Kendelse af 08-10-2014 - indlagt i TaxCons database den 28-11-2014

Klagen vedrører spørgsmålet om, hvorvidt du kan anses for at have drevet økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3.

Landsskatteretten stadfæster Skats afgørelse.

Faktiske oplysninger

Du blev uddannet landinspektør i 1973, og har siden 1987 drevet selvstændig landinspektørvirksomhed i [by1] under navnet “[virksomhed1]”.

Den 1. juli 2007 overdrog du landinspektørvirksomheden til [virksomhed2] ApS, CVR.-nr. [...1],(herefter selskabet) hvorefter du udover sin ansættelse som landinspektør også indtrådte i selskabet som anpartshaver og bestyrelsesmedlem. Som betaling for overdragelsen blev betalt et kontant beløb på 600.000 kr. for goodwill, der delvist blev berigtiget ved, at du fik udbetalt anparter for nominelt 27.800 kr. i selskabet, svarende til 10 % af den samlede anpartskapital. Med en ejerandel på 10 % har du fastholdt din status som autoriseret praktiserende landinspektør.

Der fremgår blandt andet følgende af købekontrakten af 29. juni 2007 mellem dig, som sælger, og selskabet, som køber:

”..er der dags dato indgået aftale om overdragelse af den sælger tilhørende virksomhed beliggende [adresse1], [by1]

§ 1.

Overdragelsens omfang

Overdragelsen omfatter virksomhedens goodwill, kontorinventar, måleudstyr, indretning i lejede lokaler, og i øvrigt alle de til virksomheden hørende telefonnumre m.v.

Overdragelsen omfatter alle de til afdelingerne knyttede telefonapparater, navn m.v. Overtagelsesomkostningerne udredes af køber. Telefonnumrene ...og ... bevares for køber, når lejemålet af lokaler i [adresse1], [by1] ophører.

Under overdragelsen er ikke indbefattet virksomhedens debitorer og kreditorer.

§ 2.

Virksomheden overdrages som den er og forefindes med inventar af enhver art, jf. dog § 1 om leadingkontrakt.

...

§ 4.

Specifikation over de i § 1 nævnte aktiver i form af måleudstyr m.v., vedhæftes nærværende købekontrakt som bilag 1.

Der indgås lejeaftale med sælger vedrørende målebil i den periode, som sælger måtte være tilknyttet firmaet, idet lejeaftalen ophører, når sælgers tilhørsforhold ophører, dog senest 01.01.2012. Sælger er berettiget til at udskifte målebilen uden at lejeaftalen i øvrigt ændres.

Det er forudsat, at driftsomkostningerne for målebilen, som skal afholdes af køber, højest andrager ca. 30.000 kr. i 2006-priser og med udgangspunkt i hidtidigt kørselsomfang, (idet køberen i modsat fald ikke er forpligtet til at leje bilen.)

...”.

Det fremgår af § 2 i anpartshaveroverenskomsten mellem dig og to andre navngivne landinspektører:

”...

§2.

Enhver anpartshaver i landinspektøranpartsselskabet har pligt til indenfor selskabets normale arbejdstid at anvende hele din arbejdskraft til selskabets trivsel, og må ikke uden forudgående samtykke fra de øvrige anpartshavere, påtage sig kollegiale hverv, bestyrelses- og undervisningsarbejder eller lønnet fritidsarbejde i øvrigt, som relaterer sig til anpartshavernes funktion som landinspektør eller som anpartshaver i selskabet.

Alle indtægter fra kollegiale eller offentlige hverv samt undervisningsarbejder som nævnt ovenfor skal indgå i landinspektøranpartsselskabet, idet tidsforbrug udover normal arbejdstid afregnes som overtid i øvrigt.

Enhver anpartshaver kan kræve, at landinspektørselskabet ikke påtager sig opgaver for en bestemt kunde eller en konkret sag.

...”

Du har som lønmodtager i selskabet modtaget lønindkomst (A-indkomst) på henholdsvis 494.146 kr. i 2008 og 445.668 kr. i 2009.

Det er oplyst, at du har været formand for brancheorganisation for de privatpraktiserende landinspektørfirmaer, [forening1], i perioden 1997 – 2006. Siden 2006 har indehaveren været formand for [forening2].

Der er fremlagt brev af 11. september 2007 fra [forening2]. Det fremgår følgende af brevet:

”Formandsvederlag 2008 og fremover”

Formandsvederlaget er i budget 2008 fastsat til 350.000.- med virkning fra 1. jan. 2008.

Det opdeles i et formandsvederlag knyttet til bestyrelsesarbejdet m.m. og til et vederlag for det til hvervet i øvrigt knyttet arbejde.

