Kendelse af 14-04-2014 - indlagt i TaxCons database den 25-05-2014

Sagens emne

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar vedrørende EU-erhvervelser, herunder mindre forhøjelser vedrørende differencer.

Landskatterettens afgørelse

SKAT's afgørelse stadfæstes

Faktiske oplysninger

Virksomheden ejes og drives af [person1] (indehaveren). Virksomheden er registreret for moms den 1. oktober 2006. Virksomheden optræder som agent eller mægler for kunderne, der primært er danske autoforhandlere, som ønsker at købe brugte biler i Tyskland. Forud for en levering indgås kontrakt mellem virksomheden og kunden. Bilens identitet (stelnr.), annonceret pris og sælgerens navn fremgår af kontrakten. Købesummen betales forud til virksomhedens bankkonto.

Indehaveren besigtiger bilerne i Tyskland og indgår aftale om pris og leveringsvilkår med de tyske forhandlere. Ofte betales bilen kontant, hvorefter indehaveren transporterer bilen til Danmark på egen ladvogn. Indehaveren tilbyder desuden at sørge for klargøring og syn inden levering til kunderne.

Indehaveren udsteder efterfølgende en faktura over mæglersalær, transport- og synsomkostninger m.v. samt en slutopgørelse over købers og sælgers mellemværende i den pågældende handel. Hvis bilens pris er højere end forudsat ved kontraktens indgåelse, kan der blive tale om at kunden skal efterbetale det resterende beløb til virksomheden.

Nogle gange udsteder de tyske forhandlere faktura til virksomheden, og i andre tilfælde til kunden. I nogle tilfælde er det kundens momsnummer opgivet, og salget listeoplyses til kunden. I andre tilfælde påføres virksomhedens momsnummer, og salget listeoplyses til virksomheden. I andre tilfælde påføres virksomheden som c/o-navn på fakturaens forsendelsesadresse. Virksomheden har også egen import og salg af biler.

Virksomhedens bogføring

Der foreligger ingen bogføring for 2008, men udelukkende en mappe med bilagsmateriale. Købsfakturaer og salgsslutsedler for virksomhedens køb i Tyskland forefindes kun undtagelsesvis i regnskabsmaterialet. På opfordring fra SKAT har virksomheden udarbejdet en oversigt over biler, som er erhvervet eller formidlet af virksomheden.

Angivet EU-køb

I perioden 31. december 2006 – 30. juni 2008 har virksomheden angivet i alt 137 kr. i EU-køb.

Erhvervelse af varer fra andre EU-lande

Autoforhandlere i Tyskland har til VIES-systemet (listesystemet) indberettet et salg til virksomheden på i alt 8.955.630 kr. for perioden 1. januar 2007 – 30. juni 2008.

Yderligere materiale fremkommet efter at SKAT har truffet afgørelse

SKAT har til de tyske myndigheder sendt verifikationsanmodninger for at få belyst indberetningerne til listesystemet vedrørende samhandel for 5 af de mest betydende leverandører. SKAT har fået svar fra 4 leverandører, hvor de tyske myndigheder har oplyst, at der ikke er tale om salg under brugtmomsordningen. Videre er det oplyst:

[virksomhed1] AG

De tyske myndigheder har verificeret et listeoplyst EU-bilsalg på 3.649.514 kr.. De tyske myndigheder har bl.a. sendt kopi af fakturaer fra de tyske leverandører, hvor det fremgår at det er virksomheden med dennes CVR-nr., som er køber. Herunder har de tyske myndigheder sendt kopi af virksomhedens CVR-nr. registrering, samt kopi af indehaverens pas.

[virksomhed2]

De tyske myndigheder har verificeret et listeoplyst EU-bilsalg på 1.014.286 kr. De tyske myndigheder har bl.a. sendt kopi af fakturaer fra de tyske leverandører, hvor det fremgår at det er virksomheden med dennes CVR-nr., som er køber.

[virksomhed3] GmbH

De tyske myndigheder har verificeret et listeoplyst EU-bilsalg på 206.524 kr. De tyske myndigheder har bl.a. sendt kopi af fakturaer fra de tyske leverandører, hvor det fremgår at det er virksomheden med dennes CVR-nr., som er køber. Herunder har de tyske myndigheder sendt kopi af virksomhedens CVR-nr. registrering, samt kopi af indehaverens pas.

