Kendelse af 20-01-2014 - indlagt i TaxCons database den 28-02-2014

Sagens emne

SKAT har ændret virksomhedens momstilsvar vedrørende udgifter til opførelse af en staldbygning og et gårdanlæg, idet SKAT har anset de pågældende udgifter for helt eller delvis ikke at vedrøre den momspligtige virksomhed, men derimod indehaverens private bolig.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Virksomheden driver landbrugsvirksomhed med svineavl under virksomhedsnavnet "[virksomhed1]".

Virksomheden drives fra adresserne [adresse1], [...], [by1] og [adresse2], [by2] og indehaves af [person1].

2006 - Udgifter til byggeri:

Virksomhedens indehaver har i perioden 2005-2007 opført et nyt stuehus på adressen [adresse1] efter det tidligere stuehus er blevet nedrevet og fjernet efter en brand. Ifølge en BBR-meddelelse indeholder hovedbygningen 504 m2 beboelse og består af 15 værelser, 2 toiletter, 2 badeværelse og køkken, samt at hovedbygningen har 10 kviste og 4 skorstene, ligesom der til hovedbygningen tilhører en garage på 120 m2.

Ifølge virksomhedens regnskab er den samlede byggeudgift opgjort til 3.248.250 kr.

Virksomheden har i perioden 2006-2007 opført et nyt staldanlæg, værksted og møderum på adressen [adresse2]. Udgifterne til byggeriet er bogført med i alt 14.986.527 kr., og der er desuden bogført udgifter til inventar med 5.936.552, således at de samlede udgifter er bogført med 20.923.079 kr.

SKAT har ved en efterfølgende kontrol af virksomhedens regnskabsmateriale vedrørende byggerier konstateret et antal fakturaer fra håndværkere og leverandører af materialer, hvor der som leveringssted er anført [adresse1].

Der er tale om fakturaer udstedt af "[virksomhed2]", "[virksomhed3]" og arkitektfirmaet "[virksomhed4] A/S". Disse fakturaer er bogført på byggekontoen for driftsbygninger på [adresse2] med i alt 361.671 kr., ekskl. moms.

Derudover har SKAT konstateret en faktura af 24. juli 2006 fra "[virksomhed5]", hvor det på fakturaen er anført, at leveringsstedet er "[adresse1] in [by2]". Det fremgår videre, at der er tale om arbejde udført i forbindelse med "Verblendung Carport", og at fakturabeløbet udgør EUR 52.777, hvoraf momsbeløbet udgør EUR 10.555. Det samlede fakturabeløb uden moms kan omregnes til 316.680 kr.

Fakturabeløbet er bogført på byggekontoen for driftsbygninger på [adresse2].

Indehaveren har vedrørende denne faktura forklaret overfor [Skatteankenævnet], at fakturaen faktisk vedrører ombygning af udbygninger på [adresse2], hvor der blev bl.a. blev bygget en dobbelt garage. Virksomhedens indehaver har herefter anført, at det anførte postnummer på fakturaen er korrekt, mens adressen er forkert. Det er videre anført over for skatteankenævnet i brev af 15. maj 2012, at indehaveren flere gange forgæves har rettet henvendelse til leverandøren for at få bekræftet dette. Dette har virksomhedens repræsentant gentaget over for Landsskatteretten i brev af 18. juni 2013.

Skatteankenævnet har sin afgørelse om, hvorvidt fakturabeløbet kan indgå i afskrivningsgrundlaget anført, at det fremgår af luftfotos over ejendommen [adresse2], at der i 2006 lå den oprindelige bebyggelse med 4 længer, hvoraf den ene længe, som var sammenhængende med stuehuset, lå dér, hvor dobbeltgaragen ligger i dag. Det er videre anført, at på luftfotoet fra 2008 er længerne fjernet, men at der på billedet fortsat resterer noget bygning dér, hvor garagen ligger i dag, og at der på luftfotoet fra 2010 ses den færdige garage i den størrelse den har efter ombygningen.

Skatteankenævnet har i sin afgørelse nægtet at medregne fakturabeløbet til afskrivningsgrundlaget, da fakturaen er anset for at vedrøre [adresse1]. Ankenævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at den pågældende faktura er udstedt til levering på [adresse1], og at der er tale om murerarbejde på en garage, ligesom garagen på [adresse1] er opført/ændret fra 2004-2006, mens fakturaen er udstedt den 24. juli 2007. Endelig er der lagt vægt på, at der ifølge et luftfoto over ejendommen [adresse2] ikke ligger en garage, hvor murerarbejdet er udført i 2006, men kun de oprindelige længer, og at et luftfoto fra 2008 sammenholdt med et luftfoto fra 2010 viser, at garagen på [adresse2] langt fra er fuldført.

