Kendelse af 29-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 29-05-2025

Journalnr. 24-0105242

Skattestyrelsen har nedsat klagerens fradrag for tab på handel med aktier i indkomstårene 2021 og 2022 med henholdsvis 179.444 kr. og 527.209 kr., som følge af, at klageren ikke har overholdt oplysningsfristen for værdipapirer opbevaret i udenlandsk depot.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har handlet med aktier i følgende depoter:

· [finans1], Danmark
· [finans2], USA
· [finans3], Holland

Heraf har [finans1] foretaget indberetning på vegne af klageren til Skattestyrelsen. I klagerens depot hos [finans2] har indgået aktier, som klageren har modtaget i forbindelse med en aktielønsordning efter ligningslovens § 7 P, hvor klagerens arbejdsgiver har indberettet oplysninger til Skattestyrelsen.

For så vidt angår klagerens handel med aktier i depotet hos [finans3], er der ikke foretaget indberetning til Skattestyrelsen.

Forløb ved Skattestyrelsen

Den 20. marts 2024 sendte Skattestyrelsen en materialeindkaldelse til klageren:

"Vi har, i henhold til en international aftale om automatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti (CRS), modtaget oplysninger fra Nederlandene vedrørende dig. Vi behandler din opgørelse af grundlaget for din skat for indkomstårene 2021 og 2022, fordi vi har modtaget disse oplysninger.

År

Afsenderland

Finansielt instutut

Kontonummer

Valuta

Bruttoafkast (afståelsessum)

Udbytte

2021

Nederlandene

[finans3] BV

[...]

DKK

9.139.190,88

71.794,79

2022

Nederlandene

[finans3] BV

[...]

DKK

5.187.100,90

107.488,35

For at vi kan behandle opgørelsen af din skat for indkomstårene 2021 og 2022, har vi brug for følgende oplysninger:
- Årsopgørelse for dit værdipapirdepot hos [finans3] for indkomstårene 2021 og 2022, hvor af der fremgår følgende:
a. Specifikation af alle værdipapirhandler
b. Specifikation af bruttoudbytter, dvs. udbytter før eventuel kildeskat og dokumentation for eventuel betalt udenlandsk skat af udbytterne.
- Alle købsbilag, der vedrører salg af værdipapirer i 2021 og 2022, hvor værdipapirerne er købt før indkomståret 2021.
- Indgår gevinst/tab og udbytter vedrørende dit værdipapirdepot hos [finans3] i din selvangivelse for 2021 og 2022, bedes du specificere, hvordan du har opgjort de selvangivne beløb og i hvilke rubrikker du har selvangivet indkomsten.
- Hvis depotet er ophørt, beder vi dig oplyse ophørsdato og hvortil indestående/formuen er overført."

Det fremgår af Skattestyrelsens sagsbehandlers sagsnotat:

"Dato

Handling/notat

(...)

12-04-2024

Ingen kontakt fra [person1]. Hans telefonnummer fremgår af Kundeoverblik fra en henvendelse fra 2023. Jeg ringer derfor til ham. Han har ikke set min materialeindkaldelse i e-boks. Vi aftaler, at jeg sender materialeindkaldelsen på mail med en ny frist. (...)

Sendt mail. Ny frist den 29-04-2024.

14-04-2024

[person1] beder om link til [...]

15-04-2024

Sender link til [...]

[person1] sender materiale og ringer umiddelbart efter for at høre om jeg har modtaget det. Jeg bekræfter."

Den 15. april 2024 fremsendte klageren bl.a. sine opgørelser for 2021 og 2022 samt årsopgørelse fra [finans3] for 2021 og 2022.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har nedsat klagerens fradrag for tab på handel med aktier for indkomstårene 2021 og 2022 med henholdsvis 179.444 kr. og 527.209 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"Du har indsendt dokumentation for dine køb og salg af værdipapirer for indkomstårene 2021 og 2022.

Dine værdipapirer fremgår af de indsendte oplysninger som aktier. Aktierne er alle optaget til handel på reguleret marked.

Vi har undersøgt klassificeringen af dine værdipapirer. Se hertil bilag 1. Vi klassificerer dine værdipapirer, da det har betydning for, hvordan gevinst og tab skal opgøres og beskattes.

(...)

Alle dine værdipapirer behandles således efter reglerne om beskatning af gevinst/tab på aktier.

Du har indsendt dine opgørelser over dine gevinster/tab på aktier for indkomstårene 2021 og 2022.

