Kendelse af 05-05-2025 - indlagt i TaxCons database den 14-06-2025

Journalnr. 24-0083471

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen i afgørelsen af den 25. juni 2024 blandt andet har nedsat virksomhedens købsmoms med i alt 462.531 kr. for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2022, idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til fire underleverandører.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], CVR-nr. [...1], herefter virksomheden, blev registreret den 8. marts 2018 af [person1] under branchekoden 812100 "Almindelig rengøring i bygninger".Virksomheden er den 8. september 2024 ophørt.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, herefter CVR, har virksomheden i afgiftsperioden fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2022 været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

Januar 2021

1

0,25

Maj 2021

1

0,14

Juni 2021

1

0,34

Juli 2021

2

1,19

August 2021

1

0,71

September 2021

3

1,18

Oktober 2021

3

2

November 2021

5

1,31

December 2021

7

1,74

Januar 2022

5

1,66

Februar 2022

8

3

Marts 2022

11

5

April 2022

11

5

Maj 2022

2

1

Juni 2022

4

3

Juli 2022

2

2

August 2022

2

2

September 2022

2

2

Oktober 2022

7

4

November 2022

7

4

December 2022

6

3

Virksomheden har været momsregistreret fra den 8. marts 2018 til ophør, og har i afgiftsperioden fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2022 angivet moms kvartalsvis som følgende:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

2021

Købsmoms

0 kr.

38.710 kr.

139.148 kr.

160.843 kr.

Salgsmoms

374 kr.

16.658 kr.

74.389 kr.

89.520 kr.

Momstilsvar

- 374 kr.

22.052 kr.

64.759 kr.

71.323 kr.

2022

Købsmoms

155.699 kr.

154.247 kr.

167.800 kr.

148.481 kr.

Salgsmoms

77.423 kr.

76.274 kr.

84.746 kr.

119.769 kr.

Momstilsvar

78.276 kr.

77.973 kr.

83.054 kr.

28.712 kr.

Af virksomhedens årsrapporter for 2021 og 2022 fremgår, at virksomheden har haft et skattemæssigt resultat på 471.272 kr. for 2021 og 208.465 for 2022. Virksomheden har på konto 1310 "direkte omkostninger m/moms" bogført udgifter til fremmed arbejde hos underleverandørerne [virksomhed2] ApS, [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS og [virksomhed5].

Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol af de anførte underleverandører fundet anledning til at se nærmere på virksomhedens momstilsvar.

På baggrund heraf har Skattestyrelsen den 3. juli 2023 indkaldt virksomhedens regnskabsmateriale for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2021 til den 31. marts 2023.

Den 20. juli 2023 modtager Skattestyrelsen saldobalancer for 2021 og 2022, momsafstemning for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2022, bankkontoudskrifter for perioden fra den 1. januar 2021 til den 26. juni 2022 og årsregnskaber for 2021 og 2022.

Skattestyrelsen har herefter den 10. oktober 2023 indkaldt yderligere materiale hos virksomheden, herunder kontospecifikationer fra bogføringen for perioden fra den 1. januar 2021 til den 31. marts 2023, bankkontoudskrifter for perioden fra den 27. juni 2022 til den 31. marts 2023, momsafstemning for 1. kvartal 2023. Skattestyrelsen modtager materialet den 11. oktober 2023.

Den 19. december 2023 indkalder Skattestyrelsen yderligere materiale. Skattestyrelsen modtager i perioden fra den 5. januar 2023 til den 1. februar 2024 øvrigt materiale i form af bilag og kørebog for 2022.

Skattestyrelsen har den 30. april 2024 udsendt forslag til afgørelse.

Den 29. maj har virksomheden indsendt supplerende bilag til Skattestyrelsen i form af ti bilag og to samarbejdsaftaler mellem henholdsvis virksomheden og underleverandørerne [virksomhed5] og [virksomhed4] ApS.

Som følge af ovenstående har Skattestyrelsen ændret virksomhedens momstilsvar ved blandt andet at nedsætte virksomhedens købsmoms med i alt 462.531 kr. for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2022, idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for udgifter til nedenstående fire underleverandører, som virksomheden har bogført og fratrukket udgifter for:

Underleverandør

Beløb ekskl. moms

Moms

[virksomhed2] ApS

176.308,00 kr.

44.077,00 kr.

[virksomhed3] ApS

239.117,60 kr.

59.779,40 kr.

[virksomhed4] ApS

763.182,00 kr.

190.795,50 kr.

[virksomhed5]

671.517,00 kr.

167.879,25 kr.

I alt

1.850.124,60 kr.

462.531,15 kr.