[virksomhed4]

De tyske myndigheder har verificeret et listeoplyst EU-bilsalg på på 1.138.356 kr. De tyske myndigheder har bl.a. sendt kopi af fakturaer fra de tyske leverandører, hvor det fremgår at det er virksomheden med dennes CVR-nr., som er køber. Herunder har de tyske myndigheder sendt kopi af virksomhedens CVR-nr. registrering, samt kopi af indehaverens pas.

Fakturaer vedrørende virksomhed videresalg

Udover fakturaer for virksomhedens køb af biler, har SKAT indhentet kontroloplysninger for bilernes videresalg, jf. nedenstående 4 eksempler

Audi A6 Avant, [...]

Virksomhedens købsfaktura udstedt af [virksomhed3] GmbH, faktura nr. 12472664 af d. 9. november 2007, er indhentet af SKAT via de tyske myndigheder, jf. også af eksempel ovenfor. Fakturaen er udstedt til virksomheden, og bilen blev solgt momsfrit efter de almindelige regler om EU-salg.

SKAT har samtidig indhentet kontroloplysninger hos virksomhedens kunde, [virksomhed5]. Her fremgår det af faktura vedrørende samme køb, at fakturaen fra den tyske leverandør nu er udstedt til [virksomhed5], og erhvervet efter brugtmomsordningen (§ 25A-erklæring). Prisen er samtidig ændret fra 27.750 EUR til 29.400 EUR.

Ford Mondeo [...]

Virksomhedens købsfaktura udstedt af [virksomhed1] AG, faktura nr. 741955 af d. 12. marts 2007, er indhentet af SKAT via de tyske myndigheder. Fakturaen er udstedt til virksomheden, og bilen blev solgt momsfrit efter de almindelige regler om EU-salg.

SKAT har samtidig indhentet kontroloplysninger hos virksomhedens kunde, [virksomhed6]. Her fremgår det af faktura vedrørende samme køb, at fakturaen fra den tyske leverandør nu er udstedt til [virksomhed6], og erhvervet momsfrit efter de almindelige regler om EU-salg. Prisen er samtidig ændret fra 10.756 EUR til 12.500 EUR.

Ford Mondeo [...]

Virksomhedens købsfaktura udstedt af [virksomhed1] AG, faktura nr. 750056 af d. 13. august 2007, er indhentet af SKAT via de tyske myndigheder. Fakturaen er udstedt til virksomheden, og bilen blev solgt momsfrit efter de almindelige regler om EU-salg.

SKAT har samtidig indhentet kontroloplysninger hos virksomhedens kunde, [virksomhed7]. Her fremgår det af faktura vedrørende samme køb, at bilen nu er solgt af [virksomhed8] til [virksomhed7], og erhvervet efter brugtmomsordningen (§ 25A-erklæring). Prisen er samtidig ændret fra 11.450 EUR til 11.700 EUR.

Ansvarssagens behandling ved byretten

Forhold vedrørende dokumentfalsk blev behandlet ved Byretten i [by1] i januar-februar 2013. Der var alene var rejst tiltale for 10 tilfælde af dokumentfalsk, samt deraf følgende momsunddragelse på i alt 263.769 kr. Sagen blev afvist i sin helhed på grund af mangler i anklageskriftet. Politiet har efterfølgende meddelt at sagen ikke vil blive anket, idet der er anført følgende:

“Vi er enige om, at - uagtet afgørelsen er lidt speciel - så er der ikke fuldt tilstrækkeligt grundlag for at anke sagen. Herunder har vi lagt vægt på, at afgørelsen ikke er principiel, ligesom vi øvrigt også har skelet til sagens alder samt bevislighederne i sagen. I forhold til sidstnævnte ville det være nødvendigt at finde frem til en række tyske vidner, hvortil kommer at vi ikke ville kunne ændre på, at flere at de øvrige vidner i sagen ikke just afgav vidneforklaring til ulempe for [person1].”

