Kendelse af 09-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 10-05-2025

Journalnr. 24-0103133

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1. kvartal 2022

Forhøjelse af salgsmoms

Nedsættelse af købsmoms

5.520 kr.

10.989 kr.

0 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Stadfæstelse

2. kvartal 2022

Forhøjelse af salgsmoms

Nedsættelse af købsmoms

1.201 kr.

10.873 kr.

0 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Stadfæstelse

3. kvartal 2022

Forhøjelse af salgsmoms

Nedsættelse af købsmoms

2.404 kr.

10.420 kr.

0 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Stadfæstelse

4. kvartal 2022

Forhøjelse af salgsmoms

Nedsættelse af købsmoms

6.374 kr.

12.016 kr.

0 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/ [person1] med CVR-nr. [...1] har eksisteret siden 5. juli 2019. Virksomheden er registreret under branchekode 439910 Murere og bibranche 433410 malerforretninger.

Der er for virksomheden indberettet følgende i moms for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2022:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

1. kvartal

59.700 kr.

10.989 kr.

2. kvartal

40.287 kr.

10.873 kr.

3. kvartal

31.650 kr.

10.420 kr.

4. kvartal

43.800 kr.

12.016 kr.

Indehaveren har ikke for indkomståret 2022 indberettet resultat af virksomhed. Skattestyrelsen har indkaldt virksomhedens regnskabsmateriale den 16. januar 2024 og 19. marts 2024. Indehaveren fremsendte ikke de efterspurgte oplysninger, og Skattestyrelsen indhentede indehaverens bankkontoudtog ved [finans1] den 2. april 2024.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af indehaverens kontoudtog konstateret indsætninger på indehaverens bankkonti. De konkrete indsætninger, som Skattestyrelsen har henført til virksomhedens omsætning, udgør 954.680 kr. Skattestyrelsen har ikke medtaget MobilePay-overførsler på under 2.000 kr.

De konkrete indsætninger har blandt andet følgende posteringstekster: "Faktura xx", "murermester [person2]", [klub1]", "[by1] Filial" og "fakt xx" og består af indsætninger på mellem 1.872 kr. og 136.250 kr.

Indsætningerne er fordelt på 1.-4. kvartal 2022 med 326.100 kr., 207.438 kr., 170.270 kr. og 250.872 kr.

Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at udgøre omsætning i virksomheden og har opgjort virksomhedens skattepligtige omsætning til 763.744 kr., hvoraf salgsmoms udgør 190.936 kr.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms og ændret virksomhedens indberettede købsmomsfradrag til 0 kr.

Der er ikke i forbindelse med sagen fremsendt yderligere oplysninger.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 5.520 kr., 1.201 kr., 2.404 kr. og 6.374 kr. for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2022. Skattestyrelsen har endvidere nedsat virksomhedens indberettede købsmoms på 10.989 kr., 10.873 kr., 10.420 kr. og 12.016 kr. til 0 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"1. Selvstændig virksomhed

(...)

1.3. Vores begrundelse og bemærkninger

(...)

Moms:

Du driver momspligtig virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1.

Du har pligt til at opgøre og oplyse din moms for hver momsperiode. Det står i momslovens § 56, stk. 1 og § 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af momsen. Det står i momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Du har pligt til at sende virksomhedens momsregnskab og bilag til os. Det står i momslovens § 74, stk. 1 og stk. 4.

Du har ikke sendt os et afstemt momsregnskab eller anden opgørelse over virksomhedens salgsmoms og købsmoms, som kan danne grundlag for opgørelsen og kontrollen heraf for perioden 1. januar 2022 til 31. december 2022.

Vi fastsætter derfor virksomhedens moms ud fra et skøn. Det kan vi gøre efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. punktum.

Vi har med udgangspunkt i opgørelsen opgjort virksomhedens salgsmoms til: 190.936 kr.

Salget af varer og ydelser, der leveres her til landet, er momspligtigt efter momslovens § 4, stk. 1.

Momsgrundlaget er 80 % af de modtagne beløb. Det står i momslovens § 27, stk. 1. Det samlede modtagne beløb anses at indeholde moms, hvorfor salgsmomsen skal beregnes med 20 % af beløbet.

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.

Virksomheden skal vise en faktura for at få fradrag for købsmomsen. Det står i den tidligere momsbekendtgørelses § 81.

Landsskatteretten har i afgørelsen SKM2021.456.LSR nægtet fradrag for købsmoms, fordi der ikke er hjemmel i opkrævningslovens § 5, stk. 2 til at godkende et skønsmæssigt udokumenteret fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten har efterfølgende i en ny afgørelse SKM2021.692.LSR fundet, at bankkontoudskrifter, herunder posteringstekster, betalingsmodtagere og betalingernes interval, ikke i sig selv opfyldte kravet til dokumentation. Landsskatteretten nægtede derfor fradrag for købsmoms med den konsekvens, at der skete en forhøjelse af det af Skattestyrelsen skønsmæssigt ansatte momstilsvar ud fra bankkontoudskrifter.

Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms, idet der ikke er vist dokumentation for udgifterne.

Vi skønner herefter ud fra de foreliggende oplysninger, at købsmomsen fastsættes til 0 kr.

Vi opgør ændringer af virksomhedens salgs- og købsmoms således:

Salgsmoms

Beregnet salgsmoms

190.936 kr.

Angivet salgsmoms

- 175.437 kr.

Forhøjelse salgsmoms

15.499 kr.

Ikke godkendt købsmoms

44.298 kr.

Moms til betaling udgør 59.797 kr. (15.499 + 44.298).

(...)"

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 21. november 2024 udtalt:

"(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Angående købsmoms har vi fjernet dette, da der ikke er indsendt dokumentation for udgifterne. Det fremgår også af de to domme/afgørelser i moms-delen af vores afgørelse, at vi ikke må godkende købsmoms, når der ikke er vist dokumentation for det.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse skal nedsættes.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"(...)

Jeg er ikke enig i den fremsendte afgørelse da jeg mener, at denne ikke giver det faktiske billede af min virksomheds indtægter og udgifter. Det skal specielt nævnes at jeg ikke har fået fradrag for alt indkøbt materiale til virksomheden, hvilken igen bevirker at jeg ej heller har fået fradrag for den indgående moms, som virksomheden har betalt. Dette medfører yderligere at virksomheden ser ud til at have et større overskud end den reelt har.

Min løn som jeg har udtaget til mig selv i virksomheden er også opgjort minimalt, hvilket igen har indflydelse på virksomheden resultat.

(...)"

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Klageren er ikke kommet med yderligere bemærkninger.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om der er grundlag for at foretage en skønsmæssig opgørelse af virksomhedens salgsmoms, og om virksomhedens indberettede købsmomsfradrag skal nedsættes til 0 kr.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1, og 2, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Det fremgår af momslovens § 27, stk. 1, at ved levering af varer og ydelser udgør afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften eftermomsloven. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2.

Byretten har i dom af 16. januar 2025, offentliggjort som SKM2025.138.BR, truffet afgørelse vedrørende opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Byretten anfører:

"... Det følger af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., at skaffeforvaltningen kan fastsætte et skønsmæssigt fradrag for købsmoms. Der følger ikke et udokumenteret momsfradrag af bestemmelsen og hermed et retskrav på fastsættelse af et udokumenteret fradrag for købsmoms. Det fremgår af momssystemdirektivets art. 178, at en afgiftspligtig person for at kunne udøve sin fradragsret for moms skal være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med art. 226, herunder blandt andet udstedelsesdato, momsregistreringsnummer og dato for levering af vare eller ydelse. Fradrag kan ikke alene nægtes af den grund, at en faktura ikke opfylder alle betingelser i art. 226, men det påhviler den afgiftspligtige, som anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at denne opfylder de betingelser, der gælder for at opnå fradrag, hvilket indebærer en forpligtigelse til at fremlægge objektive beviser for levering og betalt moms.

..."

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. [sag1] vedrørende indehaverens skatteansættelse for indkomståret 2022 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at skønne over virksomhedens resultat, idet virksomheden ikke har indberettet overskud for indkomståret 2022, og idet der ikke er fremlagt regnskabsoplysninger, der kan danne grundlag for skatteansættelsen.

Landsskatteretten finder med samme begrundelse, at der er grundlag for at opgøre virksomhedens salgsmoms på baggrund af et skøn, idet der ikke er fremlagt regnskabsoplysninger, og idet den skønsmæssigt opgjorte omsætning overstiger den indberettede salgsmoms.

Skattestyrelsen har således været berettiget til at opgøre virksomhedens momstilsvar på baggrund af et skøn.

Salgsmoms

Der er ikke fremlagt dokumentation, der underbygger at den af Skattestyrelsen skønsmæssigt opgjorte salgsmoms ikke er korrekt.

Landsskatteretten finder herefter, at de konkrete bankindsætninger udgør momspligtig omsætning, hvoraf der skal afregnes salgsmomsmed 65.220 kr., 41.488 kr., 34.054 kr. og 50.174 kr., hvilket overstiger den indberettede salgsmoms med henholdsvis 5.520 kr., 1.201 kr., 2.404 kr. og 6.374 kr.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.

Købsmoms

Der er ikke fremlagt dokumentation for afholdte udgifter.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes et skønsmæssigt fradrag for købsmoms alene med henvisning til, at udgifterne fremgår af virksomhedens kontoudtog. Retten henviser i den forbindelse tilSKM2025.138.BR.

Landsskatteretten stadfæster således også Skattestyrelsens afgørelse vedrørende købsmoms.