person1] har i forbindelse med indrejse i [by1], fra Tyskland har indført 10.799 dåser mineralvand. Varerne blev beslaglagt og der er efterfølgende udarbejdet afgiftssag med opkrævning af afgifter.

5. januar 2011 14.400 dåser øl/mineralvand

Kl. 21.45, [by1], 3.500 kg varebil med klageren som fører, vejet til 7.990 kg, svarende til 128 % overlæs af øl og mineralvand, politisag. Den registrerede vægt svarer til ikke under 14.400 dåser øl/mineralvand.

14. september 2011 12.648 dåser øl Sommersby og 525 dåser mineralvand

Klageren har i forbindelse med indrejse i [by1], fra Tyskland indført 12.176 dåser øl og mineralvand i kassevogn af mærket Iveco Daily. Køretøj og varer blev beslaglagt og der er efterfølgende udarbejdet afgiftssag med opkrævning af afgifter.

9. september 2011

I forbindelse med kontrollen i nærværende sag gennemgik SKAT papirer i lastbilen, hvor der bl.a. forelå håndskrevet note med stempel "[...], [adresse1], [by2], noter på arabisk, med tal "34000" og datering "9-9-2011" Der var en reklamefolder fra [virksomhed1].

19. september 2011

Et håndskrevet papir "[virksomhed2] bekomt noch 50 Tuborg Pils. Ware ist bezahlt und stet in Halle 3" ulæselig underskrift og afstemplet "[virksomhed3] Gmbh, [adresse2], [by3]" datostempel "19. september 2011"

23. september 2011 13.152 dåser øl og 1.296 dåser mineralvand

[by2] Politi rettede den 23. september 2011 telefonisk henvendelse til SKAT, idet man havde modtaget en anmeldelse om igangværende salg af øl og vand i engangsemballager fra varebiler på [adresse3] i [by4].

Politiet fulgte op på henvendelsen, og fandt to varebiler på stedet. I begge køretøjer var der øl og mineralvand uden pantmærkning. Klageren var fører af en Iveco varebil og oplyste, at det ikke var hans varebil, men at han hjalp en ven, [person1] med at flytte nogle rammer øl og sodavand. [person2], fører af en Peugeot varebil, oplyste, at han var på stedet for at købe 816 dåser øl og 1.296 dåser mineralvand af klageren. Han havde fået telefonnummer gennem en bekendt på en bodega på [by5]. Klagerens telefonnummer var lagret som kontakt på [person2]'s mobiltelefon, som benægtede at have handlet tidligere med klageren.

Klageren oplyste, at varerne var købt og hentet den forudgående aften i Tyskland af [person1]. Klageren havde fået overdraget bilen om morgenen med henblik på distribution mv. af øl og mineralvand. På forespørgsel om tidligere importer af øl og vand fra Tyskland oplyste klageren, at han for nylig ved kontrol i [by6] havde fået beslaglagt varer og lastbil. SKAT konstaterede ved gennemgang af klagerens mobiltelefonlog, at denne 19 timer forinden havde et telefonopkald til ... - [virksomhed4] GmbH, [by3]. Klageren oplyste, at [person1] havde haft hans mobiltelefon med i Tyskland den forudgående dag.

Anmelderen havde til politiet oplyst, at en person i en Iveco varebil gentagne gange om ugen var på parkeringspladsen, hvor han havde solgt øl og mineralvand fra ladet af varebilen. Anmelderen, der ønskede at være anonym, kontaktede personligt SKAT på stedet, og ønskede at uddybe sine oplysninger. Anmelderen oplyste, at han havde observeret, at der siden 15. december 2010 (hvor han fik arbejdsmæssig tilknytning til stedet) ca. 3 gange om ugen er sket omladning af øl og mineralvand fra køretøjer. Bilerne var ofte set om morgenen, hvor der skete omlæsning fra overfyldte varebiler til anden varebil. Han blev særligt opmærksom på en nylig situation, hvor han registrerede en samtale mellem personen, der var fører af Peugeot'en, og en af to personer af anden etnisk herkomst end dansk, der var fører/passager i varebiler og hvorfra varerne blev omlæsset. Han hørte, at der blev aftalt et beløb på 6.000 kr. og at bundt pengesedler skiftede ejer. Personen i Peugeot'en var ofte set som aftager og de to udenlandsk udseende personer måtte være sammen om aktiviteten.

