Kendelse af 24-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 28-05-2025
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klagerens udenlandske forsikringsordning hos [virksomhed1] (Portugal) skal behandles efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A og at udbetaling fra ordningen skal medregnes ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
Klageren er ifølge folkeregisteret portugisisk statsborger og er indrejst til Danmark fra Storbritannien den 3. marts 2022. Ud fra Skattestyrelsens oplysninger er klagerens skattepligtig til Danmark indtrådt den 1. marts 2022.
Skattestyrelsen har den 28. maj 2023 modtaget blanket "49.020 - Erklæring L" fra klageren og klagerens ægtefælle med oplysninger om ægteparrets pensions- og forsikringsordninger i udlandet. Der er udfyldt tre blanketter for klageren med forskellige ordninger, herunder bl.a. en forsikringsordning hos [virksomhed1], Portugal.
[virksomhed1] ([...], S.A.) er ifølge sin hjemmeside markedsleder inden for forsikringer i Portugal.
Der er fremlagt forsikringscertifikat af 17. januar 2022 fra [virksomhed1] til klageren vedrørende policenummer [...] og certifikatnummer [...]. Forsikringscertifikatet er tilknyttet certifikatnummer [...] tilhørende klagerens ægtefælle. Det fremgår af forsikringscertifikatet, at forsikringen er oprettet den 21. november 2007 og fornyes efter 25 år. Den portugisiske bank [finans1], [...], er angivet som forsikringsindehaveren, mens klageren er angivet som den forsikrede. Der er tale om en kapitalforsikring, som dækker klagerens udestående med banken ved klagerens død eller varig invaliditet for enhver profession eller betalt aktivitet (herefter invaliditet/erhvervsevnetab). Et eventuelt resterende beløb vil herefter blive udbetalt til klagerens arvinger i tilfælde af klagerens død, mens det vil blive udbetalt til klageren i tilfælde af klagerens invaliditet/erhvervsevnetab. Forsikringscertifikatet vedrører betalingsperioden 1. januar - 31. december 2022, hvortil der fremgår en månedlig betaling på 65,67€. Ifølge forsikringscertifikatet udgør den forsikrede kapital 85.580,36€ pr. 1. januar 2022.
Der er videre fremlagt udskrift fra [finans1] af 3. maj 2024 adresseret til klageren. Heraf fremgår et 25-årigt realkreditlån af 21. november 2007 på 180.000€. Ifølge udskriftets side 2 udgør gældssaldoen pr. 1. april 2024 69.667,53€, hvoraf der den 22. april 2024 er fratrukket samlet 816,01€, heraf renter med 271,41€. Saldoen udgør herefter 69.122,93€. På udskriftets side 3 er der for den efterfølgende periode anført en afdragsplan, hvor der den 21. maj 2024 skal afdrages i alt 816,01€, heraf renter med 269,29€.
Derudover er der fremlagt betalingskvittering fra [finans1]' betalingsservice [...] for klagerens ægtefælle, hvoraf der fremgår en betaling til [virksomhed1] med 66,01€ den 22. januar 2025, ligesom der er fremlagt betalingsbevægelse for perioden 22. februar 2023 til 22. januar 2025 med månedlige betalinger for årene 2023-2025 med henholdsvis 63,71€, 64,41€ og 66,01€.
Af en artikel af 8. januar 2025 fra Lead Kashs (Intermediação de Crédito, Lda.), som har [finans1] som partner, fremgår:
"Life insurance is mandatory when securing your mortgage
If you're buying a house with the help of a home loan, you will need to take out life insurance, which, like the property insurance, is mandatory in order to secure the mortgage you need.
Although this life insurance has specific characteristics due to its purpose, if you think it's just another cost you'll have to bear, you couldn't be more wrong. It's true that it's another expense for you, but at the same time, it ensures that in the event of a fatality, the loan will be paid off in full. In other words, it's a safety net for both you and your family.
[...]
This life insurance has specific conditions different from a standard life insurance policy
Indeed, because it's associated with a mortgage, life insurance has:
· An initial coverage amount equal to the loan value.
· The insured amount
- decreases annually based on the outstanding debt.
- guarantees the full repayment of the loan in case of fatality.
· The term of the insurance matches the loan term.
· The beneficiary of the insurance is the financial institution that granted the loan (not your heirs as with a traditional life insurance policy).
[...]
The life insurance premium depends on the loan amount, term, and your age
In part B of your FINE (European Information Document), in the section referring to the repayment of your loan, you'll find the amount of premiums for mandatory insurance if you purchase it through the financial institution granting your loan. And although the total amount is the sum of both insurance premiums, most of it refers to life insurance.
When reviewing the table, you can see that the premium amount changes every year. This is because the premium depends on the insured amount (i.e., the loan value) and your age.
Since the insured amount is the outstanding loan balance, which decreases every year, you would expect the premium to decrease annually as well. But as you can see in the repayment table, this doesn't happen. The reason is simple: your age increases.
Indeed, insurance companies consider that with age, the likelihood of a fatality increases, so there's a higher probability that they will have to pay off the mortgage debt to the bank. And of course, the higher the risk, the higher the premium insurance companies charge.
[...]"
Sammen med klagen har klagerens repræsentant den 23. september og 14. oktober 2024 fremlagt en udfyldt blanket "07.087 - Afgørelse efter pensionsbeskatningslovens § 48 om skattefri udbetaling", underskrevet af henholdsvis klageren og klagerens repræsentant, [person1] skattejurist, cand.jur., fra [virksomhed2].
Det fremgår af Skattestyrelsens foreskrevet oplysninger på blanketten, at den bl.a. skal udfyldes, hvis man har indbetalt til en pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, og man ikke har haft fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne, mens man har boet i udlandet. Blanketten skal udfyldes for hver forsikrings-/pensionsordning, som der ønskes at få en afgørelse for.
Klagerens repræsentant har udfyldt blanketten for klagerens forsikringsordning ved [virksomhed1] med oplysninger om, hvilket land indbetalingerne til ordningen er foretaget i, år og beløb på følgende måde:
"[...]
The pension holder has not entitled to tax relief or exemption for contribution in the following years:
Liable to tax in (country) Year Amount
Portugal 2007-2028 50 % af 19,320€ / 72.062,64
[...]"
Klagerens repræsentant har hertil fremlagt en udfyldt indkomstformular, model 3, fra den portugisiske myndighed, Ministério das Finanças e da Administração Pública, for klageren for indkomstår 2022, hvorpå klageren som det eneste har angivet ejendomsindkomst i kategori F med følgende oplysninger:
"Ejendomsindkomst
IDENTIFIKATION AF BETALENDE EMNE(ER)
[...]
Bygningsidentifikation Lejeindtægt Afholdte og betalte udgifter
Sogn Type Artikel Bruttoværdi Natur Kommuneskat fast ejendom Andet
4001 131701 U 4323 4.519,80 1 349,09 143,95
[...]"
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klagerens udenlandske forsikringsordning hos [virksomhed1] skal behandles efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A og at udbetaling fra ordningen skal medregnes ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"[...]
Det er Skattestyrelsens vurdering, i den konkrete sag, at der er tale om en livsforsikring i henhold til pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 1, som alene kan komme til udbetaling i tilfælde af den forsikredes død, invaliditet eller livstruende sygdom inden forsikringens aftalte udløbstidspunkt (80 år). Ordningen skal dermed beskattes i henhold til reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A.
[...]
Du har oplyst os, at der er tale om en obligatorisk livsforsikring til afdækning af realkreditlån.
Du har indsendt en kopi af policen fra [virksomhed1], hvorpå det fremgår at ordningen er oprettet den 21. november 2007, med dig som forsikret. Forsikringen udbetales i tilfælde af din død før udgangen af det kalenderår hvor du fylder 80. Kapitalforsikringen udbetales til [finans1] til dækning af gæld, og et eventuelt overskydende beløb vil blive udbetalt til dine arvinger.
[...]
I henhold til pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, medregnes udbetalingerne fra din ordning til den skattepligtige indkomst, forudsat der tidligere er opnået enten hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for de indbetalte præmier, uanset om denne ret er blevet opnået i Danmark eller i udlandet.
Der foreligger en formodning for, at der har været enten fradrags- eller bortseelsesret for alle indbetalingerne til ordningen. Det er således op til indehaveren af ordningen at dokumentere eller sandsynliggøre, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne, eksempelvis ved at sende os fremsendelse af blanket 07.087 fra skat.dk/blanketter.
Hvis du ophæver ordningen, beder vi dig sende dokumentation for dette.
[...]"
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 30. september 2024 udtalt følgende til klagen:
"[...]
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
Lovhjemlen for beskatningen af udbetalinger fra både livsforsikringer iht. Pensionsbeskatningslovens (PBL) § 53 A, stk. 1, nr. 1 og syge- og ulykkesforsikringer iht. PBL § 53 A, stk. 1, nr. 5, findes i PBL § 53 A, stk. 5.
