Kendelse af 30-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 04-06-2025

Journalnr. 24-0088616

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2018

Var Skattestyrelsen berettiget til at ændre selskabets indberetninger i eIndkomst vedrørende befordringsgodtgørelse i årene 2018 og 2020?

Ja

Nej

Stadfæstelse

Fradrag for udgifter til kontant udbetalte lommepenge

0 kr.

154.311 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for udgifter afholdt før selskabets stiftelse

0 kr.

50.807 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2019

Fradrag for udgifter til kontant udbetalte lomme- og tøjpenge

0 kr.

200.150 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2020

Fradrag for udgifter til kontant udbetalte lomme- og tøjpenge

0 kr.

208.001 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for ikke dokumenterede udgifter

0 kr.

643.329 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for ikke dokumenterede udgifter vedr. bortkommet materiale

0 kr.

282.401 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for udgifter til hotel

0 kr.

5.198 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for udgifter til småanskaffelser

0 kr.

45.787 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Selskabet blev stiftet den 23. februar 2018 og er registreret med branchekoden 879090 "Andre former for institutionsophold". Selskabets formål er at drive virksomhed med støtte til unge samt aktiviteter i tilknytning hertil. Selskabet er fra den 22. juni 2018 via [virksomhed1] ApS ejet 100 % af [person1], herefter hovedanpartshaveren.

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at selskabet har haft 1-9 ansatte i indkomstårene 2018 til 2020.

Det fremgår af Skattestyrelsens sagsnotat, at Skattestyrelsen den 15. februar 2022 har anmodet selskabet om materiale på baggrund af, at selskabet ikke har indberettet løn, men udbetalt skattefri godtgørelse til hovedanpartshaveren.

Selskabets revisor har den 16. marts 2022 fremsendt det adspurgte materiale. Følgende fremgår af selskabets resultatopgørelser for indkomstårene 2018-2020:

2018

2019

2020

Omsætning i alt

3.709.296 kr.

8.427.855 kr.

4.465.915 kr.

Vareforbrug

-607.337 kr.

Dækningsbidrag

3.101.959 kr.

Administrationsomkostninger

-2.478.684 kr.

-108.457 kr.

-86.728 kr.

Bilomkostninger/Autodrift

-205.440 kr.

-243.551 kr.

-293.129 kr.

Lokaleomkostninger

-201.072 kr.

-1.280.358 kr.

-589.253 kr.

Klientudgifter

-3.138.177 kr.

-1.966.045 kr.

Ekstern bistand

-552.485 kr.

-485.324 kr.

Bruttoresultat

216.763 kr.

3.119.825 kr.

1.045.436 kr.

Personaleomkostninger

-371.095 kr.

-2.348.879 kr.

-584.473 kr.

Særlige forhold

-7.926 kr.

Afskrivninger

-106.833 kr.

-142.734 kr.

-315.366 kr.

Driftsresultat

-261.165 kr.

620.286 kr.

460.963 kr.

Finansielle udgifter

-259 kr.

-2.083 kr.

-8.924 kr.

Resultat før skat

-261.424 kr.

603.205 kr.

136.673 kr.

Skattestyrelsen udsendte den 1. maj 2024 forslag til ændring af selskabets indberetninger til eIndkomst og selskabets skattepligtige indkomst.

Skattestyrelsen udsendte den 4. juli 2024 den påklagede afgørelse vedrørende ændring af selskabets indberetninger til eIndkomst og selskabets skattepligtige indkomst.

Befordringsgodtgørelse

Selskabet har i 2018 og 2020 udbetalt følgende beløb i skattefrie kørselsgodtgørelser til hovedanpartshaveren:

Indkomstår

Beløb

2018

43.592 kr.

2020

71.457 kr.

Selskabet har ikke udbetalt løn til hovedanpartshaveren i indkomstårene 2018 og 2020.

Det fremgår af Skattestyrelsens sagsnotat, at Skattestyrelsen den 15. februar 2022 blandt andet har anmodet selskabet om at fremsende relevant materiale vedrørende udbetalt skattefri godtgørelse.

Hovedanpartshaveren har fremlagt kørselsregnskab for indkomståret 2018. Der fremgår følgende af kørselsregnskabet:

· Dato for kørslen
· Kørsel til og fra, angivet med bynavn, og nogle gange specifik adresse
· Angivelse af antal km i alt (Tur/retur)
· Formål med erhvervsmæssig kørsel, hvoraf det er angivet "Møde", "Aktivitet... ", "Indkøb" osv.

Det fremgår af kørselsregnskabet, at der i perioden fra den 1. januar 2018 til den 22. februar 2018, som ligger forud for selskabets stiftelse, er udbetalt skattefri befordringsgodtgørelse for 27 kørsler på i alt 1.846 km.

Der er ikke fremlagt kørselsregnskab for 2020.

Skattestyrelsen har i forslag til afgørelse af 1. maj 2024 oplyst, at selskabet har pligt til at indberette til eIndkomst, samt at Skattestyrelsen foreslår, at Skattestyrelsen ændrer indberetningerne på vegne af selskabet for den omhandlende periode.

Selskabet har den 17. maj 2024 fremsendt indsigelse til Skattestyrelsens forslag til afgørelse. Det fremgår af indsigelsen, at hovedanpartshaveren ikke var opmærksom på, at det var et krav for udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse, at der samtidig var et lønmodtagerforhold, hvor der blev udbetalt løn for det udførte arbejde.

Udgifter

Lommepenge

Af de fremsendte kontokort fra selskabets forhenværende repræsentant for indkomstårene 2018 - 2020 udgør udgifterne vedrørende henholdsvis konto 4366 Lommepenge og konto 4369Dusør i alt:

Lommepenge

2018

154.311 kr.

2019

14.200 kr.

2020

208.001 kr.

Dusør

2018

2019

185.950 kr.

2020

Det fremgår af bogføringen for 2019, konto 4369Dusør, at selskabet blandt andet har taget fradrag for følgende udgift:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

31.12.19

3015

Lp juli til dec [person2]

13.200 kr.

Skattestyrelsen har ved gennemgang af selskabets kontospecifikationer konstateret, at lommepengene er modposteret på henholdsvis konto 7810 Kasse og konto 7870 Bank med tekster som "lommepenge" og "hævet".

Den 8. juli 2022 har Skattestyrelsen blandt andet anmodet selskabet om at fremsende en opgørelse over de unge, der støttes, med månedsoversigt på de udbetalte lommepenge samt oplysning om hvilke udgifter lommepengene skal dække.

Selskabet har den 17. juli 2023 fremsendt en oversigt over de tilknyttede unge og familier:

Navn

Fra

Til

[person3]

08.05.18

31.05.19

[person2]

01.04.18

31.12.20

[person4]

01.06.18

31.08.20

[person5]

15.08.18

31.06.19

[person6]

22.01.20

31.12.20

[person7]

01.01.20

31.01.20

[person8]

01.01.20

31.01.20

Familieprojekt 3 børn

07.12.18

31.12.19

Selskabet har i relation til oversigten anført følgende:

"...
Specifikation af lommepenge fremgår af konto 4366, jf. vedhæftede specifikationer. Der udbetales lommepenge til unge, der ikke har bankkonto, eller hvor forældre ikke må få adgang til udbetalingerne. Nogle gange som følge af at der er tale om uledsagedes flygtninge, og nogle gange fordi forældrene ikke kan administrere at have adgang til midlerne. Det aftales med den enkelte anbringende kommune i hver sag, hvordan udbetalinger skal ske, og hvem der har ansvaret herfor.

..."

Hovedanpartshaveren har endvidere oplyst, at lommepengene dækker over udgifter til tøj, hygiejne, personlige ejendele m.v., som der ikke redegøres særskilt for. Endelig har selskabet oplyst, at der er taget udgangspunkt i KL's satser, men at der oftest udbetales større beløb end de gældende satser. Der er ikke tale om faste udbetalinger, da det ikke er muligt uden en bankkonto til de unge, eller hvis de ikke kan administrere dette.

Ved en gennemgang af henholdsvis konto 4366 Lommepenge og konto 4369Dusør fremgår, at der er store udsving i, hvor mange penge der bliver hævet. Udbetalingerne svinger fra 150 kr. til 39.842 kr. Af bogføringsteksterne fremgår "lp", "lommepenge", "navn" eller angivelse af måned.

Det fremgår af selskabets kontokort, at selskabet i øvrigt har afholdt følgende udgifter i indkomstårene 2018-2020, som Skattestyrelsen har godkendt fradrag for:

Konto

2018

2019

2020

4310 Kost

61.155 kr.

215.909 kr.

120.821 kr.

4319 Massage

0 kr.

79.704 kr.

30.487 kr.

4365 Beklædning

51.259 kr.

168.626 kr.

146.106 kr.

4367 Tøjpenge

12.696 kr.

0 kr.

0 kr.

4385 Aktiviteter

38.919 kr.

87.597 kr.

15.350 kr.

4387 Fornøjelser

81.441 kr.

267.693 kr.

191.763 kr.

4392 Foreningsliv

0 kr.

37.932 kr.

26.888 kr.

Sum

245.470 kr.

857.461 kr.

531.415 kr.

Hovedanpartshaveren har på mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyst, at selskabet er forpligtet til at følge taksttabellerne fra Kommunernes Landsforening. Som dokumentation herfor har hovedanpartshaveren den 15. januar 2025 fremsendt en mail fra [person9], Ungerådgiver fra [by1] kommune. Af mailen fremgår en bekræftelse af, at lommepenge er inkluderet i opholdsprisen fra selskabet.

Selskabet har den 8. januar 2025 fremsendt en række kontrakter på nogle af de anbragte unge samt oplyst, at kontrakterne er formuleret forskelligt, alt efter hvad kommunerne ønsker inkluderet heri. Lommepengene blev som udgangspunkt udbetalt i henhold til KL's takster, men i nogle tilfælde har selskabet oplyst, at de er udbetalt ekstra i henhold til aftaler med kommunernes respektive sagsbehandlere. Disse aftaler var typisk mundtlige.

[person3]

Af den fremsendte indskrivningsaftale mellem selskabet og [organisation1] vedrørende [person3] fremgår, at aftalen er gældende fra den 14. maj 2019. Ifølge kontrakten modtager selskabet et fast månedligt vederlag på 89.900 kr. Herudover modtager selskabet månedligt vederlag til lomme- og tøjpenge efter KL's takster henholdsvis 1.100 kr. og 710 kr., transport efter [...]'s takster 1.000 kr. og 2.097 kr. til Psykolog/stress-coach, svarende til 3 timer. Der er ikke modtaget kontrakt for perioden fra maj 2018 - 1. maj 2019. Selskabet har bogført følgende omsætning i perioden for [person3]s ophold:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

11-06-18

6

8-31 maj

169.903 kr.

11-06-18*

6

06

229.000 kr.

*Selskabet har i 2018 bogført indtægt i 7 posteringer af hver 229.000 kr. Af bogføringsteksten fremgår, hvilken måned indtægten har vedrørt.

Af bogføringen for 2019 fremgår følgende posteringer:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

01-01-19

309

01

229.000 kr.

27-02-19

318

02

229.000 kr.

27-03-19

322

1.3-14.3

110.807 kr.

26-06-19

659

15.3-31.3

71.221 kr.

26-06-19

659

04

142.442 kr.

26-06-19

600

05

142.442 kr.

26-06-19

660

Form opkrævet

-61.266 kr.

[person2]

Af den fremsendte aftale om støtte i eget hjem mellem selskabet og Røde Kors vedrørende [person2] fremgår, at aftalen er gældende fra den 24. januar 2019. Ifølge kontrakten modtager selskabet et fast månedligt vederlag på 89.600 kr. Heri er udgifter til blandt andet lomme- og tøjpenge efter KL's takster indeholdt.Der er ikke modtaget kontrakt for perioderne fra 1. april 2018 - 23. januar 2019 og 24. januar 2020 - 31. december 2020. Selskabet har bogført følgende omsætning i perioden for [person2]s ophold:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

30-04-18*

4

03

89.000 kr.

*Selskabet har i 2018 bogført indtægt i 10 posteringer af hver 89.000 kr. Af bogføringsteksten fremgår, hvilken måned indtægten har vedrørt.

Af bogføringen for 2019 fremgår følgende posteringer:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

01-01-19*

307

01

89.000 kr.

20-05-19

655

Praktik 1.1-30.6

70.044 kr.

01-09-19

2520

01.07-31.12.19, prak

69.990 kr.

01-12-19

2543

12 rådgivning sukker

113.232 kr.

*Selskabet har i 2019 bogført indtægt i 12 posteringer af 89.000 kr. Af bogføringsteksten fremgår, hvilken måned indtægten har vedrørt.

Af bogføringen for 2020 fremgår følgende posteringer:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

01-01-20*

1057

02

89.000 kr.

03-01-20**

1052

01

108.843 kr.

*Selskabet har i 2020 bogført indtægt i 12 posteringer af 89.000 kr. Af bogføringsteksten fremgår, hvilken måned indtægten har vedrørt.

**Selskabet har i 2020 desuden bogført indtægt i 12 posteringer af 108.843 kr. Af bogføringsteksten fremgår, hvilken måned indtægten har vedrørt.

[person6]

Af den fremsendte indskrivningsaftale mellem selskabet og [by2] Kommune vedrørende [person6] fremgår, at aftalen er gældende fra den 15. januar 2020. Ifølge kontrakten modtager selskabet et fast månedligt vederlag på 142.443 kr. Vederlaget indebærer 12 timers daglig støtte.

Familieprojekt [by3]

Af den fremsendte indskrivningsaftale mellem selskabet og [organisation2] vedrørende familieprojekt [by3] fremgår, at aftalen er gældende fra den 7. december 2018. Ifølge kontrakten modtager selskabet et fast månedligt vederlag på 295.000 kr. Vederlaget indebærer 24 timers praktisk, pædagogisk og behandlingsmæssig indsats, herunder udredning efter 3 måneder. Selskabet skal desuden afholde udgifter til relevant kørsel i familiens dagligdag, herunder skolekørsel samt ekstern psykolog.

[person5]

Af den fremsendte indskrivningsaftale mellem selskabet og [by2] Kommune vedrørende [person5] fremgår, at aftalen er gældende fra den 15. august 2018. Ifølge kontrakten modtager selskabet et fast månedligt vederlag på 84.900 kr. Vederlaget omfatter botilbud med støtte i egen bolig.

[person4]

Af den fremsendte indskrivningsaftale mellem selskabet og [by4] Kommune vedrørende [person4] fremgår, at aftalen er gældende fra den 1. juli 2018. Ifølge kontrakten modtager selskabet et fast månedligt vederlag på 57.747 kr. Vederlaget indebærer 30 timers støtte i ugen, herunder 10 timers nattevagt.

Takster for lommepenge og beklædning

Der fremgår af taksttabel for 2018-2020 fra Kommunernes Landsforening vedrørende vederlag og satser for lommepenge, arbejdsvederlag, øvrige udgifter m.v. til børn og unge i formidlet døgnophold og døgninstitution følgende satser vedrørende lommepenge og beklædning:

Lommepenge

2018

2019

2020

3-10 år pr. uge

30 kr.

31 kr.

32 kr.

11-13 år pr. uge

65 kr.

66 kr.

68 kr.

14-15 år pr. uge

130 kr.

133 kr.

136 kr.

16 år og ældre pr. uge

261 kr.

267 kr.

274 kr.

Beklædning

2018

2019

2020

0-10 år pr. uge

111 kr.

113 kr.

116 kr.

11-13 år pr. uge

130 kr.

133 kr.

136 kr.

14-15 år pr. uge

152 kr.

155 kr.

159 kr.

16 år og ældre pr. uge

167 kr.

170 kr.

175 kr.

Udgifter afholdt før stiftelse

Det fremgår af CVR, at hovedanpartshaveren i perioden fra den 3. maj 2016 til den 18. oktober 2021 har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed2], CVR-nr. [...1]. Virksomheden har været registreret under branchekode "879090 Andre former for institutionsophold".

Selskabet har forud for selskabets stiftelse fratrukket driftsomkostninger for i alt 50.807 kr. Disse er følgende:

Konto 4310 - Kost

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

02-01-2018

281

kost

422 kr.

14-01-2018

285

[virksomhed3]

180 kr.

19-01-2018

284

kost

194 kr.

27-01-2018

283

[virksomhed4]

258 kr.

30-01-2018

292

vand

78 kr.

31-01-2018

282

kost

359 kr.

03-02-2018

331

[virksomhed5]

114 kr.

08-02-2018

328

[virksomhed5]

398 kr.

14-02-2018

334

bager

135 kr.

15-02-2018

333

bager

109 kr.

18-02-2018

325

kost

103 kr.

18-02-2018

326

[virksomhed5]

645 kr.

22-02-2018

332

bager

116 kr.

I alt

3.111 kr.

Konto 4313 - Småanskaffelser

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

14-01-2018

287

iphone fra [virksomhed6]

7.930 kr.

19-01-2018

256

[virksomhed7] 6284

11.700 kr.

03-02-2018

340

iphone [virksomhed6]

5.340 kr.

I alt

24.970 kr.

Konto 4320 - Div. Hygiejne art.

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

08-01-2018

293

[virksomhed8]

450 kr.

12-02-2018

342

Div fra [virksomhed9]

840 kr.

I alt

1.290 kr.

Konto 4365 - Beklædning

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

14-02-2018

409

[virksomhed10]

347 kr.

I alt

347 kr.

Konto 4384 - Hotel

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

01-02-2018

339

[virksomhed11]

1.470 kr.

14-02-2018

344

[virksomhed12]

1.029 kr.

I alt

Konto 4385 - Aktiviteter

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

03-02-2018

341

[virksomhed13]

200 kr.

I alt

200 kr.

Konto 4387 - Fornøjelser

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

01-01-2018

263

cafe/grill

731 kr.

02-01-2018

270

cafe/grill

82 kr.

02-01-2018

276

cafe/grill

334 kr.

06-01-2018

269

cafe/grill

50 kr.

08-01-2018

266

cafe/grill

87 kr.

08-01-2018

267

cafe/grill

100 kr.

08-01-2018

268

cafe/grill

580 kr.

09-01-2018

258

cafe/grill

59 kr.

13-01-2018

260

cafe/grill

322 kr.

13-01-2018

278

cafe/grill

207 kr.

14-01-2018

262

cafe/grill

884 kr.

16-01-2018

275

cafe/grill

100 kr.

21-01-2018

265

cafe/grill

154 kr.

22-01-2018

279

cafe/grill

223 kr.

23-01-2018

264

cafe/grill

200 kr.

25-01-2018

280

cafe/grill

173 kr.

26-01-2018

261

cafe/grill

165 kr.

26-01-2018

277

cafe/grill

60 kr.

27-01-2018

259

cafe/grill

173 kr.

27-01-2018

271

cafe/grill

211 kr.

28-01-2018

291

bio

200 kr.

29-01-2018

272

cafe/grill

156 kr.

31-01-2018

273

cafe/grill

50 kr.

31-01-2018

274

cafe/grill

240 kr.

01-02-2018

308

cafe/grill

120 kr.

02-02-2018

307

cafe/grill

350 kr.

03-02-2018

311

cafe/grill

133 kr.

03-02-2018

312

cafe/grill

275 kr.

03-02-2018

313

cafe/grill

246 kr.

05-02-2018

327

cafe/grill

91 kr.

06-02-2018

314

cafe/grill

50 kr.

06-02-2018

318

cafe/grill

91 kr.

08-02-2018

319

cafe/grill

78 kr.

08-02-2018

323

cafe/grill

77 kr.

11-02-2018

298

cafe/grill

102 kr.

11-02-2018

301

cafe/grill

207 kr.

12-02-2018

302

cafe/grill

54 kr.

14-02-2018

304

cafe/grill

81 kr.

14-02-2018

320

cafe/grill

81 kr.

15-02-2018

309

cafe/grill

84 kr.

15-02-2018

315

cafe/grill

55 kr.

16-02-2018

299

cafe/grill

186 kr.

16-02-2018

300

cafe/grill

150 kr.

19-02-2018

297

cafe/grill

50 kr.

20-02-2018

305

cafe/grill

167 kr.

20-02-2018

306

cafe/grill

113 kr.

20-02-2018

329

cafe/grill

77 kr.

22-02-2018

317

cafe/grill

117 kr.

8.576 kr.

Konto 4388 - Læge, medicin, tandlæge

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

02-01-2018

290

Apotek

66 kr.

I alt

66 kr.

Konto 4391 - Blomster og udsmykning

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

30-01-2018

292

Blomster

150 kr.

I alt

150 kr.

Konto 4575 - EDB-omkostninger

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

26-01-2018

257

Rep og service af PC

9.600 kr.

I alt

9.600 kr.

Det fremgår af bogføringen for 2018, konto 1102 - [person2], at selskabets første omsætning blev bogført den 30. april 2018 med posteringsteksten "03".

Selskabet har den 17. maj 2024 oplyst, at selskabets aktiviteter var påbegyndt inden første indskrivning, samt at de afholdte udgifter ikke har relation til hovedanpartshaverens enkeltmandsvirksomhed. Hovedanpartshaveren er desuden kommet med følgende bemærkninger til en række udgifter:

Dato

Konto

Tekst

Beløb

Selskabets bemærkninger

14-01-2018

4313

iphone fra [virksomhed6]

7.930 kr.

Indkøb af iphone som vagttelefon

19-01-2018

4313

[virksomhed7] 6284

11.700 kr.

Køb af tæpper til selskabets lejemål

26-01-2018

4575

Rep og service af PC

9.600 kr.

Reparation og service af pc til brug for opstart

03-02-2018

4313

iphone [virksomhed6]

5.340 kr.

Indkøb af iphone som vagttelefon

I alt

34.570 kr.

Det fremgår af bogføringen for 2018, konto 4570 - Telefon, at selskabet har afholdt følgende udgifter til taletid:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

17-05-2018

29

Taletid

199 kr.

06-06-2018

30

Taletid

199 kr.

30-06-2018

98

Taletid

200 kr.

24-07-2018

116

Taletid

199 kr.

27-07-2018

119

Taletid

199 kr.

08-10-2018

669

[virksomhed14]

648 kr.

19-10-2018

757

[virksomhed15]

318 kr.

19-10-2018

757

[virksomhed15]

278 kr.

19-10-2018

757

[virksomhed15]

418 kr.

I alt

2.658 kr.

Udokumenterede udgifter - Indkomståret 2020

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for de i bilag 6 til den påklagede afgørelse oplistede udgifter vedrørende indkomståret 2020 på i alt 643.329 kr.

