Kendelse af 19-11-2014 - indlagt i TaxCons database den 06-02-2015

Sagens emne

Afgiftsperiode

l. juli til 31. december 2008

SKAT har forhøjet selskabets bruttospilleindtægt med 33.696 kr.

som følge af difference mellem selskabets specifikationer

og data fra telelink. SKAT har derfor anset selskabet for afgiftspligtig

af en spilleafgift på 14.563 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


SKAT har forhøjet selskabets bruttospilleindtægt med 32.983 kr.

i forbindelse med kontante udbetalinger af gevinster.

SKAT har derfor anset selskabet for afgiftspligtig

af en spilleafgift på 17.773 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


l. januar til 31. december 2009

SKAT har forhøjet selskabets bruttospilleindtægt med 391.919 kr.

som følge af difference mellem selskabets specifikationer

og data fra telelink. SKAT har derfor anset selskabet for afgiftspligtig

af en spilleafgift på 239.451 kr.

Landsskatteretten nedsætter afgiften med 9.500 kr., således at selskabet er afgiftspligtig af en spilleafgift på 229.951 kr.


SKAT har forhøjet selskabets bruttospilleindtægt med 141.618 kr.

i forbindelse med kontante udbetalinger af gevinster.

SKAT har derfor anset selskabet for afgiftspligtig

af en spilleafgift på 74.443 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


1. januar til 31. december 2010

SKAT har forhøjet selskabets bruttospilleindtægt med 135.135 kr.

som følge af difference mellem selskabets specifikationer

og data fra telelink. SKAT har derfor anset selskabet for afgiftspligtig

af en spilleafgift på 55.403 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


SKAT har forhøjet selskabets bruttospilleindtægt med 76.237 kr.

i forbindelse med kontante udbetalinger af gevinster.

SKAT har derfor anset selskabet for afgiftspligtig

af en spilleafgift på 40.507 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Sagens oplysninger

Selskabet hovedaktivitet består i udlejning af gevinstgivende spilleautomater. Spilleautomaterne opstilles henholdsvis i restaurationer og i spillehaller. Udover spilleautomater opstiller selskabet også musikbokse og underholdningsspil.

Selskabet har opstillet spilleautomater i 3 spillehaller og ca. 60 restaurationer. Af restaurationer er 4 sat på standby. Når et spillested sættes på standby, fjernes sikringer fra datboksen således, at der ikke kan spilles på maskinerne.

Spilleautomaterne er opstillet på selskabets adresse, indtil der er indgået en aftale enten med en restauration eller spillehal. Selskabet varetager fragt, opstilling, indhentelse af spilletilladelse, tilslutning til datboks, service/reparation m.v. af spilleautomaterne.

Selskabet har 3 montører ansat, der varetager opstilling m.v. af automaterne. Derudover besøger de spillesteder i forbindelse med tømningerne af automaterne. I enkelte tilfælde har selskabets kunder nøglen til automaterne, således at de selv kan foretage tømningen af automaterne. I disse tilfælde foretager montørerne kontroloptælling, og de afhenter selskabets andel af spilleindtægten samt afgiftsdelen.

Selskabet havde i perioden 2008-2010 en bruttospilleindtægt på ca. 52 mio. kr. og afregnede spilleafgift for ca. 24 mio. kr. i perioden. Selskabets spilleindtægt og afgift var følgende:

2010

t. kr.

2009

t. kr.

2008

t. kr.

Spilleindtægter

16.483

17.467

18.134

Afgift 1 %

-179

-220

-182

Afgift 40 %

-6.606

-6.984

-7.250

Afgift 30 %

-601

-686

-689

Nettoandel restauratører

-4.764

-4.974

-5.228

I alt

4.333

4.603

4.785

Selskabet har oplyst, at der sker aflæsning af datboksene. Oplysningerne indberettes via [virksomhed1] dels til SKAT, og dels til virksomhedens registreringssystem, [...]. Virksomhedens registreringssystem generer specifikationer, der danner grundlag for bogføringen.

Af mødereferat i forbindelse med SKATs kontrolbesøg den 13. januar 2011 mellem SKAT og selskabets ejer [person1] samt bogholder [person2] fremgår det, at aflæsning af datbokse sker via programmet [...]. Kun i de tilfælde, hvor der er problemer, foretages der kontrolaflæsning af datboksen. Derudover fremgår følgende:

3. Kontant udbetalinger fra-kassen

Ved gennemgang af kontant udbetaling fra-kassen oplyste [person1], at spillestederne ikke havde udbetalingssedlerne liggende, da de af spillerne bliver presset/truet til at udfylde en fejlmelding/udbetalingsseddel.

I forbindelse med den månedlige afregning bliver der udfyldt en undebetalingsseddel fra [virksomhed2], men der er ingen indifikation af modtageren eller kvittering for modtagelse af beløbet.”

Selskabet er som led i et generationsskifte solgt den 28. december 2012 til [virksomhed3] A/S.

SKATs afgørelse

SKAT har samlet for perioden 1. juli 2008 til 31. december 2010 forhøjet bruttospilleindtægten fra selskabets spilleautomater med i alt 811.588 kr., svarende til en yderligere afgift på i alt 442.140 kr.

SKAT har, vedrørende difference mellem data fra telelink og selskabets specifikationer, for så vidt angår perioden 1. juli til 31. december 2008 forhøjet bruttospilleindtægten fra spilleautomater placeret i restaurationer med 8.313 kr., svarende til en yderligere afgift på 4.156 kr. Derudover har SKAT forhøjet bruttospilleindtægten fra spilleautomater placeret i spillehaller med 25.383 kr., svarende til en yderligere afgift på 10.407 kr.

For afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2009 har SKAT forhøjet bruttospilleindtægten fra selskabets spilleautomater, der er placeret i restaurationer, med 374.761 kr., svarende til en yderligere afgift på 232.417 kr., samt med 17.158 kr., svarende til en yderligere afgift på 7.034 kr., vedrørende selskabets spilleautomater, der er placeret i spillehaller.

Derudover har SKAT for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2010 forhøjet bruttospilleindtægten for selskabets spilleautomater placeret i restaurationer med 115.877 kr., svarende til en yderligere afgift på 47.508 kr., samt med 19.258 kr., svarende til en yderligere afgift på 7.895 kr., vedrørende selskabets spilleautomater, der er placeret i spillehaller.

Som følge af ikke godkendte udbetalingsbilag i forbindelse med kontant betaling af gevinster fra-kassen har SKAT desuden forhøjet afgiftsgrundlaget med 32.983 kr. vedrørende afgiftsperioden 1. juli til 31. december 2008 for så vidt angår selskabets spilleautomater, der er placeret i restaurationer. Den yderligere afgift herfor udgør 17.773 kr.

For afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2009 er afgiftsgrundlaget forhøjet med 117.598 kr. vedrørende kontante udbetalinger af gevinster i restaurationerne, svarende til en yderligere afgift på 64.595 kr., og med 24.020 kr., svarende til en yderligere afgift på 9.848 kr., vedrørende kontante udbetalinger i spillehallerne.

SKAT har desuden forhøjet selskabet for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2010 med 56.847 kr., svarende til en yderligere afgift på 32.557 kr., vedrørende kontant udbetaling af gevinster i restaurationerne, samt med 19.390 kr., svarende til en yderligere afgift på 7.950 kr., vedrørende kontant udbetaling af gevinster i spillehallerne.

Difference mellem [virksomhed1] og selskabets specifikationer

SKAT har i forbindelse med et kontrolbesøg konstateret, at selskabets aflæsning og indberetning af tal fra datboksene ikke er korrekt, idet disse tal ikke stemmer med tallene fra [virksomhed1]. Tallene fra [virksomhed1] er tal fra datboksen fra den enkelte spilleautomat, der er videresendt over [virksomhed1] til Spillemyndighedens Centrale Overvågning. Tallene fra Spillemyndighedens Centrale Overvågning videresendes til SKAT. Når indberetninger ikke stemmer med tallene fra [virksomhed1], anses dataene fra [virksomhed1] at være de korrekte. Et eksempel fra 2010 er følgende:

Navn: [virksomhed4] ApS Nr. [...1]

Opgørelse af afregning af afgift: år 2010

[virksomhed5], [adresse1], [by1] ny telelink nr. [...2]

Spilleinds. [virksomhed1]

Udb.

[virksomhed1]

Netto

[virksomhed1]

Spilleinds.

Ang. specifikation

Udb. Ang. specifikation

Netto

Ang.

specifikation

Grundlag

30 %

afgift

Forhøjelse

Januar

91.628

66.820

24.808

91.628

66.820

24.808

-

Februar

79.130

62.140

16.990

79.130

62.140

16.990

-

Marts

115.671

80.060

35.611

114.995

79.900

35.095

5.095

516

April

110.468

80.800

29.668

110.468

80.800

29.668

-

Maj

100.140

70.160

29.980

100.140

70.160

29.980

-

Juni

92.308

62.800

29.508

92.308

62.800

29.508

-

Juli

97.800

72.500

25.300

97.800

74.360

23.440

1.860

August

125.667

92.260

33.407

125.667

92.260

33.407

3.407

-

September

143.070

94.960

48.110

143.070

94.660

48.410

18.410

(300)

Oktober

104.252

71.980

32.272

100.888

72.654

28.234

4.038

November

64.294

42.060

22.234

71.859

48.620

23.239

(1.005)

December

61.100

52.680

8.420

_______

______

-

______

8.420

1.185.528

849.220

336.308

1.127.953

805.174

322.779

26.912

13.529

2010:

1.182.468

847.580

334.888

1.127.953

805.174

322.779

12.109

Ingen beløb på telelink på [...3], men på [...2]

Der er ingen specifikation for december 2010

I de tilfælde, hvor der ikke foreligger tal fra [virksomhed1] for en eller flere måneder som følge af afkobling, har SKAT taget udgangspunkt i data fra selskabets specifikationer og herefter sammenholdt dem med data fra udsøgning på telelink. Et eksempel fra 2009 er følgende:

[virksomhed6], [adresse2], [by2], telelink nr. [...4].

[virksomhed1] har været afbrudt i perioderne 3.4.-4.5 samt 29.5-16.6, hvorfor der er foretaget udtræk fra telelink for perioden 31.3.-30.6.

I april, maj og juni fremgår følgende tal af telelink og specifikation:

Spilleindsats

Udbetalt gevinster fra automaten

Netto

[virksomhed1]

355.410

235.780

119.630

Specifikation

273.884

180.700

93.184

81.526

55.080

26.446

...

I september og oktober har telelink været afbrudt i perioden 24.9 -11.10, hvorfor der er taget udtræk af telelink for perioden 31.8 – 31.10.

I september og oktober fremgår følgende tal af telelink og specifikation:

Spilleindsats

Udbetalt gevinster fra automaten

Netto

[virksomhed1]

221.445

143.300

78.145

Specifikation

221.089

153.700

67.389

356

10.400

10.756

...

Der foretages ændringer af bruttospilleindtægt for 2009 med:

April - juni26.446 kr.

September – oktober10.756 kr.

I alt37.202 kr.”

Navn: [virksomhed4] ApSNr. [...4]

Opgørelse af afregning af afgift: år 2009

[virksomhed6], [adresse2], [by2]

Spilleinds. [virksomhed1]

Udb.

[virksomhed1]

Netto

[virksomhed1]

Spilleinds.

Ang. specifikation

Udb. Ang. specifikation

Netto

Ang.

specifikation

Grundlag

30 %

afgift

Forhøjelse

Januar

106.025

68.660

37.365

106.025

68.660

37.365

7.365

-

Februar

105.121

68.280

36.841

105.121

68.280

36.841

6.841

-

Marts

121.261

79.560

41.701

121.261

79.560

41.701

11.701

-

April

-

40.467

26.720

13.747

(13.747)

Maj

-

139.038

93.140

45.898

15.898

(45.898)

Juni

355.410

235.780

119.630

94.379

60.840

33.539

3.539

86.091

Juli

95.366

65.980

29.386

95.366

65.980

29.386

-

August

108.532

72.680

35.852

108.532

72.680

35.852

5.832

-

September

-

107.263

74.080

33.183

3.183

(33.183)

Oktober

221.445

143.300

78.145

113.826

79.620

34.206

4.206

43.939

November

112.454

66.120

46.334

112.454

66.120

46.334

16.334

-

December

131.595

97.940

33.655

131.595

97.940

33.655

3.655

-

1.357.209

898.300

458.909

1.275.327

853.620

421.707

78.554

37.202

Nedenstående spillesteder er ikke aflæst eller indberettet korrekt i forhold til tal fra [virksomhed1]:

Fejl ved opgørelse af bruttospilleindtægt, 2008

Restaurationer:

[virksomhed6], [adresse2], [by2]:

Telemetri nr. [...4]

8.313 kr.

Spilleafgift 40 % af 8.313 kr.

3.325 kr.

Ludomaniafgift 1 % af 8.313 kr.

831 kr.

I alt

4.156 kr.

Spillehaller:

[virksomhed7], [adresse3], [by3]

Telemetri nr. [...5]

25.383 kr.

Spilleafgiften heraf udgør:

Spilleafgift 40 % af 25.383 kr.

