Kendelse af 14-03-2023 - indlagt i TaxCons database den 03-04-2023

Journalnr. 22-0070032

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2020

Skønsmæssigt fradrag for erhvervsmæssig andel af udgifter til naturgas

3.195 kr.

8.875 kr.

7.692 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] (herefter ”virksomheden”). Virksomheden er registreret med branchekode 731110 Reklamebureauer, og er primært beskæftiget med levering af forskellige typer af skilt- og folieløsninger.

Virksomheden drives fra adressen [adresse1], [by1], hvor klageren ligeledes har bopælsadresse. Klagerens repræsentant har oplyst følgende arealfordeling på ejendommen:

Erhverv: 237 m2 (65,28 %)

Privat: 126 m2 (34,72 %)

Den samme arealfordeling fremgår ligeledes af BBR-registreret.

Privat andel af naturgasudgifter

Klageren har ifølge sit regnskab afholdt udgifter til naturgas på i alt 7.298 kr. i 2020. Heraf har klageren opgjort den private andel til 1.825 kr., svarende til 25 %, og klageren har dermed fratrukket 5.474 kr. i indkomståret 2020.

Der var ifølge klagerens bogføring tale om følgende udgifter:

Konto 3420: El, vand og gas

Dato

Bilag

Type

Tekst

Moms

Beløb (DKK)

Beløb (DKK)

Privat andel

01-01-2020

Primopostering

Primopostering

ex.moms

10-03-2020

296

Finansbilag

Opg Naturgas

I25

-3.364,93

10-03-2020

296

Finansbilag

[virksomhed2] 01.01.20-31.03.20

I25

3.575,90

10-03-2020

296

Finansbilag

[virksomhed2] 25 % privat andel

I25

893,98

10-03-2020

296

Finansbilag

Opg Naturgas - privat andel

I25

-841,23

10-06-2020

659

Finansbilag

[virksomhed2] - 25 % privat andel

I25

887,90

10-06-2020

659

Finansbilag

[virksomhed2] 01.04-30.06.20

I25

3.551,60

07-09-2020

1020

Finansbilag

[virksomhed2] - privat andel

I25

883,92

07-09-2020

1020

Finansbilag

[virksomhed2]

I25

3.535,68

Konto 3420: El, vand og gas

7.298,25

1.824,57

Derudover har klageren anført, at følgende gasudgifter ikke er blevet bogført ved en fejl:

Tekst

Inkl. moms

Ekskl. moms

Moms

a/c 1/1 – 1/5

2.313,81 kr.

1.851,05 kr.

462,76 kr.

a/c 1/5 – 1/8

1.221.55 kr.

977,24 kr.

- 244,31 kr.

a/c 1/8 – 31/1

3.346,88 kr.

2.677,50 kr.

669,38 kr.

Slutopgørelse 2020

-1.212,74 kr.

- 970,19 kr.

-242,55 kr.

I alt

4.535,60 kr.

1.133,90 kr.

Klageren har dermed samlet set afholdt udgifter til naturgas på i alt 11.834 kr. i indkomståret 2020.

Som dokumentation for de afholdte gasudgifter har klagerens repræsentant fremlagt forskellige a conto-fakturaer samt opgørelser fra gasleverandører.

Klagerens repræsentant har forklaret, at klagerens egen skønsmæssige fastsættelse af den private og erhvervsmæssige andel af gasudgifterne beror på, at den private del af ejendommen supplerende opvarmes med brændeovn, imens der i den erhvervsmæssige del af ejendommen er porte, som ikke er isolerede, hvilket medfører yderligere varmetab. Ifølge repræsentanten er varmebehovet derfor mindre i den private andel grundet den supplerende opvarmning med brændeovn og større i den erhvervsmæssige del grundet varmetabene fra de ikke-isolerede porte, hvorfor skønnet i mindre grad afviger fra ejendommens arealfordeling.

Repræsentanten har i den forbindelse forklaret, at der i erhvervslokalerne er behov for normal stuetemperatur, dels af hensyn til, at der i perioder udføres stillesiddende arbejde, og dels grundet, at stuetemperaturer er nødvendige ved montering af folie på biler.

Klagerens repræsentant har endvidere oplyst, at klageren efterfølgende har fået opsat en separat måler til måling af klagerens private forbrug, hvilket skete i august 2022. Repræsentanten har i forlængelse heraf fremlagt billeder af klagerens gasmålere fra hhv. den 10. august og 25. oktober 2022.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens private andel af de afholdte udgifter til naturgas fra 25 % til 73 %, og klagerens erhvervsmæssige andel er blevet nedsat tilsvarende fra 75 % til 27 % af udgifterne. Skattestyrelsen har som følge heraf forhøjet klagerens indkomst med 2.279 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

5. Yderligere privat andel af udgifter til naturgas

5.1. De faktiske forhold

På konto 3420 El, vand, varme er udgifter til naturgas fratrukket med:

Udgift ekskl. moms

Privat andel

Bilag 296 Retur

-3.364,93 kr.