Hovedanpartshaveren har den 8. januar 2025 oplyst, at bilag 725, 1821 og 1963 på i alt 11.117 kr. ikke længere er påklaget.

Der er tale om udgifter, som ifølge posteringsteksterne i bogføringen relaterer sig til Husleje, Alarm, Vedligeholdelse, Konsulentbistand, Bus-tog-taxa-bro bilag, Kost, Småanskaffelser, Massage, Div. Hygiejne, Frisør, Beklædning, Hotel, Aktiviteter, Gaver, Fornøjelser, Læge, medicin, tandlæge og biludgifter.

Skattestyrelsen har den 17. januar 2023 anmodet selskabet om kopi af alle udgiftsbilag over 3.000 kr., kopi af ansættelseskontrakter og konsulentaftaler samt kopi af lejekontrakter på de lejemål, der er indgået aftaler på, herunder oplysninger om hvilke aktiviteter selskabet har på de forskellige adresser.

Selskabet har den 17. juli 2023 fremsendt dele af det adspurgte materiale.

Skattestyrelsen har ved gennemgang af det fremsendte materiale konstateret, at der er fremlagt enkelte bilag. Disse er følgende:

Konto 4313 - Småanskaffelser

Dato

Bilag

Tekst

SKTST bemærkning

Bogført beløb

20-07-20

2265*

Bolig lampe

Faktura udstedt til [person10]

3.614 kr.

*Det fremgår af den fremlagte kvittering udstedt af [...com], at udgiften har vedrørt køb af "Orb Gulvlampe" den 15. maj 2019. Det fremgår desuden af kvitteringen, at lampen skal leveres til [person10] på adressen [adresse1], [by5] Endelig fremgår det, at prisen for lampen har været 3.499 kr. inkl. moms.

Hovedanpartshaveren har den 8. januar 2025 overfor Skatteankestyrelsen oplyst, at lampen er købt via privat salgsplatform. Det kan ikke oplyses, hvorvidt lampen er købt til en beboer eller til kontoret.

Konto 4387 - Fornøjelser

Dato

Bilag

Tekst

SKTST bemærkning

Bogført beløb

16-01-20

23

Kan ikke aflæses

2.922 kr.

16-01-20

24

Kan ikke aflæses

2.042 kr.

I alt

4.964 kr.

Konto 4388 - Læge, medicin, tandlæge

Dato

Bilag

Tekst

SKTST bemærkning

Bogført beløb

03-07-20

1104

[virksomhed16]*

Briller til ansat

2.968 kr.

*Det fremgår af den fremlagte kvittering, at kunden har været [person11], [adresse2][by6]. Der er modtaget en studierabat på 330 kr. vedrørende køb af briller samt synstest.

Konto 4715 - Personvogn rep vedl.

Dato

Bilag

Tekst

SKTST bemærkning

Bogført beløb

04-12-20

1831

[virksomhed17] fælge mm

Ikke muligt at aflæse hvad udgiften har vedrørt

37.000 kr.

Hovedanpartshaveren har den 8. januar 2025 overfor Skatteankestyrelsen oplyst, at udgiften dækker over køb af dæk og fælge til selskabets bil, som blandt andet anvendes til at transportere de unge til skole, lægebesøg m.v.

Selskabet har den 17. maj 2024 til Skattestyrelsen blandt andet fremsendt en række fakturaer fra [virksomhed18] samt indsigelser til Skattestyrelsens forslag af 1. maj 2024:

"...

Konto 4100, er efterposteringer foretaget i forbindelse med regnskabsafslutningen, jf. oplyst af undertegnede den 17/7-2023. Der er tale om tab af depositum og leje ved fraflytning af lejemål i [by7].

Konto 4220, bilag er fremsendt den 17/7-2023, jf. bilag 0.

Konto 4319, massageudgifterne vedrører alle [person2], der har været tilknyttet borger i selskabet. Massagen er et led i den støttebehandling og terapi, som selskabet varetager.

Konto 4321, det fremgår af kontoteksterne på en del af frisørudgifterne, at disse vedrører [person2], der har været tilknyttet borger i selskabet.

Konto 4384 m.fl. Vi kan oplyse, at udgifter udstedt til [person11], er udgifter til [person7] og til familieprojektet i [by3], som er borgere, som [person11] var tilknyttet. Kapitalejer har noteret sig, at det skal fremgå tydeligt af bilag, hvilken borger, der har modtaget de pågældende udgifter.

Konto 4386, Gaver. Det fremgår af kontoteksterne, at der er tale om gaver til [person2], der har været indskrevet.

Konto 4388, Der er tale om briller til en ansat, som selskabet har refunderet, da de blev ødelagt i arbejdssammenhæng. Der skulle være sket beskatning heraf hos den ansatte, hvilket er en fejl, men der er reelt tale om virksomhedens udgift.

Konto 4540, Forsikringsopkrævninger fra [virksomhed18] er vedhæftet, jf. bilag 8.

Konto 4715, Bilag fra [virksomhed17] er en fejl i teksten. Der er tale om et køb af fælge og dæk fra en privat person, hvor der ikke er modtaget andet en håndskrevet dokumentation for købet.

..."

Skattestyrelsen har herefter godkendt fradrag for samtlige udgifter på konto 4540Forsikringer.

Hovedanpartshaveren har den 8. januar 2025 overfor Skatteankestyrelsen oplyst følgende vedrørende udgiften bogført den 31. december 2020 på konto 4100 - Husleje med posteringsteksten "ep 2020" beløb 135.000 kr.:

"...

Udgiften til husleje i [by7] var relateret til en bolig, vi blev bedt om at finde af kommunen til et søskendepar, som var blevet genbosat fra udlandet. Kommunen havde brug for, at vi hurtigt kunne sikre dem et trygt sted at bo, og vi blev derfor spurgt om vi kunne finde en bolig til de kom hjem om ikke så længe.

Familien forsvandt og anbringelsen blev aldrig en realitet.

Vi lejede boligen direkte relateret til den opgave, vi havde fået tilbudt af kommunen. Det var nødvendigt for at kunne hjælpe.

...

Vi vil dog gerne beklage at lejekontrakten aldrig blev underskrevet af parterne, fordi det hele gik så hurtigt.

..."

Bortkomne bilag - Tyveri

Det fremgår af bogføringen for 2020, konto 4400 - Mgl Bilag gr tyveri, at selskabet har foretaget fradrag for udgifter til manglende bilag med i alt 282.401 kr.

Skattestyrelsen har henholdsvis den 8. juli 2022 og den 17. januar 2023 anmodet selskabet oplyse, hvornår og hvordan bilagene er bortkommet, samt kopi af anmeldelse til forsikring og politi.

Det fremgår af Skattestyrelsens sagsnotat, at hovedanpartshaveren den 19. juni 2023 har oplyst Skattestyrelsen pr. telefon, at han har været udsat for 2 indbrud, ét i eget hjem og ét i en parkeret bil. Ved indbruddene blev der blandt andet stjålet 2 kasser med bilag, 1 iphone og 1 ipad.

Selskabet har som dokumentation herfor indsendt en kopi af en politianmeldelse af 25. maj 2021 vedrørende tyveri fra personbil begået den 24. maj 2021 i [by8]. Det fremgår ikke af anmeldelsen, hvad der er stjålet. Der er desuden fremsendt et brev fra politiet af 26. maj 2021, hvoraf fremgår, at der ikke er grundlag for at indlede en efterforskning af tyveriet, hvorfor sagen er henlagt.

Selskabet har den 17. maj 2024 oplyst, at indbruddet ikke er meldt til forsikringen, da dette ville medføre en uforholdsmæssig stigning i forsikringsudgiften, der ikke ville modsvares i den erstatning, der eventuelt kunne opnås.

Udgifter af privat karakter

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for de i bilag 8 til den påklagede afgørelse oplistede udgifter vedrørende indkomståret 2020 på i alt 108.881 kr. bogført på regnskabets konti 4313 Småanskaffelser, 4384 Hotel, 4387 Fornøjelser og 4388 Læge, medicin, tandlæge.

Hovedanpartshaveren har på mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 14. januar 2025 oplyst, at bilag 1088, 739, 726, 838, 1520, 1606, 1106, 1783 og 918 på i alt 57.898 kr. ikke længere er påklaget.

Der er tale om udgifter i relation til hårde hvidevarer, computer, keyboard, printer og hotelophold.

Ejendommen beliggende [adresse3], [by8], er hovedanpartshaverens privatadresse.

Skattestyrelsen har den 17. januar 2023 blandt andet anmodet selskabet om kopi af alle udgiftsbilag over 3.000 kr. vedrørende konto 4313 Småanskaffelser samt kopi af alle udgiftsbilag over 1.000 kr. vedrørende konto 4384 Hotel, herunder oplysninger om hvilke beboere udgifterne har været afholdt for.

Selskabet har den 17. juli 2023 fremsendt dele af det adspurgte materiale.

Udgifter til småanskaffelser

Det fremgår af bogføringen for 2020, konto 4313 Småanskaffelser, at selskabet blandt andet har foretaget fradrag for følgende udgifter:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

22-07-20

1181

Køleskab + Fryser

16.995 kr.

17-08-20

1332

MacBook Air

11.298 kr.

17-08-20

1333

MacBook Air

13.298 kr.

05-11-20

1712

Keyboard + Printer

4.196 kr.

I alt

45.787 kr.

Af bilag 1181 fremgår det, at udgiften har vedrørt køb af Samsung køleskab og fryser, montering, bortskaffelse af emballage og afmonteret tilsvarende produkt. Fakturaen er udstedt til hovedanpartshaveren.

Hovedanpartshaveren har på mødet med Skatteankestyrelsen den 14. januar 2025 oplyst, at køleskabet formentligt er leveret på et af selskabets forhenværende bosteder.

Vedrørende bilag 1332, 1333 og 1712 fremgår det, at disse har vedrørt køb af 2 MacBooks, 36 måneders PC-support, 2 sleeves til computere, Apple Keyboard samt en farveprinter. De 3 fakturaer er udstedt til hovedanpartshaveren.

Hovedanpartshaveren har på mødet med Skatteankestyrelsen den 14. januar 2025 oplyst, at computerne er købt til de daglige ledere i selskabet. Det samme gør sig gældende for keyboard og printer.

Udgifter til hotel

Det fremgår af bogføringen for 2020, konto 4380 Hotel, at selskabet blandt andet har foretaget fradrag for følgende udgifter til hotel:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

02-01-20

2231

[virksomhed19] 27

1.931 kr.

07-01-20

718

[virksomhed20]

1.975 kr.

14-02-20

2230

[virksomhed21]

1.292 kr.

I alt

5.198 kr.

Af bilag 2231 fremgår det, at udgiften har vedrørt et ophold på [virksomhed19] i [by5] i perioden fra den 31. december 2019 til den 1. januar 2020. Opholdet har vedrørt 2 voksne i et værelse. Det fremgår af den fremlagte bekræftelsesmail, at det er hovedanpartshaveren, der har bestilt opholdet.

Vedrørende bilag 718 fremgår det, at udgiften har vedrørt et ophold på [virksomhed20] i [by5] i perioden fra den 6. januar 2020 til den 7. januar 2020. Opholdet har vedrørt 2 personer i et værelse med morgenmad. Gæstens navn er oplyst som [person1], som er hovedanpartshaveren.

