Kendelse af 24-04-2025 - indlagt i TaxCons database den 24-05-2025
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klagerens udenlandske forsikringsordning hos [virksomhed1] (Storbritannien) skal behandles efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A og at udbetaling fra ordningen skal medregnes ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at udbetaling fra ordningen ikke skal medregnes ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst.
Klageren er ifølge folkeregisteret portugisisk statsborger og indrejste til Danmark fra Storbritannien den 3. marts 2022. Ud fra Skattestyrelsens oplysninger er klagerens skattepligtig til Danmark indtrådt den 1. marts 2022.
Skattestyrelsen har den 28. maj 2023 modtaget blanket "49.020 - Erklæring L" fra klageren og klagerens ægtefælle med oplysninger om ægteparrets pensions- og forsikringsordninger i udlandet. Der er udfyldt tre blanketter for klageren med forskellige ordninger, herunder bl.a. en forsikringsordning hos [virksomhed1], Storbritannien.
[virksomhed1] (stiftet som Scottish Equitable), er ifølge sin hjemmeside Storbritanniens største investeringsplatform, som udbyder forsikringer, pensioner og andre investeringsløsninger.
Klageren har fremlagt "Policy Shedule" fra [virksomhed1] med policenummer [...04]. Det fremgår af policen, at den er oprettet den 16. maj 2017 og udløber den 16. maj 2035. Klageren og klagerens ægtefælle er på policen angivet som forsikringstagerne. Videre fremgår det af policen, at der er tale om en "family income benefit" for ægteparret, som vil blive udbetalt, hvis enten klageren eller klagerens ægtefælle dør før den 16. maj 2035 eller bliver diagnosticeret med en terminal sygdom før den 15. maj 2034. Policen er opsummeret på følgende måde:
"Your Policy Summary
Policy schedule numbering: Please note that main benefits (and waiver of premium if chosen) are numbered (1, 2, 3 etc). Any additional benefits that are available if you take out a main benefit are listed under that main benefit (la, Ib etc).
You have chosen the following benefits.
1. Family income benefit for Dr. [person1] and Dr. [person2] Benefit end date: 15 May 2035
Benefit amount: £40,000.00 each year. The benefit will be paid monthly.
This benefit will be payable if, before 16 May 2035, either Dr. [person1] or Dr. [person2]:
- | dies, or |
- | is diagnosed as having a defined terminal illness. However no benefit will be paid for a terminal illness which is diagnosed after 15 May 2034. |
This benefit can only be paid once.
The total amount payable over the term of this benefit is £12,281.76. This assumes that the monthly premiums don't change.
Premium for this benefit: £56.86 a month
When payable: 16 May 2017 and then on the 16th of each month.
Payable until: 16 April 2035 inklusive or until the benefit ends."
Af [virksomhed1]s dokument "Key features of Personal Protection" fremgår følgende om "family income benefit":
"[...]
Family income benefit pays out a monthly income until the end of the benefit term if the insured person either dies or is diagnosed with a terminal illness, that meets our definition, during the benefit term. However, we won't pay out for a terminal illness diagnosed in the last year of the benefit term. You can find the definition of terminal illness in the "What benefits are automatically included?", Terminal illness section.
[...]
What about tax?
Under current tax rules, you won't have to pay income tax or capital gains tax on any of the benefits we pay you. But tax rules can change, so for more information about tax treatment of your policy, including the impact on your inheritance tax position, pleas speak to a financial adviser.
[...]"
I forbindelse med klagesagen er der fremlagt "Current Account Statement" fra "Nationwide Building Society" for klagerens og ægtefællens fællekonto med kontonummer [...29] for perioden marts 2022 - maj 2024, hvorpå der fremgår månedlige betalinger til Scottish Equitable med £56,86.
Derudover har klagerens repræsentant den 23. september og 14. oktober 2024 fremlagt en udfyldt blanket "07.087 - Afgørelse efter pensionsbeskatningslovens § 48 om skattefri udbetaling", underskrevet af henholdsvis klageren og klagerens repræsentant, [person3] skattejurist, cand.jur., fra [virksomhed2].