SKATs afgørelse

Virksomhedens momstilsvar for perioden 1. oktober 2006 – 30. juni 2008 er forhøjet med i alt 1.913.809 kr., manglende angivelse af erhvervelsesmoms på 1.821.809 kr., samt en afstemningsdifference bogføring/angivelse på 53.886 kr. og manglende salgsmoms på 37.667 kr.

Erhvervelse af varer fra andre EU-lande

Virksomhedens salgsmoms er for perioden 1. januar 2007 – 30. juni 2008 forhøjet med i alt 1.821.809 kr., idet varekøb idet varekøb indberettet af de tyske sælgere anses som erhvervet af virksomheden.

Varerne er listeoplyst af de tyske sælgere, og er erhvervet momsfrit af virksomheden under benyttelse af virksomhedens danske momsregistreringsnummer. Varerne er af de tyske sælgere indberettet til VIES-systemet (listesystemet). Biler der sælges efter de særlige regler for brugte varer (brugtmomsordningen)skal ikke listeoplyses.

Varerne anses for erhvervet her i landet, hvilket medfører pligt til at afregne dansk moms. Virksomheden har foretaget afgiftspligtig levering af varer her i landet, jf. momslovens § 4, og som følge heraf er virksomheden betalingspligtig for denne leverance efter momslovens § 46, stk. 1. Virksomheden har undladt at angive og betale salgsmoms af denne levering.

Der er ved afgørelsen særligt lagt vægt på følgende forhold:

? Bilerne er listeoplyst til virksomheden, CVR-nr. [...1]
? Bilerne er i de fleste tilfælde betalt kontant af virksomheden til de tyske sælgere
? Bilerne er af virksomheden transporteret fra den tyske sælger til køberen – i nogle tilfælde via virksomhedens eget klargøringsværksted/lager.

SKAT har ved kontrol af virksomhedens varekøb fra andre EU-lande konstateret, at salg af varer, der er erhvervet momsfrit i andre EU-lande ikke er medregnet ved opgørelse af virksomhedens salgsmoms. I mange tilfælde er der kun beregnet moms af virksomhedens salærer for formidling og hjemtagelse m.v. af bilerne. Virksomheden skulle have angivet købet på momsangivelsens rubrik A. Moms af EU-køb skulle have været angivet, men kunne have været fratrukket som købsmoms. Hele bilens salgspris (bilens købspris + diverse salærer) skulle have været medregnet ved opgørelse af afgiftsgrundlaget. Salgsmoms udgør 25 % af afgiftsgrundlaget.

Ved den anvendte fremgangsmåde er der kun betalt moms af avancen (herunder diverse salærer). Der er ikke betalt moms i Danmark (eller noget andet sted i Europa) af bilernes pris ved salg til Danmark. Beløbet er opgjort således:

Momsperiode

Ikke angivet

salgsmoms

070331

147.235

070630

170.811

070930

441.193

071231

283.197

080331

389.814

080630

389.558

I alt:

1.821.809

Ved opgørelsen er anvendt følgende hovedprincipper:

Beløb der er listeoplyst til virksomheden, CVR-nr. [...1] skal medregnes til virksomhedens salgsmoms.

Ved opgørelsen er ikke medregnet:

Beløb, der af virksomheden er angivet som EU-moms 137 kr., i september 2007.

Biler, der er listeoplyst, og som af virksomheden er momset fuldt ud ved videresalg. Beløbet er opgjort på grundlag af virksomhedens bogføring, konto 2014.

Biler, der er listeoplyst til virksomheden, og som af virksomhedens kunder er momset fuldt ud ved videresalg.

Virksomheden skulle have angivet moms af EU-erhvervelse. Da dette beløb samtidig kan fratrækkes som købsmoms, ses der i opgørelsen bort fra disse beløb, og der medtages derfor kun den salgsmoms, der skulle have været angivet ved salg af bilerne.