Vedrørende bilag 2230 fremgår det, at udgiften har vedrørt et ophold på [virksomhed22] i [by5] i perioden 14. februar 2020 til den 15. februar 2020. Opholdet har vedrørt 2 voksne i et værelse med udsigt over [...]. Det fremgår af den fremlagte bekræftelsesmail, at det er hovedanpartshaveren, der har bestilt opholdet.

Hovedanpartshaveren har på mødet med Skatteankestyrelsen den 14. januar 2025 oplyst, at udgifterne har vedrørt ophold til sagsbehandlere i forbindelse med beboernes familiesamvær med forældre etc. Hovedanpartshaveren oplyste, at de anvender hoteller, når samværet er uforholdsmæssigt langt væk fra selskabets adresse.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, hvilke beboere de forskellige ophold har vedrørt.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for driftsomkostninger på i alt 240.744 kr. i indkomståret 2018, 200.150 kr. i indkomståret 2019 og 1.242.612 kr. i indkomståret 2020.

Skattestyrelsen har desuden på vegne af selskabet ændret selskabets indberetning til eIndkomst vedrørende udbetalt befordringsgodtgørelse på 43.592 kr. i indkomståret 2018 og 71.457 kr. i indkomståret 2020.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"...

1. Befordringsgodtgørelse

...

1.3. Vores afgørelse og begrundelse

Hovedreglen er, at godtgørelser, der udbetales af en arbejdsgiver til en lønmodtager, er skattepligtige, jf. ligningslovens § 9 stk. 4, medmindre betingelserne i ligningslovens § 9 A (rejsegodtgørelse) eller § 9 B (befordringsgodtgørelse) er opfyldt.

Dokumentationskrav til bogføringsbilag og krav til arbejdsgivers kontrol

Betingelsen for at udbetale skattefri befordringsgodtgørelse efter ligningslovens § 9 B, er, at en række betingelser er opfyldte.

Ifølge ligningslovens § 9 B kan der kun udbetales skattefri befordringsgodtgørelse til erhvervsmæssig befordring. Erhvervsmæssig befordring er ifølge § 9 B kørsel i følgende situationer:

· Kørsel mellem hjem og arbejdsplads i 60 dage inden for en 12 måneders periode
· Kørsel mellem arbejdspladser
· Kørsel inden for samme arbejdsplads

Det er en forudsætning for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse, at arbejdsgiveren fører kontrol med antallet af kørte kilometer i lønmodtagerens egen bil eller på lønmodtagerens egen motorcykel. Erhvervsmæssige befordringsudgifter kan ikke dækkes ved udlæg efter regning. Fast månedlig eller årlig befordringsgodtgørelse er aldrig skattefri, men medregnes ved indkomstopgørelsen.

Bogføringsbilag vedrørende den erhvervsmæssige kørsel skal indeholde:

- Modtagerens navn, adresse og CPR-nr..
- Kørslens erhvervsmæssige formål.
- Dato for kørslen.
- Kørslens mål med eventuelle delmål.
- Angivelse af antal kørte kilometer.
- De anvendte satser.
- Beregning af befordringsgodtgørelsen.

Reglerne om kravene til dokumentationsgrundlaget for udbetaling af skattefri godtgørelse fremgår af bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000.

Er der udbetalt forskud, skal den endelige opgørelse og afregning af den skattefri befordringsgodtgørelse, som lønmodtageren har ret til, være foretaget ved udgangen af den måned, som følger efter måneden, hvor den erhvervsmæssige kørsel er foretaget, jf. § 2, stk. 5 i bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000.

Indberetning af løn og skattefrie godtgørelser foretages månedsvis og skal indberettes til Skattestyrelsen, jf. dagældende skattekontrollovs § 7 C. Arbejdsgiveren skal inden udbetalingen af godtgørelsen sikre sig, at betingelserne for den skattefrie godtgørelse er opfyldt, jf. SKM2009.430.HR. Hvis kontrolkravet ikke er opfyldt, anses godtgørelsen som skattepligtig, uanset om de øvrige betingelser er opfyldt.

Det er på den baggrund Skattestyrelsens opfattelse, at vurderingen af om dokumentationskravene og dermed skattefriheden er opfyldt, skal foretages på hver enkelt indberetning til Skattestyrelsen, dvs. månedsvis.

Skærpede krav

I de tilfælde hvor der foreligger et interessefællesskab mellem selskabet, som udbetaler godtgørelsen og hovedaktionæren/anpartshaver, som modtager af godtgørelsen, er der strenge (skærpede) krav til dokumentationen for at kontrolkravet er opfyldt. Der kan henvises til SKM2010.778.VLR.

Konsekvens ved manglende opfyldelse af kravene

Hvis betingelserne ikke er opfyldt på udbetalingstidspunktet, anses den udbetalte godtgørelse som en skattepligtig godtgørelse, jf. ligningslovens § 9, stk. 4. Beløbet beskattes som A-indkomst, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1. Selskabet har som følge heraf pligt til at indberette beløbet jf. dagældende skattekontrollov § 7.

Krav om løn

For at opfylde betingelserne for at udbetaling af skattefri godtgørelse, skal der være tale om godtgørelse der udbetales til en lønmodtager, dvs. som led i et indtægtsgivende arbejde.

Skattestyrelsens gennemgang af materialet

2018

I indkomståret 2018, har [person1] ikke modtaget løn af selskabet.

Allerede af denne grund anser vi godtgørelserne for at være skattepligtige.

Vi har modtaget den underliggende dokumentation for udbetalingerne til [person1] for 2018 og har foretaget gennemgang heraf.

Vi finder endvidere, at der er følgende mangler ved de indsendte afregningsbilag:

- Kørslens erhvervsmæssige formål
- Kørslens mål med eventuelle delmål / specifik adresse
- De anvendte satser
- Angivelse af hvilket køretøj der er anvendt

Derudover er der udbetalt skattefri befordringsgodtgørelse for 1.846,1 km i perioden 01-01-2018 til 22-02-2018, som er en periode før selskabets blev stiftet og havde aktivitet.

På denne baggrund har selskabet ikke opfyldt betingelserne for at udbetale godtgørelserne skattefrit, jf. ligningslovens § 9, stk. 4.

2020

I indkomståret 2020, har hovedanpartshaver [person1] ikke modtaget løn af selskabet.

Allerede af denne grund anser vi godtgørelserne for at være skattepligtige.

Et andet forhold er, at vi ikke har modtaget den underliggende dokumentation for udbetalingerne for 2020. Vi har fået oplyst at bilaget er bortkommet.

På denne baggrund har selskabet ikke opfyldt betingelserne for at udbetale godtgørelserne skattefrit, jf. ligningslovens § 9, stk. 4.

Skattestyrelsens konklusion

Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet ikke har opfyldt betingelserne for at udbetale godtgørelserne skattefrit til hovedanpartshaver [person1].

På dette grundlag anses de udbetalte godtgørelser for skattepligtige godtgørelser, jf. ligningslovens § 9, stk. 4. Beløbene er bidragspligtig A-indkomst, og skal indberettes på samme måde som indberetning af løn jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1. Selskabet har som følge heraf pligt til at indberette beløbene jf. dagældende skattekontrollovs § 7 og nugældende skatteindberetningslovens § 1, stk. 1.

Selskabet er ikke fremkommet med indsigelse til vores forslag om indberetning til eIndkomst for år 2018 og 2020. Vi har fjernet forholdet vedr. 2019 og I kan læse mere om dette under "Øvrige punkter".

Som oplyst øverst i brevet har vi rettet i selskabets indberetning til eIndkomst, hvor vi har flyttet indberetningen fra felt 48 skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse til felt 13 bidragspligtig A-indkomst.

Selskabets anpartshaver [person1] bliver herefter beskattet, af de modtagne godtgørelser med følgende:

Indkomståret 2018: kr. 43.592.

Indkomståret 2020: kr. 71.457.

Der er tale om ændringer til selskabets indberetninger til eIndkomst, selskabets skattepligtige indkomst bliver derfor ikke berørt af ændringerne.

Indberetningspligter

Skattestyrelsen skal gøre opmærksom på, at manglende eller ikke rettidig opfyldelse af indberetningspligter til eIndkomst er omfattet af ordensbøde regelsættet i skatteindberetningslovens § 59, stk. 1, nr. 3

Bøden gradueres efter virksomhedens størrelse, målt i antallet af medarbejdere. Bødeniveauet for overtrædelse af skatteindberetningslovens § 59, stk. 1, nr. 3, for så vidt angår indberetninger fra arbejdsgiver om medarbejderens forhold, udgør:

Antal medarbejdere

Bøde

1-4

5.000 kr.

5-19

10.000 kr.

20-49

20.000 kr.

50-99

40.000 kr.

100+

80.000 kr.

Reglerne er nærmere beskrevet i Den juridiske vejledning, afsnit A.C.3.5.3.5

...

3. Lommepenge

...

3.3. Vores afgørelse og begrundelse

Vi har indkaldt opgørelser af hvem som har modtaget lommepengene og dokumentation herfor, samt en redegørelse for hvilke udgifter lommepengene dækker. Vi har ikke modtaget det efterspurgte.

I kontospecifikationer for 2018-2020 kan vi konstatere at der er fratrukket udgifter til det vi normalt ville forvente skulle dækkes af lommepenge. Dette gælder blandt andet udgifter bogført på følgende konti:

Konto

2018

2019

2020

4310 Kost

61.155 kr.

215.909 kr.

120.821 kr.

4319 Massage

0 kr.

079.704 kr.

30.487 kr.

4365 Beklædning

51.259 kr.

168.626 kr.

146.106 kr.

4367 Tøjpenge

12.696 kr.

0 kr.

0 kr.

4385 Aktiviteter

38.919 kr.

87.597 kr.

15.350 kr.

4387 Fornøjelser

81.441 kr.

267.693 kr.

191.763 kr.

4392 Foreningsliv

0 kr.

kr. 37.932 kr.

26.888 kr.

sum

245.470 kr.

857.461 kr.

531.415 kr.

Vi finder endvidere ikke, at der er tale om en systematisk udbetaling af lommepengene, og der er stor forskel på hvad der hæves månedligt.

På denne baggrund er det Skattestyrelsens opfattelse at det ikke er dokumenteret at lommepenge er en fradragsberettiget udgift for selskabet efter statsskattelovens § 6 stk. 1, litra a.

Idet der er tale om udokumenterede, delvist kontante hævninger, er det endvidere vores opfattelse at hævningerne er tilgået hovedanpartshaver [person1] i kraft af hans bestemmende indflydelse i selskabet.

Selskabets redegørelse for, at lommepengene er udbetalt til borgerne og dækker udgifter til tøj, hygiejne, personlige ejendele m.v. kan efter vores opfattelse ikke dokumentere det erhvervsmæssige formål. Dette er særligt henset til at selskabet allerede har afholdt omfattende udgifter til dette, som vi har gennemgået ovenfor, samt at det ikke er dokumenteret, at hævningerne er gået til disse formål.

Selskabet og [person1] har således ikke dokumenteret at beløbene reelt er tilgået de unge, f.eks. i form af bankkontoudtog, hvor det fremgår hvem der er overført til, eller andre registreringer. Der er heller ikke indsendt dokumentation for aftaler omkring lommepengene med kommunerne eller lignende.

Vi anser derfor beløbene som udbytter fra selskabet til hovedanpartshaver [person1] jf. ligningslovens § 16 A, stk. 1 og 2.

Vi har derfor forhøjet selskabets skattepligtige indkomst forhøjes med følgende:

Indkomståret 2018: kr. 154.311.