(...)

Vi har opgjort dine gevinster og tab på salg af aktier ud fra det materiale, vi har modtaget fra dig.

Vi har opgjort dine gevinster og tab på aktier til følgende:

2021

2022

Samlet gevinst

828.618 kr.

254.440 kr.

Samlet tab

-148.936 kr.

-549.292 kr.

Vores opgørelse af gevinst og tab er specificeret i vedlagte bilag 2.

Ifølge aktieavancebeskatningslovens § 12 er du skattepligtig af gevinst og tab ved salg af aktier, og beløbene skal medregnes i det indkomstår, hvor aktierne er solgt. Det står i aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 1. Gevinst ved salg af aktier skal medregnes i aktieindkomsten efter bestemmelsen i personskattelovens § 4 a, stk. 1, nr. 4.

Vi har opgjort gevinst og tab efter gennemsnitsmetoden, og som forskellen mellem afståelses- og anskaffelsessummerne efter bestemmelserne i aktieavancebeskatningslovens § 24, stk. 1, § 26, stk. 1 og § 26, stk. 2.

Ifølge aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 6, skal du opgøre den gennemsnitlige købesum for din samlede beholdning af aktier i hvert enkelt selskab forud for hvert salg af aktier i selskabet, medmindre du sælger din samlede beholdning på én gang.

En del af de aktier du har solgt i indkomståret 2021 er købt i indkomståret 2020. For disse aktier, har vi taget udgangspunkt i de oplysninger du har angivet om købene i dine egne opgørelser.

(...)

For at du kan få fradrag for tab efter aktieavancebeskatningslovens § 13 A, stk. 1, er det en betingelse, at du har indsendt oplysninger til Skattestyrelsen om købet af aktierne inden den 1. juli i det år, der følger efter købsåret, der står i aktieavancebeskatningslovens § 14, stk. 1.

De oplysninger der skal indsendes er:

· aktiernes identitet
· antallet af aktier
· anskaffelsestidspunktet
· anskaffelsessummen

Ved opgørelsen af gevinst og tab anvendes en bruttometode, hvilket betyder, at du beskattes af bruttogevinster, selv om du ikke kan fradrage tab.? Det fremgår bl.a. af Den juridiske vejledning C.B.2.2.1.4 og SKM2017.610.LSR.

Din rådgiver har den 23. august 2024 indsendt hans bemærkninger til vores forslag af 21. juni 2024. Din rådgiver gør gældende, at Skattestyrelsen ikke tidligere har haft en praksis, hvor vi nægter fradrag for tab, når gevinster og tab er opgjort korrekt og oplyst på årsopgørelsen. Endvidere gør han gældende, at Skattestyrelsen i 2023 er begyndt, at sende breve til borgere, hvori de oplyser om reglen i aktieavancebeskatningslovens § 14, og at dette er ny praksis fra Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen generelle praksis i deres kontrolindsats af aktiegevinster og -tab er i overensstemmelse med gældende lovgivning. Det er således ikke vores opfattelse, at vi har ændret vores praksis på området.

Din rådgiver mener, at nægtelse af fradrag for dine tab, er imod lovgivers hensigt, hvorved han henviser til forarbejderne, fra 2014, til aktieavancebeskatningslovens § 19 A vedrørende tab på investeringsbeviser, hvor det fremgår, at formålet er at sikre, at Skattestyrelsen får oplysninger om erhvervelsen af investeringsbeviser m.v. og dermed sikre den løbende beskatning af disse.

I forarbejderne til aktieavancebeskatningslovens § 14 fra 2009 (Lovforslag som fremsat nr. 201 af 22. april 2009) begrundes tilføjelsen af § 14 med, at Skattestyrelsen ikke kan pålægge udenlandske fondshandlere en indberetningspligt, som de kan med danske fondshandlere. Da en korrekt beskatning af gevinst og tab ikke kan sikres gennem indførelse af automatisk beregning på grundlag af indberetninger fra udenlandske fondshandlerne, indeholder lovforslaget derfor et forslag om, at pålægge skatteyderne indberetningspligt, ved at gøre tab betinget af, at Skattestyrelsen inden udløbet af oplysningsfristen for købsåret har modtaget oplysninger om erhvervelsen.