10.153 kr.

Ludomaniafgift 1 % af 25.383 kr.

254 kr.

I alt

10.407 kr.

Fejl ved opgørelse af bruttospilleindtægt, 2009:

Restaurationer:

Yderligere bruttospilleindtægt

Yderligere 30 % tillæg

[virksomhed8], [adresse4], [by3], Telemetri nr. [...6]

4.206 kr.

[virksomhed9], [adresse5], [by4]

Telemetri nr. [...7]

15.321 kr.

10.205 kr.

[virksomhed10], [adresse6], [by5], Telemetri nr. [...8], [...9]

21.671 kr.

[virksomhed11], [adresse7], [by3]

Telemetri nr. [...10]

6.823 kr.

[virksomhed12], [adresse8], [by6]

Telemetri nr. [...11]

18.933 kr.

17.410 kr.

[virksomhed13], [adresse9], [by4]

Telemetri nr. [...12]

15.244 kr.

6.258 kr.

[virksomhed14], [adresse10], [by1], Telemetri nr. [...13], [...14]

22.619 kr.

22.619 kr.

[virksomhed15], [adresse11], [by7]

Telemetri nr. [...15]

9.360 kr.

[virksomhed16], [adresse12], [by8], Telemetri nr. [...16]

20.855 kr.

Restaurant [virksomhed17], [adresse13], [by9]

Telemetri nr. [...17], [...18]

22.403 kr.

22.403 kr.

Restaurant [virksomhed18], [adresse14], [by3], Telemetri nr. [...19]

57.881 kr.

57.881 kr.

Restaurant [virksomhed19], [adresse15], [by3]

Telemetri nr. [...20]

32.972 kr.

20.832 kr.

[virksomhed20] ApS, [adresse16], [by7], Telemetri nr. [...21]

5.205 kr.

5.205 kr.

[virksomhed21], [adresse17], [by4]

Telemetri nr. [...22]

5.195 kr.

[virksomhed21], [adresse18], [by10]

Telemetri nr. [...23]

11.875 kr.

11.875 kr.

[virksomhed6], [adresse2], [by2]

Telemetri nr. [...4]

37.202 kr.

37.202 kr.

[virksomhed22], [adresse19], [by11]:

Telemetri nr. [...24]

39.011 kr.

39.011 kr.

[virksomhed23], [adresse20], [by12], Telemetri nr. [...25]

27.985 kr.

11.655 kr.

I alt

374.761 kr.

262.556 kr.

Spilleafgiften heraf udgør:

Spilleafgift 40 % af 374.761 kr.

149.904 kr.

Ludomaniafgift 1 % af 374.761 kr.

3.747 kr.

Tillægsafgift 30 % af 262.556 kr.

78.766 kr.

I alt

232.417 kr.

Spillehaller:

[virksomhed24], [adresse21], [by3], Telemetri nr. [...26]

13.478 kr.

[virksomhed25], [adresse22], [by3]

Telemetri nr. [...27]

3.680 kr.

I alt

17.158 kr.

Spilleafgiften heraf udgør:

Spilleafgift 40 % af 17.158 kr.

6.863 kr.

Ludomaniafgift 1 % af 17.158 kr.

171 kr.

I alt

7.034 kr.

Fejl ved opgørelse af bruttospilleindtægt, 2010

Restaurationer:

Yderligere bruttospilleindtægt

[virksomhed5], [adresse1], [by1]

Telemetri nr. [...1], [...2]

12.109 kr.

[virksomhed26], [adresse23], [by13],

Telemetri nr. [...28]

11.334 kr.

[virksomhed27], [adresse24], [by11],

Telemetri nr. [...29]

5.449 kr.

Restaurant [virksomhed17], [adresse13], [by9],

Telemetri nr. [...17]

6.754 kr.

Restaurant [virksomhed28], [adresse25], [by4],

Telemetri nr. [...30]

46.521 kr.

Restaurant [virksomhed29], [adresse7], [by3],

Telemetri nr. [...31]

- 12.000 kr.

Restaurant [virksomhed30], [adresse26], [by3],

Telemetri nr. [...32], [...33]

10.779 kr.

Restaurant [virksomhed19], [adresse15], [by3]

Telemetri nr. [...20]

5.980 kr.

[virksomhed31], [adresse27], [by1], Telemetri nr. [...34]

0 kr.

[virksomhed32], [adresse28], [by14]

Telemetri nr. [...35]

24.092 kr.

[virksomhed33], [adresse29], [...], [by2]

Telemetri nr. [...36]

0 kr.

[virksomhed21], [adresse17], [by4]

Telemetri nr. [...22]

4.859 kr.

I alt

115.877 kr.

Spilleafgiften heraf udgør:

Spilleafgift 40 % af 115.877 kr.

46.350 kr.

Ludomaniafgift 1 % af 115.877 kr.

1.158 kr.

Tillægsafgift 0 % af kr.

0 kr.

I alt

47.508 kr.

Spillehaller:

[virksomhed24], [adresse21], [by3],

Telemetri nr. [...26]

19.258 kr.

Spilleafgiften heraf udgør:

Spilleafgift 40 % af 19.258 kr.

7.703 kr.

Ludomaniafgift 1 % af 19.258 kr.

192 kr.

I alt

7.895 kr.

Kontant udbetaling af gevinster

Ved gennemgang af udbetalingsbilagene har SKAT konstateret, at bilagene ikke opfylder kravene hertil. Der er bl.a. konstateret mangler som ikke fyldestgørende navn eller kvittering fra modtageren på bilaget, eller en mangel som følge af, at der ikke fyldestgørende er påført, hvorfor der er foretaget udbetaling af gevinster fra-kassen.

Kontante udbetalinger af gevinster fra-kassen kan ske i forbindelse med nedbrud. SKAT har konstateret ved en gennemgang af timeaflæsninger, at der på udbetalingstidspunktet ikke har været et nedbrud. Ved en stor del af kontantudbetalinger fra-kassen er der ikke påført et tidspunkt for nedbrud, og ligeledes er den enkelte spilleautomats ID nr. ikke påført. Endvidere er en del af bilagene alene underskrevet af [person1] eller montøren.

SKAT har bemærket, at det er tilladelsesindehaveren, hvilket vil sige den, der er registreret hos Spillemyndigheden, der hæfter for afgiften. Dermed er det også tilladelsesindehaveren, der hæfter for uregelmæssigheder, der opstår i forbindelse med spillet.

SKAT har således forhøjet bruttospilleindtægten som følge af, at udbetalingsbilagene ikke er korrekt udfyldt i forbindelse med kontante udbetalinger af gevinster fra spillestedets kasse:

Kontant udbetaling af gevinster fra-kassen i 2008

Restaurationer:

Yderligere bruttospilleindtægt

Yderligere 30 % tillæg

[virksomhed34], [adresse30],[by1]:

Telemetri nr. [...37]

1.320 kr.

