Kendelse af 09-04-2014 - indlagt i TaxCons database den 17-05-2014

Sagens emne

SKAT har ikke imødekommet en anmodning om ændring klagerens afgiftstilsvar for perioden den 1. januar 2007 til den 17. januar 2008.

Landsskatteretten pålægger SKAT at behandle klagerens anmodning om ændring af momstilsvar for 4. kvartal 2007 og 1. kvartal 2008.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt angår 1. til 3. kvartal 2007.

Faktiske oplysninger

Klageren har oplyst, at han blev skilt fra sin tidligere ægtefælle i 2006, og at han efter skilsmissen påtænkte at starte en egen virksomhed. Han har registreret virksomheden med CVR-nr. [...1] pr. 20. marts 2006.

Klageren har anført, at han ikke fik startet virksomheden som planlagt, fordi han begyndte at arbejde i Grønland i oktober 2006.

For første kvartal 2006 har klageren angivet købsmoms med 12.016 kr. Resten af året er der ikke indleveret momsangivelser. SKAT har foretaget foreløbige fastsættelser, hvor momstilsvaret i de resterende tre kvartaler er fastsat til henholdsvis 8.000 kr., 10.000 kr. og 12.000 kr.

Der er indgivet momsangivelser for 1.-3. kvartal 2007, hvor salgs- og købsmomsen er angivet til 0 kr. For 4. kvartal 2007 har SKAT fastsat momstilsvaret til 10.000 kr., og for 1. kvartal 2008 er momstilsvaret fastsat til 10.000 kr.

Klageren har oplyst, at han i forbindelse med, at han afregistrerede sin bil den 8. februar 2008 udfyldte momsangivelser for 2006 og 2007, og at han ved den samme lejlighed oplyste, at hans virksomhed var ophørt.

Klagerens virksomhed er blevet afmeldt den 17. januar 2008.

Det fremgår af SKATs inddrivelsescenters notat vedrørende klageren, at SKAT den 18. juni 2009 modtog momsangivelser for perioden 31. marts 2007 til 31. marts 2008. Den samme dato har SKAT sendt en underretning om foretaget udlæg til klageren. Det fremgår også af dette brev, at SKAT har modtaget momsangivelser for perioden 31. marts 2007 til 31. marts 2008.

SKAT har over for Skatteankestyrelsen oplyst, at det er registreret, at SKAT den 18. juni 2009 har modtaget momsangivelse for 3. kvartal 2007. Momsangivelserne for 1. og 2. kvartal 2007 er modtaget den 23. august 2007. Der er ikke registreret momsangivelser for 4. kvartal 2007 og 1. kvartal 2008.

Klageren har oplyst, at han arbejdede i Grønland frem til den 16. september 2009.

Den 20. marts 2012 har SKAT modtaget de efterangivelser af moms for 2007 og 2008 fra klageren, som har dannet grundlag for den påklagede afgørelse.

SKAT har oplyst over for Skatteankestyrelsen, at foreløbige fastsættelser af moms sendes til den adresse, der er oplyst ved registrering af virksomheden, eller til den adresse, der senere er oplyst af den afgiftspligtige. Ved registrering af en virksomhed, bliver man oplyst om, at man skal give besked om adresseændringer. Såfremt et brev kommer retur, forsøger SKAT at finde den rigtige adresse. SKAT er ikke i besiddelse af kopier af de breve, der er sendt vedrørende foreløbige fastsættelser.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om ændring af momstilsvar for perioden l. januar 2007 til 17. januar 2008.

Det følger af skatteforvaltningslovens fristregler, at momsen for tidligere angivelsesperioder som udgangspunkt ikke kan ændres efter tre år. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor momsen skulle angives.

Da den seneste angivelsesfrist for perioden er 10. februar 2009, og da SKAT først har modtaget efterangivelsen senere end tre år efter denne dato, er fristen for at ændre ansættelsen for perioden overskredet.

SKAT kan dog efter en konkret vurdering tillade en ændring på trods af fristoverskridelsen, hvis særlige omstændigheder taler for det, og hvis anmodningen er modtaget senest 6 måneder efter, at virksomheden er blevet bekendt med de særlige omstændigheder, som taler for en genoptagelse.