Opgørelse af afgiftsbeløb

Virksomheden har den 1. september 2009 fremsendt en detaljeret opgørelse over biler, der er erhvervet eller formidlet af virksomheden. Da købsbilagene for en stor del af transaktionerne ikke er udleveret til kontrollen, har det ikke været muligt at afstemme virksomhedens opgørelse eller at opløse de listeoplyste beløb til enkelttransaktioner. Derfor kan det i en del tilfælde heller ikke med sikkerhed konstateres, om købet er afgiftsberigtiget af køber.

Afgiftsbeløbet kan herefter opgøres således:

A

B

C

D

E

F

G

Periode

Listeoplyst
EU-køb

Moms af
listekøb

Ang. EU-køb

Angivet som
udg. Moms

Listekøb angivet af købere

Difference

070331

588.941,00

147.235

0

0

147.235

070630

943.315,00

235.829

16.394

48.624

170.811

070930

2.133.677,00

533.419

137

37.845

54.244

441.193

071231

1.818.079,00

454.520

155.329

15.994

283.197

080331

1.802.085,00

450.521

0

60.707

389.814

080630

1.669.533,00

417.383

0

27.825

389.558

I alt

8.955.630,00

2.238.908

137

209.568

207.394

1.821.809

Kontroloplysninger

SKAT har i forbindelse med opgørelsen taget kontakt til nogle af virksomhedens faste kunder for at afdække, i hvilket omfang disse har foretaget berigtigelse af EU-erhvervelsen.

[virksomhed9] ApS:

Der er gennemført et eftersyn hos [virksomhed9]s EU-erhvervelse. SKAT har i den forbindelse konstateret, at 5 af de solgte biler uomtvisteligt er listeoplyst til virksomheden og afgiftsberigtiget af [virksomhed9] ApS.

[virksomhed7]:

Der er gennemført eftersyn hos [virksomhed7]s EU-erhvervelse. SKAT har i den forbindelse konstateret, at 7 af de solgte biler uomtvisteligt er listeoplyst til virksomheden og afgiftsberigtiget af [virksomhed7]. Mange af de biler, der er solgt til [virksomhed7] er i øvrigt listeoplyst til [virksomhed7]s CVR-nr.

[virksomhed5]:

Kontrollen har taget kontakt til [person2], [virksomhed5], der telefonisk har oplyst, at man via virksomheden primært har købt private biler – dvs. biler, som er omfattet af brugtmomsordningen. [virksomhed5] har på SKATs opfordring fremsendt alle købsbilag fra virksomheden. Det fremgår af disse bilag, at alle biler er købt og behandlet efter brugtmomsordningen.

[virksomhed6] ApS:

Det er konstateret, at nogle af opgørelserne til [virksomhed6] er forsynet med en påtegning om, at køber skal angive EU-moms. SKAT har telefonisk kontaktet [virksomhed6] ApS, der har oplyst, at man har angivet moms af EU-køb, og at man samtidig fratrækker beløbet som købsmoms. Ved videresalg af bilerne momses de efter brugtmomsordningen. SKAT har herefter ikke foretaget yderligere for at afklare forholdet, idet det på denne baggrund må konkluderes, at der ikke er sket berigtigelse hos [virksomhed6].

Efter at repræsentanten har holdt møde med sagsbehandleren i Skatteankestyrelsen, har SKAT supplerende forelagt, SKAT's forespørgsler vedrørende [virksomhed1] AG, [virksomhed2] GmbH, [virksomhed3] GmbH, [virksomhed10] GmbH og [virksomhed4]. Herunder er forelagt eksempler på kontrakter og opgørelser.

Der er efter SKATs afgørelse fremkommet nye oplysninger til sagen, som ikke tidligere har været fremsendt til Landsskatteretten. Det drejer sig dels om svar fra de tyske myndigheder samt oplysninger, der er fremkommet under retssagen.