Det fremgår af et sagsnotat fra SKAT, at der frem til udsendelse af SKATs forslag til ændring af virksomhedens afgiftstilsvar, har været følgende sagsforløb:

Dato

Handling/notat

15. januar 2010

Det er besluttet at indkalde diverse kontospecifikationer over byggeprojekterne sammen med eventuelle tilbud/overslag, samt á conto betalinger

18. januar 2010

Der søges oplysninger omkring byggerierne ved [by3] og [by4] Kommuner. Ifølge aftale med [by4] kommune sendes kopi af byggetilladelse m.v.

5. februar 2010

[by3] Kommune oplyste, at byggesagen er meget omfattende med store tegninger af byggeriet. Materialet ligger i byggesagen fra 2004 og kan ses ved henvendelse til [by3] Kommune.

Efter fornyet henvendelse har [by3] Kommune sendt samtlige sagsakter i byggesagen.

Modtaget materiale for stuehus- og staldbyggeri.

Byggeri af stuehus er igangsat allerede i 2005.

Af regnskab for 2006 fremgår det alene, at der er påbegyndt staldbyggeri for 3,8 mio. kr.

Efterfølgende modtaget 2005 regnskab, hvoraf det fremgår, at der er investeret kr. 394.328 til arkitekt, støbning m.v.

Mail af 19. februar 2010

Modtaget materiale fra [virksomhed6] v/ [person2].

Materialet består af kontospecifikationer vedrørende byggeri på [adresse1], samt [adresse2], samt afskrivningsgrundlag for bygningerne.

Regnskabscentret er ikke i besiddelse af tilbud/overslag, da [person1] selv har stået for byggeriet og selv haft kontakten til håndværkerne.

26. februar 2010

Sagen drøftes internt i SKAT. Det er besluttet, at der foretages gennemgang af bilag for at konstatere, at der er foretaget korrekt fordeling af udgifterne mellem erhvervs- og boligbyggeri.

3. marts 2010

Yderligere materiale i form af bilag for diverse konti indkaldes sammen med tilbud/overslag.

Det formodes, at der er tale om adskillelige ringbind, og vi tilbyder at afhente materialet på adressen.

Dette vil også give mulighed for at besigtige forholdene.

Bilagene er sorteret og indsat i mapper af [person1]s ægtefælle [person3].

Revisor har oplyst, at ægtefællen er bogholderiuddannet og forestår den daglige bogføring og kontering, mens revisor foretager en fordeling på byggekonto/inventar m.v.

Bilagsgennemgang:

Der er anvendt følgende tyske håndværkerfirmaer:

[virksomhed7] GmbH (cvr [...1])

Udført arbejde: Daglønarbejde for støbning/stalde

[virksomhed5] (cvr [...2])

Udført arbejde: Murerarbejde (benævnt [adresse1]: Bl.a. garage

[adresse2]: Betonarbejde, luftkanäle)

[virksomhed8] GmbH (cvr [...3])

Udført arbejde: Tømrerarbejde svinestalde

[virksomhed9]: (cvr [...1])

Udført arbejde: Stuehus [adresse1]

[virksomhed10]: (bilag 105/2007 bogført på svinestalde + bilag 126/2008 bogført på stuehus)

[virksomhed11], [Tyskland]:

Leverandør af døre (82 + 16 stk.) og vinduer (150 + 4 stk.) (til svinestald)

I 2005 er stuehusbyggeriet startet op ved firmaet [virksomhed12] v/[person4], [by5].

Endvidere er benyttet firmaet "[virksomhed13] Sp. Z 0.0" fra Polen.

Følgende danske firmaer har stået for hovedparten af materiel m.v. til staldbyggeriet:

[virksomhed2]:

Diverse byggematerialer

[virksomhed14] A/S:

Staldinventar

[virksomhed15] A/S:

Spær

[virksomhed3] A/S:

Beton

[virksomhed16] A/S:

Fodringsanlæg

[virksomhed17]:

[virksomhed18]:

[virksomhed19] A/S:

El-installationer

Betonvarer

Ventilation

Ifølge bilag (406, 407, 636, 736) fra [virksomhed19] er der leveret udluftningsanlæg i 3 stalde for en samlet kontraktsum på 1.629.544 kr.

Arkitektfirmaet [virksomhed4], [by6] har været tilknyttet begge byggerier i perioden 01.01.2005 til ultimo 2006. Det er noteret på faktura, at bistanden har omfattet nyt stuehus samt leverandøropfølgning og tilsyn (Fakturabeløb i størrelsesordenen 300.000 kr.)

En del af arkitekthonorar er henført til staldbyggeriet.

Honorar erlagt i 2005: kr. 232.155 inkl. moms bogført på stuehus.

