Kendelse af 02-07-2025 - indlagt i TaxCons database den 12-09-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2022 | |||
Salgsmoms | 123.787 kr. | Nedsættelse | Stadfæstelse |
Købsmoms | 0 kr. | Forhøjelse | Stadfæstelse |
Moms af EU-køb | 1.642 kr. | Forhøjelse | Stadfæstelse |
Afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2023 | |||
Salgsmoms | 169.897 kr. | Nedsættelse | Stadfæstelse |
Købsmoms | 0 kr. | Forhøjelse | Stadfæstelse |
Moms af EU-køb | 1.689 kr. | Forhøjelse | Stadfæstelse |
Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at indehaveren i 2022 og 2023 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomhedens branchekode stod i 2022 og 2023 registreret til 692000 Bogføring og revision: skatterådgivning. Virksomheden står registreret til adressen [adresse1], [by1].
Det fremgår af den påklagede afgørelse, at indehaveren har adresse på [adresse1], [by1].
Indehaveren har for afgiftsperioderne i 2022 og 2023 indberettet følgende:
1. halvår 2022 | 2. halvår 2022 | I alt 2022 | |
Salgsmoms | 55.005 | 50.335 | 105.340 |
Moms af EU-køb | 1.321 | 1.841 | 3.162 |
Købsmoms | 15.545 | 14.643 | 30.188 |
Rubrik A - ydelser | 5.284 | 14.712 | 19.996 |
1. halvår 2023 | 2. halvår 2023 | I alt 2023 | |
Salgsmoms | 59.258 | 51.910 | 111.168 |
Moms af EU-køb | 1.537 | 1.119 | 2.656 |
Købsmoms | 11.485 | 10.712 | 22.197 |
Rubrik A - ydelser | 12.312 | 4.476 | 16.788 |
Skattestyrelsen har anmodet indehaveren om at sende regnskabsmateriale for 2022 og 2023, herunder blandt andet regnskab, kontokort, momsopgørelser, kontoudtog for erhvervsmæssige og private bankkonti samt bilag. Indehaveren har ikke fremsendt materiale.
Skattestyrelsen har herefter indhentet indehaverens bankkontoudtog.
Salgsmoms
Skattestyrelsen har ved en gennemgang af indehaverens bankkontoudtog fra [finans1] med kontonumrene [...16], [...60] og [...63] konstateret indsætninger på samlet henholdsvis 618.930,66 kr. inkl. moms og 849.485,10 kr. inkl. moms for afgiftsperioderne i 2022 og 2023, som Skattestyrelsen har anset for at vedrøre indehaverens erhvervsmæssige virksomhed.
Skattestyrelsen har herefter opgjort virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2022 samt 1. og 2. halvår 2023 til henholdsvis 55.828 kr., 67.959 kr., 56.689 kr. og 113.208 kr.
Af indehaverens kontoudtog fra [finans1] med kontonummer [...16] fremgår der bl.a. indsætninger med posteringsteksterne: "MobilePay (...)" og "INDB.".
Af indehaverens kontoudtog fra [finans1] med kontonummer [...60] fremgår der bl.a. indsætninger med posteringsteksterne: "Fri VHa honorar" og "FRI Overførsel".
Af indehaverens kontoudtog fra [finans1] med kontonummer [...63] fremgår der bl.a. indsætninger med posteringsteksterne: "FRI Fakt. (...)" og "FRI Faktura (...)".
Købsmoms
Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms.
Af indehaverens kontoudtog fra [finans1] med kontonummer [...63] fremgår der bl.a. udgifter med posteringsteksterne: " FRI [virksomhed2] (...)", "FRI [...]" og "FRI [virksomhed3] (...)".
Moms af EU-køb
Det fremgår af den påklagede afgørelse, at Skattestyrelsen har modtaget oplysninger fra VIES (indberetninger fra sælger i andet EU-land), hvorefter der er foretaget køb af varer og ydelser på i alt 6.566 kr. i 2022 og 6.756 kr. i 2023.
Skattestyrelsen har opgjort moms af EU-køb for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2022 samt 1. og 2. halvår 2023 til henholdsvis 554 kr., 1.088 kr., 569 kr. og 1.120 kr.