[virksomhed35], [adresse31], [by3],

Telemetri nr. [...38]

400 kr.

400 kr.

[virksomhed36], [adresse32], [by3]

Telemetri nr. [...39]

3.300 kr.

[virksomhed8], [adresse33], [by3],

Telemetri nr.[...6]

2.000 kr.

1.481 kr.

[virksomhed37], [adresse30], [by3]

Telemetri nr. [...40] el. [...41]

2.090 kr.

[virksomhed12], [adresse8], [by6]

Telemetri nr. [...11]

4.853 kr.

4.853 kr.

[virksomhed38], [adresse34], [by14], Telemetri nr. [...42]

6.560 kr.

Restaurant [virksomhed17], [adresse13], [by9]

Telemetri nr. [...43] el [...18]

1.315 kr.

1.315 kr.

Restaurant den [virksomhed39], [adresse25], [by4]

Telemetri nr. [...30]

3.319 kr.

Restaurant [virksomhed18], [adresse14], [by3]

Telemetri nr. [...19]

800 kr.

800 kr.

[virksomhed20] ApS, [adresse16],

[by7]

Telemetri nr. [...21]

170 kr.

[virksomhed40], [adresse35], [by4]

Telemetri nr. [...44]

2.540 kr.

1.003 kr.

[virksomhed21], [adresse17], [by4]

Telemetri nr. [...22]

2.216 kr.

2.216 kr.

[virksomhed21], [adresse18], [by10]

Telemetri nr. [...23]

1.500 kr.

1.500 kr.

[virksomhed22], [adresse19], [by11]

Telemetri nr. [...24]

600 kr.

600 kr.

I alt

32.983 kr.

14.168 kr.

Afgift heraf udgør:

Spilleafgift 40 % af 32.983 kr. =

13.193 kr.

Ludomaniafgift 1 % af 32.983 kr. =

330 kr.

Tillægsafgift 30 % af 14.168 kr. =

4.250 kr.

I alt

17.773 kr.

Kontant udbetaling af gevinster fra-kassen i 2009

Restaurationer:

Yderligere bruttospilleindtægt

Yderligere 30 % tillæg

[virksomhed41], [adresse36], [by11]

Telemetri nr. [...45]

800 kr.

800 kr.

[virksomhed8], [adresse33], [by3]

Telemetri nr.[...6]

12.780 kr.

5.000 kr.

[virksomhed42], [adresse37], [by3]

Telemetri nr. [...46]

10.900 kr.

[virksomhed9], [adresse5], [by4]

Telemetri nr. [...7]

9.870 kr.

4.592 kr.

[virksomhed10], [adresse6], [by5]

Telemetri nr. [...9]

200 kr.

[virksomhed11], [adresse7], [by3]

Telemetri nr. [...10]

7.600 kr.

[virksomhed12], [adresse8], [by6]

Telemetri nr. [...11]

15.218 kr.

15.218 kr.

[virksomhed13], [adresse9], [by4]

Telemetri nr. [...47]

6.632 kr.

3.996 kr.

[virksomhed14], [adresse10], [by1]

Telemetri nr. [...14]

120 kr.

120 kr.

Restaurant [virksomhed17], [adresse13],

[by9]

Telemetri nr. [...43] el [...18]

1.860 kr.

1.860 kr.

[virksomhed20] ApS, [adresse16], [by7]

Telemetri nr. [...21]

7.400 kr.

7.400 kr.

[virksomhed21], [adresse17], [by4]

Telemetri nr. [...22]

10.345 kr.

2.810 kr.

[virksomhed22], [adresse19], [by11]

Telemetri nr. [...24]

5.494 kr.

5.494 kr.

[virksomhed34], [adresse30],

[by1]:

Telemetri nr. [...37]

280 kr.

[virksomhed43], [adresse38], [by3]

Telemetri nr. [...48]

6.251 kr.

[virksomhed44], [adresse39], [by1]

Telemetri nr. [...49]

900 kr.

[virksomhed45], [adresse40], [by3]

Telemetri nr. [...50]

750 kr.

Restaurant [virksomhed46], [adresse41], [by15]

Telemetri nr. [...51]

500 kr.

Restaurant [virksomhed29], [adresse7], [by3]

Telemetri nr. [...31]

3.162 kr.

Restaurant [virksomhed47], [adresse42], [by16]

Telemetri nr. [...52]

5.846 kr.

5.010 kr.

Restaurant [virksomhed48], [adresse43], [...],

[by17]

Telemetri nr. [...53]

400 kr.

[virksomhed49], [adresse44], [by18]

Telemetri nr. [...54]

200 kr.

[virksomhed50], [adresse45], [by3]

Telemetri nr. [...55]

1.265 kr.

[virksomhed40], [adresse35], [by4]

Telemetri nr. [...44]

6.156 kr.

[virksomhed32], [adresse28], [by14]

Telemetri nr. [...35]

2.300 kr.

2.300 kr.

[virksomhed51], [adresse46],

[by3]

Telemetri nr. [...56]

369 kr.

I alt

117.598 kr.

54.600 kr.

Afgift heraf udgør:

Spilleafgift 40 % af 117.598 kr. =

47.039 kr.

Ludomaniafgift 1 % af 117.598 kr. =

1.176 kr.

Tillægsafgift 30 % af 54.600 kr. =

16.380 kr.

I alt

64.595 kr.

Spillehaller:

Yderligere bruttospilleindtægt

[virksomhed25], [adresse22], [by3]

Telemetri nr. [...27]

8.870 kr.

Viadukt Kiosken, [adresse47], [by3]

Telemetri nr. [...57]

3.130 kr.

[virksomhed5], [adresse1], [by1]

Telemetri nr. [...2]

12.020 kr.

I alt

24.020 kr.

Afgiften heraf udgør:

Spilleafgift 40 % af 24.020 kr. =

9.608 kr.

Ludomaniafgift 1 % af 24.020 kr. =

240 kr.

I alt

9.848 kr.

Kontant udbetaling af gevinster fra-kassen i 2010

Restaurationer:

Yderligere bruttospilleindtægt

Yderligere 30 % tillæg

[virksomhed57], [adresse30], [by1]

Telemetri nr. [...37]

100 kr.

[virksomhed52], [adresse48], [by3]

Telemetri nr. [...58]

239 kr.

[virksomhed41], [adresse36], [by11]

Telemetri nr. [...45]

960 kr.

960 kr.

[virksomhed35], [adresse31], [by3]

Telemetri nr. [...38]

500 kr.