Det er vores vurdering, at den med klagen indsendte blanket 07.087 ikke er tilstrækkelig dokumentation for, at borgeren ikke har haft fradrags- eller bortseelsesret, da denne ikke er underskrevet af en skattekyndig person, men af borgeren selv.
[...]"
Skattestyrelsen har den 21. november 2024 udtalt følgende til de nye oplysninger i sagen:
"Skattestyrelsen har fra jer modtaget nyt materiale til sagen.
Det indsendte materiale har ikke betydning for Skattestyrelsens afgørelse.
De indsendte blanketter er alle underskrevet af en dansk revisor. Der fremgår af blanketten følgende:
Hvis du ikke kan få attestation fra den kompetente myndighed, kan du i stedet få blanketten attesteret af en skattekyndig person. En skattekyndig person er en advokat, en statsautoriseret eller registreret revisor, et medlem af Foreningen [forening1] eller en person, herunder en person i udlandet, der er kan ligestilles hermed, idet den pågældende skal dokumentere personlig uddannelse og praktisk erfaring i behandlingen i det pågældende land.
Der er med det indsendte ikke dokumenteret, at den danske revisor har personlig uddannelse eller praktisk erfaring i den skattemæssige behandling i de pågældende lande.
Det er ej heller dokumenteret at revisoren har søgt rådgivning hos skattekyndige personer i de pågældende
lande."
Skattestyrelsen har den 14. januar 2025 udtalt følgende til de nye oplysninger i sagen:
"[...]
Det indsendte materiale har ikke betydning for Skattestyrelsens afgørelse.
Det er Skattestyrelsens vurdering at de indsendte årsopgørelser for indkomståret 2022 ikke er dokumentation for at skatteyder ikke har haft ret til at få fradrag for præmierne til forsikringerne for årene før indrejse til Danmark, som var i 2022."
Skattestyrelsen har den 19. marts 2025 udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling i sagen:
"[...]
Skatteankestyrelsen foreslår, at den påklagede afgørelse truffet af Skattestyrelsen stadfæstes.
Vi kan tiltræde forslaget med følgende bemærkninger:
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at udbetalinger fra [person2] forsikringsordning hos [virksomhed1] i Portugal er skattepligtige i medfør af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, idet vi ikke har anset det for dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort, at der ikke har været bortseelsesret for indbetalingerne til forsikringen.
Skatteankestyrelsen finder det efter sin gennemgang af sagen heller ikke godtgjort, at klageren ikke har haft mulighed for at få helt eller delvist fradrag for indbetalingerne i Danmark eller i Portugal.
Der er herved henset til, at den af klageren fremlagte dokumentation for månedlige betalinger af forsikringspræmien i 2023 - 25 og udfyldte indkomstformular fra den portugisiske finansmyndighed uden angivelse af fradrag for forsikringspræmie for indkomståret 2022 ikke kan anses for tilstrækkeligt til at afkræfte formodningen for, at der har været fradragsret for alle indbetalinger til ordningen, der er oprettet i 2007.
Således er der ikke fremlagt dokumentation for, at der efter portugisisk skattelovgivning ikke kan opnås fradrag for indbetalinger til den pågældende ordning.
Der henvises herved til forarbejderne til pensionsbeskatningslovens § 53 A og til SKM 2023.50.SR og SKM 2021.318.SR.
Vi er enige i Skatteankestyrelsens forslag og i, at det herefter ikke har betydning, at der efter danske regler ikke er fradragsret for indbetalinger til tilsvarende forsikringer.
Endvidere finder vi ikke, der kan lægges afgørende vægt på, at klager og hendes repræsentant i forbindelse med klagesagen har udfyldt og underskrevet Skattestyrelsens blanket 07.087, idet det ikke er dokumenteret, at repræsentanten har personlig uddannelse og praktisk erfaring med pensionsbeskatning i Portugal.
Vi kan derfor tiltræde forslaget med den af Skatteankestyrelsen anførte begrundelse."
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der er tale om en syge- og ulykkesforsikring, som er undtaget fra beskatning. Subsidiært har klagerens repræsentant nedlagt påstand om, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne til ordningen.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"[...]
Forsikringen er en obligatorisk portugisisk livsforsikring til dækning af realkreditlån. Af policen fremgår det, at ordningen er oprettet d. 21. november 2007. Forsikringen udbetales i tilfælde af klagers død før udgangen det kalenderår hvori klager fylder 80. Forsikringssummen udbetales til den portugisiske bank [finans1] til dækning af gæld. Eventuelle overskydende beløb udbetales til klagers arvinger.
