Kendelse af 01-05-2025 - indlagt i TaxCons database den 29-05-2025

Journalnr. 24-0080643

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 230.104 kr.

Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med 65.250 kr.

Faktiske oplysninger

[person1] (i det følgende kaldet indehaveren) var i 2022 ejer af virksomheden [virksomhed1] (i det følgende kaldet virksomheden), CVR-nr. [...1]. Virksomheden er påbegyndt den 3. august 2021 inden for branchen "levering af kombinerede hjælpetjenester i forbindelse med drift af fast ejendom." Virksomheden har c/o adresse på indehaverens private bopæl på [adresse1], [by1]. Indehaveren har tidligere drevet virksomheden under forskellige navne og brancher.

Virksomhedens faktiske aktivitet har ifølge det oplyste været mandsskabsudleje. Hovedkunden var [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2], som er ejet af [virksomhed3] ApS, som er ejet af [person2]. Mandskabet købte virksomheden ifølge fakturaer primært af [virksomhed4] ApS (under konkurs) CVR-nr. [...3], og i mindre omfang hos [virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4] (opløst) (i det følgende kaldet underleverandørerne).

Virksomheden er genregistreret for moms fra den 3. august 2021. Virksomheden har bogført købsmoms for 3. og 4. kvartal 2022 med henholdsvis 70.113 kr. og 171.096,05 kr., i alt 241.209,39 kr. Virksomheden har indberettet købsmoms med henholdsvis 70.113 kr. og 170.113 kr., i alt 240.892 kr., heraf vedrører henholdsvis 62.556 kr. og 157.723 kr. moms af fakturaer fra underleverandører.

Virksomheden har indberettet en salgsmoms på 412.744 kr., svarende til en momspligtig omsætning på 1.650.976 kr. Virksomheden har bogført en salgsmoms på konto 6902 udgående moms på 347.493,75 kr., svarende til en momspligtig omsætning på 1.389.975 kr.

Skattestyrelsen anmodede den 29. september 2023 og igen den 6. november 2023 virksomhedens indehaver om at fremsende virksomhedens regnskabsmateriale for 2022. Da indehaveren ikke fremsendte regnskabsmaterialet, indhentede Skattestyrelsen bankkontoudtog af virksomhedens og indehaverens private bankkonti i [finans1], [finans2] og [finans3].

Den 11. januar 2024 sendte Skattestyrelsen forslag om at ændre virksomhedens resultat og moms samt indehaverens personlige indkomst.

Indehaveren fremsendte efter modtagelsen af forslaget virksomhedens regnskab for 2022, kontokort og saldobalance. Skattestyrelsen modtog efterfølgende desuden bl.a. købs- og salgsbilag.

Af virksomhedens regnskab for 2022fremgår en nettoomsætning på 1.409.975 kr. og kapacitetsomkostninger på i alt 1.070.000 kr. Efter fradrag af finansielle omkostninger på 42 kr. er virksomhedens resultat opgjort til 339.784 kr. Af note 2 fremgår, at virksomheden har afholdt udgifter til fremmed assistance for 881.115 kr.

På konto nr. 1310 direkte omkostninger m/moms er der bogført i alt 73.208,06 kr., hvori er indeholdt et beløb på 15.206,40 ekskl. moms på 3.801,60 kr. ifølge bilag 22022014 og et beløb på 19.813,81 kr. ekskl. moms på 4.953,45 kr. ifølge bilag 22022063. Udgifterne er beskrevet ved en genudskrift af en faktura for et køb af gulvbrædder i [virksomhed6] og en genudskrift af faktura for køb af bl.a. lava beton og plastfibre til gulv til levering på [adresse2], [by2].