500 kr.

[virksomhed43], [adresse38], [by3]

Telemetri nr. [...48]

300 kr.

[virksomhed9], [adresse5], [by4]

Telemetri nr. [...7]

3.420 kr.

3.420 kr.

[virksomhed12], [adresse8], [by6]

Telemetri nr. [...11]

9.574 kr.

7.704 kr.

[virksomhed13], [adresse9], [by4]

Telemetri nr. [...47]

2.820 kr.

998 kr.

Restaurant [virksomhed17], [adresse13], [by9]

Telemetri nr. [...43] el [...18]

3.830 kr.

3.830 kr.

Restaurant [virksomhed28], [adresse25]

[by4]

Telemetri nr. [...30]

2.032 kr.

Restaurant [virksomhed18], [adresse49],

[by3]

Telemetri nr. [...19]

5.300 kr.

5.300 kr.

Restaurant [virksomhed47], [adresse42], [by16]

Telemetri nr. [...52]

8.667 kr.

3.694 kr.

Restaurant [virksomhed48], [adresse43], Visse, [by17]

Telemetri nr. [...53]

200 kr.

Restaurant [virksomhed19], [adresse15], [by3]

Telemetri nr. [...20]

7.223 kr.

560 kr.

[virksomhed40], [adresse35], [by4]

Telemetri nr. [...44]

3.459 kr.

[virksomhed32], [adresse28], [by14]

Telemetri nr. [...35]

200 kr.

[virksomhed21], [adresse17], [by4]

Telemetri nr. [...22]

6.623 kr.

2.471 kr.

[virksomhed21], [adresse18], [by10]

Telemetri nr. [...23]

700 kr.

700 kr.

[virksomhed22], [adresse19], [by11]

Telemetri nr. [...24]

700 kr.

700 kr.

I alt

56.847 kr.

30.837 kr.

Afgift heraf udgør:

Spilleafgift 40 % af 56.847 kr. =

22.738 kr.

Ludomaniafgift 1 % af 56.847 kr. =

568 kr.

Tillægsafgift 30 % af 30.837 kr. =

9.251 kr.

I alt

32.557 kr.

Spillehaller:

Yderligere bruttospilleindtægt

[virksomhed25], [virksomhed25], [adresse22],

[by3]

Telemetri nr. [...27]

17.010 kr.

[virksomhed24], [adresse21],

[by19]

Telemetri nr. [...26]

1.200 kr.

[virksomhed53], [adresse50],

[by1]

Telemetri nr. [...59]

1.180 kr.

I alt

19.390 kr.

Afgift heraf udgør:

40 % af 19.390 kr. =

7.756 kr.

Ludomaniafgift 1 % af 19.390 kr. =

194 kr.

I alt

7.950 kr.

Samlet opgørelse

Herefter kan SKATs ændringer af afgiften for gevinstgivende spilleautomater opgøres således:

2008:

Fejl ved opgørelse af bruttospilleindtægt-yderligere afgift:

- Restaurationer

4.156 kr.

- Spillehaller

10.407 kr.

Kontante udbetalinger af gevinster fra-kassen-yderligere afgift:

- Restaurationer

17.773 kr.

I alt

32.336 kr.

2009:

Fejl ved opgørelse af bruttospilleindtægt-yderligere afgift:

- Restaurationer

232.417 kr.

- Spillehaller

7.034 kr.

Kontante udbetalinger af gevinster fra-kassen-yderligere afgift:

- Restaurationer

64.595 kr.

- Spillerhaller

9.848 kr.

I alt

313.894 kr.

2010:

Fejl ved opgørelse af bruttospilleindtægt-yderligere afgift:

- Restaurationer

47.508 kr.

- Spillehaller

7.895 kr.

Kontante udbetalinger af gevinster fra-kassen-yderligere afgift:

- Restaurationer

32.557 kr.

- Spillerhaller

7.950 kr.

I alt

95.910 kr.

Klagerens påstand og argumenter

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at der ikke skal betales en yderligere spilleafgift vedrørende differencer mellem selskabets specifikationer og [virksomhed1] samt vedrørende kontante udbetalinger af gevinster fra-kassen. Ifølge selskabet har selskabet betalt for meget afgift med 270.176 kr.

Godkendte forhøjelser

Ikke medtaget

Total

2010

Spillehaller

19.258 kr.

-14.686 kr.

4.572 kr.

Restauranter

96.884 kr.

-451.449 kr.

-354.565 kr.

2009

Spillehaller

0 kr.

-195.059 kr.

-195.059 kr.

Restauranter

205.002 kr.

-198.162 kr.

6.840 kr.

2008

Spillehaller

25.383 kr.

165.057 kr.

190.440 kr.

Restauranter

0 kr.

-311.194 kr.

-311.194 kr.

I alt

-658.966 kr.

Spilleafgift 40 %

-263.586 kr.

Ludomani afgift 1 %

-6.590 kr.

Afgift i alt

-270.176 kr.

Difference mellem telelink og selskabets specifikationer

Der er konstateret flere fejl i SKATs ændring af afgiftsgrundlaget som følge af differencer mellem telelink og de indberettede data fra selskabet. Fejlene skyldes dels manglende data fra [virksomhed1]. Derudover er der konstateret flere regnefejl i de regneark, som ligger til grund for ændringsforslaget udarbejdet af SKAT. Der er desuden afvigelser mellem regneark, der er modtaget den 12. august 2011 (grundlaget for ændringsforslaget) samt nye regneark med data pr. måned, som selskabet har modtaget henholdsvis den 7. og 11. oktober 2011.

Når der foretages en vurdering af afvigelserne, skal der tages hensyn til, at der er tale om optælling af kontanter og aflæsninger for en bruttoomsætning på 52 mio. kr. over den omfattede periode.

Beregningen af 30 % -grundlaget er foretaget på baggrund af indberettede og bogførte afregninger i henhold til årsrapporter 2008-2010.

Kontante udbetalinger af gevinst

Der er fremlagt tilstrækkelig dokumentation for de kontante udbetalinger. Der er tale om udbetalinger, som foregår på de pladser, som selskabet har ”udlejet” og opstillet automaterne på. Det vil sige, at udbetalingerne foretages af restaurationen eller spillehallen og ikke af selskabet. Baggrunden for udbetalingerne skyldes, at der undertiden opstår fejl på maskinerne, og at der er spillere, som fremsætter klage overfor spillestedet straks, hvilket i nogle tilfælde udløser en udbetaling, som spilleren herefter anvender til fortsat spil.

Selskabet har desuden oplyst, at personalet ved de enkelte spillesteder til tider kan føle sig truet til udbetaling af gevinst til spilleren, idet en spiller kan have tabt væsentligt store beløb, hvorfor spilleren kan optræde truende ved nedbrud.