Indkomståret 2019: kr. 200.150.

Indkomståret 2020: kr. 208.001.

...

4. Udgifter afholdt før stiftelse

...

4.3. Vores afgørelse og begrundelse

Det er vores opfattelse, at der kun undtagelsesvis kan fradrages udgifter som er afholdt før stiftelsen, og dette kræver at der er en klar erhvervsmæssig begrundelse for afholdelsen af udgiften. De udgifter selskabet har afholdt er i høj grad udgifter som normalvis vil være at anse som private.

Henset til selskabets branche kan udgifterne godkendes, såfremt selskabet dokumenterer, at udgifterne er gået til selskabets beboere. Dette kan efter vores opfattelse ikke lade sig gøre inden den første beboer er flyttet ind.

Det er derfor vores opfattelse, at udgifterne på kr. 50.807 som er afholdt før den 23.02.2018 ikke vedrører driften af selskabet, men i stedet er afholdt til fordel for selskabets hovedanpartshaver eller dennes enkeltmandsvirksomhed. Vi kan derfor ikke godkende fradrag for udgifterne efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Selskabet har oplyst at selskabets aktiviteter var i gang før første indskrivning af en beboer.

Det er forsat vores opfattelse, at der er tale om udgifter som er selskabet uvedkommende og endvidere, at der ikke kan bogføres på datoer, som ligger før selskabets stiftelse.

Tæpper - kr. 11.700.

Selskabet havde på bogføringsdatoen endnu ikke indgået kontrakt om leje af et lejemål, da tæpperne blev købt, og selskabet har ikke oplyst hvor tæpperne befinder sig.

Iphones - kr. 13.270.

Selskabet var ikke stiftet på tidspunktet for købene. Selskabets forklaring om at der er tale om vagttelefoner, hvor der blev oprettet telefonnumre til, kan således ikke følges, da der først er købt taletid fra den 17. maj 2018.

Reparation af pc - kr. 9.600.

Der er ikke registreret en tilgang af en pc, og det er således vores opfattelse, at der er tale om en privat pc.

Det bestyrkes endvidere efter vores opfattelse, at der ikke er tale om driftsudgifter for selskabet, idet der ligeledes er bogført en stor mængde udgifter til bespisning på cafe, længe før den første beboer bliver indskrevet. Det er således forsat vores opfattelse, at udgifterne afholdt inden stiftelsen den 23.02.2018 er selskabet uvedkommende.

Udgifterne anses ikke som maskerede udbytter til selskabets hovedanpartshaver, da han selv har afholdt udgifterne, og vi har nulstillet hans tilgodehavende med selskabets pr. 23.02.2018.

Vi har på baggrund af ovenstående forhøjet selskabets skattepligtige indkomst således:

Indkomståret 2018 med kr. 50.807.

Benzinudgifter er behandlet særskilt under pkt. 5.

...

6. Udokumenterede udgifter 2020

...

6.3. Vores afgørelse og begrundelse

Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at der ved opgørelse af den skattepligtige indkomst kan fradrages udgifter som har været anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der skal foreligge en direkte om umiddelbar forbindelse mellem afholdelse af udgiften og erhvervelse af indtægten. Disse udgifter benævnes driftsudgifter.

Driftsudgifter skal dokumenteres ved bilag jf. bogføringslovens § 9 stk. 1. Vi har ikke modtaget bilag som dokumentation for udgifterne, og vi kan derfor ikke godkende udgifterne som værende driftsudgifter og selskabet kan derfor ikke fratrække udgifterne i selskabets skattepligtige indkomst.

Vi kan endvidere ikke godkende fradrag for de 8 udgifter hvor selskabets har indsendt bilag. Vi har lagt følgende til grund for vores vurdering:

Bolig Lampe - bilag 2265 - kr. 3.613,85

Fakturaen er udstedt til [person10], som ingen relation har til selskabet, hvorfor udgiften er selskabet uvedkommende. Vi har ikke modtaget oplysning om hvilken beboer udgiften er tilgået.

[virksomhed23] - bilag 1821 - kr. 3.613,85

Det er ikke muligt at aflæse af ordrebekræftelsen hvad der er købt. Vi har ikke modtaget oplysning om hvilken beboer udgiften er tilgået.

[virksomhed24] - bilag 1963 - kr. 2.141,00.

Kurhotelophold for selskabets ansatte er efter vores opfattelse en privat udgift for selskabets ansatte, og vi kan derfor ikke godkende udgiften som værende en driftsudgift.

Selskabet oplysning om at udgifterne er tilgået et en borger eller et familieprojekt, kan efter vores opfattelse ikke dokumentere det erhvervsmæssige formål med udgiften, når der kun er bestilt ét værelse til [person11].

[virksomhed25] - bilag 725 - bilag 725 - kr. 1.000,00.

Af bilaget fremgår det, at der er tale om udgifter til en skønhedsbehandling. Fakturaen er udstedt til [person11], som er ansat i selskabet.

Skønhedsbehandling for selskabets ansatte er efter vores opfattelse en privat udgift for selskabets ansatte, og vi kan derfor ikke godkende udgiften som værende en driftsudgift.

[virksomhed16] - bilag 1104 - kr. 2.967,75.

Briller til selskabets ansatte er efter vores opfattelse en privat udgift for selskabets ansatte, og vi kan derfor ikke godkende udgiften som værende en driftsudgift.

Selskabet oplysning om at der er tale om erstatning af briller til medarbejder som følge af at de blev ødelagt i arbejdssammenhæng, kan efter vores opfattelse ikke dokumentere at udgiften er erhvervsmæssig. Selskabet har ikke dokumenteret at dette er tilfældet og udgiften er som beskrevet udstedt direkte til [person11] og ikke til selskabet.

[virksomhed17] fælge mm - bilag 1831 - kr. 37.000,00.

Henset til, at vi ikke kan aflæse hvad der er købt eller hvorvidt det er købt til selskabets bil, kan vi ikke godkende udgiften som værende en driftsudgift.

Selskabets oplysning om, at der ikke er tale om køb fra [virksomhed17], men en privat person, ændrer ikke ved vores opfattelse af at bilaget ikke kan aflæses, og derfor ikke kan dokumentere at udgiften er erhvervsmæssig.

For bilag 23 og 24 er det ikke muligt at aflæse bilagene, hvorfor det erhvervsmæssige formål ikke er dokumenteret.

I forhold til de kr. 135.000 som er efterposteret på konto 4100 Husleje, så har selskabet ikke indsendt den efterspurgte lejekontrakt på lejemålet, eller oplyst hvilken aktivitet der har fundet sted på adressen. Selskabet har heller ikke oplyst hvilken adresse der konkret er tale om, selskabet har blot oplyst, at der er tale om en adresse i [by7]. Af selskabets liste over indskrivninger, fremgår det ikke at der er nogen som har boet på en adresse i [by7].

Vi fastholder derfor, at selskabet ikke tilstrækkeligt har dokumenteret udgifterne som værende erhvervsmæssige.

Vi har fjernet udgifterne som er bogført med bilag 32 og 1096 fra opgørelsen, da selskabet den 17.07.2023 har indsendt bilag for dette. Vi har ligeledes fjernet udgifterne, som er bogført med bilag 1999, 2245, 2015, 2018, 2021 og 2048, da selskabet den 17.05.2024, efter modtagelse af vores forslag til afgørelse, har indsendt bilagsdokumentation herfor. Vi har godkendt yderligere driftsudgifter for kr. 43.139 i forhold til vores forslag af 01.05.2024.

Vi har ikke modtaget bilag på de resterende udgifter som er oplistet i bilag 6 - ikke dokumenterede udgifter. Selskabets redegørelse for udgifterne, kan efter vores opfattelse ikke dokumentere at der er tale om driftsudgifter.

Vi fastholder derfor vores vurdering af de øvrige udgifter.

Vi har derfor ikke godkendt fradrag for udgifterne efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Vi har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst således:

Indkomståret 2020 med kr. 643.329.

...

7. Bortkomne bilag 2020

...

7.3. Vores afgørelse og begrundelse

Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at der ved opgørelse af den skattepligtige indkomst kan fradrages udgifter som har været anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der skal foreligge en direkte om umiddelbar forbindelse mellem afholdelse af udgiften og erhvervelse af indtægten. Disse udgifter benævnes driftsudgifter.

Driftsudgifter skal dokumenteres ved bilag jf. bogføringslovens § 9 stk. 1. Selskabet har oplyst, at bilagene vedrørende udgifterne, som er bogført på konto 4400 "Mgl Bilag gr tyveri", er bortkommet ved tyveri. Da udgifterne ikke kan dokumenteres, kan vi ikke godkende udgifterne som værende driftsudgifter og selskabet kan derfor ikke fratrække udgifterne i selskabets skattepligtige indkomst.

Vi bemærker endvidere, at selve politianmeldelsen ikke nævner at bilagene er blevet stjålet og vi finder det således ikke dokumenteret, at bilagene er bortkommet ved tyveri.

Selskabet er ikke fremkommet med oplysninger/dokumentation som ændrer på vores opfattelse. Vi bemærker endvidere, at der ikke kun er tale om småbilag, men også bilag på over hhv. 1.000 og 10.000 kr. som blandt andet er posteret med teksten "Tyrkiet".

Vi kan på baggrund af den manglende dokumentation for at der er tale om driftsudgifter, ikke godkende fradrag for udgifterne på efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Vi har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst således:

Indkomståret 2020 med kr. 282.401.

...

8. Private udgifter

...

8.3. Vores afgørelse og begrundelse

Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at der ved opgørelse af den skattepligtige indkomst kan fradrages udgifter som har været anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der skal foreligge en direkte om umiddelbar forbindelse mellem afholdelse af udgiften og erhvervelse af indtægten.

Det fremgår af Den juridiske vejledning afsnit C.C.2.2.1.3 Afgrænsning over for private udgifter, at der ikke er fradrag for private udgifter. Dette gælder f.eks. udgifter til beklædning, fortæring, privat bolig og husførelse.

Det fremgår endvidere af Den juridiske vejledning afsnit C.B.3.5.2.1, at hvis en udgift ikke kan anses som en driftsomkostning, men i stedet syntes afholdt i aktionærens interesse så er der grundlag for at statuere maskeret udbytte jf. ligningslovens § 16 A, stk. 1.

Vi har vurderet at udgifterne ikke har en direkte tilknytning til selskabets erhvervsmæssige virksomhed, men derimod er afholdt i hovedanpartshaver [person1]s private interesse, som følge af hans bestemmende indflydelse i selskabet.

Vi har foretaget følgende vurderinger af udgifterne:

4313 Småanskaffelser

[virksomhed26] - Bilag 1088 - kr. 12.637,65.

Da selskabet ikke ses at leje ejendomme med adgang til have og dermed vedligeholdelsespligt heraf, finder vi ikke at der er et erhvervsmæssigt formål med afholdelsen af udgiften til en robot plæneklipper. Vi finder derimod, at udgiften må være afholdt til fordel for selskabets hovedanpartshaver, som ejer et hus med tilhørende have.

[virksomhed26] - Bilag 739 - kr. 4.304,35.

Da selskabet ikke ses at leje ejendomme med adgang til have og dermed vedligeholdelsespligt heraf, finder vi ikke at der er et erhvervsmæssigt formål med afholdelsen af udgiften til en højtryksrenser. Vi finder derimod, at udgiften må være afholdt til fordel for selskabets hovedanpartshaver, som ejer et hus med tilhørende have.

