Kendelse af 01-04-2014 - indlagt i TaxCons database den 17-05-2014

Sagens emne

Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på genoptagelse efter skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1 og 32.

SKATs afgørelse stadfæstes.

Faktiske oplysninger

Repræsentanten har den 30. april 2012 anmodet SKAT om genoptagelse af momsansættelser for 2009, 2010 og 2011, idet brugtmomsreglerne i momslovens §§ 69-71, ved salg af brugte reservedele fra biler, som skrottes og affaldsbehandles, ønskes anvendt med virkning fra d. 1. januar 2009.

Landsskatteretten har den 12. december 2011 truffet afgørelse i en lignende sag. Her fremgår det bl.a.:

”(...)

Sagens oplysninger

Sagens faktiske forhold er i SKATs afgørelse beskrevet således:

(...) har 22 års erfaring inden for køb og salg af brugte reservedele til personbiler og varebiler.

Virksomheden opkøber primært de brugte reservedele til videresalg ved køb af skrotningsmodne biler.

Virksomheden opkøber endvidere brugte køretøjer med henblik på videresalg. De brugte varer opkøbes primært af privatpersoner og forsikringsselskaber.

I forbindelse med køb af “skrotbiler” vurderer virksomheden hvilke reservedele, der kan genbruges og genmonteres i en anden bil og dermed videresælges. Købsværdien fastsættes på grundlag af denne vurdering.

I virksomhedens lagersystem kan alle reservedelene følges fra køb til salg.

Den resterende del af brugte reservedele og skrotbil, der ikke kan genbruges bliver efterfølgende skrottet på en miljørigtig måde efter gældende regler i Miljøordningen for biler m.v.

(...) sælger reservedelene til private men også til andre erhvervsdrivende. Der bliver på nuværende tidspunkt beregnet salgsmoms efter de almindelige momsregler ved alt salg af brugte reservedele.

Virksomheden ønsker SKATs bekræftelse på, at den kan vælge at anvende brugtmomsreglerne ved videresalg af de brugte reservedele, da kravene for anvendelse af brugtmomsordningen kan opfyldes.”

(...)

Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse

Af momslovens § 69, stk. 1, fremgår, at virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber m.v. brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter, ved videresalget kan afgiftsberigtige de pågældende brugte varer m.v. efter reglerne i momslovens kapitel 17. Af bestemmelsens stk. 3 fremgår, at der ved brugte varer forstås løsøregenstande, der kan genanvendes i den foreliggende stand eller efter reparation, bortset fra kunstgenstande, samlerobjekter, antikviteter samt ædelmetaller og -stene, jf. herved tillige momssystemdirektivets art. 311.

Efter ordlyden af momslovens § 69, stk. 1, er det en forudsætning for anvendelsen af særordningen i momslovens kapitel 17, at de pågældende varer genanvendes i den ”foreliggende stand eller efter reparation”. Af bemærkningerne til lovforslag L 124 til momsloven som fremsat den 8. december 1993 fremgår vedrørende § 69 bl.a. følgende:

”I stk. 3 er ”brugte varer” nærmere defineret. Ved brugte varer forstås løsøregenstande, der kan genanvendes i den foreliggende stand eller efter reparation. Heraf følger, at løsøregenstanden skal bevare sin identitet...”

Landsskatteretten finder, at betingelsen om, at de pågældende varer kan genanvendes ”i den foreliggende stand eller efter reparation” indeholder et krav om, at den pågældende genstand bevarer sin identitet. Denne fortolkning, der er i overensstemmelse med forarbejderne, stemmer i øvrigt bedst overens med momslovens § 70, stk. 1, hvorefter afgiftsgrundlaget opgøres på grundlag af fortjenstmargenen, dvs. forskellen mellem salgsprisen og indkøbsprisen.

Virksomheden modtager de pågældende biler med henblik på skrotning, og der sker alene genanvendelse af reservedele, der udtages af bilerne. Da de pågældende biler således ikke bevarer deres identitet kan betingelsen om, at der kan ske genanvendelse ”i den foreliggende stand eller efter reparation”, ikke anses for opfyldt.

Den påklagede afgørelse stadfæstes herefter.”

SKATs afgørelse

Anmodningen om genoptagelse af selskabets momsansættelser for 2009 – 2011 er ikke imødekommet.

En afgiftspligtig, der ønsker at få ændret sit momstilsvar skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Landsskatteretten har den 12. december 2011, i en sag, der efter det oplyste er tilsvarende, truffet afgørelse om at brugtmomsreglerne ikke kan anvendes. Denne afgørelse er efter det oplyste indbragt for domstolene.

Det forhold, at en Landsskatteretsafgørelse er indbragt for domstolene, er ikke et forhold af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af momsansættelsen, og betingelserne for genoptagelse er derfor ikke opfyldt.