For så vidt angår de angivne underleverandører, gør følgende forhold sig gældende:

[virksomhed2] ApS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed2], blev stiftet den 11. februar 2021 af [person2]. [virksomhed2] er registreret under branchekoden 691000 "Juridisk bistand" og har til formål, at formidle entrepriseopgaver og bistå klienter i forbindelse med forhandling af entreprisekontrakter og rådgivningsaftaler samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse. [virksomhed2] er den 23. november 2023 opløst efter konkurs.

[virksomhed2] har ifølge CVR ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt fire fakturaer udstedt af [virksomhed2] i 2021, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for. Fakturaerne udgør som følgende:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

28.05.2021

10192

25.760,00 kr.

6.440,00 kr.

32.200,00 kr.

15.09.2021

10433

55.000,00 kr.

13.750,00 kr.

68.750,00 kr.

13.10.2021

10498

47.058,00 kr.

11.764,50 kr.

47.058,00 kr.

19.10.2021

10512

48.490,00 kr.

12.122,50 kr.

48.490,00 kr.

I alt 2021

176.308,00 kr.

44.077,00 kr.

220.385 kr.

Af fakturaerne fremgår tekstebeskrivelser i form af blandt andet "Mandskabsleje", "Udført arbejde, opvask [klub1] august.", "Opvask september 2021. [person3]" og "Opvask september 2021. [klub1]". Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Virksomheden har bogført fakturaerne på konto 1310 "Direkte omkostninger m/moms" med referencerne "F. 10192", "F. 10433", "F. 10498" og "F. 10512".

Fakturaerne er betalt elektronisk via bankoverførsel fra virksomhedens bankkonti i [finans1] og [finans2].

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] er nægtet momsregistrering, at ikke er arbejdsgiverregistreret, at [virksomhed2] ikke ses at have anvendt underleverandører, at [virksomhed2] har leveret arbejdskraft indenfor mange forskellige brancher, og at [virksomhed2]'s direktør i et møde i skifteretten har oplyst, at der ikke har været anden drift end udstedelse af fakturaer i [virksomhed2].

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 22. januar 2018 af [person4]. [virksomhed3] er registreret under branchekoden 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel" og bibranchen 439990 "Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering". [virksomhed3] har til formål, at drive restaurationsvirksomhed samt anden virksomhed, der stod i forbindelse hermed. [virksomhed3] er den 25. august 2023 opløst efter konkurs.

[virksomhed3] har ifølge CVR ikke været registreret med ansatte i 2021.

Virksomheden har fremlagt seks fakturaer udstedt af [virksomhed3] i 2021, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for. Fakturaerne udgør som følgende:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

28.06.2021

3247

37.840,00 kr.

9.460,00 kr.

47.300,00 kr.

29.07.2021

3277

35.788,00 kr.

8.947,00 kr.

44.735,00 kr.

10.08.2021

3292

20.269,60 kr.

5.067,40 kr.

25.337,00 kr.

31.08.2021

3308

62.460,00 kr.

15.615,00 kr.

78.075,00 kr.

07.09.2021

3323

27.200,00 kr.

6.800,00 kr.

34.000,00 kr.

30.09.2021

3333

55.560,00 kr.

13.890,00 kr.

69.450,00 kr.

I alt

239.117,60 kr.

59.779,40 kr.

298.897,00 kr.

Af fakturaerne fremgår tekstbeskrivelser i form af blandt andet "Afregning iht. kontrakt", "Udført / Levering", "Iht. bilag", "Afregning iht. Bilag" og "Udført arbejde". Betalingsinformation er ikke anført på fakturaerne. De anførte kontrakter og bilag er ikke fremlagt. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Virksomheden har bogført fakturaerne på konto 1310 "Direkte omkostninger m/moms" med referencerne "F. 3247", "F. 3333" og lignende for samtlige af fakturaerne.

Fakturaerne er betalt elektronisk via bankoverførsel fra virksomhedens bankkonti i [finans1] og [finans2].

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke har haft en bankkonto, hvorfor de har anvendt andre selskaber og personers bankkonti, at [virksomhed3] ikke har angivet moms, at [virksomhed3] ikke har haft ansatte, og at [virksomhed3] ikke har fremlagt dokumentation for brug af underleverandører.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed4] ApS , CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 27. april 2020 af [person5], [person6], der er direktør i [virksomhed4] i perioden fra den 23. oktober 2020 til den 15. november 2021. [virksomhed4] er registreret under branchekoden 532000 "Andre post- og kurertjenester" og bibranchen 471110 "Købmænd og døgnkiosker". [virksomhed4] har til formål at drive købmand og døgnkiosk samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse. [virksomhed4] er den 29. juni 2023 opløst efter konkurs.

[virksomhed4] har ifølge CVR ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt 17 fakturaer udstedt af [virksomhed3] i 2021 og 2022, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for. Fakturaerne udgør som følgende:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

2021

10.11.2021

1

32.160,00 kr.

8.040,00 kr.

40.200,00 kr.

12.11.2021

02

31.120,00 kr.