Klager har ikke haft fradrags- eller bortseelsesret.
[...]
Forsikringsordningen er en forsikring med den portugisiske bank [finans1] som begunstiget. Eventuelle udbetalinger dækker bankens tab, og eventuelle overskydende beløb udbetales til arvinger. Beløbet, der bliver udbetalt under de nærmere definerede forhold i forsikringspolicen, subsidierer ikke en skattepligtig indkomst for modtageren. Efter fast princip i dansk ret beskattes udbetalinger for lidt skade ikke, eksempelvis forsikringsudbetalinger for skade eller ulykke. Ved udbetalingen fra forsikringspolicen vil der ske dækning for tab, men ikke for tabt indkomst, hvorfor erstatningsbeløbet ikke træder i stedet for en tabt skattepligtig indkomst. Der foreligger dermed ikke hjemmel til beskatning af en eventuel udbetaling fra forsikringen.
Det er klagers primære påstand, at forsikringsordningen er en syge- og ulykkesforsikring, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 5, og dermed er undtaget fra beskatning.
Af Den Juridiske Vejledning C.A.10.4.2.3.2.6, fremgår det under overskriften "Hvad er en syge- og ulykkesforsikring omfattet af PBL § 53 A, stk. 1, nr. 5?", at en syge-og ulykkesforsikring kan tegnes mod ulykke eller sygdom, der rammer forsikringstageren selv som følge af sygdom eller ulykke. En kombineret ulykkes- og sygdomsforsikring omfatter blandt andet dødsfaldserstatning, der udbetales i tilfælde af den forsikredes død. Klagers forsikringsordning i [virksomhed1], bør derfor anses som værende en syge- og ulykkesforsikring omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 5.
Klagers subsidiære påstand er, såfremt Skatteankestyrelsen finder, at forsikringsordningen er en livsforsikring efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 1, at eventuelle udbetalinger er skattefri idet klager ikke har haft fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne.
Det følger af Den Juridiske Vejledning C.A.10.4.2.3.4, at udbetalinger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A som udgangspunkt er skattefri. Dette er en konsekvens af, at indbetalingerne til de omfattede livsforsikringer ikke er fradragsberettiget, og tilvæksten dermed er skattepligtig som kapitalindkomst.
Klager har ikke haft fradrags - eller bortseelsesret for indbetalingerne, som er lavet fra klagers allerede beskattede midler, og formodningen for, at der har været fradrags - eller bortseelsesret for indbetalingerne synes at være afkræftet ved det vedhæftede materiale.
Praksis
SKM2023.50.SR
Spørger havde privattegnet to tyske livsforsikringer i henholdsvis 2003 og 2004, mens han var bosiddende i Tyskland. Spørger var flyttet til Danmark i 2021 og var dermed blevet fuldt skattepligtig til Danmark.
Skatterådet kunne bekræfte, at udbetaling af engangsbeløb fra de to tyske livsforsikringer var skattefri efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, fordi Spørger ikke havde haft mulighed for at få helt eller delvist fradrag for indbetalingerne til de privattegnede livsforsikringer.
Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at afkastet på de to tyske livsforsikringer var skattepligtig i Danmark ifølge pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3.
SKM2023.142.SR
Spørger havde arvet pensionsordninger. Tre af disse pensionsordninger blev anset som omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A. For alle tre ordninger gjorde det sig gældende, at samtlige indbetalinger var sket med beskattede midler, hvorfor udbetalingen ville være skattefri i Danmark efter pensionsbeskatningslovens § 53 A.
SKM2021.318.SR
Spørgeren ønskede at vide, hvorvidt han var skattepligtig af henholdsvis afkast og udbetalinger fra en livsforsikring tegnet i et forsikringsselskab i Luxembourg. På tidspunktet for tegningen af livsforsikringen var spørgeren hjemmehørende på Malta og ikke fuldt skattepligtig til Danmark. Spørgeren havde fremlagt en underskrevet engelsk udgave af Skattestyrelsens erklæring 07.062, hvori en advokat blandt andet erklærede, at spørgeren ikke havde haft fradrags- eller bortseelsesret i Malta for præmiebetalingen til livsforsikringen. Det var endvidere oplyst, at der heller ikke havde været fradragsret for præmieindbetalingen i Luxembourg. På denne baggrund tiltrådte Skatterådet i overensstemmelse med spørgerens opfattelse, at afkastet af livsforsikringen var skattepligtig efter pensionsbeskatningslovens PBL § 53 A, stk. 3, mens udbetalingen henholdsvis ved ejerens tilbagekøb af forsikringen og ved den længstlevende af de forsikredes død var skattefri efter PBL § 53 A, stk. 5.
SKM2014.509.SR
En medarbejder kunne ikke få udbetalt erstatningen ved kritisk sygdom fra en overenskomstbaseret, obligatorisk arbejdsmarkedspensionsordning med tilknyttet dækning ved kritisk sygdom, fordi arbejdsgiveren ved en fejl ikke rettidigt havde fået tilmeldt medarbejderen og indbetalt for den pågældende til den obligatoriske ordning.
Skatterådet bekræftede, at en erstatning på 100.000 kr. fra arbejdsgiveren til medarbejderen, der trådte i stedet for den forsikringsudbetaling ved kritisk sygdom, og som medarbejderen ville have fået fra den obligatoriske ordning, hvis arbejdsgiveren havde tilmeldt ham rettidigt, var skattefri for medarbejderen.
SKM2004.466.LR
Ligningsrådet blev bedt bekræfte, at udbetalinger fra erhvervsudygtiggedsforsikringer til forsikringstagerne var skattefri for forsikringstagerne.
Ligningsrådet tiltrådte Styrelsens indstilling, og erhvervsudygtighedsforsikringer kunne tegnes efter pensionsbeskatningslovens § 53 A og udbetalinger fra ordningen ville derfor være skattefri for forsikringstageren.
Konklusion
Idet eventuelle udbetalinger fra klagers udenlandske forsikringsordningen ikke subsidierer skattepligtig indkomst, er der ikke beskatningshjemmel til disse udbetalinger.
Såfremt Skatteankestyrelsen finder, at forsikringsordningen skal beskattes efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A, er udbetalingerne skattefri, idet klager ikke har haft fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne."
Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse
Klagerens repræsentant har den 14. oktober 2024 fremlagt nyt materiale i sagen, som bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse til klagen. Klagerens repræsentant er den 29. november 2024 kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse til de nye oplysninger fra klagerens repræsentant:
"[...]
De fremsendte blanketter er underskrevet af cand.jur. [person1] under opsyn og vejledning af revisor [person3]. [person3] er revisor, Master i skat, [Diverse], cand.merc.aud. samt indehaver af [virksomhed2].
[virksomhed2] er specialiserede i skatterådgivning og herunder særligt international skatteret.
Vi har ved underskrift af de fremsendte blanketter lagt oplysninger fra vores klient til grund. Hertil er der foretaget en konkret vurdering, af betalingerne til de enkelte forsikringer, herunder blandt andet de fremsendte betalinger til forsikringerne.
[...]"
Klagerens repræsentant er den 10. januar 2025 kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens materialeindkaldelse:
"[...]
Vedhæftet findes en britisk og portugisisk årsopgørelse.
Begge årsopgørelser viser, at der ikke er skattemæssige konsekvenser forbundet med nogen af forsikringerne.
[...]
I henhold til den portugisiske selvangivelse, har vi følgende kommentarer: Det fremgår på side 2, at det alene er indkomst forbundet med ejendom der har skattemæssige konsekvenser. Derfor er det bilag F der er valgt.
Klager har i øvrigt oplyst, at de andre bilag som skal anvendes afhængigt af typen af indkomst ved portugisisk selvangivelser er (oversat til dansk):
- | Bilag A - Lønindkomst og pensioner: For dem med indkomst fra lønarbejde (kategori A) eller pensioner (kategori H). |
- | Bilag B - Indkomst fra selvstændigt arbejde (forenklet ordning og enkeltstående handling): For selvstændige, der er dækket af den forenklede ordning, med erhvervs- eller professionel indkomst (kategori B), eller en enkeltstående handling underlagt beskatning. |
- | Bilag C - Indkomst fra selvstændigt arbejde (organiseret regnskabsordning): For selvstændige med organiserede regnskaber. |
- | Bilag D - Indkomstfordeling: For skatteydere, der er blevet pålagt indkomst under en gennemsigtighedsordning. |
- | Bilag E - Kapitalindkomst: Til indberetning af indkomst fra kapitalinvestering (kategori E), underlagt særlige eller frikendelsesrater, såsom overskud, finansielle forsikringer, renter på indskud, udbytte osv. |
- | Bilag F - Ejendomsindkomst: Til indberetning af modtaget ejendomsindkomst. |
- | Bilag G - Gevinster og andre kapitalforøgelser: Til indberetning af kapitalgevinster fra salg af ejendom, aktier eller andre investeringsværdipapirer. |
- | Bilag G1 - Ikke-beskattede kapitalgevinster: Til indberetning af kapitalgevinster, der ikke er underlagt beskatning. |
- | Bilag H - Skattefordele og fradrag: Til indberetning af fradrag relateret til godkendte udgifter. |
- | Bilag I - Ufordelt arv: Til indberetning af indkomst fra kategori B, af en ægtefælle eller den ansvarlige for ufordelt arv, som skal fordeles til de øvrige arvinger efter deres andele. |
- | Bilag J - Indkomst opnået i udlandet: Til indberetning af indkomst opnået i udlandet, som er obligatorisk at erklære i Portugal. |
- | Bilag L - Ikke-habituel bosiddende: For skatteydere, der har status som ikke-habituel bosiddende i Portugal. |
- | Bilag SS - For selvstændige arbejdstagere, som opfylder de nødvendige krav, der er analyseret i denne artikel. |
Derudover henvises til tidligere indsendte bankoversigter, hvoraf fremgår, at klager har betalt direkte fra sin bankkonto til henholdsvis [virksomhed1] og Legal & General."
Klagerens repræsentant er den 27. januar 2025 kommet med yderligere bemærkninger:
"Oplysninger vedr. [person4] forsikring ved [virksomhed1]
Klager har oplyst følgende:
Yes, we can confirm that we pay directly from our own account by Direct Debit.
You can see that from the excel sheet that was prepared last year and also from the attached documentation.
- Receipt of the latest payment from Lurdes' portal (joint account) (pdf, taken on 25th January)
- Direct Debit Payments made since the earliest date we can view until now. (Pdf, taken on 25th January)
- Photo of same data from our / Lurdes' account online banking site (jpg, taken on 25th January
[...]"
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Klagerens repræsentant er ikke kommet med bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse eller til Skattestyrelsens udtalelse hertil.
Sagen angår den skattemæssige behandling af klagerens udenlandske forsikringsordning hos [virksomhed1]. Sagen vedrører herved, om den pågældende ordning er omfattet af reglerne i pensionsbeskatningsloven, herunder om klageren er skattepligtig af udbetaling fra ordningen.
Retsgrundlaget
Af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, fremgår følgende om skattepligten til Danmark:
"§ 1: Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler:
1) | personer, der har bopæl her i landet, |
[...]"
Af statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c, fremgår følgende om skattepligtig indkomst:
"§ 4: Som skattepligtig indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, således f eks:
[...]
c) | af et embede eller en bestilling, såsom fast lønning, sportler, embedsbolig, naturalydelser, emolumenter, kontorholdsgodtgørelse (med hensyn til kontorudgifter jf. § 6 b), samt pension, ventepenge, gaver (jf. dog herved bestemmelsen i § 5 b), understøttelser, klosterhævning, livrente, overlevelsesrente, aftægt og deslige; |
[...]"
Af pensionsbeskatningslovens § 53 A fremgår bl.a.:
"§ 53 A
Reglerne i stk. 2-5 gælder for
1) | livsforsikring, der ikke omfattes af kapitel 1, |
[...]
5) | syge- og ulykkesforsikring, der ejes af den forsikrede, |
[...]
Stk. 2. Præmier eller bidrag til pensionsordninger m.v. som nævnt i stk. 1 kan ikke fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. [...]
Stk. 5. Udbetalinger fra pensionsordninger m.v. som nævnt i stk. 1 til den personkreds, der er nævnt i § 55, 1. pkt., og som svarer til indbetalinger på ordningen, som der ved opgørelsen af ejerens skattepligtige indkomst har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for her i landet eller i udlandet, medregnes til den skattepligtige indkomst. Dog medregnes udbetalinger fra ordninger svarende til danske kapitalforsikringer og opsparinger i pensionsøjemed med 75 pct., når udbetalingen efter betingelserne i ordningen sker samlet, efter at ejeren har nået pensionsudbetalingsalderen, ved ejerens invaliditet, ved indtrådt livstruende sygdom hos ejeren eller ved ejerens død. Ved beskatning efter 1. pkt. finder § 20, stk. 6, tilsvarende anvendelse. Arbejdsgiverens udbetalinger i henhold til et løfte om pension, jf. stk. 1, nr. 6, medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, i den udstrækning de foretagne indbetalinger modsvarer sikkerhedsstillelsen eller den tidligere sikkerhedsstillelse.