Supplerende bemærkninger

Endelig er bemærket vedrørende repræsentantens påstand overfor Landsskatteretten, at SKAT er enig i, at virksomheden over for kunderne har ageret som mellemhandler eller formidler. Dette understøttes også af de vidneforklaringer, der er afgivet under retssagen. Det er dog fortsat SKATs opfattelse, at de faktiske forhold i vid udstrækning er sløret ved at udlevere forfalskede købsfakturaer til kunderne. SKAT er også enig i, at nogle af virksomhedens kunder har indberettet moms af salg som køber. I de tilfælde, hvor dette har kunnet konstateres, er momsen godskrevet hos virksomheden. Der er således godskrevet i alt 207.394 kr. Der er nærmere redegjort for dette i SKAT's sagsfremstilling. Det er supplerende bemærket, at der ved ovenstående undersøgelser ikke har været mange faste holdepunkter for at foretage denne kontrol, idet handelsdokumenter vedrørende køb af bilerne ikke indgår i virksomhedens regnskabsmateriale, og idet en del af de bilag, SKAT har fået forevist hos køberne, senere har vist sig at være forfalskede. Omfanget af forfalskningerne blev først klart for SKAT efter modtagelse af svar fra de tyske myndigheder vedrørende [virksomhed1] AG. Dette svar modtog SKAT først den 28. juni 2010, det vil sige 2 måneder efter afsendelse af afgørelsen.

SKAT er derimod ikke enig i, at de tyske forhandlere har listeangivet forkert. Svarene fra de tyske myndigheder dokumenterer, at virksomheden over for de tyske forhandlere har legitimeret sig med registreringsbevis og pas. Svarene bestyrker dermed SKATs opfattelse af, at virksomheden over for de tyske forhandlere har fremstået som betalingspligtig for bilerne i Danmark, og at de tyske forhandlere ikke har kunnet agere anderledes end at listeoplyse bilerne på virksomhedens CVR-nr.

Det fremgår af udskrift af retsbogen den 6. februar 2013, at anklager dokumenterede betalingsstrømmene fra virksomhedens bankkonto til Denne bevisførelse bestyrker SKAT's opfattelse af, at de oplysninger, SKAT har modtaget via de tyske myndigheder er korrekte. Det kan derfor også konkluderes, at de fakturaer, som SKAT har modtaget fra virksomhedens kunder er forfalskede. SKAT har udarbejdet et notat med underliggende bilag, som dokumenterer disse betalingsstrømme. Ligeledes foreligger kontrakter, fakturaer og slutopgørelser.

Differencer mellem bogført og angivet moms.

Virksomhedens afgiftstilsvar er forhøjet med i alt 53.886 kr. for perioden 1. oktober 2006 – 31. december 2007. Ved gennemgang af virksomhedens bogføring er det konstateret, at der er differencer mellem virksomhedens bogføring og angivet moms. Der er således angivet 58.500 kr. for lidt i salgsmoms, idet der i perioden 31. december 2006 – 31. december 2007 er angivet 90.707 kr. i salgsmoms, og i bogføringen opgjort et beløb på 136.685 kr. Der er angivet 4.615 kr. for lidt i købsmoms, idet der for den samme periode er angivet 142.626 kr. i købsmoms, og i bogføringen er opgjort et beløb på 147.241 kr.

SKAT har rettet henvendelse til virksomhedens revisor, Revisionskontoret i [by1], [person3]. Han oplyste, at han havde sendt momsafstemningen samt en efterangivelse på 53.749 til [person1] med anmodning om selv at underskrive og indsende angivelsen. Kopi af momsafstemningen blev forefundet i det regnskabsmateriale, som virksomheden har fremsendt til SKAT. Afstemningen er forsynet med følgende håndskrevne påtegning: ”Udleveret til [person1], som selv sørger for efterangivelsen”. Differencen på 137 kr. mellem hhv. SKATs og [person3]s opgørelse vedrører formentlig momsbeløb på 137 kr. vedrørende EU-køb i september 2009. Virksomheden har ikke indsendt efterangivelsen til SKAT.

Salgsmoms vedrørende ikke bogført omsætning

Transaktioner med et deklareret momsbeløb på i alt 37.667 kr. ses ikke medregnet ved virksomhedens opgørelse af salgsmomsen, hvorfor virksomhedens salgsmoms forhøjes med beløbet. Virksomhedens bankkonto samt kontrolbilag modtaget fra [virksomhed7] er sammenholdt med bogføringen. Det er derved konstateret, at virksomheden ikke i alle tilfælde har bogført indtægter ved formidling eller salg af biler, hvorved der er angivet 37.667 kr. for lidt i salgsmoms. Beløbet er opgjort således:

Faktura nr. 2006-1068 af 31.12.2006

Fakturaen er forefundet ved kontrol hos [virksomhed7]. Fakturabeløbet er på 77.800,75 kr. Der er deklareret moms med 15.560,14 kr.