Formålet med tabsbegrænsning er ifølge bemærkningernes pkt. 3.1.2.4. Fradrag for tab på aktier, at undgå spekulation:

"For aktier købt via en udenlandsk fondshandler, som indgår i et udenlandsk depot, hvor der ikke indgås aftale med den udenlandske fondshandler, har den skattepligtige mulighed for at undgå, at de danske skattemyndigheder får oplysning om erhvervelsen af en aktie. Hermed kan den skattepligtige spekulere i kun at selvangive tab på sådanne aktier, men undlade at oplyse om eventuelle gevinster.

For at undgå denne form for spekulation foreslås det, at tabsfradrag betinges af, at SKAT har modtaget oplysning om erhvervelsen af en aktie. [...]"

Vi henviser særligt til følgende bemærkning under pkt. 3.1.2.1. Generelt om forslaget:

Opfyldes betingelsen om oplysning til SKAT om erhvervelsen ikke, vil der ikke være fradragsret."

Det faktum, at du har opgjort gevinst/tab på dine aktier i udenlandsk depot og oplyst resultatet af din beregning på din årsopgørelse, uanset om du har opgjort gevinst/tab korrekt, fritager dig ikke fra at oplyse om erhvervelsen af aktierne for at kunne opnå tabsfradrag. Vi gør særligt opmærksomt på, at der i aktieavancebeskatningsloven ikke er givet dispensationsmuligheder.

Vi kan se, at du ikke rettidigt har indsendt købsoplysninger for en del af de aktier, du har solgt i indkomstårene 2021 og 2022. Vi kan derfor ikke godkende fradrag for tab på disse aktier.

Da [finans1] har indberettet købsoplysninger på de [virksomhed1] aktier du har købt hos dem i indkomstårene 2020 og 2021, har du ret til at fratrække et eventuelt tab når du sælger aktierne. Du har den 31. december 2022 en samlet beholdning på 1.341 stk. Du har ikke tabsfradrag på de første 350 aktier du sælger, efterfølgende har du tabsfradrag på de næste 341 aktier, og derefter har du ikke tabsfradrag på de sidste 650 aktier du sælger.

Din rådgiver har for indkomståret 2021 oplyst en gevinst på 649.174 kr., til trods for at dine opgørelser viser en gevinst på 673.084 kr. Gevinsten på 649.174 kr. stemmer med [finans3]s opgørelse fratrukket kurtageomkostninger.

For indkomståret 2021 har vi opgjort din gevinst til 828.618 kr., og vi godkender ikke fradrag for tab på -148.936 kr. Du har oplyst en gevinst på 649.174 kr. i rubrik 454. Vi forhøjer din udenlandske aktieindkomst i rubrik 454 med 179.444 kr.

For indkomståret 2022 har vi opgjort din gevinst til 254.440 kr., og vi godkender ikke fradrag for tab på -549.292 kr. Du har oplyst et tab på -272.769 kr. i rubrik 454. Vi forhøjer din udenlandske aktieindkomst i rubrik 454 med 527.209 kr."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 29. november 2024 udtalt, at afgørelsen fastholdes.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at Skattestyrelsen skal indrømme klageren fradrag for tab på handel med aktier for indkomstårene 2021 og 2022 med henholdsvis 179.444 kr. og 527.209 kr.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"Det er vores opfattelse, at Skattestyrelsens forslag om at nægte [person2] tabsfradrag er uberettiget og problematisk.

Som anført ovenfor har [person2] brugt betydelig tid og omhu på at opgøre sine tab og gevinster korrekt. Han har løbende indberettet og betalt skat af hans gevinster og taget tabsfradrag for sine tab.

Skattestyrelsen har ikke tidligere haft en praksis, hvor de nægtede fradrag for tab, når gevinster og tab er korrekt opgjort og indberettet. Skattestyrelsen er begyndt at sende breve ud til borgerne via digital post, hvori de oplyser om reglerne i ABL § 14. Dette er os bekendt ikke breve eller en praksis, som Skattestyrelsen har praktiseret i 2021 eller 2022. Det er derfor bekymrende, at Skattestyrelsen nu ændrer denne praksis uden at tage hensyn til de skattepligtige, der har handlet i god tro og er blevet beskattet af de korrekte aktieavancer.

Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 14, at fradrag efter § 13 A er betinget af, at told- og skatteforvaltningen inden udløbet af oplysningsfristen efter skattekontrollovens § 10, stk. 2, og § 11, jf. § 13, for det indkomstår, hvor erhvervelsen har fundet sted, har modtaget oplysninger om erhvervelsen af aktierne med angivelse af aktiernes identitet, antallet, anskaffelsestidspunktet og anskaffelsessummen.