26. november 2011, 14.400 dåser øl/mineralvand

Kl. 21.05, [by1], 3.500 kg varebil med klageren som fører, vejet til 7.730 kg, svarende til 120 % overlæs af øl og mineralvand, politisag, hvor det bl.a. fremgår af 3 bonner fra [virksomhed5] i [by3] og én bon fra [virksomhed6], at der er erhvervet 8.016 stk. øl og 2400 stk. mineralvand. Antallet er kun en del af det medførte, idet der er registreret mere overvægt end pågældende køb, i alt svarende til ikke under 14.400 dåser øl/mineralvand.

13. december 2011, 14.400 dåser øl/mineralvand

Kl. 21.05, [by1], 3.500 kg varebil med klageren som fører, vejet til 7.238 kg, svarende til 106 % overlæs af øl og mineralvand, politisag, hvor det bl.a. fremgår, af bon fra [virksomhed5] i [by3], at der er erhvervet 6.120 stk. øl og 1.320 stk. mineralvand. Antallet er kun en del af det medførte, idet der er registreret mere overvægt end pågældende køb, i alt svarende til ikke under 14.400 dåser øl/mineralvand.

Det fremgår videre af politirapporter, at politiet har rettet henvendelse til ejeren af bilen, [person3], men han nægter ethvert kendskab til at klageren kørte med øl og sodavand. Af politirapport af 4. januar 2012 fremgår, at klageren blev genafhørt til sagen og han nu forklarede, at det var ham, som hentede øllene til sig selv og at [person3] ikke kendte noget til sagen.

20. januar 2012, 14.400 dåser øl/mineralvand

Kl. 21.05, [by1], 3.500 kg varebil med klageren som fører, vejet til 7.730 kg, svarende til 120 % overlæs af øl og mineralvand, politisag. Den registrerede vægt svarer til ikke under 14.400 dåser øl/mineralvand.

7. februar 2012 10.800 dåser øl og 5.304 dåser mineralvand

Kl. 23.00, standset ved toldkontrol i [by1], i 3.500 kg varebil, medbringende 10.800 stk. øl i engangsemballage a 0,33 liter og 5.304 stk. mineralvand i engangsemballage á 0,33 liter. Der er afkrævet punktafgift på 12.920 kr. Beløbet er ikke betalt. Varerne er beslaglagt.

SKAT har indhentet kontroloplysninger hos klagerens bank, hvor det bl.a. fremgår, at klageren ar foretaget køb hos [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9], [by7], [virksomhed10], [virksomhed11], og [virksomhed5], følgende datoer i 2011, i alt 72 gange:

8 gange i april: 5., 8., 16. 17., 20., 21., 27., 29.

12 gange i maj: 2., 3., 4., 7., 9., 10, 11., 12. 13., 18., 20., 26.

16 gange i juni: 1., 2., 3., 4., 6., 8., 10., 11., 13., 14., 15., 18., 20., 22., 24., 25.

14 gange i juli: 2., 3., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 15., 20., 21., 31.

6 gange i august: 3., 4., 6., 7., 8., 22.

4 gange i september: 8., 14., 17., 22.,

7 gange i november: 4., 7., 9., 10., 18., 22., 26.,

5 gange i december: 1., 2., 9., 16., 22.

Tidligere sag

SKAT har truffet afgørelse d. 11. januar 2012 vedrørende indførsel af øl og mineralvand fra Tyskland, og opkrævet klageren 835.618 kr. i moms og afgifter, for i forening med en anden person, i perioden 23. september 2010 - 23. september 2011, en gang om ugen at have indført 2.000 dåser mineralvand og 10.000 dåser øl, og have videresolgt disse i Danmark. Afgørelsen er stadfæstes af Landsskatteretten d. 17. september 2012.

afgørelse

Klageren er skønsmæssigt forhøjet vedrørende perioden 1. oktober 2011 - 7. februar 2012, med 10.457 kr. i mineralvandsafgift, 146. 789 kr. i øl- afgift, 23.210 kr. i emballageafgift og 130.000 kr. i moms.

Klageren har systematisk indført øl og mineralvand fra Tyskland, som han, uden at være registreret efter moms- og punktafgiftslovgivningen har distribueret til aftagere i Danmark. Ved fastsættelse af en skønsmæssig opgørelse af et unddraget afgifts- og momsbeløb fastsættes et interval mellem indførsel af punktafgiftspligtige varer og antal varer. Der findes flere dokumenterede indførsler, samt oplysninger om et omfattende brug af kreditkort ved køb af færgebillet og personlige fornødenheder ved transporter til, fra og i Tyskland i perioden fra 23. september 2011 til 31. december 2011. I perioden er der konkret registreret to indførsler (politi), hvoraf indførsel den 13. december 2011 er uden registrering af anvendelse af Visakort. Oplysningen dokumenterer, at der er yderligere indførsel af øl og vand fra Tyskland, end der direkte kan udledes fra pengebevægelser fra bankoplysningen.

Et forsigtigt interval mellem erhvervelse af varer kan fastsættes til én gang om ugen i perioden fra 1. oktober 2011 - 7. februar 2012, i alt 18 transporter, hvor der skønsmæssigt pr. transport er erhvervet 10.000 øl og 2.000 mineralvand, samt turen d. 7. februar 2012.

Moms

Klageren har drevet registreringspligtig virksomhed, uden at være registreret. Der er erhvervet momspligtige varer fra udlandet, der delvis er omsat til forbrug her i landet. Afgiften skulle have været afregnet efter momslovens §§ 11, 56 og 57. Da der ikke foreligger dokumentation for angivelse og betaling af moms, ansættes virksomhedens moms skønsmæssigt.

I alt 180.000 erhvervede/solgte øl plus 10.800 erhvervede øl samt 36.000 erhvervede/solgte mineralvand plus 5.304 erhvervede mineralvand.

Til brug for ansættelsen af moms af solgte varer fra andre EU-lande opgøres salgsmoms uden, at der indgår beregning af EU-erhvervelsesmoms, idet en registreret virksomhed modregner beløbet i købsmoms og dermed er neutral.

Salgsmoms beregnes for solgte varer, idet der er foretaget fradrag af beslaglagte, ikke solgte vare (450 rammer øl og 221 rammer mineralvand), således:

Skønnet salgspris inkl. moms fastsættes pr. ramme øl og vand til henholdsvis 75 kr. og 60 kr.

Øl: 180.000 / 24 = 7.500 rammer a 24 stk., à 75 kr./stk. 562.500 kr.

Vand: 36.000 / 24 = 1.500 rammer a 24 stk., á 60 kr./stk. 90.000 kr.

Salgspris i alt: 652.500 kr.

Moms 20 % heraf: 130.500 kr.

For varer indført den 7. februar 2012 opkræves erhvervelsesmoms 25 % på grundlag af ansat købspris på 50 kr. for 24 øl (ramme) og 40 kr. for 24 mineralvand (ramme):

Øl: 10.800 / 24 = 450 rammer a 50 kr. x 25 % 5.625 kr.

Vand: 5.304 / 24 = 221 rammer a 40 kr x 25% 2.210 kr.

Sum: 7.835 kr.

Erhvervelse af varer fra andre EU-landet vil være forbundet med momsbelagte omkostninger i form af drift af transportmiddel. Omkostninger inkl. moms er skønsmæssigt inkl. moms fastsat til 1.500 kr. pr. erhvervelse. Moms heraf udgør 300 kr. Ved ansættelsen er der indgået 19 transporter, hvoraf moms udgør 5.700 kr. Herefter kan momstilsvaret skønsmæssigt opgøres til (nedrundet) 130.000 kr.