Landsskatteretten har i en afgørelse med sagsnr. [sag1] nedsat Skattestyrelsens skønsmæssige opgørelse af virksomhedens omsætning med 261.000 kr. Landsskatteretten har stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende ikke godkendt fradrag for udgifter for køb af gulv i [virksomhed6], [by3] på i alt 35.020,21 kr. Landsskatteretten har desuden stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører på 881.115 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har fastholdt, at salgsmomsen skal ansættes til det angivne beløb på 412.744 kr., hvori indgår salgsmoms på 62.500 kr. af kreditnota på 261.000 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms på udgifter til køb af gulv i [virksomhed6], [by3] på i alt 8.755 kr. og fradrag for købsmoms af fakturaer fra underleverandører i 3. og 4. kvartal på henholdsvis 62.556 kr. og 157.723 kr. Skattestyrelsen har desuden ikke godkendt fradrag for købsmoms på udgift til husleje og telefon på henholdsvis 316 kr. og 1.072 kr.

Skattestyrelsens ændringer af købs- og salgsmoms og virksomhedens momstilsvar er specificeret således:

2022

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Indberettet købsmoms

0 kr.

0 kr.

70.113 kr.

170.779 kr.

240.892 kr.

Skønnet købsmoms

0 kr.

0 kr.

7.557 kr.

3.231 kr.

10.788 kr.

Regulering af købsmoms

0 kr.

0 kr.

-62.556 kr.

-167.548 kr.

-230.104 kr.

2022

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Indberettet momstilsvar

0 kr.

0 kr.

75.928 kr.

95.924 kr.

171.852 kr.

Skønnet momstilsvar

0 kr.

0 kr.

138.484 kr.

263.472 kr.

401.956 kr.

forhøjelse af momstilsvar

0 kr.

0 kr.

62.556 kr.

167.548 kr.

230.104 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"

  1. Moms

[...]
1.3. Vores begrundelse og bemærkninger

Du er kommet med indsigelser til vores fornyede forslag fra den 29. april 2024. Dine indsigelser er opdelt i 4 punkter og bliver behandlet under disse overskrifter:

- Omsætning konto 1010
- Direkte omkostninger konto 1310
- Fremmed assistance konto 1315
- Husleje med og uden moms

Omsætning konto 1010: Vi fastholder, at der ikke kan godkendes en nedsættelse af salgsmomsen.

Direkte omkostninger konto 1310: Vi har modtaget yderligere dokumentation. Vi har godkendt fradrag for købsmomsen vedrørende bilag nummer 2022006 og 2022004. Denne købsmoms udgør 8.812 kr. og fradraget forhøjes hermed. Punktet bliver ikke yderligere behandlet.

Vi fastholder nægtelse af fradrag for bilag 2022014 og 2022063.

Fremmedassistance konto 1315: Vi fastholder dette punkt.

Husleje med og uden moms: Dine bemærkninger vedrørende dette punkt har ingen momsmæssige konsekvenser, da der ikke er bogført moms af huslejen. Punktet bliver ikke behandlet yderligere.

Resultat af dine indsigelser er en forhøjelse af købsmomsen med 8.912 kr. Momstilsvaret nedsættes tilsvarende med dette beløb.

Konklusion på gennemgangen er, at vi forhøjer dit momstilsvar med 230.104 kr.

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige, dette fremgår af momslovens § 1 og § 3, stk. 1. Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, se momslovens § 4, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af momsen. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, som overholder reglerne i bogføringsloven.

Der henvises til punkt 1.3 med hensyn til regnskabskravene, ifølge bogføringsloven og mindste-kravsbekendtgørelsen.

Såfremt en virksomhed har angivet for lidt i moms, opkræves det skyldige beløb i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Vi tager ved gennemgangen udgangspunkt i det indsendte regnskabsmateriale.

Salgsmoms for 2022

Vi har opgjort omsætningen under punkt 1.3.

Du har indberettet en salgsmoms på 412.744 kr. og din revisor har bogført en salgsmoms på 347.494 kr. Vi har sammenholdt den bogførte salgsmoms med bilagene.

