Kendelse af 15-02-2016 - indlagt i TaxCons database den 09-04-2016

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2008-31. december 2008.

Landsskatterettenstadfæster SKATs afgørelse

Faktiske oplysninger

Virksomhedens momstilsvar for 1. januar 2008-31. december 2008 blev ændret af SKAT den 12. september 2011. Ændringen blev ikke påklaget.

I brev af 30. april 2012 anmodede virksomhedens repræsentant om genoptagelse af virksomhedens moms. Anmodningen var ikke vedlagt oplysninger eller dokumentationer som grundlag for genoptagelsen.

Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen har i breve af 30. januar 2013 og 7. august 2014 anmodet virksomhedens repræsentant om indsendelse af, de i klagen anførte, nærmere redegørelser samt supplerende oplysninger eller materiale til sagen. Der er ikke i den forbindelse modtaget noget materiale.

På kontormøde med klagerens repræsentant den 2. oktober 2015 blev dog fremlagt: Aftalebrev vedrørende foranstående udlån i 2008 mellem [person1], [person2] og [person3]. Aftalen med udlån af 80.000 kr. skulle dokumentere en stor del af de indsætninger, der var sket på indehaveren s bankkonto i 2008 er lån, hvorfor der ikke er tale om manglende omsætning. Der blev ikke fremlagt dokumentation for pengestrømme.

SKATs afgørelse

SKAT har afvist at genoptage virksomheden momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2008 - 31. december 2008, da anmodningen om genoptagelse er modtaget for sent og da der ikke er fremlagt oplysninger som kan begrunde ændringen. SKAT har begrundet afgørelsen således:

Fristen for genoptagelse vedrørende momsen er overskredet jf. Skatteforvaltningslovens § 31 stk. 2.

Stk.2. En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.

Ved telefonsamtale d.8. maj 2012 med [person4], jurist hos [virksomhed1], forklarede [person4], at hun ikke havde oplysninger til sagen, hun havde blot fået forklaret sagen af dig.

[person4] havde ikke set Skat´s indkaldelser, forslag eller afgørelse.

[person4] havde intet at forklare eller tilføje vedrørende skatteansættelsen 2008.

Der er altså ikke fremkommet nye oplysninger, der kan begrunde en ændring.

Herudover skal bemærkes:

D. 29.04.2011 indkalder Skat materiale
D. 02.05.2011 indsender revisor ny selvangivelse for 2008
D. 10.05.2011 sender Skat brev med kvittering for modtagelse af selvangivelse, med oplysning om, at materiale stadig ikke er modtaget, og at dette ønskes.
D. 08.08.2011 indsendes nyt regnskab vedrørende udlejning af [adresse1], men intet materiale.
D. 10.08.2011 udsendes forslag. Der høres intet fra dig eller din revisor
D. 12.09.2011 udsendes afgørelse. Der høres intet fra dig eller din revisor.

...”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om at momsansættelsen for indkomståret 2008 skal ændres med henvisning til ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2.

Repræsentanten har i brev af 7. september 2012 anført følgende:

SAGSFREMSTILLING

I det følgende skal der som udgangspunkt henvises til SKATs afgørelse af “Vi har ikke ændret din skat”, hvor sagen bliver præsenteret, jf. bilag 1.

SKAT mener ikke, at klager kan ændre skat og moms. dette skyldes, at en genoptagelse med henvisning til skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2 skal være vedlagt nye oplysninger af faktisk eller retlige karakter, der kan begrunde ændringen.

Tidslinje:

Den 29. april 2011 indkalder SKAT materiale.
Den 2. maj 2011 indsender revisor en ny selvangivelse for indkomståret 2008
Den 10. maj 2011 fremsender SKAT brev med kvittering for modtagelse af selvangivelse, med oplysninger om, at materiale stadig ikke er modtaget, og at dette ønskes.
Den 8. august 2011 indsendes et nyt regnskab vedrørende udlejning af [adresse1], men intet materiale.
Den 10. august 2011 udsendes forslag, der høres intet fra [person1] eller revisor.
Den 12. september 2011 udsendes afgørelse, der høres intet fra [person1] eller revisor.
I april 2012 kontakter [person1] [virksomhed1] ApS for, at få hjælp til ændring af skattegrundlag for 2008, da dette anses for værende ukorrekt.
Den 30. april 2012 fremsendes anmodning om genoptagelse vedr. indkomståret 2008 af [virksomhed1] ApS.
Den 8. maj 2012 fremsendes et forslag til afgørelse.
Den 7. juni 2012 modtages afgørelse fra SKAT med nægtelse af genoptagelse.

SKAT forhøjer [person1]s indkomst med 98.666 kr., dette begrundes som følgende:

Ikke medregnet overskud af virksomhed 71.666 kr.
Manglende lejeindtægter vedrørende [adresse1] 27.000 kr.
Heraf udgør moms 19.907 kr.

[virksomhed2]

SKAT beskriver, at [person1] genstartede virksomhed den 16.06.2006, virksomheden er registreret som en tømrer- og bygningsvirksomhed.