Skattestyrelsen har opgjort rubrik A - ydelser for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2022 samt 1. og 2. halvår 2023 til henholdsvis 2.216 kr., 4.350 kr., 2.277 kr. og 4.479 kr.
Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne i 2022 og 2023 skønsmæssigt forhøjet virksomhedens salgsmoms til henholdsvis 123.787 kr. og 169.897 kr., nedsat virksomhedens købsmoms til 0 kr. og 0 kr. samt nedsat virksomhedens moms af EU-køb til 1.642 kr. og 1.689 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"(...)
1. Virksomhedens skattemæssige resultater
(...)
1.3. Vores begrundelse og bemærkninger
(...)
1.3.2 Omsætning 2022 og 2023
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a. Det fremgår ligeledes af statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a, at indtægterne er skattepligtige, hvad end de er modtaget i form af penge eller formuegoder af pengeværdi. Det betyder, at alle de indtægter du i dit erhverv måtte have modtaget er skattepligtige, uanset om de er modtaget via bankoverførsler, kontant eller på anden måde.
Omsætningen er skønsmæssigt opgjort ud fra en gennemgang af ovenstående konti. Skattestyrelsen har medregnet indbetalinger, hvor det direkte fremgår af posteringsteksten, at der er tale som en faktura. Derudover er det Skattestyrelsens vurdering at Mobilepay indbetalinger, som ikke er fra familie, er erhvervsmæssig omsætning. Skattestyrelsen har medregnet alle indbetalinger over 240 kr., da der fremkommer fakturaindbetalinger på dette beløb. Øvrige indbetalinger består af posteringer, hvor teksten enten er et firmanavn eller referencenummer samt overførsler som ikke kommer fra egne bankkonti.
Indbetalt beløb | Beregnet moms | Beløb ekskl. moms | |
2022 | |||
Faktura indbetalinger | 515.740 | 103.148 | 412.592 |
Mobilepay indbetalinger | 15.883 | 3.177 | 12.706 |
Øvrige indbetalinger | 87.308 | 17.462 | 69.846 |
I alt | 618.931 | 123.787 | 495.144 |
2023 | |||
Faktura indbetalinger | 533.217 | 106.643 | 426.574 |
Mobilepay indbetalinger | 3.680 | 736 | 2.944 |
Øvrige indbetalinger | 312.588 | 62.518 | 250.070 |
I alt | 849.485 | 169.897 | 679.588 |
Ovenstående beløb er specificeret i bilag 1 - Omsætning.
Skattestyrelsen henviser til, at det som udgangspunkt påhviler dig at dokumentere, hvis indsætningerne på dine bankkonti stammer fra allerede beskattede midler eller ikke skattepligtig indkomst. Dette fremgår af byretsdommen SKM2021.374.BR og stadfæstet af Venstre Landsret SKM2022.105.VLR.
I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vedlager. Afgiftsgrundlaget udgør 80 % af det modtagne beløb, jf. momslovens § 27, stk. 1.
Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens omsætning til 495.144 kr. for 2022 samt virksomhedens salgsmoms til 123.787 kr.
Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens omsætning til 679.588 kr. for 2023 samt virksomhedens salgsmoms til 169.897 kr.
(...)
1.Skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for 2022 og 2023
(...)
2.3 Vores begrundelse og bemærkninger
Som udgangspunkt er al erhvervsmæssig levering af varer og tjenesteydelser her i landet afgiftspligtig ifølge momslovens § 1. Det betyder, at du er forpligtet til at angive og betale moms af virksomhedens omsætning, og med fradrag for momsen af visse udgifter.
Momsregisteret virksomhed er for hver afgiftsperiode forpligtet til gennem et momsregnskab, at opgøre både salgs- og købsmoms, der ligger til grund for virksomhedens momstilsvar. Dette fremkommer i momslovens § 55.
I følge momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vedlager.
I henhold til momslovens § 37, stk. 1, kan den momsregistrerede virksomhed få fradrag for købsmoms for indkøb af varer og ydelser, som udelukkende anvendes til virksomhedens momspligtige omsætning. Efter momsbekendtgørelsen § 83 (dagældende § 81), skal virksomheden kunne dokumentere købsmomsen ved fakturaer eller afregningsbidrag for at få fradrag for momsen.
Kan virksomhedens momstilsvar ikke fastsættes på grundlag af virksomhedens regnskab, kan Skattestyrelsen, i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2, fastsætte virksomhedens momstilsvar efter et skøn.
Landsskatteretten har i SKM2021.456.LSR afgjort, at en virksomhed ikke var berettiget til et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, med begrundelsen, at der ikke var fremlagt dokumentation for udgifter i form af købsbilag eller andre objektive beviser.
Da du ikke har fremsendt det efterspurgte materiale, opgøres virksomhedens salgsmoms ud fra de kontoudtog Skattestyrelsen har indhentet fra dine pengeinstitutter, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Virksomhedens momspligtige omsætning er opgjort i afsnit 1.3.2 Omsætning 2022 og 2023, samt specificeret i bilag 1 - Omsætning.
Du har ikke fremsendt virksomhedens regnskab, herunder bilag som dokumentation for, at der har været momsbelagte udgifter i virksomheden. Skattestyrelsen godkender derfor ikke den indberettede købsmoms i 2022 og 2023 i henhold til momslovens § 37, stk. 1, samt momsbekendtgørelsen § 83 (og dagældende § 81).
Du har som erhvervsdrivende ifølge de oplysninger Skattestyrelsen har fra VIES (indberetninger modtaget fra sælger i andet EU-land), foretaget køb af varer og ydelser for i alt 6.566 kr. i 2022 og for 6.756 kr. i 2023. Efter reglerne i momslovens § 11, stk. 1 nr. 1 og § 16, stk. 1, skal der betales moms af varer og ydelser fra andre EU-lande (erhvervelser). Da der ikke er indsendt dokumentation for køb i udlandet, nægtes der fradrag for den beregnet købsmoms efter momsbekendtgørelsens § 83 (og dagældende § 81). I henhold til momslovens § 31, stk. 1 udgør det modtagne beløb afgiftsgrundlaget. Endelig fremgår det i momslovens § 46, stk. 1, nr. 3 og stk. 4, at det er køber, som har betalingspligten af momsen:
1. halvår | 2. halvår | I alt | |||||
2022 | |||||||
Køb af varer og ydelser | 2.216 | 4.350 | 6.566 | ||||
Heraf 25 % moms | 554 | 1.088 | 1.642 | ||||
2023 | |||||||
Køb af varer og ydelser | 2.277 | 4.479 | 6.756 | ||||
Heraf 25 % moms | 569 | 1.120 | 1.689 |
Skattestyrelsen har skønsmæssigt omgjort virksomhedens momstilsvar for 2022 og 2023 således:
1. halvår | 2. halvår | I alt | |||||
2022 | |||||||
Indberettet salgsmoms | 55.005 | 50.335 | 105.340 | ||||
Salgsmoms er opgjort til | 55.828 | 67.959 | 123.787 | ||||
Ændring til angivelse | 823 | 17.624 | 18.447 |
Indberettet moms af EU-køb | 1.321 | 1.841 | 3.162 | ||||
Moms af EU-køb opgjort til | 554 | 1.088 | 1.642 | ||||
Ændring til angivelse | -767 | -753 | -1.520 | ||||
Indberettet købsmoms | 15.545 | 14.643 | 30.188 | ||||
Købsmoms er opgjort til | 0 | 0 | 0 | ||||
Ændring til angivelse | -15.545 | -14.643 | -30.188 | ||||
Indberettet momstilsvar | 40.781 | 37.533 | 78.314 | ||||
Momstilsvar opgjort til | 56.382 | 69.047 | 125.429 | ||||
Beløb du skal betale i moms | 15.601 | 31.514 | 47.115 | ||||
Indberettet Rubrik A - ydelser | 5.284 | 14.712 | 19.996 | ||||
Rubrik A - ydelser er opgjort til | 2.216 | 4.350 | 6.566 | ||||
Ændring til angivelse | -3.068 | -10.362 | -13.430 | ||||
2023 | |||||||
Indberettet salgsmoms | 59.258 | 51.910 | 111.168 | ||||
Salgsmoms er opgjort til | 56.689 | 113.208 | 169.897 | ||||
Ændring til angivelse | -2.569 | 61.298 | 58.729 | ||||
Indberettet moms af EU-køb | 1.537 | 1.119 | 2.656 | ||||
Moms af EU-køb opgjort til | 569 | 1.120 | 1.689 | ||||