Reglerne om indberetningspligt for aktier og investeringsbeviser blev indført ved L 2014 528. Af forarbejderne (LFF 2014-02-26 nr. 144) fremgår følgende om formålet med indberetningspligten:

"2.2.2. Lovforslaget

Det foreslås, at retten til at opnå et skattemæssigt fradrag for tab på visse aktier og investeringsbeviser m.v. bliver gjort betinget af, at der er sket oplysning om erhvervelsen af beholdningen til SKAT.

Formålet med lovforslaget er at sikre, at SKAT får oplysning om erhvervelsen af investeringsbeviser m.v. og dermed sikre den løbende beskatning af disse. Herved sidestilles investeringsbeviserne med aktier, for hvilke der gælder en tilsvarende oplysningsbetingelse." (Vores fremhævning)

Det kan således lægges til grund, at formålet med reglerne har været at sikre den løbende beskatning. Det har derimod ikke været hensigten at belaste skatteyder, således som det er tilfældet i den foreliggende sag.

Skattestyrelsen henviser til den juridiske vejledning i deres argumentation. Skattestyrelsen pointerer selv, at denne vejledning er udarbejdet af Skatteforvaltningen selv og derfor repræsenterer Skatteforvaltningens egen opfattelse af gældende praksis. Det er bekymrende, at Skattestyrelsen tilsyneladende besidder den holdning, at korrekt skattebetaling er underordnet, så længe der er fejl i indberetningen af købesummer.

Skattestyrelsen henviser i deres afgørelse af 28. august 2024 til bemærkningerne til forarbejderne i aktieavancebeskatningslovens § 14 fra 2009 under bemærkningernes pkt. 3.1.2.4, at formålet med reglerne er at undgå spekulation fra skatteborgernes side:

"For aktier købt via en udenlandsk fondshandler, som indgår i et udenlandsk depot, hvor der ikke indgås en aftale med den udenlandske fondshandler, har den skattepligtige mulighed for at undgå, at de danske skattemyndigheder får oplysning om erhvervelsen af en aktie. Hermed kan den skattepligtige spekulere i kun at selvangive tab på sådanne aktier, men undlade at oplyse om eventuelle gevinster.

For at undgå denne form for spekulation foreslås det, at tabsfradrag betinges af, at SKAT har modtaget oplysning om erhvervelsen af en aktie [...]"

Skattestyrelsen henviser således selv til, at formålet med reglerne er at undgå spekulativ adfærd fra skatteborgernes side. Som det fremgår af kommentarerne til forarbejderne, er formålet med reglerne, at skatteborgerne løbende betaler den korrekte skat.

Lovgivers intention med reglen i aktieavancebeskatningsloven har aldrig været at belaste skatteydere, der har betalt deres skat korrekt, men som eventuelt har lavet fejl i indberetningen af købesummer. Lovgivers hensigt har derimod været, at skatteborgerne løbende beskattes af deres gevinster, hvilket har været tilfældet i [person2]s sag. Flere af aktiepositionerne i porteføljen er både blevet købt og solgt i samme år, hvorfor der ikke har været spekulation ved senere selvangivelse af tab i [person2]s sag. Skattestyrelsens tilgang til reglerne er i modstrid med lovens hensigt og påfører skatteyderne en uforholdsmæssig stor byrde. Vi mener derfor, at det er forkert og urimeligt at nægte [person2] hans tabsfradrag under disse omstændigheder. Dette er også henset til, at afgørelsen fra Skattestyrelsen er en skærpet praksisændring med bagudrettet virkning. Dette er problematisk, da det ikke har været muligt at finde denne praksis tilbage i 2021 og 2022."

Klagerens yderligere bemærkninger i sagen

Klagerens repræsentant har ikke fremsat yderligere bemærkninger i sagen, herunder hverken til Skattestyrelsens udtalelse eller Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet klageren fradrag for tab på handel med aktier opbevaret i udenlandsk depot grundet overskridelse af fristen for indberetning.

Retsgrundlaget

Gevinst og tab ved afståelse af aktier skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven. Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens §§ 1 og 12.

Det fremgår af dagældende aktieavancebeskatningslovs § 13 A, 1. pkt.:

"Tab ved afståelse af aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, fradrages i summen af indkomstårets udbytter og gevinster, jf. dog nærværende lovs § 14."