Der er bogført en kreditnota til [virksomhed2] ApS på 261.000 kr. ekskl. moms den 28. oktober 2022, momsen udgør 65.250 kr. Vi har ikke modtaget kreditnotaen som dokumentation og det fremgår af bogføringsteksten "kreditnota som ikke er blevet lavet". Den har nummer 99999999.

Du har i mail fra 15. maj 2024 forklaret at [virksomhed2] ApS har modtaget faktura nummer 8 og 10. De har aldrig modtaget faktura nummer 7. Faktura nummer 7, 8 og 10 er ens. De har modtaget kreditnota nummer 9. Du har ikke udfærdiget en kreditnota, fordi det ikke var muligt at tilbagedatere en kreditnota, da fakturanumrene skal være i kronologisk rækkefølge.

Du har indsendt alle udskrevne salgs fakturaer og kreditnotaer.

Vi vurderer at du ville have kunnet udfærdige en kreditnota, da du opdagede fejlen. En kreditnota skal ikke være med et nummer lige efter den udskrevne faktura. Man kan på kreditnotaen henvise til hvilken faktura der bliver krediteret.

Du har selv udskrevet fakturanummer 17 med datoen 31.12.2022 og fakturanummer 20 er dateret med 20.12.2022. Så du har foretaget tilbagedateringer.

Vi kan ikke på det foreliggende grundlag godkende en tilbageregulering af din salgsmoms med 65.250 kr. Du har ikke fremlagt nogen dokumentation for, at din kunde ikke har modtaget de udskrevne fakturaer, i dette tilfælde nummer 7.

Vi kan ikke godkende, at salgsmomsen nedsættes med denne kreditnota, da den ikke er udfærdiget. [virksomhed2] ApS har ikke modtaget den og har dermed ikke nedsat deres fradrag.

Ifølge momslovens § 56, stk. 2 skal der opgøres en salgsmoms af virksomhedens leverancer for hver periode. Da der er udstedt en salgsfaktura til [virksomhed2] ApS, men ikke en kreditnota, vurderer vi at der er sket en levering.

Da vi vurderer, at der er leveret en momspligtig ydelse ifølge § 4, stk. 1 i momsloven, forhøjer vi den bogførte salgsmoms med 65.250 kr.

Vi fastholder dermed den salgsmoms, du selv har indberettet for 2022.

Købsmoms for 2022

Ifølge momslovens § 37, stk. 1 er der fradrag for moms af udgifter, der udelukkende vedrører den momspligtige omsætning. Det er en betingelse for fradrag, at varerne/ydelserne er leveret til virksomheden, at der er betalt dansk moms heraf og at varerne/ydelserne er anvendt til virksomhedens momspligtige aktivitet. Reglerne om delvis fradragsret fremgår af momslovens § 38 - § 41a.

Efter momsbekendtgørelsens § 81, skal virksomheder, der ønsker fradrag for købsmoms ifølge momslovens § 37- § 41a, fremlægge dokumentation for den afholdte udgift i form af fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag eller andre objektive bilag, der kan dokumentere købsmomsen.

Du har indberettet en købsmoms for 2022 på i alt 240.892 kr. Din revisor har bogført en købsmoms på i alt 241.209 kr.

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

Regulering

Resultat

18.05.22

2022006

[virksomhed2] ApS

7.557,09 kr.

0 kr.

7.557,00 kr.

20.09.22

2022008

Fak 144

25.000,00 kr.

-25.000,00 kr.

0,00 kr.

20.09.22

2022009

Fak 143

32.368,75 kr.

-32.368,75 kr.

0,00 kr.

25.09.22

2022010

Fak 145

5.187,50 kr.

-5.187,50 kr.

0,00 kr.

3. kvartal

70.113,34 kr.

-62.446,25 kr.

7.577,00 kr.

10.10.22

2022068

Lønsystem

5,50 kr.

0,00 kr.

5,50 kr.

12.10.22

2022014

[virksomhed6]

3.801,50 kr.

-3.801,50 kr.

0,00 kr.

27.10.22

2022007

[virksomhed7]

152,51 kr.

0,00 kr.

152,51 kr.

31.10.22

2022062

Handel & Transport

604,88 kr.

0,00 kr.

604,88 kr.

02.11.22

2022063

[virksomhed6]

4.953,45 kr.

-4.953,45 kr.

0,00 kr.

07.11.22

2022015

Fak 193

10.350,00 kr.

-10.350,00 kr.

0,00 kr.

07.11.22

2022016

Fak 192

32.631,25 kr.

-32.631,25 kr.

0,00 kr.

07.11.22

2022017

Fak 194

28.105,00 kr.

-28.105,00 kr.

0,00 kr.

14.11.22

2022069

Lønsystem

5,50 kr.

0,00 kr.

5,50 kr.

04.12.22

2022018

[virksomhed8]

2.144,11 kr.

-1.072,05 kr.

1.072,05 kr.

05.12.22

2022004

[virksomhed6]

1.355,20 kr.

0,00 kr.

1.355,00 kr.

07.12.22

2022019

[virksomhed9] A/S

99,80 kr.

-99,80 kr.

0,00 kr.

08.12.22

2022020

[virksomhed9] A/S

116,00 kr.

-116,00 kr.

0,00 kr.

11.12.22

2022005

[virksomhed10]

29,80 kr.

0,00 kr.

29,80 kr.

12.12.22

2022070

[virksomhed11]

5,50 kr.

0,00 kr.

5,50 kr.

15.12.22

2022054

[virksomhed9] A/S

99,80 kr.

-99,80 kr.

0,00 kr.

31.12.22

2022021

Fakt 16

53.190,00 kr.

-53.190,00 kr.

0,00 kr.

31.12.22

2022022

Fakt 17

33.446,25 kr.

-33.446,25 kr.

0,00 kr.

4. kvartal

171.096,05 kr.

-167.865,10 kr.

3.230,74 kr.

I alt 2022

241.209,39 kr.

-230.421,35 kr.

10.807,74 kr.

Omkostninger vedrørende konto 1310

Du har bogført bilag 2022014, 2022063 på denne konto.

Du har i mail fra den 15. maj 2024 oplyst at din kunde var utilfreds og du har ikke foretaget en fakturering for arbejdet. Der blev under arbejdet lavet en skade, så kunden skulle brække gulvet op.

Du har telefonisk oplyst den 16. maj 2024, at du ikke har nogen mailkorrespondance eller anden dokumentation vedrørende indsigelserne fra din kunde.

Købet hos [virksomhed6] bilag 2022014 og 2022063 omfatter køb af materialer for i alt 35.020,21 kr. Det er noteret på fakturaerne, at varerne skulle leveres på adressen [adresse3], [by2]. Der ses ikke nogen tilsvarende indtægt vedrørende denne adresse.

Du har ikke fremlagt nogen dokumentation for, at det udførte arbejde var fejlbehæftet. Vi kan derfor ikke på det fremlagte grundlag godkende fradrag for købsmomsen på 8.755 kr. ifølge § 37, stk. 1 i momsloven og 81 i momsbekendtgørelsen.

Vi nedsætter købsmomsen for dette punkt med i alt 8.755 kr.

Underleverandører, fremmed assistance konto 1315

Du har indkøbt mandskabstimer hos [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS, momsen heraf udgør i alt 220.279 kr. Som oplyst under punkt 1.3 er det vores opfattelse, at de to underleverandører ikke har leveret varer eller ydelser, men har udstedt fiktive fakturaer.

Af momslovens § 37, stk. 1 fremgår, at moms af udgifter, der er anvendt til afgiftspligtige leverancer, kan fradrages. Fradragsretten er betinget af, at varer og ydelser er leveret til virksomheden efter momslovens § 37, stk. 2, nr. 1.