Der kan ikke på nuværende tidspunkt tage stilling til i hvilket omfang betingelserne for genoptagelse vil være opfyldt, på et senere tidspunkt, efter afslutning af den for Landsretten verserende sag. Om dette vil være tilfældet beror på en konkret fortolkning af den dom eller forlig, der vil blive resultatet af sagen, og af skatteforvaltningslovens § 31 og § 32.

På samme vis vil der i den forbindelse blive taget stilling til, om, og i hvilket omfang formalia vil være til hinder for anvendelse af brugtmomsreglerne med tilbagevirkende kraft. Vi kan i den forbindelse henlede opmærksomheden på Landsskatterettens afgørelse af 12. januar 2011 (j.nr. 09-02097), der kan findes i afgørelsesdatabasen på Landsskatterettens hjemmeside. Landsskatteretten tillod i afgørelsen en virksomhed at anvende brugtmomsreglerne på trods af manglende overholdelse af faktureringskravene.

Selskabets opfattelse

Der nedlægges påstand om genoptagelse af selskabets momsansættelser fra perioden 2009 til 2011.

Selskabet har anmodet om adgang til at anvende brugtmomsreglerne i momslovens §§ 69-71 ved salg af brugte reservedele fra biler, som skrottes og affaldsbehandles.

Baggrunden for klagen, som er én blandt flere sager fra autogenbrugsbranchen, er, at der verserer en principiel sag ved Vestre Landsret om den EU-retlige fortolkning af brugtmomsreglerne, og at virksomhederne, der følger sagen, ønsker at sikre deres retsstilling tilbage i tid. Retssagen vedrører et bindende svar, hvor en virksomhed d. 12. december 2011 fik afslag af Landsskatteretten på at anvende brugtmomsreglerne.

Retssagen vedrører domstolsprøvelse af et bindende svar, og det er derfor væsentligt for virksomhederne inden for autogenbrugsbranchen at få fastslået et begyndelsestidspunkt for, hvornår selskabet kan forvente at kunne anvende brugtmomsreglerne, hvis domstolene underkender Landsskatterettens kendelse i sagen.

Der findes særlige faktureringskrav, når brugtmomsordningen anvendes, men i den situation, hvor SKAT og Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at man ikke tillader anvendelse af brugtmomsreglerne, vil selskabet reelt være afskåret fra at opfylde disse faktureringskrav tilbage i tid. Derfor har der været anmodet om ordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, som er afvist af SKAT i den påklagede afgørelse.

I retssagen har Kammeradvokaten i sit seneste processkrift af 13. september 2012 for Skatteministeriet erklæret følgende:

“Sagsøgte kan tiltræde sagsøgerens begæring om forelæggelse af præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen, idet der består en tvivl om fortolkningen af brugtmomsreglerne i momssystemdirektivets artikel der nødvendig gør en forelæggelse af sagen. Hertil kommer, at der ikke er enighed mellem medlemsstaterne om anvendeligheden af regelsættet i forhold til videresalg af genanvendelige reservedele fra købte skrotbiler, der samtidig er blevet miljøbehandlet af den videresælgende virksomhed.”

Følgende fremgik ligeledes af udskrift af retsbogen for Vestre Landsret:

“Det fremgår at processkrifterne i sagen, at der er enighed mellem parterne om, at det er nødvendigt at forelægge præjudicielle spørgsmål for EU-domstolen til besvarelse.

Landsretten er enig heri og beslutter herved at imødekomme parternes anmodning om, at der stilles præjudicielle spørgsmål til EU-domstolen.”

Der foreligger således på grund af Skatteministeriets anerkendelse af en fortolkningstvivl og forskellig praksis i EU tilstrækkelige juridiske oplysninger, der berettiger til genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, som kræver nye faktiske eller juridiske oplysninger for genoptagelse.

Hermed er fremlagt nye juridiske oplysninger i forhold til den tidligere Landsskatteretssags bedømmelsesgrundlag, hvor det ikke var blotlagt, at de danske momsregler sandsynligvis strider mod EU-retten.

Videre er det anført, at den sammenlignelige sag blev indbragt for [Retten] og senere henvist til Vestre Landsret.

Under denne sags forberedelse er det kommet frem, at retsstillingen er uens inden for EU, selv om der er tale om fælles europæiske regler, som udspringer af momssystemdirektivet. Derfor har Kammeradvokaten accepteret ikke at protestere over begæringen om forelæggelse for EU-Domstolen i relation til fortolkningen af brugtmomsreglerne.

Senere i forberedelse af sagen ved landsretten, har Kammeradvokaten på vegne af Skatteministeriet gjort gældende, at de udtjente trafikskadede biler, som kommer fra forsikringsselskaberne ind i autogenbrugsbranchen, har en anden problemstilling, nemlig spørgsmålet om disse ”forsikringsbiler” opfylder betingelsen i momslovens § 69, stk. 1, nr. 3, dvs. købt af en afgiftspligtig person, når leveringen er fritaget for afgift efter § 13 eller efter tilsvarende regler i et andet EU land. Skatteministeriets synspunkt er det, at koblingen til § 13, stk. 1 eller 2 i momsloven ikke er til stede, idet man ved en gennemgang tilbage fra før 1970 er nået frem til, at forsikringsselskabernes salg af de forsikringsskadede biler er undtaget fra momsloven og ikke fritaget. Der er berammet en delhovedforhandling til den 2. oktober 2013 i Vestre Landsret til afgørelse af spørgsmålet, om forsikringsbilerne er momsundtaget eller momsfritaget, for at sagen kan gå videre.

Ønsket om ordinær genoptagelse er principalt begrundet i, at der ønskes fastsat et begyndelsestidspunkt for disse virksomheders anvendelse af brugtmomsreglerne, hvis der gives helt eller delvist medhold i den sammenlignelige sag, som var klage over et bindende svar, hvorfor der ikke er en periodemæssig tidsangivelse eller en afgiftsperiode, som er omtvistet.

Der foreligger i det mindste nye retlige oplysninger, idet de tvistpunkter, som mangler afklaring vedrørende private salg af biler og forsikringsselskabernes salg af forsikringsskadede biler, ikke har været til behandling hverken i SKAT eller i Landsskatteretten, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, hvor det fremgår, at såfremt afgiftstilsvaret ønskes ændret, skal der senest tre år efter angivelsesfristens udløb fremlægges oplysninger af faktisk eller retlig karakter, som kan begrunde ændringen.

Hertil kommer, at Skatteministeriet har anerkendt, at forvaltningspraksis divergerer inden for EU, hvorfor det er rimeligt, at EU-Domstolen får adgang til at fastlægge fortolkningen af reglerne. Hertil kommer, at der yderligere er diskussion om, hvorvidt forsikringsselskabernes salg af forsikringsbiler oprindeligt er undtaget fra momsloven, eller om de opfylder fritagelsen efter § 13, stk. 1, nr. 10, eller § 13, stk. 2.

Da den tilsvarende sag har principiel betydning for nærværende sag, anmodes retspræsidenten om at give tilladelse til, at sagerne forhandles på et retsmøde, hvis Landsskatterettens kontorindstilling ikke giver adgang til ordinær genoptagelse af afgiftsansættelserne for de respektive virksomheder.

Under sagens behandling i Skatteankestyrelsen har repræsentanten videre anført, atVestre Landsret den 18. december 2013 har truffet deldom i den verserende landsretssag vedrørende (...). Dommen giver anledning til at fremkomme med en ny vinkel på anvendelsen at brugtmomsreglerne for disse autogenbrugsvirksomheder, som Landsskatteretten ikke tidligere har haft under overvejelse, hverken efter officialprincippet eller efter partsanbringende.

Vestre Landsrets dom lyder:

“Thi kendes for ret

(...) skal anerkende, at selskabet ikke i perioden fra SKATs bindende svar den 6. august 2010 og frem til den 25. januar 2013 opfyldte betingelserne i momslovens § 69, stk. 1, nr. 3, ved afgiftsberigtigelsen af salg af reservedele udtaget af motorkøretøjer, som selskabet har købt af forsikringsselskaber, eller aktuelt opfylder disse betingelser.”

Vestre Landsret fastslog, at forsikringsselskabets salg af trafikskadede motorkøretøjer, der er blevet overtaget forbindelse med udbetaling at en erstatning, ikke er omfattet af begrebet “forsikringstransaktion” og dermed ikke er fritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 10.

Vestre Landsret fastslog samtidig, at forsikringsselskabernes salg af trafikskadede motorkøretøjer overtaget i forbindelse med udbetaling at erstatning derimod er undtaget momspligt i medfør den særforanstaltning, som Danmark anmeldte til Kommissionen i december 1977 i overensstemmelse med 6. momsdirektivs artikel 27, stk. 5. Vestre Landsret udtalte:

“Som anført blev der i bekendtgørelserne fra 1969 og 1978 fastsat bestemmelser om afgifts fritagelse for bl.a. forsikringsselskabers afsætning af varer, som de overtog i forbindelse med udbetaling af erstatning. Danmark anmeldte i december 1977 i overensstemmelse med 6, momsdirektivs artikel 27, stk. 5, bl.a. denne særforanstaltning til Kommissionen, og særforanstaltningen har siden været opretholdt, nu i medfør af momssystemdirektivets artikel 394. I perioden frem til ophævelsen af bekendtgørelse nr. 644 af 20. oktober 1988 -der videre førte de tidligere bekendtgørelses afgiftsfritagelse -havde forsikringsselskabernes afgiftsfritagelse far de nævnte dispositioner, således hjemmel i bestemmelser i de danske bekendtgørelser, hvilket var godkendt som en særforanstaltning efter de EU-retlige regler.