Det fremgår af fakturaen, at der er betalt aconto 72.199,05 kr. den 11.10.2006. Restbeløbet er betalt til Virksomhedens bankkonto i [finans1] den 12.01.2007 sammen med restbeløb på faktura 2006-1069 og 2007-001 – i alt 24.119 kr.

16.707,28

Faktura nr. 2006-1069 af 31-12-2006

Fakturaen er forefundet ved kontrol hos [virksomhed7]. Fakturabeløbet er på 83.536,39 kr. Der er deklareret moms med 16.707,28 kr.

Det fremgår af fakturaen, at der er betalt et acontobeløb på 77.518,98 den 4.10.2006. Restbeløbet er betalt til Virksomhedens bankkonto i [finans1] den 12.01.2007 sammen med restbeløb på faktura 2006-1068 og 2007-001.

15.560,14

Faktura 2007-001

Fakturaen er forefundet ved kontrol hos [virksomhed7]. Fakturaen er udstedt den 8.01.2007 og omhandler salær ved indkøb af brugte biler hos [virksomhed2] GmBH. Fakturabeløbet er på 12.500 kr. Der er deklareret et momsbeløb på 2.500 kr.

Beløbet er betalt til Virksomhedens bankkonto i [finans1] den 12.01.2007 sammen med restbeløb på faktura 2006-1068 og 2006-1069

2.500,00

Forhøjelse i alt

37.667,42

Ovenstående indbetalinger kan ikke identificeres i virksomhedens bogføring. Der synes ikke at være foretaget løbende afstemning af regnskabet og virksomhedens bankkonto.

Virksomhedens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at momstilsvaret nedsættes med 1.913,362 kr.

Til støtte for den nedlagte påstand er det gjort gældende, at forhøjelsen på1.821.809,00 kr. bør bortfalde, idet virksomheden har været berettiget til at erhverve momsfri varer fra tyske leverandører. Der er ikke grundlag for at lægge til grund, at varerne er erhvervet her i landet og der skal derfor ikke afregnes dansk moms.

Det er endvidere gjort gældende, at der ikke er difference mellem virksomhedens bogføring og det angivne momstilsvar, hvorfor der ikke er grundlag for at foretage en forhøjelse på 53.886,00 kr.

Endelig er det gjort gældende, at alle fakturaer med deklareret moms er medregnet i virksomhedens regnskab, hvorfor der ej heller er grundlag for forhøjelsen på 37.667,00 kr.

Efter der er kommet dom i ansvarssagen, er det oplyst, at den nedlagte påstand fastholdes, og at virksomheden i det hele ikke er momspligtig af de omhandlede biler, idet den ikke er køber af bilerne, men alene har fungeret som formidler i langt de fleste handler. Byrettens dom skal have indflydelse på Landsskatterettens vurdering af sagens beviser.

Under møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler er det anført, at det nu fremgår, at det var de tyske leverandører som havde listeangivet forkert, enten bevidst eller ubevidst. Endvidere er det anført at nogle af virksomhedens kunder har indberettet moms af salg, som køber, hvor SKAT i forbindelse med de samme transaktioner har anset virksomheden for køber – og virksomheden har anset sig for at være mellemhandler.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1:

”Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Det fremgår af momslovens § 11 stk. 1 og 2, at der betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af

1) varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en virksomhed registreret for merværdiafgift og erhververen er en afgiftspligtig person eller en ikke afgiftspligtig juridisk person, der er registreringspligtig efter §§ 47 eller 50, eller som registreres efter §§ 49, 50 a, 51 eller 51 a. Der betales dog ikke afgift, når varen af sælger installeres eller monteres her i landet, eller når varen i salgslandet er afgiftsberigtiget efter tilsvarende regler som fastsat i kapitel 17 om brugte varer m.v.,

2) nye transportmidler fra andre EU-lande, jf. stk. 6.

Stk.2. Ved erhvervelse af en vare forstås erhvervelse af retten til som ejer at råde over en vare, som af sælgeren eller af erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til erhververen fra et andet EU-land.

Det fremgår af momslovens § 22:

Stedet for erhvervelse af en vare fra et andet EU-land er her i landet, når varen befinder sig her efter afslutningen af forsendelsen eller transporten til erhververen.

Stk.2. En vare, der er erhvervet under benyttelse af dansk registreringsnummer, anses for erhvervet her i landet, selv om varen ikke er modtaget her, medmindre erhververen kan godtgøre, at erhvervelsen pålægges afgift i det andet EU-land, hvortil forsendelsen eller transporten er sket.

Det fremgår af momslovens § 46, bl.a.:

Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet. [...]

Stk.3. Betaling af afgift af varer fra andre EU-lande påhviler den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse.

Ud fra de foreliggende oplysninger lægges det til grund, at tyske leverandører for perioden 31. marts 2007 – 30. juni 2008, på virksomhedens CVR-nr., har listeangivet EU-køb for 8.955.630 kr., hvilket svarer til moms af listekøb til et beløb på 2.238.908 kr. kr. Heraf har virksomheden angivet et EU-køb for samme periode på 137 kr., virksomhedens kunder har listeangivet 207.394 kr. vedrørende disse handler, herunder har virksomheden vedrørende EU-køb som udgående moms angivet 209.568 kr. vedrørende handlerne. Herefter mangler der at blive angivet et beløb på 1.821.809 kr. i EU-køb vedrørende virksomhedens CVR-nr.

Samtidig kan det ud fra de foreliggende oplysninger lægges til grund, at virksomhedens bogføring er ufuldstændig, idet der bl.a. mangler købsfakturaer og salgsslutsedler

Ud fra de foreliggende oplysninger lægges det samtidig til grund, at SKAT stikprøvevis har verificerede de angivne listeoplysninger hos de tyske myndigheder. De tyske myndigheder har bekræftet de angivne listeoplysninger, herunder fremlagt diverse købsfakturaer, som de tyske myndigheder har indhentet fra de tyske leverandører, herunder kopier af din virksomheds CVR-nr. registreringsbevis, og kopier af indehaverens pas, som ifølge det oplyste har været forevist i forbindelse med virksomhedens køb i Tyskland. Det fremgår af fakturaer, at virksomheden er køber af bilerne i Tyskland.

Det lægges samtidig ud fra de foreliggende oplysninger til grund, at SKAT også stikprøvevis har indhentet kontroloplysninger hos virksomhedens kunder, hvor det bl.a. fremgår, at fakturaer er blevet ændret således, at det ikke længere fremgår, at det er virksomheden, som har købt bilerne i Tyskland, men at det er virksomhedens kunder, som har købt bilerne i Tyskland.

Det følger af momslovens § 11, stk. 1, nr. 1, at virksomhedens skal betale moms ved erhvervelse af de omhandlede biler, hvorfor det har været med rette, at SKAT har pålagt virksomheden at svare moms af købene. Det manglende angivet beløb vedrørende EU-køb kan fastsættes til 1.821.509 kr., således som opgjort af SKAT. Herved er det tillagt afgørende vægt, at virksomheden har anskaffet bilerne i Tyskland, og videresolgt disse i Danmark.

Landsskatteretten finder det endvidere ikke med det af repræsentanten anførte, for dokumenteret at virksomheden har været berettiget til at erhverve momsfri varer fra tyske leverandører, eller at virksomheden kan anses for ikke at have købt bilerne, og alene at have været mellemhandler. Det bemærkes herved, at der er virksomheden og dennes indehaver, som er ansvarlig for at udarbejde et korrekt opgjort regnskabsgrundlag, herunder i øvrigt sikre, at der foreligger den nødvendige dokumentation.

Samtidig ses virksomheden heller ikke at have angivet korrekt salgs- og købsmoms, hvorfor denne ligeledes kan opgøres i overensstemmelse med den af SKAT opgjorte, jf. momslovens § 4 og 37 m.fl.

Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor vedrørende alle punkterne.