De særlige omstændigheder, som kan begrunde genoptagelsen, skal være udefrakommende begivenheder/forhold, som ikke kan bebrejdes virksomheden eller dennes rådgiver, og det er virksomheden, der skal dokumentere eller sandsynliggøre disse.

Reglerne om treårsfristen og betingelserne for genoptagelse efter fristens udløb fremgår af skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32.

Det forhold, at klageren har arbejdet på Grønland, samt at de skønsmæssige ansættelser ikke er nået frem til klageren, udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter treårsfristens udløb. Det fremgår af momslovens § 57, at registrerede virksomheder efter udløbet af hver afgiftsperiode til SKAT skal angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden.

Det fremgår ikke af SKATs systemer, at der er indsendt nulangivelser for hele 2007 og 2008, idet der alene er modtaget nulangivelser vedrørende perioden 1. januar 2007 til 30. september 2007. Virksomheden har udover at være registreret i 2006 og 2007 også været registreret for moms i en del af januar måned 2008, hvorfor der også skal angives moms for denne periode.

Virksomheden har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen. SKAT har derfor ment, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen ikke er opfyldt.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at hans anmodning om ændring imødekommes, således at hans momstilsvar for perioden nedsættes til 0 kr.

Det fremgår af SKATs kontroloplysninger, at klagerens virksomhed er ophørt den 17. januar 2008. SKAT har også været bekendt med, at klageren har været fritaget for dansk skattetræk.

På foranledning af SKAT har klageren udfyldt momsangivelser i forbindelse med, at han har afregistreret sin bil den 8. februar 2008. Disse må være registreret hos SKAT.

De skønsmæssige ansættelser har været urimelige på baggrund af de oplysninger, SKAT har været i besiddelse af.

Klageren er uddannet tømrer og har ikke forstand på skat. Han er derfor kommet i den vildfarelse, at SKAT selv kunne konstatere, at de skønsmæssige ansættelser ikke var korrekte og af egen drift ville rette dette forhold. Først i 2012 har han henvendt sig til kvalificeret hjælp, og dermed er sagens alvor gået op for klageren.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at en afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Det fremgår videre, at fremlæggelsen skal ske senest 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31 kan der i visse tilfælde ske ekstraordinær genoptagelse af et afgiftstilsvar i henhold til skatteforvaltningslovens § 32. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, at SKAT kan give tilladelse til ændring af et afgiftstilsvar efter anmodning fra den afgiftspligtige som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er det dog en betingelse, at anmodningen er fremsat senest 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Ifølge SKATs inddrivelsescenters notat vedrørende klageren har klageren den 18. juni 2009 indgivet momsangivelser for perioden 31. marts 2007 til 31. marts 2008. Det samme fremgår af SKATs brev til klageren af 18. juni 2009. SKAT har imidlertid ikke ændret de foreløbige fastsættelser for 4. kvartal 2007 og 1. kvartal 2008, og det er ikke registreret, at SKAT har modtaget momsangivelser for disse perioder.

På denne baggrund må det lægges til grund, at klageren har indgivet momsangivelser for afgiftsperioderne 4. kvartal 2007 og 1. kvartal 2008 mindre end tre år efter de respektive angivelsesfristers udløb.

Efter at klageren havde indgivet momsangivelserne og efter at han havde modtaget et brev fra SKAT, hvoraf det fremgår, at SKAT havde modtaget momsangivelser for perioden 31. marts 2007 til 31. marts 2008, har klageren været berettiget til at gå ud fra, at SKAT ville behandle hans momsfastsættelser for de perioder, han indgav angivelser for. Det må antages, at SKAT har begået en fejl, idet det ikke er registreret, at SKAT har modtaget momsangivelser for 4. kvartal 2007 og 1. kvartal 2008. Der foreligger endvidere ikke oplysninger om forhold, der gør, at klageren herefter burde have reageret over for SKAT på et tidligere tidspunkt.

Klageren er herefter berettiget til at få behandlet sin anmodning om ændring af momstilsvar for 4. kvartal 2007 og 1. kvartal 2008, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Landsskatteretten pålægger herefter SKAT at behandle klagerens anmodning om ændring af moms for 4. kvartal 2007 og 1. kvartal 2008.

Klagerens momstilsvar for 1. til 3. kvartal 2007 er sat til 0 kr. Der er ikke grundlag for at ændre klagerens momstilsvar for denne periode.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt angår 1. til 3. kvartal 2007.