For tiden efter 1988-bekendtgrårelsens ophævelse i 1994 lægger landsretten bl.a. efter indholdet af SKA Ts vejledninger til grund, at der fortsat har været opretholdt en praksis, hvorefter forsikringsselskabernes afsætning af varer, de har overtaget af forsikringstagere i forbindelse med udbetaling af erstatning, er fri-taget for afgift. Denne begunstigeende administrative praksis er godkendt som en sæt-foranstaltning efter de EU-retlige regler og må anses som hjemlen for den særlige moms fritagelse for forsikringsselskabers salg af varer, herunder trafik- skadede motorkøretøjer, således som dette nu er præciseret i SKA Ts juridiske vejledning 2013-I, Forsikringsselskabernes afgifts fritagelse i forbindelse med salg af trafikskadede motorkøretøjer, de har modtaget i forbindelse med udbetaling af erstatning, har således hverken i 2010 eller senere haft hjemmel i momslovens § 13, stk. 1, nr. 10.”

Konsekvensen ved den at Danmark anmeldte særordning til 6. momsdirektivs artikel 2 er, at forsikringsselskabers salg at trafikskadede motorkøretøjer overtaget i forbindelse med udbetaling at erstatning falder uden for momslovens anvendelsesområde. Forsikringsselskaberne kan derfor ikke anses for at optræde i deres egenskab af afgiftspligtige personer, når disse leverancer gennemføres.

Konsekvensen heraf er, at forsikringsselskaberne i forbindelse med salg af trafikskadede motorkøretøjer overtaget i forbindelse med udbetaling af erstatning anses som “ikke afgiftspligtige personer” og er dermed omfattet at momslovens § 69, stk. 1, nr. 1, der netop omfatter leveringer foretaget at en “ikke afgiftspligtig person”. De i sagerne omhandlede autogenbrugsvirksomheder kan dermed vælge at benytte brugtmomsordningen, jf. momslovens § 69, stk. 1, nr. 1, hvorefter Landsskatterettens tidligere afgørelse for (...)må anses for afgjort ud fra en fejlagtig forståelse af jus.

Vestre Landsrets dom at 18. december 2013 udgør et nyt retligt forhold i de verserende genoptagelsessager. Tidligere anmodning om genoptagelse fastholdes fortsat behandlet med disse bemærkning og der anmodes om retsmøde i sagerne.

Landsskatterettens afgørelse

En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Videre fremgår det af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1, at:

”Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

1. Hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en landsskatteretskendelse eller ved en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. I disse tilfælde kan genoptagelse foretages til gunst for den afgiftspligtige fra og med den afgiftsperiode, der er helt eller delvis sammenfaldende med den afgiftsperiode, der var til prøvelse i den første sag, der resulterede i underkendelse af praksis, eller den afgiftsperiode, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 3 år forud for underkendelsen af praksis. Tilsvarende kan genoptagelse ske til gunst for den godtgørelsesberettigede vedrørende godtgørelse af afgift, der kunne være gjort gældende fra og med det tidspunkt, der var til prøvelse i den første sag, der resulterede i underkendelse af praksis, eller 3 år forud for underkendelsen af praksis.”

Landsskatteretten har i en lignende sag truffet afgørelse om, at anskaffede skrotbiler fra private og forsikringsselskaber ikke blev genanvendt i den foreliggende stand, jf. momslovens § 69, stk. 3, hvorfor brugtmomsordningen ikke kunne anvendes.

Landsskatteretten finder ikke, at der foreligger oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af momstilsvaret for perioden 2009 - 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, ligesom heller ikke betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1, ses at være opfyldt.

De nye oplysninger ses ikke at kunne medføre en ændring af momstilsvaret. Der ses herved bl.a. ikke at foreligge oplysninger om, at de danske momsregler sandsynligvis strider mod EU-retten, således som anført af repræsentanten.

Det af repræsentanten anførte om, at det er kommet frem, at retsstillingen er uens inden for EU, selv om der er tale om direktivbaserede regler, og Skatteministeriet har accepteret ikke at protestere over begæringen om forelæggelse for EU-Domstolen i relation til fortolkningen af brugtmomsreglerne, samt at Vestre Landsret i dom af 18. december 2013 har udtalt, at selskabet ved salg af reservedele udtaget af motorkøretøjer, som selskabet har købt af forsikringsselskaber, ikke opfyldte betingelserne i momslovens § 69, stk. 1, nr. 3, kan heller ikke medføre et andet resultat.

SKAT's afgørelse stadfæstes derfor.