Ændring til angivelse | -968 | 1 | -967 | ||||
Indberettet købsmoms | 11.485 | 10.712 | 22.197 | ||||
Købsmoms er opgjort til | 0 | 0 | 0 | ||||
Ændring til angivelse | -11.485 | -10.712 | -22.197 | ||||
Indberettet momstilsvar | 49.310 | 42.317 | 91.627 | ||||
Momstilsvar opgjort til | 57.258 | 114.328 | 171.586 | ||||
Beløb du skal betale i moms | 7.948 | 72.011 | 79.959 | ||||
Indberettet Rubrik A - ydelser | 12.312 | 4.476 | 16.788 | ||||
Rubrik A - ydelser er opgjort til | 2.277 | 4.479 | 6.756 | ||||
Ændring til angivelse | -10.035 | 3 | -10.032 |
Efter reglerne i momsbekendtgørelsens § 76 (og dagældende § 77), stk. 2, nr. 1 og stk. 3 skal værdien af køb af ydelser fra andre EU-lande anføres i Rubrik A-ydelser. Du har, i Rubrik A-ydelser, indberettet 19.996 kr. i 2022 og 16.788 kr. i 2023. Skattestyrelsen nedsætter Rubrik A-ydelser med (19.996 kr. - 6.566 kr.) 13.430 kr. i 2022 og med (16.788 kr. - 6.756 kr.) 10.032 kr. i 2023.
(...)"
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 12. maj 2025 udtalt:
"(...)
Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen. Skatteyder har ikke reageret på Skattestyrelsens henvendelser i forløbet og forslag samt afgørelse er udarbejdet udelukkende på baggrund af kontoudtog fra [finans1].
Skattestyrelsen har modtaget kontoudtog fra [finans2]. Disse konti er alle med særlige ejerforhold og [klub1] er registeret som kunde. Disse konti er ikke en del af Skattestyrelsens opgørelse af de skattemæssige resultater og er derfor ikke vedhæftet.
(...)"
Indehaveren har for afgiftsperioderne i 2022 og 2023 fremsat påstand om, at virksomhedens salgsmoms skal nedsættes, virksomhedens købsmoms skal forhøjes, og at virksomhedens moms af EU-køb skal forhøjes.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"(...)
Jeg vil hermed klage over afgørelse om min B-skat og moms for regnskabs-/skatteårene 2022 og 2023.
Pga. angst og stresssygdom, med kognetive udfordringer, har jeg i en længere periode blandt andet ikke overskuet at læse henvendelser i min eBoks. Jeg har gemt mig/skubbet tingene foran mig, og mine prioriteter har desværre været 'helt hen i vejret'.
Efter en total 'nedsmeltning', hvor jeg ikke længere kunne skjule min tilstand for mine voksne børn, har jeg med deres støtte, og uden hjælp fra egen læge, fået hjælp med at komme i gang med et selvbetalt forløb på 6+ måneder via [...dk] ([...]) med terapier og mindfulness, og jeg begynder nu langsomt at 'se lyset', genfinde mine prioriteter, og kan nu begynde at tage fat på mindre opgaver.
Min opfattelse af Skattestyrelsens afgørelse er, at den er meget langt fra virkeligheden for min virksomhed. Det er muligt, at vi med en kritisk gennemgang af de to regnskabsår, kan finde ting, der skal rettes, men at resultatet for de to regnskabsår skulle være 730.000 højere, end det jeg har angivet på selvangivelsen, det meget, meget langt fra virkeligheden.
Jeg er selvfølgelig både flov og ked af, at jeg ikke har reageret allerede ved Skattestyrelsens første henvendelse 25. oktober 2024 om gennemgang af virksomhed, og ønsker at sagen kan tages op igen.
(...)"
Sagen angår, om Skattestyrelsen med rette har forhøjet virksomhedens salgsmoms, samt nedsat virksomhedens købsmoms og moms af EU-køb for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2022 samt 1. og 2. halvår 2023.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.