Det fremgår af dagældende aktieavancebeskatningslovs § 14, stk. 1:

"Fradrag efter § 13 A er betinget af, at told- og skatteforvaltningen inden udløbet af oplysningsfristen efter skattekontrollovens § 10, stk. 2, og § 11, jf. § 13, for det indkomstår, hvor erhvervelsen har fundet sted, eller hvor båndlæggelsen af aktier båndlagt efter ligningslovens § 7 A ophører, har modtaget oplysninger om erhvervelsen af aktierne med angivelse af aktiernes identitet, antallet, anskaffelsestidspunktet og anskaffelsessummen."

Det fremgår af forarbejderne til aktieavancebeskatningslovens § 14, jf. lovforslag nr. 201 af 22. april 2009:

"Er aktien anskaffet, uden at en indberetningspligtig fondshandler er inddraget, skal den skattepligtige selv oplyse SKAT om anskaffelsen, hvis vedkommende vil sikre sig fradragsret for eventuelle tab. Det er tilfældet ved køb via en udenlandsk fondshandler, hvor en aftale jf. den foreslåede bestemmelse i skattekontrollovens § 11 H ikke er indgået, eller hvis aktien er anskaffet uden inddragelse af en fondshandler (f.eks. ved arv eller gave). Oplysningerne om anskaffelsen skal i disse tilfælde være modtaget af SKAT inden udløbet af selvangivelsesfristen for det indkomstår, hvori aktien er erhvervet. Betingelsen for fradragsret vil være opfyldt, hvor ejeren eller depot- eller kontoføreren (depot eller konto i udlandet), har foretaget indberetning om de deponerede eller kontoførte aktier efter reglerne i skattekontrollovens § 11 B, stk. 6 og 7. Den skattepligtige kan ikke senere oplyse om yderligere aktier eller rette antallet af oplyste aktier."

Der fremgår følgende af skatteministerens svar på spørgsmål 12 til ovennævnte lovforslag:

"Ved lovforslaget foreslås det, at fradragsretten for tab på aktier m.v. optaget til handel på regulerede markeder og investeringsforeningsbeviser bliver betinget af, at SKAT har fået oplysninger om erhvervelsen af aktierne m.v. Formålet med forslaget er at forhindre, at alene tab selvangives, mens gevinster ikke selvangives.

Forslaget har særligt betydning i relation til aktier, der handles gennem udenlandske fondshandlere eller depotføres i udlandet, og hvor der derfor ikke kommer automatiske indberetninger fra fondshandlerne eller depotførerne.

Hvis ejeren af aktierne m.v. vil sikre sig mulighed for at fradrage eventuelle tab, skal vedkommende oplyse om erhvervelsen inden udløbet af selvangivelsesfristen for det år, hvor aktierne m.v. er erhvervet. Hvis vedkommende fortsat ejer aktierne på dette tidspunkt, skal oplysningerne om erhvervelsen således gives, inden det ligger fast, om aktierne m.v. giver gevinst eller tab. Denne regel sikrer et incitament til at oplyse om erhvervelserne, selv om aktierne senere viser sig at give gevinst, og dermed sikres et incitament til, at såvel gevinster som tab selvangives.

Det bemærkes, at oplysningerne om erhvervelsen også kan indgives af den udenlandske fondshandler efter aftale med ejeren."

Det fremgår af skattekontrollovens §§ 10, stk. 2 og 11, at oplysningsfristen er den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

For at der kan godkendes fradrag for tab på aktier i klagerens udenlandske depot, skal oplysninger om erhvervelsen med angivelse af aktiernes identitet, antal, anskaffelsestidspunkt og anskaffelsessum være indsendt til Skattestyrelsen inden oplysningsfristen for det enkelte indkomstår, jf. dagældende aktieavancebeskatningslovs § 14, stk. 1.

Klagerens oplysningsfrist for indberetning af sine erhvervelser for indkomstårene 2021 og 2022 var henholdsvis den 1. juli 2022 og 1. juli 2023, jf. skattekontrollovens § 11.

Da Skattestyrelsen har modtaget oplysningerne for indkomstårene 2021 og 2022 den 15. april 2024, er indberetningerne foretaget for sent.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen med rette har nedsat klagerens fradrag for tab på handel med aktier, der har været opbevaret i et udenlandsk depot, da oplysningsfristen ikke er overholdt.

Det forhold, at klageren har selvangivet både gevinst og tab kan ikke medføre, at indberetningspligten er opfyldt ved selvangivelsestidspunktet.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.