Det er ikke i selskabets kundes interesse, at der foretages ubegrundede udbetalinger, men det forekommer i sjældne tilfælde, og disponeringen heraf foretages af indehaver af restauration/spillehal.

Selskabet har oplyst de enkelte spillesteder om udfyldning af udbetalingsbilag, men det er ikke i alle tilfælde, at spillestederne har udfyldt disse korrekt. Det er derfor ikke selskabets ansvar, men derimod det enkelte spillesteds ansvar, at udgiftsbilagene er udfyldt korrekt.

SKATs efterfølgende udtalelse til Landsskatteretten

Fejl ved opgørelse af bruttospilleindtægt.

Når der er tale om manglende data fra [virksomhed1], er der reelt tale om, at maskinerne har været frakoblet telelink. Denne frakobling medfører ikke, at maskiner ikke kan anvendes. Det medfører, at bruttospilleindtægt og udbetalte gevinster ikke bliver indberettet til Spillemyndighedens Centrale Overvågning.

I de tilfælde, hvor det har været muligt at konstatere, hvor meget bruttospilleindtægten har været i perioden på de enkelte spilleautomater, selvom [virksomhed1] har været frakoblet, indgår disse oplysninger i SKATs opgørelse. Der er typisk tale om, at der foreligger oplysninger fra før frakoblingen og ved tilkoblingen. I de øvrige tilfælde indgår bruttospilleindtægterne ikke i SKATs opgørelse.

Opgørelse af bruttospilleindtægt er foretaget i henhold til spilleautomatloven, lovbkg nr. 820 af 28. juni 2006, §§ 23 og 24.

Det følger af bekendtgørelse om gevinstgivende spilleautomater § 3, at spilleautomaterne skal være tilsluttet et centralt overvågningssystem hos Spillemyndigheden. I henhold til spilleautomatloven § 22 og § 28 er det tilladelsesindehaveren, der skal angive størrelsen af bruttospilleindtægten og afregne spilleafgiften.

For spillestedet [virksomhed12] er bruttospilleindtægten forhøjet med 18.933 kr., mens det er repræsentantens opfattelse, at der alene er grundlag for en forhøjelse på 15.798 kr. SKAT har foretaget forhøjelser for månederne maj, juli, august, september, november og december 2009. SKAT har hertil bemærket, at der ikke er tale om egentlige regnefejl. Der er taget udgangspunkt i, hvad der er angivet pr. måned. Der kan månedsvis forekomme mindre afvigelser mellem [virksomhed1] og de data, som SKAT kan hente via udsøgninger fra overvågningssystemets database hos Spillemyndigheden. Afvigelserne udjævnes henover tid. Der kan derfor i det konkrete tilfælde argumenteres for, at hele årets udsøgte data burde være lagt til grund. For så vidt angår [virksomhed12] burde forhøjelsen derfor have udgjort 15.798 kr.

SKAT har oprindeligt forhøjet bruttospilleindtægten for spillestedet [virksomhed9] med 15.321 kr. Ifølge [virksomhed1] har der været en samlet bruttospilleindtægt i 2009 på 355.183 kr., mens der ifølge selskabets specifikationer har været en samlet bruttospilleindtægt på 341.521 kr. Der foreligger således en difference på 13.662 kr., mens SKAT har forhøjet med yderligere 1.659 kr. (15.321 kr. - 13.662 kr.)

Ifølge [virksomhed1] har spillestedet [virksomhed18] i 2009 haft en samlet bruttospilleindtægt på 651.927 kr., mens der ifølge selskabets specifikationer har været en bruttospilleindtægt på 595.557 kr. Der er således en difference på 56.370 kr. SKAT har oprindeligt forhøjet med 57.881 kr. Der er således forhøjet med yderligere 1.511 kr. (57.881 kr. - 56.370 kr.).

For så vidt angår [virksomhed6] er hele forhøjelsen på 37.202 kr. afgiftsbelagt med den højeste sats på 71 %.

Forhøjelsen af bruttospilleindtægten for månederne april, maj og juni udgør i alt 26.446 kr. Eftersom april er angivet med 13.447 kr., kunne der være foretaget et skøn, hvorved beløbet 16.253 kr. kun skulle afgiftsbelægges med den lave sats på 41 %.

Herefter kunne der samlet set være tale om en nedsættelse af afgiften med ca. 9.500 kr. i 2009.

Selskabet har anført, at selskabet har angivet for meget i 2008 – 2010, svarende til differencen mellem [virksomhed1] og selskabets specifikationer.

Grundlæggende skyldes disse differencer, at [virksomhed1] i kortere eller længere perioder har været frakoblet, eller der har været uoverensstemmelser i telemetrinumrene. I de samme perioder har selskabet foretaget aflæsninger af datboksen på spillestederne og angivet dataene til SKAT på specifikationerne. Det betyder, at selskabet i overensstemmelse med spilleautomatlovens § 28 har angivet størrelsen af bruttospilleindtægten.

Det betyder ikke, at der er angivet for meget, men alene at der er angivet de oplysninger, som der ikke automatisk også blev indberettet via [virksomhed1] til Spillemyndighedens Centrale Overvågning og dermed indirekte til SKAT. På dette grundlag finder SKAT ikke det muligt at tilbageføre afgift.

Generelt har SKAT ikke foretaget ændringer i de tilfælde, hvor bruttospilleindtægten er under 10.000 kr. Dette gælder både for tilbagebetaling og efteropkrævninger.

SKAT har efterfølgende givet supplerende bemærkninger vedrørende de enkelte af selskabets spilleautomater, der er placeret i restaurationer og spillehaller.

En stor del af SKATs forhøjelser som følge af en difference mellem [virksomhed1]s data og selskabets specifikationer skyldes, at der har været manglende opkobling af selskabets spilleautomater over en vis periode. I disse tilfælde har SKAT sammenholdt beløbene fra selskabets specifikationer med en data fra en udsøgning på [virksomhed1] med henblik på opgørelse af bruttospilleindtægten i den pågældende periode.

Af SKATs gennemgang af selskabets spilleautomater på de enkelte spillesteder fremgår bl.a. vedrørende [virksomhed54], telelink nr. 98854321, at spillestedet er beliggende på samme adresse som spillehallen [virksomhed55]. Både [virksomhed54] og [virksomhed55] har været tilsluttet samme telemetrinummer. På grund af, at begge spillesteder har været tilsluttet samme telemetrinummer, er der ikke foretaget ændring af de angivne beløb, da det er de samme beløb, der er fra telemetri på begge spillesteder. For december 2008 er der indleveret 2 specifikationer, hvoraf den ene passer med [virksomhed55]. Der mangler tal på [virksomhed1] for [virksomhed54]. Forskellen skyldes, at der ikke er beløb på [virksomhed1] for [virksomhed54] efter opdeling af telemetrinummer for november og december 2008.

SKAT har efterfølgende bemærket, at der ved udsøgning på to forskellige telemetrinumre kan opgøres, hvad der er indspillet. Beløbet kan sammenholdes med beløbet ifølge selskabets specifikationer. Det kan herefter fastslås, at der er en difference.

Spillehallen [virksomhed55] blev opkoblet ultimo november 2008 til 31. december 2008. På grund af sammenfald med telemetrinummeret er spilleindtægten blevet blandet sammen med [virksomhed54].

Der er ingen tal på telemetri nr. [...1], hvilket er det nummer, der er registreret på restaurationen [virksomhed5]. Spilleautomaten i restaurationen har været tilsluttet telemetri nr. [...2], som er registreret som telemetri nr. for spillehal [virksomhed5]. Restaurationen og spillehallen har samme adresse. De oplyste beløb ifølge selskabets specifikation for restaurationen er identiske med spillehallens. Der er således byttet om på telemetrinumrene. Telemetrinummeret for spillehallen har ikke været tilsluttet [virksomhed1].

Vedrørende selskabets spilleautomat, der er opstillet på spillestedet [virksomhed56], telemetri nr. [...60], har SKAT bemærket, at [virksomhed1] har været afbrudt i perioden 7. marts – 13. april 2010. Efterfølgende har der været anvendt to andre spilleautomater. Ifølge selskabets specifikationer har der været indspillet ca. 20.000 kr. hver måned henholdsvis i marts og april 2010. Udsøgningen fra overvågningssystemet om spilleindtægten for disse to måneder vil derfor være mindre. Da samtlige automater er blevet udskiftet i perioden 7. marts – 13. april 2010, er det ikke muligt at se sluttallene for de nedtagne spilleautomater og begyndelsestallene for de nye spilleautomater.

Selskabet har gjort gældende, at der foreligger en regnefejl fra SKATs side vedrørende bl.a. spillestedet [virksomhed12] i forbindelse med beregning af spillestedets bruttospilleindtægt. SKAT har henvist til redegørelsen i SKATs sagsfremstilling, hvoraf det fremgår, at SKAT har lagt selskabets specifikationer til grund for perioden 1. januar til 30. april 2009 og for juni og oktober måned 2009. De øvrige perioders bruttospilleindtægt har SKAT forhøjet.

Ifølge SKAT er der taget udgangspunkt i det angivne pr. måned. SKAT har bemærket i den forbindelse, at der kan forekomme mindre afvigelser mellem [virksomhed1] og de udsøgninger, der kan foretages i overvågningssystemets database hos Spillemyndigheden. Eventuelle afvigelser udjævnes hen over tid. I visse tilfælde bør hele årets udsøgte data derfor lægges til grund.

Kontante udbetalinger af gevinst

Det anføres i klagen til Landsskatteretten, at der anses at være fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at kontante udbetalinger fra-kassen kan fratrækkes ved beregning af spilleafgift. Selskabets repræsentant har desuden anført, at det er spillestedets ansvar, når der foretages kontante udbetalinger af gevinster fra-kassen.

Efter spilleautomatlovens § 22 er den person/selskab, som har tilladelserne til spilleautomaterne, den afgiftspligtige, og i henhold til § 28 er det tilladelsesindehaveren, der efter udløbet af hver afgiftsperiode skal angive størrelsen af bruttospilleindtægt.

Udbetalingsbilagene indeholder ikke fyldestgørende navn og kvittering fra modtageren. Mange bilag er alene udskrevet af [person1] eller af en montør. Det er ligeledes ikke anført, hvorfor der er udbetalt kontanter fra-kassen.

I vejledning til gevinstgivende spilleautomater, afsnit p, er der anført bestemmelser for udbetaling af gevinster fra-kassen. Kravene hertil er ligeledes anført i servicebrev af 29. oktober 2007. Kravene til kontant udbetaling af gevinster fra-kassen er indført for at imødegå en uretmæssig lavere afgiftsberegning, da udbetalingen bliver modregnet i bruttospilleindtægten.

Denne modregning kan kun foretages af den afgiftspligtige, og uanset hvis ansvar det er, at der er foretaget en udbetaling, er det den afgiftspligtige, der foretager modregningen i bruttospilleindtægten. Da der ikke foreligger tilstrækkelig dokumentation for de kontante udbetalinger, har SKAT opkrævet afgift heraf.

SKAT har bemærket, at tilladelsesindehaveren sparer mellem 41 % - 71 % i afgifter af beløbet ved kontant udbetaling af gevinster fra-kassen. Derudover er det tilladelsesindehaveren, der har instruktionsbeføjelsen over for spillestederne.

Efterfølgende bemærkninger fra selskabet

Ifølge selskabet er der flere fejl i SKATs opgørelser. SKAT har desuden alene medtaget positive afvigelser i forhold til data fra telelink i opgørelsen. Selskabet har derfor udarbejdet en totalopgørelse fordelt på de forskellige spillesteder.

Selskabet har givet et eksempel på en forhøjelse, der kan anerkendes. Selskabet har vedrørende det pågældende spillested accepteret en forhøjelse på 15.798 kr. SKAT har foretaget en forhøjelse på 18.933 kr.:

Opgørelse af afregning af afgift: 2009

[virksomhed12], [adresse8], [by6]

Spilleindsats

[virksomhed1]

Udbetalt

[virksomhed1]

Netto

[virksomhed1]

Spille-

Indsats

Angivet

Spec.

Udbetalt

Angivet

Spec.

Kontnat

udbetalt

Fra

kassen

Netto

Angivet

Spec.

Forhøjelse

Total

1.475.302

982.420

492.882

1.475.198

998.114

15.218

461.866

31.016

Afvigelse telelink i forhold til specifikation

Netto, telelink

492.882 kr.

Netto, specifikation

-461.866 kr.

Kasse

-15.218 kr.

Forhøjelse

15.798 kr.

Forhøjelse i afgørelse

18.933 kr.

Derudover har selskabet givet et eksempel på en afvigelse, som ikke er medtaget i SKATs opgørelse:

Opgørelse af afregning af afgift: 2010

[virksomhed56], [adresse51], [by3]

Spilleindsats

[virksomhed1]

Udbetalt

[virksomhed1]

Netto

[virksomhed1]

Spille-

Indsats

Angivet

Spec.

Udbetalt

Angivet

Spec.

Kontnat

udbetalt

Fra

kassen

Netto

Angivet

Spec.