Efter momsbekendtgørelsen § 57, stk. 1 skal en faktura blandt andet indeholde den dato, hvor leveringen af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes og fortløbende nummerrække.

De fremlagte fakturaer lever ikke op til disse krav. Det fremgår ikke af fakturaerne i hvilke perioder arbejdet skulle være udført. Dette fremgår heller ikke af dine salgsfakturaer.

De fremlagte fakturaer fra [virksomhed5] ApS har nummer 16 og 17 og stemmer ikke overens med de faktura numre, som er bogført i [virksomhed5] ApS.

Det er vores vurdering, at der kan rejses begrundet tvivl om realiteten i fakturaerne, i forhold til om der er sket levering af de fakturerede ydelser.

Din bevisbyrde for, at fakturaerne dækker over reelle ydelser, skærpes, som følge af, at der kan rejses begrundet tvivl om fakturaernes realitet, i henhold til SKM2016.9.BR, hvor der fremgår følgende: "Retten fandt, at der var rejst sådan tvivl om de udstedte fakturaers realitet, at skatteyderen ikke alene ved fremlæggelsen af fakturaerne havde løftet bevisbyrden for, at underleverandørerne havde leveret ydelser til skatteyderen, der berettiger til et fradrag efter momslovens § 37. Retten lagde herved bl.a. vægt på, at skatteyderen ikke kunne fremlægge samarbejdsaftaler, korrespondance eller anden dokumentation for kontakt med underleverandørerne, timesedler, eller nærmere oplysning om arten og omfanget af det udførte arbejde, ejerne af underleverandørerne eller de medarbejdere, der udførte rengøringsopgaverne, selv om samarbejdet strakte sig over en længere periode."

Ved nægtelse af fradragsretten har vi lagt vægt på:

[virksomhed4] ApS

- Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om i hvilke perioder, der er udført arbejde
- Vi har ikke modtaget oplysninger om hvem der har udført arbejdet i form af timesedler eller andet
- [virksomhed4] ApS har ikke kunnet levere de ydelser, som fremgår af fakturaerne, da der ikke har været ansatte
- Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at [virksomhed4] ApS i 2022 kun har udstedt fiktive fakturaer
- Selskabet er taget under konkurs og har ikke indberettet moms og skat
- Der er ingen almindeliget forekommende driftsudgifter på selskabets bankkonti

[virksomhed5] ApS

- Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om i hvilke perioder, der er udført arbejde
- Fakturaerne har nummer 16 og 17 og denne nummer række stemmer ikke overens med den nummerrække, som fremgår af bogføringen hos selskabet
- Vi har ikke modtaget oplysninger om hvem, der har udført arbejdet i form af timesedler eller andet
- Den oplyste bankkonto på fakturanummer 16 og 17 fremgår ikke af Skattestyrelsens oplysninger om selskabets bankkonti
- Selskabet er taget under konkurs og har ikke indberettet moms og skat
- Ifølge kurator har der været store indsættelser i selskabet og der er samtidig ikke indberettet moms
- Selskabet har ikke været i stand til at levere de ydelser som fremgår af fakturaerne, da der ikke har været ansatte
- Skattestyrelsen har foretaget kontrol hos et selskab, som har købt fiktive fakturaer hos [virksomhed5] ApS

Det er vores opfattelse, at det ikke er dokumenteret, at der er modtaget momspligtige leverancer, som kan medføre fradrag for moms efter momslovens § 37, stk. 1 og stk. 2. Virksomhedens momstilsvar ændres derfor med 62.556 kr. i 3. kvartal 2022 og 157.723 kr. i 4. kvartal 2022. I alt 220.279 kr.