7.780,00 kr.

38.900,00 kr.

20.11.2021

03

52.800,00 kr.

13.200,00 kr.

66.000,00 kr.

02.12.2021

07

98.600,00 kr.

24.650,00 kr.

123.250,00 kr.

15.12.2021

14

44.400,00 kr.

11.100,00 kr.

55.500,00 kr.

I alt 2021

259.080,00 kr.

64.770,00 kr.

323.850,00 kr.

2022

11.01.2022

16

60.146,00 kr.

15.036,50 kr.

75.182,50 kr.

23.01.2022

015

55.129,00 kr.

13.782,25 kr.

68.911,25 kr.

07.02.2022

19

55.000,00 kr.

13.750,00 kr.

68.750,00 kr.

14.02.2022

50

23.750,00 kr.

5.937,50 kr.

29.687,50 kr.

01.03.2022

024

42.300,00 kr.

10.575,00 kr.

52.875,00 kr.

17.03.2022

51

23.900,00 kr.

5.975,00 kr.

29.875,00 kr.

04.05.2022

39

60.748,00 kr.

15.187,00 kr.

75.935,00 kr.

13.05.2022

52

23.900,00 kr.

5.975,00 kr.

29.875,00 kr.

31.05.2022

53

24.000,00 kr.

6.000,00 kr.

30.000,00 kr.

10.06.2022

60

23.989,00 kr.

5.997,25 kr.

29.986,25 kr.

19.06.2022

66

21.240,00 kr.

5.310,00 kr.

26.550,00 kr.

01.07.2022

68

90.000,00 kr.

22.500,00 kr.

112.500,00 kr.

I alt 2022

504.102,00 kr.

126.025,50 kr.

630.127,50 kr.

I alt 2021 og 2022

763.182,00 kr.

190.795,50 kr.

953.977,50 kr.

Af fakturaerne fremgår tekstbeskrivelser i form af blandt andet "Services", "Opvask Feb 2022", "Opvask May" og "Opvask June 2022". Der er ikke anført betalingsinformationer på fakturanr. 1, 02 og 03. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Virksomheden har bogført fakturaerne på konto 1310 "Direkte omkostninger m/moms" med referencerne "F. 1", "F. 02", "F. 14", "F. 50" og lignende for samtlige af fakturaerne.

Fakturaerne er betalt elektronisk via bankoverførsel fra virksomhedens bankkonto i [finans2].

Der er fremlagt en samarbejdsaftale mellem [virksomhed4] og virksomheden. Samarbejdsaftalen dateret med start den 17. september 2021 og er den 17. september 2021 underskrevet af virksomheden og [virksomhed4]. Aftalen indeholder en beskrivelse af, at samarbejdet har til formål at sikre et øget salg ved at virksomheden henviser dennes kunder til [virksomhed4] med fordelagtige priser og ydelser i form af opvask og rengøring. Det fremgår endvidere af aftalen, at det er [virksomhed4], der kommuniker med kunderne, og at tidsrummet for opgaverne skal være indenfor kl. 08.00 til kl. 17.00. Derudover er der punkter om betaling, varighed, ophør, ansvarsfraskrivelse, fortrolighed og værneting i form af, at samarbejdsaftalen er undergivet dansk lovgivning.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er uoverensstemmelse på de af [virksomhed4] udstedte fakturaer, at [virksomhed4] først fik en bankkonto tilknyttet fra den 6. juli 2022, at [virksomhed4] til erhvervsstyrelsen har oplyst, at de skal køre bud for [virksomhed6], at [virksomhed4] anvender [finans3], og at [virksomhed4] har en bulgarsk bankkonto.

Der er ikke fremlagt timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed5] , CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 2. marts 2020 af [person6]. [virksomhed5] er registreret under branchekoden 620100 "Computerprogrammering" og bibrancherne 631100 "Databehandling, webhosting og lignende serviceydelser", 620900 "Anden it-servicevirksomhed" og 471110 "Købmænd og døgnkiosker".

[virksomhed5] har ifølge CVR ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt 12 fakturaer udstedt af [virksomhed5] i 2022, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for. Fakturaerne udgør som følgende:

Dato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

14.04.2022

11

74.000,00 kr.

18.500,00 kr.

92.500,00 kr.

29.04.2022

14

62.050,00 kr.

15.512,50 kr.

77.562,50 kr.

10.07.2022

44

20.200,00 kr.

5.050,00 kr.

25.250,00 kr.

15.08.2022

22

52.036,00 kr.

13.009,00 kr.

65.045,00 kr.

30.08.2022

46

57.160,00 kr.

14.290,00 kr.

71.450,00 kr.

07.09.2022

20

22.736,00 kr.

5.684,00 kr.

28.420,00 kr.

29.09.2022

30

78.200,00 kr.

19.550,00 kr.

97.750,00 kr.

14.10.2022

0051

60.200,00 kr.

15.050,00 kr.

75.250,00 kr.

31.10.2022

062

83.680,00 kr.

20.920,00 kr.

104.600,00 kr.

15.11.2022

72

55.600,00 kr.

13.900,00 kr.

69.500,00 kr.

16.12.2022

85

49.680,00 kr.

12.420,00 kr.

62.100,00 kr.

29.12.2022

92

55.975,00 kr.

13.993,75 kr.

69.993,75 kr.

I alt

671.517,00 kr.

167.879,25 kr.

839.421,25 kr.

Af fakturaerne fremgår tekstbeskrivelser er i form af blandt andet "SERVICE", "Opvask April.", "OPVASK", "Opvask NOV 2022". Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Virksomheden har bogført fakturaerne på konto 1310 "Direkte omkostninger m/moms" med referencerne "F. 14", "F. 22", "F. 0051" og lignende for samtlige af fakturaerne.

Fakturaerne er betalt elektronisk via bankoverførsel fra virksomhedens bankkonto i [finans2].

Der er fremlagt en samarbejdsaftale mellem [virksomhed5] og virksomheden. Samarbejdsaftalen er dateret den 28. februar 2022 med start den 15. marts 2022, og er den 1. marts 2022 underskrevet af [person1] og [person6]. Aftalen indeholder blandt andet en beskrivelse af, at samarbejdet har til formål at sikre et øget salg ved at virksomheden henviser dennes kunder til [virksomhed5] med fordelagtige priser og ydelser i form af opvask og rengøring. Det fremgår endvidere af aftalen, at det er [virksomhed5], der kommuniker med kunderne, og at tidsrummet for opgaven skal være indenfor kl. 08.00 til kl. 17.00. Ligeledes er der punkter om betaling, varighed, ophør, ansvarsfraskrivelse, fortrolighed og værneting i form af, at samarbejdsaftalen er undergivet dansk lovgivning.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er uoverensstemmelse på de af [virksomhed5] udstedte fakturaer, at ejeren af [virksomhed5] i 2022 har kørt for [virksomhed6], at momsindberetninger fra [virksomhed5] ikke er i overens med de modtagne bilag at [virksomhed5] har 0-angivet moms i perioden fra den 1. juni 2022 og fremadrettet, at ejeren af [virksomhed5] er udvandret af Danmark i 4. kvartal 2022, og at [virksomhed5] benytter [finans3] og har en bulgarsk bankkonto.

Der er ikke fremlagt timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens købsmoms med i alt 462.531 kr. for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2022, idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til fire underleverandører.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført (uddrag):

"...

2.3.4 Ikke godkendt fradrag, faktura uden fradragsret

Med henvisning til punkt 1.3.4 i dette brev og ved gennemgang af det indsendte bilagsmateriale på konto 1310 Direkte omkostninger m/moms, har vi konstateret at du har købt fremmed arbejde hos følgende:

[virksomhed2] ApS, cvr. [...2]

[virksomhed3] ApS, cvr. [...3]

[virksomhed4] ApS, cvr. [...4]

[virksomhed5], cvr. [...5]

Det er Skattestyrelsens opfattelse at der ikke er sket en levering af ydelser til brug for virksomhedens momspligtige leverancer. Det forhold at fakturaerne er betalt via bank udgør i sig selv ikke dokumentation for, at de af underleverandørerne angivne leverede ydelser har fundet sted. Ifølge domspraksis SKM2019.231HR har Højesteret fastslået, at det er en betingelse for fradrag efter momslovens § 37, stk. 1 at der faktisk er sket en leverance.

De indsendte samarbejdsaftaler den 29. maj 2024 kan ikke dokumentere momsfradragsretten efter momslovens § 37, stk. 1.

På baggrund af ovenstående har vi nedsat din købsmoms med følgende:

Dato

Bilags-nr.

Tekst

Moms-kode

Beløb

Momsbeløb

Underleverandør

28-05-2021

347

F. 10192

I25

25.760,00

6.440,00

[virksomhed2] ApS

28-06-2021

368

F. 3247

I25

37.840,00

9.460,00

[virksomhed3] ApS

2. kvartal 2021

63.600,00

15.900,00

29-07-2021

388

F. 3277

I25

35.788,00

8.947,00

[virksomhed3] ApS

10-08-2021

410

F. 3292

I25

20.269,60

5.067,40

[virksomhed3] ApS

31-08-2021

420

F. 3308

I25

62.460,00

15.615,00

[virksomhed3] ApS

07-09-2021

426

F. 3323

I25

27.200,00

6.800,00

[virksomhed3] ApS

15-09-2021

431

F. 10433

I25

55.000,00

13.750,00

[virksomhed2] ApS

30-09-2021

444

F. 3333

I25

55.560,00

13.890,00

[virksomhed3] ApS

3. kvartal 2021

256.277,60

64.069,40

13-10-2021

468

F. 10498

I25

47.058,00

11.764,50

[virksomhed2] ApS

19-10-2021

492

F. 10512

I25

48.490,00

12.122,50

[virksomhed2] ApS

10-11-2021

499

F. 1

I25

32.160,00

8.040,00

[virksomhed4] ApS

12-11-2021

500

F. 02

I25

31.120,00

7.780,00

[virksomhed4] ApS

20-11-2021

503

F. 03

I25

52.800,00

13.200,00

[virksomhed4] ApS

02-12-2021

531

F. 07

I25

98.600,00

24.650,00

[virksomhed4] ApS

15-12-2021

539

F. 14

I25

44.400,00

11.100,00

[virksomhed4] ApS

4. kvartal 2021

354.628,00

88.657,00

11-01-2022

575

F. 16

I25

60.146,00

15.036,50

[virksomhed4] ApS

23-01-2022

587

F. 15

I25

55.129,00

13.782,25

[virksomhed4] ApS

07-02-2022

620

F. 19

I25

55.000,00

13.750,00

[virksomhed4] ApS

14-02-2022

772

F. 50

I25

23.750,00

5.937,50

[virksomhed4] ApS

01-03-2022

666

F. 24

I25

42.300,00

10.575,00

[virksomhed4] ApS

17-03-2022

773

F. 51

I25

23.900,00

5.975,00

[virksomhed4] ApS

1. kvartal 2022

260.225,00

65.056,25

14-04-2022

929

F. 11

I25

74.000,00

18.500,00

[virksomhed5]

29-04-2022

936

F. 14

I25

62.050,00

15.512,50

[virksomhed5]

04-05-2022

792

F. 39

I25

60.748,00

15.187,00

[virksomhed4] ApS

13-05-2022

806

F. 52

I25

23.900,00

5.975,00

[virksomhed4] ApS

31-05-2022

807

F. 53

I25

24.000,00

6.000,00

[virksomhed4] ApS

10-06-2022

819

F. 60

I25

23.989,00

5.997,25

[virksomhed4] ApS

19-06-2022

830

F.66

I25

21.240,00

5.310,00

[virksomhed4] ApS

2. kvartal 2022

289.927,00

72.481,75

01-07-2022

852

F.68

I25

90.000,00

22.500,00

[virksomhed4] ApS

10-07-2022

1081

F.44

I25

20.200,00

5.050,00

[virksomhed5]

15-08-2022

1004

F. 22

I25

52.036,00

13.009,00

[virksomhed5]

30-08-2022

1114

F.46

I25

57.160,00

14.290,00

[virksomhed5]

07-09-2022

1000

F. 20

I25

22.736,00

5.684,00

[virksomhed5]

29-09-2022

1045

F. 30

I25

78.200,00

19.550,00

[virksomhed5]

3. kvartal 2022

320.332,00

80.083,00

14-10-2022

1195

F. 0051

I25

60.200,00

15.050,00

[virksomhed5]

31-10-2022

1265

F. 062

I25

83.680,00

20.920,00

[virksomhed5]

15-11-2022

1306

F. 72

I25

55.600,00

13.900,00

[virksomhed5]

16-12-2022

1403

F. 85

I25

49.680,00

12.420,00

[virksomhed5]

29-12-2022

1404

F. 92

I25

55.975,00

13.993,75

[virksomhed5]

4. kvartal 2022

305.135,00

76.283,75

Vi har nedsat købsmomsen med i alt 462.531 kr., og ændringen er fordelt således:

2021

2022

1. kvartal

0

65.056

2. kvartal

15.900

72.482

3. kvartal

64.069

80.083

4. kvartal

88.657

76.284

Den samlede momsændring for din virksomhed er herefter specificeret således på periode og afgiftsart:

2021

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Sum

Salgsmoms opgjort

0

38.710

139.148

160.843

338.701

Salgsmoms angivet

0

38.710

139.148

160.843

338.701

Salgsmoms ændret

0

0

0

0

0

Købsmoms opgjort

374

290

3.734

755

5.153

Købsmoms angivet

374

16.658

74.389

89.520

180.941

Købsmoms ændret

0

-16.368

-70.655

-88.765

-175.788

Ændring af tilsvar 2021 i alt

0

16.368

70.655

88.765

175.788

2022

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Sum

Salgsmoms opgjort

155.699

154.247

167.800

148.481

626.227

Salgsmoms angivet

155.699

154.247

167.800

148.481

626.227

Salgsmoms ændret

0

0

0

0

0

Købsmoms opgjort:

9.588

3.404

1.166

8.993

23.151

Købsmoms angivet

77.423

76.274

84.746

119.769

358.212

Købsmoms ændret

-67.835

-72.870

-83.580

-110.776

-335.061

Ændring af tilsvar 2022 i alt

67.835

72.870

83.580

110.776

335.061

2023

1. kvartal

Salgsmoms opgjort

149.390

Salgsmoms efterangivet

149.390

Salgsmoms ændret

0

Købsmoms opgjort:

5.946

Købsmoms efterangivet

6.264

Købsmoms ændret

-318

Ændring af tilsvar 2023 i alt

318

Den samlede momsændring er opgjort til

511.167 kr.