Følgende danske firmaer har stået for hovedparten af materiel m.v. til stuehusprojektet på [adresse1]:

Gulve:

[virksomhed20], [virksomhed21]

(ca. kr. 300.000)

Døre og vinduer:

[virksomhed22], [by7] (ca. kr. 300.000)

Køkken, bad, gæstebad, bryggers, garderobe, værelser:

[virksomhed23] A/S, [by1]

(ca. kr. 200.000)

Elektriker:

[virksomhed24] a-s, [by1]

(ca. kr. 250.000)

Byggematerialer:

[virksomhed2] m.fl.

Følgende eksempler på udgifter ses ikke konteret eller konteret i beskedent omfang på stuehusets konto:

Levering af beton, mursten (indermur), isolering, tømmer, undertag, etageadskillelser, gips, tegl, kviste, kobbertagrender, varmeanlæg (der er overflyttet træfyr fra den brændte bolig), gulvvarmeradiatorer, VVS, kloak, nedsivningsanlæg, ventilationsanlæg, spartling/maling m.v., Isokærn/skorstene.

En del af disse udgifter forekommer på diverse leverandørfakturaer, som er bogført på staldbyggeriets konti!

Firmaet "[virksomhed9]" har på sine fakturaer anført, at leverancen indeholder leverede materialer og udført arbejde. Det er oplyst af [person1], at dette firma har leveret materialer til byggeriet, bl.a. tagkonstruktionen, ligesom de har stået for både murer- og tømrerarbejdet. (samlet betalt kr. 1.000.950 som a'conto. Ingen restfaktura?)

Nedbrydning af gamle bygninger? (formentlig i 2005/2006)

Udgravning og støbning til nye hus? do.

Kontroloplysninger søges bl.a. hos:

[by4] Kommune omkring byggestart af stuehus (august 2005) samt nedbrydning af gamle stuehus m.v. Eventuelt kendskab til materialevalg.

Arkitektfirmaet [virksomhed4] (tegninger, faktura, korrespondance)

[virksomhed25] ApS (luftanlæg?/vvs m.v.) (bilag 1009, 680/756 i 2006)

Følgende leverandører/bilag giver anledning til yderligere spørgsmål/undersøgelse omkring fordeling af byggeudgifterne mellem staldbyggeri og stuehusbyggeri:

[virksomhed26]

[virksomhed5]

[virksomhed3] A/S

[virksomhed25] ApS

[virksomhed2] [by8]/[by2]

23. april 2010

26. april 2010

31. maj og 14. juni 2010

2. juni 2010

5. juni 2010

7. juni 2010

14. juli 2010

10. september 2010

13. september 2010

30. september 2010

1. oktober 2010

7. oktober 2010

13. oktober 2010

10. november 2010

2. december 2010

9. december 2010

22. december 2010

4. januar 2011

11. januar 2011

14. januar 2011

18. januar 2011

Sendt rykker til [person1] omkring indsendelse af korrespondance m.v. iforbindelse med byggerierne

Revisor [person2] mødt pr. telefon. Hun var klar over, at hun havde et hængeparti med os omkring noget materiale. Hun oplyste, at [person3] ville finde det materiale, som de var ibesiddelse af.

Bilag 507er udbetaling af branderstatning i forbindelse med, at det gamle stuehus brændt. Dette skete på et tidspunkt, hvor staldbyggeriet var planlagt.

Stuehusbyggeriet blev således et byggeprojekt, der kom "oveni".

Der er sendt brev til henholdsvis [virksomhed26] samt [virksomhed25] ApS omkring oplysninger om samhandel/korrespondance m.v.

[person3] ([person3]) mødt pr. telefon. Hun oplyste, at der ikke fandtes nogle "fine aftaler på papir", da [person1] selv havde stået for byggeriet og lavet aftalerne med håndværkerne mundtligt eller på en lap papir "hen ad vejen". Arkitektfirmaet var alene tilknyttet som beregner og vejleder, og de havde fralagt sig ethvert forsikringsmæssigt ansvar, da [person1] selv var bygherre og indgik alle aftaler.

Hun vil sende det materiale, hun kan finde.

Modtaget bilag 507 omfattende udbetaling af branderstatning uden nærmere specifikation.

Modtaget kopi af fakturaer fra firmaet [virksomhed25] ApS uden nærmere forklaring eller redegørelse. Fakturaerne sammenholdes med [person1]'s bilagsmateriale.

Talt med [person5] fra [virksomhed25] ApS pr. telefon den 08.09.2010. Han oplyste, at faktura nr. 5365 omhandlede a'conto beløb for udført vand/varmearbejde i svinestalde på [adresse2].

Faktura nr. 5366 og 6105 omfattede vand/varmearbejde i det nye hus på [adresse1].

Faktura nr. 5213 og 5214 omhandler arbejde med luftrensesystem i staldene på [adresse2]. Der er alene tale om monteringsarbejde, da anlægget blev leveret af anden leverandør.

Modtaget materiale fra [virksomhed26], [by9], i form af redegørelse for firmaet arbejde for [person6], kopi af fakturaer med tilhørende timespecifikationer. Kopi aftegningsliste samt referat af byggemøde nr. 01.

Arkitektfirmaet oplyser, at de har udført tegningsmateriale til myndighedsbehandling suppleret med type- og detailtegninger efter aftale i forbindelse med opførelsen af hovedbygning inkl. godskontor. De har endvidere haft tilsyn med byggeriet efter tilkald.

Derudover har der været rådgivning/tilsyn efter tilkald i forbindelse med staldbyggeri i samme periode.

Arbejdet er faktureret efter medgået tid, og der har ikke været nogen underskrevet rådgiveraftale.

[person6] har selv forestået myndighedsbehandling og ansøgt om byggetilladelse, udbud og kontrahering samt økonomi og byggestyring.

Arkitektfirmaet er derfor ikke i besiddelse af udbudsmateriale/kontrakter, og korrespondancen i sagen er meget begrænset. Firmaets projektleder på sagen er fratrådt pr. 3l. marts 2007.

Den samlede fakturering udgør kr. 296.053 ekskl. moms. Der fremgår ingen fordeling af fakturaen imellem bistand til henholdsvis byggeriet af hovedbygningen og staldbyggeriet., men på flere fakturaer er overskriften: "Ny hovedbygning".

Aftalt møde med [person3] på adressen [adresse1] den 15. september. [person3] foreslår, at mødet påbegyndes på [adresse1] og fortsætter til [adresse2].

[person3] mødt pr. telefon. Hun ønsker mødet ændret til den 13. oktober kl. 13.00, da revisor er forhindret den 15. september.

Sendt kvittering for aftalt møde på [adresse1].

[person1] mødt pr. telefon. Talt med [person7] ang. vores besøg.

Revisor [person8] mødt pr. telefon. Hun spurgte, om der var noget, hun skulle forberede til mødet den 13. Hun fik en orientering om, at SKAT havde gennemgået det regnskabsmateriale, vi havde modtaget og besøget drejede sig om byggerierne og afskrivningsgrundlaget.

Møde på [adresse1] og [adresse2].

Besigtiget det færdige stuehus samt svinestalde udefra. Afholdt møde i stue på 1. sal [adresse1]. Drøftet byggesag med [person1] samt revisor [person2] ([person2]).

Fra SKAT deltog [person9], [person7] og [person1].

Det blev aftalt, at revisor prøver på at finde af, hvor meget der er udført på [adresse1] i 2005, hvor det alene fremgår af regnskabet, at der er igangværende erhvervsbyggeri for 3,8 mio. kr.

Det undersøges endvidere, hvor meget og hvad der er udført for 2008, hvor der er bogført ca. 600.000 kr. på stuehuset konto.

[person2] har ferie i uge 42, hvorfor materialet først bliver gennemgået efterfølgende. [person2] tager kontakt til [person1].

[person1] oplyste, at stuehusbyggeriet blev igangsat i 2005 ved en entreprenør fra [by5], som endvidere leverede tegninger til huset. [person1] mistede imidlertid tilliden til entreprenøren, da der dukkede regninger op fra flere steder. Han fandt ud af, at entreprenøren var i "Ribers" og [person1] fik igennem sin advokat stoppet samarbejdet.

Byggeriet stod herefter stille 1 års tid og er først endeligt færdiggjort i 2008 med have- og gårdanlæg. Der mangler stadig lidt finish på stuehuset.

Sendt rykker for indkaldelse af materiale, da materialet ikke er modtaget ifølge aftale ved besøg den 13.10.2010.

[person3] mødt pr. telefon. Hun ønskede udsættelse med afleveringen til den 13. december, hvor materialet ønskes afleveret personligt, så der er mulighed for at knytte kommentarer hertil.

Møde aftalt til 13. december 2010, kl. 13.00 på et [Skattecenter].

[person3] mødt pr. telefon. Mødet ønskes udsat til den 22. december kl. 14.00. [person3] og [person1] møder med det materiale, SKAT har efterspurgt. [person3] blev klar over, at det både omfattede bilag for 2005 og 2008.

[person3] mødt pr. telefon. De troede mødet var i [by3], og hun beklagede, hun ikke havde været opmærksom på adressen. Nyt møde aftalt til den 11. januar 2011, kl. 11.00.

Mødebekræftelse.

Møde med [person1] og [person10]. Fra SKAT deltog [person9] og [person1].

Til mødet medbragte [person1] en kontospecifikation for 2005 og 2008 vedrørende udgifter afholdt på beboelsen.

Udgiften for 2005 udgør kr. 394.328, som ikke umiddelbart fremgår af regnskabet for 2006 som igangværende byggeri, men er bogført som forbedring beboelse, herunder kr. 275.867 på have/gårdanlæg.

Det blev aftalt, at SKAT tager kontakt til revisor for at få en kopi af 2005 og 2008 regnskabet, samt en redegørelse for eventuel kontering.

[person1] redegjorde for byggeriet. Fra SKATs side blev der især spurgt ind til, hvorledes byggeriet af 500 m2 bolig samt 120 m2 garageanlæg kan udføres for ca. 3 mio. kr., når der er anvendt håndværkere til arbejdet.

[person1] oplyser, at han har lavet nogle gode aftaler med de tyske håndværkere, og både stald- og stuehusbyggerierne har været meget billige.

[person1] fastholder, at det er den tyske tømrer, som har fuldført huset med leverede materialer. Byggeriet startede op med en anden entreprenør, som [person1] mistede tilliden til og fik stoppet med advokathjælp. På dette tidspunkt var der støbt sokkel/gulv og påbegyndt opmuring. Herefter lå byggeriet stille i over et år og tømrermesteren fra Tyskland tog over.

[person1] vil dog ikke længere udelukke, at de anvendte mursten er leveret af [virksomhed2], men han har ikke undersøgt det nærmere.

Varmeanlægget består af et træfyr, som er overflyttet fra det brændte stuehus (se faktura fra [virksomhed25] nr. 6105). Hele opvarmningen foregår med brænde og affaldstræ ifølge [person1].

Radiatorerne er leveret af familie til [person3], og der ligger alene et notat på, at der er anvendt kr. 11.000. Ifølge [person1] opvarmes hele huset via radiatorer.

Firmaet [virksomhed5] har noteret på nogle af sine fakturaer, at der er udført arbejde [adresse1] - herunder skalmuring af garage for 42.000 euro. [person1] mener, at dette drejer sig om renovering af garage på [adresse2], men kan ikke give nogen forklaring på, at det fremgår af fakturaen, at der er brugt 8.400 mursten i den forbindelse.

Det har ikke været muligt for [person1] at fremskaffe faktura på kr. 80.000, som er betalt for dele til mølleriet. Materialerne er købt via [...], og [person1] kan ikke finde sælger eller bilag på købet, hvorfor han er klar over, at han ikke kan fratrække dette beløb.

Det blev forelagt [person1] og [person3] at SKAT ikke anser den foretagne fordeling af byggeudgifterne for korrekt henset til byggeriets omfang og standard samt den omstændighed, at der er forefundet flere fakturaer med en tekst, der indikerer, at materialer er leveret til stuehuset og arbejdet er udført på stuehuset/garage.

Afslutningsvis blev det aftalt, at SKAT gennemgår det seneste materiale og fremkommer med et forslag til ændret fordeling af byggeomkostningerne på staldbyggeri og stuehus.

[person1] er indstillet på at få sagen afsluttet.

Regnskab 2005 og 2008 samt posteringslister modtaget fra [virksomhed6].

Ifølge regnskab og posteringsliste er udgifter til stuehusbyggeri for 2005 og 2008 ført på særskilt konto og indgår i specifikation af balance - afsnit 6.

Have- og gårdanlæg på [adresse1] er etableret i 2008 for kr. 1.102.027. Gårdanlæg er bogført med kr. 662.083 ekskl. moms som afskrivningsberettiget grundforbedring på [adresse1].

Revisor har oplyst, at 25 % af den samlede udgift skønsmæssigt er overført til haveanlæg (kr. 275.867).

Arbejdet er primært udført af et tysk firma: "[virksomhed27]".

[person1] mødt pr. telefon for at fortælle, at han havde talt med firmaet [virksomhed28] omkring et nybyggeri. I den forbindelse havde han forelagt dem regnskabet for staldbyggeriet for 2006. Hertil havde [virksomhed28] udtalt, at byggeriet ikke kunne lade sig gøre til den pris. [person1] er derfor af den formening, at det er "svært" at overføre noget til stuehusbyggeriet fra staldbyggeriet, som i forvejen er bygget billigt!

SKAT har den 18. april 2011 udsendt et forslag til afgørelse om ændring af virksomhedens momstilsvar for 2006.

2008 - Udgifter til etablering af gårdanlæg:

Virksomheden har i 2008 opført et gård- og haveanlæg for i alt 1.103.472 kr., inkl. moms. Virksomheden har i forbindelse med bogføringen henført 25 % af beløbet til byggekontoen for [adresse1], svarende til 275.868 kr. Det resterende beløb på 662.083 kr., ekskl. moms, er overført til virksomhedens afskrivningsgrundlag vedrørende [adresse1].

[Skatteankenævnet] har i sin afgørelse nægtelse af afskrivninger for de pågældende udgifter på 662.083 kr. anført, at gårdspladsens udformning og stil med brosten og stenbede er sammenhængende med hovedbygningens placering og stil og ligger i umiddelbar tilknytning til hovedbygningen. Driftsbygningerne ligger derimod et stykke væk. Ifølge luftfoto fører to veje til driftsbygningerne - én fra indkørslen til gårdspladsen og én fra den eksterne vej direkte til driftsbygningerne, og vejene til driftsbygningerne skal kunne belastes med tunge køretøjer, f.eks. svinetransporter.

Det er videre bemærket, at der på [adresse2] er direkte indkørsel til driftsbygningerne fra ekstern vej, hvorved der ikke er belæg for at antage, at leverancer kun kan leveres/hentes på hovedbygningens gårdsplads. Derudover er anført, at der ikke er fremlagt nærmere oplysninger om hovedbygningens repræsentative formål, omfanget heraf og sammenhængen med driften.

SKATs afgørelse

Afgiftstilsvaret for 2006 og 2008 er forhøjet med henholdsvis 153.175 kr. og 148.968 kr., i alt 302.143 kr.

2006 - Udgifter til byggeri:

Der er konstateret bilag, hvor leveringsadressen er anført som [adresse1] (stuehus), mens udgifterne er bogført på byggekontoen for driftsbygningerne på [adresse2].

Der er desuden konstateret bilag, hvor det er anført, at skalmuring med 8.400 stk. sten er foretaget på carport (faktura-adresse [adresse1]), hvor udgifterne ligeledes er bogført på byggekontoen for driftsbygninger [adresse2].

Virksomhedens indehaver har oplyst, at [virksomhed9] har leveret mursten til stuehuset, men ifølge [virksomhed2]s faktureringer fremgår det, at de har leveret mursten til adressen [adresse1].

De pågældende udgifter skal anses for utvivlsomt at vedrøre stuehuset, og udgiftsbilagene er således fejlkonteret på byggekontoen for driftsbygningerne og overføres i stedet for til byggekontoen for stuehuset.

Dette medfører, at afskrivningsgrundlaget reduceres tilsvarende med 612.701 kr.

De pågældende udgifter er således virksomhedens momspligtige aktiviteter uvedkommende, og der kan herefter ikke indrømmes momsfradrag med momsbeløbet heraf efter momslovens § 37, stk. 1, svarende til 153.175 kr.

Fejlkonteringen skal anses for groft uagtsomt, og afgiftstilsvaret kan således ændres, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3).

Efter mødet den 11. januar 2011, anses sagen for belyst i et sådant omfang, at der kan opgøres en ændring af afgiftstilsvaret, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Derfor forhøjes afgiftstilsvaret for 2006 med 153.175 kr.

2008 - Udgifter til etablering af gårdanlæg:

Det pågældende gårdanlæg skal anses for primært at være opført i forbindelse med stuehuset på [adresse1].

Der er foretaget fuldt momsmæssigt fradrag af de pågældende udgifter med 165.521 kr., selvom størstedelen af udgifterne vedrører anlæg omkring stuehuset.

Der kan dog kun indrømmes skønsmæssigt momsfradrag af de pågældende udgifter, der vedrører den momspligtige aktivitet, jf. momslovens § 39, stk. 5, jf. momslovens § 38, stk. 2.

Den andel, der kan henføres til anlæg omkring staldbygningerne, kan skønsmæssigt ansættes til 10 %.

Der kan herefter kun godkendes momsfradrag med 16.553 kr.

Derfor forhøjes afgiftstilsvaret for 2008 med 148.968 kr.

Din opfattelse

2006 - Udgifter til byggeri:

Der er nedlagt principal påstand om, at der skal indrømmes momsfradrag for udgiften til byggeri med 153.175 kr.

Der er nedlagt subsidiær påstand, om at SKATs afgørelse nægtelse af momsfradrag for de omkonterede byggeudgifter skal annulleres, da betingelsen for ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for 2006 efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, nr. 3) ikke er opfyldt.

Der er nedlagt mere subsidiær påstand om, at SKATs afgørelse nægtelse af momsfradrag for de omkonterede byggeudgifter skal annulleres, da betingelsen for ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for 2006 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 ikke er opfyldt.

2008 - Udgifter til etablering af gårdanlæg:

Der er nedlagt påstand om, at der skal indrømmes momsfradrag med 50 %, svarende til 82.761 kr.

2006 - Udgifter til byggeri:

Det er principalt anført, at den pågældende faktura ikke er påklaget ikke er påklaget til Landsskatteretten vedrørende klagen over skatteankenævnets om ændring af afskrivningsgrundlaget, fordi det ikke har muligt at få leverandøren til at komme med en udtalelse om stedet for udførelsen af det konkrete arbejde.

Dette er dog ikke udtryk for, at det anerkendes, at arbejdet er udført på stuehuset, men kun en erkendelse af, at det ikke er muligt at løfte bevisbyrden for det modsatte.

Det forhold, at der i skattesagen er opgivet at gøre indsigelser mod flytningen af den pågældende faktura, kan ikke tages som udtryk for, at indsigelserne vedrørende moms er opgivet, ligesom indsigelserne vedrørende momstilsvaret på de øvrige regninger er opgivet.