Det fremgår af Skattestyrelsens foreskrevet oplysninger på blanketten, at den bl.a. skal udfyldes, hvis man har indbetalt til en pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, og man ikke har haft fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne, mens man har boet i udlandet. Blanketten skal udfyldes for hver forsikrings-/pensionsordning, som der ønskes at få en afgørelse for.
Klagerens repræsentant har udfyldt blanketten for klagerens forsikringsordning ved [virksomhed1] med oplysninger om, hvilket land indbetalingerne til ordningen er foretaget i, år og beløb på følgende måde:
"[...]
The pension holder has not entitled to tax relief or exemption for contribution in the following years:
Liable to tax in (country) Year Amount
United Kingdom 2017-2035 50 % of 12.281,76
[...]"
Klagerens repræsentant har videre fremsendt en udfyldt "Tax Return 2022" fra skattemyndigheden i Storbritannien, HM Revenue & Customs, for klageren for skatteåret 6. april 2021 - 5. april 2022. Under "Tax reliefs" har klageren som det eneste har udfyldt oplysninger om indbetalinger til registreret pensionsordninger, hvor pensionsselskabet opnår skattefradrag (relief at source). Det fremgår ikke af den udfyldte "Tax Return", at indbetalingerne til forsikringen hos [virksomhed1] er fratrukket ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst i Storbritannien.
Af HM Revenue & Customs' vejledning "Self Assessment: claim tax relief on pension contributions" af 12. maj 2016 og "Tax on your private pension contributions" fremgår:
"[...]
Overview
You can get tax relief on most contributions you make to:
· | registered pension schemes |
· | some overseas pension schemes |
You can't claim relief for payments you make through your pension contributions towards life insurance, if it's a personal term assurance policy.
[...]
When you can claim relief
You can claim tax relief on most contributions you make towards registered pension schemes. This includes a:
· | group life policy |
· | personal (non-group) life policy |
· | protected policy |
Group life policy
This policy type:
· | covers a group of people who aren't from the same family |
· | will pay out on the death of more than one of the people insured |
You can get tax relief on your contributions to a group life policy, subject to your normal pension contribution rules.
Personal (non-group) life policy
A personal (non-group) life policy only pays out if an insured person is terminally ill or dies. The policy can cover:
· | one person only |
· | more than one person, but will only pay out on the death of one insured person |
· | a group of people who're from the same family, in this case, the policy might pay out on the death of more than one insured person |
Protected policy
Your scheme administrator or the insurance company can tell you if your policy is protected.
A policy will lose its protected status if changes to its terms mean either the:
· | amount of benefits payable under the policy goes up |
· | time period covered by the policy is extended |
When you can't claim relief
You can't get tax relief if you use your pension contributions to pay premiums for a personal term assurance policy, unless it's a protected policy.
Personal term assurance is a life insurance policy that either:
· | ends on the death of the first insured person |
· | insures people all from the same family |
[...]
Tax reliefs
You can get tax relief on private pension contributions worth up to 100 % of your annual earnings.
You'll either get the tax relief automatically, or you'll have to claim it yourself. It depends on the type of pension scheme you're in, and the rate of Income Tax you pay.
There are two kinds of pension schemes where you get relief automatically. Either:
· | your employer takes workplace pension contributions out of your pay before deducting Income Tax |
· | your pension provider claims tax relief from the government at the basic 20 % rate and adds it to you pensions pot ('relief at source') |
[...]"
Af "Life Insurance Tax Guide 2024" på iaminsured.co.uk fremgår tilsvarende:
"[...]
Is life insurance tax deductible?
There are two main types of life cover to consider when we talk about whether life insurance being tax deductible, which are business and personal life cover. Business life insurance is the only type of policy that is tax deductible because it is classed as an allowable business expense.
[...]
Is personal life insurance tax deductible?
Personal life insurance is not tax deductible and therefore you would not be able to claim any tax relief on this type of policy. Effectively you don't pay tax on the premiums that you pay for life insurance and your family will not have to pay tax on the benefit or pay out (unless there is an Inheritance Tax liability and the policy is not written in Trust ).