Mineralvandsafgift

Virksomheden har i perioden 1. oktober 2011 til 7. februar 2012 erhvervet afgiftspligtige mineralvand i udlandet uden at der foreligger dokumentation for at varerne er afgiftsberigtiget. Der er fulgt op med en skønsmæssig ansættelse af mineralvandsafgift for perioden, idet der dog sker fradrag for varer omfattet af indførsel den 7. februar 2012. Der er erhvervet afgiftspligtige mineralvand omfattet af mineralvandsafgiftslovens § 1, stk. 1, uden at der er betalt afgift af de erhvervede mineralvand. Afgiften skulle have været afregnet efter mineralvandsafgiftslovens § 10a, stk. 1 og stk. 3. Da der ikke foreligger dokumentation for at varerne er afgiftsberigtiget, ansættes virksomhedens mineralvandsafgift skønsmæssigt. Afgiften er skønsmæssigt ansat til 10.459 kr.

I alt 19 erhvervelser af afgiftspligtige mineralvand fra Tyskland. Der foretages fradrag for erhvervelsen den 7. februar 2012, der er omfattet af særskilt sag. Ansættelsen vil omfatte 18 erhvervelser a 2.000 mineralvand, der fordeles med halvdelen til henholdsvis sukkerholdigt og sukkerfrit mineralvand.

14 indførsler henføres til 2011, hvoraf afgiften for sukkerholdige mineralvand udgør 1,08 kr/liter. 4 erhvervelser henføres til 2012, hvor afgiften udgør 1,58 kr./liter. Afgift af sukkerfri mineralvand udgør i hele perioden 0,57 kr./liter

Afgiften kan beregnes således

Sukkerholdigt 2011 (14.000 x 0,33 x 1,08) 4.989 kr.

Sukkerholdigt 2012 (4.000 x 0,33 x 1,58) 2.085 kr.

Sukkerfri (18.000 x 0,33 x 0,57) 3.385 kr.

Sum 10.459 kr.

Øl- og vinafgift

Der er erhvervet afgiftspligtige øl omfattet af ølafgiftslovens § 1, stk. 1, uden at der er betalt afgift af de erhvervede øl. Afgiften skulle have været afregnet efter ølafgiftslovens § 4 og § 6. Da der ikke foreligger dokumentation for at varerne er afgiftsberigtiget, ansættes virksomhedens ølafgift skønsmæssigt. Afgiften er skønsmæssigt ansat til 146.789 kr.

Forhøjelsen omfatter i alt 19 erhvervelser af afgiftspligtige øl fra Tyskland. Der foretages fradrag for erhvervelsen den 7. februar 2012, der er omfattet af særskilt sag. Ansættelsen vil omfatte 18 erhvervelser a 10.000 øl med et alkoholindhold på 4,6 %. 14 indførsler henføres til 2011, hvoraf afgiften øl 50.90 kr. pr liter 100 % ren alkohol. 4 erhvervelser henføres til 2012, hvor afgiften udgør 63,60 kr. pr liter 100 % ren alkohol.

Afgiften kan beregnes således:

Ølafgift 2011 (140.000 x 0,33 x 50,90 x 4,6 / 100) 108.172 kr.

Ølafgift 2012 (40.000 x 0,33 x 63,60 x 4,6 / 100) 38.617 kr.

Sum 146.789 kr.

Emballageafgift

Der er erhvervet afgiftspligtige emballager omfattet af emballageafgiftslovens § 1, samt at der ikke er betalt afgift af de erhvervede emballager. Afgiften skulle have været afregnet efter emballageafgiftslovens § 7 eller § 7a. Da der ikke foreligger dokumentation for at lageret er afgiftsberigtiget, ansættes emballageafgift skønsmæssigt samt konkret. Afgiften er skønsmæssigt ansat til 23.210 kr.

Der henvises til afsnit om ølafgift og mineralafgift, hvoraf fremgår, at virksomheden i perioden 1. oktober 2011 til 7. februar 2012 af 18 gange har indført i alt 180.000 øl og 36.000 mineralvandindført i engangsemballage (dåse), samt har den 7. februar 2012 indført 10.800 øl og 5.304 mineralvand i engangsemballage uden at der er sket afgiftsberigtigelse af varerne. Der er således ved skøn og konkret opgjort et samlet antal emballager til 232.104 stk. Afgiften udgør 0,10 kr. pr emballage

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt principal påstand om, at alle forhøjelserne nedsættes til 0 kr. Der er nedlagt subsidiær påstand om, at forhøjelserne nedsættes med et af Landsskatteretten fastsat beløb på mindre end forhøjelserne.

SKAT's afgørelser er foretaget på et både fejlagtigt og urigtigt grundlag, samt på et ikke dokumenteret grundlag, og er således grebet ud af luften, da absolut intet i sagen indikerer, at klageren skal forhøjes således som SKAT har gjort.

SKAT har ingen holdepunkter for at foretage en ansættelse af klageren i den pågældende periode.

Klageren har ikke drevet erhvervsmæssig virksomhed med køb og salg af øl og vand, hvorfor der ikke er hjemmel til at foretage en ansættelse hverken i mineralvandsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, emballageafgiftsloven eller momsloven.

Subsidiært er det anført, samt tillige anbringender anført under den principale påstand, at såfremt Landsskatteretten ikke nedsætter forhøjelsen til 0 kr., må Landsskatteretten fastsætte størrelsen af nedsættelsen.

Landsskatterettens afgørelse

Øl- og mineralvandsafgift

I henhold til øl- og vinafgiftslovens § 1, stk. 1, og § 3, stk. 1, skal der betales afgift af øl og vin her i landet efter de i loven nærmere opregnede satser.

Afgiftspligtens indtræden følger af øl- og vinafgiftslovens § 4, hvoraf bl.a. fremgår, at der skal betales afgift her i landet ved overgang til forbrug, det vil sige, når varerne forlader en ordning under suspension af afgiften, eller ved modtagelsen, når varer fra andre EU-lande erhverves af virksomheder og personer, der ikke er berettiget til at oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse, jf. øl- og vinafgiftslovens §§ 5 og 6.

Efter øl- og vinafgiftslovens § 11, stk. 2, ydes afgiftsfritagelse bl.a. af varer, som privatpersoner selv medfører til eget brug fra et andet EU-land, i hvilket de er erhvervet i beskattet stand. Det fremgår af EU-Rådets direktiv 08/118, at medlemsstaterne kan opstille vejledende mængder for indførelsen af varer beregnet til erhvervsmæssige formål, der for så vidt angår øl ikke må være mindre end 110 liter, jf. artikel 32, 3. pkt.

Der skal ligeledes svares afgift af mineralvand, jf. mineralvandsafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, og afgiften skal svares i forbindelse med varemodtagelsen her i landet, jf. lovens § 10 a, stk. 1.

SKAT kan foretage en skønsmæssig ansættelse af afgiftstilsvaret, når afgiften ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fremgår af SKAT's punktafgiftsvejledning for 2011, afsnit A.5.3.1 og A.5.3.2, bl.a. at:

"Ved indrejse fra andre EU-lande kan punktafgiftspligtige varer medbringes afgiftsfrit, men på betingelse af

· at den rejsende selv medbringer varerne, fx i bagagen

· at varerne er bestemt til brug eller forbrug for den rejsende personlig eller dennes husstand eller er beregnet til gaver.

(...)

Ved SKATs bedømmelse af, om punktafgiftspligtige varer er til eget brug og dermed er fritaget for afgift eller har erhvervsmæssig karakter og dermed er afgiftspligtig, vil der indgå en række forhold bl.a.

· den forretningsmæssige status hos den rejsende

· årsagerne til købet af varerne

· stedet, hvor varerne befinder sig

· den anvendte transportform

· ethvert dokument om varerne

· varernes art

· varernes mængde.

Varer, der medbringes for andre eller med henblik på videresalg e.l., anses for at have erhvervsmæssig karakter og bliver dermed afgiftspligtige.

(...)

Mængden af medbragte varer vil kunne have et sådant omfang, at det må anses for tvivlsomt, at varerne er til eget brug, fx hvor mængden ligger væsentlig over, hvad der med rimelighed kan bruges i en almindelig husholdning. (...)

For alkoholholdige drikkevarer og tobaksvarer er der til brug for vurderingen af, om varerne er til eget brug eller af erhvervsmæssig karakter, fastsat nogle vejledende mængder, jf. art. 32, stk. 3, i Rådets direktiv 2008/118/EF (cirkulationsdirektivet).

De vejledende mængder er for

Alkoholholdige drikkevarer

Øl

110 liter

dvs. 333 fl. Á 33 cl

(...)

Endvidere kan transportformen evt. medføre, at indførslen ikke kan anses for "egen medbringelse", fx hvor den rejsende og varen ikke transporteres med samme køretøj, eller hvor transporten er atypisk for rejsende, eksempelvis ved benyttelse af lastbiler.

(...)

Ved køb af andre punktafgiftspligtige varer, fx chokolade, sodavand eller energikoks, skal der betales afgift, hvis varens værdi uden punktafgift er over 80 kr."

Landsskatteretten finder at der i overensstemmelse med SKATs afgørelse må lægges til grund, at klageren i perioden 1. oktober 2011 - 7. februar 2012 én gang om ugen, i alt 18 gange, har købt 2.000 dåser mineralvand og 10.000 dåser øl, samt d. 7. februar 2012 har købt yderligere 10.800 dåser øl og 5.304 dåser mineralvand - i alt 190.800 dåser øl, og 41.340 dåser mineralvand. Varerne er købt i Tyskland, og indført til Danmark, og anset for solgt her i landet.

Landsskatteretten finder, at de omhandlede varer er afgiftspligtige efter øl- og vinafgiftslovens § 1, stk. 1, § 3, stk. 1, og § 4, og mineralvandsafgiftslovens § 1, stk. 1, og § 10 a, stk. 1, idet indførslen af de i sagen omhandlede varer ikke kan anses for omfattet af afgiftsfritagelsesbestemmelsen i øl- og vinafgiftslovens § 11, stk. 2. Landsskatteretten finder ikke grundlag for at tilsidesætte SKAT's skøn over omfanget af indførslen og salget og dermed størrelsen af afgiftstilsvaret.

Landsskatteretten har herved især lagt vægt på, at SKAT eller politiet ca. 9 gange i perioden d.18. maj 2010 - 7. februar 2012 har kendskab til, at klageren har indført øl og mineralvand fra Tyskland til Danmark, herunder er det i ca. 9 tilfælde oplyst, at der i alt er indført gennemsnitligt ca. 13.500 dåser øl og mineralvand. Samtidig foreligger der bankoplysninger om, at klageren har foretaget diverse køb på en rute fra sin bopæl og til [by3], Tyskland, via færgerne [...], i alt på mere end 70 forskellige dage i perioden 5. april 2011 og 22. december 2011.

Samtidig er det skønsmæssigt indførte kvantum på i alt 190.800 dåser øl og 41.304 dåser mineralvand anset at være indført med videresalg for øje, især som følge af episoden d. 23. september 2011, herunder også mængde af varer, jf. cirkulationsdirektivets artikel 32, 3. pkt., hvor der ved indrejse fra et andet EU-land kan medbringes varer til eget brug, og hvor den vejledende mængde til eget brug af øl er fastsat til 333 dåser. Overskridelse af den vejledede mængde må medføre, at indførslen får erhvervsmæssig karakter. Ligeledes må det gentagne antal indførsler i varevogne medføre, at indførslerne får erhvervsmæssig karakter. Dette gælder herefter for hele den indførte mængde øl og mineralvand. Som følge heraf ses klageren at have bevisbyrden for, at varerne ikke er til erhvervsmæssig brug.

Det af repræsentanten anførte, om, at afgørelsen er truffet på et udokumenteret grundlag, har ikke givet anledning til at ændre på det af SKAT opgjorte afgiftstilsvar. Under de foreliggende omstændigheder, hvor det er konstateret, at der er indført og videresolgt et stort antal afgiftspligtige varer, uden at der angivet nogen afgift, og uden at der er udarbejdet et egentlig regnskabsgrundlag, hvilket klageren er ansvarlig for at udarbejde, må klageren dokumentere eller sandsynliggøre, at afgiftstilsvaret ikke kan opgøres i overensstemmelse med SKAT's opgørelse. Den skønsmæssige opgørelse af afgiftstilsvaret har taget udgangspunkt i antallet af indførte varer, og hyppigheden af indførslen. Der er ikke fremlagt dokumentation, der på tilstrækkelig vis giver grundlag for at ændre SKAT's skønsmæssigt opgjorte afgiftstilsvar. Landskatteretten finder herefter, at afgiftstilsvaret vedrørende punktet om øl- og mineralvandsafgift kan fastsættes således som opgjort af SKAT.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor vedrørende øl- og mineralvandsafgift.

Emballageafgift

Der svares afgift af salgsemballage, jf. emballageafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, litra a og b. Afgiften udgør for beholdere med et rumindhold på ikke under 10 cl og ikke over 40 cl 0,10 kr., jf. § 2, stk. 5 og 6, nr. 2, og skal ifølge lovens § 20, stk. 1, betales af den, som overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle have været betalt.

Foruden erhvervsdrivende varemodtagere m.fl., hæfter den, der er i besiddelse af varen, for betaling af afgift efter bestemmelserne i emballageafgiftsloven. Det fremgår af emballageafgiftslovens § 22.

Landsskatteretten finder, at klageren har indført emballage jf. ovenfor, i alt 232.104 stk., således som opgjort af SKAT, hvorefter emballageafgiften kan opgøres til 23.210 kr., jf. emballageafgiftslovens § 2, stk. 6, nr. 2.

Den påklagede afgørelse stadfæstes således også vedrørende punktet emballageafgift.

Moms

Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1, at:

"Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed."

Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1, at:

"Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering."

Det fremgår af momslovens § 11 stk. 1, nr. 1 at:

"Der betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af

1) varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en virksomhed registreret for merværdiafgift og erhververen er en afgiftspligtig person eller en ikke afgiftspligtig juridisk person, der er registreringspligtig efter §§ 47 eller 50, eller som registreres efter §§ 49, 50 a, 51 eller 51 a. Der betales dog ikke afgift, når varen af sælger installeres eller monteres her i landet, eller når varen i salgslandet er afgiftsberigtiget efter tilsvarende regler som fastsat i kapitel 17 om brugte varer m.v.,"

For så vidt angår spørgsmålet om der for de omhandlede varer er indtrådt momspligt, finder Landsskatteretten, at der bl.a. under hensyn til hændelsen d. 23. september 2011, samt øvrige indførsler, og den deraf skønsmæssige opgjorte mængde øl og mineralvand, er tale om indførsel med henblik på levering mod vederlag, jf. momslovens § 4. Landsskatteretten finder således, at der tillige skal betales erhvervelsesmoms af de omhandlede varer, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 1, idet klageren må anses som afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3. Den skyldige moms skal derfor opgøres efter momslovens § 31, hvorefter grundlaget er vederlaget for varerne med tillæg af de her omhandlede afgifter jf. momslovens § 27, og med fradrag for afgiften for udgifter, der udelukkende er anvendt til brug for leverancer, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landskatteretten finder herefter, at afgiftstilsvaret vedrørende punktet om moms kan fastsættes således som opgjort af SKAT.

Den påklagede afgift stadfæstes således og vedrørende punktet momstilsvar.