Asko opvaskemaskine - Bilag 726 - kr. 6.498,00.

Da fakturaen er udstedt til selskabets hovedanpartshaver, og selskabet ikke har dokumenteret eller redegjort for hvor opvaskemaskinen er leveret til / står, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

Dette bestyrkes efter vores opfattelse af, at selskabet blandt andet ses at have afholdt udgifter til hårde hvidevarer som er leveret direkte til hovedanpartshaverens forældres adresse. Vi henviser til nedenstående gennemgang af bilag 1606.

Støvsuger - Bilag 838 - kr. 4.999,00.

Da fakturaen er udstedt til selskabets hovedanpartshavers svogers adresse, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

Køleskab + fryser - Bilag 1181 - kr. 16.995,00.

Da fakturaen er udstedt til selskabets hovedanpartshaver, og selskabet ikke har dokumenteret eller redegjort for hvor køleskabet er leveret til / står, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

Dette bestyrkes efter vores opfattelse af, at selskabet blandt andet ses at have afholdt udgifter til hårde hvidevarer som er leveret direkte til hovedanpartshaverens forældres adresse. Vi henviser til nedenstående gennemgang af bilag 1606.

Macbook Air - Bilag 1332 - kr. 11.298,00.

Da fakturaen er udstedt til selskabets hovedanpartshaver, og selskabet ikke har dokumenteret eller redegjort for hvilken beboer der har modtaget computeren, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

Macbook Air - Bilag 1333 - kr. 13.298,00.

Da fakturaen er udstedt til selskabets hovedanpartshaver, og selskabet ikke har dokumenteret eller redegjort for hvilken beboer der har modtaget computeren, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

[virksomhed23] - Bilag 1520 - kr. 3.998,00.

Da sofaen er leveret til selskabets hovedanpartshavers brors adresse, og da det er hans niece som fakturaen er udstedt til, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

Vaskemaskine + tørre - Bilag 1606 - kr. 9.000,00.

Da vaskemaskinen og tørretumbleren er leveret til hovedanpartshaverens forældres adresse, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

Keyboard + printer - Bilag 1712 - kr. 4.196,00.

Da fakturaen er udstedt til selskabets hovedanpartshaver, og selskabet ikke har dokumenteret eller redegjort for hvilken beboer der har modtaget keyboardet eller printeren, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

4384 Hotel

[virksomhed19] 27 - Bilag 2231 - kr. 1.930,50.

Det er vores opfattelse at den anden deltager må være en person som er selskabet uvedkommende, da vi antager at selskabets hovedanpartshaver ikke har delt værelse med en beboer eller en kollega.

Henset til ovenstående samt at overnatningen sker nytårsaften 2019/2020, og at selskabet ikke har redegjort for udgiften, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

[virksomhed20] - Bilag 718 - kr. 1.975,00.

Det er vores opfattelse at den anden deltager må være en person som er selskabet uvedkommende, da vi antager at selskabets hovedanpartshaver ikke har delt værelse med en beboer eller en kollega.

Henset til ovenstående samt at selskabet ikke har redegjort for udgiften, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

[virksomhed21] - Bilag 2230 - kr. 1.291,50.

Det er vores opfattelse at den anden deltager må være en person som er selskabet uvedkommende, da vi antager at selskabets hovedanpartshaver ikke har delt værelse med en beboer eller en kollega.

Henset til ovenstående samt at selskabet ikke har redegjort for udgiften, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

4387 Fornøjelser

[virksomhed27] - Bilag 1106 - kr. 1.025,00.

På baggrund af at der er købt 2 glas Riesling, som indeholder alkohol, er det vores opfattelse, at udgiften ikke kan vedrøre selskabets beboere. Henset til dette samt at selskabet ikke har redegjort for udgiften, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

[virksomhed28] - Bilag 1783 - kr. 1.550,00.

På baggrund af mængden af alkohol der er købt, er det vores opfattelse, at udgiften ikke kan vedrøre selskabets beboere.

Henset til dette samt at selskabet ikke har redegjort for udgiften, finder vi at udgiften er afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

4388 Læge, medicin, tandlæge

Tandlæge - Bilag 918 - kr. 13.885,55.

Henset til at udgiften vedrører hovedanpartshaverens private tandlægeregning, finder vi at udgiften er afholdt i hans private interesse.

På baggrund af ovenstående vurderinger finder vi ikke at selskabet har fradrag for udgifterne efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Vi har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst således:

Indkomståret 2020: kr. 108.881.

Vi anser beløbet for værende maskeret udbytte til selskabets hovedanpartshaver efter ligningslovens § 16 A.

...

Ligningsfrister:

Skattestyrelsen er af den opfattelse at forholdende vedrørende udbetalingerne af de kontante lommepenge, udgifterne afholdt før stiftelsesdatoen og biludgifterne afholdt før selskabets anskaffelse af en bil, og de private udgifter afholdt i 2020 er kontrollerede transaktioner mellem selskabet og [person1], omfattet af reglerne i dagældende skattekontrollovs § 3 B i lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 og nugældende skattekontrollovs § 37 i lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19 december 2017.

Den forlængede ligningsfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5 omfatter enhver ansættelsesændring vedrørende skattepligtige, som er omfattet af dagældende skattekontrollovs § 3 B og nugældende skattekontrollovs § 37, for så vidt angår kontrollerede transaktioner.

For indkomståret 2018 og 2019 kan Skattestyrelsen derfor foretage forslag om ændring af skatteansættelse frem til hhv. den 1. maj 2024 og den 1. maj 2025. Afgørelsen skal sendes senest hhv. den 1. august 2024 og 1. august 2025.

Ændringerne for 2020 er omfattet af de ordinære frister i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

...

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 31. oktober 2024 udtalt følgende:

"...

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen. Vi har dog følgende bemærkninger:

I forhold til hævningerne på mellemregningen bemærker vi, at vi i vores afgørelse korrigerede beløbet med de fejlposteringer som selskabet redegjorde for i deres bemærkninger til forslaget.

I forhold til de udokumenterede udgifter i 2020 bemærker vi, at vi i vores afgørelse godkendte fradrag for en række udgifter, som selskabet havde indsendt efter modtagelsen af vores forslag. De resterende udgifter har vi ikke modtaget bilagsdokumentation for.

Vi har i vores afgørelse indsat en vejledning om, at manglende eller rettidig opfyldelse af indberetningspligter til eIndkomst kan medføre bøde. Dette var udelukkende for at gøre klager opmærksom på, at klager skulle indberette korrekt i fremtiden. Vi har ikke sendt bøder til klager.

..."

Selskabets opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at der godkendes yderligere fradrag for driftsomkostninger for indkomstårene 2018-2020 på henholdsvis 205.118 kr., 200.150 kr. og 1.184.716 kr., idet der er tale om erhvervsmæssige udgifter, samt at de indberettede befordringsgodtgørelser for indkomstårene 2018 og 2020 forbliver skattefri.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"

...

Jeg er ikke enige i den afgørelse Skattestyrelsen er kommet med

...

Vedrørende: Klage over afgørelse vedrørende skattepligtig indkomst for [virksomhed29] ApS for indkomstårene 2018-2020

Jeg skriver hermed på vegne af [virksomhed29] ApS for at klage over den afgørelse, som Skattestyrelsen har truffet i forbindelse med selskabets skattepligtige indkomst for årene 2018-2020. Vi mener, at afgørelsen indeholder flere faktuelle og juridiske fejl, som vi ønsker at påpege og få revurderet. Vi beder derfor Skattestyrelsen om at genoverveje følgende punkter:

1. Lommepenge (2018-2020)

Skattestyrelsen har afvist fradraget for udgifter til lommepenge på grund af manglende dokumentation, hvilket har medført en forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst. Vi har allerede indsendt en detaljeret redegørelse den 17. juli 2023, som beskriver procedurerne for udbetaling af lommepenge. Disse udbetalinger er foretaget i overensstemmelse med kommunale aftaler og var nødvendige for at støtte de unge under vores omsorg, især da nogle af dem ikke havde egne bankkonti eller var under særlige vilkår.

Vi anmoder om, at Skattestyrelsen genovervejer fradraget på baggrund af de fremlagte oplysninger og anerkender, at disse udgifter er erhvervsmæssige og fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

2. Befordringsgodtgørelse (2018 og 2020)

Skattestyrelsen har omklassificeret befordringsgodtgørelserne fra skattefri til skattepligtige godtgørelser, da der ikke er udbetalt løn til selskabets hovedanpartshaver. Vi anerkender, at der ikke er udbetalt løn, men vi vil gerne understrege, at der var tale om nødvendige erhvervsmæssige kørsler i forbindelse med selskabets aktiviteter. Det var en fejl, at kørselsgodtgørelserne blev udbetalt uden samtidig lønmodtagerforhold, hvilket vi fremadrettet vil rette op på. Vi anmoder dog om, at godtgørelserne forbliver skattefri, da kørslen var af erhvervsmæssig karakter.

3. Udgifter før selskabets stiftelse (2018)

Vi har i vores tidligere indsigelse gjort opmærksom på, at flere af de udgifter, som er afholdt før selskabets stiftelse, er nødvendige erhvervsmæssige udgifter til opstart af selskabet. Disse omfatter bl.a. udgifter til vagttelefoner (iPhones) og pc-reparationer, der blev anvendt til selskabets drift. Skattestyrelsens afvisning af disse udgifter som fradragsberettigede er baseret på en fejlagtig opfattelse af deres formål. Vi fremsætter derfor ønske om, at disse udgifter genovervejes og anerkendes som fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

4. Mellemregning og hævninger (2018 og 2020)

Vi gør indsigelse mod Skattestyrelsens opfattelse af, at hævningerne fra mellemregningskontoen skal behandles som skattepligtige udbytter i henhold til ligningslovens § 16 E. Som det fremgår af vores tidligere bemærkninger, er flere af disse hævninger relateret til selskabets driftsudgifter, og bogføringsfejl er efterfølgende blevet korrigeret. Derfor bør disse ikke beskattes som udbytte. Vi beder om en revurdering af disse posteringer, således at de reelt reflekterer udlæg og driftsudgifter.

5. Udokumenterede udgifter (2020)

Vi har indsendt bilag og redegørelse vedrørende flere af de udgifter, der blev anmodet om, herunder massage, fornøjelser og småanskaffelser. Vi anerkender, at der i enkelte tilfælde kan være sket fejl i bogføringen, men hovedparten af udgifterne er erhvervsmæssige og er nødvendige for at opretholde den støtte, vi yder til vores klienter. Vi beder derfor om en ny gennemgang af bilagsmaterialet med henblik på at anerkende disse udgifter som fradragsberettigede.

6. Indberetning til eIndkomst (2018 og 2020)

Vi har ingen bemærkninger til ændringerne i eIndkomst for 2018 og 2020, men vil gerne anmode om, at bøder og eventuelle andre sanktioner, som måtte pålægges i forbindelse med fejlagtige indberetninger, bliver nedsat eller frafaldet, da der ikke var tale om forsætlig unddragelse, men administrative fejl.

Afsluttende bemærkninger

Vi håber, at denne klage vil blive taget i betragtning, og at Skattestyrelsen vil genoverveje de punkter, vi har fremhævet. Vi står naturligvis til rådighed for yderligere dokumentation og uddybning af vores synspunkter.

Vi ser frem til at høre fra jer og vil værdsætte en tilbagemelding om næste skridt i processen.