Formandsvederlag

100.000.-

Arbejdsvederlag

250.000.-

I alt

350.000.-

Det samlede vederlag reguleres løbende svarende til den regulering, som sker i henhold til overenskomst mellem [forening1] ([forening1]) og [forening3] ([forening3]).

Såfremt grundbeløbet p.t. 350.000 ønskes ændret skal dette forelægges [forening2]

Bestyrelse til godkendelse.

[...]

Under et møde med Landsskatterettens (nu Skatteankestyrelsen) sagsbehandler har du oplyst, at opdelingen af honoraret for dit hverv som formand for [forening2] er begrundet i, at man før 1990 havde valgt, at honoreringen af formandens bestyrelses-/foreningsarbejde skulle ske med et fast beløb på 100.000 kr., uanset hvor megen tid, der blev brugt på arbejdet. Dette blev ændret således, at vederlaget blev opdelt i bestyrelsesarbejde og andet arbejde, som formanden i øvrigt varetager i kraft af sit hverv som formand i landinspektørforeningen.

Herudover har indehaveren under samme møde bl.a. oplyst, at autorisationen ligger i selskabet, hvor landmålerarbejde udføres, og at virksomheden i 2008 og 2009 ikke har faktureret salg, men dette er sket i de efterfølgende år.

I 2008 har du som formand for [forening2] fået udbetalt 161.740 kr. i løn (A-indkomst), 10.000 kr. i honorarindkomst samt 50.748 kr. i skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse. I 2009 har du modtaget 176.982 kr. i løn (A-indkomst) og 43.378 kr. i skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse. Lønnen er udbetalt af [forening4], der har forestået administrationen af lønudbetalingen for [forening2]. [forening4] har trukket A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og ATP i forbindelse med den løbende lønudbetaling af A-indkomsten.

Du har bogført driftsudgifterne på målerbilen i form af forsikring, reparationer, dieselolie, Falck og vægtafgift som udlæg, og har halvårligt udfærdiget en opgørelse herover, som selskabet så efterfølgende har betalt ved indbetaling til din private bankkonto. Opgørelser for 2008 og 2009 viser udgifter på henholdsvis i alt 28.067 kr. og 34.414 kr. eksklusive moms, og det er alene beløbene eksklusive moms, der er betalt. Indehaveren har imidlertid ikke registreret indtægter fra denne aktivitet hverken skattemæssigt eller momsmæssigt.

I november 2010 har SKAT skriftligt henvendt sig til dig, og spurgt om virksomheden stadig havde aktiviteter, der skulle betales moms af. Du har ikke reageret på SKATs henvendelse herom.

Den 7. juni 2011 traf SKAT afgørelse, hvorefter SKAT ikke har anset klageren som selvstændigt erhvervsdrivende i indkomstårene 2008 og 2009.

Der er fremlagt følgende fakturaer for Skatteankestyrelsen vedrørende perioden 2007 til 2012:

Faktura af den 8. februar 2007 til [forening1]
Faktura af den 30. juni 2007 til [forening1]
Faktura af den 1. november 2007 til [forening1]
Faktura af den 1. december 2011 til [forening1]
Faktura af den 27. april 2012 til [forening1]
Faktura af den 28. oktober 2012 til [forening1]

Det fremgår ikke, hvem der har udstedt disse. Det fremgår af fakturaerne, at der er tale om arbejdsopgaver vedrørende tinglysningsreformen, arbejdsgruppen om uskadelighedsattester m.m. og vejledning om uskadelighedsattest m.m.

Det fremgår af fakturaerne vedrørende 2007, at der er tale om arbejdsopgaver vedrørende tinglysningsreformen og arbejdsgruppen om uskadelighedsattester, og at arbejdet blev udført af dig.

Det ses af fakturaerne af 1. december 2011 og 27. april 2012, at det drejer sig om arbejdsopgaver vedrørende tinglysningsreformen og møde om vejledning om uskadelighedsattest. Faktura af 28. oktober 2012 vedrører undervisning i tinglysning og ejerlejligheder. I modsætning til fakturaerne vedrørende 2007 er der på fakturaerne vedrørende 2011 og 2012 angivet, at fakturaerne er udstedt af dig med angivelse af din private adresse, telefonnr. samt kontonummer, hvortil pengene skulle overføres.

Herudover har du og repræsentanten fremlagt følgende 3 fakturaer udstedt af [virksomhed2] ApS:

Faktura af den 22. september 2008 til [forening1].
Faktura af den 15. december 2008 til [forening2]
Faktum af den 7. oktober 2009 til [forening1].
Faktura af den 30. september 2010 til [forening1].