Forhøjelse

Total

566.699

358.180

208.519

614.954

392.680

0

222.274

-13.755

Afvigelse telelink i forhold til specifikation

Netto, telelink

208.519 kr.

Netto, specifikation

-222.274 kr.

Forhøjelse

-13.755 kr.

Der er angivet mere af selskabet, end der er registreret i [virksomhed1]. SKAT har valgt ikke at medtage nedsættelsen. Der er ikke tale om en mindre difference.

Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse

Af lov om gevinstgivende spilleautomater, lovbkg. nr. 820 af 26. juni 2006, § 23, stk. 1, fremgår, at der skal betales en afgift på 40 % af det beløb, hvormed spilleindsatserne i en spillehal overstiger gevinsterne (bruttospilleindtægten).

Ifølge lov om gevinstgivende spilleautomater § 23, stk. 2, skal der, udover den i stk. 1 fastsatte afgift, for spilleautomater opstillet i en restaurant betales en afgift på 30 % af den del af bruttospilleindtægten for afgiftsperioden, der overstiger 30.000 kr.

Af bruttospilleindtægten opkræves desuden en afgift på 1 %, hvoraf to tredjedele anvendes til behandling af ludomani og en tredjedel anvendes til forskning i ludomani, jf. § 26.

Ifølge lov om gevinstgivende spilleautomater § 28 skal tilladelsesindehaveren efter udløbet af hver afgiftsperiode, der er kalendermåneden, angive størrelsen af den afgiftspligtige bruttospilleindtægt til told- og skatteforvaltningen. Angivelsen skal være underskrevet af tilladelsesindehaveren.

Det følger af bekendtgørelse om gevinstgivende spilleautomater, bek. nr. 661 af 22. juni 2005, § 3, at spilleautomaterne skal være tilsluttet et centralt overvågningssystem hos Spillemyndigheden.

Betingelser for fradrag af kontantudbetaling af gevinster fra-kassen fremgår af vejledning til gevinstgivende spilleautomater af 29. december 2008, pkt. 9:

”Ved udbetaling af gevinster fra-kassen som følge af automatnedbrud, skal der udstedes et udgiftsbilag, som indeholder oplysninger om:

Beløbsmodtagers navn og adresse. Type for forevist legitimation, dato og tidspunkt for udbetaling, beløbets størrelse samt beløbsmodtagers underskrift.
Opstillingsstedets navn samt underskrift fra den person, der har udbetalt beløbet.
Tilladelsesindehaverens CVR-nr. og navn.
Automatens navn og ID nr. samt årsagen til den manuelle gevinstudbetaling.
Eventuelle bemærkninger (fra tekniker eller andre):

F.eks. oplysning om teknikers udbedring af fejl/nedbrud med angivelse af dato for

Udbedring eller oplysning om anden udbedring af fejl/nedbrud foretaget af f.eks. spillestedets personale.

Udbetalingen skal med dokumentation/beskrivelse af fejl/nedbrud dokumenteres i regnskabsmaterialet og fremgå af regnskabet.

Det skal præciseres, at udgiftsbilaget kun kan anvendes, når spillestedet manuelt udbetaler en gevinst fra-kassen til en spiller som følge af, at der under spillets afvikling er sket nedbrud af spilleautomaten...”

Det kan konstateres, at flere af selskabets spilleautomater ikke har været koblet op på [virksomhed1], enten helt eller i perioder. Der foreligger således umiddelbart alene de data (beløb), der fremgår af selskabets specifikationer. Det er herefter Landsskatterettens opfattelse, at beløbene fra selskabets specifikation kan anvendes ved en kontrol af, om alle bruttospilleindtægter er medtaget. De angivne bruttospilleindtægter sammenholdes med en udsøgning på det relevante telemetri nr., hvilket SKAT også har gjort ved reguleringen af selskabets bruttospilleindtægt.

Der er ikke ud fra det foreliggende regelsæt grundlag for at fastsætte en minimumsgrænse på 10.000 kr., før der skal foretages en regulering af bruttospilleindtægten. Uanset dette, anses det ikke for dokumenteret, at bruttospilleindtægten er fastsat for højt af SKAT, idet der alene ses at være tale om en tilskæring af sagen. Der er bl.a. henset til, at flere af de af selskabet ønskede reguleringer af bruttospilleindtægten skyldes en difference som følge af, at der ikke foreligger data fra [virksomhed1], da visse af selskabets spilleautomater ikke har været koblet op på [virksomhed1] eller kun har været opkoblet i en periode. Der er således ikke grundlag for at nedsætte den af SKAT fastsatte bruttospilleindtægt som følge af difference mellem data fra [virksomhed1] og selskabets specifikationer.

Efter Landsskatterettens opfattelse er der ikke dokumenteret et grundlag for nedsættelse i de situationer, hvor data fra [virksomhed1] er lavere end selskabets specifikationer. Dette skyldes, at der i disse tilfælde har været problemer med dataene fra [virksomhed1], således at de ikke har udgjort et fuldstændigt grundlag, og her har SKAT med rette lagt selskabets specifikationer til grund.

SKAT har forhøjet bruttospilleindtægten i forbindelse med kontante udbetalinger af gevinster. Der foreligger udbetalingsbilag for disse udbetalinger. De fremlagte udbetalingsbilag anses dog ikke at opfylde kravene hertil. Der mangler således f.eks. angivelse af fejlen ved spilleautomaten, angivelse af beløbsmodtagerens navn, adresse og hvilken type legitimation, der er fremvist. Landsskatteretten bemærker desuden, at det er oplyst til SKAT, at udbetalingsbilagene ikke har ligget ude ved spillestederne. Udbetalingsbilagene er ifølge det oplyste blevet udfyldt i forbindelse med den månedlige afregning, jf. referat af møde den 13. januar 2011.

Udbetalingsbilagene anses således ikke at opfylde betingelserne for, at bilagene kan godkendes som dokumentation for kontant udbetaling af gevinst som følge af et automatnedbrud, og dermed som dokumentation for fradrag i bruttospilleindtægten. Der er herefter ikke grundlag for at ændre SKATs regulering af bruttospilleindtægten som følge af kontante udbetalinger af gevinst.

Da SKAT har indstillet nedsættelse af spilleafgiften med 9.500 kr. i 2009 som følge af regnefejl i forbindelse med SKATs opgørelse af bruttospilleindtægt for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2009, nedsættes selskabets spilleafgift fra 239.451 kr. til 229.951 kr. SKATs afgørelse for afgiftsperioderne 1. juli til 31. december 2008 og for 1. januar til 31. december 2010 samt vedrørende kontante udbetalinger i afgiftsperioden 1. juli 2008 til 31. december 2010 stadfæstes.