841,23 kr.

Bilag 296 Aconto

3.575,90 kr.

-893,98 kr.

Bilag 659 Aconto

3.551,60 kr.

-887,90 kr.

Bilag 1020 Aconto

3.535,68 kr.

-883,92 kr.

I alt

7.298,25 kr.

-1.824,57 kr.

Privat andel af udgifter til naturgas er modregnet med 25 % af den samlede udgift.

Skattestyrelsen har bedt dig oplyse, hvad det samlede forbrug af naturgas var i 2020. Der er efter- følgende fremsendt en oversigt over det samlede forbrug pr. år. I 2020 er der brugt 3.020 m3 naturgas.

Det er oplyst, at der er afholdt yderligere udgifter til naturgas. Disse udgifter er betalt privat og fremgår ikke af regnskabet:

Aconto 1/1 – 1/5

2.313,81 kr. inkl. moms

1.851,05 ekskl. moms

Moms 462,76 kr.

Aconto 1/5 – 1/8

1.221.55 kr. inkl. moms

977,24 ekskl. moms

Moms 244,31 kr.

Aconto 1/8 – 31/1

3.346,88 kr. inkl. moms

2.677,50 ekskl. moms

Moms 669,38 kr.

Aconto 1/8 – 31/1

3.346,88 kr. inkl. moms

2.677,50 ekskl. moms

Moms 669,38 kr.

Slutopgørelse 2020

-1.212,74 kr. inkl. moms

- 970,19 ekskl. moms

Moms -242,55 kr.

I alt

4.535,60 ekskl. moms

Moms 1.133,90 kr.

Gasudgifter i alt 2020

11.833,85 ekskl. moms

Moms 2.958,46 kr.

5.2. Dine bemærkninger

I mail af 17. marts 2022 oplyser du:

En del af værkstedet har ikke isolerede porte, det er her der f.eks. sættes folie på biler, folien kræver at der ikke er for koldt, ellers bliver den for hånd til at kunne sættes på bilerne.

I mail af 25. april 2022 oplyser revisor [person1], at der er brændeovn i privatboligen, og at I derfor fastholder fordelingen af udgifter til naturgas med 25 % privat og 75 % erhverv.

Revisor [person1], Plan Revision skriver i brev af 19. maj 2022:

Som beskrevet er virksomhedens skøn ved fordeling af udgifter til naturgas fordelt med 25 % til privat og 75 % til erhverv.

Omkring det af virksomheden anlagte skøn er det, som beskrevet i sagsfremstillingen, således at der i privatboligen anvendes brændeovn og at der i erhvervsdelen er ikke isolerede porte, som ud over ikke at være isolerede, dagligt åbner flere gange, med heraf følgende varmetag samt efterfølgende behov for genopvarmning til følge.

Det kan tilføjes at der i erhvervslokalerne er behov for normal stuetemperatur, dels af hensyn til at der i perioder udføres stillesiddende arbejde og dels ud fra den omtalte nødvendige temperatur i lokalet ved montering af folie på biler.

Arealfordelingen på ejendommen er følgende:

Erhverv 237 kvm (65,28 %)

Privat 126 kvm (34,72 %)

Der er ved vores skøn taget udgangspunkt i at varmebehovet i de 2 enheder, som udgangspunkt er det samme, men at der, som beskrevet ovenfor, er et ekstra behov for varme i erhvervsdelen og mindre behov i privatdelene grundet brændeovnen, hvorfor 10 % af den samlede varmeudgift yderligere er allokeret til erhvervsdelen.

Det er vores klients opfattelse at skønnet er rimeligt og velbegrundet og at det af Skattestyrelsen anlagte skøn jf. SKM2019.607SKTST i dette tilfælde ikke er anvendeligt.

Følgende fremgår af Den juridiske vejledning E.A.4.6.13.8

Hvis der i en virksomhed udelukkende skal ske fordeling af energiforbrug, herunder elektricitet, til privat og til erhvervsmæssig anvendelse, kan fordelingen ske skønsmæssigt dvs. uden konkret måling.

Der er derfor ikke krav om, at der skal ske måling af energi i relation til privatforbrug, hvis der udelukkende skal skelnes mellem energi til privatforbrug og til erhverv.

