Kendelse af 09-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 10-05-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2022 | |||
Resultat af virksomhed | 616.096 kr. | Nedsættelse | Stadfæstelse |
Klageren har siden 5. juli 2019 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/ [person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er registreret under branchekode 439910 Murere og bibranche 433410 malerforretninger.
Klageren har ikke for indkomståret 2022 indberettet resultat af virksomhed. Skattestyrelsen har indkaldt virksomhedens regnskabsmateriale den 16. januar 2024 og 19. marts 2024. Klageren fremsendte ikke de efterspurgte oplysninger, og Skattestyrelsen indhentede klagerens bankkontoudtog ved [finans1] den 2. april 2024.
Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af klagerens kontoudtog konstateret indsætninger på klagerens bankkonti. De konkrete indsætninger, som Skattestyrelsen har henført til virksomhedens omsætning, udgør 954.680 kr. Skattestyrelsen har ikke medtaget MobilePay-overførsler på under 2.000 kr.
De konkrete indsætninger har blandt andet følgende posteringstekster: "Faktura xx", "murermester [person2]", [klub1]", "[by1] Filial" og "fakt xx" og består af indsætninger mellem 1.872 kr. og 136.250 kr.
Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at udgøre omsætning i klagerens virksomhed og har opgjort virksomhedens skattepligtige omsætning til 763.744 kr.
Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger, R75, at han har modtaget 33.905 kr. i A-indkomst fra sin egen virksomhed, hvori der er indeholdt A-skat og AM-bidrag. Skattestyrelsen har ved opgørelsen af virksomhedens overskud modregnet denne lønudbetaling.
Skattestyrelsen har på baggrund af klagerens kontoudtog godkendt fradrag for driftsudgifter på 113.743 kr. ekskl. moms, hvoraf 112.743 kr. udgør indkøb i byggemarkeder, [virksomhed2] og tankstationer m.v. og 1.000 kr. udgør en betaling til [virksomhed3].
Der er ikke i forbindelse med klagesagens behandling fremsendt yderligere oplysninger.
Skattestyrelsen har på baggrund af et skøn ansat klagerens overskud af virksomhed til 616.096 kr. for indkomståret 2022.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"(...)
1. Selvstændig virksomhed
(...)
1.3. Vores begrundelse og bemærkninger
Skat:
Alle, der er skattepligtige til Danmark, skal over for Skatteforvaltningen årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det står i skattekontrollovens § 2, stk. 1, 1. punktum.
Det er dit ansvar at oplyse din indkomst. Du har pligt til at kontakte os inden 4 uger efter modtagelsen af årsopgørelsen, hvis grundlaget for din skat er for lav. Det står i skattekontrollovens § 83, stk. 1.
Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for oplysningsskemaet. Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 1, nr. 1. Du skal på opfordring sende dit regnskabsmateriale til os. Det står i skattekontrollovens § 53, stk. 1.
Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter. Det er uden betydning, om indtægterne stammer fra en aktiv indsats eller en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller gave. Det står i statsskattelovens § 4, stk. 1.
Du har ikke oplyst resultat af virksomhed for indkomståret 2022.
Du har ikke sendt os regnskabsoplysningerne, og vi kan derfor fastsætte din indkomst ud fra et skøn. Det står i skattekontrollovens § 74, og § 6, stk. 2 og § 53, stk. 3.
Vi har foretaget en gennemgang af indsætningerne på din bankkonto for at undersøge, om du har haft indtægter, som vi ikke kender til, eller om du har modtaget arv, gave, gevinster med mere, som kan forklare, at du har haft penge at leve for.
Vi har indtastet indsætningerne fra kontoudtogene for 2022 i regneark. De anvendte kontoudtog er vedlagt som bilag.
Indsætningerne er opgjort til 954.680 kr. inkl. moms. Se vedlagte opgørelse.
Indsætningerne ekskl. moms anses som skattepligtig omsætning, idet der ikke foreligger oplysninger om, at indsætningerne er din indkomst uvedkommende. Vi anser indsætningerne som skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.
Vi anser det for skattepligtig omsætning på grund af benævnelser så som 'Faktura', 'Fakt', og 'Fak', som vi anser for forkortelser for faktura, desuden er de nummereret. Vi har også medtaget indsætninger fra andre erhvervsdrivende, der er inden for samme branche. Mange af indsætningerne fremgår også af en konto, der er tilknyttet din virksomhed, hvilket også taler for, at det er omsætning. MobilePay indsætninger over 2.000 kr. er ligeledes medtaget, da de er i samme størrelsesorden som nogle af fakturaerne.
Se eventuelt følgende afgørelser/domme: SKM2021.21.ØLR og SKM2021.273.BR. Det fremgår af disse, at det er dig der skal godtgøre, at indsætningerne på dine konti er skattefrie/allerede beskattede midler.
Erhvervsmæssige udgifter er fradragsberettigede ved opgørelsen af virksomhedens resultat. Det står i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Du har ikke sendt os dokumentation for erhvervsmæssige udgifter.
Vi har opgjort dine udgifter ud fra dine kontoudtog. Her har vi medtaget udgifter til steder, hvor man køber materialer, så som [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6] og [virksomhed7]. Øvrige udgifter så som beløb til [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10] og [virksomhed2] er ligeledes medtaget, da vi anser disse for at være erhvervsmæssige. Beløb over 200 kr., der er brugt ved tankstationer, er også medtaget, da vi anser disse for at være udgifter til brændstof til din erhvervsmæssige kørsel. Samtlige udgifter fremgår ligeledes af din erhvervskonto. Se vedlagte opgørelse. Der kan ikke godkendes fradrag for den ikke-godkendte købsmoms efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, da udgiften ikke anses som udslag af en almindelig driftsrisiko.
Vi har også medtaget et enkelt beløb til forsikring, og dette beløb er fuldt ud fradragsberettiget, da der ikke er moms på forsikringer. Se vedlagte opgørelse.
Derudover godkender vi de angivne lønudgifter. Det skal her pointeres, at den angivne løn er til dig selv, og siden du er ejer af enkeltmandsvirksomheden, anses virksomhedens overskud i princippet som din løn, hvorfor lønsedler m.v. ikke er nødvendigt.
Resultat
Skattepligtig omsætning (80 % af 954.680) | 763.744 kr. |
Udgifter opgjort (112.743 + 1.000) | - 113.743 kr. |
Oplyste lønudgifter | - 33.905 kr. |
Resultat af virksomhed | 616.096 kr. |
Overskud af virksomhed til beskatning udgør 616.096 kr.
Overskuddet beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.
Ved opgørelsen af virksomhedens omsætning er der ikke taget hensyn til kontant omsætning, som ikke er indsat i banken. Vi anser under hensyntagen til, at der er manglende fakturanumre, at der har været yderligere kontant omsætning, som ikke er med i vores opgørelse af virksomhedens omsætning.
Denne yderligere kontante omsætning anses at dække dine udokumenterede driftsudgifter ud over de af Skattestyrelsen skønsmæssige godkendte driftsudgifter.
(...)"
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 21. november 2024 udtalt følgende:
"Vi har flere gange bedt om regnskabsmateriale, og vi har imødekommet anmodningerne om udsættelse, for at han kunne få tingene sendt. Vi har intet materiale modtaget fra ham, hvorfor vi har opgjort udgifterne ud fra kontoudtogene. I forhold til løn til ham selv, anses et overskud af virksomhed i princippet som løn, da der er tale om en enkeltmandsvirksomhed."
Klageren har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse skal nedsættes.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"(...)
Jeg er ikke enig i den fremsendte afgørelse da jeg mener, at denne ikke giver det faktiske billede af min virksomheds indtægter og udgifter. Det skal specielt nævnes at jeg ikke har fået fradrag for alt indkøbt materiale til virksomheden, hvilken igen bevirker at jeg ej heller har fået fradrag for den indgående moms, som virksomheden har betalt. Dette medfører yderligere at virksomheden ser ud til at have et større overskud end den reelt har.
Min løn som jeg har udtaget til mig selv i virksomheden er også opgjort minimalt, hvilket igen har indflydelse på virksomheden resultat.
(...)"
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Klageren er ikke kommet med yderligere bemærkninger.
Sagen angår, om der er grundlag for at ansætte klagerens overskud af virksomhed til 616.096 kr. på baggrund af indsætninger og udgifter på klagerens kontoudtog.
Retsgrundlaget
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2. (lov nr. 1535 af 19. december 2017 med ændringer pr. 2. marts 2022).
Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 74, stk. 1 og 2.
Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 1, nr. 1 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).
Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1. Regnskabet skal bl.a. være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 74, jf. §§ 53, stk. 3, og 6, stk. 2.
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.
Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.
Er det godtgjort, at der har været afholdt driftsudgifter for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan der ved opgørelsen af den skønsmæssige indkomst, godkendes et skønsmæssigt fradrag.
Den erhvervsdrivende m.v. kan i sin indkomstopgørelse fratrække udgifter til løn samt en række andre ydelser til personalet, hvis udgifterne er knyttet direkte til driften af virksomheden. Løn til ejeren af en enkeltmandsvirksomhed skal ikke trækkes fra som driftsudgift, idet hele virksomhedens overskud er skattepligtig indkomst for virksomhedsejeren.
Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.
Der henvises til Højesterets dom af 10. oktober 2008, offentliggjort som SKM2008.905H, hvor Højesteret fandt, at der i et tilfælde, hvor der løbende over en længere periode blev indsat større beløb på sagsøgernes bankkonti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om sagsøgernes indtægtsforhold i de pågældende indkomstår, påhvilede sagsøgerne at godtgøre, at de indsatte beløb stammede fra beskattede midler.
Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Det fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort som SKM2011.208.HR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren har trods opfordring fra Skattestyrelsen ikke fremsendt det efterspurgte regnskabsmateriale for sin virksomhed, hvorfor der efter skattekontrollovens § 74, jf. §§ 53, stk. 3 og 6, stk. 2, er grundlag for at ansætte klagerens overskud af virksomhed på baggrund af et skøn.
Landsskatteretten finder, at virksomhedens overskud kan fastsættes på baggrund af klagerens kontoudtog.
Det fremgår af kontoudtogene, at klageren har modtaget indsætninger på i alt 954.680 kr. På baggrund af posteringsteksterne, finder Landsskatteretten, at indsætningerne kan henføres til virksomhedens omsætning. Da indsætningerne anses at indeholde moms, udgør de yderligere skattepligtige indtægter, jf. statsskattelovens § 4, 763.744 kr.
Der er ikke fremlagt oplysninger, der godtgør at de konstaterede indsætninger ikke udgør omsætning i klagerens virksomhed.
Landsskatteretten finder, at der er grundlag for at godkende et skønsmæssigt fradrag for afholdte udgifter. Ved skønnet over afholdte udgifter har Landsskatteretten henset til klagerens kontoudtog og finder, at der er grundlag for at godkende fradrag for 112.743 kr. ekskl. moms for udgifter afholdt i byggemarkeder, til revisor, og tankstationer. Retten godkender endvidere en udgift på 1.000 kr. til [virksomhed3].
Retten finder således, at disse udgifter har været anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i klagerens murervirksomhed, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Der er ikke fremlagt dokumentation for yderligere afholdte udgifter.
Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse.