Kendelse af 06-01-2025 - indlagt i TaxCons database den 04-02-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Ændring af købsmoms | 4.739 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Klageren ejer enkeltmandsvirksomheden ”[virksomhed1]” CVR-nr. [...1] og branchekode 552000 ”Ferieboliger og andre indlogeringsfaciliteter til kortvarige ophold”. Ifølge sagens oplysninger vedrører virksomheden udlejning af ejendommene [adresse1] og [adresse2], [by1].
Klageren har efter egen opfattelse drevet erhvervsmæssig udlejningsvirksomhed og selvangivet følgende resultat af virksomheden for indkomståret 2019:
Resultat af udlejning | ||
[adresse1] | 7.917 kr. | |
[adresse2] | -7.786 kr. |
Udlejning af [adresse2]
Ejendommen
[adresse2], [by1] er et fritliggende enfamilieshus med et samlet boligareal på 232 m2. Ejendommen indeholder syv værelser, to toiletter/et badeværelse og et køkken.
Klageren bor med sin familie på adressen [adresse3] i [by2]. Det fremgår af sagens oplysninger, at familien boede på ejendommen [adresse2] frem til november 2007, hvor ejendommen forinden i sommeren 2007 blev sat til salg. Det er oplyst, at ejendommen har været til salg i hele perioden frem til 2021, hvor det lykkedes at sælge ejendommen.
Klageren har fremlagt forbrugsopgørelser fra ejendommen [adresse3] i [by2], og oplyst, at deres liv er i [by2], og at de ikke har opholdt sig på ejendommen i 2019. Ejendommen har ikke stået til rådighed for privat benyttelse af familien siden 2016, idet potentielle lejere til enhver tid og med meget kort varsel har kunne booke et værelse via blandt andet [...].
Klageren har overfor Skattestyrelsen ved e-mail af 14. august 2021 oplyst, at familien i 14 år har forsøgt at sælge ejendommen og udbudt den ved flere forskellige mæglere. De første 10 år, var det muligt at holde ”skindet på næsen” ved at have afdragsfrihed og udleje ejendommen ved sommerudlejning og samtidig holde sig inden for den maksimale grænse på 50.000 kr. Det fremgår endvidere, at der kom et stort antal bookinger, da de tilmeldte ejendommen til udlejning via [...], hvorefter de i 2018 kontaktede en revisor og startede en enkeltmandsvirksomhed.
Der fremgår følgende af virksomhedens årsregnskab for 2019 vedrørende [adresse2]:
Lejeindtægter | 163.886 | |
Ejendomsskatter | 19.798 | |
Annoncer og dekoration | 800 | |
Arbejdstøj | 416 | |
Kontorartikler m.v. | 219 | |
Kørselsgodtgørelse 8.283 km | 29.490 | |
Regnskabsassistance | 4.750 | |
Renholdelse | 20.207 | |
Repræsentation 25 % andel | 556 | |
Småanskaffelser | 9.285 | |
Telefon og internet | 7.225 | |
Varme, el, vand og renovation | 50.344 | |
Vedligeholdelse | 28.582 | 171.672 |
Resultat før renter | -7.786 |
Klageren har angivet salgs- og købsmoms for i alt 39.980 kr. og 24.953 kr. for 2019 fordelt således:
1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | |
Salgsmoms | 5.750 | 7.916 | 16.464 | 9.850 |
Købsmoms | 9.476 | 815 | 6.762 | 7.900 |
Vedligeholdelse
Der fremgår følgende af konto 5080 vedrørende ”Reparation og vedligeholdelse”:
Dato | Bilag | Beskrivelse | Moms | Beløb | Saldo |
16-05-2019 | 65 | Møbelsko | 125 | 21,60 | 21,60 |
03-06-2019 | 151 | [virksomhed2] | 125 | 981,10 | 1.002,70 |
16-06-2019 | 66 | Filtsko til møbler | 125 | 39,20 | 1.041,90 |
06-08-2019 | 115 | [virksomhed3] | 125 | 795,00 | 13.036,90 |
08-08-2019 | 154 | [virksomhed3] | 125 | 795,00 | 13.831,90 |
12-08-2019 | 106 | Tæppe | 125 | 750,00 | 14.581,90 |
19-08-2019 | 104 | Tæppe | 125 | 3.200,00 | 17.781,90 |
20-08-2019 | 105 | Lys | 125 | 199,96 | 17.981,86 |
21-09-2019 | 116 | [virksomhed4] | 125 | 3.027,88 | 21.009,74 |
06-11-2019 | 143 | [virksomhed5] | 125 | 2.345,12 | 23.354,86 |
16-12-2018 | 182 | VVS | 125 | 795,00 | 24.149,86 |
31-12-2019 | 161 | Lyspærer | 125 | 32,00 | 24.181,86 |
Det fremgår af faktura af 6. august 2019 fra [virksomhed3], at der er udført arbejde på adressen [adresse2] med angivelse af, at der ikke var varmt vand.
Det fremgår af faktura fra [virksomhed4] af 21. september 2019, at der på adressen [adresse4] er foretaget reparation af køkkenbatteri.
Det fremgår af faktura fra [virksomhed5] af 6. november 2019, at der er foretaget udskiftning af radiatortermostat- og ventil samt en luftskrue. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført.
Der fremgår følgende på konto 7460 vedrørende ”Diverse inkl. moms”
Dato | Bilag | Beskrivelse | Moms | Beløb | Saldo |
09-04-2019 | 36 | Energomærke | 125 | 4.400,00 | 4.400,00 |
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren ikke kan anses for at drive erhvervsmæssig udlejningsvirksomhed fra adressen [adresse2], og ændret klagerens resultat ved udlejning blandt andet vedrørende yderligere moms til betaling på 6.517 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
” 5. Moms
(...)
5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Du er kvartalsafregnet vedrørende momsen for 2019. Fristen for ændringer af afgiftstilsvaret for 1. og 2. kvartal er udløbet henholdsvis 1. juni og 1. september 2022, hvorfor nedenstående ændringer kun vedrører 3. og 4. kvartal 2019. Vores frist for varsel af ændring af afgiftstilsvaret fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.
Salgsmoms:
Det fremgår af punkt 2.4, at salgsmomsen er beregnet til 41.758 kr. Da indtægterne ifølge transaktionshistorikken fra [...] for 1. og 2. kvartal svarer til det, som fremgår af konto 1000 på kontokort for [virksomhed1] betyder det, at differencen på indtægter og dermed momsen vedrører 3. og 4. kvartal for 2019.
Sagsmoms er opgjort til (se punkt 2.4) | 41.758 kr. |
Angivet salgsmoms | -39.980 kr. |
Yderligere salgsmoms | 1.778 kr. |
Yderligere salgsmoms fordeles ligeligt imellem 3. og 4. kvartal. Det vil sige 889 kr. pr. kvartal.
Købsmoms:
Vedligeholdelsesudgifter
Der kan ikke godkendes fradrag for købsmoms vedrørende vedligeholdelsesudgifter, som vedrører en delvis udlejning af en helårsbolig, som ejeren selv benytter til beboelse/har rådighed over. Der henvises til momslovens § 42, stk. 1 nr. 2 og momslovens § 39, stk. 2.
Der kan således ikke afløftes moms af følgende bilag for 3. og 4. kvartal:
Bilag 156 (01-08-2019): ”Kvik – udstillingsbad” | 2.800,00 kr. |
Bilag 115 (06-08-2019): [virksomhed3] | +198,75 kr. |
Bilag 154 (08-08-2019): [virksomhed3] | +198,75 kr. |
Bilag 116 (21-09-2019): [virksomhed4] | +756,97 kr. |
Bilag 143 (06-11-2019): [virksomhed5] | +586,28 kr. |
Bilag 182 (16-12-2019): VVS | +198,75 kr. |
4.739,50 kr. |
Fordelingen på 3. og 4. kvartal: 3 kvartal udgør 3.954 kr. og 4. kvartal udgør 785 kr.
Skattestyrelsens forslag:
Skattestyrelsen foreslår derfor at forhøje din salgsmoms med 1.778 kr. kr., og nedsætte din købsmoms med 4.739 kr., hvorved dit samlede momstilsvar forhøjes med i alt 6.517 kr., jævnfør momsloven § 56 og § 57.