This therefore means that you cannot claim any tax back on the life insurance premiums that you pay and you should not pay tax on any claims paid.
Are life insurance premiums taxed?
Life insurance premiums do not sit within the current income tax regime in the United Kingdom and Insurance Premium Tax (IPT) does not apply. This means that your life insurance premiums are paid out without any tax to be paid, which also means that you cannot claim tax relief on life insurance premiums.
Financial services in the UK (including life insurance) is not taxable and therefore you are not required to pay tax on these products, including:
· | Life insurance premiums |
· | Income protection insurance premiums |
· | Critical illness insurance premiums |
· | Mortgage payments |
· | Loans and credit cards |
· | Pensions |
· | Investments |
· | Annuities |
[...]
Note: When you pay your life insurance premiums personally then you would also have already paid tax on the money that you use to pay your premiums (e.g. Income Tax and National Insurance)."
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klagerens udenlandske forsikringsordning hos [virksomhed1] skal behandles efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A og at udbetaling fra ordningen skal medregnes ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"[...]
Det er Skattestyrelsens vurdering, i den konkrete sag, at der er tale om en livsforsikring i henhold til pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 1, som alene kan komme til udbetaling i tilfælde af den forsikredes død, invaliditet eller livstruende sygdom inden forsikringens aftalte udløbstidspunkt (62 år). Ordningen skal dermed beskattes i henhold til reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A.
[...]
Du har oplyst os, at der er tale om en kritisk sygdomsforsikring med skattefri udbetaling.
Du har indsendt en kopi af policen fra [virksomhed1], hvorpå det fremgår at ordningen er oprettet den 16. maj 2017, med dig og din ægtefælle som forsikret. Forsikringen udbetales i tilfælde af din død før 16. maj 2035 eller ved kritisk sygdom.
[...]
I henhold til pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, medregnes udbetalingerne fra din ordning til den skattepligtige indkomst, forudsat der tidligere er opnået enten hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for de indbetalte præmier, uanset om denne ret er blevet opnået i Danmark eller i udlandet. Der foreligger en formodning for, at der har været enten fradrags- eller bortseelsesret for alle indbetalingerne til ordningen. Det er således op til indehaveren af ordningen at dokumentere eller sandsynliggøre, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne, eksempelvis ved at sende os fremsendelse af blanket 07.087 fra skat.dk/blanketter..
Hvis du ophæver ordningen, beder vi dig sende dokumentation for dette.
[...]"
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 30. september 2024 udtalt følgende til klagen:
"[...]
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
Lovhjemlen for beskatningen af udbetalinger fra både livsforsikringer iht. Pensionsbeskatningslovens (PBL) § 53 A, stk. 1, nr. 1 og syge- og ulykkesforsikringer iht. PBL § 53 A, stk. 1, nr. 5, findes i PBL § 53 A, stk. 5.
Det er vores vurdering, at den med klagen indsendte blanket 07.087 ikke er tilstrækkelig dokumentation for, at borgeren ikke har haft fradrags- eller bortseelsesret, da denne ikke er underskrevet af en skattekyndig person, men af borgeren selv.
[...]"
Skattestyrelsen har den 21. november 2024 udtalt følgende til de nye oplysninger i sagen:
"Skattestyrelsen har fra jer modtaget nyt materiale til sagen.
Det indsendte materiale har ikke betydning for Skattestyrelsens afgørelse.
De indsendte blanketter er alle underskrevet af en dansk revisor. Der fremgår af blanketten følgende:
Hvis du ikke kan få attestation fra den kompetente myndighed, kan du i stedet få blanketten attesteret af en skattekyndig person. En skattekyndig person er en advokat, en statsautoriseret eller registreret revisor, et medlem af Foreningen [forening1] eller en person, herunder en person i udlandet, der er kan ligestilles hermed, idet den pågældende skal dokumentere personlig uddannelse og praktisk erfaring i behandlingen i det pågældende land.
Der er med det indsendte ikke dokumenteret, at den danske revisor har personlig uddannelse eller praktisk erfaring i den skattemæssige behandling i de pågældende lande.