Der er ikke angivet resultat af virksomhed [virksomhed2], CVR nr.: [...1] i 2008. Der er i 2008 ikke angivet resultat af [adresse1].

Indsættelserne på bankkonti, hvoraf det fremgår, at det vedrører kontante indbetalinger, køkkener samt forskud anses af SKAT, at vedrøre virksomhed og dermed skattepligtig indkomst.

Indsættelser på bankkonto vedrørende virksomhed vurderes af SKAT, at udgøre som følgende:

Indsættelser på bankkonto 99.536 kr.

Moms af salg 19.907 kr.

Omsætning herefter 79.629 kr.

Skønnede udgifter 7.963 kr.

Overskud herefter 71.666 kr.

I mangel af nærmere redegørelse og dokumentation for virksomheden, herunder indtægter og udgifter, skønnet driftsudgifter på 10 %. Ved skønnet er der set på virksomhedens art og omfang, herunder evt, manglende omsætning.

Der er tale om beløb der er indgået på konto nr.: [...99]

Dato

Art

Beløb

10.03.2008

Kontant

14.000

19.03.2008

[person5]-[person6]

8.280

05.05.2008

Kontant

12.000

13.05.2008

Kontant

11.000

11.06.2008

Kontant

4.000

08.07.2008

Kontant

7.500

11.07.2008

Forskud

9.000

14.09.2008

Kontant

10.000

26.09.2008

Forskud

10.000

19.11.2008

[person3]

13.756

I alt

99.536

Momsen

SKAT har ikke modtaget redegørelse og dokumentation for virksomhedens art og omfang.

Salgsmomsen er derfor skønnet til 20 % af diverse indsættelser på bankkonti.

ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at SKATs afgørelse af den 7. juni 2012 ikke er korrekt. Det kan ikke accepteres, at [person1] skal beskattes af et betale moms af en omsætning, der ikke har været en realitet. SKAT beregner en salgsmoms vedr, de indsættelser, der har været på [person1]s konti, således at disse fastsættes til 20 % af diverse indsættelser. Beløb der bliver opkrævet er kr. 19.907.

Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 regulerer fristen for ændring af skatteansættelse. Bestemmelsen har følgende ordlyd:

Stk. 2. En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Ifølge bestemmelsen i skatteforvaltningsloven kan skattegrundlaget for indkomståret 2008 ændres, såfremt der fremlægges nye oplysninger med betydning for skatteansættelsen inden for lovbestemmelsens frist. Fristen for fremsendelse af nye oplysninger er således iagttaget i nærværende sag. Det skal endvidere bemærkes, at det fremgår af Skatteforvaltningsloven med kommentarer, at skatteyder har et egentlig retskrav på en genoptagelse, såfremt de nye oplysninger skaber en vis sandsynlighed for, at sagen ville få et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget ved skattemyndighedens oprindelige stillingtagen. Det fremgår endvidere, at i tilfælde af tvivl skal genoptagelse imødekommes.

På vegne af [person1] vil der blive fremlagt oplysninger for indkomståret 2008, der ikke viser den beskrevne omsætning og derfor ingen salgsmoms for indkomståret 2008.

Der vil således blive fremlagt nye oplysninger, som medfører en ændret momsansættelse og den tidligere skatteansættelse har været forkert, idet den hviler på urigtige forhold.

Vi vil komme med en nærmere redegørelse for vores påstand. Redegørelsen samt dokumentationer vil blive fremsendt i et supplerende indlæg snarest efter, at vi har modtaget og gennemgået materiale vedr. [person1].”

Landsskatterettens afgørelse

En afgiftspligtig kan anmode SKAT om at få genoptaget fastsættelsen af sit afgiftstilsvar, hvis den afgiftspligtige kan fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring. Anmodningen skal ske senest 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Virksomheden har den 30. april 2012 anmodet om genoptagelse af fastsættelsen af afgiftstilsvaret for perioden 1. januar 2008 - 31. december 2008. Anmodningen er således indgivet efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, kan SKAT imødekomme anmodningen om ændring, hvis en af de objektive betingelser for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, er til stede. Virksomheden opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse. Genoptagelse kan herefter alene ske, hvis der er særlige omstændigheder, der begrunder, at anmodningen ikke er fremsat før. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Ifølge bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse i den tidligere gældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4, finder bestemmelsen anvendelse i de tilfælde, hvor særlige omstændigheder medfører, at det må anses for urimeligt at opretholde afgiftstilsvaret. Bestemmelsen kan bl.a. finde anvendelse, hvor en urigtig fastsættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, som ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige. Bestemmelsen er således tiltænkt et snævert anvendelsesområde.

Når der anmodes om genoptagelse af afgiftsfastsættelsen uden for den ordinære frist, påhviler det den afgiftspligtige at dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt.

Det anses ikke for dokumenteret, at der foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde, at skattemyndighederne skal give tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Det er derfor med rette, at SKAT har afvist at genoptage fastsættelsen af afgiftstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2008-31. december 2008.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.