Vi opkræver det skyldige momsbeløb efter opkrævningslovens § 5.
Skattestyrelsens afgørelse
Der ses ikke at være kommet med indvendinger mod dette punkt, hvorfor Skattestyrelsens fastholder ændringen.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at ejendommen [adresse2] anvendes til 100 % erhvervsmæssig udlejning, og at klageren derfor er berettiget til fradrag for udgifter til vedligeholdelse og dertilhørende købsmoms.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
”På vegne af [person1] skal jeg hermed påklage Skattestyrelsens afgørelse af 15/2 2023 for så vidt angår Skattestyrelsens manglende anerkendelse af ejendommen ”[virksomhed1]” (beliggende [adresse2], [by1]) som værende anvendt 100 % til erhvervsmæssig udlejning – primært til momsregistreret kortidsudlejning.
I Skattestyrelsens afgørelse af 15/2 2023, side 9 af 20, påklages derfor manglende fradrag for renholdelse for kr. 7.312, vedligeholdelse for kr. 24.339 og forholdsmæssig fordeling af ejendomsskat, småanskaffelser, varme m.m. og rest vedligeholdelse på kr. 33.697.
(...)
Som konsekvens af, at Skattestyrelsen ikke anerkender ”[virksomhed1]” med CVR-nr. [...1] som værende 100 % erhvervsmæssig, har dette medført effekt på købsmoms jf. Skattestyrelsens afgørelse kapitel 5, side 17 nederst og side 18. Dette punkt påklages derfor.”
Landsskatteretten skal vurdere om Skattestyrelsen med rette har nægtet klageren fradrag for købsmoms på 4.739 kr., da Skattestyrelsen har vurderet, at klagerens udlejningsvirksomhed ikke er erhvervsmæssig, hvorfor klageren ikke var berettiget til fradrag for udgifter til vedligeholdelse på ejendommen efter ligningslovens § 15 Q, stk. 3, jf. ligningslovens § 15 J, stk. 1 og 2.
Landsskatteretten har ved afgørelse af [dato] stadfæstet Skattestyrelsens vurdering vedrørende fradrag for vedligeholdelsesudgifter.
Retsgrundlaget
Efter momslovens § 3, stk. 1, er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, afgiftspligtige personer.
Efter momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.
Det fremgår af momslovens § 13, stk. 8, at udlejning og bortforpagtning af fast ejendom, herunder levering af gas, vand, elektricitet og varme som led i udlejningen eller bortforpagtningen, er fritaget for afgift. Fritagelsen omfatter dog ikke udlejning af værelser i hoteller og lign., udlejning af værelser i virksomheder, der udlejer for kortere tidsrum end 1 måned, udlejning af camping-, parkerings- og reklameplads, samt udlejning af opbevaringsbokse.
Efter momslovens § 42, stk. 1, nr. 2, kan virksomheder ikke fradrage afgift af indkøb m.v., der vedrører anskaffelse og drift af bolig for virksomhedens indehaver eller personale.
Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 1, at har en virksomhed ikke afgivet en både korrekt og rettidig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer et beløb, der efter § 4, stk. 1, er skønsmæssigt fastsat, ikke til det korrekte beløb, således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i negativt tilsvar eller godtgørelse, skal virksomheden betale det skyldige beløb.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Da klageren løbende foretager korttidsudlejning fra sin ejendom via platforme som [...], findes klageren herved at være momspligtig af de modtagne vederlag jf. momslovens § 13, stk. 8, 2. pkt. jf. § 4, stk. 1, jf. § 3, stk. 1.
Som konsekvens af, at Landsskatteretten den [dato] har stadfæstet Skattestyrelsens vurdering i forhold til fradrag for udgifter til vedligeholdelse, finder Landsskatteretten i overensstemmelse med Skattestyrelsens vurdering heller ikke, at der kan opnås fradrag for den betalte købsmoms for udgifter til vedligeholdelse på 4.739 kr. jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 2.
Det bemærkes, at der alene er gjort indsigelse i forhold til Skattestyrelsens ændring vedrørende købsmoms.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.