Det er subsidiært anført, at det er en betingelse for at ændre momsfradraget efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3) at der foreligger et groft uagtsomt forhold.

Hvad angår de fejlkonterede fakturaer er der kun tale om få fakturaer med et samlet begrænset beløb i forhold til byggeriernes størrelse. Derfor kan der højst være tale om et uagtsomt forhold. Det skal i den forbindelse understreges, at virksomhedens indehaver har gjort, hvad han kunne for at oplyse sagen og dermed medvirket til, at de pågældende fejl blev fundet.

I forhold til fakturaen fra "[virksomhed5]", er forholdet langt uden for området for grov uagtsomhed, idet fakturaen er medregnet i momsgrundlaget ud fra en overbevisning om, at det var korrekt, men det har dog ikke været muligt at løfte bevisbyrden herfor.

Det er mere subsidiært anført, at SKATs forslag til ændring af virksomhedens afgiftstilsvar for 2006 skal anses for at være fremsat efter udløbet af reaktionsfristen efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Tidspunktet for SKATs kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristen i skatteforvaltningslovens § 31, skal vurderes ud fra objektive kriterier i forhold til, hvornår SKAT med rimelighed må tilregnes denne kundskab.

Det forhold, at myndighedens sagsbehandling har været langsommelig eller langtrukken, og det af denne årsag ikke har været muligt at fremkomme med forslag til ændring af afgiftstilsvaret, kan og må alene belaste myndigheden, når den afgiftspligtige person loyalt og rettidigt har tilsendt SKAT det ønskede materiale.

Det fremgår således af sagen, at SKAT allerede i marts måned 2010 er blevet tilsendt det materiale, der ligger til grund for forhøjelsen af afgiftstilsvaret for 2006.

Der er efterfølgende fremsendt yderligere materiale til SKAT, ligesom SKAT efterfølgende har foretaget kontrolbesøg og besigtigelse.

SKAT burde dog allerede ved en gennemgang af det fremsendte materiale i marts måned 2010, have været i stand til at konstatere grundlaget for forhøjelsen af afgiftstilsvaret for 2006, idet det senere fremsendte materiale er forbundet med de skattemæssige forhøjelser og ikke den afgiftsmæssige forhøjelse for 2006.

Vurderingen af SKATs kundskabstidspunkt bør derfor baseres på, at SKAT forholdsvis kort efter den 26. marts 2010 rimeligvis kan forventes at være bekendt med, at afgiftstilsvaret for 2006 var angivet for lavt, og dermed må reaktionsfristen efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 løbe kort efter denne dato.

SKATs forslag til ændring af virksomhedens afgiftstilsvar blev udsendt den 18. april 2011, og hvis SKAT skulle have været berettiget til at anvende suspensionen af forældelsen efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, skulle forholdet først være kommet til SKATs kundskab den 18. oktober 2010.

Dette ville betyde, at SKAT skulle have anvendt ca. 6,5 måneder på at gennemgå bilagsmaterialet og konstatere om der var grundlag for at rejse krav om efterbetaling.

En sådan sagsbehandlingstid kan ikke forklares med sagens omfang eller kompleksitet, men må karakteriseres som langsommelig med den konsekvens, at den lille fristregel i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 ikke kan anses for overholdt.

2008 - Udgifter til etablering af gårdanlæg:

Det er hertil anført, at gårdanlægget anvendes erhvervsmæssigt til modtagelse af diverse leverancer, herunder sæd, vacciner og medicin, der opbevares i særlige fryse- og kølebokse i garageanlægget på [adresse1]. Der leveres således sæd 4 x ugentligt, medicin leveres 1 x ugentligt, vaccine leveres hvert 14. dage, reservedele leveres 1 x ugentligt, ligesom leverancer af kontorartikler med fragtmand også sker til hovedbygningen.

Desuden anvendes gårdanlægget erhvervsmæssigt i forhold til kontor- og personalefaciliteterne i hovedbygningen, herunder afholdes der personalemøder i hovedbygningens mødelokale 1-2 gange ugentligt, ligesom alle møder med rådgivere og kunder foregår i mødelokalet.

Den erhvervsmæssige anvendelse efter momslovens § 39, stk. 5 kan fastsættes til 50 %, og der bør derfor indrømmes momsfradrag med 82.761 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Regler om udsendelse af varsel om ændring af afgiftstilsvaret:

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3), at uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 kan en ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Regler om fradrag for udgifter til byggeri m.v.:

Det fremgår af § 37, stk. 1 i den dagældende momslov (lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005 om merværdiafgift, herefter benævnt momsloven), at virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, kan fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Det følger af momslovens § 38, stk. 2, at for varer og ydelser, som af en virksomhed registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.