Af momslovens § 4, stk. 1, fremgår:
"Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering."
Der fremgår følgende af momslovens § 11, stk. 1, nr. 1., vedrørende varekøb fra andre EU-lande:
"Der betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af
1) varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en virksomhed registreret for merværdiafgift og erhververen er en afgiftspligtig person eller en ikkeafgiftspligtig juridisk person, der er registreringspligtig efter §§ 47 eller 50, eller som registreres efter §§ 49, 50a, 51 eller 51a. Der betales dog ikke afgift, når varen af sælger installeres eller monteres her i landet, eller når varen i salgslandet er afgiftsberigtiget efter tilsvarende regler som fastsat i kapitel 17 om brugte varer m.v.,"
Af momslovens § 16, stk. 1, fremgår:
"Leveringsstedet for ydelser er her i landet, når ydelsen leveres til en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab, og som har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har et fast forretningssted her i landet, hvortil ydelsen leveres, eller i mangel heraf har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted her i landet, og ydelsen leveres hertil, jf. dog stk. 2 og 3 og § 18, § 19, stk. 1, § 20 a, stk. 1, § 21 a og § 21 b."
Det følger af momslovens § 22, stk. 1, at stedet for erhvervelsen af varer fra et andet EU-land er her i landet, når varen befinder sig her efter afslutning af forsendelse eller transport til erhververen.
Af momslovens § 23, stk. 1-3, fremgår:
"Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).
Stk. 2. Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.
Stk. 3. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt."
Af momslovens § 27, stk. 1, fremgår:
"Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb."
Af momslovens § 31 fremgår:
"Ved erhvervelse af varer fra andre EU-lande er afgiftsgrundlaget vederlaget for varen. §§ 27-29 samt § 30, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse."
Af momslovens § 37, stk. 1, fremgår:
"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6".
Af momslovens § 46, stk. 1, nr. 3 og stk. 4, fremgår:
"Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet. Afgiften påhviler dog aftageren af varer eller ydelser, når
(...)
3) aftageren er en afgiftspligtig person eller en ikkeafgiftspligtig momsregistreret juridisk person, til hvem der leveres ydelser omhandlet i § 16, stk. 1, § 18 bortset fra bro- og tunnelbilletter, § 21 a og § 21 b, hvis ydelserne leveres af en afgiftspligtig person, der ikke er etableret her i landet,
(...)
Stk. 4. Betaling af afgift af varer, der fraføres Københavns Frihavn, toldoplag eller et afgiftsoplag, påhviler den person, der foranlediger, at varen fraføres de nævnte ordninger."
Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller behørig dokumentation for indførsel med eventuelle ændringer m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. Det fremgår af dagældende momsbekendtgørelse, bekendtgørelse nr. 2246 af 30. november 2021, § 81.
Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, fremgår det, at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.
Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
"... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystem-direktivet er således ikke opfyldt.
..."
Et kontoudtog alene opfylder ikke i sig selv kravene til objektiv dokumentation og berettiger ikke til fradrag for købsmoms, jf. SKM.2021.692.LSR.
Byretten har den 16. januar 2025 i en dom, offentliggjort som SKM2025.138.BR, vedrørende opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anført.
Byretten udtalte i den forbindelse følgende:
"... Det følger af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., at skaffeforvaltningen kan fastsætte et skønsmæssigt fradrag for købsmoms. Der følger ikke et udokumenteret momsfradrag af bestemmelsen og hermed et retskrav på fastsættelse af et udokumenteret fradrag for købsmoms. Det fremgår af momssystemdirektivets art. 178, at en afgiftspligtig person for at kunne udøve sin fradragsret for moms skal være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med art. 226, herunder blandt andet udstedelsesdato, momsregistreringsnummer og dato for levering af vare eller ydelse. Fradrag kan ikke alene nægtes af den grund, at en faktura ikke opfylder alle betingelser i art. 226, men det påhviler den afgiftspligtige, som anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at denne opfylder de betingelser, der gælder for at opnå fradrag, hvilket indebærer en forpligtigelse til at fremlægge objektive beviser for levering og betalt moms.
..."