...".

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 20. september 2024 udtalt følgende:

"...

Den foretagne ansættelse er påklaget ved skrivelse af 17. september 2024.

Skattestyrelsen skal meddele, at der ikke findes grundlag for at komme med yderligere udtalelser vedrørende klagen, da klagen efter vores opfattelse er fuldt belyst i vores afgørelse af 25. juni 2024, punkt 1.3.4:

Ved gennemgang af det indsendte bilagsmateriale på konto 1310 Direkte omkostninger m/moms, har vi konstateret at du har købt fremmed arbejde hos følgende:

[virksomhed2] ApS, cvr. [...2]

[virksomhed3] ApS, cvr. [...3]

[virksomhed4] ApS, cvr. [...4]

[virksomhed5], cvr. [...5]

Skattestyrelsen har ved gennemgang af ovenstående selskaber og virksomheder konstateret følgende:

[virksomhed2] ApS

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet ikke har nogen reel aktivitet, men i stedet fungerer som en service, hvor kunden modtager en faktura, der kan anvendes til moms- og skattemæssigt fradrag. Kunden betaler fakturaen, hvorefter pengene kanaliseres gennem flere led, herunder udenlandske virksomheder, hvorefter de må formodes at blive returneret, helt eller delvist, til kunden til brug f.eks. "sorte" lønninger eller indehavers private forbrug.

Opfattelsen bygger på følgende forhold:

- Selskabet er nægtet registrering for moms.
- Selskabet fakturerer arbejdskraft, men er ikke registreret som arbejdsgiver.
- Selskabets direktør har ved møde i skifteretten oplyst, at der ikke har været anden drift end udstedelse af fakturaer i selskabet.
- Der ses ikke at være anvendt underleverandører til levering af arbejdskraft.
- Selskabet har leveret arbejdskraft inden for mange forskellige brancher.

[virksomhed3] ApS

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet ikke har nogen reel aktivitet, og der ikke er leveret ydelser fra [virksomhed3] ApS. Skattestyrelsen vurderer, at selskabet ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere de ydelser, der fremgår af fakturaerne. Selskabet har udelukkende været en fakturafabrik, der har udstedt fiktive fakturaer til brug for uberettiget moms -og skattefradrag.

Opfattelsen bygger på følgende forhold:

- Selskabet har ikke en bankkonto, de anvender andre selskaber og personers bankkonti.
- De har ikke angivet moms.
- Selskabet har ingen ansatte og ingen dokumentation for brug af underleverandører.

[virksomhed4] ApS

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet ikke har nogen reel aktivitet, og der ikke er leveret "Services" herunder opvaske services. Skattestyrelsen vurderer at selskabet ikke har haft de menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere de ydelser der fremgår af fakturaerne. Selskabet har udelukkende udstedt fiktive fakturaer til brug for uberettiget moms -og skattefradrag.

Opfattelsen bygger på følgende forhold:

- Faktura -og momsbeløb er forkerte på flere af fakturaerne.
- Der bliver først tilknyttet en bankkonto den 6. juli 2022.
- Selskabet har ingen ansatte.
- Det er oplyst til Erhvervsstyrelsen at selskabet skal køre som bud for [virksomhed6].
- Selskabet er oprettet med branchekode 53.20.00 Andre post -og kurertjenester.
- Der fremgår ikke bankkonto på alle fakturaerne.
- Selskabet benytter [finans3] og har en bulgarsk bankkonto.

[virksomhed5]

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden ikke har nogen reel aktivitet, og der ikke er leveret "opvask". Skattestyrelsen vurderer at virksomheden ikke har haft de menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere de ydelser, der fremgår af fakturaerne. Virksomheden har udelukkende udstedt fiktive fakturaer til brug for uberettiget moms -og skattefradrag.

Opfattelsen bygger på følgende forhold:

- Faktura -og momsbeløb er forkerte på flere af fakturaerne.
- Virksomheden har ingen ansatte.
- Virksomheden er oprettet med branchekode 62.01.00 Computerprogrammering.
- Virksomhedens ejer har kørt for [virksomhed6] i 2022.
- Virksomhedens momsindberetninger svarer ikke overens med de modtaget bilag.
- Virksomheden har 0-angivet moms i perioden 1. juni 2022 og fremadrettet.
- Virksomhedens ejer er udvandret af Danmark i 4. kvartal 2022.
- Virksomheden benytter [finans3] og har en bulgarsk bankkonto.