Den skønsmæssige fordeling kan tages udgangspunkt i de standardsatser, som anvendes ved skatteansættelsen af privatforbrug.

Vi skal derfor fortsat fastholde den indberettede/oplyste foretagne fordeling på 75 % til erhverv og 25 % til privat.

5.3. Retsregler og praksis

Statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a – Udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde en indtægt, kan fratrækkes.

SKM2019.607.SKTST - Privat andel af elektricitet, vand og varme fastsættes på grundlag af følgende oplysninger om det årlige forbrug:

Gasforbrug.

For et 1-familiehus på 120-130 m² fastsættes gasforbruget til 2.200 m³.

Momslovens § 38 stk. 2 – Moms at varer og ydelser, der både benyttes til afgiftspligtig virksomhed og til private formål, udelukkende kan fratrækkes for den del, der skønsmæssigt kan henføres til den afgiftspligtige virksomhed.

Momsbekendtgørelsens § 18 – Ved opgørelse af privat andel af moms jf. momslovens § 38 stk. 2, kan de skatterådets satser lægges til grund.

5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Erhvervsmæssige udgifter kan fratrækkes jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.

Der er ifølge regnskabet afholdt udgifter til naturgas med 7.298,25 kr. ekskl. moms.

Heraf er privat andel opgjort med 25 % til 1.824,57 kr. ekskl. moms.

Den 25. april 2022 er der modtaget opgørelse over det samlede forbrug af naturgas for 2020 med 3.020 m3.

Derudover er der fremsendt en oversigt over udgifter til naturgas, der ikke er medtaget i regnskabet og som er betalt privat. Der er afholdt udgifter til naturgas privat med 4.530,60 kr. ekskl. moms og moms med 1.133,90 kr.

Det er oplyst, at der er brændeovn i boligen, men ikke fremsendt dokumentation for forbruget af brænde eller på anden måde redegjort for omfanget af anvendelsen.

Det er oplyst, at forbrug af varme i erhvervsbygningen anses for højere end godkendt af Skattestyrelsen pga. ikke isolerede porte og at der er behov for at holde en vis temperatur, når der skal monteres folie på biler.

Det er ikke oplyst, hvor stor en del af omsætningen/antallet af montering af folie på biler udgør.

Varmt vand til husholdningen opvarmes med naturgas uanset bruget af brændeovn.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er ført tilstrækkelig dokumentation for, at satserne jf. SKM2019.607.SKTST skal tilsidesættes.

Der er ikke separate målere i bolig og erhvervsdelen.

Det fremgår af Skatterådets vejledende satser, at når der ikke er separat måler til privat forbrug, sættes det private forbrug, ved en bolig på 120-130 m2 opvarmet med naturgas, til 2.200 m3.

Samlet forbrug af naturgas

3.020 m3

100 %

Privat andel jf. SKM2019.607.SKTST

2.200 m3

73 %

Erhvervsmæssig andel

820 m3

27 %

Der er i alt afholdt udgifter til naturgas med:

Udgifter der fremgår af regnskabet

7.298,25 kr. ekskl. moms

Moms 1.824,57 kr.

Udgifter betalt privat

4.535,60 kr. ekskl. moms

Moms 1.133,90 kr.

Udgift til naturgas

11.833,85 kr. ekskl. moms

Moms 2.958,47 kr.

Erhvervsmæssig andel af naturgas er fratrukket med

5.473,68 kr.

Erhvervsmæssig andel godkendes med (27 % af 11.833,85 kr.)

3.195,14 kr.

For meget fratrukket af udgift til naturgas

2.278,54 kr.

Det fremgår af momslovens § 38 stk. 2, at moms at varer og ydelser, der både benyttes til afgiftspligtig virksomhed og til private formål, udelukkende kan fratrækkes for den del, der skønsmæssigt kan henføres til den afgiftspligtige virksomhed.

Ifølge momsbekendtgørelsens § 18 kan skatterådets satser lægges til grund for skønnet.

Yderligere privat andel af moms af udgift til naturgas (25 % af 2.278,54 kr.) 569,64 kr.

Resultat af virksomhed ændres med 2.279 kr.

Moms ændres med 570 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klagerens private andel af udgifterne til naturgas nedsættes fra 73 % til 25 %, og at klagerens erhvervsmæssige andel forhøjes tilsvarende fra 27 % til 75 % således, at Skattestyrelsens godkendte fradrag på 3.195 kr. forhøjes til i alt 8.875 kr.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Vi skal hermed klage over Skattestyrelsens afgørelse af 24. maj 2022 for så vidt angår Note 5 i afgørelsen, "Yderligere privat andel af udgifter til naturgas" omhandlende forhøjelse af indkomsten med kr. 2.279 og ændring af moms med kr. 570.