Det er ej heller dokumenteret at revisoren har søgt rådgivning hos skattekyndige personer i de pågældende lande."
Skattestyrelsen har den 14. januar 2025 udtalt følgende til de nye oplysninger i sagen:
"[...]
Det indsendte materiale har ikke betydning for Skattestyrelsens afgørelse.
Det er Skattestyrelsens vurdering at de indsendte årsopgørelser for indkomståret 2022 ikke er dokumentation for at skatteyder ikke har haft ret til at få fradrag for præmierne til forsikringerne for årene før indrejse til Danmark, som var i 2022."
Skattestyrelsen har den 19. marts 2025 udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling i sagen:
"[...]
Skatteankestyrelsen foreslår, at den påklagede afgørelse truffet af Skattestyrelsen ændres.
Vi kan tiltræde forslaget med følgende bemærkninger:
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at udbetalinger fra [person1] forsikringsordning hos [virksomhed1] i Storbritannien er skattepligtige i medfør af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, idet vi ikke har anset det for dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort, at der ikke har været bortseelsesret for indbetalingerne til forsikringen.
Skatteankestyrelsen finder det efter sin gennemgang af sagen godtgjort, at klageren ikke har haft mulighed for at få helt eller delvist fradrag for indbetalingerne hverken i Danmark eller i Storbritannien.
Der er herved lagt vægt på, at den månedlige forsikringspræmie er trukket fra klagerens bankkonto og altså er betalt med allerede beskattede midler, og at indbetalingerne til ordningen ikke er fratrukket ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst i Storbritannien. Dette er udledt af det af klageren fremlagte materiale, som vedrører indkomstårene 2022 - 24.
Der er videre lagt vægt på, at disse forhold er i overensstemmelse med de britiske skattemyndigheders vejledning på området, som er dateret i 2016 og dermed er gældende for den periode, hvor klageren har foretaget indbetalinger til ordningen, som er tegnet i 2017.
Endelig er der lagt vægt på, at indbetalinger til tilsvarende forsikringer i Danmark ikke er fradragsberettigede.
Skatteankestyrelsen henviser herved til SKM 2023.50.SR og SKM 2021.318.SR.
Vi kan tiltræde forslaget med den af Skatteankestyrelsen anførte begrundelse."
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der er tale om en syge- og ulykkesforsikring, som er undtaget fra beskatning. Subsidiært har klagerens repræsentant nedlagt påstand om, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne til ordningen.
Til støtte for påstandene er bl.a. anført:
"[...]
Idet forsikringsordningen udbetales i tilfælde af klagers død eller ved kritisk sygdom, træder en sådan udbetaling ikke i stedet for en skattepligtig indkomst. Beløbet, der bliver udbetalt under de nærmere definerede forhold i forsikringspolicen, subsidierer ikke en skattepligtig indkomst for modtageren. Efter fast princip i dansk ret beskattes udbetalinger for lidt skade ikke, eksempelvis forsikringsudbetalinger for skade eller ulykke. Ved udbetalingen fra forsikringspolicen vil der ske dækning for tab, men ikke for tabt indkomst, hvorfor erstatningsbeløbet ikke træder i stedet for en tabt skattepligtig indkomst. Der foreligger dermed ikke hjemmel til beskatning af en eventuel udbetaling fra forsikringen.
Det er klagers primære påstand, at forsikringsordningen er en syge- og ulykkesforsikring, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 5, og dermed er undtaget fra beskatning.
Af Den Juridiske Vejledning C.A.10.4.2.3.2.6, fremgår det under overskriften "Hvad er en syge- og ulykkesforsikring omfattet af PBL § 53 A, stk. 1, nr. 5?", at en syge-og ulykkesforsikring kan tegnes mod ulykke eller sygdom, der rammer forsikringstageren selv som følge af sygdom eller ulykke. En kombineret ulykkes- og sygdomsforsikring omfatter blandt andet dødsfaldserstatning, der udbetales i tilfælde af den forsikredes død. Klagers forsikringsordning i [virksomhed1], bør derfor anses som værende en syge- og ulykkesforsikring omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 5.
Klagers subsidiære påstand er, såfremt Skatteankestyrelsen finder, at forsikringsordningen er en livsforsikring efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 1, at eventuelle udbetalinger er skattefri idet klager ikke har haft fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne.
Det følger af Den Juridiske Vejledning C.A.10.4.2.3.4, at udbetalinger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A som udgangspunkt er skattefri. Dette er en konsekvens af, at indbetalingerne til de omfattede livsforsikringer ikke er fradragsberettiget, og tilvæksten dermed er skattepligtig som kapitalindkomst.
Klager har ikke haft fradrags - eller bortseelsesret for indbetalingerne, som er lavet fra klagers allerede beskattede midler.
Udbetalinger fra forsikringsordningen i [virksomhed1] er dermed skattefri.
Praksis
SKM2023.50.SR
Spørger havde privattegnet to tyske livsforsikringer i henholdsvis 2003 og 2004, mens han var bosiddende i Tyskland. Spørger var flyttet til Danmark i 2021 og var dermed blevet fuldt skattepligtig til Danmark.
Skatterådet kunne bekræfte, at udbetaling af engangsbeløb fra de to tyske livsforsikringer var skattefri efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, fordi Spørger ikke havde haft mulighed for at få helt eller delvist fradrag for indbetalingerne til de privattegnede livsforsikringer.
Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at afkastet på de to tyske livsforsikringer var skattepligtig i Danmark ifølge pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3.
SKM2023.142.SR
Spørger havde arvet pensionsordninger. Tre af disse pensionsordninger blev anset som omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A. For alle tre ordninger gjorde det sig gældende, at samtlige indbetalinger var sket med beskattede midler, hvorfor udbetalingen ville være skattefri i Danmark efter pensionsbeskatningslovens § 53 A.
SKM2021.318.SR
Spørgeren ønskede at vide, hvorvidt han var skattepligtig af henholdsvis afkast og udbetalinger fra en livsforsikring tegnet i et forsikringsselskab i Luxembourg. På tidspunktet for tegningen af livsforsikringen var spørgeren hjemmehørende på Malta og ikke fuldt skattepligtig til Danmark. Spørgeren havde fremlagt en underskrevet engelsk udgave af Skattestyrelsens erklæring 07.062, hvori en advokat blandt andet erklærede, at spørgeren ikke havde haft fradrags- eller bortseelsesret i Malta for præmiebetalingen til livsforsikringen. Det var endvidere oplyst, at der heller ikke havde været fradragsret for præmieindbetalingen i Luxembourg. På denne baggrund tiltrådte Skatterådet i overensstemmelse med spørgerens opfattelse, at afkastet af livsforsikringen var skattepligtig efter pensionsbeskatningslovens PBL § 53 A, stk. 3, mens udbetalingen henholdsvis ved ejerens tilbagekøb af forsikringen og ved den længstlevende af de forsikredes død var skattefri efter PBL § 53 A, stk. 5.
SKM2014.509.SR
En medarbejder kunne ikke få udbetalt erstatningen ved kritisk sygdom fra en overenskomstbaseret, obligatorisk arbejdsmarkedspensionsordning med tilknyttet dækning ved kritisk sygdom, fordi arbejdsgiveren ved en fejl ikke rettidigt havde fået tilmeldt medarbejderen og indbetalt for den pågældende til den obligatoriske ordning.
Skatterådet bekræftede, at en erstatning på 100.000 kr. fra arbejdsgiveren til medarbejderen, der trådte i stedet for den forsikringsudbetaling ved kritisk sygdom, og som medarbejderen ville have fået fra den obligatoriske ordning, hvis arbejdsgiveren havde tilmeldt ham rettidigt, var skattefri for medarbejderen.
SKM2004.466.LR
Ligningsrådet blev bedt bekræfte, at udbetalinger fra erhvervsudygtiggedsforsikringer til forsikringstagerne var skattefri for forsikringstagerne.