Du har den 29. maj 2024 indsendt samarbejdsaftaler mellem din virksomhed, [virksomhed5] og [virksomhed4] ApS. De indsendte samarbejdsaftaler har ikke ændret ved vores opfattelse af de 2 underleverandører iht. ovenstående. Samarbejdsaftalerne har ikke ændret på vores opfattelse af, at virksomhederne har haft den menneskelige eller økonomiske mulighed for at levere de fakturerede ydelser til dig.

...".

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomheden er berettiget til fradrag for købsmoms fradrag for udgifter til fire underleverandører på i alt 462.531 kr. i afgiftsperioderne fra den 1. januar 2022 til den 31. december 2022.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført (uddrag):

"...

Indledende bemærkninger

Indledning

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet momstilsvaret for perioden 1. januar 2021 -31. marts 2023. med kr. 511.167

Samtidige har Skattestyrelsen skønsmæssigt forhøjet min klients indkomst på årsopgørelsen for 2021 og 2022 med kr. 1.975.077.

Total er der sket skønsmæssigt forhøjelse på i alt kr. 2.486.244 kr.

[person1] har drevet virksomheden [virksomhed1] CVR [...1] fra 8. marts 2018.

Virksomheden er registreret med branchekode 812100: Almindelig rengøring i bygninger.

Virksomheden har haft store kunder som [virksomhed7] og [klub1], hvor man har assisteret dem med rengøring og levering af arbejdskraft til dette formål.

Påstande

1. Regnskab og bogføriårg for 2021-2022.

Skattestyrelsen har vurderet, at det indsendte regnskabsmateriale kan danne grundlag for skatteansættelsen for indkomstårene 2021 og 2022. De efterfølgende ændringer foretages derfor med udgangspunkt i det foreliggende regnskabsmateriale.

Skattestyrelsens ændringer

Skat

2021:

Ændring

Oplyst resultat af selvstændig virksomhed 471.272 kr.

Ikke godkendt fradrag, private udgifter, se punkt 1.3.1 kr. 5.691.

Nedsættelse af fradragsberettigede udgifter, fejl i bogføring, se punkt 1.3.2 kr. 26.000.

Ikke godkendt fradrag, manglende dokumentation, se punkt 1.3.3 kr. 99.

Ikke godkendt fradrag, fakturaer uden fradragsret, se punkt 1.3.4 kr. 674.505.

Ansat resultat af selvstændig virksomhed 1.177.567 kr. 706.295 kr.

2022:

Ændring

Oplyst resultat af selvstændig virksomhed 208.465 kr.

Ikke godkendt fradrag, private udgifter, se punkt 1.3.1 29.591 kr.

Forhøjelse af fradragsberettigede udgifter, fejl i bogføringen, se punkt 1.3.2 -2.000 kr.

Ikke godkendt fradrag, manglende dokumentation, se punkt 1.3.3 65.572 kr.

Ikke godkendt fradrag, fakturaer uden fradragsret, se punkt 1.3.4 kr. 1.175.619.

Ansat resultat af selvstændig virksomhed 1.477.246 kr. 1.268.782 kr.

Ovenstående tal kan findes i afgørelse truffet af SKATTESTYRELSEN d. 25. juni 2024 på side 2.

Vi vil kun klage over punktet 1.3.4 Ikke godkendt fradrag, fakturaer uden fradragsret for både 2021 og 2022.

Vi vil kun klage over nedenstående punkter og ikke de andre punkter i afgørelsen:

- 2021 Ikke godkendt fradrag, fakturaer uden fradragsret, se punkt 1.3.4 kr. 674.505.
- 2022 Ikke godkendt fradrag, fakturaer uden fradragsret, se punkt 1.3.4 kr. 1.175.619.

Total 1.850.124 kr.

Vi vil både klage over SKAT og momsbeløb af de ovenstående 1.850.124 kr.

Klagerens anbringender og begrundelser er følgende:

Virksomhedens opfattelse:

Det fastholdes at det ikke kan lastes klager som kunde at en underentreprenør som i øvrigt er momsregistreret og udsteder fakturaer m.v. ikke har orden i sit momsregnskab m.v.

Det er endvidere dokumenteret at [virksomhed5] CVR [...5] er en momsregistreret virksomhed som fortsat eksisterer den dag i dag, jf. cvr. Registeret.

- Som dokumenteret ovenfor ville klager slet ikke have kunne realisere den omsætning som sket i 2021-2022, jf. afgørelse fra Skattestyrelsen, hvis der ikke var anvendt underleverandører i samspil med klages egne medarbejdere.

Skattestyrelsen bruger ubetydelige fejl i de udstedte fakturaer til at nægte klager fradrag efter Moms-bekendtgørelsen § 57.