[...]"
Efter vedtagelsen af lov nr. 429 af 26. juni 1998 blev udenlandske pensionsordninger, som ikke kunne omfattes af pensionsbeskatningslovens afsnit I, og som var oprettet den 18. februar 1992 eller senere, omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit II A, herunder bl.a. pensionsbeskatningslovens § 53 A.
Det er en betingelse for, at en pensionsordning oprettet som en forsikring kan være omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1, at pensionsordningen er oprettet i et forsikringsselskab, der enten er hjemmehørende i Danmark eller har et fast driftssted i Danmark, eller at pensionsordningen er godkendt efter told- og skatteforvaltningen efter reglerne i pensionsbeskatningslovens §§ 15 C eller D, jf. lovens §§ 4, 8 og 10.
Af bemærkningerne til lovforslag nr. 9 af 28. november 2007 (forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love), fremgår følgende om pensionslovens § 53 A:
"[...]
Som følge af, at området for ordninger, der omfattes af lovens § 53 A, udvides til også at omfatte pensionsordninger, som har været godkendt af SKAT efter lovens § 15 D, er det nødvendigt, at der i lovens § 53 A skabes hjemmel til beskatning af udbetalinger fra sådanne pensionsordninger. Den foreslåede bestemmelse i stk. 5 fører til, at den del af udbetalingen fra en pensionsordning, som der er opnået hel eller delvis fradragsret eller bortseelsesret for enten i Danmark eller i udlandet, skal beskattes på udbetalingstidspunktet.
[...]
Der foreligger en formodning for, at der har været enten fradragsret eller bortseelsesret for alle indbetalinger til pensionsordningen. Det er således op til indehaveren af pensionsordningen at dokumentere eller sandsynliggøre, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne. Dette gælder også, hvor indbetalingerne ligger langt tilbage i tid, hvor det kan være vanskeligt for indehaveren at fremskaffe dokumentationen, som for eksempel en erklæring herom fra udenlandske skattemyndigheder.
[...]"
Ved Skatterådets bindende svar af 24 januar 2023, offentliggjort som SKM2023.50.SR, havde spørgeren privattegnet to tyske livsforsikringer, mens han var bosiddende i Tyskland. Spørgeren var efterfølgende blevet fuldt skattepligtig til Danmark. Skatterådet kunne bekræfte, at udbetaling af engangsbeløb fra de to tyske livsforsikringer var skattefri efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, fordi spørger ikke havde haft mulighed for at få helt eller delvist fradrag for indbetalingerne til de privattegnede livsforsikringer. Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at afkastet fra de to tyske livsforsikringer var skattepligtig i Danmark ifølge pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3. Skatterådet lagde vægt på, at spørgeren havde oplyst, at han efter de tyske skatteregler ikke havde kunne fratrække de årlige indbetalinger, da hans betalinger til den offentlige sygesikring havde oversteget det maksimale skattemæssige fradrag for sådanne indbetalinger, hvorfor de pågældende indbetalinger ikke var selvangivet. Skatterådet lagde herved til grund, at spørgeren ikke havde fradraget samtlige indbetalinger til livsforsikringerne i Tyskland, hvilket betød, at betingelserne i pensionsbeskatningslovens § 53 B ikke var opfyldt.
Ved Skatterådets bindende svar af 25. maj 2021, offentliggjort som SKM2021.318.SR, havde spørgeren fremlagt en underskrevet engelsk udgave af Skattestyrelsens erklæring 07.062, hvori en advokat bl.a. erklærede, at spørgeren ikke havde haft fradrags- eller bortseelsesret i Malta for præmiebetalingen til livsforsikringen. På denne baggrund tiltrådte Skatterådet, at udbetalingen henholdsvis ved ejerens tilbagekøb af forsikringen og ved den længstlevende af de forsikredes død, var skattefri efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren har siden den 21. november 2007 haft en udenlandsk forsikring ved [virksomhed1] i Portugal sammen med sin ægtefælle. Af det fremlagte forsikringscertifikat fremgår det, at den portugisiske bank [finans1] (herefter banken) er forsikringsindehaver og at klageren er den forsikrede. Forsikringen er tilknyttet et realkreditlån i banken og dækker klagerens gæld herved i tilfælde af klagerens død eller invaliditet/erhvervsevnetab. Ved forsikringsbegivenhedens indtræden vil klagerens gæld blive betalt til banken af forsikringen. Et eventuelt resterende beløb af forsikringsbeløbet vil i tilfælde af klagerens invaliditet/erhvervsevnetab blive udbetalt til klageren, mens det i tilfælde af klagerens død vil blive udbetalt til klagerens arvinger.