Husleje med moms konto 3410

Du har fratrukket købsmoms for bilag 2022019, 2022020 og 2022054 vedrørende udgifter til [virksomhed9] A/S. Det fremgår af de fremlagte bilag, at det er overnatning for et familiemedlem. Vedkommende er ikke ansat i din virksomhed og vi vurderer, at udgiften ikke er indkøbt til din virksomhed.

Vi kan derfor ikke godkende købsmomsen på 316 kr. ifølge § 37, stk. 1 i momsloven.

Telefon konto 3620

Vi har beskattet dig af fri telefon under punkt 1.3, da vi vurderer at du bruger din telefon både privat og i virksomheden.

Ifølge bilag 2022018 er der fratrukket 2.144,11 kr. i købsmoms. Vi kan kun godkende et fradrag på 50 %, da vi vurderer din brug af telefonen til at være 50 % både privat og erhvervsmæssig. Der kan derfor kun godkendes et fradrag på 1.072 kr. ifølge momslovens § 38, stk. 2. Vi nedsætter købsmomsen for dette punkt med 1.072 kr.

Regulering af købsmoms

Vi nedsætter købsmomsen for ovennævnte punkter med i alt 230.104 kr. ud fra bogføringen.

Der er indberettet 240.892 kr. som købsmoms. Reguleringen bliver som følgende:

2022

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Indberettet købsmoms

0 kr.

0 kr.

70.113 kr.

170.779 kr.

240.892 kr.

Skønnet købsmoms

0 kr.

0 kr.

7.557 kr.

3.231 kr.

10.788 kr.

Regulering af købsmoms

0 kr.

0 kr.

-62.556 kr.

-167.548 kr.

-230.104 kr.

Momstilsvar

Dette giver en samlet forhøjelse af dit momstilsvar på i alt 230.104 kr. Beløbet vil blive opkrævet ifølge § 5, stk. 1 i opkrævningsloven:

2022

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Indberettet momstilsvar

0 kr.

0 kr.

75.928 kr.

95.924 kr.

171.852 kr.

Skønnet momstilsvar

0 kr.

0 kr.

138.484 kr.

263.472 kr.

401.956 kr.

forhøjelse af momstilsvar

0 kr.

0 kr.

62.556 kr.

167.548 kr.

230.104 kr.

Vi har tillige forhøjet salgsmomsen med 65.250 kr. i forhold til den foretagne bogføring. Du har dog tidligere indberettet denne salgsmoms, så denne fastholdes."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 16. september 2024 udtalt:

"Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Der er udstedt 3 salsfakturaer nummer 7, 8 og 10 med samme beløb m.v. Der er udfærdiget en kreditnota nummer 9, som krediterer salgsfaktura nummer 8. Denne kreditnota er bogført 2.11.2022

Den 28.10.2022 er der bogført en kreditnota med nummer 9999999, det fremgår af bogføringsteksten at kreditnotaen ikke er udfærdiget. Kunden har altså aldrig modtaget den. Der er ikke fremlagt nogen dokumentation for, at kunden ikke har modtaget salgsfaktura nummer 7 og 10. Kunden har altså haft mulighed for, at kunne fratrække både nummer 7 og nummer 10 som varekøb

I klagen oplyser [person1], at de 3 fakturaer er sendt til kunden. I indsigelserne til vores fornyede forslag oplyser han, at det kun er nummer 8 og 10 der er sendt til kunden.

Da bogføring og dokumentation ikke stemmer overens fastholder vi, at salget ikke skal nedskrives med kreditnota nummer 9999999, som ikke er sendt til kunden.

[person1] oplyser at han har yderligere dokumentation vedrørende en utilfreds kunde, som ikke betalte for det udførte arbejde. Dette dokumentation er dog ikke vedhæftet. Der er bogført udgifter på konto 1310

Han har bogført udgifter med levering til en adresse i [by2]. Der er ikke foretaget nogen fakturering til denne adresse. Der er ikke modtaget nogen dokumentation for kommunikationen med denne kunde.