Følgelig er der ikke grundlag for at nægte fradrag for købsmoms i medfør af momslovens § 37 underhenvisning til momsbekendtgørelsens § 58, ligesom der ikke i øvrigt er grundlag for at rejse tvivl om fakturaernes realitet.

For så vidt angår spørgsmålet om hæftelse for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag gøres det til støtte for den nedlagte påstand overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at anse betalingerne til [virksomhed1] underleverandører for at dække over sorte lønninger, hvorfor [virksomhed1] ikke er indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag af de omhandlede beløb.

Klage over beløb

For perioden 1. januar 2021 - 31. december 2022 gælder, at klageren ikke kan godkende det for virksomheden foretagne for højt ansatte resultat på total 1.850.124 kr.

Klageren nedlægger derfor påstand om, at de skete skønsmæssige forhøjelser af såvel moms som skattepligtig indkomst vil være at annullere, og at der gives fradrag for de ovenstående driftsudgifter.

...".

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt virksomheden fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandører på i alt 462.531 kr. for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2022. Nægtelsen skyldes, at Skattestyrelsen har anset fakturaerne fra underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4] og [virksomhed5] for ikke at være reelle.

Retsgrundlaget
Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

..."

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168 og artikel 178 til 179.

Af dagældende § 81 i momsbekendtgørelse nr. 2246 af 30. november 2021 fremgår følgende:

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. "

Momsbekendtgørelsens kapitel 12 indeholder en række fakturakrav. I bekendtgørelsens dagældende § 57, stk. 1, er fastsat de nærmere krav til fakturaens indhold:

"Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales."

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Såfremt fakturaerne ikke opfylder de forskriftsmæssige krav om angivelse af ydelsernes art og omfang, foreligger der unormale forhold, hvorefter virksomheden pålægges en skærpet bevisbyrde for, at der har foreligget et underleverandørforhold med heraf følgende fradragsret, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Fakturaerne indeholder ikke de forskriftsmæssige oplysninger i momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1, nr. 5 og 6, herunder konkrete oplysninger om omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom fakturaerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om de udførte opgaver, og hvor og hvornår arbejdet er udført.

Der påhviler derfor virksomheden en skærpet bevisbyrde for, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer.

Virksomheden har fremlagt samarbejdsaftaler mellem virksomheden og underleverandørerne [virksomhed4] og [virksomhed5]. Samarbejdsaftalerne er ufyldestgørende for redegørelsen af samhandelsforholdet mellem parterne i aftalen. Der er herved lagt vægt på, at samarbejdsaftalerne indeholder standardiserede punkter og ikke indeholder konkrete aftaleforhold for den enkelte underleverandør. Der er ikke fremlagt samarbejdsaftaler i tillæg til fakturaerne fra [virksomhed3] og [virksomhed2].

Fakturanumrene udstedt af [virksomhed4] og [virksomhed5] er endvidere ikke fortløbende eller ikke udstedt i rækkefølge efter dato. Det bemærkes desuden, at fakturaerne udstedt af [virksomhed3] er uden anført betalingsinformation

Virksomheden har desuden ikke bevaret kopi af timesedlerne og har dermed ikke kunnet redegøre for grundlaget for samarbejdet med underleverandørerne, jf. SKM2020.484.BR. Der foreligger endvidere ikke oplysninger om, hvem der har udført arbejdet.

Samtlige af underleverandørerne har ikke været registreret med ansatte og flere har ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.395.BR.

Flere af underleverandørerne har heller ikke afregnet moms, jf. SKM2024.101.BR, og underleverandørerne er i mange tilfælde gået konkurs. Endvidere har flere af underleverandører været registreret med branchekoder og formål, som ikke stemmer overens med de fakturerede ydelser. Flere af underleverandørerne har desuden haft udenlandske bankkonti eller ingen bankkonto.

Skattestyrelsen har oplyst, at mange af underleverandørerne hverken har afholdt udgifter til løn eller til andre underleverandører, og at underleverandører ikke har haft de tekniske eller økonomiske ressourcer til at levere de fakturerede ydelser.

Især i en situation som den foreliggende, hvor der er en række usædvanlige forhold, er fraværet af skriftligt materiale således med til at skabe betydelig tvivl om, hvorvidt den hævdede underleverandør faktisk har udført de omhandlede arbejdsydelser.

Under disse omstændigheder finder retten, at virksomheden ikke har løftet bevisbyrde for, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Virksomheden har således ikke dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer. Retten finder, at der samlet set er tale om så usædvanlige omstændigheder, at de fremlagte fakturaer ikke kan anses for at være reelle.

Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, udgør ikke i sig selv dokumentation for, at leveringer af ydelser har fundet sted, hvorfor dette ikke kan føre til et andet resultat, jf. førnævnte SKM2023.213.ØLR.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.