"

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om den befordringsgodtgørelse, som selskabet har udbetalt til hovedanpartshaveren på henholdsvis 43.592 kr. i indkomståret 2018 og 71.457 kr. i indkomståret 2020, opfylder betingelserne for at kunne udbetales skattefrit, og om Skattestyrelsen kunne foretage ændringerne i indkomstregistret.

Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for omkostninger på i alt 205.118 kr. i indkomståret 2018, 200.150 kr. i indkomståret 2019 og 1.184.716 kr. i indkomståret 2020.

Retsgrundlaget

Af ligningslovens § 9, stk. 4, fremgår følgende:

"Godtgørelse, der udbetales af arbejdsgiveren for udgifter, som lønmodtageren påføres som følge af arbejdet, medregnes ved indkomstopgørelsen. Dette gælder dog ikke godtgørelse for rejseudgifter m.v. omfattet af § 9 A eller § 31, stk. 4, og befordringsudgifter omfattet af § 9 B eller § 31, stk. 5. Godtgørelsen skal dog medregnes ved indkomstopgørelsen, hvis lønmodtageren ved lønomlægning har kompenseret arbejdsgiveren m.v. for at få godtgørelsen. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om kontrol og administrationen af godtgørelsesreglerne. 3. og 4. pkt. finder tilsvarende anvendelse på godtgørelser, jf. 2. pkt., der udbetales til medlemmer af eller medhjælpere for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd og lignende."

Det fremgår af ligningslovens § 9 B, stk. 1-5:

"Følgende udgifter til befordring til og fra en arbejdsplads kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst:

a) Befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder,

b) befordring mellem arbejdspladser og

c) befordring inden for samme arbejdsplads.

Stk. 2. Når der er forløbet 60 på hinanden følgende arbejdsdage, siden den pågældende sidst har været på en arbejdsplads som nævnt i stk. 1, litra a, påbegyndes en ny 60-dages-periode.

Stk. 3. Har den skattepligtige et kørselsmønster, der indebærer befordring til så mange forskellige arbejdspladser, at det ikke er sandsynligt, at der køres mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i mere end 60 arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder, anses befordringen for erhvervsmæssig, jf. stk. 1. Told- og skatteforvaltningen kan dog give den skattepligtige skriftligt pålæg om med fremadrettet virkning i indtil 12 måneder ved kørselsregnskab at dokumentere, at der er tale om erhvervsmæssig befordring som nævnt i stk. 1.

Stk. 4. Befordringsgodtgørelse medregnes ikke ved indkomstopgørelsen, såfremt godtgørelsen ikke overstiger satser, som fastsættes af Skatterådet. Udbetaler arbejdsgiveren ikke hel eller delvis skattefri godtgørelse, kan fradrag for befordring foretages efter § 9 C. Uanset 2. pkt. kan lønmodtagere fradrage befordringsudgifter som nævnt i stk. 1, hvis de i forbindelse med kundeopsøgende aktiviteter afholder udgifter til befordring, der vedrører flere arbejdsgivere på én gang. Fradrag efter 3. pkt. er betinget af, at eventuelle befordringsgodtgørelser efter 1. pkt. medregnes ved indkomstopgørelsen.

Stk. 5. Reglerne i stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse på befordringsgodtgørelser, der udbetales til medlemmer af eller medhjælpere for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd og lignende."

Skatteministeren har i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i ligningslovens § 9, stk. 4, 4. pkt., udstedt bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000 om rejse- og befordringsgodtgørelse.

Af bekendtgørelsens § 2, stk. 1-3, fremgår følgende:

"Det er en forudsætning for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse, at arbejdsgiveren/hvervgiveren fører kontrol med antallet af kørte kilometer i lønmodtagerens egen bil eller på lønmodtagerens egen motorcykel. Erhvervsmæssige befordringsudgifter kan ikke dækkes ved udlæg efter regning. Fast månedlig eller årlig befordringsgodtgørelse er aldrig skattefri, men medregnes ved indkomstopgørelsen. Der kan udbetales forskud på skattefri befordringsgodtgørelse med àcontobeløb for hver enkelt kørsel eller med ugentlige eller månedlige àcontobeløb. Forskuddet skal være afpasset modtagerens forventede erhvervsmæssige kørsel.

Stk. 2. Bogføringsbilag vedrørende den erhvervsmæssige kørsel skal indeholde:

1) Modtagerens navn, adresse og CPR-nr..

2) Kørslens erhvervsmæssige formål.

3) Dato for kørslen.

4) Kørslens mål med eventuelle delmål.

5) Angivelse af antal kørte kilometer.

6) De anvendte satser.

7) Beregning af befordringsgodtgørelsen.

Stk. 3. Udbetales befordringsgodtgørelse med et højere beløb end Ligningsrådets satser, anses hele beløbet for personlig indkomst. Det gælder dog ikke, såfremt arbejdsgiveren/hvervgiveren ved den endelige opgørelse, jf. stk. 5, anser det beløb, der overstiger satsen, for løn i relation til A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og SP-bidrag.

(...)"

Udover de udtrykkeligt nævnte krav til bogføringsbilagene i bekendtgørelsens § 2, stk. 2, skal det på baggrund af bilagene være muligt at identificere hvilket befordringsmiddel, der er benyttet til befordringen, således at det er muligt for arbejdsgiveren at føre kontrol med de kørte kilometer, jf. Landsskatterettens kendelse af 16. december 2003, offentliggjort som SKM2004.45.LSR.

Det er en betingelse, at arbejdsgiverkontrollen senest er foretaget på udbetalingstidspunktet, idet der skal være tale om en forudgående kontrol, jf. Højesterets dom af 22. juni 2009, offentliggjort som SKM2009.430.HR. Konsekvensen af manglende effektiv kontrol er, at hele den udbetalte godtgørelse anses som skattepligtig, uanset om de øvrige betingelser er opfyldt, jf. Højesterets dom af 21. marts 2007, offentliggjort som SKM2007.247.HR.

Det er modtageren af godtgørelsen, som har bevisbyrden for, at betingelserne for skattefri udbetaling er opfyldt, jf. byretsdom af 29. oktober 2012, offentliggjort som SKM2013.136.BR.

I Vestre Landsrets dom af 12. september 2022, offentliggjort som SKM2022.493.VLR, har landsretten fastslået, at der stilles skærpede krav til dokumentationen for, at betingelserne for skattefri udbetaling af godtgørelse er opfyldt, såfremt der foreligger et interessefællesskab mellem skatteyderen og det udbetalende selskab.

Skatterådets satser for befordringsgodtgørelse var 3,54 kr. pr. km for kørsel til og med 20.000 km årligt og 1,94 kr. pr. km for kørsler herudover for indkomståret 2018 og 3,52 kr. pr. km for kørsel til og med 20.000 km årligt og 1,96 kr. pr. km for kørsler herudover for indkomståret 2020.

Det er en forudsætning for, at en hovedanpartshaver kan få udbetalt skattefrie godtgørelser, at der eksisterer et indtægtsgivende arbejdssted, jf. f.eks. Vestre Landsrets dom af 28. juni 2012, offentliggjort som SKM2012.463.VLR, hvor en hovedanpartshaver, der gav afkald på løn grundet selskabets økonomiske situation, ikke kunne anses at have indtægtsgivende arbejde for selskabet, hvorefter der skulle ske beskatning.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Af statsskattelovens § 6, stk. 2, fremgår det, at indkomsten er skattepligtig uden hensyn til, hvorledes den anvendes, altså hvad enten den benyttes til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed. Der kan således ikke foretages fradrag for privatudgifter. Udgifter, der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, har som hovedregel karakter af privatforbrug. Der kan dog gives fradrag for udgifter, som efter deres art henhører under privatforbruget, såfremt erhvervsudøvelsen påfører skatteyderen påviselige merudgifter af den pågældende karakter, eller såfremt der er påvist en konkret erhvervsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Det fremgår af bogføringslovens § 9, stk. 1.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Befordringsgodtgørelse

I indkomstårene 2018 og 2020 har hovedanpartshaveren modtaget henholdsvis 43.592 kr. og 71.457 kr. i skattefri befordringsgodtgørelse fra selskabet. Selskabet har fremlagt kørselsregnskab for indkomståret 2018. Der er ikke fremlagt kørselsregnskab eller lignende for 2020.

Hovedanpartshaveren kan ikke anses som lønmodtager i selskabet, idet han ikke har haft indtægtsgivende arbejde i selskabet i de omhandlende indkomstår, jf. ligningslovens § 9, stk. 4. Der kan derfor allerede af den grund ikke udbetales skattefri befordringsgodtgørelse til hovedaktionæren. Der henvises til SKM2012.463.VLR.

Hertil kommer, at det fremlagte kørselsregnskab for 2018 ikke er fyldestgørende, idet det ikke indeholder oplysninger om kørslens erhvervsmæssige formål og kørslens mål med eventuelle delmål. Derudover mangler den anvendte beregningssats, og hvilken bil der er kørt i. Endelig er der udbetalt skattefri befordringsgodtgørelse for en periode før selskabets stiftelse.

På baggrund heraf finder Landsskatteretten desuden, at der ikke er ført tilstrækkelig kontrol med udbetalingerne, hvorfor udbetalingerne også af den grund ikke kunne foretages skattefrit.

Selskabet har pligt til at indberette oplysninger om indkomster, fradrag og ansættelsesforhold, jf. indkomstregisterlovens § 2.

Har selskabet forsøgt indberetning, og har Skattestyrelsen meddelt selskabet, at indberetningen ønskes genindberettet som følge af fejl eller lignende, kan Skattestyrelsen pålægge selskabet at genindberette inden en frist fastsat af Skattestyrelsen, jf. indkomstregisterlovens § 4, stk. 3.

Det fremgår af indkomstregisterlovens § 7, stk. 3, jf. § 7, stk. 1, at Skattestyrelsen har terminaladgang til indkomstregisteret med henblik på drift og administration af indkomstregisteret.

Skatteforvaltningen er som dataansvarlig for indkomstregistret altid forpligtet til at berigtige eller slette oplysninger, der er urigtige eller vildledende i indkomstregisteret, jf. databeskyttelsesforordningens art. 5, stk. 1, litra d.

Hvis Skattestyrelsen ved kontrol hos et selskab konstaterer, at de indberettede oplysninger ikke er korrekte, eller at der er oplysninger, som ikke er indberettet til indkomstregistret, og selskabet ikke selv indberetter oplysningerne eller foretager rettelserne, har Skattestyrelsen pligt til at meddele disse oplysninger eller ændringer til indkomstregistret. Formålet hermed er at sikre, at oplysningerne altid er opdaterede, jf. indkomstregisterlovens § 4, stk. 5.

På baggrund af ovenstående finder retten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har ændret selskabets indberetning til eIndkomst vedrørende udbetalt befordringsgodtgørelse på 43.592 kr. i indkomståret 2018 og 71.457 kr. i indkomståret 2020 og har anset godtgørelsen for skattepligtig for modtageren.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Udgifter

Udgifter til Lommepenge

Det fremgår af selskabets bogføring, at selskabet på konto 4366 og 4369 har bogført udgifter til lommepenge og arbejdsdusør på henholdsvis 154.331 kr., 200.150 kr. og 208.001 kr. i indkomstårene 2018-2020. Hovedanpartshaveren har oplyst, at der udbetales lommepenge til unge, der ikke har en bankkonto, eller hvor forældrene ikke må få adgang hertil. Lommepengene skal dække udgifter til tøj, hygiejne, mad, personlig pleje m.v.

Selskabet har ved sagens behandling i Skatteankestyrelsen fremlagt 6 kontrakter vedrørende en række af de anbragte unge. Det fremgår af kontrakterne, at der er aftalt et fast månedligt plejevederlag til dækning af forskellige behov m.v.

Af kontrakterne vedrørende [person2] og [person3] fremgår det, at selskabet modtog betaling, som blandt andet indeholdt lommepenge og tøjpenge, med udgangspunkt i Kommunernes Landsforenings takster.

Der er beløbsmæssige uoverensstemmelser mellem de bogførte indtægter vedrørende [person2] og [person3] og de indtægter, der fremgår af de fremlagte kontrakter, og der er ikke fremlagt kontrakter for hele den anbragte periode. Det er således på det foreliggende grundlag ikke muligt at konstatere, om selskabet har indtægtsført de beløb, som selskabet har modtaget til dækning af lomme- og tøjpenge.

Selskabet har ikke dokumenteret eller i øvrigt godtgjort, at de kontante hævninger, som selskabet påstår er lomme- og tøjpenge, er udleveret til [person2] og [person3].

Retten finder på baggrund heraf, at der ikke kan godkendes fradrag for lommepenge i 2018 samt lomme- og tøjpenge i 2019 og 2020 vedrørende [person2] og [person3].

Af kontrakterne for de øvrige unge fremgår ikke, at selskabet har modtaget betaling til dækning af lomme- og tøjpenge, eller at selskabet skulle være forpligtet til at afholde udgifter hertil. Retten finder derfor, at der ikke kan godkendes yderligere fradrag for udgifter til lomme- og tøjpenge i henhold til de fremlagte kontrakter. Selskabet har ikke dokumenteret eller i øvrigt godtgjort, at de kontante hævninger, som selskabet påstår er lomme- og tøjpenge, er udleveret til de unge.

Retten bemærker desuden, at der ikke er tale om systematiske kontante hævninger, og at der er stor forskel på, hvad der hæves kontant til påståede lommepenge.

Retten finder, at selskabet ikke har godtgjort, at de hævede beløb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst, men er tilgået hovedanpartshaveren i kraft af hans bestemmende indflydelse i selskabet.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Udgifter afholdt før selskabets stiftelse

Selskabet har i regnskabet for indkomståret 2018 fratrukket 50.807 kr. i driftsomkostninger før selskabets stiftelse.

Driftsomkostningerne er bogført på konti 4313 - småanskaffelser, 4320 - Div. Hygiejne art., 4365 - Beklædning, 4384 - Hotel, 4385 - Aktiviteter, 4387 - Fornøjelser, 4388 - Læge, medicin, tandlæge, 4391 - Blomster og udsmykning og 4575 - EDB-omkostninger.

Landsskatteretten finder af de af Skattestyrelsen anførte grunde, at selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at udgifterne afholdt før selskabets stiftelse, er fradragsberettigede udgifter, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Vedrørende udgifterne til tæpper, iphones og reparation af pc finder retten, at selskabet ikke har dokumenteret eller tilstrækkelig sandsynliggjort, at udgifterne har en klar erhvervsmæssig begrundelse. Retten har lagt vægt på, at selskabet ikke havde indgået kontrakt om leje af lejemål, da tæpperne blev købt, at selskabet ikke ejede en pc, at selskabet først købte taletid fra den 17. maj 2018, samt at det fremgår af selskabets omsætning, at første bogførte omsætning vedrørte marts måned 2018. Dertil kommer, at en stor del af udgifterne har vedrørt bespisning på cafe, længe før selskabets drift.

Retten finder, at selskabet ikke har godtgjort, at udgifterne er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst, og retten finder ud fra udgifternes art og karakter, at udgifterne er afholdt i hovedanpartshaverens personlige interesse i kraft af hans bestemmende indflydelse.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Udokumenterede udgifter

Selskabet har i indkomståret 2020 afholdt en række udgifter. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifterne oplistet i bilag 6 på i alt 643.329 kr. Klageren har fremlagt enkelte fakturaer samt oplysninger omkring enkelte konti.

Selskabet har ikke fremlagt yderligere bilag ved sagens behandling i Skatteankestyrelsen.

Landsskatteretten finder af de af Skattestyrelsen anførte grunde, at selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at udgifterne oplistet i bilag 6 har en konkret erhvervsmæssig begrundelse og er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i selskabet, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Retten har herved lagt vægt på, at flere af udgifterne har vedrørt udgifter stilet til selskabets medarbejdere eller personer uden tilknytning til selskabet, at flere af kvitteringerne er utydelige, og at der fortsat mangler fakturaer for langt størstedelen af udgifterne.

Retten finder, at selskabet ikke har godtgjort, at udokumenterede udgifter er afholdt i selskabets interesse, men er afholdt i hovedanpartshaverens personlige interesse i kraft af hans bestemmende indflydelse.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Udgifter vedr. bortkomne bilag

Det fremgår af selskabets bogføring, at selskabet på konto 4400 har bogført udgifter til stjålne småbilag på 282.401 kr. Hovedanpartshaveren har oplyst, at indbruddet ikke blev anmeldt til forsikringen, da dette ville medføre en prisstigning i forsikringsudgiften, der ikke kunne modsvares i den erstatning, der kunne opnås. Der var alene tale om en række småbilag i en kuvert.

Selskabet har ikke fremlagt yderligere oplysninger ved sagens behandling i Skatteankestyrelsen.

Landsskatteretten finder af de af Skattestyrelsen anførte grunde, at selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at posteringerne på konto 4400 "mgl Bilag gr tyveri" er fradragsberettigede udgifter, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Retten har herved lagt vægt på, at der er tale om udgifter på alt fra 2 kr. til 14.011 kr. med posteringstekster af privat karakter, herunder "Tyrkiet", "Hævet" og "[virksomhed30]". Der er desuden lagt vægt på, at det ikke fremgår direkte af politianmeldelsen, at bilagene er bortkommet ved tyveri.

Retten finder, at selskabet ikke har godtgjort, at udgifterne vedrørende bortkomne bilag er afholdt i selskabets interesse, men er afholdt i hovedanpartshaverens personlige interesse i kraft af hans bestemmende indflydelse.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Udgifter til småanskaffelser

Det fremgår af selskabets bogføring, at selskabet på konto 4313 blandt andet har bogført udgifter til hårde hvidevarer og elektronik på 45.787 kr. i indkomståret 2020. Hovedanpartshaveren har oplyst, at de hårde hvidevarer har været til et af bostederne, samt at udgifter til elektronik har været til selskabets ansatte.

Landsskatteretten finder af de af Skattestyrelsen anførte grunde, at selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at posteringerne på konto 4313 "Småanskaffelser" er fradragsberettigede udgifter, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der er lagt vægt på, at kvitteringerne fra [virksomhed31] er udstedt til hovedanpartshaveren, hvorved selskabet derfor ikke anses for at være rette omkostningsbærer. Det er desuden ikke dokumenteret, hvilke beboere og/eller medarbejdere der har modtaget hårde hvidevarer samt elektronik.

Retten finder, at selskabet ikke har godtgjort, at udgifterne til småanskaffelser er afholdt i selskabets interesse, men er afholdt i hovedanpartshaverens personlige interesse i kraft af hans bestemmende indflydelse.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Udgifter til hotelophold

Det fremgår af selskabets bogføring, at selskabet på konto 4380 blandt andet har bogført udgifter til hotelophold på 5.198 kr. i indkomståret 2020. Hovedanpartshaveren har oplyst, at hotelopholdene benyttes til sagsbehandlere i forbindelse med beboernes familiesamvær.

Det fremgår af hotelbilaget vedrørende ophold på [virksomhed20], at hoteludgiften har vedrørt ét ophold i perioden fra den 6. - 7. januar 2020. Det fremgår af fakturaen, at opholdet er bestilt til hovedanpartshaveren og har vedrørt 2 personer.

Det fremgår af hotelbilagene vedrørende opholdene på [virksomhed19] og [virksomhed22], at de vedrører to ophold i perioderne fra henholdsvis den 31. december 2019 til den 1. januar 2020 og 14. - 15. februar 2020. Det fremgår af bekræftelsesmailene fra [...com], at opholdene er bestilt af hovedanpartshaveren og har vedrørt 2 personer.

Selskabet har ikke fremlagt yderligere oplysninger eller bilag, herunder dokumentation for hvilken beboer der har været på samvær eller lignende, der kan understøtte hovedanpartshaverens oplysninger om formålet med hotelopholdene.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at selskabet ikke har dokumenteret, at udgifterne på 5.198 kr. har en konkret erhvervsmæssig begrundelse, hvorfor udgifterne ikke er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der er desuden lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation for hvilke konkrete personer, der har benyttet sig af opholdene.

Retten finder, at selskabet ikke har godtgjort, at udgifterne til hotelophold er afholdt i selskabets interesse, men er afholdt i hovedanpartshaverens personlige interesse i kraft af hans bestemmende indflydelse.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Formalitet

Ordinær ansættelsesfrist

Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 1. maj 2024, og den påklagede afgørelse er sendt den 4. juli 2024. For indkomståret 2020 er de ordinære ansættelsesfrister, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, hvorefter Skattestyrelsen for indkomståret 2020 skulle sende varsel senest den 1. maj 2024 og afgørelse senest den 1. august 2024, overholdt.

Kontrollerede transaktioner

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, at fristerne i stk. 1 først udløber i det sjette år efter indkomstårets udløb, hvis der er tale om kontrollerede transaktioner.

Bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, gælder for skattepligtige, der er omfattet af dagældende skattekontrollovs § 3 B, jf. ligningslovens § 2, stk. 1, i de tilfælde, hvor skatteansættelsen angår en kontrolleret transaktion. Omfattet er blandt andet skattepligtige, der udøver en bestemmende indflydelse over juridiske personer. Ved bestemmende indflydelse forstås blandt andet direkte eller indirekte ejerskab af mere end 50 procent af anpartskapitalen. Da [person1] (hovedanpartshaveren) var eneejer af selskabet, anses han i henhold til ligningslovens § 2, stk. 1, for at have haft bestemmende indflydelse i selskabet.

Til kontrollerede transaktioner henregnes alle transaktioner mellem parterne. Selskabets afholdelse af hovedanpartshaverens private udgifter anses for kontrollerede transaktioner.

Der er herved tale om kontrollerede transaktioner mellem hovedanpartshaveren og selskabet, hvorfor forholdene er omfattet af den forlængede ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

Skattestyrelsen har ændret selskabets skatteansættelse for indkomstårene 2018 og 2019. Varslings- og ansættelsesfristen for 2018 udløb henholdsvis den 1. maj og 1. august 2024. Disse frister er overholdt, da forslag til afgørelse er sendt den 1. maj 2024 og den påklagede afgørelse er sendt den 4. juli 2024.

Frist for indberetning til eIndkomst

Det fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit A.B.1.3.10, at pligten til at indberette, herunder at foretage genindberetning efter påbud fra Skatteforvaltningen, ikke er omfattet af fristreglerne i skatteforvaltningslovens fristregler, og forholdet er heller ikke omfattet af forældelsesloven. Der er ikke en frist for, hvor langt tilbage i tid, der kan foretages ændring af indberetninger til indkomstregistret.

Skattestyrelsen har således været berettiget til at foretage ændringer i indkomstregisteret.