Vi fastholder nægtelse af fradrag for køb af disse materialer.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen."

Klagerens opfattelse

Virksomhedens indehaver har fremsat påstand om, at virksomhedens salgsmoms skal nedsættes til det bogførte beløb på 347.493,75 kr. Der skal godkendes fradrag for købsmoms af udgifter til køb af gulv i [virksomhed6], [by3] på 8.755 kr. og fradrag for købsmoms af fakturaer udstedt af [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"der er den 5 juni/2024. truffet en afgørelse hvor vi skal betale en del skat/moms tilbage.

har en faktura på 261000. som jeg er blevet opkrævet moms og skat for. og fakturaen var sendt ved en fejl 3 gange. der er så lavet en kredit nota på den ene af dem. og da det er blevet overset på den anden. har det gået igennem systemet uden vi videre har lagt mærke til det.

pengene referere også kun en gang på vores konto. og vores kunde er bevidst

jeg vil gerne have en anden person til at gennemgå sagen. da jeg mener at der er sket en del fejl, idet jeg er blevet opkrævet i. jeg har også nogle yderligere dokumentationer til sagen. da jeg tidligere havde en opgave ved en kunde. hvor kunden var utilfreds med det færdige resultat. Det ringede han så og fortalte. og så lod jeg være med at sende ham en faktura på denne opgave. så fordi jeg ikke har det på skrift kan jeg ikke få trukket momsen fra de varer som er gået tabt.

jeg ønsker at få generhvervet denne sag."

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om virksomheden skal medregne en kreditnota på 261.000 kr., som er bogført den 28. oktober 2022, til virksomhedens momspligtige omsætning. Sagen angår desuden, om virksomheden som indgående afgift kan medregne moms af udgifter til køb af gulv i [virksomhed6], [by3], og moms af fakturaer på i alt 881.115 kr. udstedt af [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS.

Retsgrundlaget

Af momslovens § 27 fremgår:

"Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb."

Af momslovens § 37 fremgår:

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

[...]

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168 og artikel 178 til 179.

Af dagældende § 81 i bekendtgørelse nr. 2246 af 30. november 2021 (momsbekendtgørelsen) fremgår:

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. "

Momsbekendtgørelsens kapitel 12 indeholder en række fakturakrav. I § 57, stk. 1, er fastsat de nærmere krav til fakturaens indhold:

"Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales."

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det selskabet at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Såfremt fakturaerne ikke opfylder de forskriftsmæssige krav om angivelse af ydelsernes art og omfang, foreligger der unormale forhold, hvorefter selskabet pålægges en skærpet bevisbyrde for, at der har foreligget et underleverandørforhold med heraf følgende fradragsret, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Kreditnota på 261.000 kr.

Landsskatteretten har i sag nr. [sag1] truffet afgørelse om, at den omhandlede kreditnota ikke skal medregnes til virksomhedens afgiftspligtige omsætning. Landsskatteretten nedsætter derfor virksomhedens afgiftstilsvar med 65.250 kr., idet der ikke er sket levering i momslovens forstand.

Indgående moms af køb i [virksomhed6], [by3]

Landsskatteretten har i sag nr. [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter virksomheden ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fratrække 35.020,21 kr. Det er ikke godtgjort, at varen er købt til brug i virksomheden. Da der ikke foreligger en afgiftspligtig erhvervelse til brug i virksomheden, stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse vedrørende manglende godkendelse af fradrag for moms på 8.766 kr.

Ikke godkendt momsfradrag på fakturaer udstedt af underleverandører

Landsskatteretten har i sag nr. [sag1] truffet afgørelse om, at underleverandørerne ikke har leveret mandskabstimer i overensstemmelse med det fakturerede. Landsskatteretten finder derfor, at det ikke er godtgjort, at der foreligger en afgiftspligtig erhvervelse, og Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse vedrørende manglende momsfradrag af moms af fakturaer udstedt af underleverandører.