Ligningsrådet tiltrådte Styrelsens indstilling, og erhvervsudygtighedsforsikringer kunne tegnes efter pensionsbeskatningslovens § 53 A og udbetalinger fra ordningen ville derfor være skattefri for forsikringstageren.
Konklusion
Idet eventuelle udbetalinger fra klagers udenlandske forsikringsordningen ikke subsidierer skattepligtig indkomst, er der ikke beskatningshjemmel til disse udbetalinger.
Såfremt Skatteankestyrelsen finder, at forsikringsordningen skal beskattes efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A, er udbetalingerne skattefri, idet klager ikke har haft fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne."
Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse
Klagerens repræsentant har den 14. oktober 2024 fremlagt nyt materiale i sagen, som bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse til klagen. Klagerens repræsentant er den 29. november 2024 kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse til de nye oplysninger fra klagerens repræsentant:
"[...]
De fremsendte blanketter er underskrevet af cand.jur. [person3] under opsyn og vejledning af revisor [person4]. [person4] er revisor, Master i skat, LLM, cand.merc.aud. samt indehaver af [virksomhed2].
[virksomhed2] er specialiserede i skatterådgivning og herunder særligt international skatteret.
Vi har ved underskrift af de fremsendte blanketter lagt oplysninger fra vores klient til grund. Hertil er der foretaget en konkret vurdering, af betalingerne til de enkelte forsikringer, herunder blandt andet de fremsendte betalinger til forsikringerne.
[...]"
Klagerens repræsentant er den 10. januar 2025 kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens materialeindkaldelse:
"[...]
Vedhæftet findes en britisk og portugisisk årsopgørelse.
Begge årsopgørelser viser, at der ikke er skattemæssige konsekvenser forbundet med nogen af forsikringerne.
I henhold til den britiske årsopgørelse, har vi følgende kommentarer: Det fremgår på side 2, felt nummer 9, at der ikke er nogle skattefordele/konsekvenser forbundet med forsikringer m.v.
[...]"
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Klagerens repræsentant er ikke kommet med bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse eller til Skattestyrelsens udtalelse hertil.
Sagen angår den skattemæssige behandling af klagerens udenlandske forsikringsordning hos [virksomhed1]. Sagen vedrører herved, om den pågældende ordning er omfattet af reglerne i pensionsbeskatningsloven, herunder om klageren er skattepligtig af udbetaling fra ordningen.
Retsgrundlaget
Af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, fremgår følgende om skattepligten til Danmark:
"§ 1: Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler:
1) | personer, der har bopæl her i landet, |
[...]"
Af statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c, fremgår følgende om skattepligtig indkomst:
"§ 4: Som skattepligtig indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, således f eks:
[...]
c) | af et embede eller en bestilling, såsom fast lønning, sportler, embedsbolig, naturalydelser, emolumenter, kontorholdsgodtgørelse (med hensyn til kontorudgifter jf. § 6 b), samt pension, ventepenge, gaver (jf. dog herved bestemmelsen i § 5 b), understøttelser, klosterhævning, livrente, overlevelsesrente, aftægt og deslige; |
[...]"
Af pensionsbeskatningslovens § 53 A fremgår bl.a.:
"§ 53 A
Reglerne i stk. 2-5 gælder for
1) | livsforsikring, der ikke omfattes af kapitel 1, |
[...]
5) | syge- og ulykkesforsikring, der ejes af den forsikrede, |
[...]
Stk. 2.Præmier eller bidrag til pensionsordninger m.v. som nævnt i stk. 1 kan ikke fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. [...]
Stk. 5. Udbetalinger fra pensionsordninger m.v. som nævnt i stk. 1 til den personkreds, der er nævnt i § 55, 1. pkt., og som svarer til indbetalinger på ordningen, som der ved opgørelsen af ejerens skattepligtige indkomst har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for her i landet eller i udlandet, medregnes til den skattepligtige indkomst. Dog medregnes udbetalinger fra ordninger svarende til danske kapitalforsikringer og opsparinger i pensionsøjemed med 75 pct., når udbetalingen efter betingelserne i ordningen sker samlet, efter at ejeren har nået pensionsudbetalingsalderen, ved ejerens invaliditet, ved indtrådt livstruende sygdom hos ejeren eller ved ejerens død. Ved beskatning efter 1. pkt. finder § 20, stk. 6, tilsvarende anvendelse. Arbejdsgiverens udbetalinger i henhold til et løfte om pension, jf. stk. 1, nr. 6, medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, i den udstrækning de foretagne indbetalinger modsvarer sikkerhedsstillelsen eller den tidligere sikkerhedsstillelse.