Landsskatteretten har i afgørelse af 11. oktober 2022, offentliggjort som SKM2022.601.LSR, fastslået, at erhvervelses- og købsmoms med rette kan ansættes på baggrund af listeindberetninger (VIES).
I SKM2007.769.BR havde skattemyndighederne fået listeindberetninger fra Tyskland, der viste, at en tysk leverandør havde foretaget leverancer til en dansk virksomhed. Virksomheden påstod, at den alene havde modtaget to leverancer fra den tyske leverandør, og ifølge virksomheden havde denne kun underskrevet fragtbrevet på den ene leverance. Retten lagde til grund, at virksomheden var angivet som modtager i fragtbreve, at varer var levereret til virksomhedens adresse, samt at fragtbreve var kvitteret med sagsøgerens underskrift, hvorefter retten fandt, at virksomheden var aftager af varerne, og at leveringen var sket til virksomhedens adresse.
Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne baggrund for opgørelse af og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskaber skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskaber fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og mindstekravbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006).
De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven. Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.
Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Af dagældende bogføringslovs §§ 7, stk. 3, og 9, stk. 1, fremgår:
"Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.
(...)
Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb."
Af bogføringslovens §§ 9, stk. 1-2 og 11, stk. 1, fremgår følgende:
"Virksomheder har pligt til at sikre kontrolsporet, ved at registreringer efter § 7, stk. 1 kan dokumenteres ved bilag og indeholder henvisninger hertil. Hver registrering skal indeholde oplysning om sin tidsmæssige placering i bogføringen.
Bilag skal indeholde oplysninger, der er nødvendige for at identificere kontrolsporet herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb. Danner eksterne bilag grundlag for en registrering, skal der henvises hertil.
(...)
Virksomheder skal foretagne de afstemninger, der er nødvendige for at sikre, at der foreligger et opdateret grundlag for lovpligtige indberetninger eller angivelser om moms, skatter, afgifter og års- og delårsrapporter."
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnummer [sag1] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2022 og 2023 fundet, at indehaverens skattepligtige indkomst kan ansættes skønsmæssigt, idet indehaveren ikke har fremlagt regnskabsmateriale, som kan danne grundlag for opgørelsen af virksomhedens resultat. Af samme grund er der ligeledes grundlag for at fastsætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2. Fradrag for købsmoms skal dog opfylde betingelserne i momslovens § 37.
Salgsmoms
Landsskatteretten har i afgørelse med sagsnummer [sag1] fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse indsætningerne på samlet henholdsvis 618.930,66 kr. inkl. moms og 849.485,10 kr. inkl. moms for afgiftsperioderne i 2022 og 2023 for at være skattepligtig indkomst for indehaveren.
Landsskatteretten har ved afgørelsen endvidere fundet, at den ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed. Ud fra det oplyste finder retten tillige, at indkomsten er momspligtig, og at der skal beregnes salgsmoms heraf, svarende til 20 %.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.
Købsmoms
Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2022 samt 1. og 2. halvår 2023.
Der er således ikke fremlagt objektive beviser for, at der i tilknytning til virksomheden er afholdt udgifter, der berettiger til momsfradrag. Der er ikke fremlagt fakturaer, underbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløbet, er betalt af virksomheden.
Indehaverens bankkontoudtog opfylder ikke betingelserne for fradrag for købsmoms.
Det er nødvendigt for godkendelse af fradrag for købsmoms, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for fradrag for købsmoms.
Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette er ikke fremlagt i sagen. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 er ikke opfyldt.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.
Moms af EU-køb
Landsskatteretten finder i overensstemmelse med Skattestyrelsens afgørelse, at der efter en konkret vurdering kan godkendes moms af EU-køb for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2022 samt 1. og 2. halvår 2023 på henholdsvis 554 kr., 1.088 kr., 569 kr. og 1.120 kr. på baggrund af indberetninger til Skattestyrelsens systemer, jf. SKM2022.601.LSR.
Indehaveren har ikke påvist fejl eller mangler ved Skattestyrelsens skønsmæssige opgørelse, ligesom indehaveren ikke har fremlagt objektive beviser for, at der i tilknytning til virksomheden er afholdt yderligere udgifter, der berettiger til momsfradrag.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.