Det fremgår af momslovens § 39, stk. 1, at afgift vedrørende opførelse af bygninger, herunder tilbygninger, som foruden lokaler for den registrerede virksomhed omfatter andre lokaler, kan fradrages med den del af den samlede afgift på bygningen, som byggeomkostningerne for virksomhedens lokaler skønnes at udgøre i forhold til de samlede byggeomkostninger.

Efter bestemmelsens stk. 5 kan afgift vedrørende anlæg, reparation og vedligeholdelse og lign. af anden fast ejendom end bygninger fradrages med en andel, som opgøres efter reglerne i § 38, stk. 1 eller 2, jf. dog § 40, stk. 1.

2006 - Udgifter til byggeri:

Det lægges til grund, at der er konstateret et antal fakturaer vedrørende levering af ydelser og råmaterialer, som er bogført i virksomheden med i alt 361.671 kr., og at der på de pågældende fakturaer er anført [adresse1] som leveringssted, som er adressen for indehaverens private bolig.

Det lægges desuden til grund, at der ikke er anført nogen dokumentation til støtte for, at de pågældende fakturaer faktisk vedrører virksomhedens driftsbygninger på adressen [adresse2].

Retten finder på den baggrund, at det ikke er godtgjort, at de pågældende ydelser og råmaterialer kan anses for faktisk at være anvendt til brug for opførelsen af virksomhedens nye driftsbygninger. Det er derfor berettiget, at SKAT har nægtet momsfradrag herfor efter momslovens § 37, stk. 1.

Det lægges vedrørende fakturaen fra "[virksomhed5]", der er bogført i virksomheden med 316.680 kr. til grund, at det fremgår af fakturaen, at leveringsstedet er [adresse1], og at det forklaret, at fakturaen faktisk opførelse af en dobbeltgarage på [adresse2]. Det lægges videre til grund, at det fremgår af skatteankenævnets afgørelse vedrørende nægtelse af at medregne fakturaen til virksomhedens afskrivningsgrundlag, at luftfotos over [adresse2] fra 2006 kun viser de oprindelige længer, og at luftfotos fra 2008 viser, at den pågældende dobbeltgarage endnu ikke er færdigopført.

Retten finder på den baggrund, at det ikke er godtgjort, at de pågældende ydelser og råmaterialer omfattet af fakturaen kan anses for faktisk at være anvendt til opførelsen af den pågældende dobbeltgarage. Det er derfor berettiget, at SKAT har nægtet momsfradrag herfor efter momslovens § 37, stk. 1.

Hvad angår betingelsen for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2, lægges det til grund, at virksomheden har bogført udgifter vedrørende indehaverens private bolig på byggekontoen vedrørende den momspligtige virksomhed.

Retten finder, at denne fejlpostering må karakteriseres som et groft uagtsomt forhold, og at den ordinære frist for ændring af virksomhedens momstilsvar for 2006 således kan anses for suspenderet efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Det lægges til grund, at det fremgår af SKATs sagsnotat om sagsforløbet, at der efter modtagelse af regnskabsmateriale fra virksomheden i marts måned 2010 efterfølgende bl.a. har været afholdt et møde den 13. oktober 2010 med virksomhedens indehaver og revisor og foretaget en besigtigelse samme dato af [adresse2] og [adresse1], og at det blev aftalt, at der skulle indsendes yderligere materiale til SKAT. Det lægges desuden til grund, at SKAT den 11. januar 2011 har haft endnu et møde med virksomhedens indehaver og revisor, hvor indehaveren nærmere har redegjort for byggeriet og fremlagt yderligere materiale.

Retten finder på den baggrund, at SKAT først efter mødet den 11. januar 2011 havde det fornødne samlede kundskab om de oplysninger, der ligger til grund for ændringen af virksomhedens momstilsvar for 2006. SKAT har udsendt et forslag til ændring af virksomhedens momstilsvar for 2006 den 18. april 2011, og dermed skal forslaget anses for at være udsendt inden udløbet af 6 måneders fristen herfor i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Den påklagede afgørelse om ændring af virksomhedens momstilsvar med 153.175 kr. stadfæstes derfor.

2008 - udgifter til etablering af gårdanlæg:

Det lægges indledningsvis til grund, at SKAT i sin afgørelse har anset de pågældende udgifter for delvis at vedrøre anlæg af anden fast ejendom til brug for virksomhedens levering af momspligtige varer og ydelser, og at SKAT skønsmæssig har fastsat gårdanlæggets brug i den momspligtige virksomhed til 10 % efter momslovens § 39, stk. 5, jf. § 38, stk. 2.

Retten finder på baggrund af de fremførte forklaringer om brugen af gårdanlægget i forbindelse med udøvelsen af virksomhedens aktiviteter, at der ikke er grundlag for at ændre det af SKAT udøvede skøn på 10 %.

Den påklagede afgørelse om ændring af virksomhedens momstilsvar med 148.968 kr. stadfæstes derfor.