[...]"
Efter vedtagelsen af lov nr. 429 af 26. juni 1998 blev udenlandske pensionsordninger, som ikke kunne omfattes af pensionsbeskatningslovens afsnit I, og som var oprettet den 18. februar 1992 eller senere, omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit II A, herunder bl.a. pensionsbeskatningslovens § 53 A.
Det er en betingelse for, at en pensionsordning oprettet som en forsikring kan være omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1, at pensionsordningen er oprettet i et forsikringsselskab, der enten er hjemmehørende i Danmark eller har et fast driftssted i Danmark, eller at pensionsordningen er godkendt efter told- og skatteforvaltningen efter reglerne i pensionsbeskatningslovens §§ 15 C eller D, jf. lovens §§ 4, 8 og 10.
Af bemærkningerne til lovforslag nr. 9 af 28. november 2007 (forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love), fremgår følgende om pensionslovens § 53 A:
"[...]
Som følge af, at området for ordninger, der omfattes af lovens § 53 A, udvides til også at omfatte pensionsordninger, som har været godkendt af SKAT efter lovens § 15 D, er det nødvendigt, at der i lovens § 53 A skabes hjemmel til beskatning af udbetalinger fra sådanne pensionsordninger. Den foreslåede bestemmelse i stk. 5 fører til, at den del af udbetalingen fra en pensionsordning, som der er opnået hel eller delvis fradragsret eller bortseelsesret for enten i Danmark eller i udlandet, skal beskattes på udbetalingstidspunktet.
[...]
Der foreligger en formodning for, at der har været enten fradragsret eller bortseelsesret for alle indbetalinger til pensionsordningen. Det er således op til indehaveren af pensionsordningen at dokumentere eller sandsynliggøre, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne. Dette gælder også, hvor indbetalingerne ligger langt tilbage i tid, hvor det kan være vanskeligt for indehaveren at fremskaffe dokumentationen, som for eksempel en erklæring herom fra udenlandske skattemyndigheder.
[...]"
Ved Skatterådets bindende svar af 24 januar 2023, offentliggjort som SKM2023.50.SR, havde spørgeren privattegnet to tyske livsforsikringer, mens han var bosiddende i Tyskland. Spørgeren var efterfølgende blevet fuldt skattepligtig til Danmark. Skatterådet kunne bekræfte, at udbetaling af engangsbeløb fra de to tyske livsforsikringer var skattefri efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, fordi spørger ikke havde haft mulighed for at få helt eller delvist fradrag for indbetalingerne til de privattegnede livsforsikringer. Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at afkastet fra de to tyske livsforsikringer var skattepligtig i Danmark ifølge pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3. Skatterådet lagde vægt på, at spørgeren havde oplyst, at han efter de tyske skatteregler ikke havde kunne fratrække de årlige indbetalinger, da hans betalinger til den offentlige sygesikring havde oversteget det maksimale skattemæssige fradrag for sådanne indbetalinger, hvorfor de pågældende indbetalinger ikke var selvangivet. Skatterådet lagde herved til grund, at spørgeren ikke havde fradraget samtlige indbetalinger til livsforsikringerne i Tyskland, hvilket betød, at betingelserne i pensionsbeskatningslovens § 53 B ikke var opfyldt.