Skatteankenævnet har ved afgørelse af 19. juni 2012 vedrørende skatteansættelsen for indkomstårene 2008 og 2009 anset dig for lønmodtager og ikke selvstændig erhvervsdrivende vedrørende vederlag fra [forening2].

SKATs afgørelse

Dit momstilsvar er for perioden 1. januar 2008 – 31. december 2010 forhøjet med 51.196 kr.

Virksomheden kan ved opgørelsen afgiftstilsvaret fradrage afgiften af indkøb al varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift. Virksomheden har til indgående afgift medtaget udgifter til reparationer, Falck og dieselolie anvendt til køretøjet, som indehavers arbejdsgiver benytter i sin afgiftspligtige virksomhed. Desuden er medtaget udgifter til hustrus telefon, mobiltelefon, advokat, revisor og diverse private udgifter. Virksomheden har udgifter til revisor, som vedrører 2007 på 33.713 kr. tillagt moms 8.428 kr.

Virksomheden har fået godtgjort de faktiske udgifter til køretøjet uden nogen beregning af fortjeneste. I virksomhedens regnskab er bogført udgifter til køretøjet, som modsvares af refusion fra [virksomhed2] konto 72. I virksomhedens årsregnskab fremgår denne refusion ikke som omsætning. Virksomheden betragter udgifter som udlæg, som efterfølgende udlignes af din arbejdsgiver.

Angivne beløb i udgående afgift fremgår ikke af virksomhedens bogføring. Bogføringen fremviser derimod et positivt beløb på 1.239 kr. 2008, som ikke ses angivet. Dette beløb hidrører fra en tidligere afskrevet fordring.


Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for de negative angivne beløb i udgående afgift i 2. kvartal 2008 på 16.617 kr. og 1. halvår 2010 på i alt 3.689 kr.

SKAT vurderer, at virksomheden ikke driver økonomisk virksomhed og at virksomhedens afgiftspligtige aktiviteter er ophørt ved udgangen af 2007. Denne vurdering er baseret på følgende:

Virksomheden har afhændet sin virksomhed og dermed sine afgiftspligtige aktiviteter i 2007 ved salg af virksomhed til [virksomhed2].
Indehaver står i tjenesteforhold i forhold til [virksomhed2], dokumenteret gennem angivet A-indkomst og indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Indehaver har indgået aftale med sin arbejdsgiver om benyttelse af målerkøretøj mod betaling af dokumenterede udgifter.
Virksomhedens regnskabsmæssige behandling dokumenterer, at virksomheden selv har betragtet udgifterne til målerkøretøjet som udlæg.
Ingen afgiftspligtig omsætning siden afhændelse af virksomheden til [virksomhed2] i 2007 – regnskabet for 2008 og 2009 udgør udelukkende A-indkomst og et mindre beløb i honorar – indtægter i 2008.
Virksomheden har ikke i regnskabet for 2008 og 2009 registreret nogen indtægt vedrørende lejeaftalen med [virksomhed2].
Lejeaftalen er ikke indgået på markedsvilkår for almindelige erhvervsdrivende
Lejeaftalen knytter sig til indehaverens ansættelse som lønmodtager i [virksomhed2]
Virksomheden foretager ingen fakturering
Lejeaftalen er indgået mellem interesseforbundne parter.

SKAT anser ikke virksomheden drevet som økonomisk virksomhed, da virksomheden ingen afgiftspligtige aktiviteter har. Virksomheden har derfor ikke fradragsret for udgifter. SKAT tilbagefører den af virksomheden angivne moms for perioden, hvilket betyder at virksomhedens moms forhøjes med det udbetalte beløb på 58.385 kr. tillagtden manglende angivelse af tidligere afskreven fordring på 1.239 kr. Beløbet reduceres med virksomhedens revisorudgifter vedrørende 2007 på 8.428 kr.

Din opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar for perioden 2008 til 2010 skal fastsættes til det angivne, med de ændringer, som følger af revisors bemærkninger af 4. februar 2011.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende, at virksomheden i den omhandlede periode drev økonomisk virksomhed. Den indkomst indehaveren har modtaget i de omhandlede år fra [forening2], skal medregnes ved opgørelse af virksomhedens indkomst. Der har også været yderligere honorarindtægter i 2008, ligesom det gennem hele perioden har været hensigten at drive virksomhed i privat regi ved siden af involveringen i selskabet.