Det er vores opfattelse at Skatterådets satser, jf. SKM2019.607.SKTST ikke kan lægges til grund ved opgørelsen af den private andel af varmeudgiften på ejendommen, idet erhvervsdelens indretning i ejendommen gør at forbruget af varme i denne del er større end for den øvrige del af ejendommens vedkommende, jf. også vores brev af 19. maj 2022, hvoraf det fremgår at der i beboelsen anvendes brændeovn som supplement til gasopvarmningen, at der i erhvervsdelen er monteret porte som har større varmetab end bygningens øvrige klimaskærm og at arealfordelingen på ejendommen i øvrigt er følgende:

Erhverv 237 kvm (65,28 %}

Privat 126 kvm {34,72 %)

Vores klients fordeling af varme er foretaget med udgangspunkt i 75 % til erhverv og 25 % til privat, og altså en ca. 10 % point større andel til erhverv end arealfordelingen tilsiger, hvilket begrundes med at der i beboelsen anvendes brændeovn som supplement til gasopvarmningen og at portene har større varmetab end den øvrige klimaskærm i bygningen.

Som det fremgår af Den juridiske vejledning E.A.4.3.13.8 kan fordelingen af energiforbrug i denne type ejendom ske skønsmæssigt og uden konkret måling. Det fremgår endvidere heraf at "Den skønsmæssige fordeling kan tage udgangspunkt i de standardsatser, som anvendes ved skatteansættelsen af privatforbrug" - og altså ikke skal tage udgangspunkt i de standardsatser som anvendes ved skatteansættelsen af privatforbrug.

I nærværende tilfælde vil anvendelse af standardsatserne ikke være retvisende for den faktuelle anvendelse af opvarmning på ejendommen, så baseret på de faktuelle forhold omkring opvarmningen af bygningen skal vi derfor fastholde den foretagne fordeling på 75 % til erhverv og 25 % til privat.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, hvorvidt Skattestyrelsen har foretaget en retvisende fastsættelse af klagerens private og erhvervsmæssige andel af de afholdte udgifter til naturgas i indkomståret 2020.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Klageren har i indkomståret 2020 afholdt udgifter til naturgas på i alt 11.834 kr. til opvarmning m.v. af klagerens ejendom beliggende på adressen [adresse1], [by1]. Ejendommen anvendes ifølge sagens oplysninger som klagerens bopælsadresse samt værksted i klagerens virksomhed.

Klageren har angivet den private og erhvervsmæssige andel af de afholdte gasudgifter til henholdsvis 25 % og 75 %. Skattestyrelsen har på baggrund af egne standardtakster fastsat den private og erhvervsmæssige andel af de afholdte gasudgifter til henholdsvis 73 % og 27 %.

Der er ikke opsat individuelle målere på henholdsvis den private og erhvervsmæssigt anvendte del af ejendommen. Landsskatteretten finder herefter, at udgifterne til naturgas skal fordeles skønsmæssigt mellem privat og erhverv.

Ifølge sagens oplysninger anvendes 126 m2 (35 %) som privat bolig, og 237 m2 (65 %) anvendes erhvervsmæssigt som værksted m.v. i klagerens virksomhed. På baggrund heraf finder retten, at fordelingen skønsmæssigt kan ansættes til henholdsvis 35 % og 65 % til privat og erhverv i det påklagede indkomstår.

De af repræsentanten fremlagte billeder af forskellige forbrugsmålere fra forskellige datoer i 2022 findes efter en samlet vurdering ikke at kunne begrunde en anden skønsmæssig fordeling, eftersom det på det foreliggende grundlag ikke er muligt at be- eller afkræfte, hvilken forbrugsperiode billederne vedrører.

Landsskatteretten godkender herefter fradrag for 65 % af de i indkomståret 2020 afholdte udgifter til naturgas på i alt 11.834 kr., og det af Skattestyrelsen godkendte fradrag på 3.195 kr. forhøjes herefter med yderligere 4.497 kr., svarende til et samlet fradrag på 7.692 kr.

Det bemærkes, at det skønsmæssige fradrag kun er gældende for det påklagede indkomstår og ikke umiddelbart kan lægges til grund i efterfølgende indkomstår, da udgangspunktet er, at det er de faktisk afholdte udgifter, der er fradragsberettigede.

Skattestyrelsens afgørelse ændres herefter således, at der godkendes yderligere fradrag for udgifterne til naturgas på i alt 4.497 kr., svarende til et samlet fradrag på 7.692 kr.