Klagerens skattepligtig til Danmark indtrådte ifølge sagens oplysninger den 1. marts 2022.
På det tidspunkt, hvor den omhandlede forsikringsordning ved [virksomhed1] blev oprettet, var klageren således ikke skattepligtig til eller skattemæssigt hjemmehørende i Danmark.
Udenlandske pensions- og forsikringsordninger, der er oprettet efter den 18. februar 1992, er som udgangspunkt omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A.
Da den omhandlede forsikring udbetales ved klagerens død eller invaliditet/erhvervsevnetab, uanset hvad årsagen hertil er, finder Landsskatteretten, at der er tale om en livsforsikring. Dette skal ses i modsætning til en syge- og ulykkesforsikring som kun udbetales, hvis årsagen er et syge- eller ulykkestilfælde. De to forsikringstyper dækker dermed i forskellige situationer. Det forhold, at ordningen er tilknyttet et realkreditlån, ændrer ikke herved. Dertil kommer, at der ikke er identitet mellem indehaveren af forsikringen og den forsikrede, hvilket er en forudsætning for at være omfattet pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 5.
På denne baggrund anses den omhandlede forsikringsordning for en livsforsikring, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 1, jf. lovens § 4, 8 og 10. Det lægges herved til grund, at [virksomhed1] ikke har fast driftssted i Danmark og at der ikke foreligger en godkendelse af ordningen efter reglerne i pensionsbeskatningslovens §§ 15 C eller 15 D, da klageren ikke har oplyst herom.
Der er fremlagt dokumentation for, at klageren sammen med klagerens ægtefælle har betalt den månedlige forsikringspræmie til [virksomhed1] via banken, hvor ægteparret også har realkreditlånet. Der ses derfor at være tale om personlige indbetalinger til ordningen fra allerede beskattede midler.
Som anført i forarbejderne til pensionsbeskatningslovens § 53 A foreligger der en formodning for, at der har været fradragsret for alle indbetalinger til ordningen.
På den fremlagte og udfyldte indkomstformular fra Ministério das Finanças e da Administração Pública for indkomståret 2022 har klageren alene oplyst ejendomsindkomst i form af en lejeindtægt samt udgifterne hertil. Der ses ikke at være oplyst udgifter til forsikringen, der er tilknyttet realkreditlånet i Portugal.
Da der ikke er fremlagt dokumentation for, at der efter portugisisk skattelovning ikke kan opnås fradrag for indbetalinger til den pågældende ordning, er formodningen om fradragsret i Portugal ikke afkræftet. Der er i den forbindelse lagt vægt på, at den fremlagte og udfyldte indkomstformular ikke er støttet af objektive forhold.
På dette grundlag finder Landsskatteretten, at det ikke er godtgjort, at klageren ikke har haft mulighed for at få helt eller delvist fradrag for indbetalingerne til ordningen i Portugal, jf. SKM2023.50.SR og SKM2021.318.SR. Det er herefter uden betydning, at der efter danske regler ikke er fradragsret i Danmark for indbetalinger til ordningen omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, jf. bestemmelsens stk. 2. Udbetaling fra ordningen er som følge heraf skattepligtig for klageren efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.
Landsskatteretten har ved afgørelsen lagt vægt på, at det er klagerens interesse, der er beskyttet ved ordningen. Herved er der henset til, at klagerens død eller invaliditet/erhvervsevnetab i sig selv er den tilstrækkelige betingelse for forsikringsydelsen, uanset om banken har lidt et tab som følge af forsikringsbegivenheden. For at forsikringen skal dække, skal banken således ikke have konstateret et tab på fordringen mod klageren, som følge af klagerens død eller invaliditet/erhvervsevnetab. Banken kan derfor ikke anses for at afdække sin egen interesse ved ordningen, hvilket bl.a. understøttes af, at ægteparret selv har betalt forsikringspræmien. Endvidere kan udbetaling af forsikringsydelsen til dækning af klagerens gæld i banken sidestilles med klagerens egen betaling af gælden. Udbetaling fra ordningen kommer dermed klageren til gode, uanset at den ikke betales direkte til klageren. Det kan i den henseende ikke fører til et andet resultat, at banken er angivet som forsikringsindehaveren.
Landsskatteretten stadfæster herved Skattestyrelsens afgørelse.