Under et møde er det oplyst, at opdelingen af honoraret for hvervet som formand for [forening2] er begrundet i, at før 1990 blev formanden ikke honoreret for al den tid, der blev brugt på bestyrelses-/foreningsarbejde, men blev honoreret med et beløb på 100.000 kr., uanset hvor megen tid, der blev brugt på arbejdet. Dette blev ændret således, at vederlaget blev opdelt i bestyrelsesarbejde og andet arbejde, som formanden i øvrigt varetager i kraft af sit hverv som formanden i [forening2].

Efter mødet har din repræsentant i et brev oplyst, at en del af formålet med opretholdelsen af den private virksomhed endvidere var, at indehaveren i foreningsregi kunne fastholde sin placering i landsinspektørforeningens gruppe 1. Dette havde stor betydning for den interne fordeling af formandspost og næstformandspost i foreningen, idet disse skal komme fra forskellige medlemsgrupper, henholdsvis selvstændige landinspektører eller praktiserende landinspektører, der er anpartshavere i landinspektørfirmaer. Det var af organisatoriske grunde ganske afgørende, at du i perioden kunne henføres til medlemsgruppe 1 som selvstændig landinspektør.

Aktiviteterne i virksomheden har i perioden 2007 og fremefter bl.a. omfattet konsulentarbejde for [forening2], herunder ordinære møder i tinglysningsudvalget. Dette arbejde har endvidere indeholdt drøftelse og bearbejdelse af materialer fra landinspektørerne, opstillingen af oplæg m.v. til brug for tinglysningsudvalgets arbejde samt en række lignende opgaver. Arbejdet er udført af din i den personlige virksomhed og er tildelt dig i kraft af dine særlige kompetencer inden for området. Det fremhæves videre, at der ikke er lighed mellem [forening1] og [forening2], hvorfor konsulentarbejdet ikke kan sidestilles med dit øvrige foreningsarbejde.

Baggrunden for du har ladet indtægterne vedrørende fakturaerne af 22. september 2008, 7. oktober 2009 og 30. september 2010, der alle er udstedt til [forening1], indgå i indtægterne i [virksomhed2] ApS, var den, at selskabet som følge af finanskrisen, og det pres, krisen har medført for sektoren, har været et voldsomt likviditetspres i forbindelse med en massiv reduktion af medarbejderstaben. For at sikre likviditeten i selskabet har du ladet disse indtægter indgå i selskabet i stedet for i den personlige virksomhed.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Det fremgår af momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1, at

”ved ”afgiftspligtig person” forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.


Ved ”økonomisk virksomhed” forstås alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv. Ved økonomisk virksomhed forstås navnlig udnyttelse af materielle eller immaterielle goder med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.”

Det følger af momslovens § 37, stk. 1, at registrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, kan fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v., af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet.

Af EF-Domstolens afgørelse i sag C-230/94Renate Enkler, præmis 24, fremgår, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt, herunder at den pågældende opfylder betingelserne for at anses for afgiftspligtig person. Dagældende 6. momsdirektivs artikel 4, som er afløst af momssystemdirektivets artikel 9 er således ikke til hinder for, at afgiftsmyndighederne kan kræve den erklærede hensigt bestyrket af objektive momenter. Den administrative eller retlige instans, som skal tage stilling til problemet, skal følgelig vurdere samtlige konkrete omstændigheder ved afgørelsen af om formålet med den pågældende virksomhed er at tilvejebringe indtægter af en vis varig karakter.

Ifølge Landskatterettens kendelse i sagen j.nr. [...] af d.d., er du anset for ikke at have været selvstændig landinspektør i perioden 2008 og 2009, og dermed anset for ikke at være selvstændig erhvervsdrivende, vedrørende indtægter fra [forening2].

Landsskatteretten finder, at der som følge af at indtægter fra [forening2] ikke skal medtages i virksomheden i 2008 og 2009, har landinspektørvirksomheden et så ringe omfang og en så manglende intensitet, at aktiviteten i den omhandlede periode ikke kan anses for udøvet med henblik på at skabe indtægter af en vis varig karakter. Aktiviteten kan således ikke karakteriseres som økonomisk virksomhed i henhold til momslovens § 3, stk. 1. Der er herved ikke grundlag for at ændre på det momstilsvar SKAT for perioden 1. januar 2008 – 31. de 2010 har opgjort til i alt 51.196 kr..

Repræsentantens bemærkninger om, at der i 2008 også har været yderligere honorarindtægter, ændrer ikke herved.

Endvidere er betingelserne for at du kan støtte ret på forventningsprincippet ikke til stede, allerede fordi der ikke foreligger en direkte og entydig tilkendegivelse fra SKAT om, at indkomst fra foreningerne kan medtages i den økonomiske virksomhed.

Skats afgørelse stadfæstes herefter, hvilket er tiltrådt af SKAT.