Ved Skatterådets bindende svar af 25. maj 2021, offentliggjort som SKM2021.318.SR, havde spørgeren fremlagt en underskrevet engelsk udgave af Skattestyrelsens erklæring 07.062, hvori en advokat bl.a. erklærede, at spørgeren ikke havde haft fradrags- eller bortseelsesret i Malta for præmiebetalingen til livsforsikringen. På denne baggrund tiltrådte Skatterådet, at udbetalingen henholdsvis ved ejerens tilbagekøb af forsikringen og ved den længstlevende af de forsikredes død, var skattefri efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren har siden den 16. maj 2017 haft en udenlandsk forsikringsordning ved [virksomhed1] i Storbritannien sammen med sin ægtefælle. Af den fremlagte police fremgår det, at klageren og klagerens ægtefælle både er forsikringstagere og de forsikrede. Der er tale om "family income benefit", som udbetales hvis enten klageren eller klagerens ægtefælle før forsikringens udløb den 16. maj 2035 dør eller bliver erklæret terminalt syg inden den 15. maj 2034. Forsikringen udbetales månedligt i den resterende forsikringsperiode.
Klagerens skattepligtig til Danmark indtrådte ifølge sagens oplysninger den 1. marts 2022.
På det tidspunkt, hvor klagerens ordning ved [virksomhed1] blev oprettet, var klageren således ikke skattepligtig til eller skattemæssigt hjemmehørende i Danmark.
Udenlandske pensions- og forsikringsordninger, der er oprettet efter den 18. februar 1992, er som udgangspunkt omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A.
Da den omhandlede forsikring udbetales ved klagerens eller ægtefællens død eller terminale sygdom, uanset årsagen hertil, finder Landsskatteretten, at der er tale om en livsforsikring. Dette skal ses i modsætning til en syge- og ulykkesforsikring som kun udbetales, hvis årsagen er et syge- eller ulykkestilfælde. De to forsikringstyper dækker dermed i forskellige situationer. Det forhold, at udbetaling fra ordningen ved forsikringsbegivehedens indtræden vil ske månedligt i den resterende forsikringsperiode i stedet for et engangsløb, ændrer ikke herved.
På denne baggrund anses klagerens udenlandske forsikringsordning for en livsforsikring, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 1, jf. lovens § 4, 8 og 10. Det lægges herved til grund, at [virksomhed1] ikke har fast driftssted i Danmark og at der ikke foreligger en godkendelse af ordningen efter reglerne i pensionsbeskatningslovens §§ 15 C eller 15 D, da klageren ikke har oplyst herom.
Ud fra sagens oplysninger er den månedlige forsikringspræmie til ordningen trukket fra klagerens og ægtefællens fælles bankkonto. Der er derfor tale om personlige indbetalinger fra allerede beskattede midler.
Som anført i forarbejderne til pensionsbeskatningslovens § 53 A foreligger der en formodning for, at der har været fradragsret for alle indbetalinger til ordningen.
På den fremlagte og udfyldte "Tax Return" fra HM Revenue & Customs er indbetalingerne til ordningen ikke fratrukket ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst. Dette ses at være i overensstemmelse med HM Revenue & Customs vejledning, hvoraf det fremgår, at der ikke kan opnås fradrag for indbetalinger til en "personal term assurance policy", dvs. en livsforsikring som nærværende, der enten udløber ved den første forsikredes død eller forsikrer personer fra den samme familie. Ud fra dette er der således ikke fradragsret i Storbritannien for indbetalingerne efter landets skattelovgivning. Da vejledningen er dateret i 2016, ses den derfor at have været gældende i 2017, hvor klageren har oprettet ordningen, og for de indbetalinger som klageren har foretaget herefter.
Efter danske regler er der tilsvarende ikke fradragsret i Danmark for indbetalinger til ordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, herunder bl.a. livsforsikringer, jf. bestemmelsens stk. 2.
Landsskatteretten finder herved, at det er godtgjort, at klageren ikke har haft mulighed for at få helt eller delvist fradrag for indbetalingerne til ordningen hverken her i landet eller i Storbritannien. Udbetaling fra ordningen er herefter skattefri efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, jf. SKM2023.50.SR og SKM2021.318.SR.
I overensstemmelse med ovenstående ændrer Landsskatteretten derfor Skattestyrelsens afgørelse, således at udbetaling fra ordningen ikke skal medregnes ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst.